Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Mittaristo varmaan kertoi ihan oikeinMikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Onko jakolaatikon öljyjä vaihdeltu/huollettu?
e. Mikä nyt tosin ei takaa yhtään sitä, etteikö se voisi silti porsia. Mallia tarkemmin tietämättä tuo on ainakin joissain takana vasemmalla.
Tarkoitatko tarraa millä suojaat sen häränsilmän tuulilasista ennen kuin menet korjauttamaan? Vai sitten konepeltiin tai helmaan tms suojakalvo ennakoivasti?Mikäs olisi laadukas kiveniskutarra? Vai onko heissä eroja?
Hauskaahan tässä onkin että jakolaatikko on vaihdettu alle 3 vuotta sitten. Ja öljyt vaihdatin periin ja laatikkoon alkuvuodesta.
Tarkoitatko tarraa millä suojaat sen häränsilmän tuulilasista ennen kuin menet korjauttamaan? Vai sitten konepeltiin tai helmaan tms suojakalvo ennakoivasti?
Scotchgard on hyvää, siitä on vielä eri paksuuksia eri tarpeisiin. Venyy myös varsin kohtuullisesti joten saa nätin asennuksen myös kaareviin pintoihin."Helmaan" Itse asiassa Vespan alarintapeltiin, etulokarin taakse, mihin etupyörä vippailee kiviä.
Kuulostaa kiloeuroilta... No, onneksi BMW, niin tuon korjatessa päässee taas aika pitkään.Mikähän hajosi autosta kun lähdin parkista ja vaihdoin peruutusvaihteelle niin kuulu takaa lonksahdus, ja myöhemmin vähän kovalla kaasulla risteyksestä niin takaa kuului iso pamahdus, tehot katosi ja kaasua painettaessa kuuluu semmonen hiomisen ääni, niinkuin jokin pyörisi tyhjää? Mittaristo kertoi ensin että vaihteisto häiriö, ja sitten voimansiirto häiriö. Ei kärsinyt ajaa yli 30kmh, kotipihaan kuitenkin ehdin. BMW xDrive automaattivaihteistolla.
Kuulostaa kiloeuroilta... No, onneksi BMW, niin tuon korjatessa päässee taas aika pitkään.
Vagissa noita korahduksia tulisi vuosittain.
Vielä jatkuu. Vaihdettu iskarit, yläpäät/laakerit ja suojakumit. Mitäs seuraavaksi, raidetanko?
Kyllä, ja ne on vielä toisessa paikassa 'tarkistettu'.laitettiinko OEM iskarin yläpään osat?
Tulee mieleen eräs Ford johon ei yläpäitä saanu kunnol ikinä toimimaan millään muulla kuin orkkis yläpään laakereilla/jousilautasella. Tarvikkeet oli kaikki paskoja mitä kokeiltiin. Ne takerteli. Liian pehmee muovi, joka vääntyi jousien voimasta aina niin että laakerinkuulat ei enää pyöriny kunnolla.
Vaikka ne onki vaihdettu niin oon ite ainaskin 90% varma että ne yläpään laakeroinnit tuossa ääntää.
Tuo on Aeromotorsin huono puoli. Ei ole rekkarihakua niin saattaa tulla vääriä osia.Voihan pastilli.. Näköjään VIELÄKIN 2018 vuoden autoon pitäisi tarkistaa jarrulevyn halkaisija kun niitä tilaa. Aeromotorsilla oli 22 takajarrulevyä, joista KOLME (3) liian pienellä halkaisijalla. Arvatkaa vaan mitkä tilasinOnneksi Motonetissä oli hyllyssä TRW:n levyt niin hain ne. Harmi että liian pienet olivat Zimmermannit jotka varmaan olisivat olleet paremmat. Ehkä muistaa seuraavan kerran kun tilaa..
Tuo on Aeromotorsin huono puoli. Ei ole rekkarihakua niin saattaa tulla vääriä osia.
Kaksi kertaa tuli väärät osat ja sen jälkeen siirryin kaikkien parjaaman Autodocin asiakkaaksi.
Nyt on tullut oikeita osia ja osien merkkikin on ollut se mitä oon tilannut. Hintaero Aeromotorsin kanssa ollut mitätön.
Potilaana VW Transporter 2.4d -97
Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.
Potilaana VW Transporter 2.4d -97
Kylmänä starttaa kuin palmun alta ( hehkutuksen jälkeen), mutta lämpimällä moottorilla saapi jauhattaa useita sekunteja ennen kuin hörähtää käyntiin. Mistä tälläistä vikaa lähtisi kaivelemaan?
Auto on siis päätynyt omaan omistukseeni monen mutkan kautta, mutta siinä on aina ollut tälläinen tyyppivika ja samaa sanoi edellinenkin omistaja.
Ei ehkä varsinaisesti vika tai korjaamista mutta sellaista kyselen, että voiko jostain käytännössä varmistaa että miten päin raitisilmasuodatin kuuluu matkustamossa olla.
Helpoinhan varmasti on laittaa vain samalla lailla kuin aiemmin mutta mitä jos se aiempi on laitettu väärin? Mistä sen voi varmistaa?
Katselin jonkin videon, jossa selitettiin sen tuulettimen/puhaltimen toimintaa ja sen mukaan pitäisi suodatin ollakin juuri toisinpäin, mitä se autossa oli. Videolla siis selitettiin että ilmansuunta olisi tuulettimelta keskikonsolille päin, mikä on minunkin järkeni mukaan loogista. Varsinkin kun se ritilä (lämmitys/viilennys?) on sinne päin, joten suodatin ennen sitä tuntuisi loogisemmalta kuin sen jälkeen.
Järjestys on siis tämä: ritilä/kenno - suodatin - tuuletin. Olettaisin että loogisempaa olisi että ilma menee tuulettimelta siis suodattimen läpi kennolle päin eli hansikaslokeron takaa keskikonsolille päin.
Minkäänlaisia nuoliakaan ei siellä kotelossa ole, ellei se moottorin teksti "-> made in Germany" ole se suuntanuoli? Jos on, niin on kyllä jotenkin typerä paikka ja oudon tekstin joukossa.
Ainoa järkevä nuoli teksteineen löytyy suodattimista mutta tosiaan jos se on alunperinkin ollut väärin, niin siitä ei ole mitään hyötyä.
Yritin myös järkeillä sen perusteella että missä on eniten roskaa mutta en senkään perusteella sitten saanut hommalle täyttä varmuutta. Roskaa oli siis runsaasta kennon ja suodattimen välissä sekä sitten suodattimen oikealla eli kennottomalla puolella. Eikö tuo viittaisi että roskat puhaltelee nimenomaan keskikonsolia kohti?
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.Suodattimessa on nuoli miten päin se tulee, eli ilman kuuluu kulkea sen nuolen suuntaisesti. Työnnä käsi sinne suodattimen paikalle ja laita ropeli pyörimään, pitäisi selvitä kummalta puolelta puhaltaa jos ei muuten ole selvyyttä. Kannattaa myös katsoa missäpäin se puhallin sijaitsee suhteessa autoon ja siihen suodattimeen. Jos puhallin on esimerkiksi edessä pyyhkijöiden tykönä ja suodatin keskikonsolissa, niin hyvin todennäköisesti se suunta on edestä taaksepäin.
Aika usein sillä ei myöskään ole mitään väliä miten päin se suodatin on (paperisuodatin), ero tulee lähinnä silloin, jos on jotakin monikerroksisia aktiivihiilisuodattimia tms, silloinkin se ero on aika teoreettinen.
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.
Puhallin on hansikaslokeron takana ihan oikeassa reunassa autoa ja siitä keskikonsolille lähtiessä tulee ensin paikka suodattimelle ja sitten ne jo mainitsemani kennot. Ilma kulkee suodattimen ja kennon läpi siis poikittain, auton leveys- eikä pituussuunnassa.
Oleellisinta tässä lienee nyt kuitenkin tuo että kyse on perussuodattimesta, joten ehkä tuossa ei paljoa menetä vaikka se väärinpäin jäisikin sinne. Tosin sitten herää kysymys että miksi olla ilmavirran suuntaa ollenkaan jos sillä ei ole "mitään väliä".
No joo, itse en näistä kauheasti tiedä ja yritän vain mutuilla ja googlailla. Mieluusti olisi kuitenkin laittanut tai kääntänyt sen sinne oikein päin, olkoonkin ettei ehkä isoa ero olisikaan.
Siitä suodattimen nuolesta ei vain ole apua jos ei ole varma miten päin se ilma kulkee ja onko aiempi suodatin laitettu oikein päin. Kättäkin yritin siellä pitää ja paperia laittaa että katsoisi mihin päin vetää tai työntää mutta kun siitä suodattimen aukosta tunkee ilmaa ulos, jolloin ei pysty päättelemään että tuleeko se vasemmalta vai oikealta.
Joissakin suodattimissa voi esimerkiksi olla toisella puolella karkeampi suodatin ja toisella puolella hienompi suodatus. Tuollainen suodatin teoriassa voi väärinpäin laitettuna tukkeutua nopeammin.Tosin sitten herää kysymys että miksi olla ilmavirran suuntaa ollenkaan jos sillä ei ole "mitään väliä".
Tämä oleellisuus unohtui tosiaan ja tuli itsellekin mieleen sellaisena "niin, se olisi voinut auttaa"-äkkäyksenä.@shamaniac auton merkin ja mallin mainitsemalla saattaisi tulla myöskin oikea vastaus
Ehkä kastelu olisi voinut auttaa mutta en saanut selkoa suunnasta kun se puski filtteriaukosta suoraan ulos kun se "tunneli" ei ollut suljettu sen kohdalta.Pitäisi se kädessä kyllä tuntua ihan selvästi kummalle puolelle kämmentä puhaltaa.. käden kastelu auttaa myös.
---
Todennäköisesti se nuoli pitäisi olla vasemmalle päin, eli poispäin puhallinmoottorin suunnasta.
Mulla vähän samaa vikaa samanlaisessa autossa, ei tunnista onko kärryä vai ei. Herjaa polttimovikaa kun ohjausboksi on kiinni. Kärry kiinni niin toimii. Miten tämä tunnistaa kärryn? Olen nyt boksi irti silloin kun ei ole kärryä, mutta onhan tämä vähän kankeaa..Audi A6 C6 peräkärryn pistorasia ei toimi. Jokaiseen rasian napaan tulee n. 5 V (ilman kuormitusta). Halogeenivaloissa ei syty mikään lamppu, ledivaloissa toimii pelkät jarruvalot. Kummankaan pistokkeen kans auto ei tunnista, että pistoke ois kiinni. Pistorasian päältä päin katottuna pinnit tai sisällä näkyvät johdot ei ole yhtään huonon näköset, toisin kuin rasian kiinnitysruuvit joita ei tähän hätään saanu auki.
Onko näissä uusissa autoissa joku taikatemppu mikä pitää tietää vai mikä tuolla on hätänä?
Eikö noissa ole siellä koukun pistokkeen päässä mikrokytkin mikä tunnistaa onko kytketty vai ei. Ainakin citroenissa on mikrokytkin joka aina suolapaskasta helposti jumittaa ja silloin luulee että kärry on aina kiinni. Voisi tuossakin olla samasta kyse kerran kärryperässä toimii ja ilman valittaa polttimoista. Citikassa ainakin sen helposti huomaa siitä kun silloin estää sähköisen takaluukkun ja peruutuskameran/tutkien toiminnan kun on kärry perässä.Mulla vähän samaa vikaa samanlaisessa autossa, ei tunnista onko kärryä vai ei. Herjaa polttimovikaa kun ohjausboksi on kiinni. Kärry kiinni niin toimii. Miten tämä tunnistaa kärryn? Olen nyt boksi irti silloin kun ei ole kärryä, mutta onhan tämä vähän kankeaa..
![]()
Ei tuossa rasiassa pikaisesti katsottuna sellaista näkynyt:Eikö noissa ole siellä koukun pistokkeen päässä mikrokytkin mikä tunnistaa onko kytketty vai ei. Ainakin citroenissa on mikrokytkin joka aina suolapaskasta helposti jumittaa ja silloin luulee että kärry on aina kiinni. Voisi tuossakin olla samasta kyse kerran kärryperässä toimii ja ilman valittaa polttimoista. Citikassa ainakin sen helposti huomaa siitä kun silloin estää sähköisen takaluukkun ja peruutuskameran/tutkien toiminnan kun on kärry perässä.
Ei tuossa rasiassa pikaisesti katsottuna sellaista näkynyt:
![]()
Pitää vielä purkaa rasia jos se siellä kuitenkin on. Harmittaa kun peruutustutka toimisi nyt muuten, siihen piti vaihtaa kolme anturia ja kaiutin puuttui kokonaan. Nyt sentään tulee kärryn kuva kun pistää pakille ja vetokoukun boksi on kiinni.
Se mikrokytkin voi olla siellä rasian sisällä ihan näkymättömissä ja se tunnistaa, kun liitinnastaa painetaan syvemmälle. Jos liitin ei pääse palautumaan, niin auto luulee kärryn olevan kytkettynä. Ulkoa en muista, mitä noista nastoista kannattaa herkistellä (saattaa onnistua kun noita nastoja painelee/naputtelee ihan vain päältäpäin meisselillä), mutta ulkonäön perusteella vaihtaisin kyllä koko pistokkeen. Johan tuossa on kulumaa.Saattaisi olla että tuossa ympyröidyssä reiässä pitäisi olla nasta mikä painaa sitä mikrokytkintä.
![]()
Kävinkin jo uutta rasiaa kytkimellä kysymässä, oli juuri loppuneet mutta huomenna pitäisi tulla lisää.Se mikrokytkin voi olla siellä rasian sisällä ihan näkymättömissä ja se tunnistaa, kun liitinnastaa painetaan syvemmälle. Jos liitin ei pääse palautumaan, niin auto luulee kärryn olevan kytkettynä. Ulkoa en muista, mitä noista nastoista kannattaa herkistellä (saattaa onnistua kun noita nastoja painelee/naputtelee ihan vain päältäpäin meisselillä), mutta ulkonäön perusteella vaihtaisin kyllä koko pistokkeen. Johan tuossa on kulumaa.
Edit: alkuperäinen olikin @Starglazer
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.