Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tuo "thermostart" mihkä tulee polttoaineen syöttö, niin epäilen ettei toimi. Aika yleinen vika tuntuu olevan, mutta lohkolämmitin kun löytyy niin sillä saa käynnistymää kylmemmälläkin :hmm:

Ja ainakin kun ruuvas niitä suuttimille meneviä putkia auki, niin niistä tuli kyllä polttoainetta tosiaan. Mutta yksin kun on tekemässä hommia, niin ei kaikkea pysty näkemään / tekemää samaa aikaa. Oli valuttanut polttoöljyä sieltä kyllä kun koitin startata.
On yksi juttu että polttoainetta tulee ja toinen juttu että tuleeko sitä tarpeeksi suuri määrä ja semmoisella paineella että suuttimet aukeaa.

Dieselistä tulee aina vähintään naftan hajuinen vaalea/harmaa käihä putkesta vaikka olisi miten kaukana käynnistymisestä jos vain suuttimet aukeaa ja polttoaine päätyy sylintereihin asti.
 
Onko tämä kesken ajon sammahtanut vai yritetäänkö nyt saada parkista käyntiin? Jos parkista niin lisälämpö ei haittaisi, maalinpoistopuhaltimella lämmität vaikka imusarjan.
 
Onko tämä kesken ajon sammahtanut vai yritetäänkö nyt saada parkista käyntiin? Jos parkista niin lisälämpö ei haittaisi, maalinpoistopuhaltimella lämmität vaikka imusarjan.

Kesken ajon sammui tuolloin, mutta nyt koitettu saada parkista käyntiin. Silloin ei lämpimällä koneella edes käynnistynyt samointein.
 
Kesken ajon sammui tuolloin, mutta nyt koitettu saada parkista käyntiin. Silloin ei lämpimällä koneella edes käynnistynyt samointein.
melkein veikkaisin, että syöttöpumpussa vikaa/hyhmää. Eka tiesti kannattaa se siirtopumppu kokeilla. Itse joskus sähköpumpulla ajanut kanisterista syötttöpumpulle ainetta kun oli tankissa tukos, pääs siirtelemään.
 
Mikähän mahtaa olla autossa vika?

2009, Ford Focus MK2.5 1.8TDCi.

Ajoittain toimii todella hyvin, ajoittain heittää ajossa "engine malfunction" ilmoituksen mittaristoon ja päälle tulee nilkutusmoodi. Vikakoodeja nyt useamman kerran kokemuksella on yleensä 2kpl, joko:

U2023-E0 ja P1201-61 tai U2023-E0 ja P1203-61

Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open

Onko kyseessä mystinen sähkövika, kun tuossa yleensä heittää myös esp pois, ja joskus ennen engine malfuncionia esim. lähtee vakionopeudensäädin pois päältä tai saattaa tuntua pari nykäystä ajossa? Vai kenties nuo kaksi suutinta huonoja. Nuo suuttimen vikakoodit eivät tule koskaan kerralla molemmat.

Auton historiaa:
- Autossa on mittariston juotokset korjattu vastikään kun tuntui että monella on ollut vastaavia oireita ja kylmäjuotokset ovat menneet mittaristosta. 3kpl oli murtunut, ja kaikki korjattiin ja piirilevy puhdistettiin. -> ei vaikutusta
- Perushuollot tehty ja kaikki ajallaan, polttoainesuodatin keväällä vaihdettu, samoin öljyt jne.
- Kun auto toimii, toimii tosi hyvin. Saattaa olla vaikka 500km ettei tee tuota kertaakaan, ja sitten saattaa olla että tekee ns. koko ajan.
- Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner putsausaine ajettu tankillisella läpi, ei vaikutusta
- Kytkin/vauhtipyörä on vuoden vanha, alkuperäisosa
- Ei syö nesteitä, vetää hyvin kun ei ole engine malfunction päällä
- Käynnissä ollessa on koitettu mm. johtoja heilutella suuttimilta mutten saanut aikaan tökkimisiä tai ilmiselviä katkoksia
- Vika lähtee pois jos auto on hetken pois päältä. Jos auton käynnistää heti uudestaan kun on tämä engine malfunction ilmennyt, se uusiutuu välittömästi.

Tässä on nyt muutama kuukausi ihmetelty ja alkaa olla takki tyhjä. Suuttimet maksavat 500e/kpl ja jos noita alkaa arvalla vaihdella tulee nopeasti kannattavuus vastaan auton arvon suhteen. Onko kellään vastaavaa kokemusta vastaavanlaisen tekniikan fordista?

Kuvat Forscan litellä, forscannilla läppärin kautta antaa samoja, samoin torquella.
 

Liitteet

  • Screenshot_2022-12-30-12-30-59-745_com.astech.forscanlite.jpg
    Screenshot_2022-12-30-12-30-59-745_com.astech.forscanlite.jpg
    124 KB · Luettu: 22
  • Screenshot_2023-01-04-10-45-14-411_com.astech.forscanlite.jpg
    Screenshot_2023-01-04-10-45-14-411_com.astech.forscanlite.jpg
    124,2 KB · Luettu: 22
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo vahvasti polttoainepuolen vialta vaikuttaa, tuon ikäinen diesel-laite ei sammu kuin yhdestä syystä ja se on polttoaine tai oikeammin polttoaineen puute. Ota kaikki suodattimet(ja vesikupit jos on) auki ja putsaa, vahva veikkaus, että lämmittämällä/sulattelemalla pa-järjestelmää hörähtää taas käyntiin.

Kannattaa varmuuden vuoksi hommata pilotin lisäksi pari pulloa diesel 100 jäänestoa ja ota samalla vaikka 10litraa ysivitosta kaveriksi ja koko setti tankkiin ja loput talvilöpöä perään täytteeksi.

Edit: tämä siis tuohon massikkaongelmaan, jäi lainaukset pois
 
Tuo siirtopumppu helppo testata, letkua irti ja starttailet.
Meka
Mikähän mahtaa olla autossa vika?

2009, Ford Focus MK2.5 1.8TDCi.

Ajoittain toimii todella hyvin, ajoittain heittää ajossa "engine malfunction" ilmoituksen mittaristoon ja päälle tulee nilkutusmoodi. Vikakoodeja nyt useamman kerran kokemuksella on yleensä 2kpl, joko:

U2023-E0 ja P1201-61 tai U2023-E0 ja P1203-61

Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open

Onko kyseessä mystinen sähkövika, kun tuossa yleensä heittää myös esp pois, ja joskus ennen engine malfuncionia esim. lähtee vakionopeudensäädin pois päältä tai saattaa tuntua pari nykäystä ajossa? Vai kenties nuo kaksi suutinta huonoja. Nuo suuttimen vikakoodit eivät tule koskaan kerralla molemmat.

Auton historiaa:
- Autossa on mittariston juotokset korjattu vastikään kun tuntui että monella on ollut vastaavia oireita ja kylmäjuotokset ovat menneet mittaristosta. 3kpl oli murtunut, ja kaikki korjattiin ja piirilevy puhdistettiin. -> ei vaikutusta
- Perushuollot tehty ja kaikki ajallaan, polttoainesuodatin keväällä vaihdettu, samoin öljyt jne.
- Kun auto toimii, toimii tosi hyvin. Saattaa olla vaikka 500km ettei tee tuota kertaakaan, ja sitten saattaa olla että tekee ns. koko ajan.
- Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner putsausaine ajettu tankillisella läpi, ei vaikutusta
- Kytkin/vauhtipyörä on vuoden vanha, alkuperäisosa
- Ei syö nesteitä, vetää hyvin kun ei ole engine malfunction päällä
- Käynnissä ollessa on koitettu mm. johtoja heilutella suuttimilta mutten saanut aikaan tökkimisiä tai ilmiselviä katkoksia
- Vika lähtee pois jos auto on hetken pois päältä. Jos auton käynnistää heti uudestaan kun on tämä engine malfunction ilmennyt, se uusiutuu välittömästi.

Tässä on nyt muutama kuukausi ihmetelty ja alkaa olla takki tyhjä. Suuttimet maksavat 500e/kpl ja jos noita alkaa arvalla vaihdella tulee nopeasti kannattavuus vastaan auton arvon suhteen. Onko kellään vastaavaa kokemusta vastaavanlaisen tekniikan fordista?

Kuvat Forscan litellä, forscannilla läppärin kautta antaa samoja, samoin torquella.
Suuttimet. Irti ja testattavaksi. Mahdollisesti suuttimet korjattavissa diesel pajalla.
 
Kesken ajon sammui tuolloin, mutta nyt koitettu saada parkista käyntiin. Silloin ei lämpimällä koneella edes käynnistynyt samointein.
Onko polttoaineelle hanaa? Itsellä aiheutti päänraapimisia kun 4712 zetor sammui kesken ajon ja löpöä ei tullut. Zetkassa polttoainehana on paina-vedä tyyppinen ja sijaitsee kytkinpolkimen vieressä. Hana oli piilossa verhoilun alla ja kenkä oli osunut siihen siten että hana painui kiinni asentoon. Idioottimainen systeemi väärässä paikassa.
 
Kyllähän tuo vahvasti polttoainepuolen vialta vaikuttaa, tuon ikäinen diesel-laite ei sammu kuin yhdestä syystä ja se on polttoaine tai oikeammin polttoaineen puute. Ota kaikki suodattimet(ja vesikupit jos on) auki ja putsaa, vahva veikkaus, että lämmittämällä/sulattelemalla pa-järjestelmää hörähtää taas käyntiin.
Keväällä on suodatin ja suodatinkotelo molemmat uusittu sekä kaikki sen puolen linjastot putsattu. Autohan ei siis sammu, vaan on ns. nilkutus moodissa eli kiertää max 1500rpm ja käy karkeasti kun se tulee päälle.

Meka

Suuttimet. Irti ja testattavaksi. Mahdollisesti suuttimet korjattavissa diesel pajalla.
Tämä varmaan pitänee tehdä. Ihmetyttää vaan että miksi vikakoodit tulevat vain yksi suutin kerrallaan?

Kiitos arvailuista.
 
Onko polttoaineelle hanaa? Itsellä aiheutti päänraapimisia kun 4712 zetor sammui kesken ajon ja löpöä ei tullut. Zetkassa polttoainehana on paina-vedä tyyppinen ja sijaitsee kytkinpolkimen vieressä. Hana oli piilossa verhoilun alla ja kenkä oli osunut siihen siten että hana painui kiinni asentoon. Idioottimainen systeemi väärässä paikassa.


On kyllä, tuossa tankin alapuolella heti joku muovine härpäke. Pitänee vaihtaa jossai vaiheessa iha metallisee "kunnolliseen".. siinä samassa on sihti myös.

Tälläinen siis tulee siihen tilalle (nyt on muovinen tuo väännin osa):
1672899285079.png


Toki eipä näytä uusi siirtopumppu maksavan kuin 25€ IKH:lla.. vaikka varastoon sellainen sitten jos onkin ehyt tuo paikallaa oleva.

 
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
Itse jättäisin huuhtelematta. Todnäk jos sitä alkaa nyt huuhtelemaan niin jonnekin sitä sakkaa sitten jää jumiin, mikä mahdollisesti aiheuttaa myöhemmin pientä ketutusta.
Kysytääs vielä @Jarkki86 mielipide, onko järkee vai ei? Huuhtelisiko nyt, ei koskaan, vai sitten jos tulee jotain ongelmia vaihteiston kanssa?
 
Kysytääs vielä @Jarkki86 mielipide, onko järkee vai ei? Huuhtelisiko nyt, ei koskaan, vai sitten jos tulee jotain ongelmia vaihteiston kanssa?
Yleisesti ottaen toimiva laatikko tulisi huuhdella heti jotta niitä ongelmia ei tulisi. Minkä väristä neste? Jos punaista/ruskeaa niin vaihtoon, jos mustaa tai haisee niin mieluiten auto vaihtoon, nesteiden vaihdossa riski että laatikko tykkää kyttyrää jo.
 
Yleisesti ottaen toimiva laatikko tulisi huuhdella heti jotta niitä ongelmia ei tulisi. Minkä väristä neste? Jos punaista/ruskeaa niin vaihtoon, jos mustaa tai haisee niin mieluiten auto vaihtoon, nesteiden vaihdossa riski että laatikko tykkää kyttyrää jo.
Öljytikusta katsottuna punertavan ruskeaa on.
 
Öljytikusta katsottuna punertavan ruskeaa on.
Tähän sellainen huomautus, että kyseinen laite on tarkka laatikkoöljyn määrästä ja laadusta. Huuhtelussa saa vaihdettua noin 3 litraa öljyäkerrallaan ja öljyn pitää olla Mazda M-V luokituksen täyttävää. Itsellä samalla laatikolla oleva Mazda pihassa.
 
Kysytääs vielä @Jarkki86 mielipide, onko järkee vai ei? Huuhtelisiko nyt, ei koskaan, vai sitten jos tulee jotain ongelmia vaihteiston kanssa?
Mazdan laatikko ei itselle ole mitenkään tuttu mutta isommilla kilometreillä öljynvaihtoon liittyy omat riskinsä jos niitä ei ole aiemmin vaihdettu. Jos vaihteisto toimii kuten kuuluukin niin antaisin olla, sitten kun alkaa viiveet p->d kytkennöissä ja arpominen vaihdoissa niin öljyt tai auto vaihtoon. Melko usein öljynvaihto auttaa hetkeksi mutta sitten ongelmat alkavat uudelleen.

Säännöllinen laatikkoöljyn vaihto on se tärkein, silloin kierrossa ei ole ollut liikaa epäpuhtauksia. Esimerkiksi aisinin laatikoiden(volvo, opel, citroen jne) venttiilipöytien nylon -holkit ovat melko tarkkoja öljynvaihdoista. Takseissa joissa öljyt vaihdetaan säännöllisesti ei juurikaan ole ongelmia, siviilipuolella jossa öljynvaihdot eivät kuulu huolto-ohjelmaan, venttilipöytä menee vaihtoon yleensä siinä ~160tkm paikkeilla(tämä koskee siis vanhempia +/- 5v 2010)
 
Viimeksi muokattu:
Aika legendaa toi että huuhtelemalla tulisi ongelmia kun paska irtoaa, alkaa kiertämään ja tukkii paikkoja.

Toki tähän vedotaan aina kun ei haluta ottaa hommasta vastuuta tai kierrätetään liian vähän aineita, useimmiten koska köyhiä.
 
Aika legendaa toi että huuhtelemalla tulisi ongelmia kun paska irtoaa, alkaa kiertämään ja tukkii paikkoja.

Toki tähän vedotaan aina kun ei haluta ottaa hommasta vastuuta tai kierrätetään liian vähän aineita, useimmiten koska köyhiä.

En ole gynegologi, enkä halua vilkaista.

Kaverin teinin Bimmer 530d ajettu vitusti, osti valmiiksi laatikkovikaisen siistin romun. Vaihteli siihen lootan öljyjä ihan riittävästi huuhdellen tms. Ei siitä mitään tullut vaan lähti kiertoon seuraavalle uhrille.
 
En ole gynegologi, enkä halua vilkaista.

Kaverin teinin Bimmer 530d ajettu vitusti, osti valmiiksi laatikkovikaisen siistin romun. Vaihteli siihen lootan öljyjä ihan riittävästi huuhdellen tms. Ei siitä mitään tullut vaan lähti kiertoon seuraavalle uhrille.
Jos laatikko on rikki niin ei se öljynvaihdolla korjaudu vaikka ne miten vaihtaisi.
 
En ole gynegologi, enkä halua vilkaista.

Kaverin teinin Bimmer 530d ajettu vitusti, osti valmiiksi laatikkovikaisen siistin romun. Vaihteli siihen lootan öljyjä ihan riittävästi huuhdellen tms. Ei siitä mitään tullut vaan lähti kiertoon seuraavalle uhrille.
Toimiva laatikko, öljyn vaihto -> saattaa tulla ongelmia.
Sökö laatikko, öljyn vaihto -> ongelma ei poistu.
Vaikka en gynegologi olekkaan, niin ei nuo asiakkaan vaivat ihan samalta näyttäisi.
 
Öljytikusta katsottuna punertavan ruskeaa on.
Vaihtoon vaan, varsinkin jossei tietoa millon tehty. Nuo rikkoutumistarinat koskee laatikoita joiden öljy ei enää näytä öljyltä ja koko laatikon toiminta perustuu siihen irronneeseen kitkapaskaan mikä värjää öljyn mustaksi ja tukkii kaikki paikat/aiheuttaa ongelmia.
 
Jos laatikko on rikki niin ei se öljynvaihdolla korjaudu vaikka ne miten vaihtaisi.

Netistä luki noista huuhteluista, teini osti teini tuningin jne, sitten vahinko kiertämään toiselle teinille ja samat jumpat varmaan uudestaan uudella omistajalla.
 
Taloremontin takia tulikin käyttöä toiselle autolle niin oli pakko tämä pihan perällä kolmisen vuotta seissyt micra parsia kasaan. Uusiksi meni molemmat helmat, paikkoja pyöränkoteloihin ja takapenkin alta yksi paikka ettei kynkkä korvakkeineen tule kutittelemaan takamatkustajan ahteria. Jospa siihen vielä leiman saisi.
20221229_104514_copy_2016x1512.jpg
20221229_155727_copy_2016x1512.jpg
20230106_150657_copy_2016x1512.jpg
 
p270 scaniaan tuli löpösuodin vaihdettua, kun ollut ajoittaista puutumista. Kuulemma taas teki samaa silti.
Tuli sitten hankittua 2020 autocom trucks, niin pääsee lukemaan koodeja, kun tuo taas palaa tänneppäin, reissultaan.
 
Mun pitäs löytää moti alkaa tutkia miks audi TT ei enää ahda 1.2baria vaan 0.9-1.1 baaria. Mut koska kulkee eteenpäin, ootan varmaan kevättä :D
 
Mun pitäs löytää moti alkaa tutkia miks audi TT ei enää ahda 1.2baria vaan 0.9-1.1 baaria. Mut koska kulkee eteenpäin, ootan varmaan kevättä :D

Kylmempi ilma on tiiviimpää, joten haluttu ilmamäärä saavutetaan pienemmillä ahdoilla. Oikein vanhassa 1.8t koneessahan ei ole ollenkaan ahtopaineanturia…
 
Kylmempi ilma on tiiviimpää, joten haluttu ilmamäärä saavutetaan pienemmillä ahdoilla. Oikein vanhassa 1.8t koneessahan ei ole ollenkaan ahtopaineanturia…

Mjaa, kylmien ilmojen alkaessa tuo kyllä alkoi :hmm: Eli katsotaan kevääseen :cool::think:

edit. Ja tosiaan -00 TT kyseessä.
 
Mjaa, kylmien ilmojen alkaessa tuo kyllä alkoi :hmm: Eli katsotaan kevääseen :cool::think:

edit. Ja tosiaan -00 TT kyseessä.

Maksimiahtopaineet säätyvät kyseissä vehkeessä imuilman suhteen näin (kovimmat ahtopaineet saat ~70c imuilmalämmöillä :) )
Tuo on "suojelukartta" turbolle, ja taulukkoa mulkkaamalla voi nostaa kylmän pään maksimiahtoja huoletta lisää :)
Mutta kuten sanottua niin sulla on kylmällä saman verran tehoja käytettävissä pienemmillä ahtopaineilla.

1673101051152.png
 
Osaisikohan joku kommentoida tällaista asiaa: VAGilaisessa (Audi TT Mk1 vm 2003) on palanut moottorin varoitusvalo seuraavista vikakoodeista johtuen:

17705 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)
P1297 - 35-00 -
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add)
P1136 - 35-00 - System too Lean
16891 - Idle Control System RPM
P0507 - 35-10 - Higher than Expected. - Intermittent

Yleisin syy näille vikakoodeille VW:n 1.8T -moottoreissa on lienee vuotava huohotinjärjestelmä. Katselin huohotinletkujen kunnot pintapuolisesti, enkä löytänyt mistään letkusta halkeamia. Tein lopulta ahtovuototestin pumppaamalla imuputkeen ilmaa käsipumpulla:



En saanut suhinoita kuulumaan, vaikka kuuntelin hyvin tarkasti ja toistin testin useaan otteeseen. Minua ihmetyttää kuitenkin videolla kuuluva pulputus, joka kuulostaa siltä kuin jäähdytysnesteen sekaan pääsisi ilmaa. Youtubesta löytyy useampi ohjevideo ahtovuotojen etsimiseksi, mutta missään vastaantulleessa videossa ei puhuta pulputuksesta, saati kuulla sellaista. Eli voisiko tässä olla kyseessä vika?
 
En saanut suhinoita kuulumaan, vaikka kuuntelin hyvin tarkasti ja toistin testin useaan otteeseen. Minua ihmetyttää kuitenkin videolla kuuluva pulputus, joka kuulostaa siltä kuin jäähdytysnesteen sekaan pääsisi ilmaa. Youtubesta löytyy useampi ohjevideo ahtovuotojen etsimiseksi, mutta missään vastaantulleessa videossa ei puhuta pulputuksesta, saati kuulla sellaista. Eli voisiko tässä olla kyseessä vika?

Se tulee todnäk öljypohjasta tuo pulputus, koska turbosta on sinne yhteys. Pumppaat ilmakuplia öljyn läpi.
Ihan normaalia ...
Itellä on kans TT ja pulputti myös suunnilleen jotenkin noin kun testasin ahtoputket.

Laita tuo pumpun adapteri toiselle puolelle turboa niin sitten ei pitäis enää pulputtaa.
 
Loppui suojakaasu kesken lokarin hitsauksen niin Bauhausista kävin hakemassa amattimiesten vihaamaa täytelankaa rullan Täytelankakela Gys Teräs 0,9 x 100 mm

Ihan hyvähän tuo oli, ei mitään valittamista. 0,7mm peltiä, paksumpaa en koittanut hitsata. Joskus aiemmin olen hitsannut 3mm terästä ja siitä ei tullut mitään, mutta ei tietoa kuinka vanha ja märkä rulla se oli.
 

Liitteet

  • photo_2023-01-05_18-30-24.jpg
    photo_2023-01-05_18-30-24.jpg
    214,5 KB · Luettu: 153
  • photo_2023-01-05_18-30-23.jpg
    photo_2023-01-05_18-30-23.jpg
    176,4 KB · Luettu: 154
  • photo_2023-01-05_18-30-22.jpg
    photo_2023-01-05_18-30-22.jpg
    202,9 KB · Luettu: 152
Kyselin täältä aiemmin talvella vähän vinkkiä Golf IV vanhuksen vianetsintään ja nyt siinä alkaa katastus lähestyä, joten pitää tehdä päätöksiä aletaanko laittamaan vai meneekö paaliin.
Kävin mittauttamassa päästötja eihän se mennyt läpi. Tämä yksilö on siis jo muutaman vuoden hälytellyt vaihtelevasti katalysaattorin toimintaa, mutta aina on päästöistä mennyt tähän asti läpi kun on lämpimäksi ajettuna käyty mittauksella. Anturitkin sinne vaihdettiin pari vuotta sitten kun epäiltiin josko ne hälyt niistä johtuisi.

Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.

Laitan tähän kuvana tuon aiemman vianetsinnän tulokset jos joku pystyisi vähän kertomaan että onko tuossa sellaisia jotka itsessään myös "pomppaa" katsastuksessa. Jos edes korjataan, niin tarkoitus olisi siis 1 vuodeksi saada ajoa lyhyehkön työmatkan kulkemiseen joten vain välttämättömät laitetaisiin...

edit. niin ja katalysaattoreissa näytti olevan ns helvetin laaja hintaskaala mitä kurkkasin varaosamyyntejä, tekeekö noilla halvimmilla ~100e vehkeillä mitään vai onko se todellisuudessa joku 300e investoitava?
 

Liitteet

  • vika1.jpg
    vika1.jpg
    110,3 KB · Luettu: 73
  • vika2.jpg
    vika2.jpg
    94,1 KB · Luettu: 72
Viimeksi muokattu:
Kyselin täältä aiemmin talvella vähän vinkkiä Golf IV vanhuksen vianetsintään ja nyt siinä alkaa katastus lähestyä, joten pitää tehdä päätöksiä aletaanko laittamaan vai meneekö paaliin.
Kävin mittauttamassa päästötja eihän se mennyt läpi. Tämä yksilö on siis jo muutaman vuoden hälytellyt vaihtelevasti katalysaattorin toimintaa, mutta aina on päästöistä mennyt tähän asti läpi kun on lämpimäksi ajettuna käyty mittauksella. Anturitkin sinne vaihdettiin pari vuotta sitten kun epäiltiin josko ne hälyt niistä johtuisi.

Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.

Laitan tähän kuvana tuon aiemman vianetsinnän tulokset jos joku pystyisi vähän kertomaan että onko tuossa sellaisia jotka itsessään myös "pomppaa" katsastuksessa. Jos edes korjataan, niin tarkoitus olisi siis 1 vuodeksi saada ajoa lyhyehkön työmatkan kulkemiseen joten vain välttämättömät laitetaisiin...
Mahdoton sanoa korjautuisiko ennen kuin katsoo mitä mieltä ecu on moottorin käynnistä. Fuel trimmit ja lambdasignaalit pitäisi päästä katsomaan.

Oliko nuo arvot pielessä tyhjäkäynnillä vai kierroksilla?

Ja nuo muut viat ei ole mitenkään erikoisia vanhalle volkkarille ja ei vaikuta leiman saantiin
 
Mahdoton sanoa korjautuisiko ennen kuin katsoo mitä mieltä ecu on moottorin käynnistä. Fuel trimmit ja lambdasignaalit pitäisi päästä katsomaan.

Oliko nuo arvot pielessä tyhjäkäynnillä vai kierroksilla?

Ja nuo muut viat ei ole mitenkään erikoisia vanhalle volkkarille ja ei vaikuta leiman saantiin

Kaverin OBD11 laitteella on katsottu että ainoat vikakoodit tulee sieltä katalysaattorilta, sen tarkempaa diagnostiikkalaitteistoa ei ole ollut käytetty. Vuosia ollut ajoittain sama koodi jonka perusteella vaihdettiin sillon aikanaan anturit sekä ennen että jälkeen katalysaattorin, kun ei siinä toiminnassa häiriötä ollut ainakaan niin etteikö olisi mennyt mittausrajoista läpi. Nyt oli sen kaveriksi ilmaantunut toinen koodi, muistaakseni joku "säätöraja ylitetty" tjsp, ei nyt ole niitä koodeja tässä juuri saatavilla mitkä ne tarkalleen oli.

Kierroksilla on tuo testi ajettu, ihan katsastusaseman laitteistolla tehty mutta ilman katsastusta.
 

Liitteet

  • päästöt.jpg
    päästöt.jpg
    53 KB · Luettu: 58
Kyselin täältä aiemmin talvella vähän vinkkiä Golf IV vanhuksen vianetsintään ja nyt siinä alkaa katastus lähestyä, joten pitää tehdä päätöksiä aletaanko laittamaan vai meneekö paaliin.
Kävin mittauttamassa päästötja eihän se mennyt läpi. Tämä yksilö on siis jo muutaman vuoden hälytellyt vaihtelevasti katalysaattorin toimintaa, mutta aina on päästöistä mennyt tähän asti läpi kun on lämpimäksi ajettuna käyty mittauksella. Anturitkin sinne vaihdettiin pari vuotta sitten kun epäiltiin josko ne hälyt niistä johtuisi.

Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja kuntoon jos sitten ei kuitenkaan saisi päästöistä menemään läpi. Yritin googletella heikoin tuloksin "kuinka paskat" nuo arvot on.

Laitan tähän kuvana tuon aiemman vianetsinnän tulokset jos joku pystyisi vähän kertomaan että onko tuossa sellaisia jotka itsessään myös "pomppaa" katsastuksessa. Jos edes korjataan, niin tarkoitus olisi siis 1 vuodeksi saada ajoa lyhyehkön työmatkan kulkemiseen joten vain välttämättömät laitetaisiin...

edit. niin ja katalysaattoreissa näytti olevan ns helvetin laaja hintaskaala mitä kurkkasin varaosamyyntejä, tekeekö noilla halvimmilla ~100e vehkeillä mitään vai onko se todellisuudessa joku 300e investoitava?
Ei kauhean yleinen katin hajoaminen tuossa, jollei ulkoisia jälkiä.

Onko jako kohdallaan, puristuspaineet, uusitaan tulpat ja kipinä vehkeet sekä ilmanputsarin, öljyt vaihtoon nuukalla määrällä. Noiden jälkeen imusarjaan liitetyt kumiosat käyt läpi. Imusarjan tiivistettä unohtamatta.
Onko painetta paisuntasäiliössä (palokaasuja) Noiden jälkeen vagcom testeri kiinni.
 
Ei kauhean yleinen katin hajoaminen tuossa, jollei ulkoisia jälkiä.

Onko jako kohdallaan, puristuspaineet, uusitaan tulpat ja kipinä vehkeet sekä ilmanputsarin, öljyt vaihtoon nuukalla määrällä. Noiden jälkeen imusarjaan liitetyt kumiosat käyt läpi. Imusarjan tiivistettä unohtamatta.
Onko painetta paisuntasäiliössä (palokaasuja) Noiden jälkeen vagcom testeri kiinni.
Ei vaan nimenomaan ennen kuin edes avaa konepellin niin eka diagnoosi livedatan avulla.

Sokkona räpellys on typerää.
 
Yli menneet arvot CO% 1,28 (rajaksi mittauksessa merkitty 0,2) ja HC PPM 118 ( raja 100). Korjaantuuko nämä tuon taemman katalysaattorin vaihdolla miten todennäköisesti? Vähän paskempi homma ruveta laitattamaan noita muita vikoja

Häkä korkealla ja palamattomat hiilivedyt myös. Ekana vaihtaisin tulpat.
 
Saakohan Suomesta jollain nimellä korjausholkkeja pallonivelten kartioihin? Tein johtopäätöksen että nuo on joskus korjauskalvattu mutta on sen verran otettu ettei mahdu enää tiiviste väliin.
 

Liitteet

  • photo_2023-01-08_22-11-38.jpg
    photo_2023-01-08_22-11-38.jpg
    198,2 KB · Luettu: 221
Saakohan Suomesta jollain nimellä korjausholkkeja pallonivelten kartioihin? Tein johtopäätöksen että nuo on joskus korjauskalvattu mutta on sen verran otettu ettei mahdu enää tiiviste väliin.

Voisiko olla vaan väärä pallonivel, mulla ainakin g-mersussa ohjauksen niveliä arpoessa osa varaosamyyjien osista oli väärän kokoisia ja lopputulos kuvan kaltainen..
 
Voisiko olla vaan väärä pallonivel, mulla ainakin g-mersussa ohjauksen niveliä arpoessa osa varaosamyyjien osista oli väärän kokoisia ja lopputulos kuvan kaltainen..
Ainoa eri mallinen nivel tähän akseliin tulee yläpuolelta kiinni + kuvan nivel sopii oikein pihalla olevaan toiseen samanlaiseen akseliin.
 
Ainoa eri mallinen nivel tähän akseliin tulee yläpuolelta kiinni + kuvan nivel sopii oikein pihalla olevaan toiseen samanlaiseen akseliin.
Onko reikä edes kartion mallinen? Joissain volkkareissa on tullut vastaan semmoista että olkaan on koneistettu lieriömäinen reikä johon on prässätty sitten lieriö/kartio holkki johon nivel tulee vasta kiinni. Joissain tapauksissa sitten se holkki jää kiinni vanhaan niveleen ja menee hukkaan.
 
Onko reikä edes kartion mallinen? Joissain volkkareissa on tullut vastaan semmoista että olkaan on koneistettu lieriömäinen reikä johon on prässätty sitten lieriö/kartio holkki johon nivel tulee vasta kiinni. Joissain tapauksissa sitten se holkki jää kiinni vanhaan niveleen ja menee hukkaan.
Kyllä on. Ei ole väljä mihinkään suuntaan joten en keksi mitään muuta kuin että se on korjattu kalvaamalla.
 
Kyllä on. Ei ole väljä mihinkään suuntaan joten en keksi mitään muuta kuin että se on korjattu kalvaamalla.

Jos sinne vaan laittaisi pykälän suuremman nivelen? Toki vaatii vähän salapoliisityötä, traktoreissa oli muistaakseni saatavilla helposti listauksia eri kokovaihtoehdoista ...
 
Talismaanissa vuoti venttiilikopan tiiviste ja ajattelin että helppo homma tuommosen tiivisteen vaihto. No purkamaan joutui pyyhkijät, kaasuläpän, egr-venttiilin, koneen nostokorvan, ahto- ja ilmansuodattimen putket sekä muutaman anturin. Suuttimet sentään sai jättää paikalleen. On noissa diisselleissä vaan enemmän hommaa. Samalla vaihdoin myös imusarjan lämpö- ja paineanturin. Anturi antoi vain kylmänä vikaa lämpötilan puolelta, koska resistanssi ei ollut enää rajoissa. Lämpimänä toimi oikein.
IMG_20230104_183021.jpg
 
Missä tahansa 3D cad ajan autossa on samaa vikaa, kaikki paketoitu niin hemmetin kompaktisti.
 
Näinhän se tahtoo olla, et mitä tahansa öljynvaihtoa suurempaa varten huollossa otetaan moottori irti nykyautoissa. Etenkin audeissa :sori:
 
Näinhän se tahtoo olla, et mitä tahansa öljynvaihtoa suurempaa varten huollossa otetaan moottori irti nykyautoissa. Etenkin audeissa :sori:
Tästä ei kauhean kauan ole kun eräästä volkkarista ei tahtonut löytää ilman googlea öljynsuodatinta ja sitten tarvi googlea uudestaan että mistä ihmeestä se pitäs saada ruuvattua pois :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 856
Viestejä
4 559 078
Jäsenet
75 056
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom