Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
309
Tankki täyteen aina kun tripissä 500km ja matka jatkuu...
Tällä muistitestisysteemillä mennään tällä hetkellä, mutta siinä on omat haasteensa. Mitäköhän tommonen semiuudempi diesel tykkää jos ajetaan tankki kuivaksi ja tankataan muutama litra kannusta…
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
436
Tällä muistitestisysteemillä mennään tällä hetkellä, mutta siinä on omat haasteensa. Mitäköhän tommonen semiuudempi diesel tykkää jos ajetaan tankki kuivaksi ja tankataan muutama litra kannusta…
Ei mitään, jos dieselin ajaa ihan kuivaksi, että jo ihan sammuu niin ilmaaminen on se hankala osuus, mutta ei se siitä maagisesti hajoa. Mittariin vaikka tarra (Dymolla) että 500km välein tankkaus.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 524
Osaiskohan täältä joku tunnistaa että missä vika, kun nyt alkanut vuoden -10 Golfissa kuulumaan ihan pientä ylimääräistä "hurinaa" AC:n ollessa päällä? Kun AC:n laittaa pois niin hurina loppuu. Ei mielestäni ole ollut tällaista ääntä aikaisemmin. Kuulee siis silloin kun radio pois päältä ja hurina etenee moottorin mukaan eli kun annan kierroksia niin hurinakin etenee samaan tahtiin.

Voisko olla jokin vika kompurassa tai joku osa olla löysällä? Ilmastointihuolto viimeksi tehty 2v sitten.
Voi olla kompurassa vikaa, voi olla vikaa myös muissa laakereissa saman hihnan reitillä, eli esim kiristin, laturi ja onko tehostinkin samassa tuossa vielä?
Ihan ensin kannattaa varmistaa mistä se ääni kuuluu, tarkista myös ne kaiuttimet vielä ensin, vaikka se radio onkin pois päältä. Stetoskooppi on hyvä varuste, metrin puukeppi/harjanvarsi ajaa yleensä ihan saman asian ja ääntävä osa on yleensä helppo paikallistaa.

Normaali "ilmastointihuolto" on periaatteessa pelkkä kaasun lisäys, ei siinä varsinaisesti huolleta tai korjata mitään.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
464
Normaali "ilmastointihuolto" on periaatteessa pelkkä kaasun lisäys, ei siinä varsinaisesti huolleta tai korjata mitään.
Sen verran tarkennan, että järjestelmän sisään ajetaan huollossa voiteluainetta, mikä on laitteiston käyttöiän kannalta hyvin oleellinen asia. Se on tietysti totta, että osia ei siinä vaihdeta eikä siten mitään vikojakaan korjata.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 524
Sen verran tarkennan, että järjestelmän sisään ajetaan huollossa voiteluainetta, mikä on laitteiston käyttöiän kannalta hyvin oleellinen asia. Se on tietysti totta, että osia ei siinä vaihdeta eikä siten mitään vikojakaan korjata.
Joo, imetään öljyt ja kaasut pois ja laitetaan takaisin.. Se öljy ei ole mitään kulutustavaraa siellä jota pitäisi lisätä (kuten vaikka vanhan auton moottorissa), vaan se on siellä jo ennestään edellisestä täytöstä. Jos jossakin on vuoto mistä vanha öljy katoaa, katoaa silloin myös kylmäaine(kaasu), kaasusta riittävän vajaa järjestelmä ei käynnisty lainkaan, joten kompura ei voi edes teoriassa pyöriä kuivana ilman voitelua. Laitteiston käyttöikään ei "ilmastointihuolto" vaikuta pätkääkään kuin ainoastaan siinä mielessä, että hieman tihkuvan järjestelmän ikää voidaan venyttää sillä kaasunlisäyksellä. Jos ilmastointi toimii hyvin ja tekee kunnolla kylmää, on tuollaisen täyttöhuollon hyöty tasan 0%, kaikki muu on huoltomyyjän myyntipuhetta. Ilmastoinnin täyttö kannattaa tehdä vasta siinä vaiheessa, kun huomaa että kylmää ei tule enää ihan entiseen malliin, tai on jotakin muita oireita.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
464
^Tuo lausunto pätee silloin, jos järjestelmään ei laiteta uutta öljyä. Jos ajetaan vuosikymmenet samoilla öljyillä eikä voitelua koskaan todellisesti huolleta, niin järjestelmän käyttöikä kyllä kärsii hyvin ratkaisevalla tavalla.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 524
^Tuo lausunto pätee silloin, jos järjestelmään ei laiteta uutta öljyä. Jos ajetaan vuosikymmenet samoilla öljyillä eikä voitelua koskaan todellisesti huolleta, niin järjestelmän käyttöikä kyllä kärsii hyvin ratkaisevalla tavalla.
Tähän mielellään kuulisi lisäperusteluja, eikä pelkkää mutua. Systeemi on suljettu ja toimiessaan, eli pysyesssään tiiviinä ei se öljy vaihtamalla parane pätkääkään. Järjestelmähän on tismalleen sama kuin vaikka jääkaappi. Ei sinne jääkaappiinkaan vaihdella öljyjä huvin vuoksi parin vuoden välein (tai ikinä). Ainoa ero on siinä, että autossa oleva järjestelmä sisältää enemmän liitoksia ja kumitiivisteitä ja toimii karummissa olosuhteissa, joten sinne aikaa myöden vuotoja ilmaantuu herkemmin kuin sinne jääkaappiin, vaikka käyttötunnit ovatkin paljon pienemmät autossa.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 886
Tähän mielellään kuulisi lisäperusteluja, eikä pelkkää mutua. Systeemi on suljettu ja toimiessaan, eli pysyesssään tiiviinä ei se öljy vaihtamalla parane pätkääkään. Järjestelmähän on tismalleen sama kuin vaikka jääkaappi. Ei sinne jääkaappiinkaan vaihdella öljyjä huvin vuoksi parin vuoden välein (tai ikinä). Ainoa ero on siinä, että autossa oleva järjestelmä sisältää enemmän liitoksia ja kumitiivisteitä ja toimii karummissa olosuhteissa, joten sinne aikaa myöden vuotoja ilmaantuu herkemmin kuin sinne jääkaappiin, vaikka käyttötunnit ovatkin paljon pienemmät autossa.
Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 415
Auton ilmastointi ei ole koskaan 100% tiivis, eli toimiessaan oikeinkin sieltä häviää ajan myötä sekä kylmä- että voiteluainetta, ja jos/kun sitä käytetään tarpeeksi vajaana niin kompura leipoo kiinni ennen pitkää. Sen takia sitä olisi hyvä käydä täyttämässä 3-5 vuoden välein vähintään.
Sen ei pitäisi käydä liian vajaana, sitä varten on painekytkin.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
107
2008 Ford Focus ilmastointi pelannu ilman huoltoja, en aatellu huollattaakaan. (Auton kun vaihtaa niin tulee uudet aineet)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 708
Viestejä
4 336 579
Jäsenet
72 272
Uusin jäsen
lucus717

Hinta.fi

Ylös Bottom