- Liittynyt
- 07.11.2016
- Viestejä
- 1 699
Mutta jos ajattelee vara-akkua mistä antaa virtaa, niin lämpimästä akusta varmasti saa enempi kuin pakkasessa säilytetystä.. Ainakin jos akku on muutenkin jo ehtoopuolella..Älkää nyt liian lämpimässä niitä akkuja säilökö, tyhjenee vain nopeammin.
Tekniikan maailmasta:
Jos haluaa tärvellä talvisäilytyksen aikana veneen akkunsa, kannattaa ottaa akku irti ja viedä se pannuhuoneeseen. Akku ei tykkää lämpimästä.
”Akun pitkäaikaiseen säilytykseen 4-5 lämpöastetta on optimi. Pakkasessa säilyttämisessäkään ei ole mitään vikaa, kunhan akku on täyteen varattu”, sanoo Aditan akkuasiantuntija Tapio Lääkkölä.
Exiden Suomen maajohtaja Ilmo Hakkarainen taas sanoo, että täyteen varatulle akulle paras säilytyslämpötila on mahdollisimman kylmä.
”Mitä kylmempi, sitä pienempi itsepurkautuminen”, sanoo Hakkarainen.
Oleellisimmasta asiasta on kuitenkin yksimielisyys, lyijyakun on oltava säilytyksen aikana aina täysi. Ja vaikka akun jättää veneeseen, kaapelit kannattaa irrottaa, ettei mahdollinen sähkövuoto veneen sähköjärjestelmässä pääse tyhjentämään akkua. Akun pinta kannattaa myös puhdistaa, ettei napojen väliin pääse liasta syntymään pientäkään ryömimisvirtaa.
Samat perussäilytysohjeet koskevat kaikkia lyijyakkuja, ovat ne sitten vakioakkuja eli nesteakkuja, AGM-akkuja tai geeliakkuja.
Ainoastaan litium-ioni akkujen pitkäaikainen säilytysohje poikkeaa muista. Esimerkiksi sähköautoissa tai monissa sähkötyökaluissa käytettävät li-ion akut säilyvät parhaiten, jos ne on varattu alle puoleen täydestä. Venekäytössä li-ion akut ovat yhä harvinaisia ja yleistynevät vasta sitten, kun sähköveneily jossakin vaiheessa tulee yleistymään.