- Liittynyt
- 21.12.2016
- Viestejä
- 229
Turbon laakerit paskana?
Onko tämä totta mitä manne täällä huutelee? Olen kyllä kuullut joskus huhua, mutta mistään en mitään tarkkaa tietoa ole saanut.Toihan se surullisen kuuluisa kone, missä paukkaa eka turbo ja sitten koko kone.
Eiköhän se ole turbo... Mistäs muualta sinne pakopuolelle öljyä pääsisi??Onko tämä totta mitä manne täällä huutelee? Olen kyllä kuullut joskus huhua, mutta mistään en mitään tarkkaa tietoa ole saanut.
No nyt alkaa sitten auton halpa myyntihinta selvitä. Myöskin ensimmäisen kerran kun huoltoon vein, asenne oli että turhaanpa noita vikoja nyt korjaamaan.Paitsi että kun turbon uusii, niin sitten leviää öljypumppu ja loppukone aika nopsaan uudelleen paskana.
Silloin aikanaan arveltiin, että kun turbo tukkeutuu, niin öljypumppu käy liian kovalla paineella ja alkaa falskaamaan.
Sitten kun uudi turbo, niin paineet ei enään riitä ja kone leipoo kiinni.
Siinä hauska aina asiakkaalle yrittää selittää, miksi turbon vaihdon mukana pitäisi öljypumppua yms vaihdella ja samalla huomaa koneen muutenkin olevan finaalissa.
Ja kun ei sitä viallista turboa vaihda vaan ajaa menemään niin aika pian ne imupuolen siivekkeet on paloina mäntien päällä -> paaliin. Karvalleen 200usd maksaa uusi!Paitsi että kun turbon uusii, niin sitten leviää öljypumppu ja loppukone aika nopsaan uudelleen paskana.
Silloin aikanaan arveltiin, että kun turbo tukkeutuu, niin öljypumppu käy liian kovalla paineella ja alkaa falskaamaan.
Sitten kun uudi turbo, niin paineet ei enään riitä ja kone leipoo kiinni.
Siinä hauska aina asiakkaalle yrittää selittää, miksi turbon vaihdon mukana pitäisi öljypumppua yms vaihdella ja samalla huomaa koneen muutenkin olevan finaalissa.
Vähän välkkyy tääläkin tossa jenkissä kun heittää valoja ja muita virtasyöppöjä päälle pois. Ei kuitenkaan mitään merkkiä että akku olisi laiska tai laturikaan.Vähän alkaa epäilyttämään akku ja/tai laturi. Kulkine lähtee kuitenkin yli 20 asteen pakkasessa käyntiin jopa ilman lämmitystä (lämmitän tosin aina kun mahdollista) mutta esim sähköikkunoita käyttäessä selkeästi huomaa kun ajovalot himmenevät, samoin kun laittaa takalasinlämmittimen päälle niin huomaa että jännite notkahtaa hetkeksi.
Akku tosin on sama mikä oli jo kulkineen ostohetkellä ja tuo kun on ollut minulla jo nelisen vuotta eikä ole edes mitään tietoa kuinka vanha tuo akku oikeasti on. On vaan huonoja kokemuksia yllättäen kuolevista akuista tyyliin edellisenä päivänä ei mitään oireita mutta seuraavana päivänä parin asteen pakkasessa kun kääntää avaimesta kuuluu vain "klik" eikä muuta.
Pitää varmaan vähän mittailla kunhan pakkanen vähän helpottaisi että tarkenee mennä asiaa tutkimaan.
Minä kun lyön tuulilasin+takalasin lämmityksen päälle + kaikki muut sähkö vermeet niin lataus näyttää 12,5v! Siinä ei paljoa akkua enää ladata...Vähän alkaa epäilyttämään akku ja/tai laturi. Kulkine lähtee kuitenkin yli 20 asteen pakkasessa käyntiin jopa ilman lämmitystä (lämmitän tosin aina kun mahdollista) mutta esim sähköikkunoita käyttäessä selkeästi huomaa kun ajovalot himmenevät, samoin kun laittaa takalasinlämmittimen päälle niin huomaa että jännite notkahtaa hetkeksi.
Akku tosin on sama mikä oli jo kulkineen ostohetkellä ja tuo kun on ollut minulla jo nelisen vuotta eikä ole edes mitään tietoa kuinka vanha tuo akku oikeasti on. On vaan huonoja kokemuksia yllättäen kuolevista akuista tyyliin edellisenä päivänä ei mitään oireita mutta seuraavana päivänä parin asteen pakkasessa kun kääntää avaimesta kuuluu vain "klik" eikä muuta.
Pitää varmaan vähän mittailla kunhan pakkanen vähän helpottaisi että tarkenee mennä asiaa tutkimaan.
Vähän suhtaudun kriittisesti tohon 2-4l kulutuslisään. Ei nyt pari saakelin käämiä voi tarkoittaa 30-50% lisäkulutusta.Minä kun lyön tuulilasin+takalasin lämmityksen päälle + kaikki muut sähkö vermeet niin lataus näyttää 12,5v! Siinä ei paljoa akkua enää ladata...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001038173.html
"Turha takalasin lämmittäminen taas tuo helposti yli puoli litraa lisäkulutusta sadalla kilometrillä. Tuulilasin lämmitys nostaa polttoaineenkulutusta jopa 2–4 l/100 km, mikä tarkoittaa 0,2–0,4 litran lisäkulutusta keskimääräisellä henkilöautomatkalla (20 minuuttia)."
Nimenomaan, tuo 2kW olisi 166A @12V. Mistähän henkilöautosta löytyy edes noin tuuheaa laturia, että pystyisi tuota edes pitämään pitkästi päällä?No kun katselee tuota kaavaa minkä mukaan laskettu, eli jos 20 minuutin matkalla kuluttaa tuon kymmenyksen tuosta 2-4l/100km tarkoittaa, että 100km kuluu 200 minuuttia aikaa.
Ja jos sitten taas miettii että miltei 3,5h pörrätään 2kw teholla, niin kyllähän siinä energiaa kuluu, mutta kuka käyttää jotain tuulilasinlämmitintä täydellä teholla noin kauaa?
Ideahan onkin että laturi tuottaa akun napajännitettä korkeamman jännitteen jolloin akku ei purkaudu.Ja vaikka olisikin se 100A+ laturi mikä lienee jo harvinaisuus niin eipä se akku ota kylmällä sisään niin paljoa.
Veikkasen, että 2kw lämmittimellä saisi akun tyhjäksi ja aika tuhtia piuhaa saisi mennä lasille
Mondeossa 120A laturi, juuri pari vuotta sitten vaihdoin, karvalakissa missä ei tuulilasilämmitystä ym. on 90A laturi. Mersussa mulla oli kanssa vesijäähdytteinen 200A laturi ja hintaa oli se rapeat tonni suomesta.Nimenomaan, tuo 2kW olisi 166A @12V. Mistähän henkilöautosta löytyy edes noin tuuheaa laturia, että pystyisi tuota edes pitämään pitkästi päällä?
Eli tuo iltapaskan juttu on juurikin sitä itseään.
Kolmannen kerran kun minulla vanha akku kuoli yllättäen, tulin siihen tulokseen että autoissani ei ole vikaa. En yksinkertaisesti huomaa akun ikääntymistä, kunnes kuuluu pelkästään tuo startin solenoidin naksahdus käynnistäessä. Viimeinen tapaus vielä ihan kesäkelillä marketin parkkipaikalla. Sen jälkeen olen suosiolla vaihtanut akun vähintään 3 vuoden välein.Vähän alkaa epäilyttämään akku ja/tai laturi. Kulkine lähtee kuitenkin yli 20 asteen pakkasessa käyntiin jopa ilman lämmitystä (lämmitän tosin aina kun mahdollista) mutta esim sähköikkunoita käyttäessä selkeästi huomaa kun ajovalot himmenevät, samoin kun laittaa takalasinlämmittimen päälle niin huomaa että jännite notkahtaa hetkeksi.
Akku tosin on sama mikä oli jo kulkineen ostohetkellä ja tuo kun on ollut minulla jo nelisen vuotta eikä ole edes mitään tietoa kuinka vanha tuo akku oikeasti on. On vaan huonoja kokemuksia yllättäen kuolevista akuista tyyliin edellisenä päivänä ei mitään oireita mutta seuraavana päivänä parin asteen pakkasessa kun kääntää avaimesta kuuluu vain "klik" eikä muuta.
Syylärin korkki auki, auto käyntiin ja sitten pitäisi kuplia. Lisäilee samalla jäähdytinnestettä paisuntasäiliöön. Näin mä olen yhteen autoon tehnyt, missä vaihdettiin koko motti pihalla... Mutta älä tee mitään ennenkun joku ampuu tämän ohjeen alas. Jotenkin sen homman tein, ja kärsivällisyydellä alkoi lämmöt pysyä kohdillaan.Tarttis saada LeBaronin jäähdytysjärjestelmä ilmattua, siihen on just vaihdettu syyläri, flekti ja termostaatti ja vissiin jäänyt ilmakupla jonnekin kun lämpömittari elää omaa elämäänsä välillä.. Oisko kellään hyvää kikkakolmosta tohon?
Keula mahdollisimman ylös, eli auto esim. ylämäkeen jos ei muuta mahdollisuutta ole. Sitten lämppäri täysin kuumalle ja korotettua tyhjäkäyntiä käyttämään ja samalla tarkkailee jäähdytysnesteen tasoa syylarin korkki avattuna. Tuolla konstilla yleensä saa nesteet kiertämään, toki helpottaa jos on joku ilmausruuvi jossain, mutta en ko. autoa niin hyvin tunne, jotta osaisin antaa tarkempaa vinkkiä.Tarttis saada LeBaronin jäähdytysjärjestelmä ilmattua, siihen on just vaihdettu syyläri, flekti ja termostaatti ja vissiin jäänyt ilmakupla jonnekin kun lämpömittari elää omaa elämäänsä välillä.. Oisko kellään hyvää kikkakolmosta tohon?
Mulla on.Tarttis saada LeBaronin jäähdytysjärjestelmä ilmattua, siihen on just vaihdettu syyläri, flekti ja termostaatti ja vissiin jäänyt ilmakupla jonnekin kun lämpömittari elää omaa elämäänsä välillä.. Oisko kellään hyvää kikkakolmosta tohon?
Tämäkin ihan hyvä konsti, esim. BMW:t tuntuvat olevan mahdottomia ilmata ilman tätä konstia. Toki alipaineella onnistuu, mutta ilman ns. erikoistyökaluja.Vanhemmissa Psa-kulkineissa tehdään kokispullosta leikkaamalla ratti johon laitetaan kierteitten ympärille sen verran teippiä että pysyy tiiviisti jäähdytysnesteen lisäysreiässä. Ratti täytetään ja pidetään pinta korkealla samalla kun ilmausreiistä päästetään ilmat pois aloittaen ensin lämppärin letkun ruuvista. Hyvä konsti muihinkin autoihin mutta esim. Pösö 306/Citroen ZX:ään yms. jotakuinkin ainoa oikea tapa.
Voi helvetti. Otan osaa.Ääh, Octavia ja kuskin oven "deadlock". Pitäs repiä ovipahvit auki kun ovi on lukossa
Tervetuloa jenkkimaailmaan. Täysin normaalia toimintaa, oma v6 corsica harrastaa samaa.Noh, kyllä sieltä vähän ilmaa tuli, aloin toisaalta miettimään että voisko toi lämmön heittely johtua vaan kuumasta termostaatista? Lämmöt nousee jonnekin 3/4 kieppeille kun flekti käynnistyy ja laskee 1/4 kunnes se sammuu. Yleensä oon vaan tottunut siihen että lämmöt on tasan tarkkaan keskellä
Koskee varmaan näitä kasari-ysäri malleja. Kyllä noissa yhtään uudemmissa (98->) lämmöt on aina siellä karvan alle puolivälin mitä muissakin autoissa, ajoit sitte motarilla tai köröttelit kylillä.Tervetuloa jenkkimaailmaan. Täysin normaalia toimintaa, oma v6 corsica harrastaa samaa.
Tätä on useammissa jenkeissä useampi kaveri ihmetellyt. Kyllähän maalaisjärkikin sanoo, että moottorin lämpötila vaihtelee ajosta riippuen (lämä tiskissä vs tyhjäkäynti).
Juurikin näin. Corsicat/Le Baronit jne jenkkiraudat on sieltä 90-luvun alkupuolelta, ei ollut vielä niin tarkatkaan mittarit, vm.99 Saab 9-5 viisari pysyy kuin naulattuna siinä puolivälissä ellei kone jo kiehuta melkein. Ajotietokoneesta töllää lämpöjä niin 20c saattaa vaihdella ilman, että viisarissa tapahtuu yhtään mitään.Koskee varmaan näitä kasari-ysäri malleja. Kyllä noissa yhtään uudemmissa (98->) lämmöt on aina siellä karvan alle puolivälin mitä muissakin autoissa, ajoit sitte motarilla tai köröttelit kylillä.
Juuri tämän takia se on tehty. Omassa autossa mittari on koodattu sojottamaan kohti 90 astetta lämpöjen ollessa välillä 70...110 celsiusta.Juurikin näin. Corsicat/Le Baronit jne jenkkiraudat on sieltä 90-luvun alkupuolelta, ei ollut vielä niin tarkatkaan mittarit, vm.99 Saab 9-5 viisari pysyy kuin naulattuna siinä puolivälissä ellei kone jo kiehuta melkein. Ajotietokoneesta töllää lämpöjä niin 20c saattaa vaihdella ilman, että viisarissa tapahtuu yhtään mitään.
Siitä en sitten tiedä miksei nykyautoissa voi näkyä lämmöt viisarin liikehdinnästä, kait se on kuskia rauhoittamaan tehty.
Epäilen että ei voi. On siinä 10mm ? avaimelle kolot, mutta ei uskallettu kokeilla. Pitääpä yrittää etsiä jostain räjäytyskuva, tai sitten vaan kysyä huollosta mitä tuolle voi tehdä, jos mitään.Ilmeisesti kokonaan alas painettavaa antennia ei voi ruuvata juuresta irti pesun ajaksi?
Alkoiko syyläri vuotamaan?Tarttis saada LeBaronin jäähdytysjärjestelmä ilmattua, siihen on just vaihdettu syyläri, flekti ja termostaatti ja vissiin jäänyt ilmakupla jonnekin kun lämpömittari elää omaa elämäänsä välillä.. Oisko kellään hyvää kikkakolmosta tohon?
Itse käytän autoa vain sellaisessa pesussa ettei antennia tarvitse irroittaa. 6v aikana olen kerran ruuvannut antennin irti kun vaihdoin antennin ja jalan.
Tälläinen antenni kyseessä, eli teleskooppi. Ongelma on että menee kyllä nippuun mutta ei mene loksun sisään. Jää jotain noin 20cm kohdassa jumiin, eli viimeinen osa ei uppoa. Ei voi viedä autopesuun.. CRC:ta rötvätty, pahempaa väkivaltaa ei uskallettu kokeilla ettei mene poikki. Ei ole sähköantenni, vaan pitäisi upota ihan kokonaan, mutta ei onnistu.
Joku kikkakolmonen kävisi mutta mikä? Takapaksin verhoilujen purkaminen vähän turn off juttu.
Tai sitten vaihtoehtoisesti vaan purkaa koko roskan pois ja korvaa jollain uudemmalla nysäantennilla - jonka toki soisi toimivan. Ideoita? Montaa euroa tuohon ei viitsisi laittaa.