Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
4
Päädyin tilaamaan huollon ja uusimaan egr-venttiilin. Kyselin ohjelmointia, mutta oli epävarmaa toimiiko pelkällä softauksella johtuen egr koodista, joka kertoo sen olevan auki. Eli aika varmasti olisi pitänyt myös tulpata tuntihinnalla ja sitten olisikin maksanut saman verran kuin uusi egr.

Edit* sain muutamia vastauksia lisää ja pari varoittelee toimenpiteestä nykyisin asiakkaille, koska varsinkin dpf poistoon on tulossa hiukkasmittaukset katsastukseen, jolla nämä ajoneuvot jää automaattisesti kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
165
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
Vaikkei takuuseen mene, niin myyjäliikkeen virhevastuussa vielä iso osa hoitamatta, jos siis liikkeestä olet auton hankkinut.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
165
Vaikkei takuuseen mene, niin myyjäliikkeen virhevastuussa vielä iso osa hoitamatta, jos siis liikkeestä olet auton hankkinut.
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
412
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Niin miten menee tuon virhevastuun kanssa tuossa tilanteessa? Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
Juurikin noin menee yksityisten välisessä kaupassa. Ainoa mahdollisuus saada myyjä tässä tapauksessa mukaan kuluihin olisi se, että myyjä olisi viasta tiennyt eikä ole siitä kertonut tai on aiheesta valehdellut. Jos näin olisi, niin tarvittaisiin aika vahvaa näyttöä, että näin on todellisuudessa tapahtunut ja homma hoidettaisiin sitten joko sovittelulla tai oikeudessa.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
314
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...
En ymmärrä miksi edes pitäs kaataa väärää öljyä mihinkään moottoriin.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
497
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...
Järjen mukaan näyttövelvollisuus on auton valmistajalla / maahantuojalla, jos se huoltohistoria on muuten puhdas. Jos siitä joutuu kinaamaan, niin äkkiä siinä sana kiertää ja näitä aikapommeja alkaa välttää auton ostajat, yksityiset ja liikkeet molemmat. Sattumalta minäkin tiedän yhden juuri takuuajan ylittäneen Ecoboost Fiestan moottoririkon ja lähtökohtaisesti ei oltu korvaamassa. En tosin tiedä yksityiskohtia huolloista, mutta tapauksen tuntien veikkaan, että siitä ei ole ongelmaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
En ymmärrä miksi edes pitäs kaataa väärää öljyä mihinkään moottoriin.
Kuinka moni peruskäyttäjä tajuaa muuta kuin onko se 0w40 tai 0w30 tms? Jos kesken reissun valittaa öljyn vähyyttä, niin haetaan se viskositeetin mukaan sopiva öljy jostain tokmannista ja lisätään. Noissa koneissa se tarkoittaa moottorivauriota. Oma öljy mikä maksaa sikana on saatavissa vain merkkiliikkeistä tms.
Järjetön keksintö koko öljykylpyinen hihna. Hihnan ja ketjun huonot puolet yhdistettynä tuohon tuhoutumiseen vähänkin väärän öljyn käytön mukana.

Suurin osa moottoreista ei välitä tippaakaan, vaikka niillä ajaisi 200tkm väärillä öljyillä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Kuinka moni peruskäyttäjä tajuaa muuta kuin onko se 0w40 tai 0w30 tms? Jos kesken reissun valittaa öljyn vähyyttä, niin haetaan se viskositeetin mukaan sopiva öljy jostain tokmannista ja lisätään. Noissa koneissa se tarkoittaa moottorivauriota. Oma öljy mikä maksaa sikana on saatavissa vain merkkiliikkeistä tms.
Järjetön keksintö koko öljykylpyinen hihna. Hihnan ja ketjun huonot puolet yhdistettynä tuohon tuhoutumiseen vähänkin väärän öljyn käytön mukana.

Suurin osa moottoreista ei välitä tippaakaan, vaikka niillä ajaisi 200tkm väärillä öljyillä.
Sopivaa öljyä saa jopa motonetistä, mutta tuo öljyssä uiva remmi on kyllä järjetön keksintö. Siitä olen samaa mieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
Tuo nyt tietysti jos kerran on öljykylpyhihna niin se on kuitenkin tarkoitettu vahdettavaksi, joten en tiedä kuinka paljon tuosta voisi sitten saada edes hyvitystä?

Toki taitaa olla vaihtovälin puolessa välissä? Niin ainahan kannattaa jotain yrittää.

Edit. Olettaen ettei vielä mitään ole hajonnut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 609
Vm 2015 E farkusta hajosi takaa ilmajouset.
Sinällänsä ihan odotettu vika 280tkm rullatussa autossa.
Eikä ihan pahan hintainen, 500€kpl ja 3 tunnin työt. Eiköhän tuolla vielä yhden 100tkm aja ennenkö vaihtaa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
Kokeilee kuten yllä on ehdotettu. Hihna noissa taitaa olla, paitsi tietyissä 2.0 ja isommissa ketju ainakin alkupään malleissa oli.
Mut jos menee omasta pussista kuten itsellä meni mk4 mondeossa (6v/180tkm hihna ei pettän, mut muut pikkuturbon ominaisuudet iski), "uusi" korjattu moottori euroopasta ~3.5k € ja moottorin vaihtotyö ~1.5k €. Tuo vaihtomoottorikin kesti kuulemma sen ~130tkm kunnes kuulemma vikaantui vastaavalla tavalla kuin alkuperäinen. Omana aikana vaihtokoneella öljyt yms sit vaihdoinkin 10tkm välein eli 2-3x/vuosi mitä auto itsellä oli. Seuraava omistaja vaan soitteli reilu 18kk kauppojen jälkeen, kun kone vikaantui.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 285
Kokeilee kuten yllä on ehdotettu. Hihna noissa taitaa olla, paitsi tietyissä 2.0 ja isommissa ketju ainakin alkupään malleissa oli.
Mut jos menee omasta pussista kuten itsellä meni mk4 mondeossa (6v/180tkm hihna ei pettän, mut muut pikkuturbon ominaisuudet iski), "uusi" korjattu moottori euroopasta ~3.5k € ja moottorin vaihtotyö ~1.5k €. Tuo vaihtomoottorikin kesti kuulemma sen ~130tkm kunnes kuulemma vikaantui vastaavalla tavalla kuin alkuperäinen. Omana aikana vaihtokoneella öljyt yms sit vaihdoinkin 10tkm välein eli 2-3x/vuosi mitä auto itsellä oli. Seuraava omistaja vaan soitteli reilu 18kk kauppojen jälkeen, kun kone vikaantui.
Ylipäänsä laadukkaan oloinen kone tuo ecoboosti. Pari vuotta takaperin tällä foorumilla käytiin antoisaa keskustelua siitä miten kauan korkeaviritteinen, litrainen 140hp (vai mitä se nyt oli teholtaan) turbokone voi kestää ajoa. No eipä kauaa näköjään, tosin itse myllyn kestävyydestä tämä ei vissiin ole kiinni vaan tuon jakohihnan sulamisesta öljysumpun tukkeeksi.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
165
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
No tämähän herätti keskustelua. Tosiaan itsellä auto ollut tuolta 47tkm asti ja kaikki huollot teetetty merkki huolloilla myös ennen tuota. Öljyä ei ole kuluttanut + sen takia ei ole lisätty missään välissä.
Joo näin ajattelin toimia, kun on yleinen ongelma ollut noissa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
No tämähän herätti keskustelua. Tosiaan itsellä auto ollut tuolta 47tkm asti ja kaikki huollot teetetty merkki huolloilla myös ennen tuota. Öljyä ei ole kuluttanut + sen takia ei ole lisätty missään välissä.
Joo näin ajattelin toimia, kun on yleinen ongelma ollut noissa.
Onko 1.0 ecoboost hihnalla?

Nämä ovat hirveitä pommeja mitä Ford Suomi sivustolta olen lukenut.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
165
No nyt saatu jatkoa keissille. Kyllä tässä nyt omaa vikaa myös on kun ensimmäinen omistaja oli kussut tuon toisen huollon ja mennyt vähän pitkäksi. En vain ollut tarpeeksi tarkka huoltokirjan kanssa. Vaihtoehdoiksi tarjottiin n. 4000€ remppaa turbon vaihdolla tai uutta moottoria ja turboa n. 9000€. Eipä noista kumpikaan kiinnosta niin varmaan vaihtoehtoina myydä moottorivikaisena tai vaihtaa halvempi motti jossain pajalla (menee kyllä rahaa tähänkin). Oma vikaha tuo on, mutta kyllä tuppaa ärsyttämään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 100
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
392
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
Ei vaikuta leimalle. Tuohon rikkoutumiseen en osaa vastata. Eiköhän sekin riipu siitä ajeleeko asfaltti vai hiekkateitä!
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
300
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
Näyttäs olevan samanlainen homma kuin 16 venttiiliseen 2.0 TDI:hin. Varsin helppo homma oli ainakin Passatin kanssa, ja juuri nuo samat työkalut itelläkin oli käytössä.

Lisäksi muistaakseni endoskooppi/tarkistuspeili kätevä lisä kun ei oikeasti pää taivu/mahdu väliin kattomaan merkkejä ja kohdistusreikiä noiden nokkapyörien läpi
 

Liitteet

Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
Mulla ollut ainakin 5v jo ne kumit rikki ja iskarit silti säilyneet ehjinä. Eihän sitä pelkkää kumia kannata vaihtaa, kun samalla vaivalla sitten vaihtuu iskarit kokonaan, kun niiden aika on.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
766
Mulla ollut ainakin 5v jo ne kumit rikki ja iskarit silti säilyneet ehjinä. Eihän sitä pelkkää kumia kannata vaihtaa, kun samalla vaivalla sitten vaihtuu iskarit kokonaan, kun niiden aika on.
En tiedä miten iskarin elinikä lyhenee rikkinäisillä kumeilla, kun itse olen vaihtanut aina ehjiin. Näin alkuperäiset iskarit ovat olleet pitkäikäisiä, enimmät +20v/400tkm, vaikka hietakurassa on ajettu.

Kumien vaihto on helppo suorittaa ja samalla tarkistaa iskarin tukilaakerin. Jos ei muuta intressiä, niin herkistää iskarin kiinnityskohtia, jos joskus tarvitsee avata. Isoin haaste on löytää oikeasti kumia olevia suojakumeja. Monet ovat kovamuovisia, jotka eivät jousta sitten ollenkaan vaan hajoavat puristuksessa.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Riippuu autosta, mutta pääsääntöisesti ei kyllä kannata pelkkää kumia vaihtaa. Ajosta ja autosta riippuu, mutta kyllä se iskari vielä vuosia menee yleensä sen jälkeen kun on kumi halki. Vaihtaa sitten koko pampun kerralla kun vaihtaa, on se monessa autossa kuitenkin sellainen savotta, että ei kannata pelkän kumin takia ellei sitten harrasta ihan vaan muuten vaan. Jossain autoissa sitten voi taas olla hyvinkin nopea vaikka takaiskarin kumin vaihto.
Hyviä kumeja kannattaa muuten yhtenä vaihtoehtona katsastaa esimerkiksi prätkän varaosista, niistä löytyy usein laadukkaita hyviä jos nyt kuitenkin lähtee vaihtohommiin, niistä on monesti löytynyt hyvät ja saa vaikka hassun värisiä jos haluaa.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
Kun sähköinen kirja jää täyttämättä on selvä hintaero vanhemmillakin autoilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
300
Kun sähköinen kirja jää täyttämättä on selvä hintaero vanhemmillakin autoilla.
Sen takia sinne olen nuo perus öljynvaihdot käynytkin laitattamassa (pl. suodattimet yms minuutin hommat). Huoltokirjahan on siis edelleen tikissään mutta itse jakopääremppa tehty siihen sivuun.
En ajatellut esimerkiksi jarruja/palojakaan merkkarilla vaihdattamassa vaikka ne komeasti sinne sähköiseen huoltokirjaan saisikin.

Voit tietysti alkaa laitattaan etupaloja 230e, takalevyt 210e yms tahdilla ja uskotella että kyllä kannattaa korjaamolla käyttää kirjaa täyttelemässä. Vaihdossa on se ja sama että onko sinne täydelliseen huoltokirjatulosteeseen merkitty raitisilmasuodatin jos siellä ylipäätään on merkintä että on öljyt vaihdettu ajallaan.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
766
Vaihtaa sitten koko pampun kerralla kun vaihtaa, on se monessa autossa kuitenkin sellainen savotta, että ei kannata pelkän kumin takia ellei sitten harrasta ihan vaan muuten vaan. Jossain autoissa sitten voi taas olla hyvinkin nopea vaikka takaiskarin kumin vaihto.
Viimeksi Almerassa renkaiden vaihdon yhteydessä vaihdoin molemmat etuiskarin kumit. Kun osat lähtivät sujuvasti irti ja oikeat työkalut saatavilla, niin ei siinä paljon puolta tuntia kauempaa mennyt. Nissanissa oli yksinkertainen rakenne, kuten monessa halpisautossa.

Mutta jos kumit ovat kosmeettiset, niin onhan vaihto silloin turhaa työtä.

Muok. Täytyy kyllä myöntää, että harvassa ovat ne kerrat, kun alkuperäinen iskari on perusautosta hajonnut. Ja usein lähelle romutusikää on ajettu, siis auto hommattu melko uutena. Hyvin lukemin ne viimeisetkin katsastuskerrat menneet läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Mutta jos kumit ovat kosmeettiset, niin onhan vaihto silloin turhaa työtä.
Nämä on niitä juttuja mitä voi miettiä monelta kannalta. Halutaanko harrastaa, pitää käyttöauto ajettavassa kunnossa, pitää parempi auto mintissä vai mitä haetaan. Onhan sillä kumilla siellä ihan selvä funktio, mutta ei se iskari taikaiskusta yhtäkkiä hajoa vaikka ei kumia siinä olisikaan. Yleensä siinä vaiheessa kun kumi hajoaa, ei se iskarikaan ihan uusi enää ole ja sen iskarin vaihto on jokatapauksessa kohta edessäpäin. Pelkkä kuminvaihtojumppa ei silloin yleensä ole järkevää, kun työmäärä on monesti ihan sama kuin koko iskarin vaihtaminen ja perusiskari ei tavalliseen autoon ole kallis.

On myös sellaisia iskarinsuojia autoissa, jotka eivät ollenkaan tiivistä molemmista päistä, vähän antavat suojaa mutta kuitenkin käytännössä kurapaska pääsee sinne sylinterinvarteen vapaasti ja ihan hyvin nekin tuolla kestää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Samaa asiaa tullut mietittyä. Kuitenkin 2-renkaisissa vehkeissä on ihan tavallista että etujousien putket paistaa täysin paljaana, siis joissain motocross vehkeissä yms. Eikä ilmeisesti vaikuta mihinkään. Luotetaan tiivisterenkaisiin että ne ei päästä paskaa sisään...

Muistan kyllä kans kun meillä oli perheessä Nsisan Almera 0tkm->400tkm. Jossain ehkä puolivälissä? etuiskarin suojikumit repesi ja niistä tuli huomautus katsastuksessa. Laitettiin joku halkaistu muovipullo nippusiteillä tilalle :D ja se suojausarvoltaan lähinnä kosmeettinen viritys kesti hyvin, Ei iskareita ikinä vaihdettu, vaan auton kori oli mädempi 400tkm -> paaliin.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 067
Sinne jäit kesken lumihommie.. siihe sammu paikallee. Kaikki maholline melkeepä katottu, mutta nyt epäilys että joku vesihelmi jossaipäit jäätynynnä.. Ei muuta oikkee keksi.

Ja pakkasta kohta -20, pitänee ootella lauhempia kelejä ennen kuin rupiaa aukomaa ja ihmettelemää tuota. Ei vanhat kumiosat ja muut tykkee varmana pakkasella aukomisesta..
IMG-20230103-WA0004.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
Transhitin abs-kehä oli päättänyt turvota ruosteesta senverran, että sahasi abs-anturin paskaksi.

Foordin jarrulevyt ym on kyllä ihmeellistä materiaaalia, kun turpoavat noin. Vuosi sitten ihmettelin, kihnaavaa ääntä edestä, ja olin varma että laakeri on morjens. Ei, jarrulevyn reuna oli turvonnut niin että hinkkasi länkeen.

Tälllä tahdilla tuo 3metrin tavaratila on muutaman vuoden päästä 4metriä... :lol:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Sinne jäit kesken lumihommie.. siihe sammu paikallee. Kaikki maholline melkeepä katottu, mutta nyt epäilys että joku vesihelmi jossaipäit jäätynynnä.. Ei muuta oikkee keksi.

Ja pakkasta kohta -20, pitänee ootella lauhempia kelejä ennen kuin rupiaa aukomaa ja ihmettelemää tuota. Ei vanhat kumiosat ja muut tykkee varmana pakkasella aukomisesta..
Pihatraktori kerää kyllä helposti vettä tankkiin. Kesälaatuakin saattaa pyöriä tankissa pitkälle talveen. Jos se vedestä johtuu, niin pistä joku pressu koneen päälle teltaksi ja vaikka auton sisälämppäri sitä pumpun seutua lämmittämään. Kaasullakin lämpenee, jos tuonne ei roikka yllä. Suotimesta tietysti jo laskit vedet pois, niin täyttyikö se sillä käsipumpulla lipsutellen? Jos tällä lähtee käyntiin, niin jäänestoa tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 067
Pihatraktori kerää kyllä helposti vettä tankkiin. Kesälaatuakin saattaa pyöriä tankissa pitkälle talveen. Jos se vedestä johtuu, niin pistä joku pressu koneen päälle teltaksi ja vaikka auton sisälämppäri sitä pumpun seutua lämmittämään. Kaasullakin lämpenee, jos tuonne ei roikka yllä. Suotimesta tietysti jo laskit vedet pois, niin täyttyikö se sillä käsipumpulla lipsutellen? Jos tällä lähtee käyntiin, niin jäänestoa tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.
Olen pitänyt tankkia täynnä, ettei vettä pääsisi kertymhää. Ja talvilaatua on pari tankillista käytetty jo.

Nyt odottelen hieman lämpimämpää keliä, että pääsisi edes järkevästi lämmittämään tuota ja aukomaan noita.
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
132
Heh, onneks olen aina pesemässä noita koneen osia kun jotain teen. Jakopäärempan ohessa pesin öljypohjan niin sieltä löytyi kuparihileitä, ehkä kaikkiaan teelusikallisen verran. Mikään selitys ei ollut järkevä ja melkein kaikki muut koneen osat oli jo katsottu, joten kiertokangen laakerit auki kun helpoimpia ovat. Kolmannen kohdalla laakeri tippui kolmessa palassa lattialle... Oli seisonnasta siirretty suoraan nosturille ~20m matka, niin siinä hajonnut. Uutta laakeria ja kovaa ajoa :cool2:
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 067
Nonih, massikan kanssa ihmeteltynä..

Polttoainetta se kyllä saa, tulee ruiskutuspumpulle ja suuttimille myös. Mutta ei siltikkää meinoo käynnistyä.. Kokeilin myös apuvirran kanssa startata, ei vaikutusta. Pittää miettiä et mitähä helkuttia sitä sitte keksis..

Ääninäyte:




Ja piti pikku katoski tehä kun lunta sateli :rofl2:

 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
522
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.
Juu jos suutin irrallaan tulee tavaraa, niin ei kerro, että paineenalaisena tulisi (jaksaisi pumpata)
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
273
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Nonih, massikan kanssa ihmeteltynä..

Polttoainetta se kyllä saa, tulee ruiskutuspumpulle ja suuttimille myös. Mutta ei siltikkää meinoo käynnistyä.. Kokeilin myös apuvirran kanssa startata, ei vaikutusta. Pittää miettiä et mitähä helkuttia sitä sitte keksis..

Ääninäyte:




Ja piti pikku katoski tehä kun lunta sateli :rofl2:

Näkyykös edes mitään tuprahduksia pakoputkesta tai kitkerää hajua? Jos näin on niin dieseliä varmaan tulee. Jos mahdollista niin laita läpinäkyvää letkua pumpulle/pumpulta niin näet tuleeko kuplia. Kuplien sijainnin perusteella voi yrittää haarukoida oiretta.

Laita myös apuakku sarjaan pääakun kanssa niin saat 24v, niin laiskempikin startti täräyttää kerrasta koneen käyntiin.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 067
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.
Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.
IMG_20230104_135725.jpg


IMG_20230104_135734.jpg


IMG_20230104_135747.jpg


Näkyykös edes mitään tuprahduksia pakoputkesta tai kitkerää hajua? Jos näin on niin dieseliä varmaan tulee. Jos mahdollista niin laita läpinäkyvää letkua pumpulle/pumpulta niin näet tuleeko kuplia. Kuplien sijainnin perusteella voi yrittää haarukoida oiretta.

Laita myös apuakku sarjaan pääakun kanssa niin saat 24v, niin laiskempikin startti täräyttää kerrasta koneen käyntiin.
Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.








Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
Tuo siirtopumppu helppo testata, letkua irti ja starttailet.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 199
Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:
Ja katso purkin kyljestä että siinä on eetteriä. Suurin osa nykyisistä starttipiloteista on aika laimeita, eikä sisällä eetteriä ollenkaan. Niiden toiminnassa on huikea ero, etenkin kylmässä ja etenkin vanhoilla louskuilla koneilla.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
Itse jättäisin huuhtelematta. Todnäk jos sitä alkaa nyt huuhtelemaan niin jonnekin sitä sakkaa sitten jää jumiin, mikä mahdollisesti aiheuttaa myöhemmin pientä ketutusta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.

Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
Toimiiko hehkut? Löpöä siis tulee ennen suuttimia kun yrittää startata?

Tuo siirtopumppu on joskus vaihdettu yleismalliseksi, omassa natikassa samanlainen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom