Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.

Ei vaikuta leimalle. Tuohon rikkoutumiseen en osaa vastata. Eiköhän sekin riipu siitä ajeleeko asfaltti vai hiekkateitä!
 
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
 
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.

Näyttäs olevan samanlainen homma kuin 16 venttiiliseen 2.0 TDI:hin. Varsin helppo homma oli ainakin Passatin kanssa, ja juuri nuo samat työkalut itelläkin oli käytössä.

Lisäksi muistaakseni endoskooppi/tarkistuspeili kätevä lisä kun ei oikeasti pää taivu/mahdu väliin kattomaan merkkejä ja kohdistusreikiä noiden nokkapyörien läpi
 

Liitteet

  • 2019-12-13 15.26.04.JPG
    2019-12-13 15.26.04.JPG
    256 KB · Luettu: 135
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
Mulla ollut ainakin 5v jo ne kumit rikki ja iskarit silti säilyneet ehjinä. Eihän sitä pelkkää kumia kannata vaihtaa, kun samalla vaivalla sitten vaihtuu iskarit kokonaan, kun niiden aika on.
 
Mulla ollut ainakin 5v jo ne kumit rikki ja iskarit silti säilyneet ehjinä. Eihän sitä pelkkää kumia kannata vaihtaa, kun samalla vaivalla sitten vaihtuu iskarit kokonaan, kun niiden aika on.

En tiedä miten iskarin elinikä lyhenee rikkinäisillä kumeilla, kun itse olen vaihtanut aina ehjiin. Näin alkuperäiset iskarit ovat olleet pitkäikäisiä, enimmät +20v/400tkm, vaikka hietakurassa on ajettu.

Kumien vaihto on helppo suorittaa ja samalla tarkistaa iskarin tukilaakerin. Jos ei muuta intressiä, niin herkistää iskarin kiinnityskohtia, jos joskus tarvitsee avata. Isoin haaste on löytää oikeasti kumia olevia suojakumeja. Monet ovat kovamuovisia, jotka eivät jousta sitten ollenkaan vaan hajoavat puristuksessa.
 
Riippuu autosta, mutta pääsääntöisesti ei kyllä kannata pelkkää kumia vaihtaa. Ajosta ja autosta riippuu, mutta kyllä se iskari vielä vuosia menee yleensä sen jälkeen kun on kumi halki. Vaihtaa sitten koko pampun kerralla kun vaihtaa, on se monessa autossa kuitenkin sellainen savotta, että ei kannata pelkän kumin takia ellei sitten harrasta ihan vaan muuten vaan. Jossain autoissa sitten voi taas olla hyvinkin nopea vaikka takaiskarin kumin vaihto.
Hyviä kumeja kannattaa muuten yhtenä vaihtoehtona katsastaa esimerkiksi prätkän varaosista, niistä löytyy usein laadukkaita hyviä jos nyt kuitenkin lähtee vaihtohommiin, niistä on monesti löytynyt hyvät ja saa vaikka hassun värisiä jos haluaa.
 
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
Kun sähköinen kirja jää täyttämättä on selvä hintaero vanhemmillakin autoilla.
 
Kun sähköinen kirja jää täyttämättä on selvä hintaero vanhemmillakin autoilla.
Sen takia sinne olen nuo perus öljynvaihdot käynytkin laitattamassa (pl. suodattimet yms minuutin hommat). Huoltokirjahan on siis edelleen tikissään mutta itse jakopääremppa tehty siihen sivuun.
En ajatellut esimerkiksi jarruja/palojakaan merkkarilla vaihdattamassa vaikka ne komeasti sinne sähköiseen huoltokirjaan saisikin.

Voit tietysti alkaa laitattaan etupaloja 230e, takalevyt 210e yms tahdilla ja uskotella että kyllä kannattaa korjaamolla käyttää kirjaa täyttelemässä. Vaihdossa on se ja sama että onko sinne täydelliseen huoltokirjatulosteeseen merkitty raitisilmasuodatin jos siellä ylipäätään on merkintä että on öljyt vaihdettu ajallaan.
 
Vaihtaa sitten koko pampun kerralla kun vaihtaa, on se monessa autossa kuitenkin sellainen savotta, että ei kannata pelkän kumin takia ellei sitten harrasta ihan vaan muuten vaan. Jossain autoissa sitten voi taas olla hyvinkin nopea vaikka takaiskarin kumin vaihto.

Viimeksi Almerassa renkaiden vaihdon yhteydessä vaihdoin molemmat etuiskarin kumit. Kun osat lähtivät sujuvasti irti ja oikeat työkalut saatavilla, niin ei siinä paljon puolta tuntia kauempaa mennyt. Nissanissa oli yksinkertainen rakenne, kuten monessa halpisautossa.

Mutta jos kumit ovat kosmeettiset, niin onhan vaihto silloin turhaa työtä.

Muok. Täytyy kyllä myöntää, että harvassa ovat ne kerrat, kun alkuperäinen iskari on perusautosta hajonnut. Ja usein lähelle romutusikää on ajettu, siis auto hommattu melko uutena. Hyvin lukemin ne viimeisetkin katsastuskerrat menneet läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos kumit ovat kosmeettiset, niin onhan vaihto silloin turhaa työtä.

Nämä on niitä juttuja mitä voi miettiä monelta kannalta. Halutaanko harrastaa, pitää käyttöauto ajettavassa kunnossa, pitää parempi auto mintissä vai mitä haetaan. Onhan sillä kumilla siellä ihan selvä funktio, mutta ei se iskari taikaiskusta yhtäkkiä hajoa vaikka ei kumia siinä olisikaan. Yleensä siinä vaiheessa kun kumi hajoaa, ei se iskarikaan ihan uusi enää ole ja sen iskarin vaihto on jokatapauksessa kohta edessäpäin. Pelkkä kuminvaihtojumppa ei silloin yleensä ole järkevää, kun työmäärä on monesti ihan sama kuin koko iskarin vaihtaminen ja perusiskari ei tavalliseen autoon ole kallis.

On myös sellaisia iskarinsuojia autoissa, jotka eivät ollenkaan tiivistä molemmista päistä, vähän antavat suojaa mutta kuitenkin käytännössä kurapaska pääsee sinne sylinterinvarteen vapaasti ja ihan hyvin nekin tuolla kestää.
 
Samaa asiaa tullut mietittyä. Kuitenkin 2-renkaisissa vehkeissä on ihan tavallista että etujousien putket paistaa täysin paljaana, siis joissain motocross vehkeissä yms. Eikä ilmeisesti vaikuta mihinkään. Luotetaan tiivisterenkaisiin että ne ei päästä paskaa sisään...

Muistan kyllä kans kun meillä oli perheessä Nsisan Almera 0tkm->400tkm. Jossain ehkä puolivälissä? etuiskarin suojikumit repesi ja niistä tuli huomautus katsastuksessa. Laitettiin joku halkaistu muovipullo nippusiteillä tilalle :D ja se suojausarvoltaan lähinnä kosmeettinen viritys kesti hyvin, Ei iskareita ikinä vaihdettu, vaan auton kori oli mädempi 400tkm -> paaliin.
 
Sinne jäit kesken lumihommie.. siihe sammu paikallee. Kaikki maholline melkeepä katottu, mutta nyt epäilys että joku vesihelmi jossaipäit jäätynynnä.. Ei muuta oikkee keksi.

Ja pakkasta kohta -20, pitänee ootella lauhempia kelejä ennen kuin rupiaa aukomaa ja ihmettelemää tuota. Ei vanhat kumiosat ja muut tykkee varmana pakkasella aukomisesta..
IMG-20230103-WA0004.jpg
 
Transhitin abs-kehä oli päättänyt turvota ruosteesta senverran, että sahasi abs-anturin paskaksi.

Foordin jarrulevyt ym on kyllä ihmeellistä materiaaalia, kun turpoavat noin. Vuosi sitten ihmettelin, kihnaavaa ääntä edestä, ja olin varma että laakeri on morjens. Ei, jarrulevyn reuna oli turvonnut niin että hinkkasi länkeen.

Tälllä tahdilla tuo 3metrin tavaratila on muutaman vuoden päästä 4metriä... :lol:
 
Sinne jäit kesken lumihommie.. siihe sammu paikallee. Kaikki maholline melkeepä katottu, mutta nyt epäilys että joku vesihelmi jossaipäit jäätynynnä.. Ei muuta oikkee keksi.

Ja pakkasta kohta -20, pitänee ootella lauhempia kelejä ennen kuin rupiaa aukomaa ja ihmettelemää tuota. Ei vanhat kumiosat ja muut tykkee varmana pakkasella aukomisesta..
IMG-20230103-WA0004.jpg
Pihatraktori kerää kyllä helposti vettä tankkiin. Kesälaatuakin saattaa pyöriä tankissa pitkälle talveen. Jos se vedestä johtuu, niin pistä joku pressu koneen päälle teltaksi ja vaikka auton sisälämppäri sitä pumpun seutua lämmittämään. Kaasullakin lämpenee, jos tuonne ei roikka yllä. Suotimesta tietysti jo laskit vedet pois, niin täyttyikö se sillä käsipumpulla lipsutellen? Jos tällä lähtee käyntiin, niin jäänestoa tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.
 
Pihatraktori kerää kyllä helposti vettä tankkiin. Kesälaatuakin saattaa pyöriä tankissa pitkälle talveen. Jos se vedestä johtuu, niin pistä joku pressu koneen päälle teltaksi ja vaikka auton sisälämppäri sitä pumpun seutua lämmittämään. Kaasullakin lämpenee, jos tuonne ei roikka yllä. Suotimesta tietysti jo laskit vedet pois, niin täyttyikö se sillä käsipumpulla lipsutellen? Jos tällä lähtee käyntiin, niin jäänestoa tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.

Olen pitänyt tankkia täynnä, ettei vettä pääsisi kertymhää. Ja talvilaatua on pari tankillista käytetty jo.

Nyt odottelen hieman lämpimämpää keliä, että pääsisi edes järkevästi lämmittämään tuota ja aukomaan noita.
 
Heh, onneks olen aina pesemässä noita koneen osia kun jotain teen. Jakopäärempan ohessa pesin öljypohjan niin sieltä löytyi kuparihileitä, ehkä kaikkiaan teelusikallisen verran. Mikään selitys ei ollut järkevä ja melkein kaikki muut koneen osat oli jo katsottu, joten kiertokangen laakerit auki kun helpoimpia ovat. Kolmannen kohdalla laakeri tippui kolmessa palassa lattialle... Oli seisonnasta siirretty suoraan nosturille ~20m matka, niin siinä hajonnut. Uutta laakeria ja kovaa ajoa :cool2:
 
Nonih, massikan kanssa ihmeteltynä..

Polttoainetta se kyllä saa, tulee ruiskutuspumpulle ja suuttimille myös. Mutta ei siltikkää meinoo käynnistyä.. Kokeilin myös apuvirran kanssa startata, ei vaikutusta. Pittää miettiä et mitähä helkuttia sitä sitte keksis..

Ääninäyte:


IMG-20230104-135639.jpg


Ja piti pikku katoski tehä kun lunta sateli :rofl2:

IMG-20230104-140837.jpg
 
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.
 
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
 
Nonih, massikan kanssa ihmeteltynä..

Polttoainetta se kyllä saa, tulee ruiskutuspumpulle ja suuttimille myös. Mutta ei siltikkää meinoo käynnistyä.. Kokeilin myös apuvirran kanssa startata, ei vaikutusta. Pittää miettiä et mitähä helkuttia sitä sitte keksis..

Ääninäyte:


IMG-20230104-135639.jpg


Ja piti pikku katoski tehä kun lunta sateli :rofl2:

IMG-20230104-140837.jpg


Näkyykös edes mitään tuprahduksia pakoputkesta tai kitkerää hajua? Jos näin on niin dieseliä varmaan tulee. Jos mahdollista niin laita läpinäkyvää letkua pumpulle/pumpulta niin näet tuleeko kuplia. Kuplien sijainnin perusteella voi yrittää haarukoida oiretta.

Laita myös apuakku sarjaan pääakun kanssa niin saat 24v, niin laiskempikin startti täräyttää kerrasta koneen käyntiin.
 
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.

Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.
IMG_20230104_135725.jpg


IMG_20230104_135734.jpg


IMG_20230104_135747.jpg


Näkyykös edes mitään tuprahduksia pakoputkesta tai kitkerää hajua? Jos näin on niin dieseliä varmaan tulee. Jos mahdollista niin laita läpinäkyvää letkua pumpulle/pumpulta niin näet tuleeko kuplia. Kuplien sijainnin perusteella voi yrittää haarukoida oiretta.

Laita myös apuakku sarjaan pääakun kanssa niin saat 24v, niin laiskempikin startti täräyttää kerrasta koneen käyntiin.

Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
 
Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.
IMG_20230104_135725.jpg


IMG_20230104_135734.jpg


IMG_20230104_135747.jpg




Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
Tuo siirtopumppu helppo testata, letkua irti ja starttailet.
 
Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Ja katso purkin kyljestä että siinä on eetteriä. Suurin osa nykyisistä starttipiloteista on aika laimeita, eikä sisällä eetteriä ollenkaan. Niiden toiminnassa on huikea ero, etenkin kylmässä ja etenkin vanhoilla louskuilla koneilla.
 
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
Itse jättäisin huuhtelematta. Todnäk jos sitä alkaa nyt huuhtelemaan niin jonnekin sitä sakkaa sitten jää jumiin, mikä mahdollisesti aiheuttaa myöhemmin pientä ketutusta.
 
Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.

Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.

Toimiiko hehkut? Löpöä siis tulee ennen suuttimia kun yrittää startata?

Tuo siirtopumppu on joskus vaihdettu yleismalliseksi, omassa natikassa samanlainen.
 
Toimiiko hehkut? Löpöä siis tulee ennen suuttimia kun yrittää startata?

Tuo siirtopumppu on joskus vaihdettu yleismalliseksi, omassa natikassa samanlainen.

Tuo "thermostart" mihkä tulee polttoaineen syöttö, niin epäilen ettei toimi. Aika yleinen vika tuntuu olevan, mutta lohkolämmitin kun löytyy niin sillä saa käynnistymää kylmemmälläkin :hmm:

Ja ainakin kun ruuvas niitä suuttimille meneviä putkia auki, niin niistä tuli kyllä polttoainetta tosiaan. Mutta yksin kun on tekemässä hommia, niin ei kaikkea pysty näkemään / tekemää samaa aikaa. Oli valuttanut polttoöljyä sieltä kyllä kun koitin startata.
 
Tuo "thermostart" mihkä tulee polttoaineen syöttö, niin epäilen ettei toimi. Aika yleinen vika tuntuu olevan, mutta lohkolämmitin kun löytyy niin sillä saa käynnistymää kylmemmälläkin :hmm:

Ja ainakin kun ruuvas niitä suuttimille meneviä putkia auki, niin niistä tuli kyllä polttoainetta tosiaan. Mutta yksin kun on tekemässä hommia, niin ei kaikkea pysty näkemään / tekemää samaa aikaa. Oli valuttanut polttoöljyä sieltä kyllä kun koitin startata.
On yksi juttu että polttoainetta tulee ja toinen juttu että tuleeko sitä tarpeeksi suuri määrä ja semmoisella paineella että suuttimet aukeaa.

Dieselistä tulee aina vähintään naftan hajuinen vaalea/harmaa käihä putkesta vaikka olisi miten kaukana käynnistymisestä jos vain suuttimet aukeaa ja polttoaine päätyy sylintereihin asti.
 
Onko tämä kesken ajon sammahtanut vai yritetäänkö nyt saada parkista käyntiin? Jos parkista niin lisälämpö ei haittaisi, maalinpoistopuhaltimella lämmität vaikka imusarjan.
 
Onko tämä kesken ajon sammahtanut vai yritetäänkö nyt saada parkista käyntiin? Jos parkista niin lisälämpö ei haittaisi, maalinpoistopuhaltimella lämmität vaikka imusarjan.

Kesken ajon sammui tuolloin, mutta nyt koitettu saada parkista käyntiin. Silloin ei lämpimällä koneella edes käynnistynyt samointein.
 
Kesken ajon sammui tuolloin, mutta nyt koitettu saada parkista käyntiin. Silloin ei lämpimällä koneella edes käynnistynyt samointein.
melkein veikkaisin, että syöttöpumpussa vikaa/hyhmää. Eka tiesti kannattaa se siirtopumppu kokeilla. Itse joskus sähköpumpulla ajanut kanisterista syötttöpumpulle ainetta kun oli tankissa tukos, pääs siirtelemään.
 
Mikähän mahtaa olla autossa vika?

2009, Ford Focus MK2.5 1.8TDCi.

Ajoittain toimii todella hyvin, ajoittain heittää ajossa "engine malfunction" ilmoituksen mittaristoon ja päälle tulee nilkutusmoodi. Vikakoodeja nyt useamman kerran kokemuksella on yleensä 2kpl, joko:

U2023-E0 ja P1201-61 tai U2023-E0 ja P1203-61

Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open

Onko kyseessä mystinen sähkövika, kun tuossa yleensä heittää myös esp pois, ja joskus ennen engine malfuncionia esim. lähtee vakionopeudensäädin pois päältä tai saattaa tuntua pari nykäystä ajossa? Vai kenties nuo kaksi suutinta huonoja. Nuo suuttimen vikakoodit eivät tule koskaan kerralla molemmat.

Auton historiaa:
- Autossa on mittariston juotokset korjattu vastikään kun tuntui että monella on ollut vastaavia oireita ja kylmäjuotokset ovat menneet mittaristosta. 3kpl oli murtunut, ja kaikki korjattiin ja piirilevy puhdistettiin. -> ei vaikutusta
- Perushuollot tehty ja kaikki ajallaan, polttoainesuodatin keväällä vaihdettu, samoin öljyt jne.
- Kun auto toimii, toimii tosi hyvin. Saattaa olla vaikka 500km ettei tee tuota kertaakaan, ja sitten saattaa olla että tekee ns. koko ajan.
- Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner putsausaine ajettu tankillisella läpi, ei vaikutusta
- Kytkin/vauhtipyörä on vuoden vanha, alkuperäisosa
- Ei syö nesteitä, vetää hyvin kun ei ole engine malfunction päällä
- Käynnissä ollessa on koitettu mm. johtoja heilutella suuttimilta mutten saanut aikaan tökkimisiä tai ilmiselviä katkoksia
- Vika lähtee pois jos auto on hetken pois päältä. Jos auton käynnistää heti uudestaan kun on tämä engine malfunction ilmennyt, se uusiutuu välittömästi.

Tässä on nyt muutama kuukausi ihmetelty ja alkaa olla takki tyhjä. Suuttimet maksavat 500e/kpl ja jos noita alkaa arvalla vaihdella tulee nopeasti kannattavuus vastaan auton arvon suhteen. Onko kellään vastaavaa kokemusta vastaavanlaisen tekniikan fordista?

Kuvat Forscan litellä, forscannilla läppärin kautta antaa samoja, samoin torquella.
 

Liitteet

  • Screenshot_2022-12-30-12-30-59-745_com.astech.forscanlite.jpg
    Screenshot_2022-12-30-12-30-59-745_com.astech.forscanlite.jpg
    124 KB · Luettu: 27
  • Screenshot_2023-01-04-10-45-14-411_com.astech.forscanlite.jpg
    Screenshot_2023-01-04-10-45-14-411_com.astech.forscanlite.jpg
    124,2 KB · Luettu: 26
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo vahvasti polttoainepuolen vialta vaikuttaa, tuon ikäinen diesel-laite ei sammu kuin yhdestä syystä ja se on polttoaine tai oikeammin polttoaineen puute. Ota kaikki suodattimet(ja vesikupit jos on) auki ja putsaa, vahva veikkaus, että lämmittämällä/sulattelemalla pa-järjestelmää hörähtää taas käyntiin.

Kannattaa varmuuden vuoksi hommata pilotin lisäksi pari pulloa diesel 100 jäänestoa ja ota samalla vaikka 10litraa ysivitosta kaveriksi ja koko setti tankkiin ja loput talvilöpöä perään täytteeksi.

Edit: tämä siis tuohon massikkaongelmaan, jäi lainaukset pois
 
Tuo siirtopumppu helppo testata, letkua irti ja starttailet.
Meka
Mikähän mahtaa olla autossa vika?

2009, Ford Focus MK2.5 1.8TDCi.

Ajoittain toimii todella hyvin, ajoittain heittää ajossa "engine malfunction" ilmoituksen mittaristoon ja päälle tulee nilkutusmoodi. Vikakoodeja nyt useamman kerran kokemuksella on yleensä 2kpl, joko:

U2023-E0 ja P1201-61 tai U2023-E0 ja P1203-61

Koodit näyttävän tarkoittavan:
U2023-E0 Fault Received From External Node
P1201-61 Cylinder 1 Injector Circuit Open
P1203-61 Cylinder 3 Injector Circuit Open

Onko kyseessä mystinen sähkövika, kun tuossa yleensä heittää myös esp pois, ja joskus ennen engine malfuncionia esim. lähtee vakionopeudensäädin pois päältä tai saattaa tuntua pari nykäystä ajossa? Vai kenties nuo kaksi suutinta huonoja. Nuo suuttimen vikakoodit eivät tule koskaan kerralla molemmat.

Auton historiaa:
- Autossa on mittariston juotokset korjattu vastikään kun tuntui että monella on ollut vastaavia oireita ja kylmäjuotokset ovat menneet mittaristosta. 3kpl oli murtunut, ja kaikki korjattiin ja piirilevy puhdistettiin. -> ei vaikutusta
- Perushuollot tehty ja kaikki ajallaan, polttoainesuodatin keväällä vaihdettu, samoin öljyt jne.
- Kun auto toimii, toimii tosi hyvin. Saattaa olla vaikka 500km ettei tee tuota kertaakaan, ja sitten saattaa olla että tekee ns. koko ajan.
- Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner putsausaine ajettu tankillisella läpi, ei vaikutusta
- Kytkin/vauhtipyörä on vuoden vanha, alkuperäisosa
- Ei syö nesteitä, vetää hyvin kun ei ole engine malfunction päällä
- Käynnissä ollessa on koitettu mm. johtoja heilutella suuttimilta mutten saanut aikaan tökkimisiä tai ilmiselviä katkoksia
- Vika lähtee pois jos auto on hetken pois päältä. Jos auton käynnistää heti uudestaan kun on tämä engine malfunction ilmennyt, se uusiutuu välittömästi.

Tässä on nyt muutama kuukausi ihmetelty ja alkaa olla takki tyhjä. Suuttimet maksavat 500e/kpl ja jos noita alkaa arvalla vaihdella tulee nopeasti kannattavuus vastaan auton arvon suhteen. Onko kellään vastaavaa kokemusta vastaavanlaisen tekniikan fordista?

Kuvat Forscan litellä, forscannilla läppärin kautta antaa samoja, samoin torquella.
Suuttimet. Irti ja testattavaksi. Mahdollisesti suuttimet korjattavissa diesel pajalla.
 
Kesken ajon sammui tuolloin, mutta nyt koitettu saada parkista käyntiin. Silloin ei lämpimällä koneella edes käynnistynyt samointein.
Onko polttoaineelle hanaa? Itsellä aiheutti päänraapimisia kun 4712 zetor sammui kesken ajon ja löpöä ei tullut. Zetkassa polttoainehana on paina-vedä tyyppinen ja sijaitsee kytkinpolkimen vieressä. Hana oli piilossa verhoilun alla ja kenkä oli osunut siihen siten että hana painui kiinni asentoon. Idioottimainen systeemi väärässä paikassa.
 
Kyllähän tuo vahvasti polttoainepuolen vialta vaikuttaa, tuon ikäinen diesel-laite ei sammu kuin yhdestä syystä ja se on polttoaine tai oikeammin polttoaineen puute. Ota kaikki suodattimet(ja vesikupit jos on) auki ja putsaa, vahva veikkaus, että lämmittämällä/sulattelemalla pa-järjestelmää hörähtää taas käyntiin.
Keväällä on suodatin ja suodatinkotelo molemmat uusittu sekä kaikki sen puolen linjastot putsattu. Autohan ei siis sammu, vaan on ns. nilkutus moodissa eli kiertää max 1500rpm ja käy karkeasti kun se tulee päälle.

Meka

Suuttimet. Irti ja testattavaksi. Mahdollisesti suuttimet korjattavissa diesel pajalla.
Tämä varmaan pitänee tehdä. Ihmetyttää vaan että miksi vikakoodit tulevat vain yksi suutin kerrallaan?

Kiitos arvailuista.
 
Onko polttoaineelle hanaa? Itsellä aiheutti päänraapimisia kun 4712 zetor sammui kesken ajon ja löpöä ei tullut. Zetkassa polttoainehana on paina-vedä tyyppinen ja sijaitsee kytkinpolkimen vieressä. Hana oli piilossa verhoilun alla ja kenkä oli osunut siihen siten että hana painui kiinni asentoon. Idioottimainen systeemi väärässä paikassa.


On kyllä, tuossa tankin alapuolella heti joku muovine härpäke. Pitänee vaihtaa jossai vaiheessa iha metallisee "kunnolliseen".. siinä samassa on sihti myös.

Tälläinen siis tulee siihen tilalle (nyt on muovinen tuo väännin osa):
1672899285079.png


Toki eipä näytä uusi siirtopumppu maksavan kuin 25€ IKH:lla.. vaikka varastoon sellainen sitten jos onkin ehyt tuo paikallaa oleva.

 
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
Itse jättäisin huuhtelematta. Todnäk jos sitä alkaa nyt huuhtelemaan niin jonnekin sitä sakkaa sitten jää jumiin, mikä mahdollisesti aiheuttaa myöhemmin pientä ketutusta.
Kysytääs vielä @Jarkki86 mielipide, onko järkee vai ei? Huuhtelisiko nyt, ei koskaan, vai sitten jos tulee jotain ongelmia vaihteiston kanssa?
 
Kysytääs vielä @Jarkki86 mielipide, onko järkee vai ei? Huuhtelisiko nyt, ei koskaan, vai sitten jos tulee jotain ongelmia vaihteiston kanssa?
Yleisesti ottaen toimiva laatikko tulisi huuhdella heti jotta niitä ongelmia ei tulisi. Minkä väristä neste? Jos punaista/ruskeaa niin vaihtoon, jos mustaa tai haisee niin mieluiten auto vaihtoon, nesteiden vaihdossa riski että laatikko tykkää kyttyrää jo.
 
Yleisesti ottaen toimiva laatikko tulisi huuhdella heti jotta niitä ongelmia ei tulisi. Minkä väristä neste? Jos punaista/ruskeaa niin vaihtoon, jos mustaa tai haisee niin mieluiten auto vaihtoon, nesteiden vaihdossa riski että laatikko tykkää kyttyrää jo.
Öljytikusta katsottuna punertavan ruskeaa on.
 
Öljytikusta katsottuna punertavan ruskeaa on.
Tähän sellainen huomautus, että kyseinen laite on tarkka laatikkoöljyn määrästä ja laadusta. Huuhtelussa saa vaihdettua noin 3 litraa öljyäkerrallaan ja öljyn pitää olla Mazda M-V luokituksen täyttävää. Itsellä samalla laatikolla oleva Mazda pihassa.
 
Kysytääs vielä @Jarkki86 mielipide, onko järkee vai ei? Huuhtelisiko nyt, ei koskaan, vai sitten jos tulee jotain ongelmia vaihteiston kanssa?
Mazdan laatikko ei itselle ole mitenkään tuttu mutta isommilla kilometreillä öljynvaihtoon liittyy omat riskinsä jos niitä ei ole aiemmin vaihdettu. Jos vaihteisto toimii kuten kuuluukin niin antaisin olla, sitten kun alkaa viiveet p->d kytkennöissä ja arpominen vaihdoissa niin öljyt tai auto vaihtoon. Melko usein öljynvaihto auttaa hetkeksi mutta sitten ongelmat alkavat uudelleen.

Säännöllinen laatikkoöljyn vaihto on se tärkein, silloin kierrossa ei ole ollut liikaa epäpuhtauksia. Esimerkiksi aisinin laatikoiden(volvo, opel, citroen jne) venttiilipöytien nylon -holkit ovat melko tarkkoja öljynvaihdoista. Takseissa joissa öljyt vaihdetaan säännöllisesti ei juurikaan ole ongelmia, siviilipuolella jossa öljynvaihdot eivät kuulu huolto-ohjelmaan, venttilipöytä menee vaihtoon yleensä siinä ~160tkm paikkeilla(tämä koskee siis vanhempia +/- 5v 2010)
 
Viimeksi muokattu:
Aika legendaa toi että huuhtelemalla tulisi ongelmia kun paska irtoaa, alkaa kiertämään ja tukkii paikkoja.

Toki tähän vedotaan aina kun ei haluta ottaa hommasta vastuuta tai kierrätetään liian vähän aineita, useimmiten koska köyhiä.
 
Aika legendaa toi että huuhtelemalla tulisi ongelmia kun paska irtoaa, alkaa kiertämään ja tukkii paikkoja.

Toki tähän vedotaan aina kun ei haluta ottaa hommasta vastuuta tai kierrätetään liian vähän aineita, useimmiten koska köyhiä.

En ole gynegologi, enkä halua vilkaista.

Kaverin teinin Bimmer 530d ajettu vitusti, osti valmiiksi laatikkovikaisen siistin romun. Vaihteli siihen lootan öljyjä ihan riittävästi huuhdellen tms. Ei siitä mitään tullut vaan lähti kiertoon seuraavalle uhrille.
 
En ole gynegologi, enkä halua vilkaista.

Kaverin teinin Bimmer 530d ajettu vitusti, osti valmiiksi laatikkovikaisen siistin romun. Vaihteli siihen lootan öljyjä ihan riittävästi huuhdellen tms. Ei siitä mitään tullut vaan lähti kiertoon seuraavalle uhrille.
Jos laatikko on rikki niin ei se öljynvaihdolla korjaudu vaikka ne miten vaihtaisi.
 
En ole gynegologi, enkä halua vilkaista.

Kaverin teinin Bimmer 530d ajettu vitusti, osti valmiiksi laatikkovikaisen siistin romun. Vaihteli siihen lootan öljyjä ihan riittävästi huuhdellen tms. Ei siitä mitään tullut vaan lähti kiertoon seuraavalle uhrille.
Toimiva laatikko, öljyn vaihto -> saattaa tulla ongelmia.
Sökö laatikko, öljyn vaihto -> ongelma ei poistu.
Vaikka en gynegologi olekkaan, niin ei nuo asiakkaan vaivat ihan samalta näyttäisi.
 
Öljytikusta katsottuna punertavan ruskeaa on.
Vaihtoon vaan, varsinkin jossei tietoa millon tehty. Nuo rikkoutumistarinat koskee laatikoita joiden öljy ei enää näytä öljyltä ja koko laatikon toiminta perustuu siihen irronneeseen kitkapaskaan mikä värjää öljyn mustaksi ja tukkii kaikki paikat/aiheuttaa ongelmia.
 
Jos laatikko on rikki niin ei se öljynvaihdolla korjaudu vaikka ne miten vaihtaisi.

Netistä luki noista huuhteluista, teini osti teini tuningin jne, sitten vahinko kiertämään toiselle teinille ja samat jumpat varmaan uudestaan uudella omistajalla.
 
Taloremontin takia tulikin käyttöä toiselle autolle niin oli pakko tämä pihan perällä kolmisen vuotta seissyt micra parsia kasaan. Uusiksi meni molemmat helmat, paikkoja pyöränkoteloihin ja takapenkin alta yksi paikka ettei kynkkä korvakkeineen tule kutittelemaan takamatkustajan ahteria. Jospa siihen vielä leiman saisi.
20221229_104514_copy_2016x1512.jpg
20221229_155727_copy_2016x1512.jpg
20230106_150657_copy_2016x1512.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 464
Viestejä
4 870 767
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
Qwerty2112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom