• Huom! TechBBS-foorumi on päivitetty uusimpaan Xenforo 2.1-versioon. Kyseessä oli iso päivitys, jonka seurauksena ulkoasu täytyy työstää kokonaan uudelleen, lisäosat päivittää ja toiminallisuuksia säätää. Päivityksen jälkeinen työ ja viilailu jatkuu kulisseissa ja palautetta voi antaa palautealueella, kiitos.

Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 696
Nyt meni hommat päin peetä!:rage:
Tarkoitus oli vaihtaa joustintuen laakeri. Irrotin iskarin 2 alapultia ja mutteria, ne lähti helposti irti. Nostin joustintuen pöydälle ja tarkoitus oli irrottaa iskarin yläpään mutteri.
Asetin kuusiokolohylsyn ja 21mm silmukka-avaimen iskarin yläpään kiinnitykseen.
Sitten kävi huonosti kun yritin avata mutteria; Kuusiokolohylsy ei ollutkaan täysin pohjassa ja se muljahti. Ja kuusiokoloavain pyörii nyt ympyrän muotoisessa aukossa keskireiässä. Käytännössä tuota joustintukea ei nyt saa auki.
Nyt en tiedä yhtään että mitä tässä tekisi. Pitäisikö vaan koota paketti kasaan ja ajella hieman rikkinäisellä joustintuen laakerilla vai hankkia kokonaan eteen uudet tolpat?


No helpointa on hommata uudet mikäli lompuuki kestää :)

edit. katastuksessa pomppaa kuitenkin tuosta yläpään laakerista, niin melko sama vaihtaa sitten kaikki...
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
439
Toi nyt näyttäis noissa perunakuvissa siltä ettei varsinaisesti ole edes ongelma, toki riippuu ihan käytössä olevista vehkeistä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
855
Nyt meni hommat päin peetä!:rage:
Tarkoitus oli vaihtaa joustintuen laakeri. Irrotin iskarin 2 alapultia ja mutteria, ne lähti helposti irti. Nostin joustintuen pöydälle ja tarkoitus oli irrottaa iskarin yläpään mutteri.
Asetin kuusiokolohylsyn ja 21mm silmukka-avaimen iskarin yläpään kiinnitykseen.
Sitten kävi huonosti kun yritin avata mutteria; Kuusiokolohylsy ei ollutkaan täysin pohjassa ja se muljahti. Ja kuusiokoloavain pyörii nyt ympyrän muotoisessa aukossa keskireiässä. Käytännössä tuota joustintukea ei nyt saa auki.
Nyt en tiedä yhtään että mitä tässä tekisi. Pitäisikö vaan koota paketti kasaan ja ajella hieman rikkinäisellä joustintuen laakerilla vai hankkia kokonaan eteen uudet tolpat?


Tämähän on nyt vielä helposti ratkaistavissa. Otat knipexeillä kiinni siitä iskarin tolpasta heti sen yläpään alta ja käännät mutterin auki. Halvat pihdit ei aja samaa asiaa, mutta knipexit tarttuu tuollaiseekin sileään putkeen niin tiukasti, että ei tule luistamaan yhtään. Mahdollisimman ylhäältä pitää ottaa siksi kiinni, että alhaalta kiinni otettaessa menee se putken pinta pilalle ja se tuhoaa tiivisteet. Nuo kuusiokolot ei vanhemmittain toimi avaukseen. Tähän kannattaa käyttää pulttipyssyä, jolloin ei tarvitse pitää kiinni.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Tämähän on nyt vielä helposti ratkaistavissa. Otat knipexeillä kiinni siitä iskarin tolpasta heti sen yläpään alta ja käännät mutterin auki. Halvat pihdit ei aja samaa asiaa, mutta knipexit tarttuu tuollaiseekin sileään putkeen niin tiukasti, että ei tule luistamaan yhtään. Mahdollisimman ylhäältä pitää ottaa siksi kiinni, että alhaalta kiinni otettaessa menee se putken pinta pilalle ja se tuhoaa tiivisteet. Nuo kuusiokolot ei vanhemmittain toimi avaukseen. Tähän kannattaa käyttää pulttipyssyä, jolloin ei tarvitse pitää kiinni.
Ahaa okei kiitoksia.
Täytyy käydä ostamassa kunnon Knipex- siirtoleukapihdit. Pulttipyssyä mulla ei ole joten täytyy silmukka-avaimella koittaa avata. Toki on mahdollisuus viedä tolppa korjaamoon avattavaksi jos en itse saa auki.
Mutta täytyy sitten huomenna jatkaa tätä savottaa.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
1 925
Nyt en tiedä yhtään että mitä tässä tekisi. Pitäisikö vaan koota paketti kasaan ja ajella hieman rikkinäisellä joustintuen laakerilla vai hankkia kokonaan eteen uudet tolpat?
Saako lukkopihdeillä otetta iskarin päästä? Jos ei niin voisi ehkä dremelöidä iskarin päähän uran ISOA ruuvitalttaa varten tai veistää kylkiin tasopinnat, joista saisi kiintoavaimella/lukkopihdeillä otteen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
@HTK12

Voitko jeesata vielä? Motonetissä on monenlaisia Knipex pihtejä ja mä en tiedä että mitkä mä ostan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Esim. nämä: Knipex® 87 01 250 Cobra siirtoleukapihdit 250 mm | Motonet Oy Noilla kun otat kiinni ja pidät oikeaan suuntaan niin aukeaa aivan varmasti. Nämä on ne oikeasti toimivat, kannattaa katsoa esim. tästä miten hyvin toimivat:
Juu kiitti, pitää käydä hakee noi.

Sitten vielä että nyt jouset ovat puristettuna kasaan. Jos ne ovat pitempään puristettuna kasaan niin käykö niille jotain? Pitäisikö jouset vapauttaa tuossa tolpassa ja irrottaa puristimet kunnes huomenna jatkan?
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
439
Ei tartte irrotella yhden päivän takia, eikä viikonkaan.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
855
Juu kiitti, pitää käydä hakee noi.

Sitten vielä että nyt jouset ovat puristettuna kasaan. Jos ne ovat pitempään puristettuna kasaan niin käykö niille jotain? Pitäisikö jouset vapauttaa tuossa tolpassa ja irrottaa puristimet kunnes huomenna jatkan?
Ei niille jousille käy mitään kun onhan ne auton alla 24/7 puristettuna. Tosin itse ehkä löysäisin niitä vähän jos jäävät seisomaan huomiseen kun siinä jousessa on melkoisesti potentiaalista energiaa melkoisesti. Tämä lähinnä itsen ja muiden turvallisuuden takia, jos siellä hallissa joku muu sattuu niihin koskemaan ja jousi lentää. Ellei siellä kukaan muu käy, niin sitten voi jättää noinkin.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
99
Helpoiten ja halviten pääsee vanhan perusauton iskariremonteissa kun ostaa kokonaisen tolpan yksityiseltä purkuautosta. Maksaa ehkä 20e
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Saako lukkopihdeillä otetta iskarin päästä? Jos ei niin voisi ehkä dremelöidä iskarin päähän uran ISOA ruuvitalttaa varten tai veistää kylkiin tasopinnat, joista saisi kiintoavaimella/lukkopihdeillä otteen.
Mä hankin ne Knipexit ja niillä yritän saada homman toimimaan.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
1 925
Sitten vielä että nyt jouset ovat puristettuna kasaan.
Onko jousi nyt puristettuna niin kasaan, että jousi on kokonaan irti lautasista? Yhteen ranskalaiseen olen tolppajumppaa tehnyt jousen katkettua, ja jousen käsittelyssä oli vähän haasteita. Jousessa oli vain reilu kolme kierrosta mutta sen vapaa pituus oli puolisen metriä. Irrotus vielä meni mutta uuden saaminen paikoilleen... Muistaakseni Motonetin "Jousipuristin, pitkä" riitti juuri ja juuri.

Tuo on toki helpompi operaatio, kun jousta ei tarvitse löysätä mutta kyllä sen irti pitää olla lautasista ennen mutterin avaamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Pulttipyssyllä varmaan aukeais kans melko helposti jos semmonen jostain löytyy.

Ite oon ottanu tavaksi pyöräyttää noita löysemmälle kun noi on autossa vielä kiinni ja paino päällä, ei pyöri niin herkästi ympäri.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Onko jousi nyt puristettuna niin kasaan, että jousi on kokonaan irti lautasista? Yhteen ranskalaiseen olen tolppajumppaa tehnyt jousen katkettua, ja jousen käsittelyssä oli vähän haasteita. Jousessa oli vain reilu kolme kierrosta mutta sen vapaa pituus oli puolisen metriä. Irrotus vielä meni mutta uuden saaminen paikoilleen... Muistaakseni Motonetin "Jousipuristin, pitkä" riitti juuri ja juuri.

Tuo on toki helpompi operaatio, kun jousta ei tarvitse löysätä mutta kyllä sen irti pitää olla lautasista ennen mutterin avaamista.
Juu mä just vielä puristin lisää kasaan sitä jousta. Jousen ylä ja alapää liikkui ja huomenna puristan lisää kasaan sitä niin että se on varmasti irti lautasista.

edit. Sellainen hydraulinen telineessä oleva jousenpuristin olisi näppärä mitä korjaamolla käytetään. Siinä olisi hyvä tuki kun ylämutteria availee myös.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Pulttipyssyllä varmaan aukeais kans melko helposti jos semmonen jostain löytyy.

Ite oon ottanu tavaksi pyöräyttää noita löysemmälle kun noi on autossa vielä kiinni ja paino päällä, ei pyöri niin herkästi ympäri.
Ai että kun olisin itsekin tämän älynnyt.
Siis sitä iskarin ylämutteria voi huoletta silmukka-avaimella hieman löysätä silloin kun iskari on vielä paikoillaan? Eikä se tarvitse sitä keskelle tulee kuusiokoloavainta?
Että senkun vaan kääntää mutteria sen verran löysemmälle?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Nyt heräsi idea.
Onnistuuko muuten seuraavan kaltainen juttu tuon ongelmallisen iskarin yläpään mutterin kanssa:
-iskaritolppa nyt takaisin autoon kiinni ja kiinnittää 2 yläruuvia moottoritilassa siihen että kestää kiinni.
-silmukka-avaimella kääntää iskarin ylämutteria auki

Voinko mä tuolla tavalla avata tuon ongelmallisen iskarin yläpään mutterin?
@HTK12
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Ai että kun olisin itsekin tämän älynnyt.
Siis sitä iskarin ylämutteria voi huoletta silmukka-avaimella hieman löysätä silloin kun iskari on vielä paikoillaan? Eikä se tarvitse sitä keskelle tulee kuusiokoloavainta?
Että senkun vaan kääntää mutteria sen verran löysemmälle?
No periaatteessa näin vaan itellä toki pulttipyssy ollut millä surautan sen verran että liikahtaa
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
411
Luultavasti se varsi pyörii mukana yhtälailla, olipa se autossa kiinni tai ei. Helpointa on hakea ne pihdit ja kokeilla sitä tai käyttää lähimmällä korjaamolla tolppaa puristimineen, ei mene minuuttia pidempään kun surauttavat pyssyllä irti.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Luultavasti se varsi pyörii mukana yhtälailla, olipa se autossa kiinni tai ei. Helpointa on hakea ne pihdit ja kokeilla sitä tai käyttää lähimmällä korjaamolla tolppaa puristimineen, ei mene minuuttia pidempään kun surauttavat pyssyllä irti.
No mutta jos mä laitan iskarin alapään pultit olkatuesta läpi. Se estää iskarin pyörimisen?
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 223
Mikä näissä laturi asioissa on niin vaikeaa?

Jos auto käynnissä siellä akulla ei näy se 13,5v ja yli on vika laturin päässä, jos laturissa johdotus on kunnossa niin uusi laturi ja uusi akku ja matka jatkuu.

Jos siellä näkyy se 13,5v tai yli mutta auto ei lähde käyntiin ilman lisävirtaa on se vika akussa tai sen pään johdoissa.

Ei ole rakettitiedettä.
Latasin akun täyteen ja menin kokeilemaan autoon.

Latausjännite 13.6V kun antaa vähän kierroksia, tyhjäkäynnillä himpun yli 13V kun hetken odottelee käynnistyksen jälkeen.

Toisaalta nyt kun näitä mittaili, niin lievän palaneen käryn olin konepellin alla tuntevinan, samoin hihna kitisee vähän kierrosten tahtiin (ei ole itsellä vakikäytössä niin en ole sen tarkemmin tutkinut).

Ajotietokone herjasi Airbagista, mutta veikkaan että tämä tulee joko muistista tai on akun irrotuksen aiheuttamaan. Ohjaustestin toimii, eikä ABS tai luistonesto herjaa.

Eli mitäköhän tuosta jää vaihtoehdoksi:
A: Akku on heikko, mutta sen verran kuitenkin hapessa, että latauksen jälkeen hetken aikaa toimii?
B: Laturi on heikko, mutta kuitenkin sen verran hapessa, että akku vaan pikkuhiljaa tyhjenee?
C: Kosketushäikkä joka korjaantui kun akku irroitteli?
D: Hihna löysällä tms.? Käsituntumalla on suht kireä ja pyörii kyllä ok, mutta sen tarkemmin en näitä osaa tulkita.
Muumikä?

A kohtaa vastaan sotisi kuitenkin mielestäni se, että auto tosiaan kiukutteli käynnissäkin, ainakin oman kokemuksen mukaan huonollakin akulla kaikki pelaa ok kunhan vehje on saatu käyntiin, teoriassa kai pitäisi pelata vaikka koko akun ottaa pois?

Onkohan tuossa nyt muuta tapaa selvittää pidemmälle kuin viedä pajalle...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
188
Neloskopan bensagolffi antaa p0402, p0171 ja p0304. Nelossylinteri siis pätkii. Onko täällä VW-gurua joka kertoisi vian ilman sen suurempaa arpomista ja osanvaihtohärdelliä :D AZD kone kyseessä
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 046
Näyttäis EGR vikaa pukkaavan.. Villi veikkaus noilla vikakoodeilla, mutta arpomista se kuitenkin aluksi on ilman tarkempaa tutkimista.

Heitetään siis arpa ilmaan ja sanotaan karstoittunut ja jumittava EGR venttiili.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
188
Hmm tosiaan piti vielä lisätä, että tuota egr vikakoodia herjasi jo aiemmin ja putsasin egr venttiilin ja kaasuläpän ja nollasin vikakoodin sekä sopeutin kaasuläpän ja nyt se tuli takaisin lisäkoodien kera. Silloin ei näkynyt muita koodeja. :confused:

Olisikohan sitten vaan rikki koko venttiili. Voiko tuota tulpata ilman ohjelmointia?
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 046
Ei pysty tulppaamaan, jos se on elektronisesti ohjattu. Egr off koodaus ei montaa kymppiä maksa. 60-80€ löytyy ja netti on apuna.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
855
Nyt heräsi idea.
Onnistuuko muuten seuraavan kaltainen juttu tuon ongelmallisen iskarin yläpään mutterin kanssa:
-iskaritolppa nyt takaisin autoon kiinni ja kiinnittää 2 yläruuvia moottoritilassa siihen että kestää kiinni.
-silmukka-avaimella kääntää iskarin ylämutteria auki

Voinko mä tuolla tavalla avata tuon ongelmallisen iskarin yläpään mutterin?
@HTK12
Veikkaan että ei, koska kuten tuossa edellä todettiin se iskarin varsi pyörii vapaasi suhteessa siihen alapäähän. Tämän takia sanoin siitä pulttipyssystä siinä aiemmin. Itse avaan nämä aina pulttipyssyllä. Sun tapauksessa itse avaisin niillä knipexeillä (kun ei ole sitä pulttipyssyä), ne kun ei luista niin helppo avata. Ei tarvitse edes mitenkään mahdottomasti voimaa, joten pitäisi jokaiselta jampalta kyllä aueta niillä helposti. Noille knipex:lle on kuitenkin tuhat ja yksi käyttöä, niin eivät jää hyllyyn pölyttymään. Itsellä on noita cobria kolmen setti ja välillä käynyt mielessä, että voisi hankkia vielä isommat sekä ehkä toisenlaisetkin. On olemassa pihtejä ja sitten on knipexit. Ero on niin suuri, että sitä ei kokeilematta usko.

Jos käytössä ei ole mutterimopoa, niin monesti tiukassa olevat mutterit saa liikkeelle kun laittaa sen avaimen siihen ja lyö vasaralla, isku saa monesti osan liikahtaaan sen verran, että sitten ei ole enää niin tiukassa kääntää irti. Tosin tässä ei auta kun se kuusiokolo on jo pyöreä ja lukkomutteri ei tule saamaan pois tai takaisin ilman, että pitää jostain kiinni.
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
112
Nyt on yllä semmoiset ohjeet, että jos näillä ei onnistu iskarihomma, niin kumma on. Jos nyt jostain syystä kuitenkin käy niin, että menee mutteristakin kulmat pyöreäksi (Koska knipexit kyllä pitää), niin sitten on Vaihtoehtona halkaista toi mutteri vaikka rälläkällä ja sitten uusi iskari kaupasta.

Uskon kuitenkin vakaasti, että tähän asti ei ole tarvetta mennä, kun on kunnon pihdit ja vaikka kaveri apukätenä kopsuttelemassa vasaralla tohon lenkkiavaimen päähän.
Siirtoleukapihteihin sitten vielä semmoinen vinkki, että kun säätää niitä leukoja, niin senverran auki, että kahvat menee melkein yhteen, kun leuat on kappaleen ympärillä. Ja liikkuva leuka edellä. Saa puristusvoilaa ihan toisella lailla, jos vertaa siihen, että kahvat on monta senttiä erillään toisistaan.

Kuulostaa varmaan itsestäänselvyydeltä, mutta monesti olen nähnyt ihmisen joka ei osaa käyttää siirtoleukapihtejä ja siksi haukkuu niitä paskoiksi. Tässä istuu kyllä yksi semmoinen kelle ei ekakerralla tämä kaikki ollut ihan selvää.

Knipexin pihdit on kyllä semmoiset, että ne ostetaan kerran elämässä ja sitten ne vaan kestää ja toimii. Itellä on kyllä knipexit pelastanut päivän useammin kun edes muistaa.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 218
Latasin akun täyteen ja menin kokeilemaan autoon.

Latausjännite 13.6V kun antaa vähän kierroksia, tyhjäkäynnillä himpun yli 13V kun hetken odottelee käynnistyksen jälkeen.

Toisaalta nyt kun näitä mittaili, niin lievän palaneen käryn olin konepellin alla tuntevinan, samoin hihna kitisee vähän kierrosten tahtiin (ei ole itsellä vakikäytössä niin en ole sen tarkemmin tutkinut).

Ajotietokone herjasi Airbagista, mutta veikkaan että tämä tulee joko muistista tai on akun irrotuksen aiheuttamaan. Ohjaustestin toimii, eikä ABS tai luistonesto herjaa.

Eli mitäköhän tuosta jää vaihtoehdoksi:
A: Akku on heikko, mutta sen verran kuitenkin hapessa, että latauksen jälkeen hetken aikaa toimii?
B: Laturi on heikko, mutta kuitenkin sen verran hapessa, että akku vaan pikkuhiljaa tyhjenee?
C: Kosketushäikkä joka korjaantui kun akku irroitteli?
D: Hihna löysällä tms.? Käsituntumalla on suht kireä ja pyörii kyllä ok, mutta sen tarkemmin en näitä osaa tulkita.
Muumikä?

A kohtaa vastaan sotisi kuitenkin mielestäni se, että auto tosiaan kiukutteli käynnissäkin, ainakin oman kokemuksen mukaan huonollakin akulla kaikki pelaa ok kunhan vehje on saatu käyntiin, teoriassa kai pitäisi pelata vaikka koko akun ottaa pois?

Onkohan tuossa nyt muuta tapaa selvittää pidemmälle kuin viedä pajalle...
Vanha akku kyykkää startissa mikä aiheuttaa vikakoodeja kun auto ei saa virtaa tarpeeksi, vaihtaisin akun alkuun kerta selvästi lataa.

Tuleeko ääni hihnasta vai laturista, mulla meni edellisestä autosta laturi (latasi vain tietyillä kierroksilla) ja samalla kun otin sen irti selvisi mistä se kitinä ja kihnuttava ääni oli välillä kuulunut, luulin että oli hihnan rulla, mutta oli laturi mikä oli jo puoli jumissa ja hyvä että sai kädellä pyöritettyä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
905
Latausjännite 13.6V kun antaa vähän kierroksia, tyhjäkäynnillä himpun yli 13V kun hetken odottelee käynnistyksen jälkeen.
Oliko nämä arvot niin, että sähkölaitteita oli päällä mahdollisimman paljon? Valot päälle, puhallin täysille, penkilämmittimet täysille, takalasin lämmitys päälle jne.

Jos tuolla kuormalla vielä pysyy tyhjäkäynnillä 13 voltissa tai yli, niin onhan siellä sitten latausta.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
855
Nyt on yllä semmoiset ohjeet, että jos näillä ei onnistu iskarihomma, niin kumma on. Jos nyt jostain syystä kuitenkin käy niin, että menee mutteristakin kulmat pyöreäksi (Koska knipexit kyllä pitää), niin sitten on Vaihtoehtona halkaista toi mutteri vaikka rälläkällä ja sitten uusi iskari kaupasta.

Uskon kuitenkin vakaasti, että tähän asti ei ole tarvetta mennä, kun on kunnon pihdit ja vaikka kaveri apukätenä kopsuttelemassa vasaralla tohon lenkkiavaimen päähän.
Siirtoleukapihteihin sitten vielä semmoinen vinkki, että kun säätää niitä leukoja, niin senverran auki, että kahvat menee melkein yhteen, kun leuat on kappaleen ympärillä. Ja liikkuva leuka edellä. Saa puristusvoilaa ihan toisella lailla, jos vertaa siihen, että kahvat on monta senttiä erillään toisistaan.

Kuulostaa varmaan itsestäänselvyydeltä, mutta monesti olen nähnyt ihmisen joka ei osaa käyttää siirtoleukapihtejä ja siksi haukkuu niitä paskoiksi. Tässä istuu kyllä yksi semmoinen kelle ei ekakerralla tämä kaikki ollut ihan selvää.

Knipexin pihdit on kyllä semmoiset, että ne ostetaan kerran elämässä ja sitten ne vaan kestää ja toimii. Itellä on kyllä knipexit pelastanut päivän useammin kun edes muistaa.
Joo tässä tapauksessa on hyvä kyllä nyt varmistaa, että ei sitten pyöristä sitä iskarin mutteria. Itse vaihtaisin tuon silmukka-avaimen kunnon 6-kulmaiseen hylsyn ja nivelvääntimen. Kunnon 6-kulmaisella hylsyllä sitä ei saa pyöristettyä kun se näkyy olevan vielä täydessä iskussa. Toki se hylsy pitää olla kunnolla, eikä vaan huulilla.

Tuo oli kyllä hyvä huomio noiden siirtoleukapihtien käytöstä, tosin ne halvat siirtoleukapihdit on kyllä ihan paskat, joista suurimmalla osalla varmaan ne kokemukset kun nuo knippexit maksaa. Noita Knippex kun on muutoman kerran käyttänyt, niin ei kyllä enää halua muita, ero on vaan niin suuri noiden eduksi. Ainut huono puoli noissa on hinta.


Latasin akun täyteen ja menin kokeilemaan autoon.

Latausjännite 13.6V kun antaa vähän kierroksia, tyhjäkäynnillä himpun yli 13V kun hetken odottelee käynnistyksen jälkeen.

Toisaalta nyt kun näitä mittaili, niin lievän palaneen käryn olin konepellin alla tuntevinan, samoin hihna kitisee vähän kierrosten tahtiin (ei ole itsellä vakikäytössä niin en ole sen tarkemmin tutkinut).

Ajotietokone herjasi Airbagista, mutta veikkaan että tämä tulee joko muistista tai on akun irrotuksen aiheuttamaan. Ohjaustestin toimii, eikä ABS tai luistonesto herjaa.

Eli mitäköhän tuosta jää vaihtoehdoksi:
A: Akku on heikko, mutta sen verran kuitenkin hapessa, että latauksen jälkeen hetken aikaa toimii?
B: Laturi on heikko, mutta kuitenkin sen verran hapessa, että akku vaan pikkuhiljaa tyhjenee?
C: Kosketushäikkä joka korjaantui kun akku irroitteli?
D: Hihna löysällä tms.? Käsituntumalla on suht kireä ja pyörii kyllä ok, mutta sen tarkemmin en näitä osaa tulkita.
Muumikä?

A kohtaa vastaan sotisi kuitenkin mielestäni se, että auto tosiaan kiukutteli käynnissäkin, ainakin oman kokemuksen mukaan huonollakin akulla kaikki pelaa ok kunhan vehje on saatu käyntiin, teoriassa kai pitäisi pelata vaikka koko akun ottaa pois?

Onkohan tuossa nyt muuta tapaa selvittää pidemmälle kuin viedä pajalle...
Jos siellä haisi käry, niin tuliko se laturista? Voisi hyvin alkaa olla loppu. Ota hihna irti ja kokeile pyöriikö laturi käsin hyvin ja minkälaista ääntä laakerit pitää. Airbag herjat vaatii koodien nollaamisen monissa autoissa. Seuraava ratkaisu riippuu siitä paljonko kokemusta on auton roplaamisesta ja paljonko siihen on innostusta. Helpoimmalla toki pääsee jos vie korjaamolle. Laturissa voi olla esim. hiilet lopussa ja välillä lataa ja välillä ei.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
@HTK12

Aamupäivällä hain Knipexit Motonetistä. Ne oli just ne linkkisi Knipexit.
Yritin saada mutteria auki mutta ei onnistunut. Knipexit eivät lukkiutuneet varteen. En ymmärrä miksi ne eivät lukkiutuneet. Katselin useita Knipex-videoita mutta ei onnistunut. Sain jalalla poljettua Knipexit tiukalle. 21mm hylsyllä ja pitkällä jatkovarrella yritin avata mutteria.
Varsi pyöri ympäri ja mutteri ei auennut.

Vein äsken joustinpaketin uusine varaosineen paikalliseen korjaamoon. Ammattilaiset saavat nyt avata sen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 171
@HTK12

Aamupäivällä hain Knipexit Motonetistä. Ne oli just ne linkkisi Knipexit.
Yritin saada mutteria auki mutta ei onnistunut. Knipexit eivät lukkiutuneet varteen. En ymmärrä miksi ne eivät lukkiutuneet. Katselin useita Knipex-videoita mutta ei onnistunut. Sain jalalla poljettua Knipexit tiukalle. 21mm hylsyllä ja pitkällä jatkovarrella yritin avata mutteria.
Varsi pyöri ympäri ja mutteri ei auennut.

Vein äsken joustinpaketin uusine varaosineen paikalliseen korjaamoon. Ammattilaiset saavat nyt avata sen.
Knipet väärinpäin?

Olisit vaan ostanut sen pulttipyssyn, ei nekään hirveitä kustanna ja käyttöä luulisi olevan enemmänkin jos jopa iskariremonttiakin teet itse.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Knipet väärinpäin?

Olisit vaan ostanut sen pulttipyssyn, ei nekään hirveitä kustanna ja käyttöä luulisi olevan enemmänkin jos jopa iskariremonttiakin teet itse.
Täytyy laittaa harkintaan jos hankkisi pulttipyssyn. Kyllä mulla mielestäni oli Knipexit oikein päin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Juuri äsken yritin esimerkiksi vajaan metrin mittaiseen ½tuuman nivelvääntimen varteen lukita noita Knipex pihtejä.
Ei kerta kaikkiaan onnistunut vaikka miten päin niitä yritin asettaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 171
Juuri äsken yritin esimerkiksi vajaan metrin mittaiseen ½tuuman nivelvääntimen varteen lukita noita Knipex pihtejä.
Ei kerta kaikkiaan onnistunut vaikka miten päin niitä yritin asettaa.
No eihän ne nyt tietysti lukkopihdit olekkaan :D
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
855
@HTK12

Aamupäivällä hain Knipexit Motonetistä. Ne oli just ne linkkisi Knipexit.
Yritin saada mutteria auki mutta ei onnistunut. Knipexit eivät lukkiutuneet varteen. En ymmärrä miksi ne eivät lukkiutuneet. Katselin useita Knipex-videoita mutta ei onnistunut. Sain jalalla poljettua Knipexit tiukalle. 21mm hylsyllä ja pitkällä jatkovarrella yritin avata mutteria.
Varsi pyöri ympäri ja mutteri ei auennut.

Vein äsken joustinpaketin uusine varaosineen paikalliseen korjaamoon. Ammattilaiset saavat nyt avata sen.
Kuten edellä todettiin, ei ne ole lukkopihdit, mutta kun kerran puristat ne kiinni, ja painat niitä alaspäin pysyvät kiinni. Ei siis tarvitse puristaa sen jälkeen kun ne on kiinni, pelkkä painaminen riittää. Kun ne on oikeinpäin, niin eivät kyllä luista edes pyöreällä pinnalla kuten noista youtube videoista voi todeta. Kestää vaikka miehen seisoa niiden varassa ilman puristamista. Olihan säädetty oikein, kuten tuossa toteemieläin ohjeisti? Näillä on itsekin joskus tullut pidettyä iskarin varresta kiinni, jos syystä x ei ole ollut sitä pulttipyssyä käytettävissä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Kuten edellä todettiin, ei ne ole lukkopihdit, mutta kun kerran puristat ne kiinni, ja painat niitä alaspäin pysyvät kiinni. Ei siis tarvitse puristaa sen jälkeen kun ne on kiinni, pelkkä painaminen riittää. Kun ne on oikeinpäin, niin eivät kyllä luista edes pyöreällä pinnalla kuten noista youtube videoista voi todeta. Kestää vaikka miehen seisoa niiden varassa ilman puristamista. Olihan säädetty oikein, kuten tuossa toteemieläin ohjeisti? Näillä on itsekin joskus tullut pidettyä iskarin varresta kiinni, jos syystä x ei ole ollut sitä pulttipyssyä käytettävissä.
Juu, koitin säätää sellai ne pihdit kuten Toteemieläin kertoi.
Nyt on auto kunnossa. Korjaamolla ne avasi tolpan ja vaihtoi sen yläosan ja laakerin.
Mun pitää konsultoida yhtä kaveria tuon Knipex pihtien kanssa. Silta saa varmaan apuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Toki pitää olla paino päällä siinä kun pulttimopolla tai muuten mutteria aukasee, sillon ei niin helposti pyöri ympäri.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
855
Juu, koitin säätää sellai ne pihdit kuten Toteemieläin kertoi.
Nyt on auto kunnossa. Korjaamolla ne avasi tolpan ja vaihtoi sen yläosan ja laakerin.
Mun pitää konsultoida yhtä kaveria tuon Knipex pihtien kanssa. Silta saa varmaan apuja.
Hyvä kun sait kuntoon. Korjaamolla tuskin kukaan avaa millään muulla kun mopolla, koska se on vaan niin nopea tapa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
82
Kestää vaikka miehen seisoa niiden varassa ilman puristamista. Olihan säädetty oikein, kuten tuossa toteemieläin ohjeisti? Näillä on itsekin joskus tullut pidettyä iskarin varresta kiinni, jos syystä x ei ole ollut sitä pulttipyssyä käytettävissä.
Jos kappale mitä yrität puristaa on oikeasti kovaa niin ei edes se Knipex pure siihen. Pulttipyssy on toimiva iskuvaimentimien ja muidenkin pyörivien pulttien avaamiseen, mutta pulttipyssyn käyttäminen on erityisesti kielletty iskarien kanssa. En sano, etteikö pyssyä käytettäisi, mutta kait kieltoon joku syykin on. Ainakin sillä voi helposti avata täysin jännittyneen jousipaketin, jolloin tapahtuu mielenkiintoisia osien liikeratoja. Youtubesta löytyy hassunhauskoja esimerkkejä aiheesta :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Jos kappale mitä yrität puristaa on oikeasti kovaa niin ei edes se Knipex pure siihen. Pulttipyssy on toimiva iskuvaimentimien ja muidenkin pyörivien pulttien avaamiseen, mutta pulttipyssyn käyttäminen on erityisesti kielletty iskarien kanssa. En sano, etteikö pyssyä käytettäisi, mutta kait kieltoon joku syykin on. Ainakin sillä voi helposti avata täysin jännittyneen jousipaketin, jolloin tapahtuu mielenkiintoisia osien liikeratoja. Youtubesta löytyy hassunhauskoja esimerkkejä aiheesta :rofl:
Kiinnipäinhän ne kieltää paukuttamasta..

Edit: Ja samalla lailla ne jouset lentelee jos sen jännityksessä aukaisee, sama se millä aukaisee :rolleyes:
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
439
Ja samalla lailla ne jouset lentelee jos sen jännityksessä aukaisee, sama se millä aukaisee
Lentäähän ne, mut on teoreettinen mahdollisuus tajuta se jousen kanittaminen jos sitä käsipelillä kiertelee aukipäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 840
Lentäähän ne, mut on teoreettinen mahdollisuus tajuta se jousen kanittaminen jos sitä käsipelillä kiertelee aukipäin.
Jos sulla on jousi jännityksessä kun auot millä vaan sitä, sulla on jo hommat pisin vittuja valmiiksi siihen malliin että ettei taida äo riittää virhettä ymmärtämään.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
439
No sepä, siksi "teoreettinen mahdollisuus".
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
855
Jos kappale mitä yrität puristaa on oikeasti kovaa niin ei edes se Knipex pure siihen. Pulttipyssy on toimiva iskuvaimentimien ja muidenkin pyörivien pulttien avaamiseen, mutta pulttipyssyn käyttäminen on erityisesti kielletty iskarien kanssa. En sano, etteikö pyssyä käytettäisi, mutta kait kieltoon joku syykin on. Ainakin sillä voi helposti avata täysin jännittyneen jousipaketin, jolloin tapahtuu mielenkiintoisia osien liikeratoja. Youtubesta löytyy hassunhauskoja esimerkkejä aiheesta :rofl:
Normi autoissa nyt harvoin on niin kovaksi karaistuja osia, että nuo ei purisi. Niin iskarien kanssa on kielletty, koska iskarin tiivisteet tuskin tykkää siitä pyörittämisestä (joskus alkaa pyörimään ja joutuu sitten puristimia vähän säätämään) ja mopolla nyt ei saisi virallisesti kiristää mitään, kun kaikki pitäisi aina kiristää momenttiin. Kiristettäessä korkkaa todella herkästi se iskarin päässä oleva kierre mopolla, jolloin iskarista tulee käytännössä roskiskamaa kun alustan osiahan ei saisi modifioida.

Mene katsomaan korjaamolle, jos siellä korjataan yli 10v autoa niin avataan 95% todennäköisyydellä mopolla. Monet myös kiristää mopolla, vaatii sitten hyvää näppituntumaa. Ainahan ne jouset lentää jos niitä ei ole puristettu. Ei sillä ole väliä millä sen mutterin otat pois, jos jousta et ole puristanut. Kokeile avata se yli 10v vanha jousipaketti pitäen kiinni siitä keskellä olevasta torx/kuusiokolo päästä. On melko suuri riski, että se pyöristyy kuten tuossa edellä. Sama koiranluiden kanssa. Ihan käytännön syistä avataan mopolla. Tulee myös asiakkaalle halvemmaksi, kun homma hoituu nopeammin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
154
Jos kappale mitä yrität puristaa on oikeasti kovaa niin ei edes se Knipex pure siihen. Pulttipyssy on toimiva iskuvaimentimien ja muidenkin pyörivien pulttien avaamiseen, mutta pulttipyssyn käyttäminen on erityisesti kielletty iskarien kanssa. En sano, etteikö pyssyä käytettäisi, mutta kait kieltoon joku syykin on. Ainakin sillä voi helposti avata täysin jännittyneen jousipaketin, jolloin tapahtuu mielenkiintoisia osien liikeratoja. Youtubesta löytyy hassunhauskoja esimerkkejä aiheesta :rofl:
Tämä on nyt vähän samaa kategoriaa sen kanssa, että eräskin autonvalmistaja kieltää käyttämästä pulttipyssyä/mopoa pyörän pulttien kiristykseen. Voit arvata mitä työkalua pyöräpulttien kiristämiseen käytetään merkkikorjaamoissakin. :rolleyes:
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 046
Tämä on nyt vähän samaa kategoriaa sen kanssa, että eräskin autonvalmistaja kieltää käyttämästä pulttipyssyä/mopoa pyörän pulttien kiristykseen. Voit arvata mitä työkalua pyöräpulttien kiristämiseen käytetään merkkikorjaamoissakin. :rolleyes:
Mutta hyvän huoltamon tunnistaa momenttivarsista. Mopolla vedetään kiinni :cigar2:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
622
Autoa pitäisi edelleen yrittää laittaa kuntoon, se on vielä hieman vajaakuntoinen.
Tuossa joku aika sitten konepellin avausvaijeri meni katki. Vaijeri katkesi avausvivun sisältä. Vaijerista on pieni pätkä näkyvissä ja niinpä olen avannut konepellin pihdeillä. Mitäs tuolle voisi tehdä? Onkohan uusi vaijeri hankala asentaa?

 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
88
Uusi vaijeri, ja sen pituinen se, nyt vielä helppo/helpohko homma kun pellin saa auki, sitten kun tuo pätkä katkeaa niin sitten onkin opiskelu, että millä pellin saa auki rikkomatta mitään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 196
Viestejä
1 639 458
Jäsenet
36 165
Uusin jäsen
arcus28

Hinta.fi

Ylös Bottom