Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja.

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Welmari, 21.10.2016.

  1. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Hyvä huomio.
    Mun halpismittari ei näytä noin pieniä AC-jännitelukemia mutta hieman arvokkaampi dx.comista hankittu pihtiampeerimittari näyttää.
     
  2. iGMAS

    iGMAS

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Laturista puheen ollen niin omassa autossa(E38 750 2001) laturi ei lataa(Punainen valo palaa ja kaikki muuta valot palaa mitä tykää palaa kun virta on matala) ennen kuin on kierrokset kerran nousu ~3000 rpm. Sen jälkeen lataa normaalisti 13.7V.
     
  3. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Heräte puuttuu.

    Laturi yleensä lähtee lataamaan ilmankin pelkän jäännösmagnetismin turvin jos/kun se pyörähtää tarpeeksi joutuisaisasti :)
     
    iGMAS tykkää tästä.
  4. iGMAS

    iGMAS

    Viestejä:
    166
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Taita olla se pluggi mitä on edessä. Joka oli irti kun vaihdoin suutimet. Ihme kyllä että nyt vasta on alkanut reistalee vaikka vaihdoin suutimet Heinäkuussa. Pitää tutkii kun tule sopivasti aikaa.
     
  5. thunderbolt

    thunderbolt

    Viestejä:
    92
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2017
    On kyllä senverran paskaa tuuria nyt takajarrujen kanssa että eipä ole ennen moista ollut. Vuosi sitten tuli vaihdettua toinen takajarrusatula kun rupesi vuotamaan nestettä männän ja rungon välistä. Nou ei siinä mitään en jaksanut säätää tiivisteiden kanssa kun saatavuus oli vähän huono Suomesta sillä hetkellä ja pistin uuden satulan. Ensimmäisen satulan kun sain kiinni, niin eihän se perkele palauta kunnolla ja rengas jää jumiin. Ei muutakuin vanhaa takaisin ja kas kaikki toimii taas. Kaupasta uusi ja sama homma. Päätin sitten käyn hakemassa muualta toisen merkkisen ja kas vain kaikki toimii taas. Noh kun tuli aika vaihtaa toiselle puolelle, kun en vanhaa saanut painettua riittävän syvälle ja jäi laahaamaan vähän. Uutta satulaa taas kaupasta. No ei tämäkään oikein toimi, käsijarrunlinkku menee uuden satulan puolella puolet enemmän kuin toinen ja toisen puolen jarruteho jää vajaaksi. Vanhaa taas kiinni ja käsijarru toimii normaalisti. Laitoin uuden taas kiinni ja sama homma. Linkku liikkuu uuden puolella ihan liikaa. Vanhaa en voi laittaa enää kiinni kun purin sen osiin ja jumituksen syy lienee ollut vain hapettumat männän ja rungon välissä. Itse mäntä sisältä iha ruosteeton ja käsijarrun linkku ei jumittele niinkuin näillä on yleensä tapana.

    Onkohan nää korjatut satulat nykyään ihan kuraa vai mistähän moinen johtuu. Aikaisemmin kun noita linkulla olevia satuloita olen vaihdellut niin ihan ilman ylimääräisiä säätöjä on lähtenyt toimimaan. Satula kiinni, ilmaus ja polkimen polkemista kunnolla ja sitten kahvasta vetoa ja eiku ajoa..
     
    spacecat tykkää tästä.
  6. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    891
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Ymmärsinköhän oikein, mulla on joku 20 vuotta vanha perus multi meter ja näyttää 9V paristosta 9,16V tasajännitettä ja n. 10 sek. odottelun jälkeen laskee 0,00 Volttiin vaihtojännitettä.
     
  7. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Se on sitten jo parempi mittari.

    Mulla on leluina noita aivan halpiksia joista löytyi useampi joka mittaa vaikka maailman tappiin AC alueella 9 V paristosta sen 18 VAC
     
  8. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 561
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kuukauden verran käyttämättömänä seissyt T22 bensa-Avensis päätti sitten ruveta piiputtamaan.

    Lähti käyntiin normisti ja kävi hyvin. Muutaman kilsan matkalla rupesi tulemaan pientä nykimistä, pienessäkin mäessä hyytyi ja meinasi sammua. Risteyksiin sammui ja lähti vaivalloisesti käyntiin (startti pyörii kyllä hyvin). Lopulta sammui risteykseen ja piti työntää sivuun kun ei enää lähtenyt käyntiin.

    Tien sivussa sai pitkällä startilla käymään, mutta kun antoi vähän kaasua niin kierrokset putosi muutamaan sataan ja kuulosti kuin kävisi tyyliin kolmella tai kahdella pytyllä. Sammui kun yritti antaa varovasti kaasua.

    Lähteäkö etsimään vikaa sytytyksestä vai mistä? Pari talvea sitten teki samaa kostealla ja huolto sanoi että puola olisi menossa (en kyllä ulkoisia halkeamia löytänyt).
    Vai voisko olla likainen virranjakaja/pyörijä?
     
  9. Sturmovik84

    Sturmovik84

    Viestejä:
    15
    Rekisteröitynyt:
    09.01.2017
    Milläs moottorilla avensis on? Jos on vvt-i moottorinen niin kuulostaa hyvinkin puolavialta.
     
  10. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 660
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kokeile ekaks irroittaa MAF-anturista piuha. Jos toimii sen jälkeen hyvin niin MAF = kaputt, mikäli ei mitään vaikutusta vika jossain muualla...
     
  11. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    391
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    ...tai bensapumppu/suodatin
     
    spacecat tykkää tästä.
  12. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    891
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Miten olis vikakoodien luku? Onko jokaisella pytyllä oma puola? Vaihtaa puolien paikkaa ja katsoo, siirtyykö vika mukana.

    -e-

    Jaa, onko tuossa virranjakaja vielä?
    Katopa sinne jakajan kannen alle, ettei ole kosteutta ja pahasti hapettumaa.
    Niin ja tulpanjohtimien päät.
    Tulpat/imansuodatin/bensansuodatin vaihtoon jos ei ole ajallaan jo vaihdettu.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  13. agreskap

    agreskap

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitenkäs se vvt-i venttiilijumi oireili?
     
  14. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 633
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Varaosat Toyota - Avensis 1998-2003 T22 | Motonet Oy

    Motonetin mukaan useampaa erillaista löytyy eli virranjakajan kansi/pyörijä löytyy ja sille yksi puola, Sytytyspuola sylinterit 1. ja 4 ja Sytytyspuola sylinterit 2. ja 3.
    sekä 1,6 4A-FE ->00 jos Denso-jakaja/puola kannen alla (kannen kiinnitys ruuveilla) (käytetty vain Sedan-malleissa) eli hukkakipinäpuola.

    Mutta ainakin tulppien ja johtojen vaihto autoon. Joku saattaa ihmetellä, miksi tulpanjohdot, niin nekin saattaa joskus aiheuttaa läpilyöntejä.
     
  15. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 561
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Onkohan tuo 4A-FE?
    Täytyy kokeilla.
    En tiedä antaako ELM327 kovin tarkkaa vikakoodia.
    Yksi puola vain mistä menee johto virranjakajaan.
    Jakajan meinasin huomenna tsekata jos ehdin.

    Se huomio tuli tehtyä, että ylämäissä tuppasi hyytymään enemmän. Ja tuolla kun se pari tuntia oli tien poskessa, niin lähti taas kylmänä käyntiin ilman mitään ongelmaa ja saatiin ajettua pihaan. Kesällä ei ollut mitään ongelmia käynnin suhteen eli kostea ja kylmä keli vaikuttanee asiaan.
     
  16. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 633
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Eipä motonetissa näytä kauheesti maksavan uusi virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tulpat. Jopa ne tulpanjohdot vaikuttaa käyntiin eli saattaa lyödä läpi.
     
  17. weebee

    weebee

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Saattaa vaikka olla kosteutta jakajassa, joka sitten lämmetessään höyrystyy kanteen aiheuttaen häiriöitä. Avaa vaikka jakajan kannen käyntilämpöisestä koneesta ja antaa kuivua pellin alla tunnin-pari. Tulpanjohdot voisi olettaa pätkivän kylmänäkin, mutta voi kokeilla vaikka crc-käsittelyä niillekin.
     
  18. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 066
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Kyllä on yhtä juhlaa tämä talviautoilu, kun lämpötila sahaa edes takaisin nollan molemmin puolin ja sen seurauksena ovien lukot jatkuvasti jäässä. Kuskin ovi on pahin ja muilla ovilla ei olisikaan niin väliä. Alkaa vähitellen vituttaa kömpiä sisälle pelkääjän puolen oven kautta. Aseöljyä on lukkoihin kyllä laitettu.
     
  19. baggio

    baggio

    Viestejä:
    759
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2019
    Kokeilisin ampua sinne, silloin kun se on sulana, ensin reilusti "WD-40" tai vastaavaa vettä syrjäyttävää kamaa, ja vasta sitten voiteleva öljy perään.

    Tänä talvena olen kömpinyt kerran pelkääjän puolelta ja kerran vasemmasta takaovesta, kun on ollut pakko huuhtaista maantiekurat koneessa, eikä ole jaksanut kuivailla tiivisteitä sen jälkeen. Luulen vähän että ensi kerralla jaksan.
     
  20. DaKyy

    DaKyy

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaivaako nämä jäätyvät lukot jotain tiettyä automerkkiä/mallia, vai kipataanko sinne lukkoon jotain skeidaa? Itselle perin vieras tilanne, vaikka autojen kanssa tullut suhailtua reilut 20 vuotta. Joskus ovi toki ollut jäässä tiivisteistään, mutta se on yleensä raa'alla voimalla lähtenyt auki. Ja itsehän en käytä edes mitään lukko/aseöljyjä, vaan oman onnensa nojassa noi yleensä on olleet. Autotkin on kaukana tuliteristä.
     
  21. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    891
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    natsipakastimet?
     
    Ihmemies ja Corle tykkäävät tästä.
  22. Hammu

    Hammu

    Viestejä:
    645
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onkos muuten mitään simppeliä keinoa estää noiden ovien tiivisteiden jäätymistä? Tekee pahaa repiä kaikin voimin auki noita ovia :beye:
     
  23. Welmari

    Welmari

    Viestejä:
    487
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös noihin tiivisteisiin ole myynnissä jotain siveltävää jäätymisen estoa?
     
  24. weebee

    weebee

    Viestejä:
    214
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Silikonipuikko
     
    Asiantuntija tykkää tästä.
  25. DaKyy

    DaKyy

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämänkaltainen mielikuva kieltämättä itsellänikin on, mutta kun ei ole moisista omakohtaisia kokemuksia.
     
  26. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Alla mainittu estää ovien tiivisteiden jäätymisen.
    Motox Silikonipuikko | Motonet Oy
     
  27. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Aikoinaan mulla ja lähipiirillä oli VW Golf III-koppaisia autoja. Näitä valmistettiin about 90-luvun puolivälissä.
    Siinä mallissa oli ovien lukkomekanismi sellainen että pakkasella vaikka oven kahvaa nosti niin ovi ei auennut. Siinä mekanismissa oli jonkinlainen vika joka esti oven aukeamisen joskus kylmällä ilmalla.
    Tästä oli aikoinaan netissä jonkin verran keskusteluja.
     
  28. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 207
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Audissa olevan Defan letkulämppärin kun kytkee seinään niin autokatoksen vikavirtasuoja napsahtaa lähes samoin tein. Onko kokemusta meneekö nuo vastukset vai onkohan kaapelissa/liitoksissa jotain?
     
  29. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 161
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nyppää johto irti vastuksesta ja kokeile niin tietää
     
    blastermaster tykkää tästä.
  30. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    1 066
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Voi olla, että lukitusmekanismi oven sisällä on jäässä tai että siellä on kosteutta, joten varmaan joutuisi käyttämään ovipahvia irti.

    Se, että lukkojen jäätymistä ei ole sinun kohdallesi sattunut ei tee siitä harvinaista tai ihmeellistä ilmiötä.

    Ja raa'alla voimallahan se tiivisteistä kiinni jäätynyt ovi kannattaa repiä, niin että tiivisteet varmasti lähtevät mukaan. :facepalm:
     
    SR50La tykkää tästä.
  31. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 485
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Tiivisteisiin silikonia. Löytyy puikkona, spraynä ja rasvatuubina. Kaikki toimii samoin. Jos rasvatuubina ostaa niin ensin levitys ja antaa imeytyä ja ylimääräiset pyyhkäisee pois.
     
  32. DaKyy

    DaKyy

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Usein tulee oven repimisen sijasta aamulla käveltyä töihin kun ei tällä kertaa uskaltanut aukasta auton ovea, jos 20v vanhat tiivisteet ottaa vähän osumaa :facepalm:;)
     
    Asiantuntija tykkää tästä.
  33. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    809
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Silikonipuikkoa kokeiltu eikä auttanut auton ovien jäätymiseen, ehkä en vaan lätrännyt tarpeeksi. Tosin jos ovien huopamaiset tiivisteet ovat jo läpeensä kosteita ja jäässä niin eihän se estä sen yhteenjäätymistä, pitäisi tehdä siis ennakoivasti kun auto on kuiva ja kyllästää tiivisteet silikonilla (eikä sivellä vaan jäätyneen tiivisteen päälle).
     
  34. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Onkos muut törmännyt siihen ongelmaan että kun silikonipuikolla sivelee tiivistettä niin vaikka kuinka puristaa ja painaa puikkoa niin silikonia ei aina tule siihen pehmusteeseen? Vai onko mulla väärä tekniikka? Siinähän on vissiin jonkinlainen venttiili jota pitää painaa jotta silikonia tulee?
     
  35. Corle

    Corle

    Viestejä:
    301
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    volkkari nyt ainakin on sellainen ollut 90-luvulta lähtien ainakin.
     
    DaKyy tykkää tästä.
  36. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 485
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Kannattaa ostaa puikko missä se silikoni on samassa muodossa, kuin stick deodorantissa tai huulirasvassa missä pohjasta pyörittämällä saat sitä nostettua ylöspäin. Olen nuo venttiilillä olevat todennut huonoiksi.
     
  37. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    155
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itte käytän tuota/vastaavaa talvella aina pesun jälkeen, suihkaus huoltoasemalta saatuun kuivauspaperiin/-pyyhkeeseen ja sillä pyörittää tiivistepinnat todella nopeasti.
    Motox Silikonispray 500 ml | Motonet Oy
     
  38. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
  39. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 485
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Ei ne johdot katki kyllä mene ellei ole asennettu väärin. Johtosarja kestää pidempään, kuin auto yleensä. Hajonneet vastukset on ihan yleinen vika. Toki kannatta tarkistaa, että ne johdot ylipäätään on kiinni.
     
  40. Perkeles

    Perkeles

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Ei ole kyllä ikinä ollut ovien tiivisteiden jäätymisen kanssa ongelmia. Toki itse aina pessyt nuo ovien välitkin kunnolla. Autoja ollut kuitenkin toista kymmentä ja autoiluvuosia kohta parikymmentä.
     
  41. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 366
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Glykoli. Jäähdytysnestettä sinne tiivisteeseen sivelee niin ei varmaan jäädy.

    Joutuu joskus vaan lisäilemään kun häviää kelien/pesun myötä.
     
  42. Kitosh

    Kitosh

    Viestejä:
    22
    Rekisteröitynyt:
    20.09.2018
    Varsinkin Calixit. Jos ei niiden tiivisteet vuoda kosteutta sisään, eli vikavirtasuojat paukkuu, niin sitten vastukset palaa. Defat on minusta kestävämpiä.
     
  43. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 161
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Luulis defoissa menevän samanlailla, kuitenkin niin yksinkertaista teknologiaa. Enemmän uskoisi olevan käytöstä riippuvaista, jos löytyy vaikka katkova lämpötolppa niin ei kauheasti mikään kestä.
     
  44. baggio

    baggio

    Viestejä:
    759
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2019
    Hajotin rempatessa pohjamuovin nurkan korvakkeen. Korvake on repeytymässä irti, halkeama kattaa 3/4 matkasta. Jos ei sitä heti korjaa, ensimmäinen lumiköntti johon vaimo ensimmäisessä lumikelissä ajaa repäisee tietysti loputkin.

    Muovihitsausta samasta kappaleesta leikattua soiroa kuumaliimapistoolilla sulattamalla olisi kiva harjoitella, mutta tulisiko edes kestämään tällaisessa tärkeässä paikassa?

    Koska ei ole näkyvällä paikalla, ei ole väliä miltä korjaus näyttää. Kestävyys ja helppous on pääasia.

    Kilp-autoilussa puskurit niitataan. Tarvitseeko siihen jonkin koneen? Jos poraisi reiät ja koettaisi käsin jotkut niitit väkertää? Lisäksi liima. Mikä helposti saatava halpa liima?
     
  45. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 561
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tulee mieleen vaihtoehdot:
    - sulata reunat yhteen TAI
    - poraa reikiä riviin ja vedä nippusiteillä kiinni TAI
    - hae muovi/peltilevy ja niitä popniiteillä muoviin
     
  46. Josef

    Josef Це політично коректна назва.

    Viestejä:
    417
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse käyttäisin kans tuota viimeistä vaihtoehtoa, tosin en niitä niitä niitteja vaan niittaan.
     
  47. Corle

    Corle

    Viestejä:
    301
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kestävin todennäköisesti olisi että molemmin puolin muovia ohut metallilevy ja popniitillä kiinni, jos pelkkään muoviin niin popniitti pettää todennäköisesti melko heti.
     
  48. Junaski

    Junaski

    Viestejä:
    997
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Liekkö vakavakin vika kun Ford Focus joku vm. 14 ja 17 väliltä ei lähde käyntiin avaimettomasti?. Ovet aukeaa kyllä kaukosäädöllä mutta kun avaimen vie auton sisälle ja painaa starttinappulaa, niin ei inahdakaan. Patterit on kuulemma tänään vaihdettu molempiin avaimiin, ja ei vaikutusta.
     
  49. Stail

    Stail

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei ole fordia mutta, onko siellä sisällä avaimelle paikkaa?
    Omassa volvossa on avaimenreikä vaikka keyless systeemi on.
    Joskus hyvin harvoin sanoo että ei löydä avainta. Käyttää kolossa, starttaa ja sitten voi ottaa irti taas.
     
  50. Junaski

    Junaski

    Viestejä:
    997
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ohjekirjan mukaan on paikka avaimelle muovisuojan takana ohjauspylväässä, mutta avaimessa on se teräosa kotelon sisällä. Pitäisikö sen toimia sillä pelkällä avainosalla, vai pitääkö se olla liitetty siihen kauko-ohjain osaan?, kun ei ole taitto malli. Omistaja kun ei käytä nettiä muuhun kuin laskujen maksuun, niin pitää näin etänä yrittää auttaa.