Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nyt se kävi vihdoin itsellekin että passatti (1.9 TDI PD) jätti tien poskeen, tarkemmin otettaen pääsin 200m kotipihasta ja siihen uuvahti. Aivan kuin polttoaine loppuisi moottorista vaikka sitä on puoli tankkia.
Meillä yli 10-vuotisen Passat historian aikana 1.9 TDI PD on kahteen kertaan hyytynyt vastaavalla tavalla. Toisella kerralla EGR venttiilin kyljessä oleva sammutusläpän alipainekello oli irronnut ja toisella kertaa nokka-akselin asentotunnistin oli rikki. Mielenkiintoista kuulla, miten ongelma ratkeaa :)
 
Nyt se kävi vihdoin itsellekin että passatti (1.9 TDI PD) jätti tien poskeen, tarkemmin otettaen pääsin 200m kotipihasta ja siihen uuvahti. Aivan kuin polttoaine loppuisi moottorista vaikka sitä on puoli tankkia.

Tankkasin viimeksi tampereella jollain abc:llä ja ajelin illaksi rovaniemelle ilman mitän ongelmia.

Arvelen että joko ahtoputkisto tai ilmansuodatin on jäässä tai sitten polttoainesuodatin tukossa syystä tai toisesta. Saapi nähdä, pitää tänään alkaa rassailemaan.

Oma audi pumpparikoneella hyytyi liikenneympyrään ja lopulta paljastui että jakohihna oli pettänyt.
 
Meillä yli 10-vuotisen Passat historian aikana 1.9 TDI PD on kahteen kertaan hyytynyt vastaavalla tavalla. Toisella kerralla EGR venttiilin kyljessä oleva sammutusläpän alipainekello oli irronnut ja toisella kertaa nokka-akselin asentotunnistin oli rikki. Mielenkiintoista kuulla, miten ongelma ratkeaa :)

nokka-akselin asentotunnistimen hajoaminen ei sammuta autoa, mutta estää toki käynnistymisen. Kampiakselin asentotunnistimen särkyminen puolestaan sammuttaa auton. Kampiakselin asentotunnistimen vaihto tuossa pumpparikoneessa taitaa vaatia laatikon irroittamisen.
 
Oma audi pumpparikoneella hyytyi liikenneympyrään ja lopulta paljastui että jakohihna oli pettänyt.
Ei tässä onneksi sellaisia ole, ihan selvä polttoainepuolen vika. Antaa olla niin käy hetken pienen tovin että voi ajaakin, mutta sitten pikkuhiljaa kuolee pois niin ettei kaasu pohjassakaan käy kuin 500r/min. Nappasin PA suodattimen irti niin letkuista ei tullut tippaakaan ainetta käsille, tankki puolillaan ja sähköpumppu toimii. Saan ton rohjon viikonlopuksi lämpimään halliin niin katsotaan lisää sitten.

Sen verran käytin ahtoputkia irti että ilmansaantia ei ahdista mikään.

..oliskohan liian härskiä laittaa tuo siksi aikaa käymään kanisterista ja vetää letkut ja pumppu vaikka hanttarin jalkotilaan :D
 
Ei tässä onneksi sellaisia ole, ihan selvä polttoainepuolen vika. Antaa olla niin käy hetken pienen tovin että voi ajaakin, mutta sitten pikkuhiljaa kuolee pois niin ettei kaasu pohjassakaan käy kuin 500r/min. Nappasin PA suodattimen irti niin letkuista ei tullut tippaakaan ainetta käsille, tankki puolillaan ja sähköpumppu toimii. Saan ton rohjon viikonlopuksi lämpimään halliin niin katsotaan lisää sitten.

Sen verran käytin ahtoputkia irti että ilmansaantia ei ahdista mikään.

..oliskohan liian härskiä laittaa tuo siksi aikaa käymään kanisterista ja vetää letkut ja pumppu vaikka hanttarin jalkotilaan :D

´Katso sen tankkipumpun imusiivilä, jos pumppu toimii ja tavaraa ei tule, yhdessä passatissa oli tankin päällä olevan letkuliittimen o-rengas ottanut pakkasesta itseensä. Irti ja pikkusen rasvaa ja paikalleen jo toimii. Tämä vika tai ominaisuus tuli ilmi suodattimen vaihdon yhteydessä.
 
´Katso sen tankkipumpun imusiivilä, jos pumppu toimii ja tavaraa ei tule, yhdessä passatissa oli tankin päällä olevan letkuliittimen o-rengas ottanut pakkasesta itseensä. Irti ja pikkusen rasvaa ja paikalleen jo toimii. Tämä vika tai ominaisuus tuli ilmi suodattimen vaihdon yhteydessä.
Joo pitää tutkia, pumppu on kyllä alle puoli vuotta vanha mutta eipä se maksa mitään kurkistaa. Täytyy laittaa syöttöpuolelle pätkä läpinäkyvää letkua niin näkee että mistä päin ne mahdolliset ilmavaivat oikein tulee.

Oikein jos jaksaisi urheilla niin nyt voisi olla aika vaihtaa se tandem pumppukin joka voi olla osa/kokosyyllinen tähän myös. Vanha vuotaa naftaa ulos hieman ja uusi on ollut hyllyssä odottelemassa motivaatiota joitain kuukausia :D
 
Tänään kotiin tullessani sammutin auton, väänsin avaimen nolliin ja vedin ulos virtalukosta. Ulosvetäessä sille tyypillistä naksahdusta ei kuulunut, rattilukko ei kytkeytynyt päälle (venkslasin rattia oikein huolella kokeillakseni toimimattomuuden), auton soitin ei sammunut, eikä sisätilan valot syttyneet. Lisäksi auton keskuslukituksen kauko-ohjaus lakkasi toimimasta. Ovesta avainta kääntämällä kyllä saa kaikki ovet auki sekä lukkoon, joten itse keskuslukitus toimii. Tuossa nyt päällimmäiset oireet, mitkä huomasin.. Ilmeisesti virtalukossa tai sen pohjassa on jotain, mutta voiko tuo kauko-ohjauksen toimimattomuus myös johtua siitä?
 
Voisko olla että luulee vielä avainten olevan lukossa --> ei anna kaukosäätimellä lukita ovia.
Kiitoksia. Olin vähän turhan hätäisesti täällä kyselemässä jo apua, mutta onneksi näinkin yksinkertaiseen ongelmaan löytyi vastaus! :D Puhaltelin sinne lukkopesään paineilmaa, ja pölyä sieltä tuli jonkun verran ulos. En tiedä johtuiko pölystä, vai onko siellä joku isompi vierasesine jossain jumittamassa, mutta toistaiseksi toimii!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia. Olin vähän turhan hätäisesti täällä kyselemässä jo apua, mutta onneksi näinkin yksinkertaiseen ongelmaan löytyi vastaus! :D Puhaltelin sinne lukkopesään paineilmaa, ja pölyä sieltä tuli jonkun verran ulos. En tiedä johtuiko pölystä, vai onko siellä joku isompi vierasesine jossain jumittamassa, mutta toistaiseksi toimii!

Mulla on ainakin joskua ihan pakkaset tehny samantyylistä sekoilua, tosin sähköt on katkenneet mutta lukko luulee avainten olevan sisällä --> vinkuu kun oven avaa ja keskuslukko ei säätimestä pelaa.
 
Cg4xYWF.jpg

Ääh taas alatukivarret vaihtoon edestä mutta yllätyin jarruletkusta joka oli ihan hyvä huomio kun haluan pysähtyäkin. :tup:

Jospa sit joku vuosi ilman virheitä :sori:

HTTPS --> HTTP niin kuvakin näkyy
 
2007 Maksalaatikko 3. Chek Enkine valo palaa, jos käynnistää raakana. Ei mitään muuta vikaa. Valo ei syty jos käynnistelee lohkolämppäristä. OBD sanoo että nakutunnistin. Merkkiliikeen kohtuulliset hinnat 221e anturi + 120e imusarjan tiiviste (lol). Kylä-vianorilla 100e ja 40e.

Mahtaako tulla tunnistimenvaihdolla kuntoon. Ja ennenkaikkea, kannattaako tuota edes korjata, kuittailis vaan leimalle. En kehtaisi kyllä kiertoon laittaa tuossa kunnossa kyllä. Närästää taas nää romut.

Ihme hinta imusarjan tiivisteelle. Omaan Audin V8:iin reinzin yläpään tiivistesarja 120€... ja niitä oli sillä rahalla aika kasa jo.
 
Ihme hinta imusarjan tiivisteelle. Omaan Audin V8:iin reinzin yläpään tiivistesarja 120€... ja niitä oli sillä rahalla aika kasa jo.

Marmorilla monesti arpovat ihan ihme hinnat osalle x. Jotkut osat jopa yllättävän halpoja, jotkut taas sitten ihan järjettömiä.
 
Jep, itse ostin 1 gramman painoisen, sellaisen ehkä 1x2cm liimattavan S8-logon auton rattiin, 50€ :) Vanha oli tosi nuhjuisen näköinen eikä mun entisöinti/maalaustaidot riitä tollaselle. Siinä oli osalle katetta myös.
 
Mazda 3 oli tänään laajassa vikatesterissä, ei hullua hurskaammaksi "Nakutustunnistin P0328 Katkos/signaali liian korkea" ... Eli siis roska sytyttää check engine valon JOS auton käynnistää kylmänä ilman lohkolämppäriä. Aina. Ja taas ei koskaan jos lohkossa, edes -20 pakkasella, 2h lohkossa niin ei syty check engine. Saa heittää villejä arvauksia, onko vika anturissa vai muualla, eli missä :D
 
Niin, tuo vikakoodi on siis jo luettu, tuosta, suomeksi tosin. Sitten veikkauksia mitä se tarkoittaa. Kun ei tunnu huollossa olevan tietoa. Jos anturi on sökö, olisiko hieman outoa, että se olisi sökö aina auton käynnistyksessä. Mitään muita koodeja auto ei anna. Ja toimii täysin palo valo tai ei. Vika ollut kohta 6kk päällä miksikään muuttumatta...
 
Eli ei vaikuta mitenkään kulkuun? TAi kulutukseen?
 
En ole huomannut mitään kummassakaan.

EDIT: Eli siis korostan, että jos auton pitää aina lohkolämppärissä / käynnistää lämpöisenä niin edes auton itsestä mielestä ei ole vikaa, vaan CEL kuittaantuu pois muutaman startin jälkeen. Vika lähtee aina, ja tulee aina 100% saman kaavan mukaan. Kylmäkäynnistys missä kierrokset nousee 1700rpm tms niin n. 30-40s käynnistyksestä valo syttyy. Aina. Ja taas lohkolämppärissä olleena ei syty ikinä, paitsi ne pari ekaa kertaa, oletan että auto ei kuittaa "yhden OK" perusteella vikavaloa pois, vaan vasta 3:lla.
 
Joku veikkaus intter-njetissä oli, et viallinen pietso tunnistimen sisällä tekis tuota kylmänä koodia antavaa vikaa. Eli ostaa uuden tunnistimen vain? Tuskin tuo maltaita maksaa?
 
Itsehän kävin audin leimaamassa tänään. Lähes huomautuksitta katsuri leiman tälläs paperiin. Apumiehen puolen takajarrupalat olivat kuluneet aivan loppuun. Kuskin puolella taas ku uudet... o_O

Skenaario mielessäni: Vedetty ilman luistonestoa, mutta ajonvakautus päällä samaan suuntaan pitkiä luisuja paljon, jolloin tietokone jarruttaa renkaita vaikka yksitellen et saadaan auto suoraan?
 
Mazda 3 oli tänään laajassa vikatesterissä, ei hullua hurskaammaksi "Nakutustunnistin P0328 Katkos/signaali liian korkea" ... Eli siis roska sytyttää check engine valon JOS auton käynnistää kylmänä ilman lohkolämppäriä. Aina. Ja taas ei koskaan jos lohkossa, edes -20 pakkasella, 2h lohkossa niin ei syty check engine. Saa heittää villejä arvauksia, onko vika anturissa vai muualla, eli missä :D
 
Itsehän kävin audin leimaamassa tänään. Lähes huomautuksitta katsuri leiman tälläs paperiin. Apumiehen puolen takajarrupalat olivat kuluneet aivan loppuun. Kuskin puolella taas ku uudet... o_O

Skenaario mielessäni: Vedetty ilman luistonestoa, mutta ajonvakautus päällä samaan suuntaan pitkiä luisuja paljon, jolloin tietokone jarruttaa renkaita vaikka yksitellen et saadaan auto suoraan?

Enpä usko. Kaikissa tuolaisissa on ollut pala/mäntä jumissa. Eli nurkka ilmaan ja tutkimaan.
 
Joku veikkaus intter-njetissä oli, et viallinen pietso tunnistimen sisällä tekis tuota kylmänä koodia antavaa vikaa. Eli ostaa uuden tunnistimen vain? Tuskin tuo maltaita maksaa?

Mahdollista joo. Halvin reitti on n. 350-400e. Kyllähän sen nyt maksaa mutta vanhassa autossa jossa kulkupuoli kunnossa ei ihan kirkuen huvita "lähteä kokeilemaan" ... alkaa tatti nousta otsaan kun heittelee noita pois. Uudemmassa ja kalliimmassa paneutuisin enemmän pahemman viankehittymisen pelossa...
 
Mahdollista joo. Halvin reitti on n. 350-400e. Kyllähän sen nyt maksaa mutta vanhassa autossa jossa kulkupuoli kunnossa ei ihan kirkuen huvita "lähteä kokeilemaan" ... alkaa tatti nousta otsaan kun heittelee noita pois. Uudemmassa ja kalliimmassa paneutuisin enemmän pahemman viankehittymisen pelossa...

Huhhuh... Siis itse vaihtaen?
 
Itsehän kävin audin leimaamassa tänään. Lähes huomautuksitta katsuri leiman tälläs paperiin. Apumiehen puolen takajarrupalat olivat kuluneet aivan loppuun. Kuskin puolella taas ku uudet... o_O

Skenaario mielessäni: Vedetty ilman luistonestoa, mutta ajonvakautus päällä samaan suuntaan pitkiä luisuja paljon, jolloin tietokone jarruttaa renkaita vaikka yksitellen et saadaan auto suoraan?

Laahaa se jarru. Kokeileppa vannetta pitemmän ajon jälkeen.
 
Jaahah, syy passatin hyytymiseen on ABC smart diesel -20/25C

DSC_0254~2.JPG


Ja ei kun tankkia tyhjentämään
 
Pitkästä aikaa kasikymppitraktori (Lolvo S80) koossa taas. Alatukivarren puslat sohlot vänkärin puolella ja öljyloukko meni vaihtoon.
 
Kannattaa ilmottaa tosta sinne ABC:lle myös. Ja vaikka paikallislehteen niin saa tietoa eteenpäin, jos jollain muulla on myös auto hyytynyt.
Joo pitää kysästä että onko tuo normaalia, toki pakkasta täällä rovaniemellä oli semmosta luokkaa että varmaan pakkasen kesto oli vähän rajoilla.. Tampereelta rovaniemelle tuli ihan nätisti ja seuraavana aamuna jätti pihatielle
 
Joo pitää kysästä että onko tuo normaalia, toki pakkasta täällä rovaniemellä oli semmosta luokkaa että varmaan pakkasen kesto oli vähän rajoilla.. Tampereelta rovaniemelle tuli ihan nätisti ja seuraavana aamuna jätti pihatielle
Paljonko oli pakkasta ja paljonko ton naftan pitäs kestää?
 
Paljonko oli pakkasta ja paljonko ton naftan pitäs kestää?

En osaa sanoa mitä sieltä tankkasin, nettisivut väittää että talvi diesel -25/35 mutta epäilen tosta samentumasta johtuen että se oli kyllä välilaatua -20/25. Sillon kun tuo uuvahti niin pakkasta oli semmonen -20 ollut koko yön.
 
En osaa sanoa mitä sieltä tankkasin, nettisivut väittää että talvi diesel -25/35 mutta epäilen tosta samentumasta johtuen että se oli kyllä välilaatua -20/25. Sillon kun tuo uuvahti niin pakkasta oli semmonen -20 ollut koko yön.

Jos tuo kuva on tältä aamulta ja sijaintisi on Rovaniemi niin kyllä tuon -25/35 talvilaadun kuuluisikin samentua. -35 asti sen suodattimista pitäisi läpi tulla, mutta jos on suodatinvaihtojen kanssa säästelty niin helposti alkaa ongelmat jo ennen sitä.
 
Jos tuo kuva on tältä aamulta ja sijaintisi on Rovaniemi niin kyllä tuon -25/35 talvilaadun kuuluisikin samentua. -35 asti sen suodattimista pitäisi läpi tulla, mutta jos on suodatinvaihtojen kanssa säästelty niin helposti alkaa ongelmat jo ennen sitä.
Suodatin on kaikki 4kk vanha, vaihdan sen aina kun laitan talvirenkaat alle. Ja oli muuten aivan tukossa jostain kiteistä mitkä suli pois huoneenlämmössä.

Piti ihan verkkopankin kanssa muistella noita tankkauksia ja nettisivujen väittämiä polttoainelaatuja.

Eli tankkasin tampereella Smart diesel -25/-35 aineitta ja myöhemmin ABC Tupoksella -30/38 ainetta. Aivan ongelmitta tuli Rovaniemelle asti sunnuntaina. Sunnuntai-maanantai yönä oli sitten -30C hipovia pakkasia ja maanantai aamuna pääsin sen 200m kotipihasta auton kuollessa aivan selvään polttoaineen puutteeseen ja tankin sisältö näyttää tuolta.

Ei ole paikalliset dieselit mitä tässä rovaniemellä on ikänsä tankkaillut tehnyt mitään tämmöistä. Tällekin talvelle on starttailtu -36 pakkasesta jo.
 
Jaahah, syy passatin hyytymiseen on ABC smart diesel -20/25C

DSC_0254~2.JPG


Ja ei kun tankkia tyhjentämään
Tarviiko sitä alkaa tyhjentämään? Jos Rovaniemellä olet, niin siellähän lauhtuu nyt. Jos ei ihan älyttömästi ole tankissa niin käy tankkaamassa parempaa sekaan.
 
Tarviiko sitä alkaa tyhjentämään? Jos Rovaniemellä olet, niin siellähän lauhtuu nyt. Jos ei ihan älyttömästi ole tankissa niin käy tankkaamassa parempaa sekaan.
Diisseli on siitä jännää että jos se parafiini sakkautuu ulos niin se pitää lämmittää plussalle että se liukenee takasin. Mikään -30 -> -10 ei riitä lähellekään
 
Diisseli on siitä jännää että jos se parafiini sakkautuu ulos niin se pitää lämmittää plussalle että se liukenee takasin. Mikään -30 -> -10 ei riitä lähellekään
Aiemmin mainitsit, että saat auton viikonlopuksi lämpimään talliin. Eikö tuo toteutunut? Vai eikö diesel ehtinyt lämmetä siinä riittävästi?
 
Diisseli on siitä jännää että jos se parafiini sakkautuu ulos niin se pitää lämmittää plussalle että se liukenee takasin. Mikään -30 -> -10 ei riitä lähellekään
Kannattaa ainakin kokeilla lisätä sitä talvilaatuista dieseliä sekaan, jos se on pienellä vaivalla mahdollista. Itselläni on asiasta lukuisia positiivisia kokemuksia reilu kymmenen vuoden takaa, jolloin olin lukion jälkeen muutaman vuoden satamassa Toyotan maahantuonnissa töissä autonsiirtäjänä. Autot tulivat Suomeen muutama litra kesälaatuista dieseliä tankissaan ja jäivät seisomaan satamakentälle. Sieltä niitä sitten siirrettiin eteenpäin lastausalueille ja useimmiten diesel autot eivät käynnistyneet, jos pakkasta oli yli -10C. Rutiinitoimenpide oli lisätä näiden käynnistymättömien autojen tankkiin muutama litra talvilaatuista dieseliä ja useimmiten nämä lähtivät kovalla ilmauksella tämän jälkeen käyntiin. Muutamia tosin jouduttiin hinaamaan sisätiloihin lämpeämään.
 
Kannattaa ainakin kokeilla lisätä sitä talvilaatuista dieseliä sekaan, jos se on pienellä vaivalla mahdollista. Itselläni on asiasta lukuisia positiivisia kokemuksia reilu kymmenen vuoden takaa, jolloin olin lukion jälkeen muutaman vuoden satamassa Toyotan maahantuonnissa töissä autonsiirtäjänä. Autot tulivat Suomeen muutama litra kesälaatuista dieseliä tankissaan ja jäivät seisomaan satamakentälle. Sieltä niitä sitten siirrettiin eteenpäin lastausalueille ja useimmiten diesel autot eivät käynnistyneet, jos pakkasta oli yli -10C. Rutiinitoimenpide oli lisätä näiden käynnistymättömien autojen tankkiin muutama litra talvilaatuista dieseliä ja useimmiten nämä lähtivät kovalla ilmauksella tämän jälkeen käyntiin. Muutamia tosin jouduttiin hinaamaan sisätiloihin lämpeämään.

Vielä -90 luvulla kovilla pakkasilla lyötiin sekaan 10% bensaa :rolleyes:, taitaa nykyajan diisselit seota tästä määrästä bensaa :tdown:
 
Eikä omassa tapauksessani pumppusuuttimet. On ihan erikseen kielletty lisäämästä polttoaineeseen mitään.

Toista se oli vanhalla jakajapumppu diesel audi 80:lla jolla ajelin pois mm. äidin vahinkotankkauksen jäljiltä saadut bensadieselit jossa oli niin paljon bensaa että se oikein haisi bensalle. Ei mittään ongelmia.
 
Lämppärin letku päätti sitten revetä ajossa. :rage: Luonnollisesti tilaustavaa ja sen verran mutkia ym, että mistään yleismallinletkusta turha kuvitella korvaavaa tekevänsä.
 
Ymmärtääkseni hydrauliliikkeet pystyy myös tekemään jos sulla on malli niille.

Ei kait ne mitenkään pysty niitä taitoksia tekemään letkuun? Monta tiukkaa taitosta, että menee letku lyttyyn, jos tuollaisesta vakio letkusta tekee. En ala sinne montaa liitosta tekemään kulmapaloilla. Eikä ole vakiokoko. Hyllyssä on yleisesti 19mm ja 25mm letkut, tuo on joku 23mm. Kävin jo hydrauliikkaliikkeestä hakemassa 25mm letkua, paksuja klemmareita ja 25mm jatkokappaleeen, jolla viritin tilapäisratkaisun. Ei millään meinannut saada sitä vanhaa letkua tuohon jatkoon yhdistettyä, mutta voitelulla ja pitkän väännön päätteeksi sain. Muutenkin ihan perseestä äheltää siellä tulipellin ja koneen välissä jotain patenttia kun tilaa ei juuri ole. Alkuperäinen letku saksata näköjään ~20€, joten taidan laittaa sen ja muutkin lämppärin letkut tilaukseen. Usein ovat sen verran tasalaatuisia, että kun yksi letku repeää, niin muutkin alkaa olla jo vaihtokunnossa. Ei kiinnosta tuolla jäädä jonnekkin keskelle ei mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 100
Viestejä
4 618 700
Jäsenet
75 992
Uusin jäsen
Dodoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom