En renkaita kyl, mut jarrusatuloissa vaihdan vain vikaantuneet. Onhan ne kuitenkin eri kaliiperin osia kuin esim iskarit tai jarrulevyt.Vaihdatko renkaatkin yksitellen ?
En renkaita kyl, mut jarrusatuloissa vaihdan vain vikaantuneet. Onhan ne kuitenkin eri kaliiperin osia kuin esim iskarit tai jarrulevyt.Vaihdatko renkaatkin yksitellen ?
Ei katalysaattori vielä tuollaisista itseensä ota, sitten ehkä kun sinne pääsee palamatonta bensaa...Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
Kannattais kysyä chatista ni saat aina oikeet osat jos ei oma tietotaito riitä.Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.
Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.
Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.
Autoista on yleensä montaa eri varianttia, vaikka kuluttajalle niitä on myyty samanlaisina. Näistä ei yleensä tiedä kuin valmistaja ja sekin vain sillä ehdolla, että autoon ei ole tehty omia modifikaatioita. Valmistajan edustajalla ja isommilla korjaamoilla on yleensä jonkinlainen pääsy tarvittavaan tietoon, mutta tarvittaessa joutuvat kysymään asiaa valmistajalta, jolla on (tai pitäisi olla) tieto kaikista osista ja niiden osanumeroista, mitä kyseiseen autoon on alunperin asennettu.Kävi taas vanhanaikaisesti:
Tilasin uudet jarrulevyt Almeraan Aeromotorsilta ja kaikki sujuikin hienosti aina jarrupalojen asennukseen asti: Nyt palojen reuna ulottui levyn yli. Selvisi, että uusi levy oli 2 cm halkaisijaltaan pienempi, kuin vanha -> no sitten ihmeteltiin mitä oli tilattu. Auto, malli ja vuosi oikein, mitä prkl... kunnes selvisi, että olin tilannut ei-ABS levyn ABS autoon.
Miten ihmeessä voi olla myynnissä ei-ABS osia, kun ABS on ollut pakollinen varuste EU:ssa 2005 ja autokin yli vuoden uudempi (Almera N16 EU-malleissa ABS aina vakiona, vuodesta 2000). En keksi muuta kuin, että nettikaupat näyttävät osaluettelot suoraan tukusta, jotka myyvät kaikkia riisuttuja Afrikan malleja.
Kannattaa mitata vanhat osat tosi tarkkaan, etenkin kun tilaa netin kautta. Noissakin jarrulevyissä kaikki muut mitat oikein, paitsi halkaisija.
Muok. Kyseessä oli siis etulevyt. Takalevyt olisivat olleet samankokoiset ei-ABS ja ABS malleissa. Ei voi ymmärtää, miksei etulevytkin voi olla samat.
Pask** samaa (liian pientä) jarrulevyä ne tarjosivat, kun kysyin. Euroopassa voi olla ABS:ittomia autoja poikkeusluvalla.Kannattais kysyä chatista ni saat aina oikeet osat jos ei oma tietotaito riitä.
Piti ihan vilkaista niin motonetissäkin myyvät tuota ilman absia ja abseilla levyjä. Itte kyl muistelen et erään exän almera 2002/2003 ois ollu ilman absei, oli hänen ensiautonsa minkä sai isältään 2005. Et kyl niit alkaen malleja uitettiin tännekin, kun olivat hieman halvempia.Pask** samaa (liian pientä) jarrulevyä ne tarjosivat, kun kysyin. Euroopassa voi olla ABS:ittomia autoja poikkeusluvalla.
Se on selvää, että eri maissa kootuissa autoissa on hyvin todennäköisesti eri jarruosat, mutta EU-Almerat on kaikki koottu Briteissä. Paitsi jos joku on laivannut tänne esim. Afrikan tai Aasian auton.
AutoJerry.fi-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
Erittäin todennäiköistä että se kapiakselin ratas on menny väljäksi, jos kampiakselin pää ei vielä oo menny väljäksi niin selviää uudella rattaalla, muuten joutinee hitsaus hommii.-08 Getz käynyt pitemmän aikaa huonosti ja tuntunut kovinkin tehottmalta, sekä ylämäissä meinaa olla veto pois ja sammua. Joitain foorumeita tutkiessa näyttäisi todennäköisemmnin olevan jakopääremppaa tuloillaan siis. Onko jollakulla kokemusta tuollaisen itse korjaamisesta, että millainen revohka? Tai että paljonko pajalla hinta tuollaiselle on. Kyseessä 1,1 bensamoottorilla oleva kinneri.
Palataas tähän sen verran että sain pelittämään säätämällä ja tuloksena 5,3kN (4,6Kn siis oli tarve) ja leima paperissa. Ilman neuvoja en olisi uskonut että se vaan pitää säätää "tosi tiukalle". Renkaasta pyörittämällä käsin laitoin niin että jaksaa vielä pyörittää mutta selvästi hankaa vastaan. Aika tiukille jäi silti tulos ja katsastusmieskin sanoi että nää viton seisontajarrut on ollut aina vähän ongelmallisia...Viton -09 seisontajarru ei vaan lähde pelittämään. Vasemmalla 1.2kN ja oikealla 1.0kN. Yhteensä 2.2kN mutta vaatimus olisi 4.6kN.
Oudointa tässä se että ainoat osat joita ei ole vielä vaihdettu on itse poljin, vaijerien välinen "vipu" sekä jarrukenkien levittimet.
Vaihdettu on siis kaikki vaijerit, kaikki sisuskalut rummun sisään (paitsi nuo levittimet) ja myös uudet jarrulevyt. Voiko noissa vaihtamattomissa osissa olla jotain vikaa vaikka vaikuttaisikin olevan täysin kunnossa? Jarrukenkinä on brembot jotka käsittääkseni ihan hyvä merkki jarruosissa? Käynkö hakee marmorilta alkuperäiset? Alkaa olee jo epätoivo tän kanssa kun kaikki pitäisi olla kunnossa mutta ei vaan toimi. Säätöjäkin on yritetty fiksailla mutta ei mitään vaikutusta jarrutustehoon. Kaikki vinkit otetaan vastaan jotta saisi leiman tuohon romuun.
Päin perhettä tehty viritys. Seuraava omistaja kiittää ensi katsastuksen yhteydessä. Saisi luvan alaiseksi tehdä korityöt.Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"
Tämän verran lähti haperoa pois.
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.
Mulla taas on sellainen käsitys että rikkaammalla seoksella suojellaan mäntiä ja kattia. Laiha seos palaa paljon kuumempana ja voi polttaa mäntään reijän (tämä koettu) mutta liian kuumat kaasut tuhoaisi katalysaattorin.Joo, jos lambda on rikki, niin mennään turvallisuusperusteisesti rikkaalla, koska laihalla ajo on moottorille haitallista, kulutus siis kasvaa. Katalysaattori taitaa eniten ottaa nokkiinsa liian rikkaasta seoksesta, joten jossain vaiheessa kannattaa laittaa kuntoon.
Brembo ihan täyttä paskaa tänäpäivänä, ei voi suositella kellekkään, niin paljon noita on pois saanu vaihella.Palataas tähän sen verran että sain pelittämään säätämällä ja tuloksena 5,3kN (4,6Kn siis oli tarve) ja leima paperissa. Ilman neuvoja en olisi uskonut että se vaan pitää säätää "tosi tiukalle". Renkaasta pyörittämällä käsin laitoin niin että jaksaa vielä pyörittää mutta selvästi hankaa vastaan. Aika tiukille jäi silti tulos ja katsastusmieskin sanoi että nää viton seisontajarrut on ollut aina vähän ongelmallisia...
Olipahan taas homma. Katsastuksessa "näyttäisi olevan päälipelti vähän puhki, pitää paikata"
Tämän verran lähti haperoa pois.
Paikka, vähän kittiä reunoille ja väriä päälle, eiköhän se taas kestä.
Ja ettei olisi ollut liian helppoa piti vaihtaa tuo katkennut lehti samalla.
Minäkin olisin jättänyt kitin pois, kunnon maali ja kiveniskumassa päälle niin ei se tuolta olisi erottunut...Kitti siellä tee muuta kun edistää ruostumista. Imee kosteuden ihteensä ja muhii entistä enemmän vaan tuolla maalin alla.
Jeps.Minäkin olisin jättänyt kitin pois, kunnon maali ja kiveniskumassa päälle niin ei se tuolta olisi erottunut...
Noissa kannattaa selvittää juurikin se osanumero. Joillakin merkeillä onnistuu kun lukee softalla auton tiedot, käyttää VIN-koodia tms. selvittämään auton konfiguraation. Myös merkkiliikkeeltä voi asiaa kysyä - en tiedä miten tämä pätee japanilaisiin merkkeihin kun ei ole kokemusta.Autoista on yleensä montaa eri varianttia, vaikka kuluttajalle niitä on myyty samanlaisina. Näistä ei yleensä tiedä kuin valmistaja ja sekin vain sillä ehdolla, että autoon ei ole tehty omia modifikaatioita. Valmistajan edustajalla ja isommilla korjaamoilla on yleensä jonkinlainen pääsy tarvittavaan tietoon, mutta tarvittaessa joutuvat kysymään asiaa valmistajalta, jolla on (tai pitäisi olla) tieto kaikista osista ja niiden osanumeroista, mitä kyseiseen autoon on alunperin asennettu.
Jarruosissa on yleensä montaa eri versiota, eli tosiaan mittaushommia ja/tai muuta selvittelyä pitää tehdä, jos netistä ostaa. Nettikaupat eivät osaa tarjota vain oikeita osia, siihen ei voi luottaa.
En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.Päin perhettä tehty viritys. Seuraava omistaja kiittää ensi katsastuksen yhteydessä. Saisi luvan alaiseksi tehdä korityöt.
Itse edelliseen autoon vaihdoin esim. lämmityslaitteen puhaltimen, niin ostin käytetyn osan. Sain tätä kautta identtisen ja 3 eri mallia ja kahdella erillaisella moottorin virtaliittimellä.Noissa kannattaa selvittää juurikin se osanumero. Joillakin merkeillä onnistuu kun lukee softalla auton tiedot, käyttää VIN-koodia tms. selvittämään auton konfiguraation. Myös merkkiliikkeeltä voi asiaa kysyä - en tiedä miten tämä pätee japanilaisiin merkkeihin kun ei ole kokemusta.
Juuri eilen naplattiin V70 paikalleen Autodocilta tilaut jarrulevyt ja -palat. Tilausvaiheessa katsoin auton tiedot Vidalla ja vertasin osanumeroita. Kaikki olivat oikeita.
Pelkällä rekkarilla ei kannata tilailla Autodociltakaan kun tosiaan variaatioita on vähintäänkin riittävästi.
Juu, kyllähän noita käytettyinä saa, itsekin ostin tavaratilan verhon varaosahaun kautta kun uusi olisi todennäköisesti ollut aika rapean hintainen.Itse edelliseen autoon vaihdoin esim. lämmityslaitteen puhaltimen, niin ostin käytetyn osan. Sain tätä kautta identtisen ja 3 eri mallia ja kahdella erillaisella moottorin virtaliittimellä.
Tuli käytettynä osana säästettyä toista sataa uuteen osaan nähden.
Noi orkkisilmukat ei montaa kymppiä maksa, ehkä sen ~30€ bemariin. Nuo ei sitten välttämättä käy ristiin toisen merkin kanssa, on erillaisella nousulla, eri halkaisija ja jopa kätisyyskin eri. Varmaan btcf tai purkaamo helpoin paikka ettiä käytettyjä.Kierre taitaa olla tavallista tiheämpi, löytyykö joltain pajalta sopivaa tappia vai asentaisikohan vihdoin oikein hinauskoukun jolle muutenkin käyttöä löytyy?
Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.Noi orkkisilmukat ei montaa kymppiä maksa, ehkä sen ~30€ bemariin. Nuo ei sitten välttämättä käy ristiin toisen merkin kanssa, on erillaisella nousulla, eri halkaisija ja jopa kätisyyskin eri. Varmaan btcf tai purkaamo helpoin paikka ettiä käytettyjä.
Kierteet noissa on aika yleisesti semmoset, että niitä ei tosiaankaan ihan kuka vaan värkkäile halpahallin metritavarasta ja juu, noissa on sekä vasen- että oikeakätisiä kierteitä.Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.
Eikös näissä silmukoissa ole joskus ollut myös vääräsuuntaiset jengat ettei tehtäisi itse jotain xtreme virityksiä?
Ja pösöjen hinaussilmukoiden paikka on huono. Kerääntyy vettä ja grottoa täyteen, etkä saa silmukkaa paikalleen. Arvaatko mistä tiedän?Kirjoitin vähän epäselvästi, E46 bemmistä puuttuu silmukka kokonaan mutta Pösöstä on takaa silmukan kierteet korkanneet. Kokeilin myös toisellä Pösön silmukalla mutta ei uppoa kierteisiin.
Eikös näissä silmukoissa ole joskus ollut myös vääräsuuntaiset jengat ettei tehtäisi itse jotain xtreme virityksiä?
Pakkelin olisin itsekkin jättänyt pois mutta noin muuten tuohan on suorastaan ylihyvä katsastuspaikkaus kun on ympäriinsä hitsailtu.En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.
Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.
Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
Pakkelin olisin itsekkin jättänyt pois mutta noin muuten tuohan on suorastaan ylihyvä katsastuspaikkaus kun on ympäriinsä hitsailtu.
Näitä on nähty vaikka minkälaisia poppari/peltiruuvi virityksiä.
Sädehiomakoneella mikä suunniteltu kengille, tullut jokujen after market kenkä hiottua oikealle säteelle. Varsinkin raskaan puolella.Brembo ihan täyttä paskaa tänäpäivänä, ei voi suositella kellekkään, niin paljon noita on pois saanu vaihella.
Mersujen ja bemarien käsijarruissa ei oo mitään kummaa kun muistaa ihan ensin varmistaa että kengät edes istuu kaarevuuden puolesta kunnolla sinne ja ottaa koko matkalta, ei oo yhet tai kahet kengät mitä on prässissä saanu oikoo kun ei ota kun hipomalla keskeltä tai päistä kiinni.
Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?En tainnut väittää tätä mitenkään hyväksi.
Tottakai kaikki ruosteelta näyttävä olisi pitänyt poistaa ja korvata uudella. Ja hitsata paremmin.
Seuraava omistaja on tidennäköisesti paalauskone joten siitä viis. Ja tämän ikäiset katsastetaan joka vuosi, täytyykin yrittää muistaa jatkaa tästä miten menee vuosittain.
Joo, autopeltisertifikaatti ja muut ei saa koskea. Samaan tapaan jos jostain syystä tulee ajokielto niin ainoa vaihtoehto saisi olla hinausfirma joka kuljettaa korjaamolle.
Mites tuommoisen voi todistaa kuka tehnyt, jos siis jotain tapahtuu ja tuo asia nousee pöydälle? Kaikissa vanhemmissa purkeissahan noita vastaavia ja paljon huonompia viritelmiä on paikat täynnä.Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?
Mutta syöttilankahan tämä tarina oli alun alkaen.. vai mitä ?
Onko tämä syöttivastaus?Hurjan näköinen viritys. Millään reunoilta kiinni. Pakkelia päälle. Mietippä jos joudut maksumieheksi tuollaisen virityksen jälkeen ?
Mutta syöttilankahan tämä tarina oli alun alkaen.. vai mitä ?
Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.@Kes7s Aikanaan piti näyttämässä katsastajalle tehty paikka ennen suojausta. Näki miten se oli tehty
Eihän ainakaan vanhemmissa autoissa esim etulokasuojatkaan olleet kuin muutamalla ruuvilla kiinni. Ja paljon peltejä pelkällä pistehitsillä.Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.
Olikos pintapeltien korjauksessa määritetty, kuinka pitkältä matkalta lappu on oltava hitsattu? Itsellä mielikuva, että ei vaadita 100%. Voi kyllä olla esson baari juttuja.
Trafin ohjeissa vaaditaan koko sauma. Helmoissa on sallittu pistehitsaus.Näin oli ja ei kyllä haittaisi vaikka olisi edelleen noin. Saisi karsittua ainakin pahimmat teippiviritykset pois.
Olikos pintapeltien korjauksessa määritetty, kuinka pitkältä matkalta lappu on oltava hitsattu? Itsellä mielikuva, että ei vaadita 100%. Voi kyllä olla esson baari juttuja.
Käsittäisin tuo viimeisen boldin siten, että jätetään peitemuovit, lämpöpelti, pohjasuoja tms irti. Ei siten ettei kaikki metallityöt saisi olla valmiita.Trafin ohjeissa vaaditaan koko sauma. Helmoissa on sallittu pistehitsaus.
Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita. Tukivarsien hitsaus museoajoneuvoon voidaan sallia, jos osaa ei ajoneuvotai varaosavalmistajan selvityksen mukaan ole enää saatavissa.
Joustintuen jousikupin voi vaihtaa hitsaamalla uuteen. Hitsaussauman tulee olla yhtenäinen tai alkuperäistä saumaa vastaava. Joustinlautasen voi vaihtaa hitsaamalla. Vaihtaminen tulee suorittaa valmistajan ohjeen mukaisesti, jos sellainen on olemassa (esim. Volvon ohje). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksenvaimentimen toiminta. Joustinlautasta ei saa korjata hitsaamalla.
Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin syntyneen korjaustuloksen tulee vastata lujuudeltaan alkuperäistä. Peltiset ovet ja lokasuojat tulee korjata hitsaamalla.
Alkuperäisen lujuuden saavuttamiseksi esimerkiksi pohjapellin laajahkojen ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mahdollista tasaisella peltilevyllä, vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset ”vahvistuspokkaukset”. Samoin kynnyskoteloiden alkuperäiset ”pokkaukset” tulee säilyttää korjauksessa. Käytännössä alkuperäisen lujuuden saavuttaminen edellyttää yhtenäistä koko korjattavan kohdan hitsaussaumaa. Vaihdettaessa koko helmakotelo pitää kotelon alaliitoksesta vähintään 50 % olla hitsattu tasaisin välein tai pistehitsaamalla siten, että alkuperäinen lujuus saavutetaan. Jos auton valmistajan edustaja antaa tarkempia ohjeita, tulee niitä katsastuksessa soveltaa.
Tarvittaessa ruostevauriokorjaukset pyydetään esittämään jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna. Lokasuojien korjauksissa tulee käyttää sitä materiaalia, josta ne on alun perin tehty. Erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuus teräs, alumiinikorit ja liimasaumatut korit) korjaamiset tulee aina suorittaa valmistajan antaman ohjeistuksen mukaisesti.
Pohjamaalattuna eli siis siten että kittaus, pintamaali ja massaus puuttuu. Pohjamaali siksi että ruoste ei tartu tuoreeseen metallipintaanKäsittäisin tuo viimeisen boldin siten, että jätetään peitemuovit, lämpöpelti, pohjasuoja tms irti. Ei siten ettei kaikki metallityöt saisi olla valmiita.
On syöttivastaus vanhalla "joudut maksumieheksi ja tuu kato mun mielikuvituskorjaamolta vakuutuskorjattujen papereita jotka todistaa että näinkin voi käydä" kaavallaOnko tämä syöttivastaus?
"Millään reunoilta kiinni" päätellen mistä?
Näetkö kuvasta että paikka on purkalla kiinni?
Olisi myös mielenkiintoista tietää minkälaisessa tilanteessa joutuisin maksumieheksi. Ei tuo ihan hetkessä ole tuollaiseksi ruostunut eli ei se nyt ainakaan heikompi ole kuin enne paikkausta.
Mutta eiköhän jätetä tämä sitten tähän. Tietysti jos voi rakentavasti keskustella siitä miten paikkaukset pitää tehdä niin sitten. Pelkkää €%^€×÷/%!!! ei auta ketään.