Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
263
Tämä on jo korjattu. Joku ehdotti että pala hankaa satulaan. Palat ja levyt uusittiin viime vuonna.
Mitkä jouset? Eli pysyykö jousi paikallaan? Jarrut on yhtä puuta paikallaan käännellessä. Vianhakuun erikoistuneilla putiikeilla on langattomia mikrofoneja, joita asentamalla pystyy kuuntelemaan mistä ääni kuuluu (voimakkaimmin).
 
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
32
Tämä on jo korjattu. Joku ehdotti että pala hankaa satulaan. Palat ja levyt uusittiin viime vuonna.
En oo niin tarkkaan itsekään seurannut, mutta onko kallistuksenvakaajan pystytuet(koiranluut) tarkastettu? Kuivuneet pallonivelet niissä aiheuttaa myös narinaa käännellessä. Mut auto nosturille, yks kääntelemään ja toinen korvan ja käden kanssa etsimään vikakohdetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
485
En oo niin tarkkaan itsekään seurannut, mutta onko kallistuksenvakaajan pystytuet(koiranluut) tarkastettu? Kuivuneet pallonivelet niissä aiheuttaa myös narinaa käännellessä. Mut auto nosturille, yks kääntelemään ja toinen korvan ja käden kanssa etsimään vikakohdetta.
Ei ole katsottu, mutta ehdotuksia on netistä taas jo yli kymmenen, eli tällaiset viat aika hankalia diagnosoida. Nää on vaan taas näitä, itsellä ei selkä kestä tutkimista ja jokainen paja sanoo ettei mitään vikaa ole ja kaikki on täydellisesti. Toisissa paikoissa diagnosointi pahimmillaan 100€ tunti ja kun kahdeksan tuntia on täynnä niin pelkään että todetaan että kaikki ok. Tiettyyn pisteeseen asti siis 'halvempaa' heittää vaan osia sisään. Piste on vaan nyt ylitetty. Ilmeisesti ääntä ei kuulu nokka ilmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 149
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?


Kuuluuko tuo ohjaamoon asti? Molemmilta puolilta? Erikoinen ääni kyllä on. Kuulostaisi vähän jousen napsumiselta mutta kun iskarit ja yläpäät vaihdettu niin ei se oikeastaan voi jousesta kuulua. Joku nivel ylä- tai alapäässä voisi kanssa olla mutta kuten totesit niin kallista lystiä vaihdella osia ja toivoa että ääni katoaa. Jos ääni kuuluu myös renkaat ylhäällä eli auto nosturilla niin stetoskoopilla voisi päästä äänen lähteeseen:
Tällaisia ääniä on hankala paikallistaa. Minusta tuo ei ainakaan koiranluista kuulu, ne kolinat yleensä tunnistan :D
E: kirjoitit tuossa aiemmin tosiaan että ei kuulu keula ylhäällä joten nosturilla ei voi oikein tutkia. Hankala homma.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 831
Tuossa omassa hynyssä kuului kova narina takajousituksesta. Yritin paikallistaa ja huomio haarukoitui takajousen alapäähän. Kun autoa nitkutti pukeilla ja raudalla vähän kevensi jousen alapäätä, niin narina lakkasi ja alkoi uudelleen kun lopetti kampeamasta. Jousi myös tärisi selvästi kädellä kokeiltaessa kun narina kuului. Äänen perusteella ei pystynyt paikallistamaan mihinkään muualle kuin peräpäähän.

No se kuitenkin oli takatukivarren ulompi nivel, joka narisi.

Toinen oli joskus toinen hyny, jossa kuului pieni kilinä sisällä kun ajoi monttuihin. Helisijä oli taustapeili. Oli takuun alla ja merkkihuollossa diagnosoivat, että rattiakseli helisee ja on vaihdettava. Pyysin sitten ajamaan että helisee ja ottamaan taustapeilistä kiinni. Ihmettelivät kovasti, kun äänistä ei saa mitään tolkkua mistä tulevat.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 831
Jarrut on yhtä puuta paikallaan käännellessä.
Sellaisen voisi koittaa, että painaa reilusti jarrua kun kääntelee, niin rengas ei pyörähdä yhtään ja on oikeasti yhtä puuta. Tai pyörä ilmaan ja heiluttelee rengasta eteen ja taakse niin kuulee jos paloissa esim välystä satulaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
485
Kuuluuko tuo ohjaamoon asti? Molemmilta puolilta? Erikoinen ääni kyllä on. Kuulostaisi vähän jousen napsumiselta mutta kun iskarit ja yläpäät vaihdettu niin ei se oikeastaan voi jousesta kuulua. Joku nivel ylä- tai alapäässä voisi kanssa olla mutta kuten totesit niin kallista lystiä vaihdella osia ja toivoa että ääni katoaa. Jos ääni kuuluu myös renkaat ylhäällä eli auto nosturilla niin stetoskoopilla voisi päästä äänen lähteeseen:
Tällaisia ääniä on hankala paikallistaa. Minusta tuo ei ainakaan koiranluista kuulu, ne kolinat yleensä tunnistan :D
E: kirjoitit tuossa aiemmin tosiaan että ei kuulu keula ylhäällä joten nosturilla ei voi oikein tutkia. Hankala homma.
Kuuluu ohjaamoon vaimeana kumahduksena. Yksi asia joka tuli mieleen, on että muistelen pajalla asentajan yrittävän juuri tuohon vasemmalle eteen laittaa rengasta kolme kertaa, ja onnistui vasta sitten. Olisiko tuossa jarrulevyssä ja vanteen keskiössä jotain outoa sitten. Vanne ei ole ns. bmw yhteensopiva, ja niissä on soviterenkaat. Voisi kokeilla vaikuttaako renkaan vaihtaminen taakse. Mielestäni tämä alkoi kun 19" kesärenkaat laitettiin alle. Talvella ovat 18" ja bmw-spekseissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
910
Kuuluu ohjaamoon vaimeana kumahduksena. Yksi asia joka tuli mieleen, on että muistelen pajalla asentajan yrittävän juuri tuohon vasemmalle eteen laittaa rengasta kolme kertaa, ja onnistui vasta sitten. Olisiko tuossa jarrulevyssä ja vanteen keskiössä jotain outoa sitten. Vanne ei ole ns. bmw yhteensopiva, ja niissä on soviterenkaat. Voisi kokeilla vaikuttaako renkaan vaihtaminen taakse. Mielestäni tämä alkoi kun 19" kesärenkaat laitettiin alle. Talvella ovat 18" ja bmw-spekseissä.
Edelleen kysyn, että ootko kokeillu käännellä renkaita keula ylhäällä?
E: Olikin jo vastaus, että ilmeisesti ei kuulu keula ilmassa. Mun kristallipallo sanoo sen, että jousi ei ole kunnolla paikallaan ja aiheuttaa naksumista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
32
Ei ole katsottu, mutta ehdotuksia on netistä taas jo yli kymmenen, eli tällaiset viat aika hankalia diagnosoida. Nää on vaan taas näitä, itsellä ei selkä kestä tutkimista ja jokainen paja sanoo ettei mitään vikaa ole ja kaikki on täydellisesti. Toisissa paikoissa diagnosointi pahimmillaan 100€ tunti ja kun kahdeksan tuntia on täynnä niin pelkään että todetaan että kaikki ok. Tiettyyn pisteeseen asti siis 'halvempaa' heittää vaan osia sisään. Piste on vaan nyt ylitetty. Ilmeisesti ääntä ei kuulu nokka ilmassa.
Meiltä ainakin löytyy ihan ns. lavanosturikin, nelipilari, jolloin ylös saa myös painon ollessa renkaiden päällä. Toki voi allekin kömpiä, jos mahtuu. Kun yläpäät, jouset ja mitä kaikkee olikaan vaihettuina, niin koiranluut oikeastaan ainuat jäljellä, jotka käännellessä taipuilee mukana. Ja en meinaa kolinaa, mitä alempana joku koiranluiden ääneksi mainitsi, vaan narinaa käännellessä, jos pallot pääseet kuivahtamaan. Ne helppo todeta niin, että nappaat luusta kiinni ja yrität käännellä, pitäisi pallon varassa kääntyä kohtuu iisisti. Jos nahkea/ei käänny, niin vaihtoon vaikkei välystä olisikaan.

Ääni kyllä kuulostaa ihan jousen ponkaisulta, ei niinkään narinalta, mutta kun uutta taisi kaikki olla, niin pitää muuta ideaa kehitellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
485
Meiltä ainakin löytyy ihan ns. lavanosturikin, nelipilari, jolloin ylös saa myös painon ollessa renkaiden päällä. Toki voi allekin kömpiä, jos mahtuu. Kun yläpäät, jouset ja mitä kaikkee olikaan vaihettuina, niin koiranluut oikeastaan ainuat jäljellä, jotka käännellessä taipuilee mukana. Ja en meinaa kolinaa, mitä alempana joku koiranluiden ääneksi mainitsi, vaan narinaa käännellessä, jos pallot pääseet kuivahtamaan. Ne helppo todeta niin, että nappaat luusta kiinni ja yrität käännellä, pitäisi pallon varassa kääntyä kohtuu iisisti. Jos nahkea/ei käänny, niin vaihtoon vaikkei välystä olisikaan.

Ääni kyllä kuulostaa ihan jousen ponkaisulta, ei niinkään narinalta, mutta kun uutta taisi kaikki olla, niin pitää muuta ideaa kehitellä.
Yläpäät/laakerit/kumit/reaktiotangot ja iskunvaimentimet on vaihdettu. Jousta ei vaihdettu, eikä tästä tullut mitään sanomistakaan pajalla. Eikö noissa hommissa jo huonon jousen huomaisi?

Voikohan soviterengas aiheuttaa tuota? Muistelen että asentajalla meni kauan saada tuo vasen eturengas kiinni. En silloin kysynyt miksi. Tämä alkoi siis pian kesärenkaiden laittamisen jälkeen ja niissä on soviterenkaat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
910
Voikohan soviterengas aiheuttaa tuota? Muistelen että asentajalla meni kauan saada tuo vasen eturengas kiinni. En silloin kysynyt miksi. Tämä alkoi siis pian kesärenkaiden laittamisen jälkeen ja niissä on soviterenkaat.
Jokuhan saattaisi ottaa sen renkaan irti, ihmetellä vähän että mitä sieltä löytyy ja laittaa sen uudestaan kiinni. Ja kokeilla näin, että loppuuko se naksuminen. Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
315
Takana iskari oli rikki, 27% teholla ja painui sisään omalla painollaan. Ajossa ei kauheasti huomannut mitään. Nyt kun takaiskarit vaihdoin, on perä jämäkkä ja nyt huomaa miten etupää niiailee hieman. Voi himskatti, edessä matalin lukema 32% ja varmaan on aika kypsä siinäkin iskari.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
361
Takana iskari oli rikki, 27% teholla ja painui sisään omalla painollaan. Ajossa ei kauheasti huomannut mitään. Nyt kun takaiskarit vaihdoin, on perä jämäkkä ja nyt huomaa miten etupää niiailee hieman. Voi himskatti, edessä matalin lukema 32% ja varmaan on aika kypsä siinäkin iskari.
Iskaritestin prosentit ei tarkoita yhtään mitään. Ainoa mitä testin tuloksista kannattaa katsoa on että samalla akselilla on suurin piirtein saman prosentit. Toki jos iskareita ei ole ikinä vaihdettu niin jo pelkästään ajomukavuuden kannalta ne olisi ihan hyvä uusia. Jonkinlainen nyrkkisääntö ja valmistajien suosittama vaihtoväli on 100tkm.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
315
Iskaritestin prosentit ei tarkoita yhtään mitään. Ainoa mitä testin tuloksista kannattaa katsoa on että samalla akselilla on suurin piirtein saman prosentit. Toki jos iskareita ei ole ikinä vaihdettu niin jo pelkästään ajomukavuuden kannalta ne olisi ihan hyvä uusia. Jonkinlainen nyrkkisääntö ja valmistajien suosittama vaihtoväli on 100tkm.
Niin poikkeama takana olikin 40% ja edessä 16%, mutta ei katsastuksessa vielä mitään ongelmaa. Oikeastaan äärikäytös ja liikenneturvallisuuskin tuleekin ekana mieleen. Nopeasti heikkenee vanhat iskarit. Ei välttämättä tosiaan testeri kerro paljon mitään, kun huonoillakin iskareilla voi saada kohtalaisia, jopa hyviä lukemia.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
361
Ei välttämättä tosiaan testeri kerro paljon mitään, kun huonoillakin iskareilla voi saada kohtalaisia, jopa hyviä lukemia.
Ei ole hyviä tai huonoja lukemia. Iskareita ei oikeasti pysty testaamaan sillä menetelmällä millä niitä nyt testataan. Testin prosenttilukema on siis ihan hatusta vedetty. Lukemaa vääristää jousten jäykkyys, rengaspaineet, testauslaite ym. Ainoa mitä testillä ehkä saa selville on saman akselin iskareiden välisen eron.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 459
Vaimon V40 vetarin vaihto on suht normihomma myös. Kaveri oli kaksi kertaa kysynyt asiakkaalta tuota hybridihommaa kun ei ollut itsekään uskoa.
Hurjalta kuulostaa joo. Vaikka vetaria ei kai suoranaisesti lasketa säännöllisesti uusimista kaipaavaksi osaksi, niin kyllähän niitä menee, kun kyseessä on nivelletty osa, jossa siirretään kovia voimia. Olisikohan tossa kuiteskin joku sellanen juttu, että vetari olis jämähtäny vaihteistoon kiinni syystä x?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
485
Jokuhan saattaisi ottaa sen renkaan irti, ihmetellä vähän että mitä sieltä löytyy ja laittaa sen uudestaan kiinni. Ja kokeilla näin, että loppuuko se naksuminen. Jos oikein haluaa ranettaa, niin laittaisi sen renkaan ilman sitä soviterengasta kiinni, koska loppujen lopuksi niistä ei ole mitään hyötyä. Ja sitten taas kokeilla, että loppuuko se naksuminen.
Kyllä, näin on tehtävä. Olet oikeassa. Itse en kykene tekemään, koska vikainen selkä ei sellaista kestä. Katson asian seuraavalla huoltokäynnillä, on aika selvää ettei tätä voi netin yli diagnosoida kun veikkauksia on kohta jo yli 30 erilaista ympäri nettiä.

PS. Ilman soviterenkaita auto täristää paljon. Vanteet eivät ole suoraan yhteensopivat auton kanssa, joten en ihan ymmärrä miten ne voivat hyödyttömiä olla.
 
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
32
Ei ole hyviä tai huonoja lukemia. Iskareita ei oikeasti pysty testaamaan sillä menetelmällä millä niitä nyt testataan. Testin prosenttilukema on siis ihan hatusta vedetty. Lukemaa vääristää jousten jäykkyys, rengaspaineet, testauslaite ym. Ainoa mitä testillä ehkä saa selville on saman akselin iskareiden välisen eron.
Juu ei. Itekki vaihtelin etuiskarit autoon jo ennen katsastusta, kun oli ainut paikka enää uusia, kun kuului jouset ponnahdusääntä hidastetöyssyissä. Aiemmin iskaritestin mukaan korkeat prosentit, mutta toinen oli täysin kuollut. Takaiskarit nytkin näytti korkeita lukemia, mutta pidemmällä reissulla totesin, että vaihtoon menee. Ärsyttävän levoton ajettava huonoilla iskareilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 294
Viestejä
4 301 031
Jäsenet
71 828
Uusin jäsen
Maija_koo

Hinta.fi

Ylös Bottom