Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Volvon B5234T5 koneessa alkoi venttiilinnostin naputtelemaan passelisti just ennen katsastusta. Saapa nähdä tuliko rivakasta (joskin etuvetoisesta) kärrynveturista harrasteauto. Pajalla korjauttaminen varmaan maksaisi lähelle kotteron jälleenmyyntiarvon verran ja tallissa iltapuhteina rassaten (motonetin hinnoilla laskettuna pelkät osat 17eur*20=340 eur) voipi mennä ajan kanssa tiukille, huolimatta siitä että tarpeelliset erikoistyökalut on kyllä käytettävissä, ostettuna ja itse valmistettuna. Nokka-akselien stefojen vaihdon takia piti jo aiemmin hommata täysi moottorin ajoitustyökalusarja, ja itse valmistettuna sovitekappale 1/2" räikän ja apulaitehihnan kiristimen väliin (koko on jossain 1/2" ja 3/4" karojen välillä), sekä erikoislyhyt T45 kärkihylsy josta on luovasti kikkailemalla otettu pituudesta palttiarallaa 15mm poies, että mahtuu momenttiavain likasuojan ja jakohihnan kiristinrullan pultin väliin.
Volvon insinöörit on muuten keksineet laittaa kampiakselin lukitustyökalun paikan lohkon kylkeen startin taakse. "Ihana" määrä roipetta startti mukaan lukien pitää raivata pois tieltä, että ajoitustyökalun saa paikalleen. Tämä on se vitutuksen alku ja juuri, muutenhan homma olisi vain lähinnä pultteja, muttereita ja vähän marmoritiskiltä hankittua tiivistemassaa, sekä tietenkin ne uudet nostimet. Okei, virranjakaja ja nokka-akselin asentoanturi pitää myös poistaa että nokka-akselien ajoitustyökalut saa paikalleen, mutta ovat paljon helpompia kuin startti. Jakopään osat hihna mukaan lukien on sen verran tuoreet että ne voi vielä uusiokäyttää.
Prkl :mad: My Winter Car IRL mitä rassaamiseen tulee.
Tästä saisi varmaan jonkinlaisen extra hard level III:n My Summer Cariin, tosin peliin pitäisi lisätä kokonaan uusi auto sitä varten.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa kerhoon. Tosin mulla tonnari ja aikaa tapahtumasta muutama vuosi. Femman männät on kyllä heikommat. Klubin kauttahan löytyy vaihtokoneita ja valmiiksi rempattujakin, T5-alakerralla oleva kannattaa ostaa jos mahdollista.
Tossahan jo Suokon kanssa puhuin puhelimessa ja tosiaan t5 alakertasta hybridiä oltais laittamassa, ihan rapean hintainen remppa 370tkm ajetulle automaatille. :)

Syy ei välttämättä ollut paska mäntä, kone hajosi siihen kun kierrokset jumitti 5000rpm ja ei liikkunut enempää. Tapahtunut joskus ennenkin tuo kakominen ja samaan aikaan kuulemma ahtopaineet menee yli ja tulee fuelcut. Eiköhän se Vesan luona selviä mikä hajotti paikat. Se on sitten eri asia kuuluuko männän porsia fuelcutin iskiessä...
 
Vesa on asiallinen tyyppi, on multakin pari autoa softannut ja yhden turbon vaihtanut.
 
Vesa on asiallinen tyyppi, on multakin pari autoa softannut ja yhden turbon vaihtanut.
On. Oikeastaan ainut osoite missä remppaisin saappia jos haluaa 100% varmasti toimivan pelin. Kaveri osti alkukesästä kolkin siltä ja on kyllä todella hyvä peli ollut kuulemma, oli peräti alapallon joutunut vaihtamaan leimalle...

Onhan Vesa suoltanut noita korjattuja koneita pajastaan jo ainakin 5v ja useamman kymmentä kpl, vanhimmat oli ajeltu 100tkm luokkaa ilmeisesti, yksikään ole tullut takaisin vielä.
 
Olipa saakelin sitkeä käynnistymisvika 2000 vuosimallin Golf IV:ssä. Moottorina tuttu ja turvallinen 1.9TDi AGR 66kW. Jospa tästä joku muu saisi esimerkin miten yksinkertaiset viat voi olla kaukana yksinkertaisesta. Kuten myyjä sanoi "aina se on tommonen ollut, vaihdat hehkut niin se on ihan kelpo peli"

Ostin auton 438tkm ajettuna ja ostaessa myyjä jo demonstroi kuinka se käynnistyi heikohkosti +5C kelissä. Dieseltekniikka on tuttua ja vika huomioitiin hinnassa ja kaupat tuli tehtyä :) Hehkut mittasin heti oston jälkeen ja harmikseni kaikki olivat moitteettomassa kunnossa.

Ajelin muutaman viikon kuulostellen tuota ongelmaa ja jo nollakelissä saattoi vaatia 2-3 yritystä saada kiesi käyntiin ja kun kelit kylmeni niin käynnistyvyys huononi edelleen ja vika toisensa jälkeen paljasti itsensä. Mitään vikakoodeja ei missään vaiheessa ollut.

1. Viallinen moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Tämän vian näki jo silmällä, normaalisti TDI ei esihehkuta yli +7C nesteenlämmöllä (vaikka vilauttaa hehkuvaloa puolen sekunnin verran..) Hain marmoritiskiltä uuden kuten myös surullisenkuuluisan 109 releen jota ei huoltokirjan mukaan oltu vielä vaihdettu :) Hehkutusaika nollakeleillä piteni merkittävästi ja sisävalon himmenemistä pääteltynä myös hehkun päävirtapiiri toimi. Mutta siltikään käynnistyminen ei juuri parantunut.

2. Pielessä olevat moottorin ajoitukset. Kurkkasin sitten VCDS:n TDI timing työkalulla ruiskutuksen perusennakoksi 000 joka tarkoittaa että se on niin myöhäisellä ettei tule edes mitatuksi. Purin jakopään esille ja säädin ajoitukseksi pumpun hihnapyörää säätämällä 50..55 kun tehtaan speksi tuolla lämpötilalla on noin 30-70 (isompi numero -> enemmän ennakkoa). Käynnistyvyys parani dramaattisesti aina -10C pakkasiin asti kunnes ongelmat palasivat.

3. Huono akku. Tämä oli suorastaan trollivika, olin alunperin arvioinut hehkut ja hehkujärjestelmän toimiviksi katsomalla sisävalon himmentymistä hehkutuksen aikana ja mittaamalla hehkutulppien kunnon. Kun tuli ensimmäiset -15C pakkaset niin auto vaati taas reippaan sahaamisen ja lähti käymään kaamealla savuamisella. Pyöritti sen verran laiskasti loppua kohden että tein yksinkertaisen kokeen, ajoin 100km lenkin, sammutin auton, jätin kuormaksi vain ajovalot ja mittasin napajännitteen. Se putosi minuutin aikana 13 voltista 12,2 volttiin joten akkukauppaan. Uudella akulla pyöritti aivan eri tavalla mutta savusi ja sahautti edelleen vanhaan tapaan. Nyt vain huomasin ettei sisävalo himmene hehkutuksen aikana ollenkaan...

4. Hehkujen johtosarja poikki. Laitoin -17C aamuna pihtivirtamittarin hehkujen pääsulakkeelta lähtevään kaapeliin ja kuinka ollakkaan virtapihti näytti vain 16A virran joka hiljalleen laski 9A arvoon hehkutuksen loppua kohti. Virta täsmäsi yhden hehkutulpan toimimiseen. Enempiä ei tarvinut pähkätä vaan auto talliin neljättä kertaa ja moottorin johtosarja tarkastelun alle. Purin koko johtosarjasta teipit ja suojamuovit pois ruiskupumpulta akun ja ilmaboksin alta tuliseinälle asti ja täytyy sanoa että kannatti. Oli nimittäin varsin mätö johtosarja. Hehkujen johtosarjassa oli katkos, ja itse tulppiin kiinni tuleva osakin oli toisessa virtapiirissä kärsinyt. AGR moottorissa neljälle hehkulle tulee kaksi virtajohtoa. Samalla korjasin lukuisia muita viittä vaille rikki olevia johtoja jotka oli vaurioituneet siitä perinteisestä kohdasta jossa johtosarja poistuu starttimoottorin päältä akun alle ja tekee tiukan mutkan kohti tuliseinää. Poistin viallista johtoa metritolkulla ja laitoin tilalle Raychemin Spec55 lentokonejohtoa kun sitä sattui olemaan rojulaatikossa hukkapätkiä. Liitokset pyrin tekemeään aina paikkoihin jotka on todella kaukana paikoista joissa johtosarja joutuu liikkumaan. Sitten vain teipaten ja johtospiraalia käyttäen johtosarja takaisin entistä ehommaksi ja auto kasaan.

Eilen -17C pakkasesta tuo viimein starttasi kuin avainta hipaisemalla. Eli juuri kuten ehjän TDI:n kuuluukin. Ensireaktio oli avainta vääntäessä että "häh, joko se muka käy?". Ei savua, ei kalinoita, ei kolinoita vaan nätti dieselin raksutus.

Jos omalle ajalleen ei laske hintaa niin remontti tuli maksamaan:

- Lämpöanturi 56,50 €
- Lämpöanturin tiiviste 2,40 €
- 109 rele 29,60 €
- Uusi akku 130 €

Kaikki muut työkalut ja tarvikkeet löytykin omasta takaa koska ei tämä aivan ensimmäinen volkkari ole.

On ne vain mainioita harrasteautoja :D
 
Viimeksi muokattu:
Jokuhan jossain sanoi, että jos diesel ei lähde kylmällä käyntiin, vika on hehkuissa. Tällä kertaa hehkujen johtosarjassa (ja akussa)
 
Jokuhan jossain sanoi, että jos diesel ei lähde kylmällä käyntiin, vika on hehkuissa. Tällä kertaa hehkujen johtosarjassa (ja akussa)
Ruiskun ajoitus oli myös isossa roolissa. Joku oli varmaan tehnyt joskus jakopää remontin ilman VCDS:ää. Suoraruikkarikoneet kuten VAG TDI lähtee ihan ryppyilemättä käymään vielä -10C pakkasen korvilla ilman hehkuja kunhan akussa on puhtia ja ennakot on kohdillaan :)
 
Ruiskun ajoitus oli myös isossa roolissa. Joku oli varmaan tehnyt joskus jakopää remontin ilman VCDS:ää. Suoraruikkarikoneet kuten VAG TDI lähtee ihan ryppyilemättä käymään vielä -10C pakkasen korvilla ilman hehkuja kunhan akussa on puhtia ja ennakot on kohdillaan :)


Taitaa olla melko yleistä tuo, että jossain Pärnäsellä vaihdetaan jakoremmi sen koommin välittämättä pumpun ajoituksesta. Itse olen useammasta Volsun vanhanliiton jakajapumppukoneesta joutunut tuon ajoituksen korjaamaan joko juuri huonon käyntiinlähdön, tehottomuuden tai suuren polttoaineenkulutuksen vuoksi. Yleensä on ollut juurikin niin pahasti pielessä, että TDIGraph ei näytä mitään arvoa ajoituksella.
 
Moi mk4 Escortin alta. Meneehän tää perjantai-ilta näinkin jarruputkea taitellessa :comp:

DSC_1101.jpg
 
Ite pitäs golffiin vaihtaa etujouset, Golf iv siis. Toinen poikki ja katsastus lähenee uhkaavasti.. ei kinostas yhtään.. ja persaukisena ei viedä huoltoon kyllä :D
 
Ei ny varsinaisesti hajalla, mutta pitäisi keksiä uudet imu- ja ahtopuolen letkut. Auto on niin vanha ettei orkkiksia saa ja niin harvinainen että tarvikkeena ei saa kuin imupuolen kaksi letkua, nekin 100e/kpl (wtf). Sinänsä orkkikset kyllä voisi kunnon puolesta säilyttää, mutta turbon imupuolen halkaisija kasvaa 9mm ja kaasuläppäkotelon putkea tarvitsisi 6mm venyttää kun sekin vaihtuu isompaan.

Mistä noita kannattaa askarrella? Mutkat silikoniputkilla ja suorat pätkät sitten rosteriputkea?

Vanhoissa putkissa on bypassille lähdöt, mutta jos laittaa dumpin sen tilalle niin ei noitakaan tarvitse. MAF jätetään pois käytöstä kun moottorinohjaus vaihtuu samalla.

Idea tosin olisi säilyttää alkuperäinen ulkonäkö mahdollisimman pitkälle, joten mielellään mitään kauhean kiiltävää tai räikeän väristä en konehuoneeseen ottaisi.
 
golf.jpg


Siskon auto, ideoita? EDIT: Auto siis Golf MK IV -03 1.6 FSI ja ajettu n. 250tkm
 
Eilis iltana kun korjasin auton radion kylmäjuotokset (pätki kivasti), niin alkoi kyllä vituttamaan tuo halpa kolvilla turaamainen. :mad: Minkälaisia kolveja muilla on käytössä eletroniikan korjamisessa? Nyt ei etsitä sitä 500€ juotosasemaa, mutta sellaista joka toimii. Pari vaihtoehto tullut mieleen: AOYUE 936 (halpa kopio, tekekö tällä mitään?), Wattnik ZD-931 (toinen halpis) ja Hakko fx888D (tämän luulisi olevan toimiva). Onko mitä mielipiteitä noista. Viimeisin on toki aika paljon kalliimpi.
 
Eilis iltana kun korjasin auton radion kylmäjuotokset (pätki kivasti), niin alkoi kyllä vituttamaan tuo halpa kolvilla turaamainen. :mad: Minkälaisia kolveja muilla on käytössä eletroniikan korjamisessa? Nyt ei etsitä sitä 500€ juotosasemaa, mutta sellaista joka toimii. Pari vaihtoehto tullut mieleen: AOYUE 936 (halpa kopio, tekekö tällä mitään?), Wattnik ZD-931 (toinen halpis) ja Hakko fx888D (tämän luulisi olevan toimiva). Onko mitä mielipiteitä noista. Viimeisin on toki aika paljon kalliimpi.
Dremelin kaasukolvi. Ei tuu johto tielle ja on kätevä peli juottamiseen.
Näyttäs olevan Motonetissä 10 euron alennuksessa.
 
golf.jpg


Siskon auto, ideoita? EDIT: Auto siis Golf MK IV -03 1.6 FSI ja ajettu n. 250tkm

Onko skoopilla / testerillä katsottu, että siellä takalambdalla on jotain elämää? Ja onko yleensäkään mitään tutkimuksia tehty vai vai vaan summissa vaihdettu osia, jotka mahdollisesti voisi vaikuttaa?
 
Onko skoopilla / testerillä katsottu, että siellä takalambdalla on jotain elämää? Ja onko yleensäkään mitään tutkimuksia tehty vai vai vaan summissa vaihdettu osia, jotka mahdollisesti voisi vaikuttaa?
Onko nuo kaikki korjaukset tehty tuon saman B1S1 vian vuoksi? Mikä sensori tuo edes on? Tuohon mennyt varmaan jo enemmän rahaa, kuin mitä auton arvo on.

Pakko sanoa että en tiedä. Sisko laittoi kuvan eilen, rahaa ei ole nyt älyttömästi palanut kun tuota ei liikkeessä ole tehty.
 
Aamutokkurassa tuli näköjään kirjoitettua väärin. Etulambdaahan tuo vikakoodi siis koskee. Joka tapauksessa mittaisin nyt testerillä / skoopilla lambdojen jännitteet. Saattaa olla että ohjainlaite ei jostain syystä tuota vaihtelua "näe" vaikka lambdat olisi ehjiäkin.
 
Mitäs long ja short term fuel trimmit näyttää diagnostiikassa? Usein lambdan koodin aiheuttaa joku aivan muu vika, esim ilmamäärän mittaus, imuvuoto, vuotava ruiskusuutin jne.
 
Stanan keksintöjä tommoset lambdat stana. Anteeksi karkeuteni ;)
Korean Chevrolet Kalos (2005, n 90k km) on ruvennut herjailemaan P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1). Tuli ihan hommattua OBDII-palikka vähän tuon MIL-valon takia. Vikakoodin resetoinnin jälkeen saataa pysyä pari kolme viikkoa pois.
Viime keväänä lambda (ylempi/ennen katalysaattoria) on vaihdettu, ihan törkeen hintanen (lähes 300e) anturi. En tiedä onliko sama vikakoodi silloin kun ei ollut tuota OBDII-lukijaa silloin.
Tuo MIL-valo paloi myös ennen ABS-antureiden vaihtoa (MIL syttyi pari päivää ennen ABS-huoltoa) mutta oli sammunut kun ABS-anturit oli vaihtettu. Siitä sitten katsastukseen, päästöarvot kumminkin samat kuin reilu vuosi sitten. Viikko katsastuksen jälkeen MIL taas päällä.
 
Tuli vaihdettua Imprezaan jarrukengät. Apparin puolen kengistä kitkapinnat irti, molemmista. Oli aikamoinen telkkuaminen noissa, rumpu jumissa, koska yksi jousikin oli irronnut ja kengät väärässä asennossa. Kolmisen tuntia siinä meni yhteensä (kahtena iltana) aikaa. Kivasti sai raitista ilmaa (-17c pakkasta), kylmä ei tullut missään vaiheessa, tunteet nimittäin lämpesi kun rumpu ei suostunut millään irtoamaan :bored:
 
Onko kokemusta Ford Focus 2.0 TDCi -06 mallista (mk2). ESP -valo jäi pysyvästi päälle kaverin autossa? Täten myös ESP ei toimi. Ei onnistu nollauskaan. (C1288)
 
Taitaa olla valitettavasti jarrujen hydrauliyksikkö paskana, toimiiko abs:t? Jos fordiin saa "korjaussarjan" niin vaan 600-700e homma, jos menee koko pumppu uusiksi niin yli tonnin...
 
Tiiättekö pääkaupunkiseudulla hyviä hitsaajia? Kallistuksenvakaajan pidike on lahonnu, löysin schmiedmannilta varaosan mutta pitäs saada vanha leikattua ja uus hitsattua paikalleen.
Tämmöstä mukavaa:
5gA1lDY.jpg
 
Laakerit korkkas toistamiseen samasta kulmasta, oli tiedossa että menee jossain vaiheessa koko hela hoito paskaksi mutta töissä piti päästä käymään. Nyt sitten ennen joulua meni. Noh olka akseli ja pyörännavat kun jostain saa hommattua niin saa auton ajoon. Harmi ettei osia löyjy mistään läheltä että menee ensi viikonlopulle että saa auton ajoon. Joutuu parin sajan euron auton käyjä ostamasa viikoksi pariksi niin saa töissä käytyä... Muutenkin hyvä olisi olla kaks autoa ni pääseepähän kulkeen eikä tuu ongelmia.
 
Kuskin oven mikrokytkin/johtosarja ja repsikan takaoven lukitus temppuilee, just kun kerkesin upotella touhutonnin jakopäähän ja jarruihin (Passat 3BG). Katsastaakkin pitäisi 5.1. mennessä.
 
Omasta Passatista pitäis kuskin ovi purkaa ja laitella uusi aukaisuvaijeri ja samalla voisi sen mikrokytkimen uusia. Eipä se mikrokytkin ole ikinä kunnolla toiminutkaan, mutta ei ole menoa haitannut. Termostaattikin vaikuttaa olevan menossa, joten vaihtoon ja samalla nesteiden vaihto.
 
Vaimon autoon oon vuoden mittaan pikkuhiljaa korjaillut jarruja. Eteen levyt, palat ja satulat. Taakse kengät ja rummut. No katsastuksessa sitten katsoin kauhuissani kun oikea takajarru näytti dynossa melkein nollaa. Jarruletkuhan siellä alkoi vuotamaan. Muistelin siinä samalla että tilasinkohan ne jarruletkut valmiiksi rockautosta vai en. Kyselin paikallisesta varaosaliikkestä jarruletkua. Siihen oli kaksi vaihtoehtoa, 45 euroa maksava ja 150 euroa maksava eikä mitään tietoa kumpi sopii. Sattuneesta syystä en tilannut koska halvin letku rockautossa oli 5 euroa. Kotiin päästyäni tsekkasin mitä viime tilaus sisälsi. Onneksi tilasin varalta kummankin jarruletkun taakse! Tunteroisen kesti letkun ja sylinterin vaihto ja taas mennään :)
 
Viimeksi muokattu:
Apurunko (etukelkka?) ruosteessa... Eli perinteinen focus mk1 ongelma. Palkin kulmat ihan tuoreet, mutta ilmeisesti vedenpoistot tukkeutuneet ja palkki muutamasta kohtaa kolahtaa aika "ontosti" altapäin lyötynä :( ... Onkos porukalla kokemusta noista kemiallisista metalleista? Vetäisisi turhat irtoruosteet veke -> kemiallinen metalli kitiksi, ja taas kilisisi katsurin vasara heleästi? :)

Mikään kiirehän tuolla korjauksella ei sinällään ole, 2018 helmikuulle, katsuri vain tästä jo mainitsi etukäteen.
Vaihtoehtona olisi tietenkin hankkia satasella uusi apurunko joka olisi helppo laittaa hyvään happeen mutta hieman tunnelmaa latistaa se tosiasia että nosturipaikkaa ei täällä tampereella oikein tahdo olla huokeasti, ja tuota ei taida kovin mielellään vaihdella tunkin avulla (puslat, jousitus, pultit takuuvarmasti 10000N kireydellä ruostuneina).
Tämän vuoksi ei oikein pääse hitsaamaankaan, tosin en ole koskaan hitsannut kuin alumiinia. Tuollainen rauta taitaa olla jopa huomattavasti helpompi aine? Joten onko tuolle tehtävissä mitään millään ihmeaineilla vai lyönkö vain paaliin jos ammattilaisen arvio on tuolle yli 200e hitsauksesta?
 
Eipä tavallaan hajalla mutta juuri tuli haetta Motonetistä takajarrulevyt ja -palat, käsijarrupalat ja -korjaussarja. Kässäri vaijerit jo olikin ennestään ostettuna. Viime katsastuksessa oli takajarruissa sen verran vähän pintaa, ja vaikkein ole tonnia kahta tuolla sen jälkeen ajanut niin mielummin vaihdan uuteen kuin olen ojassa tai toisen auton kyljessä.

Kivoja hommia mielestäni, varsinkin kun on oma paikka missä harrastaa.
 
Lattia kostea, ikkunat huurtuu. Nesteitä ei häviä, vettä ei sada, ainoastaan märät tiet. Pari päivää koittanut tutkia mistä tulee.. jatketaan tutkimista.
 
Lattia kostea, ikkunat huurtuu. Nesteitä ei häviä, vettä ei sada, ainoastaan märät tiet. Pari päivää koittanut tutkia mistä tulee.. jatketaan tutkimista.
Kissanhiekka, tarkemmin silica... heitäppä tuota emännän vanhoissa kalsa... sukkahousuissa penkkien alle ja ihmettele mihin se kosteus katosi :) Hintaa ~12e/15L max
 
No juu kaikenlaisia kosteudenpoistajia voi laittaa mutta sekin käytännössä vaan vian piilottamista. Pyrin mielummin korjaamaan vian "pysyvästi". :)

E: vaikka kyllähän ton vois laittaa siinä mielessä että saa nykyisen kosteuden pois ja näkee myös samalla mitä tahtia uutta tulee.
 
Viimeksi muokattu:
No juu kaikenlaisia kosteudenpoistajia voi laittaa mutta sekin käytännössä vaan vian piilottamista. Pyrin mielummin korjaamaan vian "pysyvästi". :)

E: vaikka kyllähän ton vois laittaa siinä mielessä että saa nykyisen kosteuden pois ja näkee myös samalla mitä tahtia uutta tulee.

Talvella tuota huurtumista aiheuttaa ihan kengissä tuleva lumi/kura/vesi. Lisäksi jokainen henkäilee sitä kosteutta kokoajan autoon.
 
golf.jpg


Siskon auto, ideoita? EDIT: Auto siis Golf MK IV -03 1.6 FSI ja ajettu n. 250tkm
Imuvuodolta vaikuttaisi varsinkin kun yläkerta purettu niin letkut tuppaa murtumaan. Ne pitää olla ihan tiiviit. Ilmamäärä anturillakin on elinikä vaikka miten putsaisi.
 
Talvella tuota huurtumista aiheuttaa ihan kengissä tuleva lumi/kura/vesi. Lisäksi jokainen henkäilee sitä kosteutta kokoajan autoon.

Mm-m. Nyt on kuitenkin niin mystisissä paikoissa (mm kardaanitunnelin päällä takajalkatilas) kädellä tunnettavaa kosteutta että jostain sitä sinne tulee mistä ei pitäis.
 
Mm-m. Nyt on kuitenkin niin mystisissä paikoissa (mm kardaanitunnelin päällä takajalkatilas) kädellä tunnettavaa kosteutta että jostain sitä sinne tulee mistä ei pitäis.

No sitten kannattaa tutkia, jostain sinne tulee vettä.
 
Ei nyt suoranaisesti autossa ole mitään korjattavaa mutta lisäpitkiä joutunee vähän fixailemaan kohtapuoliin. Kävin maskipahvin beta version laittamassa autoon ja huomasin että yläkiinnikkeet ovat murtuneet. Muutenkin edellinen omistaja näköjään hyvin laittanu kun ruuvitkin ovat aivan umpiruosteessa :D
 
Taas se on hajalla.
Kiitos tosin kuuluu kuka lie olikaan joka tarvitsi autoa omaan käyttöönsä ilman lupia.
Kakkos koppaseen golffiin tarttis saada takasivulasi ja virtalukko.
Plääh.
 
Hehkut täytyi golfiin vaihtaa. Kolme tulppaa sai helposti vaihdettua pitkällä 10 mm hylsyllä. Tuo toinen hehku jakopäästä päin katsoen oli hankalampi, kaksi ruiskuputkea tiellä. Sen kanssa sai tunnin painittua, ei viitsinyt ottaa ruiskuputkia irti. Hankala yksin ilmailla. Koneena Agr, auto golf IV -99.

Taas pitäisi lähteä käymään tulevilla pakkasilla.

Kuskin oven lukosta ei mene enään ovet lukkoon, eikä takaluukku aukea ilman avainta. Mutta palataan noihin kesemmällä.
 
Aah, ei nyt jälleen kerran, mut vika tuli kuitenkin Golffiin. V6 4Motion kyseessä vm. -00. Eilen lähti huonosti käyntiin eikä hetkeen kestänyt kaasua juuri lainkaan.. Hetken annoin lämmetä ja sit alkoi käymään ihan ok jo. Ajattelin et jotain kosteutta jossain vaan ja vika lähtee itsellään pois. Noh, siitä kauppaan ja sit ku piti kaupasta lähteä, lähti kyllä käymään mutta sammui samantein. Joitakin kertoja sama yritys ja tulos. Sinne jäi paske kaupan pihaan :D Tänään sitten broidin kans hinattiin se pois sieltä ja vikakoodit lukuun, jonka perusteella herjas sitten MAFia (ilmamassamittari). Siitä sitten piuha irti maffista ja johan lähti tulille.. Jotenkin söi miestä se, et ois voinu kokeilla jo eilen tuota.. :facepalm:
 
Toi ikkunoiden huurtuminen on kyllä syvältä.

-93 Corsicassa (letukka) tuppaa nyt lasit huurtumaan kun seisoi pari vko influenssaa sairastellessa. Huurtuu varsinkin kun enemmän porukkaa kyydissä. Lattiat kuivat. Kai tuo jostain kumimatoilla olevista lumijämistä ym tulee.

Kys. kinnerissähän on ollut vanha kunnon vesiongelma, eli viime talvena kaverin omistuksessa oli sentti lattialla vettä :D.

No kesän pikku tilkinnän ja kuivatuksen jälkeen ei ole vesiongelmia ollut onneksi. :)
 
Kiva huomata näillä keleillä ettei bemarissa tule apparin puolelle lämmintä :(
Googlettelu tiesi kertoa että vois olla lämppärin kenno osittain tukossa ja taas menis ainakin tonni kennon vaihtoon kun pitää kojetaulua irroitella yms. Huuhteluista yms. ei olis vissiin hirveästi apua kuitenkaan.
 
Saksan maalta saa lämmityslaite vikaisia bemarita ja audeja pilkkahintaan. Koko autot on rakennettu tuon lämppärin ympärille. Pienet servot ja alipaineyksiköt on kovilla pakkaskeleillä.
 
Saksan maalta saa lämmityslaite vikaisia bemarita ja audeja pilkkahintaan. Koko autot on rakennettu tuon lämppärin ympärille. Pienet servot ja alipaineyksiköt on kovilla pakkaskeleillä.

Joo, tuota rakennusstrategiaa vähän ihmetellytkin että mikä järki. Kaipa noissa olis tarkoitus vaihdella jäähdytysnesteet useammin. Varmasti halvempaa kuin vaihdella tuota kennoa...
 
Joo, tuota rakennusstrategiaa vähän ihmetellytkin että mikä järki. Kaipa noissa olis tarkoitus vaihdella jäähdytysnesteet useammin. Varmasti halvempaa kuin vaihdella tuota kennoa...
Lisäksi noissa on regulaattorin kautta toteutettu hitaasti kiihtyvä puhallin joka suojaa järjestelmää mahdollisen jumituksen takia. Hieno keksintö mutta pienen pieni murunen raitisilmafiltteristä lamauttaa koko puhaltimen joka lähtisi kuin leppäkeihäs jos puhallin saisi heti täydet virrat. Nesteet noissa niinkään ei ole ongelmatekijä ollut.
 
Huomasin jo talvirenkaita vaihdettaessa, että on pökötin (-98 406, 1.8 8v) oikeassa alapallonivelessä vähäsen klappia. Katsastus lähenee ja on varaosakin hommattu, vielä tarttisi erikoishylsy hommata tuota varten. Pösöfoorumilla toiset sanovat, että jos yli 20 min käyttää per puoli, tekee jotain väärin ja toiset taas kolmatta päivää kiroavat osan kanssa :vihellys:.
 
Kysellää nyt täältäkin, kun muualta ei osattu auttaa. Eli on alkanut ihmetyttämään tuon diisselin savutus. Savu on pääosin harmaata, mutta kyllä siitä sinistäkin erottaa joka ei taas ole ihme kun syö noin neljäsosan öljyä/10 000km. Kuitenkaan ei kehtaa liikennevaloissa pitää käynnissä, kun takana tulevat peittyvät savuun. Savuttaminen ei kuitenkaan johdu kylmästä/kosteudesta koska sama tapahtuu kesällä, tosin savutus on liemenpää mutta edelleen häiritsevää. Kävin tänään mökillä ja jätin käyntiin hetkeksi, kohta oli naapuri ovella kyselemässä onko kaikki hyvin :D . On tehnyt samaa ostamisesta asti, mutta en ole jaksanut välittää asiasta. Osaisko kukaan kertoa mikä aiheuttaa? Autona siis peugeot partner 1.6 hdi vm. 2008 (vanhalla korilla).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 559
Viestejä
4 540 126
Jäsenet
74 821
Uusin jäsen
TunnusK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom