Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kokeilee kuten yllä on ehdotettu. Hihna noissa taitaa olla, paitsi tietyissä 2.0 ja isommissa ketju ainakin alkupään malleissa oli.Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.
Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
Ylipäänsä laadukkaan oloinen kone tuo ecoboosti. Pari vuotta takaperin tällä foorumilla käytiin antoisaa keskustelua siitä miten kauan korkeaviritteinen, litrainen 140hp (vai mitä se nyt oli teholtaan) turbokone voi kestää ajoa. No eipä kauaa näköjään, tosin itse myllyn kestävyydestä tämä ei vissiin ole kiinni vaan tuon jakohihnan sulamisesta öljysumpun tukkeeksi.Kokeilee kuten yllä on ehdotettu. Hihna noissa taitaa olla, paitsi tietyissä 2.0 ja isommissa ketju ainakin alkupään malleissa oli.
Mut jos menee omasta pussista kuten itsellä meni mk4 mondeossa (6v/180tkm hihna ei pettän, mut muut pikkuturbon ominaisuudet iski), "uusi" korjattu moottori euroopasta ~3.5k € ja moottorin vaihtotyö ~1.5k €. Tuo vaihtomoottorikin kesti kuulemma sen ~130tkm kunnes kuulemma vikaantui vastaavalla tavalla kuin alkuperäinen. Omana aikana vaihtokoneella öljyt yms sit vaihdoinkin 10tkm välein eli 2-3x/vuosi mitä auto itsellä oli. Seuraava omistaja vaan soitteli reilu 18kk kauppojen jälkeen, kun kone vikaantui.
No tämähän herätti keskustelua. Tosiaan itsellä auto ollut tuolta 47tkm asti ja kaikki huollot teetetty merkki huolloilla myös ennen tuota. Öljyä ei ole kuluttanut + sen takia ei ole lisätty missään välissä.Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
No tämähän herätti keskustelua. Tosiaan itsellä auto ollut tuolta 47tkm asti ja kaikki huollot teetetty merkki huolloilla myös ennen tuota. Öljyä ei ole kuluttanut + sen takia ei ole lisätty missään välissä.
Joo näin ajattelin toimia, kun on yleinen ongelma ollut noissa.
Eikös kaikki alle 2.0 ole hihnalla? Noin oli ainakin 2011-2015 malleissa kun itse niihin sekaannuinOnko 1.0 ecoboost hihnalla?
Nämä ovat hirveitä pommeja mitä Ford Suomi sivustolta olen lukenut.
Eikös kaikki alle 2.0 ole hihnalla? Noin oli ainakin 2011-2015 malleissa kun itse niihin sekaannuin
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?
Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.
Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa
Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
Mulla ollut ainakin 5v jo ne kumit rikki ja iskarit silti säilyneet ehjinä. Eihän sitä pelkkää kumia kannata vaihtaa, kun samalla vaivalla sitten vaihtuu iskarit kokonaan, kun niiden aika on.Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?
Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
Mulla ollut ainakin 5v jo ne kumit rikki ja iskarit silti säilyneet ehjinä. Eihän sitä pelkkää kumia kannata vaihtaa, kun samalla vaivalla sitten vaihtuu iskarit kokonaan, kun niiden aika on.
Kun sähköinen kirja jää täyttämättä on selvä hintaero vanhemmillakin autoilla.Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.
Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa
Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
Sen takia sinne olen nuo perus öljynvaihdot käynytkin laitattamassa (pl. suodattimet yms minuutin hommat). Huoltokirjahan on siis edelleen tikissään mutta itse jakopääremppa tehty siihen sivuun.Kun sähköinen kirja jää täyttämättä on selvä hintaero vanhemmillakin autoilla.
Vaihtaa sitten koko pampun kerralla kun vaihtaa, on se monessa autossa kuitenkin sellainen savotta, että ei kannata pelkän kumin takia ellei sitten harrasta ihan vaan muuten vaan. Jossain autoissa sitten voi taas olla hyvinkin nopea vaikka takaiskarin kumin vaihto.
Mutta jos kumit ovat kosmeettiset, niin onhan vaihto silloin turhaa työtä.
Pihatraktori kerää kyllä helposti vettä tankkiin. Kesälaatuakin saattaa pyöriä tankissa pitkälle talveen. Jos se vedestä johtuu, niin pistä joku pressu koneen päälle teltaksi ja vaikka auton sisälämppäri sitä pumpun seutua lämmittämään. Kaasullakin lämpenee, jos tuonne ei roikka yllä. Suotimesta tietysti jo laskit vedet pois, niin täyttyikö se sillä käsipumpulla lipsutellen? Jos tällä lähtee käyntiin, niin jäänestoa tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.Sinne jäit kesken lumihommie.. siihe sammu paikallee. Kaikki maholline melkeepä katottu, mutta nyt epäilys että joku vesihelmi jossaipäit jäätynynnä.. Ei muuta oikkee keksi.
Ja pakkasta kohta -20, pitänee ootella lauhempia kelejä ennen kuin rupiaa aukomaa ja ihmettelemää tuota. Ei vanhat kumiosat ja muut tykkee varmana pakkasella aukomisesta..
Pihatraktori kerää kyllä helposti vettä tankkiin. Kesälaatuakin saattaa pyöriä tankissa pitkälle talveen. Jos se vedestä johtuu, niin pistä joku pressu koneen päälle teltaksi ja vaikka auton sisälämppäri sitä pumpun seutua lämmittämään. Kaasullakin lämpenee, jos tuonne ei roikka yllä. Suotimesta tietysti jo laskit vedet pois, niin täyttyikö se sillä käsipumpulla lipsutellen? Jos tällä lähtee käyntiin, niin jäänestoa tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.
Nonih, massikan kanssa ihmeteltynä..
Polttoainetta se kyllä saa, tulee ruiskutuspumpulle ja suuttimille myös. Mutta ei siltikkää meinoo käynnistyä.. Kokeilin myös apuvirran kanssa startata, ei vaikutusta. Pittää miettiä et mitähä helkuttia sitä sitte keksis..
Ääninäyte:
Ja piti pikku katoski tehä kun lunta sateli
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.
Näkyykös edes mitään tuprahduksia pakoputkesta tai kitkerää hajua? Jos näin on niin dieseliä varmaan tulee. Jos mahdollista niin laita läpinäkyvää letkua pumpulle/pumpulta niin näet tuleeko kuplia. Kuplien sijainnin perusteella voi yrittää haarukoida oiretta.
Laita myös apuakku sarjaan pääakun kanssa niin saat 24v, niin laiskempikin startti täräyttää kerrasta koneen käyntiin.
Tuo siirtopumppu helppo testata, letkua irti ja starttailet.Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..
Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää
Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.
Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää
Itse jättäisin huuhtelematta. Todnäk jos sitä alkaa nyt huuhtelemaan niin jonnekin sitä sakkaa sitten jää jumiin, mikä mahdollisesti aiheuttaa myöhemmin pientä ketutusta.Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..
Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää
Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.
Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
Toimiiko hehkut? Löpöä siis tulee ennen suuttimia kun yrittää startata?
Tuo siirtopumppu on joskus vaihdettu yleismalliseksi, omassa natikassa samanlainen.
On yksi juttu että polttoainetta tulee ja toinen juttu että tuleeko sitä tarpeeksi suuri määrä ja semmoisella paineella että suuttimet aukeaa.Tuo "thermostart" mihkä tulee polttoaineen syöttö, niin epäilen ettei toimi. Aika yleinen vika tuntuu olevan, mutta lohkolämmitin kun löytyy niin sillä saa käynnistymää kylmemmälläkin
Ja ainakin kun ruuvas niitä suuttimille meneviä putkia auki, niin niistä tuli kyllä polttoainetta tosiaan. Mutta yksin kun on tekemässä hommia, niin ei kaikkea pysty näkemään / tekemää samaa aikaa. Oli valuttanut polttoöljyä sieltä kyllä kun koitin startata.
Onko tämä kesken ajon sammahtanut vai yritetäänkö nyt saada parkista käyntiin? Jos parkista niin lisälämpö ei haittaisi, maalinpoistopuhaltimella lämmität vaikka imusarjan.
melkein veikkaisin, että syöttöpumpussa vikaa/hyhmää. Eka tiesti kannattaa se siirtopumppu kokeilla. Itse joskus sähköpumpulla ajanut kanisterista syötttöpumpulle ainetta kun oli tankissa tukos, pääs siirtelemään.Kesken ajon sammui tuolloin, mutta nyt koitettu saada parkista käyntiin. Silloin ei lämpimällä koneella edes käynnistynyt samointein.
MekaTuo siirtopumppu helppo testata, letkua irti ja starttailet.
Suuttimet. Irti ja testattavaksi. Mahdollisesti suuttimet korjattavissa diesel pajalla.Mikähän mahtaa olla autossa vika?
2009, Ford Focus MK2.5 1.8TDCi.
Ajoittain toimii todella hyvin, ajoittain heittää ajossa "engine malfunction" ilmoituksen mittaristoon ja päälle tulee nilkutusmoodi. Vikakoodeja nyt useamman kerran kokemuksella on yleensä 2kpl, joko:
U2023-E0 ja P1201-61 tai U2023-E0 ja P1203-61
Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open
Onko kyseessä mystinen sähkövika, kun tuossa yleensä heittää myös esp pois, ja joskus ennen engine malfuncionia esim. lähtee vakionopeudensäädin pois päältä tai saattaa tuntua pari nykäystä ajossa? Vai kenties nuo kaksi suutinta huonoja. Nuo suuttimen vikakoodit eivät tule koskaan kerralla molemmat.
Auton historiaa:
- Autossa on mittariston juotokset korjattu vastikään kun tuntui että monella on ollut vastaavia oireita ja kylmäjuotokset ovat menneet mittaristosta. 3kpl oli murtunut, ja kaikki korjattiin ja piirilevy puhdistettiin. -> ei vaikutusta
- Perushuollot tehty ja kaikki ajallaan, polttoainesuodatin keväällä vaihdettu, samoin öljyt jne.
- Kun auto toimii, toimii tosi hyvin. Saattaa olla vaikka 500km ettei tee tuota kertaakaan, ja sitten saattaa olla että tekee ns. koko ajan.
- Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner putsausaine ajettu tankillisella läpi, ei vaikutusta
- Kytkin/vauhtipyörä on vuoden vanha, alkuperäisosa
- Ei syö nesteitä, vetää hyvin kun ei ole engine malfunction päällä
- Käynnissä ollessa on koitettu mm. johtoja heilutella suuttimilta mutten saanut aikaan tökkimisiä tai ilmiselviä katkoksia
- Vika lähtee pois jos auto on hetken pois päältä. Jos auton käynnistää heti uudestaan kun on tämä engine malfunction ilmennyt, se uusiutuu välittömästi.
Tässä on nyt muutama kuukausi ihmetelty ja alkaa olla takki tyhjä. Suuttimet maksavat 500e/kpl ja jos noita alkaa arvalla vaihdella tulee nopeasti kannattavuus vastaan auton arvon suhteen. Onko kellään vastaavaa kokemusta vastaavanlaisen tekniikan fordista?
Kuvat Forscan litellä, forscannilla läppärin kautta antaa samoja, samoin torquella.
Onko polttoaineelle hanaa? Itsellä aiheutti päänraapimisia kun 4712 zetor sammui kesken ajon ja löpöä ei tullut. Zetkassa polttoainehana on paina-vedä tyyppinen ja sijaitsee kytkinpolkimen vieressä. Hana oli piilossa verhoilun alla ja kenkä oli osunut siihen siten että hana painui kiinni asentoon. Idioottimainen systeemi väärässä paikassa.Kesken ajon sammui tuolloin, mutta nyt koitettu saada parkista käyntiin. Silloin ei lämpimällä koneella edes käynnistynyt samointein.
Keväällä on suodatin ja suodatinkotelo molemmat uusittu sekä kaikki sen puolen linjastot putsattu. Autohan ei siis sammu, vaan on ns. nilkutus moodissa eli kiertää max 1500rpm ja käy karkeasti kun se tulee päälle.Kyllähän tuo vahvasti polttoainepuolen vialta vaikuttaa, tuon ikäinen diesel-laite ei sammu kuin yhdestä syystä ja se on polttoaine tai oikeammin polttoaineen puute. Ota kaikki suodattimet(ja vesikupit jos on) auki ja putsaa, vahva veikkaus, että lämmittämällä/sulattelemalla pa-järjestelmää hörähtää taas käyntiin.
Tämä varmaan pitänee tehdä. Ihmetyttää vaan että miksi vikakoodit tulevat vain yksi suutin kerrallaan?Meka
Suuttimet. Irti ja testattavaksi. Mahdollisesti suuttimet korjattavissa diesel pajalla.
Onko polttoaineelle hanaa? Itsellä aiheutti päänraapimisia kun 4712 zetor sammui kesken ajon ja löpöä ei tullut. Zetkassa polttoainehana on paina-vedä tyyppinen ja sijaitsee kytkinpolkimen vieressä. Hana oli piilossa verhoilun alla ja kenkä oli osunut siihen siten että hana painui kiinni asentoon. Idioottimainen systeemi väärässä paikassa.
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
Kysytääs vielä @Jarkki86 mielipide, onko järkee vai ei? Huuhtelisiko nyt, ei koskaan, vai sitten jos tulee jotain ongelmia vaihteiston kanssa?Itse jättäisin huuhtelematta. Todnäk jos sitä alkaa nyt huuhtelemaan niin jonnekin sitä sakkaa sitten jää jumiin, mikä mahdollisesti aiheuttaa myöhemmin pientä ketutusta.
Yleisesti ottaen toimiva laatikko tulisi huuhdella heti jotta niitä ongelmia ei tulisi. Minkä väristä neste? Jos punaista/ruskeaa niin vaihtoon, jos mustaa tai haisee niin mieluiten auto vaihtoon, nesteiden vaihdossa riski että laatikko tykkää kyttyrää jo.Kysytääs vielä @Jarkki86 mielipide, onko järkee vai ei? Huuhtelisiko nyt, ei koskaan, vai sitten jos tulee jotain ongelmia vaihteiston kanssa?
Öljytikusta katsottuna punertavan ruskeaa on.Yleisesti ottaen toimiva laatikko tulisi huuhdella heti jotta niitä ongelmia ei tulisi. Minkä väristä neste? Jos punaista/ruskeaa niin vaihtoon, jos mustaa tai haisee niin mieluiten auto vaihtoon, nesteiden vaihdossa riski että laatikko tykkää kyttyrää jo.