Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
 
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
Vaikkei takuuseen mene, niin myyjäliikkeen virhevastuussa vielä iso osa hoitamatta, jos siis liikkeestä olet auton hankkinut.
 
Vaikkei takuuseen mene, niin myyjäliikkeen virhevastuussa vielä iso osa hoitamatta, jos siis liikkeestä olet auton hankkinut.
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
 
Viimeksi muokattu:
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Niin miten menee tuon virhevastuun kanssa tuossa tilanteessa? Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
Juurikin noin menee yksityisten välisessä kaupassa. Ainoa mahdollisuus saada myyjä tässä tapauksessa mukaan kuluihin olisi se, että myyjä olisi viasta tiennyt eikä ole siitä kertonut tai on aiheesta valehdellut. Jos näin olisi, niin tarvittaisiin aika vahvaa näyttöä, että näin on todellisuudessa tapahtunut ja homma hoidettaisiin sitten joko sovittelulla tai oikeudessa.
 
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
 
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.

Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.
 
Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...
 
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...

En ymmärrä miksi edes pitäs kaataa väärää öljyä mihinkään moottoriin.
 
Juu, kuulemma(tutun korjaamonpitäjän kertomana) ei tarvi kuin lisätä puoli litraa/litra väärää öljyä, niin on hihna morjens. Milläs sitten todistat vanhasta, että ei ole ikinä lisätty väärää...

Järjen mukaan näyttövelvollisuus on auton valmistajalla / maahantuojalla, jos se huoltohistoria on muuten puhdas. Jos siitä joutuu kinaamaan, niin äkkiä siinä sana kiertää ja näitä aikapommeja alkaa välttää auton ostajat, yksityiset ja liikkeet molemmat. Sattumalta minäkin tiedän yhden juuri takuuajan ylittäneen Ecoboost Fiestan moottoririkon ja lähtökohtaisesti ei oltu korvaamassa. En tosin tiedä yksityiskohtia huolloista, mutta tapauksen tuntien veikkaan, että siitä ei ole ongelmaa.
 
En ymmärrä miksi edes pitäs kaataa väärää öljyä mihinkään moottoriin.
Kuinka moni peruskäyttäjä tajuaa muuta kuin onko se 0w40 tai 0w30 tms? Jos kesken reissun valittaa öljyn vähyyttä, niin haetaan se viskositeetin mukaan sopiva öljy jostain tokmannista ja lisätään. Noissa koneissa se tarkoittaa moottorivauriota. Oma öljy mikä maksaa sikana on saatavissa vain merkkiliikkeistä tms.
Järjetön keksintö koko öljykylpyinen hihna. Hihnan ja ketjun huonot puolet yhdistettynä tuohon tuhoutumiseen vähänkin väärän öljyn käytön mukana.

Suurin osa moottoreista ei välitä tippaakaan, vaikka niillä ajaisi 200tkm väärillä öljyillä.
 
Kuinka moni peruskäyttäjä tajuaa muuta kuin onko se 0w40 tai 0w30 tms? Jos kesken reissun valittaa öljyn vähyyttä, niin haetaan se viskositeetin mukaan sopiva öljy jostain tokmannista ja lisätään. Noissa koneissa se tarkoittaa moottorivauriota. Oma öljy mikä maksaa sikana on saatavissa vain merkkiliikkeistä tms.
Järjetön keksintö koko öljykylpyinen hihna. Hihnan ja ketjun huonot puolet yhdistettynä tuohon tuhoutumiseen vähänkin väärän öljyn käytön mukana.

Suurin osa moottoreista ei välitä tippaakaan, vaikka niillä ajaisi 200tkm väärillä öljyillä.

Sopivaa öljyä saa jopa motonetistä, mutta tuo öljyssä uiva remmi on kyllä järjetön keksintö. Siitä olen samaa mieltä.
 
Onko ihmisillä kokemuksia ecoboostin ketjun murentumisesta? Autolla ajettu 116tkm 2016-vm. Takuut menneet umpeen alta vuosi sitten 5v/120tkm. Auto on nyt merkkihuoltamolla ja saa nyt nähdä millainen lasku sieltä tulee.

Ei tuollaisessa ecoboostissa ketjua ole vaan öljykylpyinen hihna. Todella tarkka öljyistä ja varmasti täytyy löytyä puhdas merkkiliikkeen huoltohistoria, jos sieltä suunnasta vastaantuloja hakee. Se kun on kerrankin väärät öljyt tuollaiseen niin jakohihnan kypsyminen alkaa ja vaihtaminen on ainoa korjaus.

Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.

Tuo nyt tietysti jos kerran on öljykylpyhihna niin se on kuitenkin tarkoitettu vahdettavaksi, joten en tiedä kuinka paljon tuosta voisi sitten saada edes hyvitystä?

Toki taitaa olla vaihtovälin puolessa välissä? Niin ainahan kannattaa jotain yrittää.

Edit. Olettaen ettei vielä mitään ole hajonnut.
 
Viimeksi muokattu:
Vm 2015 E farkusta hajosi takaa ilmajouset.
Sinällänsä ihan odotettu vika 280tkm rullatussa autossa.
Eikä ihan pahan hintainen, 500€kpl ja 3 tunnin työt. Eiköhän tuolla vielä yhden 100tkm aja ennenkö vaihtaa.
 
Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, mutta tosiaan ford:lla takuut siirtyy aina seuraavalle omistajalle. Auto tosiaan huollettu aina merkkiliikkeillä, juuri tälläisten ongelmien takia. Oli huollosta sanoneetkin, että yleinen/tiedossa oleva ongelma tuon moottorin kanssa.

Eikö se mene niin, että kun on ostettu auto yksityiseltä käytettynä niin virhevastuuseen ei silloin voi vedota?
Kokeilee kuten yllä on ehdotettu. Hihna noissa taitaa olla, paitsi tietyissä 2.0 ja isommissa ketju ainakin alkupään malleissa oli.
Mut jos menee omasta pussista kuten itsellä meni mk4 mondeossa (6v/180tkm hihna ei pettän, mut muut pikkuturbon ominaisuudet iski), "uusi" korjattu moottori euroopasta ~3.5k € ja moottorin vaihtotyö ~1.5k €. Tuo vaihtomoottorikin kesti kuulemma sen ~130tkm kunnes kuulemma vikaantui vastaavalla tavalla kuin alkuperäinen. Omana aikana vaihtokoneella öljyt yms sit vaihdoinkin 10tkm välein eli 2-3x/vuosi mitä auto itsellä oli. Seuraava omistaja vaan soitteli reilu 18kk kauppojen jälkeen, kun kone vikaantui.
 
Kokeilee kuten yllä on ehdotettu. Hihna noissa taitaa olla, paitsi tietyissä 2.0 ja isommissa ketju ainakin alkupään malleissa oli.
Mut jos menee omasta pussista kuten itsellä meni mk4 mondeossa (6v/180tkm hihna ei pettän, mut muut pikkuturbon ominaisuudet iski), "uusi" korjattu moottori euroopasta ~3.5k € ja moottorin vaihtotyö ~1.5k €. Tuo vaihtomoottorikin kesti kuulemma sen ~130tkm kunnes kuulemma vikaantui vastaavalla tavalla kuin alkuperäinen. Omana aikana vaihtokoneella öljyt yms sit vaihdoinkin 10tkm välein eli 2-3x/vuosi mitä auto itsellä oli. Seuraava omistaja vaan soitteli reilu 18kk kauppojen jälkeen, kun kone vikaantui.
Ylipäänsä laadukkaan oloinen kone tuo ecoboosti. Pari vuotta takaperin tällä foorumilla käytiin antoisaa keskustelua siitä miten kauan korkeaviritteinen, litrainen 140hp (vai mitä se nyt oli teholtaan) turbokone voi kestää ajoa. No eipä kauaa näköjään, tosin itse myllyn kestävyydestä tämä ei vissiin ole kiinni vaan tuon jakohihnan sulamisesta öljysumpun tukkeeksi.
 
Ei kannata sitten suostua koko laskua omasta pussista maksamaan. Jos kerta huollosta sanoneet että yleinen vika niin tyyppivikahan se silloin on. Autovalmistajan tai maahantuojan pitää tulla kustannuksissa vastaan. Kuluttajaneuvonnasta voi myös kysellä apuja maksajan löytämiseen. Moottori on vikaantunut odotettua aiemmin ja ketjun olisi pitänyt kestää enemmän kuin 116tkm.
No tämähän herätti keskustelua. Tosiaan itsellä auto ollut tuolta 47tkm asti ja kaikki huollot teetetty merkki huolloilla myös ennen tuota. Öljyä ei ole kuluttanut + sen takia ei ole lisätty missään välissä.
Joo näin ajattelin toimia, kun on yleinen ongelma ollut noissa.
 
No tämähän herätti keskustelua. Tosiaan itsellä auto ollut tuolta 47tkm asti ja kaikki huollot teetetty merkki huolloilla myös ennen tuota. Öljyä ei ole kuluttanut + sen takia ei ole lisätty missään välissä.
Joo näin ajattelin toimia, kun on yleinen ongelma ollut noissa.

Onko 1.0 ecoboost hihnalla?

Nämä ovat hirveitä pommeja mitä Ford Suomi sivustolta olen lukenut.
 
No nyt saatu jatkoa keissille. Kyllä tässä nyt omaa vikaa myös on kun ensimmäinen omistaja oli kussut tuon toisen huollon ja mennyt vähän pitkäksi. En vain ollut tarpeeksi tarkka huoltokirjan kanssa. Vaihtoehdoiksi tarjottiin n. 4000€ remppaa turbon vaihdolla tai uutta moottoria ja turboa n. 9000€. Eipä noista kumpikaan kiinnosta niin varmaan vaihtoehtoina myydä moottorivikaisena tai vaihtaa halvempi motti jossain pajalla (menee kyllä rahaa tähänkin). Oma vikaha tuo on, mutta kyllä tuppaa ärsyttämään.
 
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
 
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.

Ei vaikuta leimalle. Tuohon rikkoutumiseen en osaa vastata. Eiköhän sekin riipu siitä ajeleeko asfaltti vai hiekkateitä!
 
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
 
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.

Näyttäs olevan samanlainen homma kuin 16 venttiiliseen 2.0 TDI:hin. Varsin helppo homma oli ainakin Passatin kanssa, ja juuri nuo samat työkalut itelläkin oli käytössä.

Lisäksi muistaakseni endoskooppi/tarkistuspeili kätevä lisä kun ei oikeasti pää taivu/mahdu väliin kattomaan merkkejä ja kohdistusreikiä noiden nokkapyörien läpi
 

Liitteet

  • 2019-12-13 15.26.04.JPG
    2019-12-13 15.26.04.JPG
    256 KB · Luettu: 130
Renkaita vaihtaessa jo huomasin, mutta nyt vasta tuli mieleen kysyä. Edestä oli kummankin iskunvaimentimen suojakumi/-palje rikki.
Johtaako hylkäykseen katsastuksessa? Kauanko menee että iskaritkin on rikki?

Niiden kumien vaihtamisessa kun olisi ihan yhtä suuri työ kuin koko iskunvaimentimien vaihtamisessa. Pelkkiä kumeja ei siksi huvittaisi uusia, mutta ei ehjiä iskareitakaan kiinnosta vaihtaa. Pohdinkin siis että onko vain paras odottaa kunnes iskunvaimentimetkin on rikki ja korjata vasta sitten? Tuollaisen perus-ooppelin vaimentimet ei kuitenkaan paljoa maksa.
Mulla ollut ainakin 5v jo ne kumit rikki ja iskarit silti säilyneet ehjinä. Eihän sitä pelkkää kumia kannata vaihtaa, kun samalla vaivalla sitten vaihtuu iskarit kokonaan, kun niiden aika on.
 
Mulla ollut ainakin 5v jo ne kumit rikki ja iskarit silti säilyneet ehjinä. Eihän sitä pelkkää kumia kannata vaihtaa, kun samalla vaivalla sitten vaihtuu iskarit kokonaan, kun niiden aika on.

En tiedä miten iskarin elinikä lyhenee rikkinäisillä kumeilla, kun itse olen vaihtanut aina ehjiin. Näin alkuperäiset iskarit ovat olleet pitkäikäisiä, enimmät +20v/400tkm, vaikka hietakurassa on ajettu.

Kumien vaihto on helppo suorittaa ja samalla tarkistaa iskarin tukilaakerin. Jos ei muuta intressiä, niin herkistää iskarin kiinnityskohtia, jos joskus tarvitsee avata. Isoin haaste on löytää oikeasti kumia olevia suojakumeja. Monet ovat kovamuovisia, jotka eivät jousta sitten ollenkaan vaan hajoavat puristuksessa.
 
Riippuu autosta, mutta pääsääntöisesti ei kyllä kannata pelkkää kumia vaihtaa. Ajosta ja autosta riippuu, mutta kyllä se iskari vielä vuosia menee yleensä sen jälkeen kun on kumi halki. Vaihtaa sitten koko pampun kerralla kun vaihtaa, on se monessa autossa kuitenkin sellainen savotta, että ei kannata pelkän kumin takia ellei sitten harrasta ihan vaan muuten vaan. Jossain autoissa sitten voi taas olla hyvinkin nopea vaikka takaiskarin kumin vaihto.
Hyviä kumeja kannattaa muuten yhtenä vaihtoehtona katsastaa esimerkiksi prätkän varaosista, niistä löytyy usein laadukkaita hyviä jos nyt kuitenkin lähtee vaihtohommiin, niistä on monesti löytynyt hyvät ja saa vaikka hassun värisiä jos haluaa.
 
Tuli vietyä huoltoon tuota perheen kakkos autoa eli octavia 3 1.6tdi. Siinäpä sitten samalla rutisivat että on tullut jakopääremontille ikä täyteen, kilometrit eivät sentään vielä. Hinta vain on aika posketon, 820e vaihdettuna kun sarja vesipumpulla näyttää kustantavan alle 200e esim
Tuo 1.6 vagine ( CLHA ) moottorilla kuitenkaan mikään erikoinen auto niin varmaan tuo sarja ja moniurahihna sitten lisäksi riittänee tähän touhuun.
Pääsee jo aikamoisille tuntipalkoille. Auto on kuitenkin jo 2015/182tkm ajettu niin tuota tarvitse enää missään merkkihuollossa käyttää jotta sähköiseen huoltokirjaan merkintää saa, kuitit huoltovihkon väliin vain.

Onkos kukaan vaihtanut noita hiluja tuonne itse, ei nyt näytä miltään kovin kummoiselta operaatiolta, lähinnä mietin kuinka pakollinen tuo vaihtosarja on ajoitusten tussailun lisäksi, ei kyllä kustanna juuri mitään tämä halvempi sarja. Onko tuossa moottorityypissä mitään muuta erikoisuutta vaativaa

Kerran on tullut vaihdettua jakopään tavarat focus mk1 2.0 autoon ja se operaatio oli kyllä nautinnollisen helpoksi tehty, kunhan viilaili pultista työkalun jolla nokat lukittiin.
Kun sähköinen kirja jää täyttämättä on selvä hintaero vanhemmillakin autoilla.
 
Kun sähköinen kirja jää täyttämättä on selvä hintaero vanhemmillakin autoilla.
Sen takia sinne olen nuo perus öljynvaihdot käynytkin laitattamassa (pl. suodattimet yms minuutin hommat). Huoltokirjahan on siis edelleen tikissään mutta itse jakopääremppa tehty siihen sivuun.
En ajatellut esimerkiksi jarruja/palojakaan merkkarilla vaihdattamassa vaikka ne komeasti sinne sähköiseen huoltokirjaan saisikin.

Voit tietysti alkaa laitattaan etupaloja 230e, takalevyt 210e yms tahdilla ja uskotella että kyllä kannattaa korjaamolla käyttää kirjaa täyttelemässä. Vaihdossa on se ja sama että onko sinne täydelliseen huoltokirjatulosteeseen merkitty raitisilmasuodatin jos siellä ylipäätään on merkintä että on öljyt vaihdettu ajallaan.
 
Vaihtaa sitten koko pampun kerralla kun vaihtaa, on se monessa autossa kuitenkin sellainen savotta, että ei kannata pelkän kumin takia ellei sitten harrasta ihan vaan muuten vaan. Jossain autoissa sitten voi taas olla hyvinkin nopea vaikka takaiskarin kumin vaihto.

Viimeksi Almerassa renkaiden vaihdon yhteydessä vaihdoin molemmat etuiskarin kumit. Kun osat lähtivät sujuvasti irti ja oikeat työkalut saatavilla, niin ei siinä paljon puolta tuntia kauempaa mennyt. Nissanissa oli yksinkertainen rakenne, kuten monessa halpisautossa.

Mutta jos kumit ovat kosmeettiset, niin onhan vaihto silloin turhaa työtä.

Muok. Täytyy kyllä myöntää, että harvassa ovat ne kerrat, kun alkuperäinen iskari on perusautosta hajonnut. Ja usein lähelle romutusikää on ajettu, siis auto hommattu melko uutena. Hyvin lukemin ne viimeisetkin katsastuskerrat menneet läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos kumit ovat kosmeettiset, niin onhan vaihto silloin turhaa työtä.

Nämä on niitä juttuja mitä voi miettiä monelta kannalta. Halutaanko harrastaa, pitää käyttöauto ajettavassa kunnossa, pitää parempi auto mintissä vai mitä haetaan. Onhan sillä kumilla siellä ihan selvä funktio, mutta ei se iskari taikaiskusta yhtäkkiä hajoa vaikka ei kumia siinä olisikaan. Yleensä siinä vaiheessa kun kumi hajoaa, ei se iskarikaan ihan uusi enää ole ja sen iskarin vaihto on jokatapauksessa kohta edessäpäin. Pelkkä kuminvaihtojumppa ei silloin yleensä ole järkevää, kun työmäärä on monesti ihan sama kuin koko iskarin vaihtaminen ja perusiskari ei tavalliseen autoon ole kallis.

On myös sellaisia iskarinsuojia autoissa, jotka eivät ollenkaan tiivistä molemmista päistä, vähän antavat suojaa mutta kuitenkin käytännössä kurapaska pääsee sinne sylinterinvarteen vapaasti ja ihan hyvin nekin tuolla kestää.
 
Samaa asiaa tullut mietittyä. Kuitenkin 2-renkaisissa vehkeissä on ihan tavallista että etujousien putket paistaa täysin paljaana, siis joissain motocross vehkeissä yms. Eikä ilmeisesti vaikuta mihinkään. Luotetaan tiivisterenkaisiin että ne ei päästä paskaa sisään...

Muistan kyllä kans kun meillä oli perheessä Nsisan Almera 0tkm->400tkm. Jossain ehkä puolivälissä? etuiskarin suojikumit repesi ja niistä tuli huomautus katsastuksessa. Laitettiin joku halkaistu muovipullo nippusiteillä tilalle :D ja se suojausarvoltaan lähinnä kosmeettinen viritys kesti hyvin, Ei iskareita ikinä vaihdettu, vaan auton kori oli mädempi 400tkm -> paaliin.
 
Sinne jäit kesken lumihommie.. siihe sammu paikallee. Kaikki maholline melkeepä katottu, mutta nyt epäilys että joku vesihelmi jossaipäit jäätynynnä.. Ei muuta oikkee keksi.

Ja pakkasta kohta -20, pitänee ootella lauhempia kelejä ennen kuin rupiaa aukomaa ja ihmettelemää tuota. Ei vanhat kumiosat ja muut tykkee varmana pakkasella aukomisesta..
IMG-20230103-WA0004.jpg
 
Transhitin abs-kehä oli päättänyt turvota ruosteesta senverran, että sahasi abs-anturin paskaksi.

Foordin jarrulevyt ym on kyllä ihmeellistä materiaaalia, kun turpoavat noin. Vuosi sitten ihmettelin, kihnaavaa ääntä edestä, ja olin varma että laakeri on morjens. Ei, jarrulevyn reuna oli turvonnut niin että hinkkasi länkeen.

Tälllä tahdilla tuo 3metrin tavaratila on muutaman vuoden päästä 4metriä... :lol:
 
Sinne jäit kesken lumihommie.. siihe sammu paikallee. Kaikki maholline melkeepä katottu, mutta nyt epäilys että joku vesihelmi jossaipäit jäätynynnä.. Ei muuta oikkee keksi.

Ja pakkasta kohta -20, pitänee ootella lauhempia kelejä ennen kuin rupiaa aukomaa ja ihmettelemää tuota. Ei vanhat kumiosat ja muut tykkee varmana pakkasella aukomisesta..
IMG-20230103-WA0004.jpg
Pihatraktori kerää kyllä helposti vettä tankkiin. Kesälaatuakin saattaa pyöriä tankissa pitkälle talveen. Jos se vedestä johtuu, niin pistä joku pressu koneen päälle teltaksi ja vaikka auton sisälämppäri sitä pumpun seutua lämmittämään. Kaasullakin lämpenee, jos tuonne ei roikka yllä. Suotimesta tietysti jo laskit vedet pois, niin täyttyikö se sillä käsipumpulla lipsutellen? Jos tällä lähtee käyntiin, niin jäänestoa tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.
 
Pihatraktori kerää kyllä helposti vettä tankkiin. Kesälaatuakin saattaa pyöriä tankissa pitkälle talveen. Jos se vedestä johtuu, niin pistä joku pressu koneen päälle teltaksi ja vaikka auton sisälämppäri sitä pumpun seutua lämmittämään. Kaasullakin lämpenee, jos tuonne ei roikka yllä. Suotimesta tietysti jo laskit vedet pois, niin täyttyikö se sillä käsipumpulla lipsutellen? Jos tällä lähtee käyntiin, niin jäänestoa tankkiin ja talvilaatua tankki täyteen.

Olen pitänyt tankkia täynnä, ettei vettä pääsisi kertymhää. Ja talvilaatua on pari tankillista käytetty jo.

Nyt odottelen hieman lämpimämpää keliä, että pääsisi edes järkevästi lämmittämään tuota ja aukomaan noita.
 
Heh, onneks olen aina pesemässä noita koneen osia kun jotain teen. Jakopäärempan ohessa pesin öljypohjan niin sieltä löytyi kuparihileitä, ehkä kaikkiaan teelusikallisen verran. Mikään selitys ei ollut järkevä ja melkein kaikki muut koneen osat oli jo katsottu, joten kiertokangen laakerit auki kun helpoimpia ovat. Kolmannen kohdalla laakeri tippui kolmessa palassa lattialle... Oli seisonnasta siirretty suoraan nosturille ~20m matka, niin siinä hajonnut. Uutta laakeria ja kovaa ajoa :cool2:
 
Nonih, massikan kanssa ihmeteltynä..

Polttoainetta se kyllä saa, tulee ruiskutuspumpulle ja suuttimille myös. Mutta ei siltikkää meinoo käynnistyä.. Kokeilin myös apuvirran kanssa startata, ei vaikutusta. Pittää miettiä et mitähä helkuttia sitä sitte keksis..

Ääninäyte:


IMG-20230104-135639.jpg


Ja piti pikku katoski tehä kun lunta sateli :rofl2:

IMG-20230104-140837.jpg
 
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.
 
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
 
Nonih, massikan kanssa ihmeteltynä..

Polttoainetta se kyllä saa, tulee ruiskutuspumpulle ja suuttimille myös. Mutta ei siltikkää meinoo käynnistyä.. Kokeilin myös apuvirran kanssa startata, ei vaikutusta. Pittää miettiä et mitähä helkuttia sitä sitte keksis..

Ääninäyte:


IMG-20230104-135639.jpg


Ja piti pikku katoski tehä kun lunta sateli :rofl2:

IMG-20230104-140837.jpg


Näkyykös edes mitään tuprahduksia pakoputkesta tai kitkerää hajua? Jos näin on niin dieseliä varmaan tulee. Jos mahdollista niin laita läpinäkyvää letkua pumpulle/pumpulta niin näet tuleeko kuplia. Kuplien sijainnin perusteella voi yrittää haarukoida oiretta.

Laita myös apuakku sarjaan pääakun kanssa niin saat 24v, niin laiskempikin startti täräyttää kerrasta koneen käyntiin.
 
Start pilottia annat suoraan imusarjaan. Jos käy niin naftapuolta alat tutkimaan. Lämpöseen kone. Tankin ja pumpun väli tutkimuksiin, suodatin sekä jalka. Suuttimien testaus. Ja ei tuo pumppukaan pois suljettu näissä.

Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.
IMG_20230104_135725.jpg


IMG_20230104_135734.jpg


IMG_20230104_135747.jpg


Näkyykös edes mitään tuprahduksia pakoputkesta tai kitkerää hajua? Jos näin on niin dieseliä varmaan tulee. Jos mahdollista niin laita läpinäkyvää letkua pumpulle/pumpulta niin näet tuleeko kuplia. Kuplien sijainnin perusteella voi yrittää haarukoida oiretta.

Laita myös apuakku sarjaan pääakun kanssa niin saat 24v, niin laiskempikin startti täräyttää kerrasta koneen käyntiin.

Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
 
Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.
IMG_20230104_135725.jpg


IMG_20230104_135734.jpg


IMG_20230104_135747.jpg




Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.
Tuo siirtopumppu helppo testata, letkua irti ja starttailet.
 
Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Ja katso purkin kyljestä että siinä on eetteriä. Suurin osa nykyisistä starttipiloteista on aika laimeita, eikä sisällä eetteriä ollenkaan. Niiden toiminnassa on huikea ero, etenkin kylmässä ja etenkin vanhoilla louskuilla koneilla.
 
Tuli hommattua reilu 200tkm ajettu Mazda 6 jossa FS5AEL automaattivaihteisto. Vaihtaa oikein nätisti vaikka vaihteistoöljyjä ei ole vaihdettu koskaan. Mietin että kannattaisikohan tuo käyttää huuhteluvaihdossa vai ei? Kokemuksia/mielipiteitä?
Itse jättäisin huuhtelematta. Todnäk jos sitä alkaa nyt huuhtelemaan niin jonnekin sitä sakkaa sitten jää jumiin, mikä mahdollisesti aiheuttaa myöhemmin pientä ketutusta.
 
Tuosta sitä ei saa liikuteltua mihkään. Sähköt sai vedettyä sentää onneksi pitkällä roikalla, n. 60m päästä..

Start pilottia pitteeki hakia kyliltä joku päivä, en löytänyt varastosta mistää :hmm:

Mahtaisikohan siirtopumpussa sitten olla vika.. Tuollanen pikku mötikkä näytti olevan. Ei ollukkaa sakkakuppia tässä (vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla..)
Eli polttoainetankilta tulee tuohon letku, tästä lähtee tuonne kahdelle suodattimelle.

Ei tunnu mittee tulevan pakoputkesta, eikä ole hajua.

Toimiiko hehkut? Löpöä siis tulee ennen suuttimia kun yrittää startata?

Tuo siirtopumppu on joskus vaihdettu yleismalliseksi, omassa natikassa samanlainen.
 
Toimiiko hehkut? Löpöä siis tulee ennen suuttimia kun yrittää startata?

Tuo siirtopumppu on joskus vaihdettu yleismalliseksi, omassa natikassa samanlainen.

Tuo "thermostart" mihkä tulee polttoaineen syöttö, niin epäilen ettei toimi. Aika yleinen vika tuntuu olevan, mutta lohkolämmitin kun löytyy niin sillä saa käynnistymää kylmemmälläkin :hmm:

Ja ainakin kun ruuvas niitä suuttimille meneviä putkia auki, niin niistä tuli kyllä polttoainetta tosiaan. Mutta yksin kun on tekemässä hommia, niin ei kaikkea pysty näkemään / tekemää samaa aikaa. Oli valuttanut polttoöljyä sieltä kyllä kun koitin startata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom