Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

p270 scaniaan tuli löpösuodin vaihdettua, kun ollut ajoittaista puutumista. Kuulemma taas teki samaa silti.
Tuli sitten hankittua 2020 autocom trucks, niin pääsee lukemaan koodeja, kun tuo taas palaa tänneppäin, reissultaan.
 
SubUwU luontaisessa ympäristössään

IMG_20230107_133843~2.jpg
 
Mun pitäs löytää moti alkaa tutkia miks audi TT ei enää ahda 1.2baria vaan 0.9-1.1 baaria. Mut koska kulkee eteenpäin, ootan varmaan kevättä :D
 
Mun pitäs löytää moti alkaa tutkia miks audi TT ei enää ahda 1.2baria vaan 0.9-1.1 baaria. Mut koska kulkee eteenpäin, ootan varmaan kevättä :D

Kylmempi ilma on tiiviimpää, joten haluttu ilmamäärä saavutetaan pienemmillä ahdoilla. Oikein vanhassa 1.8t koneessahan ei ole ollenkaan ahtopaineanturia…
 
Kylmempi ilma on tiiviimpää, joten haluttu ilmamäärä saavutetaan pienemmillä ahdoilla. Oikein vanhassa 1.8t koneessahan ei ole ollenkaan ahtopaineanturia…

Mjaa, kylmien ilmojen alkaessa tuo kyllä alkoi :hmm: Eli katsotaan kevääseen :cool::think:

edit. Ja tosiaan -00 TT kyseessä.
 
Mjaa, kylmien ilmojen alkaessa tuo kyllä alkoi :hmm: Eli katsotaan kevääseen :cool::think:

edit. Ja tosiaan -00 TT kyseessä.

Maksimiahtopaineet säätyvät kyseissä vehkeessä imuilman suhteen näin (kovimmat ahtopaineet saat ~70c imuilmalämmöillä :) )
Tuo on "suojelukartta" turbolle, ja taulukkoa mulkkaamalla voi nostaa kylmän pään maksimiahtoja huoletta lisää :)
Mutta kuten sanottua niin sulla on kylmällä saman verran tehoja käytettävissä pienemmillä ahtopaineilla.

1673101051152.png
 
Osaisikohan joku kommentoida tällaista asiaa: VAGilaisessa (Audi TT Mk1 vm 2003) on palanut moottorin varoitusvalo seuraavista vikakoodeista johtuen:

17705 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)
P1297 - 35-00 -
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add)
P1136 - 35-00 - System too Lean
16891 - Idle Control System RPM
P0507 - 35-10 - Higher than Expected. - Intermittent

Yleisin syy näille vikakoodeille VW:n 1.8T -moottoreissa on lienee vuotava huohotinjärjestelmä. Katselin huohotinletkujen kunnot pintapuolisesti, enkä löytänyt mistään letkusta halkeamia. Tein lopulta ahtovuototestin pumppaamalla imuputkeen ilmaa käsipumpulla:



En saanut suhinoita kuulumaan, vaikka kuuntelin hyvin tarkasti ja toistin testin useaan otteeseen. Minua ihmetyttää kuitenkin videolla kuuluva pulputus, joka kuulostaa siltä kuin jäähdytysnesteen sekaan pääsisi ilmaa. Youtubesta löytyy useampi ohjevideo ahtovuotojen etsimiseksi, mutta missään vastaantulleessa videossa ei puhuta pulputuksesta, saati kuulla sellaista. Eli voisiko tässä olla kyseessä vika?
 
En saanut suhinoita kuulumaan, vaikka kuuntelin hyvin tarkasti ja toistin testin useaan otteeseen. Minua ihmetyttää kuitenkin videolla kuuluva pulputus, joka kuulostaa siltä kuin jäähdytysnesteen sekaan pääsisi ilmaa. Youtubesta löytyy useampi ohjevideo ahtovuotojen etsimiseksi, mutta missään vastaantulleessa videossa ei puhuta pulputuksesta, saati kuulla sellaista. Eli voisiko tässä olla kyseessä vika?

Se tulee todnäk öljypohjasta tuo pulputus, koska turbosta on sinne yhteys. Pumppaat ilmakuplia öljyn läpi.
Ihan normaalia ...
Itellä on kans TT ja pulputti myös suunnilleen jotenkin noin kun testasin ahtoputket.

Laita tuo pumpun adapteri toiselle puolelle turboa niin sitten ei pitäis enää pulputtaa.
 
Loppui suojakaasu kesken lokarin hitsauksen niin Bauhausista kävin hakemassa amattimiesten vihaamaa täytelankaa rullan Täytelankakela Gys Teräs 0,9 x 100 mm

Ihan hyvähän tuo oli, ei mitään valittamista. 0,7mm peltiä, paksumpaa en koittanut hitsata. Joskus aiemmin olen hitsannut 3mm terästä ja siitä ei tullut mitään, mutta ei tietoa kuinka vanha ja märkä rulla se oli.
 

Liitteet

  • photo_2023-01-05_18-30-22.jpg
    photo_2023-01-05_18-30-22.jpg
    202,9 KB · Luettu: 156
  • photo_2023-01-05_18-30-23.jpg
    photo_2023-01-05_18-30-23.jpg
    176,4 KB · Luettu: 158
  • photo_2023-01-05_18-30-24.jpg
    photo_2023-01-05_18-30-24.jpg
    214,5 KB · Luettu: 157
Kyselin täältä aiemmin talvella vähän vinkkiä Golf IV vanhuksen vianetsintään ja nyt siinä alkaa katastus lähestyä, joten pitää tehdä päätöksiä aletaanko laittamaan vai meneekö paaliin.
Kävin mittauttamassa päästötja eihän se mennyt läpi. Tämä yksilö on siis jo muutaman vuoden hälytellyt vaihtelevasti katalysaattorin toimintaa, mutta aina on päästöistä mennyt tähän asti läpi kun on lämpimäksi ajettuna käyty mittauksella. Anturitkin sinne vaihdettiin pari vuotta sitten kun epäiltiin josko ne hälyt niistä johtuisi.

Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.

Laitan tähän kuvana tuon aiemman vianetsinnän tulokset jos joku pystyisi vähän kertomaan että onko tuossa sellaisia jotka itsessään myös "pomppaa" katsastuksessa. Jos edes korjataan, niin tarkoitus olisi siis 1 vuodeksi saada ajoa lyhyehkön työmatkan kulkemiseen joten vain välttämättömät laitetaisiin...

edit. niin ja katalysaattoreissa näytti olevan ns helvetin laaja hintaskaala mitä kurkkasin varaosamyyntejä, tekeekö noilla halvimmilla ~100e vehkeillä mitään vai onko se todellisuudessa joku 300e investoitava?
 

Liitteet

  • vika2.jpg
    vika2.jpg
    94,1 KB · Luettu: 75
  • vika1.jpg
    vika1.jpg
    110,3 KB · Luettu: 76
Viimeksi muokattu:
Kyselin täältä aiemmin talvella vähän vinkkiä Golf IV vanhuksen vianetsintään ja nyt siinä alkaa katastus lähestyä, joten pitää tehdä päätöksiä aletaanko laittamaan vai meneekö paaliin.
Kävin mittauttamassa päästötja eihän se mennyt läpi. Tämä yksilö on siis jo muutaman vuoden hälytellyt vaihtelevasti katalysaattorin toimintaa, mutta aina on päästöistä mennyt tähän asti läpi kun on lämpimäksi ajettuna käyty mittauksella. Anturitkin sinne vaihdettiin pari vuotta sitten kun epäiltiin josko ne hälyt niistä johtuisi.

Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.

Laitan tähän kuvana tuon aiemman vianetsinnän tulokset jos joku pystyisi vähän kertomaan että onko tuossa sellaisia jotka itsessään myös "pomppaa" katsastuksessa. Jos edes korjataan, niin tarkoitus olisi siis 1 vuodeksi saada ajoa lyhyehkön työmatkan kulkemiseen joten vain välttämättömät laitetaisiin...
Mahdoton sanoa korjautuisiko ennen kuin katsoo mitä mieltä ecu on moottorin käynnistä. Fuel trimmit ja lambdasignaalit pitäisi päästä katsomaan.

Oliko nuo arvot pielessä tyhjäkäynnillä vai kierroksilla?

Ja nuo muut viat ei ole mitenkään erikoisia vanhalle volkkarille ja ei vaikuta leiman saantiin
 
Mahdoton sanoa korjautuisiko ennen kuin katsoo mitä mieltä ecu on moottorin käynnistä. Fuel trimmit ja lambdasignaalit pitäisi päästä katsomaan.

Oliko nuo arvot pielessä tyhjäkäynnillä vai kierroksilla?

Ja nuo muut viat ei ole mitenkään erikoisia vanhalle volkkarille ja ei vaikuta leiman saantiin

Kaverin OBD11 laitteella on katsottu että ainoat vikakoodit tulee sieltä katalysaattorilta, sen tarkempaa diagnostiikkalaitteistoa ei ole ollut käytetty. Vuosia ollut ajoittain sama koodi jonka perusteella vaihdettiin sillon aikanaan anturit sekä ennen että jälkeen katalysaattorin, kun ei siinä toiminnassa häiriötä ollut ainakaan niin etteikö olisi mennyt mittausrajoista läpi. Nyt oli sen kaveriksi ilmaantunut toinen koodi, muistaakseni joku "säätöraja ylitetty" tjsp, ei nyt ole niitä koodeja tässä juuri saatavilla mitkä ne tarkalleen oli.

Kierroksilla on tuo testi ajettu, ihan katsastusaseman laitteistolla tehty mutta ilman katsastusta.
 

Liitteet

  • päästöt.jpg
    päästöt.jpg
    53 KB · Luettu: 61
Kyselin täältä aiemmin talvella vähän vinkkiä Golf IV vanhuksen vianetsintään ja nyt siinä alkaa katastus lähestyä, joten pitää tehdä päätöksiä aletaanko laittamaan vai meneekö paaliin.
Kävin mittauttamassa päästötja eihän se mennyt läpi. Tämä yksilö on siis jo muutaman vuoden hälytellyt vaihtelevasti katalysaattorin toimintaa, mutta aina on päästöistä mennyt tähän asti läpi kun on lämpimäksi ajettuna käyty mittauksella. Anturitkin sinne vaihdettiin pari vuotta sitten kun epäiltiin josko ne hälyt niistä johtuisi.

Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.

Laitan tähän kuvana tuon aiemman vianetsinnän tulokset jos joku pystyisi vähän kertomaan että onko tuossa sellaisia jotka itsessään myös "pomppaa" katsastuksessa. Jos edes korjataan, niin tarkoitus olisi siis 1 vuodeksi saada ajoa lyhyehkön työmatkan kulkemiseen joten vain välttämättömät laitetaisiin...

edit. niin ja katalysaattoreissa näytti olevan ns helvetin laaja hintaskaala mitä kurkkasin varaosamyyntejä, tekeekö noilla halvimmilla ~100e vehkeillä mitään vai onko se todellisuudessa joku 300e investoitava?
Ei kauhean yleinen katin hajoaminen tuossa, jollei ulkoisia jälkiä.

Onko jako kohdallaan, puristuspaineet, uusitaan tulpat ja kipinä vehkeet sekä ilmanputsarin, öljyt vaihtoon nuukalla määrällä. Noiden jälkeen imusarjaan liitetyt kumiosat käyt läpi. Imusarjan tiivistettä unohtamatta.
Onko painetta paisuntasäiliössä (palokaasuja) Noiden jälkeen vagcom testeri kiinni.
 
Ei kauhean yleinen katin hajoaminen tuossa, jollei ulkoisia jälkiä.

Onko jako kohdallaan, puristuspaineet, uusitaan tulpat ja kipinä vehkeet sekä ilmanputsarin, öljyt vaihtoon nuukalla määrällä. Noiden jälkeen imusarjaan liitetyt kumiosat käyt läpi. Imusarjan tiivistettä unohtamatta.
Onko painetta paisuntasäiliössä (palokaasuja) Noiden jälkeen vagcom testeri kiinni.
Ei vaan nimenomaan ennen kuin edes avaa konepellin niin eka diagnoosi livedatan avulla.

Sokkona räpellys on typerää.
 
Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja

Häkä korkealla ja palamattomat hiilivedyt myös. Ekana vaihtaisin tulpat.
 
Saakohan Suomesta jollain nimellä korjausholkkeja pallonivelten kartioihin? Tein johtopäätöksen että nuo on joskus korjauskalvattu mutta on sen verran otettu ettei mahdu enää tiiviste väliin.
 

Liitteet

  • photo_2023-01-08_22-11-38.jpg
    photo_2023-01-08_22-11-38.jpg
    198,2 KB · Luettu: 224
Saakohan Suomesta jollain nimellä korjausholkkeja pallonivelten kartioihin? Tein johtopäätöksen että nuo on joskus korjauskalvattu mutta on sen verran otettu ettei mahdu enää tiiviste väliin.

Voisiko olla vaan väärä pallonivel, mulla ainakin g-mersussa ohjauksen niveliä arpoessa osa varaosamyyjien osista oli väärän kokoisia ja lopputulos kuvan kaltainen..
 
Voisiko olla vaan väärä pallonivel, mulla ainakin g-mersussa ohjauksen niveliä arpoessa osa varaosamyyjien osista oli väärän kokoisia ja lopputulos kuvan kaltainen..
Ainoa eri mallinen nivel tähän akseliin tulee yläpuolelta kiinni + kuvan nivel sopii oikein pihalla olevaan toiseen samanlaiseen akseliin.
 
Ainoa eri mallinen nivel tähän akseliin tulee yläpuolelta kiinni + kuvan nivel sopii oikein pihalla olevaan toiseen samanlaiseen akseliin.
Onko reikä edes kartion mallinen? Joissain volkkareissa on tullut vastaan semmoista että olkaan on koneistettu lieriömäinen reikä johon on prässätty sitten lieriö/kartio holkki johon nivel tulee vasta kiinni. Joissain tapauksissa sitten se holkki jää kiinni vanhaan niveleen ja menee hukkaan.
 
Onko reikä edes kartion mallinen? Joissain volkkareissa on tullut vastaan semmoista että olkaan on koneistettu lieriömäinen reikä johon on prässätty sitten lieriö/kartio holkki johon nivel tulee vasta kiinni. Joissain tapauksissa sitten se holkki jää kiinni vanhaan niveleen ja menee hukkaan.
Kyllä on. Ei ole väljä mihinkään suuntaan joten en keksi mitään muuta kuin että se on korjattu kalvaamalla.
 
Kyllä on. Ei ole väljä mihinkään suuntaan joten en keksi mitään muuta kuin että se on korjattu kalvaamalla.

Jos sinne vaan laittaisi pykälän suuremman nivelen? Toki vaatii vähän salapoliisityötä, traktoreissa oli muistaakseni saatavilla helposti listauksia eri kokovaihtoehdoista ...
 
Talismaanissa vuoti venttiilikopan tiiviste ja ajattelin että helppo homma tuommosen tiivisteen vaihto. No purkamaan joutui pyyhkijät, kaasuläpän, egr-venttiilin, koneen nostokorvan, ahto- ja ilmansuodattimen putket sekä muutaman anturin. Suuttimet sentään sai jättää paikalleen. On noissa diisselleissä vaan enemmän hommaa. Samalla vaihdoin myös imusarjan lämpö- ja paineanturin. Anturi antoi vain kylmänä vikaa lämpötilan puolelta, koska resistanssi ei ollut enää rajoissa. Lämpimänä toimi oikein.
IMG_20230104_183021.jpg
 
Missä tahansa 3D cad ajan autossa on samaa vikaa, kaikki paketoitu niin hemmetin kompaktisti.
 
Näinhän se tahtoo olla, et mitä tahansa öljynvaihtoa suurempaa varten huollossa otetaan moottori irti nykyautoissa. Etenkin audeissa :sori:
 
Näinhän se tahtoo olla, et mitä tahansa öljynvaihtoa suurempaa varten huollossa otetaan moottori irti nykyautoissa. Etenkin audeissa :sori:
Tästä ei kauhean kauan ole kun eräästä volkkarista ei tahtonut löytää ilman googlea öljynsuodatinta ja sitten tarvi googlea uudestaan että mistä ihmeestä se pitäs saada ruuvattua pois :D
 
Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.
Nyt pitää kuulemma olla kaikki korjauskehotuksetkin korjattuna ennenkun saa hyväksytyn.
No uudet putket tuli tehtyä ja laitettua, taka-akselille laitoin jotkut Saabin pohjaanlyöntikumit, kun ei tähän hätään muuta löytynyt.

Nyt tarvii vielä vetarin suojakumit laittaa. Otin liimattavat,kai noi leiman ajan kestää, kun tarvis taas aamulla olla ajossa...

Ihana ryömiä tuolla auton alla, kun kuraa loskaa ja paskaa valuu niskaan...
 
Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.
Nyt pitää kuulemma olla kaikki korjauskehotuksetkin korjattuna ennenkun saa hyväksytyn.
No uudet putket tuli tehtyä ja laitettua, taka-akselille laitoin jotkut Saabin pohjaanlyöntikumit, kun ei tähän hätään muuta löytynyt.

Nyt tarvii vielä vetarin suojakumit laittaa. Otin liimattavat,kai noi leiman ajan kestää, kun tarvis taas aamulla olla ajossa...

Ihana ryömiä tuolla auton alla, kun kuraa loskaa ja paskaa valuu niskaan...
Höpöhöpö. Ne kehotukset tulisi korjata siihen alkup leimalappuun merkittyyn ajankohtaan mennessä.

Esim mulla pomppasi pontiac jumittavasta etujarrusta. Takapuskurikotelot oli ruostuneet ja niistä kehotukset. Korjasin jarrun laahauksen ja vein jälkinäytölle, hitsailin puskurikotelot joskus myöhemmin. Ja ei noita kehotuksia kukaan seuraa edes korjaatko vai et.

Jos leimaukko nalkuttaa että ne pitää korjata leiman saaminseksi niin lätkäse jauhot suuhun että annettu pvm ei vielä ole täyttynyt, onhan sulla vikalista voimassa vielä kuitenkin.
 
Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.

Lisäkysymys tähän liittyen olisi vielä tietäjille. En löytänyt tarkempaa tietoa noista päästöjen hylkäysrajoista, että onko nuo niin pahasti pielessä että napsuu heti ajokieltoa vai saako tuolla sen kuukauden ajoaikaa vielä noilla lukemilla (jos ei kovasti muuta löydy)?
 
Tästä ei kauhean kauan ole kun eräästä volkkarista ei tahtonut löytää ilman googlea öljynsuodatinta ja sitten tarvi googlea uudestaan että mistä ihmeestä se pitäs saada ruuvattua pois :D

Kyllä ne sumuisten saarten loorditkin osasivat, 90-luvun alussa suunnitellusta TD5 koneesta ei ihan heti keksi miten suodattimen saa ruuvattua pois pakosarjan alta ja varsinkin miten uuden filtterin saa paikoilleen.
Tosin tähän ovat jälkimarkkinat keksineet helpotuksen lyhemmän suodattimen muodossa.
 
Jos oikein ymmärsin Traficomin listasta (s.32), niin bensalla ainoastaan > 6% CO ylitys aiheuttaa ajokiellon, muista arvoista tulee hylkäys.

Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.

Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.
Itsekin ihmettelin, kun jarrunestettä kului Almerassa tasaisen hitaasti mutta vuotokohta oli pieni ja tankin alla piilossa. Silti jarrut pelitti kevyessä ajossa normaalisti.
 
Ransittiin lätkäistiin ajokieltotarra leimalla kun meni jarruputki poikki. No hyvä että siellä eikä tienpäällä.
Nyt pitää kuulemma olla kaikki korjauskehotuksetkin korjattuna ennenkun saa hyväksytyn.
No uudet putket tuli tehtyä ja laitettua, taka-akselille laitoin jotkut Saabin pohjaanlyöntikumit, kun ei tähän hätään muuta löytynyt.

Nyt tarvii vielä vetarin suojakumit laittaa. Otin liimattavat,kai noi leiman ajan kestää, kun tarvis taas aamulla olla ajossa...

Ihana ryömiä tuolla auton alla, kun kuraa loskaa ja paskaa valuu niskaan...
Jos oikein ymmärsin Traficomin listasta (s.32), niin bensalla ainoastaan > 6% CO ylitys aiheuttaa ajokiellon, muista arvoista tulee hylkäys.



Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.
Itsekin ihmettelin, kun jarrunestettä kului Almerassa tasaisen hitaasti mutta vuotokohta oli pieni ja tankin alla piilossa. Silti jarrut pelitti kevyessä ajossa normaalisti.

Juu, niinkuin sanoin, että hyvä kun tuli leimalla esille vuoto. Vaikka kai sitä pitäisi niinkuin iso osa alkaa huutamaan, että katsuri rikkoi ihan hyvän jarruputken... :lol:

Mutta tosiaan tuli ihan ajokieltotarra tuosta hyvästä, eli ei tarvi ajella ennen kun on kunnossa mikä sekin on ihan järjellä selitettävissä, ei kukaan halua liikenteeseen autoja ilman jarruja. No nyt on, aamulla menen konttorille, ennenkuin jatkan töihin.
 
Jos oikein ymmärsin Traficomin listasta (s.32), niin bensalla ainoastaan > 6% CO ylitys aiheuttaa ajokiellon, muista arvoista tulee hylkäys.



Aika harva normaaliajossa tekee maksimijarrutuksia, niin katsastuksessa hajoaminen on yleistä. Tai jos ei hajoa, niin vähintään yksi kulma jää jumiin, että saa ajella levy punahehkuna takaisin.
Itsekin ihmettelin, kun jarrunestettä kului Almerassa tasaisen hitaasti mutta vuotokohta oli pieni ja tankin alla piilossa. Silti jarrut pelitti kevyessä ajossa normaalisti.
Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.
 
Höpöhöpö. Ne kehotukset tulisi korjata siihen alkup leimalappuun merkittyyn ajankohtaan mennessä.

Esim mulla pomppasi pontiac jumittavasta etujarrusta. Takapuskurikotelot oli ruostuneet ja niistä kehotukset. Korjasin jarrun laahauksen ja vein jälkinäytölle, hitsailin puskurikotelot joskus myöhemmin. Ja ei noita kehotuksia kukaan seuraa edes korjaatko vai et.

Jos leimaukko nalkuttaa että ne pitää korjata leiman saaminseksi niin lätkäse jauhot suuhun että annettu pvm ei vielä ole täyttynyt, onhan sulla vikalista voimassa vielä kuitenkin.
Niin, sulla ei tullut ajokieltotarraa tuulilasiin.? Toki en tiedä, että tulkkasinko konttorinukkoa väärin, kun sanoi että kaikki on korjattava, ainakin ennen jarruvian korjaamista tuolla ei olisi saanut ajaa kuin korjaamolle. Toki ennemmin ja myöhemmin ne olisi tarvinnut tehdä, nyt on kaikki kunnossa.
 
Niin, sulla ei tullut ajokieltotarraa tuulilasiin.? Toki en tiedä, että tulkkasinko konttorinukkoa väärin, kun sanoi että kaikki on korjattava, ainakin ennen jarruvian korjaamista tuolla ei olisi saanut ajaa kuin korjaamolle. Toki ennemmin ja myöhemmin ne olisi tarvinnut tehdä, nyt on kaikki kunnossa.
Juu ei mulla ajokieltoa tullut. Mutta miten se ajokiellon oleminen niiden kehotuksien korjaamiseen vaikuttaisi? Hylsyyn ja ajokieltoon johtavat kun korjaa niin sehän pitäisi riittää.

Mutta tosiaan, ennemmin tai myöhemminhän ne kehotusviatkin tulee eteen, milloin ne sitten korjaakaan. Lähinnä tuon sääntelyn kannalta asiaa pohdiskelin.
 
Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.

Käsijarruvaatimus ei mene ihan noin (Traficom määräys s.22):
Ajokieltoa tulee jos seisontajarrun kokonaisjarruvoima on alle 8% auton kokonaismassasta. Jos käsijarrun tasapainoero on yli 70%, niin tulee hylkäys. Eli jos toinen puoli on riittävän tehokas, niin saa hylkäyksen.
Renkaissa ajokiellon aiheuttaa alle 1,6 mm kulutuspinta, myös talvirenkaissa, vaikka laki sanoo 3 mm.

Viittasin edellisessä viestissäni päästömittaukseen. Kannattaa silti testata itsekin jarruja välillä vähän kovemmin, ettei vasta katsastuksessa.
 
Ajokieltotarran saa nykyään vaikka siitä, että toinen puoli käsijarrusta ei pidä ollenkaan, tai että renkaiden kulutuspinta on alle lain salliman.

Itsellä 2021 joulukuussa katsastuksessa ja käsijarru ei pitänyt ollenkaan oikealla eli 0%. Oli käsijarru sen verran monta kertaa laahannut, että levy vetänyt siniseksi.
Tuli vain hylkäys käsijarrusta ja eikä tullut ajokieltoa eli punaista tarraa tuulilasiin. Katsastaja vaan kertoili, että todennäköisesti riittää palojen ja levyjen vaihto taakse.

Uudet levyt ja palat, niin oli käsijarrussa 50% heitto edelleen oikealle. Uusilla osilla pitää se 500km ajella, että rupeaa pitämään.

Käytin 2022 joulukuussa katsastuksessa, niin oli 5% heitto enään käsijarrussa.
 
Viimeksi muokattu:
B-sarjan mersusta meni kuljettajan oven napit pimeäksi. Toimivat vain, kun ovea avaa riittävästi. Oliskohan kosketushäiriö vai jokin sensoriongelma?
 
B-sarjan mersusta meni kuljettajan oven napit pimeäksi. Toimivat vain, kun ovea avaa riittävästi. Oliskohan kosketushäiriö vai jokin sensoriongelma?
Laadukas ukrainassa valmistettu johtosarja oven ja rungon välissä kopottunut. Näin pikaisella vilkaisulla kristallipalloon. Vuosimalli ja millä tekniikalla ?
 
Laadukas ukrainassa valmistettu johtosarja oven ja rungon välissä kopottunut. Näin pikaisella vilkaisulla kristallipalloon. Vuosimalli ja millä tekniikalla ?
Oli kaiketi kondenssiongelma liitännöissä. Otin paneelin irti, kuivasin ja uudelleenkytkin kaiken. Ongelma poistui ainakin toistaiseksi. Johdot olivat kaikki kunnossa siltä osalta kuin olivat näkyvissä.
 
Onkos porukalla kokemusta kunnostetuista diesel suuttimista, common rail systeemiin. Onko nämä kannattavia vai suoraan vaan tehdas uudet?
 
Pelkkiä huonoja kokemuksia. Ei kovin iso otanta, mutta suosittelisin välttämään. Useamman tapauksen tiedän jossa on ensin ostettu kunnostetut suuttimet, todettu paskaksi ja kaivettu sitten lompakkoa syvemmältä uusien ostamiseksi.
 
Voisi tännekin avautua autoelämästäkin, kun on niin upeaa, älykästä sakkia purkautunut samalle alustalle tuhansittain.

Siitä asti kun 18 täytin, elämä pyörinyt vähän liikaakin autojen ympärillä. Kaikkea mitä muutamalla tonnilla saa on tullut kokeiltua, että voi sitten oikessti kertoa mielipiteitään laitteista, eikä mitään "kun kaverit sano"-settiä. Huomannut että ne ennakkoluulot ei useinkaan pidä paikkaansa, ja esim. Ranskisleiristä löytyy ihan helmiä laitteita. Jopa ilman hinta-laatuhommia, mutta etenkin siinä luokassa jos käyttöautoa vaikka etsii.

Vähän motivaatio autojen isompaan korjaamiseen itse hukassa, kun tallipaikkaa sopivasti hankala löytää ja muutenkin suurimman osan ihmisistä jotka autoja harrastelee, kanssa en tule toimeen, kun en ymmärrä sellaista "kaikki autot puun ympärille jotka ei ole ihan minttejä tai maksa vähintään 4000e"-meininkiä. Enemmän tulee siis nautittua vain ajamisesta, mutta toki välillä ottaa päähän kun jotain pikkujuttujakaan ei saa itse mukavuudenhalultaan tehtyä, etenkään näin talvella. Kesäisin sentään perushuollot ja muut suorittuvat näppärästi pihalla.

Ja ainahan sitä on pakko ostaa lisää romuja vaikka vanhoissa olisi laitettavaa, kun ei malta. Eipä ole onneksi ihan hanskasta lähtenyt ja autojen määrä sentään pysyy aisoissa, mutta fiksumpaahan se olisi laittaa vanhat viimeisen päälle ennenkuin ostaa uusia, jos ei ihan pakko-ostoksia lasketa. Vähän on kauppamiehen vikaakin, mutta ei niinkään rahamielessä, vaan ostan kuitenkin lähinnä vain autoja joista pidän. Eli vaikka olen hintatietoinen ja halvalla toki kaiken haluan, ei mikään saman tien kiertoon lähde.

Ja mistä sitten pidän, no melkein kaikesta, aasialaisissa ehkä vähiten kiinnostavia juttuja. Pidän autoista ennen kaikkea esineenä, yhteen materiaan on yhdistettynä monta ihmislajin osaamisaluetta. Muotoilu, tekniikka, tietotekniikka, ja monet muut. Siksi ehkä nuo aasialaiset ei innosta, kun jäävät lähes aina siellä tunnepuolella jälkeen muista. Muotoilu aika tylsää jos ei ihan jdm-spessuja lasketa, sisustat aika ankeita (joo, joku Lexus LS hakkaa Golfin mutta saman tasoisia autoja pitää verrata) ja jotenkin ovat suunniteltu enemmän vain käyttöä ajatellen. Ja usein aika lyhyttä sellaista, monet asiat jotka ovat esim. Saksalaisissa tehty arkipäiväisiksi vaihdettaviksi, ovat yllättävän hankalia korjata aasian vehkeissä. Luotettavuus ei ole legendaa, mutta 2000-luvulla jo usein yliarvostettua. Huonoja moottoreita ja vaihdelaatikoita sielläkin suunnassa.

Sen siis oppinut, että yksioikoisesti ei ole huonoja tai hyviä merkkejä, jokaisella on aallonharjansa. Siinä missä VAG laatu on laskenut 3B-Passattien aikakauden jälkeen rajusti, esim. PSA-laitteilla laatu on noussut. Ja faktaa on myös, että niitä hienompia brändejä korjaillaan mukisematta, siinä missä muita haukutaan julkisesti kun ovat olevinaan niin huonoja. Eli Audimies korjaa autoaan tuhansilla hissukseen, mutta Rellun ostanut manaa heti ensimmäistä sähkövikaa -"v:n ranskalaiset". Ihmeellinen tunnepuolen homma suomessa autoskenessä.

Ja tiedän kyllä, että ranskiksilla ja etenkin italialaisilla on niitä huonoja malleja ollut oikeastikin paljon. Niitä pitää vain osata välttää. Italialaiset järjestään ei niin kestävää tavaraa, mutta esim. Twin Spark Alfoilla fiilis korvaa laatua aika paljon. Ainoita 2000-luvun vaparinelosia, jotka eivät tunnu alakierroksilla siltä, että ilmanputsarissa olisi sukka (Ford, Opel 16V koneet ym.).

Kaikissa autoissa on aina jotain kivaa. Fiat Stilot ja muut perusfiatit ja Chevyn Trans Sportit olisi voitu jättää tekemättä... Ennen kaikkea suosittelen kaikille varakkaammillekin rohkeasti kokeilemaan halvempia autoja vaikka harrasteena. Mitään ei mentä, eikä niihin sitä rahaakaan kovin uppoa kun käyttää iPartsia, Rockautoa ja omia käsiä taidokkaasti.
 
Voisi tännekin avautua autoelämästäkin, kun on niin upeaa, älykästä sakkia purkautunut samalle alustalle tuhansittain.

Vähän motivaatio autojen isompaan korjaamiseen itse hukassa, kun tallipaikkaa sopivasti hankala löytää ja muutenkin suurimman osan ihmisistä jotka autoja harrastelee, kanssa en tule toimeen, kun en ymmärrä sellaista "kaikki autot puun ympärille jotka ei ole ihan minttejä tai maksa vähintään 4000e"-meininkiä. Enemmän tulee siis nautittua vain ajamisesta, mutta toki välillä ottaa päähän kun jotain pikkujuttujakaan ei saa itse mukavuudenhalultaan tehtyä, etenkään näin talvella. Kesäisin sentään perushuollot ja muut suorittuvat näppärästi pihalla.

Muut avautumiset muualle.

Edit. Yritin siirtää ylempää kuuluvampaan ketjuun, mutta jäi tännekin.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 787
Viestejä
4 878 239
Jäsenet
78 684
Uusin jäsen
Teivi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom