• Huom! TechBBS-foorumi on päivitetty uusimpaan Xenforo 2.1-versioon. Kyseessä oli iso päivitys, jonka seurauksena ulkoasu täytyy työstää kokonaan uudelleen, lisäosat päivittää ja toiminallisuuksia säätää. Päivityksen jälkeinen työ ja viilailu jatkuu kulisseissa ja palautetta voi antaa palautealueella, kiitos.

Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Uusi vaijeri, ja sen pituinen se, nyt vielä helppo/helpohko homma kun pellin saa auki, sitten kun tuo pätkä katkeaa niin sitten onkin opiskelu, että millä pellin saa auki rikkomatta mitään.
Pariin otteeseen olen etsinyt mutta oikeanlaista uutta vaijeria ei ole myynnissä mun autoon. Voisiko tuohon vaijerin jämään kiinnittää jonkun päätekappaleen jotta avaus olisi helpompaa.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
88
Pariin otteeseen olen etsinyt mutta oikeaa vaijeria ei ole myynnissä mun autoon. Voisiko tuohon vaijerin jämään kiinnittää jonkun päätekappaleen jotta avaus olisi helpompaa.
Mikä auto on niin erikoinen? Ja kyllähän siihen voi sellaisen laittaa.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
127
Vaihtelin tänään tuohon mondeonpaskaan tuon öljypaineanturin. Reilu 50km matkalla ei valo enää syttyny, joten hyvältä siis toistaiseksi näyttää. Lisää korjattavaa tietty löytyi kun pääsi pitkästä aikaa nosturilla käymään. Koneen takaosa aivan öljyssä. Näytti vuotavan venttiilikopantiivisteestä, mikä on onneksi helppo ja halpa vaihtaa.

Edit; 150km anturin vaihdosta ja valo pysynyt poissa. Eli voidaan sanoa että anturin vaihdolla korjaantui :tup:
Pistin trodolle tilausta. Mondeoon tuo venttiilikopantiiviste, tulpat, pyyhkijät ja omaan lexukseen etujarruhilppeet, kun rupeaa 110tkm ajetut levyt jo aika loppu. Erittäin kohtuullinen tilauksen loppusumma, vajaan 150€ :hungry:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
235
Tuo Partsouq-sivu ei täsmää mun autoon. Mun auto on KA04 kun taas tuo Partsouq-linkkisi KA0B. Olen tuon sivun jo aiemmin katsonut.
Kuvittelisin, ettei yhteen meganeen älyttömän montaa konepellin vaijeria ole tehty. Löytyy tuolta näköjään KA04-koriin täsmäävä K4M-koneinen versio, jossa on (yllätys yllätys) identtinen osa: All locks | Mégane Classic-Estate 1274 KA04 | Renault | Genuine Parts Catalogs | PartSouq Auto Parts Around the World
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Kuvittelisin, ettei yhteen meganeen älyttömän montaa konepellin vaijeria ole tehty. Löytyy tuolta näköjään KA04-koriin täsmäävä K4M-koneinen versio, jossa on (yllätys yllätys) identtinen osa: All locks | Mégane Classic-Estate 1274 KA04 | Renault | Genuine Parts Catalogs | PartSouq Auto Parts Around the World
Hienoa ja erinomaista. Kiitos. Etsin aika kauan pari päivää sitten tuolta samalta sivustolta vaijerin OE-numeroa mutta en löytänyt. Nyt voikin tilata sitten vaijerin.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
1 925
Kokeile avata se yli 10v vanha jousipaketti pitäen kiinni siitä keskellä olevasta torx/kuusiokolo päästä. On melko suuri riski, että se pyöristyy kuten tuossa edellä. Sama koiranluiden kanssa. Ihan käytännön syistä avataan mopolla. Tulee myös asiakkaalle halvemmaksi, kun homma hoituu nopeammin.
Jos mutterimopoa ei ole käytettävissä niin voisi ehkä kuitenkin yrittää avata paketin "oikein"? Ei varmaankaan ole haitaksi, jos mutterin yrittää saada liikkeelle, kun paketti on vielä paikoillaan autossa? Ei jousi mihinkään lähde, kun on paino on päällä, eikä pakettia irroittaessakaan, kunhan ei kierrä mutteria kokonaan irti. [ja jos ei aukea, niin onpahan helpompi siirtää auto pajalle]

Kannattaa varmistua, että on ylipäänsä käyttämässä oikeanlaista työkalua (Torx vs. kuusiokolo, oikeaa kokoa ja mielellään hylsy). Pultinpää on syytä puhdistaa ja öljytä, jotta työkalu uppoaa paikoilleen kunnolla. Ei kannata nuljata pulttia, jos se alkaa nuljaantua. Eräänkin kerran alustan Torx on ollut oikeasti numeroa isompi kuin mitä on alkuun näyttänyt tai "kuusiokolo" osoittautunut Torxiksi.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
853
Jos mutterimopoa ei ole käytettävissä niin voisi ehkä kuitenkin yrittää avata paketin "oikein"? Ei varmaankaan ole haitaksi, jos mutterin yrittää saada liikkeelle, kun paketti on vielä paikoillaan autossa? Ei jousi mihinkään lähde, kun on paino on päällä, eikä pakettia irroittaessakaan, kunhan ei kierrä mutteria kokonaan irti. [ja jos ei aukea, niin onpahan helpompi siirtää auto pajalle]

Kannattaa varmistua, että on ylipäänsä käyttämässä oikeanlaista työkalua (Torx vs. kuusiokolo, oikeaa kokoa ja mielellään hylsy). Pultinpää on syytä puhdistaa ja öljytä, jotta työkalu uppoaa paikoilleen kunnolla. Ei kannata nuljata pulttia, jos se alkaa nuljaantua. Eräänkin kerran alustan Torx on ollut oikeasti numeroa isompi kuin mitä on alkuun näyttänyt tai "kuusiokolo" osoittautunut Torxiksi.
No voihan sitä siellä autossakin kokeilla avata, mutta itse nappaan sen paketin sieltä ulos, puristimet kiinni ja sitten paketti auki. Melkein aina tulee kyllä mopolla avattua. Ellei mopoa ole käytettäissä jostain syystä, niin knipexeillä kiinni ja mutteri auki. Itse en avaamiseen tuota käytä, kun pyöristyy todella helposti ja kasaus vaiheessa siitä saa hyvin pidettyä kiinni. Itse kasaan yleensä käsin kun noissa on usein niin matala momentti, että isolla mopolla menee todella herkästi liian tiukkaan ja saattaa jopa kierteet korkata.

Esim. koiranluun kohdalla aikalailla tyhjä arpa pitää siitä kiinni. Kierteissä usein niin paljon ruostetta ja sama ruoste syönyt tuota kantaa, että pyörähtää kyllä todella kevyesti ympäri.
Uuden koiranluun saa kyllä sen kanssa kiristettyä, mutta avaaminen ei yleensä onnistu (kierteet kannattaa puhdistaa ensimmäisenä). Nämäkin tulee avattua käytännössä aina mopolla. Se torx/kuusiokolo pitää tietenkin ensin aina puhdistaa, kun puhutaan alustan osasta. Tämän jälkeen sitten katsotaan mikä on oikea koko. Tämän jälkeen mielellään vasaralla napauttaa, että varmasti on pohjassa. Liian pienellä toki pyöristää todella helposti.

Jos vähänkin enemmän roplaa autoja, niin suosittelen mopon hankkimista, helpoittaa niin paljon alustarempoissa kun pultit ja mutterit on ruosteessa kiitos suolan. Noiden iskarien kanssa kannattaa sitten harkita lähteekö sitä edes itse tekemään yksin jos ei ole juuri aiempaa kokemusta roplaamisesta. Tuossa kuitenkin voi teloa itsensä asentamalla jousipuristimet väärin jne. Ensimmäisellä kerralla saisi olla kaverina joku kokeneempi katsomassa, että homma menee putkeen.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 214
Tuo Partsouq-sivu ei täsmää mun autoon. Mun auto on KA04 kun taas tuo Partsouq-linkkisi KA0B. Olen tuon sivun jo aiemmin katsonut.
Se vaijeri kyllä sinne sopii, auto on sama keulasta takaoviin asti ja sitten vasta alkaa tulemaan muutoksia kun korimalli muuttuu..
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Konepellin vaijeri on tilattu ebaysta.
Alfamerin korjausoppaassa on maininta että homma helpottuu kun sitoo vahvan ja pitkän narun vanhaan vaijeriin (moottoritilan puoleiseen päähän) kun sen irrottaa. Helppo asentaa uusi vaijeri.
Alla kuvakaappaus vaijerista. Mites tuo vaijerissa oleva välikappale joka tulee ilmeisesti moottoritilan rintapeltiin? Onkohan se irtonainen vai kiinni tietyssä kohdassa vaijeria?

Sitten sellainen juttu että millä tavalla saisi sen vahvan narun pysymään kiinni tuossa vanhan vaijerin päässä. Siihen pienen päätymötikän päähän se olisi sidottava umpisolmulla varmaankin.

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 620
Kunnon solmu ja päälle vaikka sähköteippiä, samaan tapaan kuin miten sähköjohdot vedetään putkiin.
 

PeakToTheMaX

Tukijäsen
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
232
Hammastangon suojakumi Volvo v40 2002. Voiko olla vittumaisempaa paikkaa laittaa uus suojakumi... Kuskinpuoleinen, muutaman tunnin äherrin sen kanssa. Antaa olla sen olla tälle iltaa :mad:
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
170
Pääs hukkumaan jonnekkin VKBA 3646 SKF:n pyöränlaakerin lukitusrengas, siis se ohut metallinen rinkula millä lukitaan laakeri paikoilleen kun se työnnetään sisään. Kulkee SKF:n dokumenteissä "snapring" nimellä.

Saako noita tarvikkeina mistään vai pitääkö ostaa uus laakeri? :facepalm:


 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 171
Pääs hukkumaan jonnekkin VKBA 3646 SKF:n pyöränlaakerin lukitusrengas, siis se ohut metallinen rinkula millä lukitaan laakeri paikoilleen kun se työnnetään sisään. Kulkee SKF:n dokumenteissä "snapring" nimellä.

Saako noita tarvikkeina mistään vai pitääkö ostaa uus laakeri? :facepalm:


Luulisi saavan, kysäse esim. Laakeri-center tai Laakerikeskus.

Ainoa mitä en ole löytänyt kuin alkuperäisenä japanista oli isohkon kaivurin ajon planeettavaihteiston kartiorullalaakereita (halkaisija jotain 30-40cm)...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
556
Plääh. Auto käy tyhjäkäyntiä vähän heikosti, ikään kuin kävisi kolmella. Ajossa ei kuitenkaan huomaa mitään erikoista. Taitaa olla kansipahvi antautumassa. Pitää varmaan kaivaa puristuspainemittari naftaliinista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 695
Plääh. Auto käy tyhjäkäyntiä vähän heikosti, ikään kuin kävisi kolmella. Ajossa ei kuitenkaan huomaa mitään erikoista. Taitaa olla kansipahvi antautumassa. Pitää varmaan kaivaa puristuspainemittari naftaliinista.
Alipainevuoto tekee myös sytytyskatkoja tyhjäkäynnillä. Korkeammilla kierroksilla ei enää merkitystä pienellä vuodolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 695
Totta. Oon kyllä uusinut kaikki alipaineletkut jokunen vuosi sitten mutta voisihan sitä suihkutella starttipilottia ympäri konehuonetta.
Mjoo, kerro vinkit mullekin sitten. Omassa aurissa alipainevuoto, eikä löydy millään. Ts. olen katsellut taskulampun kans ylimalkaisesti ympäri konehuonetta... :btooth:
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
99
Sikaria polttaa ja puhaltaa savut letkuun.
Itsellä vuoti map anturille tuleva letku ja kävi kuin kolmella..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
40
Mä olen miettinyt tuollaista tee se itse savutesterin tekemistä. Tuollaisia kolvilla lämmittäviä löytyy youtubesta, Vähän odotellut, että tulisiko joku toisenlainen versio vastaan.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 171
Kannattaa vaihtaa kaikki alipaineletkut kerrasta (halpoja kun ovat) niin meno on niiden suhteen taattu vuosiksi eteenpäin.

Tietysti imuvuotoa voi olla muuallakin, eli sitä vaan kovasti käymään läpi niin kyllä se sieltä löytyy :tup:
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
439
Ihan veikkaus, niitä venttileitä vaan on tossa muutamaankin tuttujen vehkeeseen vaihdettu lähiaikoina vuotamisen takia. Tokihan siellä on metrikaupalla letkuu niinkuin sanoit, ett mikä tahansa niistä voi olla syypää. Lörön taotao on viel toimiinut niinko günther on tarkoittanu, ettei oo tarvinnu noiden pikkukoneiden kanssa menettää hermoja (lue: viedä Safamotorille Marbellaan) :btooth:
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
439
Jaah, mikä kohta oli vaikee?

lörö = tuo naisoletettu joka asuu samassa talossa
taotao = em. naisoletetun audi tt-rs
toimii güntherin tarkoittamalla tavalla = no, se ei ole rikki
pikkumoottori = noh, pitäis olla selkee selittämättäkin
Safamotor = lähin audipaja joka rs:iin saa jtn aikaan
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
351
Mä en ole andre citroen, mut oletan että tuo jousi kuuluisi olla yhtenäinenIMG_20200127_212051~2.jpg
Eli xsaran oikea vetoakseli ja keskimmäinen nivel. Toivottavasti nyt nypytys ja jarruttaessa tärinä kotosi kun vaihdoin uuden vetoakselin.

~1,5h meni vetarin vaihdossa,no kolmas kerta kun otan pois, kun on vaihdettu kytkin ja sen jälkeen oikeanpuoleinen stefa.... Ja luultavasti kohta taas stefojen vaihto edessä :sori:
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
373
Mä en ole andre citroen, mut oletan että tuo jousi kuuluisi olla yhtenäinenkatso liitettä 338857
Eli xsaran oikea vetoakseli ja keskimmäinen nivel. Toivottavasti nyt nypytys ja jarruttaessa tärinä kotosi kun vaihdoin uuden vetoakselin.

~1,5h meni vetarin vaihdossa,no kolmas kerta kun otan pois, kun on vaihdettu kytkin ja sen jälkeen oikeanpuoleinen stefa.... Ja luultavasti kohta taas stefojen vaihto edessä :sori:
Näkeekö mun silmät oikein, että suojakumi on pyöreä, mutta sen vastakappale ei?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
65
Mä en ole andre citroen, mut oletan että tuo jousi kuuluisi olla yhtenäinenkatso liitettä 338857
Eli xsaran oikea vetoakseli ja keskimmäinen nivel. Toivottavasti nyt nypytys ja jarruttaessa tärinä kotosi kun vaihdoin uuden vetoakselin.

~1,5h meni vetarin vaihdossa,no kolmas kerta kun otan pois, kun on vaihdettu kytkin ja sen jälkeen oikeanpuoleinen stefa.... Ja luultavasti kohta taas stefojen vaihto edessä :sori:
Varmaan jossain remontissa päässyt tuo sisäpää "irtoamaan" ja jousi tipahtanut paikaltaan ja sit se on pyöriny siellä mukana. Harvemmin nuo kai itsestään menee rikki, mutta toki mahdollista.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
1 925
Plääh. Auto käy tyhjäkäyntiä vähän heikosti, ikään kuin kävisi kolmella. Ajossa ei kuitenkaan huomaa mitään erikoista. Taitaa olla kansipahvi antautumassa. Pitää varmaan kaivaa puristuspainemittari naftaliinista.
Ettei olisi vika tyhjäkäynnin säätömoottorissa?
Huono tyhjäkäynti lämpimänä on pari kertaa korjautunut puhdistamalla ko. mötikkä. Kävi hyvin kylmänä eikä ajossa ollut mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 705
Mjoo, kerro vinkit mullekin sitten. Omassa aurissa alipainevuoto, eikä löydy millään. Ts. olen katsellut taskulampun kans ylimalkaisesti ympäri konehuonetta... :btooth:
Starttipilotti, jarruosien puhdistuspray yms... vaikuttaa käyntiin eli tätä kautta oikea paikka pitäs löytyä nopeasti.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
29
Pääs hukkumaan jonnekkin VKBA 3646 SKF:n pyöränlaakerin lukitusrengas, siis se ohut metallinen rinkula millä lukitaan laakeri paikoilleen kun se työnnetään sisään. Kulkee SKF:n dokumenteissä "snapring" nimellä.

Saako noita tarvikkeina mistään vai pitääkö ostaa uus laakeri? :facepalm:
Miten tuo on mahdollista hävittää? Napa ja laakeri tulee yhtenä pakettina, eikä ole tarkoitettu purettavaksi. Joten veikkaanpa että on vähän huonosti saatavilla. Tietysti vanhoista irroitetuista laakereista saa :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
351
Varmaan jossain remontissa päässyt tuo sisäpää "irtoamaan" ja jousi tipahtanut paikaltaan ja sit se on pyöriny siellä mukana. Harvemmin nuo kai itsestään menee rikki, mutta toki mahdollista.
Luultavasti ajan kanssa jousi kuoleentunut ja kun vaihdoin tukilaakerin vetoakseliin niin mahdollisesti lähtenyt pois paikoiltaan.

Ei poistunut nypytys eikä jarruttaessa tärinä... Tarvii liukutappi remppa tehdä etujarruihin ja tarkistaa onko napa kiero. Kahdet uudet levyt laittanu ja silti jarruttaessa täristää.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Äh, taas vonkuu laakeri sitikassa. No on sillä about 100 tkm ajettu eli vaihtoaika onkin jo käsillä. Syksyllä vaihdettiin vasen. Nyt oletan vielä että tuo vanhempi oikea puoli vonkuu :) Jos se tuo vasen on niin kaippa se menee takuuseen.
Stratukseen piti tilata sisäpuhallin. Kattelin sitä jo syksyllä että pyörii aika nihkeästi kun vaihdoin puhaltimen etuvastuksen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
46
Onko täällä ranskalaisiin vihkiytynyttä kanssa?

Megane2 K4M760 -padalla vilkuttelee öljynpainevaloa satunnaisesti. Onko näissä esim. imusihdin tukkeutuminen yleistä / meneekö öljypumppuja? Kilsoja n. 190tkm.

Paineet meinasin huomenna mittailla, uudella tunnistimella olen varautunut.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Onko täällä ranskalaisiin vihkiytynyttä kanssa?

Megane2 K4M760 -padalla vilkuttelee öljynpainevaloa satunnaisesti. Onko näissä esim. imusihdin tukkeutuminen yleistä / meneekö öljypumppuja? Kilsoja n. 190tkm.

Paineet meinasin huomenna mittailla, uudella tunnistimella olen varautunut.
Rekisteröidy renaultkeskustelu.net
ja lähetä sinne kysymys. Tai googlaa siltä sivulta.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
69
Onko täällä ranskalaisiin vihkiytynyttä kanssa?

Megane2 K4M760 -padalla vilkuttelee öljynpainevaloa satunnaisesti. Onko näissä esim. imusihdin tukkeutuminen yleistä / meneekö öljypumppuja? Kilsoja n. 190tkm.

Paineet meinasin huomenna mittailla, uudella tunnistimella olen varautunut.
Onko koska viimeksi vaihdettu öljyt ja suodattimet? Oma golffi teki samaa ja vikahan löytyi ihan vaan huoltamattomuudesta edellisen omistajan osalta. Pelkäsin jo pahinta kun vilkutteli valoa satunnaisesti mutta tuli niinkin helposti kuntoon.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 214
Onko öljyä tarpeeksi ja onko se oikeaa öljyä, sitten sen anturin voi myös vaihtaa...
 
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
173
Mikähän oman mossen jarruihin tuli kun ne katos osittain, niin että se kyllä jarruttaa jonkin verran, mutta jarrupaine ei pysy vaan polin alkaa painumaan lattiaan? Potilas on Toyota Avensis 2.0 TD vm. 2000.

Onneksi oli hiljanen vauhti eikä muita omalla kaistalla kun risteykseen tultaessa aloin jarruttamaan ja polin painui vaan hitaasti lattiaan...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 695
Mikähän oman mossen jarruihin tuli kun ne katos osittain, niin että se kyllä jarruttaa jonkin verran, mutta jarrupaine ei pysy vaan polin alkaa painumaan lattiaan? Potilas on Toyota Avensis 2.0 TD vm. 2000.

Onneksi oli hiljanen vauhti eikä muita omalla kaistalla kun risteykseen tultaessa aloin jarruttamaan ja polin painui vaan hitaasti lattiaan...
Vahva veikkaus katkenneelle jarruputkelle.
Teoriassa voi kaiketi myös pääsylinterin tiivisteet vuotaa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 097
Viestejä
1 637 590
Jäsenet
36 160
Uusin jäsen
KOJOLT
Ylös Bottom