Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minulla on vm. -97 E230 Mersu, johon piti teettää vähän korjauksia ja huoltoa. Huoltomies laittoi öljynsuodattimenkannen väärin kiinni öljynvaihdon yhteydessä, joten ajellessani kotiin öljyä roiskui moottoritilaan ja vein auton uudelleen pajalle, jossa asia korjattiin. Nyt kuitenkin autossa palaa öljyvalo, vaikka moottorissa on oikea määrä öljyä. Lisäksi paloivat SRS (punaisena),
Aika hyvä takuu jos on yli 4 vuotta!
Sen vähäisen käytön tai käyttämättömyyden takiahan taka-/käsijarru nimenomaan yleensä meneekin huonoon kuntoon.Tuli vaihdettua Pösössä (307 SW) jarrulevyt ja palat taakse, kun katsastussetä sanoi vanhojen olevan liian syöpäiset, tai syöpyneet.
Amatöörivirhe kävi ja en testannut saati säätänyt käsijarrua lainkaan vaihdon jälkeen vaan ajoin suoraan katsastukseen. Uusintanäytössä katsastuksessa oikealla puolen oli tasan 0 pitoa käsijarrulla, vaikka muuten jarrut piti ihan tasaisesti (0% heittoa) ja hyvin.
Täytynee napata auki vielä ja varmistaa, ettei mäntä tai muut satulan osat jumita ja että palat liikkuu normaalisti, ehkä varmuuden vuoksi ilmata systeemi uudestaan. Olevinaan ne satulat rassasin, putsasin ja kokeilin että kaikki liikkuu hyvin, mutta ehkä kiireessä toinen puoli jäi puolitiehen. Uuden käsijarruvaijerin heitinkin jo paikalleen varmuuden vuoksi, kun ovat halpoja ja nopeita vaihtaa.
Kuva syöpäisestä jarrusta bonuksena. Viimevuonna meni käytännössä samassa kunnossa läpi koska tällä autolla ajetaan ehkä 3000 km / vuosi ja automaattina ei jarruja tai käsijarrua tule ihan niin paljoa kulutettua muutenkaan. Ei millään kiinnostais koko satulaa vaihtaa uuteen tai irroittaa kokonaan korjausta varten tässä vaiheessa pelkän käsijarrun takia, joten toivottavasti herkistely yms. riittää. Paremmalla ajalla oli tarkoitus käydä ne läpi.
![]()
Jeps. Lähinnä se "syöpyminen" yllätti, auto on siis kuivassa suurimman osan aikaa ja levyt+palat näytti ihan samalta viimevuonna, eli huonoilta. Jarruvoimakin oli kunnossa tässä katsastuksessa ja käsijarru toimi myös ekalla kerralla, hylky tuli vaan tosta "syöpymisestä" ja "lohkeilusta". Tarkoitus oli noi joka tapauksessa vaihtaa jo aiemmin, mutta ajot jäi niin vähiin että ei ollut tarvetta ennen katsastuta.Sen vähäisen käytön tai käyttämättömyyden takiahan taka-/käsijarru nimenomaan yleensä meneekin huonoon kuntoon.
Valo palaa (öljykannun kuva) keltaisena eli ymmärtääkseni se kertoo liian vähäisestä öljyn määrästä.Noissa moottoreissa on ollut öljyn määrälle omaa anturia ja sen myötä valoa, palaako siellä nyt öljyn paineen vai määrän merkkivalo? SRS kuulostaa myös vähän kummalta, mutta jos jännite on päässyt tosi alas niin varmaan mahdollista, mihin viittaisi myös jos on jo poistunut.
Ford S-MAX 2016 2.0TDCi kyseessä ja vaimo huomasi ajaessa, että oli outoa ääntä kuulunut oikealta edestä ylämäissä kiihdyttäessä maantiellä.
Tein koeajoja ja huomasin, että ääni syntyy matalilla kierroksilla noin 1500rpm tienoilla kiihdyttäessä / kuorman ja väännön kasvaessa. Helpoiten sitä sai tuotettua kun ajoi hieman liian isolla vaihteella ja kiihdytti.
Laitoin puhelimen konehuoneeseen äänittämään kun näitä ääniä on aina hieman vaikeaa kuvailla.
Olisiko täällä kellään kokemusta mistä voisi moinen ääni tulla/johtua ?
Ensimmäinen ajatus oli kun itse kuulin äänen ohjaamoon, että jokin muovi tai suoja lähtenyt irti ja räpättää jossain välissä, mutta selvästi tuntuisi tulevan tuolta vänkärin puolelta eli jakopään päädystä eikä silmämääräisesti näytä olevan missään syyllistä. Voisiko apulaitehihna ja sen kiristin rullat tms. pitää moista mekkalaa ?
Ääninäytteitä
Ääni2.mp3
drive.google.com
Ääni.mp4
drive.google.com
Tiedän. Tästä ei kuitenkaan tällä kertaa ole kyse. Öljyn määrä on öljytikun mukaan hyväksytyllä vaihteluvälillä.Mersuissa palaa keltainen valo silloinkin, jos öljyä on liikaa.
Noniin, herkistely, putsaus, pumppailu/säätörumba riitti just ja just ja pösö saa toimia kauppakassina taas vuoden.Lähinnä siis ärsytti ja huvitti oma moka, että se aiemmin toimiva osuus on syy miksi uusintanäyttö ei mennyt läpi ja vielä ihan puhtaasti omasta laiskuudesta / huolimattomuudesta johtuen, koska täytyyhän se käsijarru säätää ja vähintään testata kunnolla rempan jälkeen eikä vaan kokeilla toiselta puolelta vähän rengasta pyöräyttäen. Tähän on kuitenkin älyttömän helppo vaihtaa noi palikat, säätää käsijarru ja käydä kaikki asiallisesti läpi, ei ole mikään tiukassa tai monella pultilla kiinni. Silti pitää oikaista ja nyt "kärsiä" siitä. Noh, onpa jotain tekemistä lomalla
Noin muuten pitäis kyllä muistaa käyttää sitä käsijarrua ja jarruja vähän ahkerammin, ettei pääsis ihan tähän tilaan.
Tämähän kuulostaa aivan minun golfilta.Itsellä on edelleen latauksen kanssa ongelmia. Akunhallintamoduulin johto irti lataa hyvin, mutta johto kiinni lataus sekoilee välillä ja akunhallinta näyttää järjettömiä lukemia. Vaihdettuja osia tähän asti laturi, akunhallintamoduuli ja akun maakaapeli. Akku uusittu talvella.
Mittasin moottorin ja akun maan välille 1.5 ohmin vastuksen. Irroitin rungon ja startin välissä olevan maakaapelin ja vastus oli ääretön. Maakaapeli antoi irrallaan 0.2 ohmin vastuksen. Kun olin hionut kaikki liitokset ja laitoin kaapelin takaisin paikalleen, vastus oli 1.0 ohmia.
Mitä mieltä noista lukemista? Onko 1 - 1.5 ohmia moottorin ja rungon välille liikaa? Nämä mittaukset oli tehty moottori pois päältä pelkän akun kanssa.
Täytyy tsekata! OBD11 näytti jännitehäviöksi 0.6V 100A:n kuormalla, mutta se heitteli aika paljon. Joskus laturi näyttää latauksen arvoksi 200A ja samalla kertoo, että reserviä olisi vielä 300A jäljellä.Tämähän kuulostaa aivan minun golfilta.
Mittaa kunnon kuormalla jännitehäviö laturin isosta terminaalista akun plussaan. Kun siis generator load on diagnostiikan mukaan vaikka 100A tai yli.
Mittaa jännitehäviö moottorista akun miinusnapaan samassa tilanteessa.
Aivan samoilla vaivoilla löysin noilla mittauksillla omasta autosta huonon kaapelikrimpin. Mitään kontaktiongelmaa ei ollut kaapelikengän virtakiskon välissä mutta kaapelikengän ja itse kaapelin välissä oli voltin jännitehäviö.
Mulla se vika oli siis laturilta lähtevän B+ kaapelin päässä. Lämpökamera on aivan älyttömän hyvä näiden löytämiseen.
![]()
Kuvassa tuo 200A liitin B
Rekkulaa vaa leimamiehelle jos ei ole erityisen hyvä leima-asema. Jos jumalauta 60-100€ maksetaan vuosittain alustan ronkinnasta niin saisi tulla oikea diagnoosi kerrallaan. Mulla käynyt aikanaan sama, rtpää kuulemma väljä, auto ylös ja pieni rengasraudan näyttö niin selvisi että alapallossa n. 5mm klappia eli ihan helvetisti jo. Oli siinä rtpäässäkin sitten lopulta inanen välystä, mutta miten tuo pallokin voi jäädä huomaamatta.Käytin yhtä koslaa tuossa leimalla viikolla ja katsuri halusi kovasti että tulisin sen kanssa vielä uudestaan, kertoi että toisella puolella alapallo väljä, sekä molempien alatukivarsien sisemmät puslat väljät.
Asia selvä ja ok.
Tänään vaihdoin alatukivarret(sisältää puslat sekä alapallon) ja vitutus oli suuri kun huomasin että alapallon sijasta väljänä olikin raidetangon sisäpää.
Harrastushan tämä toki on.
Rekkulaa vaa leimamiehelle jos ei ole erityisen hyvä leima-asema. Jos jumalauta 60-100€ maksetaan vuosittain alustan ronkinnasta niin saisi tulla oikea diagnoosi kerrallaan. Mulla käynyt aikanaan sama, rtpää kuulemma väljä, auto ylös ja pieni rengasraudan näyttö niin selvisi että alapallossa n. 5mm klappia eli ihan helvetisti jo. Oli siinä rtpäässäkin sitten lopulta inanen välystä, mutta miten tuo pallokin voi jäädä huomaamatta.
On, mutta oletan jos välys löydetään niin sen voi samalla vaivautua katsomaan missä se on. Etenkin kun palvelusta pakkomaksetaan.Ihmisiä nekin vain ovat.
It's a Jeep thingJeepin egr oli hieman tekeytynyt tiukkaan, palasina sai irrotella melkoisella väkivallalla. Oli kyllä karakin jumissa ja koeajolla totesin ongelmien poistuneen.
![]()
Kunnes vesipumppu alkoi vuotaa.. Hyvä tulee kun pikkuhiljaa tekee auton uusiksi paikka kerrallaan.![]()
Juurikin näin. Just tässä ynnäilin niin tässä on tullut 10tkm saman verran hommaa, mitä edellisissä käyttiksissä 100tkmIt's a Jeep thing
Nesteet vaihdettu ja säiliö putsattu. Aika paljon oli mustaa kumi(?)hippua suodattimessa. Hihnan ääni lakkasi. Juurisyy varmaan edelleen siellä ohjausvaihteessa, mutta vähäksi aikaa tekohengitetty.Sihdin ja säiliön voi puhdistaa jos on tarvetta, ei ne uuteen vaihtamalla parane. Jos siellä nesteissä tai sihdissä on jotakin ylimääräistä, se normaalisti on merkki rikkinäisestä ohjausvaihteesta, ei sinne järjestelmään itsestään mitään sihdin tukkivaa tyhjästä ilmaannu. Tuollaisessa rikkinäisessä järjestelmässä sihdin puhdistaminen tai puhtaan öljyn vaihtaminen voi hetkellisesti hieman helpottaa oireita, mutta ei se mitään ehjäksi tee.
Hihnapyörät ja laakerit kannattaa tietysti ensin sulkea pois esimerkiksi stetoskoopilla tai vastaavalla kuuntelemalla, tai ottamalla hihna irti ensin kokonaan.
Vilkaise kompuran hihnapyörää, näkyykö jotain outoa. 08 Tiguanissa alkoi kuulumaan outoa ääntä välillä, syynä oli ilmastoinnin kompuran hihnapyörän pultti joka oli tulossa ulospäin pikkuhiljaa.Osaiskohan täältä joku tunnistaa että missä vika, kun nyt alkanut vuoden -10 Golfissa kuulumaan ihan pientä ylimääräistä "hurinaa" AC:n ollessa päällä? Kun AC:n laittaa pois niin hurina loppuu. Ei mielestäni ole ollut tällaista ääntä aikaisemmin. Kuulee siis silloin kun radio pois päältä ja hurina etenee moottorin mukaan eli kun annan kierroksia niin hurinakin etenee samaan tahtiin.
Voisko olla jokin vika kompurassa tai joku osa olla löysällä? Ilmastointihuolto viimeksi tehty 2v sitten.
Vilkaise kompuran hihnapyörää, näkyykö jotain outoa. 08 Tiguanissa alkoi kuulumaan outoa ääntä välillä, syynä oli ilmastoinnin kompuran hihnapyörän pultti joka oli tulossa ulospäin pikkuhiljaa.
Sukulaisen 2016 V60 D3 jätti tielle, kun polttoainemittari jumitti puoleen tankkiin tms. Merkkarin diagnoosi oli että kallista: pitäisi irrottaa tankki ja ilmeisesti vaihtaa koko pumppuyksikkö, vaikka pelkästään anturi sekoilee, ajoittain. Onko vastaavaa keissiä tullut kellekään vastaan, ilmeisesti ei ainutkertainen tapaus?
Duetissa oli helpompaa, riitti että nykäisi johdosta niin uimuri pelasi taas tovin.
Tällä muistitestisysteemillä mennään tällä hetkellä, mutta siinä on omat haasteensa. Mitäköhän tommonen semiuudempi diesel tykkää jos ajetaan tankki kuivaksi ja tankataan muutama litra kannusta…Tankki täyteen aina kun tripissä 500km ja matka jatkuu...
Tällä muistitestisysteemillä mennään tällä hetkellä, mutta siinä on omat haasteensa. Mitäköhän tommonen semiuudempi diesel tykkää jos ajetaan tankki kuivaksi ja tankataan muutama litra kannusta…
Voi olla kompurassa vikaa, voi olla vikaa myös muissa laakereissa saman hihnan reitillä, eli esim kiristin, laturi ja onko tehostinkin samassa tuossa vielä?Osaiskohan täältä joku tunnistaa että missä vika, kun nyt alkanut vuoden -10 Golfissa kuulumaan ihan pientä ylimääräistä "hurinaa" AC:n ollessa päällä? Kun AC:n laittaa pois niin hurina loppuu. Ei mielestäni ole ollut tällaista ääntä aikaisemmin. Kuulee siis silloin kun radio pois päältä ja hurina etenee moottorin mukaan eli kun annan kierroksia niin hurinakin etenee samaan tahtiin.
Voisko olla jokin vika kompurassa tai joku osa olla löysällä? Ilmastointihuolto viimeksi tehty 2v sitten.
Normaali "ilmastointihuolto" on periaatteessa pelkkä kaasun lisäys, ei siinä varsinaisesti huolleta tai korjata mitään.
Joo, imetään öljyt ja kaasut pois ja laitetaan takaisin.. Se öljy ei ole mitään kulutustavaraa siellä jota pitäisi lisätä (kuten vaikka vanhan auton moottorissa), vaan se on siellä jo ennestään edellisestä täytöstä. Jos jossakin on vuoto mistä vanha öljy katoaa, katoaa silloin myös kylmäaine(kaasu), kaasusta riittävän vajaa järjestelmä ei käynnisty lainkaan, joten kompura ei voi edes teoriassa pyöriä kuivana ilman voitelua. Laitteiston käyttöikään ei "ilmastointihuolto" vaikuta pätkääkään kuin ainoastaan siinä mielessä, että hieman tihkuvan järjestelmän ikää voidaan venyttää sillä kaasunlisäyksellä. Jos ilmastointi toimii hyvin ja tekee kunnolla kylmää, on tuollaisen täyttöhuollon hyöty tasan 0%, kaikki muu on huoltomyyjän myyntipuhetta. Ilmastoinnin täyttö kannattaa tehdä vasta siinä vaiheessa, kun huomaa että kylmää ei tule enää ihan entiseen malliin, tai on jotakin muita oireita.Sen verran tarkennan, että järjestelmän sisään ajetaan huollossa voiteluainetta, mikä on laitteiston käyttöiän kannalta hyvin oleellinen asia. Se on tietysti totta, että osia ei siinä vaihdeta eikä siten mitään vikojakaan korjata.
Tähän mielellään kuulisi lisäperusteluja, eikä pelkkää mutua. Systeemi on suljettu ja toimiessaan, eli pysyesssään tiiviinä ei se öljy vaihtamalla parane pätkääkään. Järjestelmähän on tismalleen sama kuin vaikka jääkaappi. Ei sinne jääkaappiinkaan vaihdella öljyjä huvin vuoksi parin vuoden välein (tai ikinä). Ainoa ero on siinä, että autossa oleva järjestelmä sisältää enemmän liitoksia ja kumitiivisteitä ja toimii karummissa olosuhteissa, joten sinne aikaa myöden vuotoja ilmaantuu herkemmin kuin sinne jääkaappiin, vaikka käyttötunnit ovatkin paljon pienemmät autossa.^Tuo lausunto pätee silloin, jos järjestelmään ei laiteta uutta öljyä. Jos ajetaan vuosikymmenet samoilla öljyillä eikä voitelua koskaan todellisesti huolleta, niin järjestelmän käyttöikä kyllä kärsii hyvin ratkaisevalla tavalla.
Tähän mielellään kuulisi lisäperusteluja, eikä pelkkää mutua. Systeemi on suljettu ja toimiessaan, eli pysyesssään tiiviinä ei se öljy vaihtamalla parane pätkääkään. Järjestelmähän on tismalleen sama kuin vaikka jääkaappi. Ei sinne jääkaappiinkaan vaihdella öljyjä huvin vuoksi parin vuoden välein (tai ikinä). Ainoa ero on siinä, että autossa oleva järjestelmä sisältää enemmän liitoksia ja kumitiivisteitä ja toimii karummissa olosuhteissa, joten sinne aikaa myöden vuotoja ilmaantuu herkemmin kuin sinne jääkaappiin, vaikka käyttötunnit ovatkin paljon pienemmät autossa.
Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
Ei leivo vaan se alkaa pätkimään ja kylmäntuotto laskee samalla.Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
Juurikin tämä. Itselläni sattui käymään säkä kun löytyi sellainen korjaamo jolla on itse ilmastoinnin huollolle kiinteä hinta ja kylmäaineiden lisäykselle lisähinta päälle JOS tarvii lisätä. Saivat minusta vakioasiakkaan tällä hinnoittelulla.Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
Jep, yleinen mainoslause on, että 10% voisi hävitä vuodessa. Totta kai voi, mutta ei kyllä omien kokemusteni perusteella. Jos neljässä vuodessa häviää 10%, niin se on ehkä lähempänä. Toki voi hävitä enemmänkin (tiedän esim. henkilöitä, jotka täyttävät ilmastoinnin vuosittain, että pysyisi kesän käynnissä...), mutta onko järjestelmä silloin jonkun muun kuin täyttöhuollon tarpeessa? Mielestäni on.Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
Toisaalta eiköhän suurin osa ole suunniteltu keskieuroopan lämpöjen mukaan,suomessa taitaa jäädä käyttötunnit murto-osaan johonkin espanjaan verrattuna.riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
Toisaalta eiköhän suurin osa ole suunniteltu keskieuroopan lämpöjen mukaan,suomessa taitaa jäädä käyttötunnit murto-osaan johonkin espanjaan verrattuna.
Auton ilmastointiin näkyy liittyvän kaikenlaista essonbaarijuttua, hihasta revittyä mutua ja markkinointijargonia. Itse olen kuullut huoltoja/täyttöjä tekeviltä tahoilta sanottavan, että tämä uudempi R1234yf aine "tihkuu" herkemmin kumiputkien ja liitosten läpi kuin se wanhempi/halvempi kylmäaine. Googlailun tuloksena eräs renkaitakin kauppaava ilmastointihuoltoja mainostava ketju kertoo sivuillaan, että vuodessa häipyy 10-15% järjestelmän kylmäaineesta.
Itselläni on ollut vasta kaksi vuotta ilmastoinnilla varustettu auto (vuosimallia 2018) ja huollatin sen heti samana vuonna kun auton ostin ja kylmäaineen lisäyksen tarve oli muistaakseni mitattavissa kymmenissä grammoissa. Tänä vuonna käytätin auton ilmastointihuollossa kahden vuoden jälkeen alkukesästä ja kylmäainetta ei ollut tarvinnut lisätä ollenkaan. Huoltoon kuuluva järjestelmän kuivaus ja öljyn+merkkiaineen lisäys tuskin on ainakaan järjestelmän käyttöikää huonontava tekijä säännöllisesti suoritettuna.