Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
309
Tankki täyteen aina kun tripissä 500km ja matka jatkuu...
Tällä muistitestisysteemillä mennään tällä hetkellä, mutta siinä on omat haasteensa. Mitäköhän tommonen semiuudempi diesel tykkää jos ajetaan tankki kuivaksi ja tankataan muutama litra kannusta…
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
436
Tällä muistitestisysteemillä mennään tällä hetkellä, mutta siinä on omat haasteensa. Mitäköhän tommonen semiuudempi diesel tykkää jos ajetaan tankki kuivaksi ja tankataan muutama litra kannusta…
Ei mitään, jos dieselin ajaa ihan kuivaksi, että jo ihan sammuu niin ilmaaminen on se hankala osuus, mutta ei se siitä maagisesti hajoa. Mittariin vaikka tarra (Dymolla) että 500km välein tankkaus.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 524
Osaiskohan täältä joku tunnistaa että missä vika, kun nyt alkanut vuoden -10 Golfissa kuulumaan ihan pientä ylimääräistä "hurinaa" AC:n ollessa päällä? Kun AC:n laittaa pois niin hurina loppuu. Ei mielestäni ole ollut tällaista ääntä aikaisemmin. Kuulee siis silloin kun radio pois päältä ja hurina etenee moottorin mukaan eli kun annan kierroksia niin hurinakin etenee samaan tahtiin.

Voisko olla jokin vika kompurassa tai joku osa olla löysällä? Ilmastointihuolto viimeksi tehty 2v sitten.
Voi olla kompurassa vikaa, voi olla vikaa myös muissa laakereissa saman hihnan reitillä, eli esim kiristin, laturi ja onko tehostinkin samassa tuossa vielä?
Ihan ensin kannattaa varmistaa mistä se ääni kuuluu, tarkista myös ne kaiuttimet vielä ensin, vaikka se radio onkin pois päältä. Stetoskooppi on hyvä varuste, metrin puukeppi/harjanvarsi ajaa yleensä ihan saman asian ja ääntävä osa on yleensä helppo paikallistaa.

Normaali "ilmastointihuolto" on periaatteessa pelkkä kaasun lisäys, ei siinä varsinaisesti huolleta tai korjata mitään.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
465
Normaali "ilmastointihuolto" on periaatteessa pelkkä kaasun lisäys, ei siinä varsinaisesti huolleta tai korjata mitään.
Sen verran tarkennan, että järjestelmän sisään ajetaan huollossa voiteluainetta, mikä on laitteiston käyttöiän kannalta hyvin oleellinen asia. Se on tietysti totta, että osia ei siinä vaihdeta eikä siten mitään vikojakaan korjata.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 524
Sen verran tarkennan, että järjestelmän sisään ajetaan huollossa voiteluainetta, mikä on laitteiston käyttöiän kannalta hyvin oleellinen asia. Se on tietysti totta, että osia ei siinä vaihdeta eikä siten mitään vikojakaan korjata.
Joo, imetään öljyt ja kaasut pois ja laitetaan takaisin.. Se öljy ei ole mitään kulutustavaraa siellä jota pitäisi lisätä (kuten vaikka vanhan auton moottorissa), vaan se on siellä jo ennestään edellisestä täytöstä. Jos jossakin on vuoto mistä vanha öljy katoaa, katoaa silloin myös kylmäaine(kaasu), kaasusta riittävän vajaa järjestelmä ei käynnisty lainkaan, joten kompura ei voi edes teoriassa pyöriä kuivana ilman voitelua. Laitteiston käyttöikään ei "ilmastointihuolto" vaikuta pätkääkään kuin ainoastaan siinä mielessä, että hieman tihkuvan järjestelmän ikää voidaan venyttää sillä kaasunlisäyksellä. Jos ilmastointi toimii hyvin ja tekee kunnolla kylmää, on tuollaisen täyttöhuollon hyöty tasan 0%, kaikki muu on huoltomyyjän myyntipuhetta. Ilmastoinnin täyttö kannattaa tehdä vasta siinä vaiheessa, kun huomaa että kylmää ei tule enää ihan entiseen malliin, tai on jotakin muita oireita.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
465
^Tuo lausunto pätee silloin, jos järjestelmään ei laiteta uutta öljyä. Jos ajetaan vuosikymmenet samoilla öljyillä eikä voitelua koskaan todellisesti huolleta, niin järjestelmän käyttöikä kyllä kärsii hyvin ratkaisevalla tavalla.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 524
^Tuo lausunto pätee silloin, jos järjestelmään ei laiteta uutta öljyä. Jos ajetaan vuosikymmenet samoilla öljyillä eikä voitelua koskaan todellisesti huolleta, niin järjestelmän käyttöikä kyllä kärsii hyvin ratkaisevalla tavalla.
Tähän mielellään kuulisi lisäperusteluja, eikä pelkkää mutua. Systeemi on suljettu ja toimiessaan, eli pysyesssään tiiviinä ei se öljy vaihtamalla parane pätkääkään. Järjestelmähän on tismalleen sama kuin vaikka jääkaappi. Ei sinne jääkaappiinkaan vaihdella öljyjä huvin vuoksi parin vuoden välein (tai ikinä). Ainoa ero on siinä, että autossa oleva järjestelmä sisältää enemmän liitoksia ja kumitiivisteitä ja toimii karummissa olosuhteissa, joten sinne aikaa myöden vuotoja ilmaantuu herkemmin kuin sinne jääkaappiin, vaikka käyttötunnit ovatkin paljon pienemmät autossa.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 887
Tähän mielellään kuulisi lisäperusteluja, eikä pelkkää mutua. Systeemi on suljettu ja toimiessaan, eli pysyesssään tiiviinä ei se öljy vaihtamalla parane pätkääkään. Järjestelmähän on tismalleen sama kuin vaikka jääkaappi. Ei sinne jääkaappiinkaan vaihdella öljyjä huvin vuoksi parin vuoden välein (tai ikinä). Ainoa ero on siinä, että autossa oleva järjestelmä sisältää enemmän liitoksia ja kumitiivisteitä ja toimii karummissa olosuhteissa, joten sinne aikaa myöden vuotoja ilmaantuu herkemmin kuin sinne jääkaappiin, vaikka käyttötunnit ovatkin paljon pienemmät autossa.
Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 415
Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
Sen ei pitäisi käydä liian vajaana, sitä varten on painekytkin.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
107
2008 Ford Focus ilmastointi pelannu ilman huoltoja, en aatellu huollattaakaan. (Auton kun vaihtaa niin tulee uudet aineet)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 359
Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
Ei leivo vaan se alkaa pätkimään ja kylmäntuotto laskee samalla.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 481
Eihän ilmastoinnin öljyjä sinänsä vaihdeta, kun täyttöhuollossa öljystä saadaan kaasun mukana imettyä joku prosentti pari. Täyttöhuollon idea on vain täyttää järjestelmä kylmäaineella, koska niin kuin monta kertaa sanottu, auton ilmastointijärjestelmä ei koskaan ole niin tiivis kuin esim. jääkaappien.

Edit. Itse käytän säännöllisesti täyttöhuollossa, en kuitenkaan parin vuoden välein, vaan ehkä ennemmin neljän. Aina on ollut vähän vajausta, ei kuitenkaan merkittävästi, mutta toisaalta se on aika halpaa lystiä, eli esim. Vianor tarjoilee vuosittain 40-50e hintaan tarjouskamppista keväisin. Ostaessani kerran vanhan käytetyn auton, siinä ei ollut enää kuin n. 60% kylmäaineesta jäljellä. Ilmastointi toimi, mutta täytön jälkeen selvästi tehokkaammin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
86
Auton ilmastointiin näkyy liittyvän kaikenlaista essonbaarijuttua, hihasta revittyä mutua ja markkinointijargonia. Itse olen kuullut huoltoja/täyttöjä tekeviltä tahoilta sanottavan, että tämä uudempi R1234yf aine "tihkuu" herkemmin kumiputkien ja liitosten läpi kuin se wanhempi/halvempi kylmäaine. Googlailun tuloksena eräs renkaitakin kauppaava ilmastointihuoltoja mainostava ketju kertoo sivuillaan, että vuodessa häipyy 10-15% järjestelmän kylmäaineesta.
Itselläni on ollut vasta kaksi vuotta ilmastoinnilla varustettu auto (vuosimallia 2018) ja huollatin sen heti samana vuonna kun auton ostin ja kylmäaineen lisäyksen tarve oli muistaakseni mitattavissa kymmenissä grammoissa. Tänä vuonna käytätin auton ilmastointihuollossa kahden vuoden jälkeen alkukesästä ja kylmäainetta ei ollut tarvinnut lisätä ollenkaan. Huoltoon kuuluva järjestelmän kuivaus ja öljyn+merkkiaineen lisäys tuskin on ainakaan järjestelmän käyttöikää huonontava tekijä säännöllisesti suoritettuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 965
Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
86
Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
Juurikin tämä. Itselläni sattui käymään säkä kun löytyi sellainen korjaamo jolla on itse ilmastoinnin huollolle kiinteä hinta ja kylmäaineiden lisäykselle lisähinta päälle JOS tarvii lisätä. Saivat minusta vakioasiakkaan tällä hinnoittelulla.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 481
Minulle on tullut selväksi että huoltoliikkeet liioitelevat aika reilusti kylmäaineen häviämistahtia,toki on helppoa rahaa kun ei kulu kylmäainetta ja saa täyden hinnan veloittaa parin vuoden välein.Perheen 07 kia ja 08 skoda on kerran käyneet huollossa ja koko ajan on kylmää riittänyt.
Jep, yleinen mainoslause on, että 10% voisi hävitä vuodessa. Totta kai voi, mutta ei kyllä omien kokemusteni perusteella. Jos neljässä vuodessa häviää 10%, niin se on ehkä lähempänä. Toki voi hävitä enemmänkin (tiedän esim. henkilöitä, jotka täyttävät ilmastoinnin vuosittain, että pysyisi kesän käynnissä...), mutta onko järjestelmä silloin jonkun muun kuin täyttöhuollon tarpeessa? Mielestäni on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 985
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
465
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
Seisontahan saa tiivisteet vähitellen kuivumaan. Tämän takia ilmastointia pitäisi välillä käyttää päällä myös talvisaikaan, kun ilmastointi "seisoo" vaikka auto itse ei. Monella tuo jää jo vahingossakin tekemättä, sillä rajalämpötilakytkimen takia ilmastointi olisi kytkettävä päälle esim. parkkihallissa, ulkona kylmällä ilmalla se kompressori kun ei vaan käynnisty lainkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 965
riippuu varmasti käyttöasteestakin. jos auto seisoo paikoillaan niin varmasti hitaampaa se häviäminen. versus siihen että joku taksi 24/7 ajossa. ja kokoajan kovemmat paineet järjestelmässä ja kompura pyörii.
Toisaalta eiköhän suurin osa ole suunniteltu keskieuroopan lämpöjen mukaan,suomessa taitaa jäädä käyttötunnit murto-osaan johonkin espanjaan verrattuna.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 985
Toisaalta eiköhän suurin osa ole suunniteltu keskieuroopan lämpöjen mukaan,suomessa taitaa jäädä käyttötunnit murto-osaan johonkin espanjaan verrattuna.
voi olla mutta kyllä se monessa autossa kompura käy silti kokoajan vaikkei olis viilennettävää, aina kun vaan plussakelejä on. ainakin omassa toimii noin. toimii ilmankuivaimena siis viileillä syksyn, kevään, viileän kesän keleillä, ei ole siis riippuvainen ollaanko etelä-euroopassa vai suomessa (poislukien talvipakkaset tietty)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 758
Viestejä
4 338 365
Jäsenet
72 277
Uusin jäsen
C4rry

Hinta.fi

Ylös Bottom