Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kävin kysymässä yhdestä paikallisesta huollosta että täyttävätkö systeemin jos laitan itse uuden kompuran paikalleen kun tuota on nyt naplannut pois ja takaisin useampaankin otteeseen.

Ei niille mitään kannata kertoa, muuta kuin että järjestelmä tyhjä. Menet vaan täyttämään.

Laita uus kuivain myös jos putket oli kauan irtonaisena.
 
Ei niille mitään kannata kertoa, muuta kuin että järjestelmä tyhjä. Menet vaan täyttämään.

Laita uus kuivain myös jos putket oli kauan irtonaisena.

No toinen viikon verran ollut irti. Kuivain on vaihdettu vähän reilu vuosi sitten mutta voisihan tuon toki vaihdella.
 
No toinen viikon verran ollut irti. Kuivain on vaihdettu vähän reilu vuosi sitten mutta voisihan tuon toki vaihdella.

Ehdottomasti pitää tuolloin vaihtaa kuivain, koska se kerää ilmasta kosteutta, ja tarpeeks kun on saturoitunu vedestä niin se ei enään toimi kuivaimena. Viikko on todella pitkä aika niin pienelle kuivaimelle mitä autoissa käytetään.
 
2 vuotta sitten tein helmapeltien maalaamisen. Nyt ne taas kukkii.

Toimenpiteet jotka tein 2 vuotta sitten olivat seuraavat:

1. teräsharjallakoneella pinnat kirkkaalle pellille ja putsaus asetonilla
2. Motonetin Rust Stop- ruosteenestäjän sively ja vaikutuksen odotus. Teräsharjalla taas kirkkalle pellille, asetoni.
3. Pohjamaali ja asetonilla puhtaaksi
4. Pintamaali ja asetonilla puhtaaksi
5. Massa päälle

Ymmärsinkö oikein nyt, että kohdassa 2. meni homma metsään aikoinaan?
Eli pitääkö tuo Rust Stop kerros jättää pohjamaalin alle?
 
2 vuotta sitten tein helmapeltien maalaamisen. Nyt ne taas kukkii.

Toimenpiteet jotka tein 2 vuotta sitten olivat seuraavat:

1. teräsharjallakoneella pinnat kirkkaalle pellille ja putsaus asetonilla
2. Motonetin Rust Stop- ruosteenestäjän sively ja vaikutuksen odotus. Teräsharjalla taas kirkkalle pellille, asetoni.
3. Pohjamaali ja asetonilla puhtaaksi
4. Pintamaali ja asetonilla puhtaaksi
5. Massa päälle

Ymmärsinkö oikein nyt, että kohdassa 2. meni homma metsään aikoinaan?
Eli pitääkö tuo Rust Stop kerros jättää pohjamaalin alle?
Jos se on kirkkaalla puhtaalla pellillä, ei siihen mitään ruststoppeja kannata sotkea. Jos maalit on jotain perus paukkupulloja, 2v on ihan hyvä saavutus.
 
2 vuotta sitten tein helmapeltien maalaamisen. Nyt ne taas kukkii.

Toimenpiteet jotka tein 2 vuotta sitten olivat seuraavat:

1. teräsharjallakoneella pinnat kirkkaalle pellille ja putsaus asetonilla
2. Motonetin Rust Stop- ruosteenestäjän sively ja vaikutuksen odotus. Teräsharjalla taas kirkkalle pellille, asetoni.
3. Pohjamaali ja asetonilla puhtaaksi
4. Pintamaali ja asetonilla puhtaaksi
5. Massa päälle

Ymmärsinkö oikein nyt, että kohdassa 2. meni homma metsään aikoinaan?
Eli pitääkö tuo Rust Stop kerros jättää pohjamaalin alle?

Miksi sä otit sen ruosteenesto aineen pois?
 
Jos se on kirkkaalla puhtaalla pellillä, ei siihen mitään ruststoppeja kannata sotkea. Jos maalit on jotain perus paukkupulloja, 2v on ihan hyvä saavutus.

Koska mistään pellistä ei saa pintaruostetta 100% pois, ruostestoppi siellä alla estää sen ruosteen etenemisen.

Itsellä oli 20v sitten yhdessä autossa kiveniskemästä lähtenyt iso ruoste tuulilasin yläreunassa, rapsuttelin maalit pois, ruostestop ja kynsilakalla maalia päälle, ei ollut siisti mutta mutta melkein 10v ajoin sillä, eikä koskaan ruostunut uudestaan.
 
No niin, nyt on sitten tehty Ford Focus 1.4 vm. 2001 jarruremonttia etuakselille... kiitoksia kaikille jarruongelmiani kommentoineille ja projektissa kannustaneille! :)

Ensin (eli jo viikko sitten) tehtiin epävarmempi/hankalampi puoli, eli etuoikea, joka rahisi pahasti jarrutettaessa. Siellä oli tosiaan sisempi pala kulunut loppuun, ulommassa oli vielä pintaa useampi milli.

etuoikean palat.jpg


Koska palojen epätasaisen kulumisen takia oli ollut epäilystä jarrusatulan jumittamisesta, niin satula sitten remontoitiin paikallaan jarruletku kiinni. Eli mäntä, sisempi tiiviste ja pölysuoja vaihtuivat. Vanhassa männässä oli hieman korroosiota ulommassa päässä, mutta jarrusatulan sisäosat olivat siistinoloiset, joten uusi tiiviste vanhan tilalle ja sitten uusi mäntä pölysuojineen paikalleen. (Tässä vaiheessa voi todeta, että jarrumäntätyökalusta olisi ollut hyötyä... mutta meni se mäntä näköjään paikalleen riittävästi hakkaamallakin - ja kyllä, ilmaruuvi oli auki samoin kuin korkki ylhäällä jarrunestesäiliössä.) Oli vittumainen operaatio kaiken kaikkiaan, mutta onnistui. Sitten palat paikalleen, uusi jarrulevy paikalleen ja kokonaisuus kasaan. Jarrunestettä täydennettiin säiliöön operaatio aikana vähän toista litraa. Aikaa kului tämän nurkan parissa yhteensä lähemmäs viisi tuntia.

1721670917625.jpeg


Myös huonokuntoiset pinnapultit muttereineen vaihtuivat samalla, paras ja tilavin paikka vaihtaa ne on tuossa irrotetun satulan kohdalla, muualla ei mahdu. Tulivat vasaralla naputtamalla nätisti ulos ja uudet sai muttereilla ja prikoilla vedettyä paikalleen. Näiden vaihto oli helppo ja nopea osa kokonaisuutta.

Tänään sitten tehtiin etuvasen, kun sää salli ja paikat olivat vetristyneet. Palat ja levyt sekä tehdaskunnostettu jarrusatula, kun tälle puolelle oli puolitoista vuotta aiemmin vaihdettu jarruletku, joten tiedettiin sen lähtevän helposti auki. Sekä ne pinnapultit, kun ei ne paljoa maksa ja tälläkin puolella kunto hieman arvelutti. Jarrupaloissa oli tällä vasemmallakin puolella havaittavissa epätasaista kulumaa - sisemmässä oli ehkä millimetri kulutuspintaa jäljellä ja ulommassa useita millimetrejä. Aikaa meni tällä kertaa melko tarkkaan kolme tuntia - fiksumpi olisi tehnyt kahteen, jos olisi laittanut Rust Offin heti alussa jarrulevyn ja navan väliin ja jos olisi tajunnut vaihtaa jarruletkun vanhasta satulasta uuteen ennen kuin uusi satula oli jo ruuvattu paikalleen. Jarruletku kun ei mahdottomia suostu kiertymään... Mutta paljon helpompi tämä puoli kokonaisuutena. Jarrunestettäkään ei tällä kertaa vuodatettu yhtä vuolaasti, vaan ilmat pyrittiin saamaan pois perinteisellä metodilla komentamalla jarrumiestä polkemaan ja avaamalla ilmausruuvia sopivassa syklissä.

1721672112996.jpeg


Hyvä siitä tuntuisi tulleen. Pysähtyy erittäin hyvin, ei ääntele ja poljintuntuma on jees. Osa- ja tarvikekustannukset alle 300€ kotimaisista kivijalkakaupoista. Keskeisinä osina tuota Brembon halpislinjastoa - no, eiköhän se riitä tällaiseen tonnin pommiin. Kemikaliopuolelta CRC:n Rust Offia ja Bräkleen Prota Motonetistä sekä Bilteman DOT4:sta ja jarrusatularasvaa, koska ne olivat Biltemassa halvempia kuin Motonetissä eivätkä MSDS:ien selailun perusteella kuitenkaan laadullisesti huonompia.

1721671886634.jpeg
Tuli viestin kuvista ja hankalasta satula kiinni remppaamisesta mieleen, että minkä helvetin takia kaikissa autoissa ei ole letku banjopultilla kiinni satulassa? Ymmärtäisin tuon surkean virityksen ennen toista maailman sotaa tehdyssä autossa, mutta kuvienkin auto lienee ABS-anturista päätellen hieman uudempi. Banjopultti on ylivertainen kiinnitystapa verrattuna letkun suoraan satulaan ruuvaamiseen. Oh helppo irrottaa ja vaikka banjopultti vaihtaa, jos onkin mutkia matkassa. Satulan irrotuksen jälkeen on helppo laittaa umpeen tavallisella ruuvilla ja kupukantamutterilla. Ei tarvitse pyörittää satulaa, kun irrottaa letkun.

Jos se on kirkkaalla puhtaalla pellillä, ei siihen mitään ruststoppeja kannata sotkea. Jos maalit on jotain perus paukkupulloja, 2v on ihan hyvä saavutus.
Nyt ei voinut olla tästä kyse, koska oli asetonilla puhdistanut ennen maalausta. Kilikolimaalit olisivat lähteneet mukana.
 
No toinen viikon verran ollut irti. Kuivain on vaihdettu vähän reilu vuosi sitten mutta voisihan tuon toki vaihdella.
Max ~1h sais olla putket auki jos ei meinaa kuivaajaa vaihtaa. Eli kuivaaaja paikalleen tulppiensa kanssa, kompura ja liitokset kiinni. Sitten lompsii täyttöhuollon pihalle, kiskasee putket kiinni kuivuriin ja sen jälkeen heti täyttökoneelle alipaineimuun.
 
Max ~1h sais olla putket auki jos ei meinaa kuivaajaa vaihtaa. Eli kuivaaaja paikalleen tulppiensa kanssa, kompura ja liitokset kiinni. Sitten lompsii täyttöhuollon pihalle, kiskasee putket kiinni kuivuriin ja sen jälkeen heti täyttökoneelle alipaineimuun.

Juuh, laitoin jo kuivaimen tilaukseen kun tietenkään mistään kivijalasta saa yhtä silica gel -pussia.

Kompura on nyt paikallaan ja auto käy kuten pitääkin. Jahka kuivain nyt ehtii ilmoitetussa 2-4pv tänne, niin tyrkätään sitten paikalleen ja laittaa putket kiinni. Pitää varailla täyttöhuolto jo valmiiksi - jahka nyt siis tulee edes ensin jonkinlainen vahvistus siitä että on lähtenyt liikenteeseen.
 
Nyt kun ilmastointiasiaa tässä ollut yllä, niin mitäs kannattaa tehdä ilmastoinnin kuivamelle joka ollut vuosia paikallaan aukinaisessa järjestelmässä? Siis sen takia sille kuivaimelle pitäisi jotain tehdä, kun uusia ei enää vm. 89 vehkeeseen saa. Voiko sen "kuivattaa" itse? Voiko sen avata ja lykätä uutta tavaraa sisälle? Joku muu, mikä? Orkkis-aineethan olleet R12:ta, jos sillä jotain merkitystä on.
 
Nyt kun ilmastointiasiaa tässä ollut yllä, niin mitäs kannattaa tehdä ilmastoinnin kuivamelle joka ollut vuosia paikallaan aukinaisessa järjestelmässä? Siis sen takia sille kuivaimelle pitäisi jotain tehdä, kun uusia ei enää vm. 89 vehkeeseen saa. Voiko sen "kuivattaa" itse? Voiko sen avata ja lykätä uutta tavaraa sisälle? Joku muu, mikä? Orkkis-aineethan ollee R12:ta, jos sillä jotain merkitystä on.

Kyllä tuo silikaattirae pitäisi olla mahdollista kuivata vaikka uunissa. Jossain sovelluksissa esim. jousituksen paineilmakompuralle ilma imetään rakeiden läpi, ja jos painetta pitää päästää pois, se ohjataan myös noiden rakeiden läpi kuivattaen ne.
 
Kävi klassisesti ”turvavyö välissä oven pamauttaminen”, jonka seurauksena sekä oven karmiin että kohtaan johon ovi sulkeutuu pienet lommot, ja hieman maalia lähtenyt. Ei suuren suuri ongelma, mutta vituttaa kyllä suunnattomasti melkein uudessa autossa. Ainoa yksinkertainen korjaus lienee joku maalikynä, ja antaa lommojen olla? Kaskoon tuota ei varmaan mitenkään saa menemään.
 
Nyt kun ilmastointiasiaa tässä ollut yllä, niin mitäs kannattaa tehdä ilmastoinnin kuivamelle joka ollut vuosia paikallaan aukinaisessa järjestelmässä? Siis sen takia sille kuivaimelle pitäisi jotain tehdä, kun uusia ei enää vm. 89 vehkeeseen saa. Voiko sen "kuivattaa" itse? Voiko sen avata ja lykätä uutta tavaraa sisälle? Joku muu, mikä? Orkkis-aineethan olleet R12:ta, jos sillä jotain merkitystä on.

mihin autoon ei saa?

esim jenkkivehkeisiin jostain rockautosta.. ym

vai onko japsi, niihin ei aina uusiinkaan helpolla saa osaa..
 
Kerran kokeiltu ja ihan asiallista kunhan muistaa riittävän kerrospaksuuden merkityksen.

Eli ei tule vartissa valmista vaan huolellisesti pohjatyöt ja useampi kerros huolellisesti maalaten.
Happopohjamaalia nimenomaan ei kuulu laittaa "riittävää kerrospaksuutta". Se on tartuntapohjamaali, jonka nimenomainen tarkoitus on, että se on vartissa valmis. Sen jälkeen laitetaan hiontamaali tai pohjamaali.
 
Kyllä tuo silikaattirae pitäisi olla mahdollista kuivata vaikka uunissa. Jossain sovelluksissa esim. jousituksen paineilmakompuralle ilma imetään rakeiden läpi, ja jos painetta pitää päästää pois, se ohjataan myös noiden rakeiden läpi kuivattaen ne.

Tämä täytynee ottaa työn alle. Pitää tosin tarkistaa, että onko tuohon prässätty kumiletkua, mikä ei lämmöstä tykkää. Toki voinee sitä maltillisemmalla lämmöllä koittaa kuivata.
mihin autoon ei saa?

esim jenkkivehkeisiin jostain rockautosta.. ym

vai onko japsi, niihin ei aina uusiinkaan helpolla saa osaa..

Volvo 480 Turbo. Kaikki tarvikkeet mitä nähnyt on niin erilaisilla lähdöillä, että ei kyllä tuohon sovi. Autoa tehty lisäksi myöhemmin R134:lle, mihin saa paremmin osia, ja ne on erilaisia.
 
Kyllä tuo silikaattirae pitäisi olla mahdollista kuivata vaikka uunissa. Jossain sovelluksissa esim. jousituksen paineilmakompuralle ilma imetään rakeiden läpi, ja jos painetta pitää päästää pois, se ohjataan myös noiden rakeiden läpi kuivattaen ne.

Näin vähän arvelin itsekin mutta en ehtinyt uhrata suurempaa ajatusta asialle. Mutta jahka ja kun vaihdan tuohon omaan uuden, niin otan kuivaimen talteen ja kokeilen.

Omaan nyt ei ole saatavuusongelmaa, mutta tuskin turhaan noita huvikseen ostelee jos kuivaaminen onnistuu.
 
Happopohjamaalia nimenomaan ei kuulu laittaa "riittävää kerrospaksuutta". Se on tartuntapohjamaali, jonka nimenomainen tarkoitus on, että se on vartissa valmis. Sen jälkeen laitetaan hiontamaali tai pohjamaali.

No joo hain tällä sitä lähinnä, että luetaan valmistajan suositus aiheesta.

Esim. Car-repille:

Käyttöohje:
• Ennen käyttöä, suosittelemme märkä-hiontaa muoviosille märkä-hiekkapaperilla P600 ja puhdistusta Car-Rep® Grease Offilla
• Ravista purkkia 2 min ajan
• Suorita koemaalaus
• Suihkuta useita ohuita kerroksia muutaman minuutin välein
Pohjamaalina käytettäessä 2 kerrosta (15 mikronin kerros) riittää - hiottavissa n. 15 min kuluttua
• Hiontamaalina käytettäessä 4 kerrosta (30-50 mikronin kerros) - hiottavissa n. 45 min/kevyt hionta tai n. 90 min/märkähionta

• Tuote sopii hiotulle alumiinille, pellille ja sinkitylle pellille
• Voidaan käyttää myös teräksen ulkovarastointipinnoitteena 3 kuukauden ajan kuivakalvon paksuuden ollessa vähintään 50 mikronia
• Käytön jälkeen käännä pullo ylösalaisin ja paina suutinta kunnes purkista tulee vain ponneainetta
 
Minulla on vm. -97 E230 Mersu, johon piti teettää vähän korjauksia ja huoltoa. Huoltomies laittoi öljynsuodattimenkannen väärin kiinni öljynvaihdon yhteydessä, joten ajellessani kotiin öljyä roiskui moottoritilaan ja vein auton uudelleen pajalle, jossa asia korjattiin. Nyt kuitenkin autossa palaa öljyvalo, vaikka moottorissa on oikea määrä öljyä. Lisäksi paloivat SRS (punaisena), ETS (keltaisena) ja ABS (keltaisena), mutta nuo vikavalot sammuivat itsekseen. Kuulemma öljyä on saattanut roiskua joillekin antureille, jotka antavat sitten vääriä tuloksia tai laturille, joka antaisi väärää jännitettä ja sytyttelisi aiheettomia vikavaloja. Vaikka öljyä siivottiin moottoritilasta, sitä valuu sieltä edelleen hieman. Myös akku meni kerran aika mystisesti tyhjäksi, joten rupesin epäilemään, että onko laturi sökö. Toisaalta laturin vikavalo (akun kuva) ei ole vilkahtanut kertaakaan ja akun tyhjeneminen voi olla seurausta myös hyvin vähäisestä ajamisestani. Mitä olette mieltä uskaltaako tuolla autolla ajaa vai pitäisikö se viedä korjaamolle, jossa laturi tutkittaisiin vai mitä?
 
Minulla on vm. -97 E230 Mersu, johon piti teettää vähän korjauksia ja huoltoa. Huoltomies laittoi öljynsuodattimenkannen väärin kiinni öljynvaihdon yhteydessä, joten ajellessani kotiin öljyä roiskui moottoritilaan ja vein auton uudelleen pajalle, jossa asia korjattiin. Nyt kuitenkin autossa palaa öljyvalo, vaikka moottorissa on oikea määrä öljyä. Lisäksi paloivat SRS (punaisena), ETS (keltaisena) ja ABS (keltaisena), mutta nuo vikavalot sammuivat itsekseen. Kuulemma öljyä on saattanut roiskua joillekin antureille, jotka antavat sitten vääriä tuloksia tai laturille, joka antaisi väärää jännitettä ja sytyttelisi aiheettomia vikavaloja. Vaikka öljyä siivottiin moottoritilasta, sitä valuu sieltä edelleen hieman. Myös akku meni kerran aika mystisesti tyhjäksi, joten rupesin epäilemään, että onko laturi sökö. Toisaalta laturin vikavalo (akun kuva) ei ole vilkahtanut kertaakaan ja akun tyhjeneminen voi olla seurausta myös hyvin vähäisestä ajamisestani. Mitä olette mieltä uskaltaako tuolla autolla ajaa vai pitäisikö se viedä korjaamolle, jossa laturi tutkittaisiin vai mitä?

Öljyvalo palaa silloin kun ei ole öljynpainetta
 
Öljyvalo palaa silloin kun ei ole öljynpainetta
Eli olisiko sitten öljypumpussa esimerkiksi ongelma? Välillä tuokin valo sammuu. Korjaaja sanoi, että auton pitäisi jotenkin nollata tuo valo. Olen kokeillut käynnistää auton useamman kerran, mutta valo ei silti ole sammunut.
 
Kävin kysymäsä paljonko maksaa 120VTI-pösp/Citikka venttiilikannen tiivisteen vaihto. Ei uskaltanut arvata, sanoi että yksi Pösö, piti vaihtaa koko plastiikkakoppa, ja sekin falskasi, piti tlata originaali, sit piti. Pulttivälit menee kaarelle, ajan kanssa ja huonossa heti.
En edes tiiä olisko moista pakko tehdä, hyvin on toiminut vaikka tulppamontuissa pirusti öljyä.
 
Eli olisiko sitten öljypumpussa esimerkiksi ongelma? Välillä tuokin valo sammuu. Korjaaja sanoi, että auton pitäisi jotenkin nollata tuo valo. Olen kokeillut käynnistää auton useamman kerran, mutta valo ei silti ole sammunut.

En voi tietää, paras on kun viet auto takaisin ja pyydät laittamaan kuntoon.
 
Kävin kysymäsä paljonko maksaa 120VTI-pösp/Citikka venttiilikannen tiivisteen vaihto. Ei uskaltanut arvata, sanoi että yksi Pösö, piti vaihtaa koko plastiikkakoppa, ja sekin falskasi, piti tlata originaali, sit piti. Pulttivälit menee kaarelle, ajan kanssa ja huonossa heti.
En edes tiiä olisko moista pakko tehdä, hyvin on toiminut vaikka tulppamontuissa pirusti öljyä.

Halvin olisi putsata nykyinen ja liimata se silikonilla takasin
 
Eli olisiko sitten öljypumpussa esimerkiksi ongelma? Välillä tuokin valo sammuu. Korjaaja sanoi, että auton pitäisi jotenkin nollata tuo valo. Olen kokeillut käynnistää auton useamman kerran, mutta valo ei silti ole sammunut.
Paljonko kerkesit ajamaan, kun öljynsuodatin vuoti? Kuulostaa kyllä pahalta jos nyt öljyvalo palaa... Melkein vaatisin, että laskevat öljyt pois ja aukaisevat öljynsuodattimen. Jos löytyy metallihilettä, niin sitten on isompi moottoriremontti.
 
Paljonko kerkesit ajamaan, kun öljynsuodatin vuoti? Kuulostaa kyllä pahalta jos nyt öljyvalo palaa... Melkein vaatisin, että laskevat öljyt pois ja aukaisevat öljynsuodattimen. Jos löytyy metallihilettä, niin sitten on isompi moottoriremontti.
Varmaan n. 10 km.
 
Varmaan n. 10 km.

Olisi kannattanut itse laittaa se öljynsuodattimen kansi kiinni, kun jatkaa ajamista. Tai vaatia se huoltajasankari paikalle laittamaan.
Pitikö moottori epätavallista ääntä tuolla matkalla. Pitänee karkeata ääntä jos ei ole öljynpaineita.
 
Voivat korjaamolla suhtautua nihkeesti korvauksiin jos on tietoisesti ajettu vähillä öljyillä. Voi jäädä 50/50 kovankin tinkauksen jälkeen.
 
Olisi kannattanut itse laittaa se öljynsuodattimen kansi kiinni, kun jatkaa ajamista. Tai vaatia se huoltajasankari paikalle laittamaan.
Pitikö moottori epätavallista ääntä tuolla matkalla. Pitänee karkeata ääntä jos ei ole öljynpaineita.
Ei ole pitänyt epätavallista ääntä. Kun nyt muistelen, niin en ole ajanut varmaan kuin kilometrin, kun öljyä on ollut vähänlaisesti eli öljyvalo on jo palanut.
 
Paljonko kerkesit ajamaan, kun öljynsuodatin vuoti? Kuulostaa kyllä pahalta jos nyt öljyvalo palaa... Melkein vaatisin, että laskevat öljyt pois ja aukaisevat öljynsuodattimen. Jos löytyy metallihilettä, niin sitten on isompi moottoriremontti.
Varmaan n. 10 km.
Ei ole pitänyt epätavallista ääntä. Kun nyt muistelen, niin en ole ajanut varmaan kuin kilometrin, kun öljyä on ollut vähänlaisesti eli öljyvalo on jo palanut.

No niin tai näin.

Seuraavaksi kannattanee mitata todelliset öljynpaineet.
 
Itsellä on edelleen latauksen kanssa ongelmia. Akunhallintamoduulin johto irti lataa hyvin, mutta johto kiinni lataus sekoilee välillä ja akunhallinta näyttää järjettömiä lukemia. Vaihdettuja osia tähän asti laturi, akunhallintamoduuli ja akun maakaapeli. Akku uusittu talvella.

Mittasin moottorin ja akun maan välille 1.5 ohmin vastuksen. Irroitin rungon ja startin välissä olevan maakaapelin ja vastus oli ääretön. Maakaapeli antoi irrallaan 0.2 ohmin vastuksen. Kun olin hionut kaikki liitokset ja laitoin kaapelin takaisin paikalleen, vastus oli 1.0 ohmia.

Mitä mieltä noista lukemista? Onko 1 - 1.5 ohmia moottorin ja rungon välille liikaa? Nämä mittaukset oli tehty moottori pois päältä pelkän akun kanssa.
 
Meinasin olla kätevä ja laittaa kannen paikalleen ilman nosturia...Eikun uutta tiivistettä ostamaan.
 

Liitteet

  • 17220137300697321453709033824509.jpg
    17220137300697321453709033824509.jpg
    298,7 KB · Luettu: 221
Vaihteiston vaihteenvalitsimen akselin stefa vaikuttaisi vuotavan. Onko kokemuksia tuollaisen vaihdosta? Kansi B vaan pois vai pitääkö enemmän purkaa? Pultit 13 ja 14 varmaan täytyy irroittaa? Mietin vaan ettei sitten lähde vaihteiston sisältä jokin pois paikaltaan ja joudu koko vaihteistoa avaamaan.

vaihdeakseli.png

Oli muuten tiiviste vaikea löytää. Sama tiiviste Peugeotilla (254127) maksaa 30e, Mitsubishilla (2590A064) 10e ja Cortecon (19032403B) 4e. NOK:n osanumero on AR0809J ja Toyotan 9031118013. Jos joku sattuu haulla etsimään samaa tiivistettä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vuoto on hidasta ja tai öljypinta pysyy kohdillaan, riittää ainoastaan pinnan tarkistus vuosittain ja lisäys.
Voihan sitä öljyvuotoihin noinkin suhtautua, mutta kyllä itse tykkään vaihtaa vuotavat tiivisteet.
Löytyikin jo googlaamalla venäjänkielinen ohje operaatiosta, ei vaikuta kovin pahalta hommalta: Замена сальника штока выбора передач
Vielä kun löytäisi osan jostain, ei taida muita vaihtoehtoja olla kuin merkkiliikkeestä tilata.
 
Käytin yhtä koslaa tuossa leimalla viikolla ja katsuri halusi kovasti että tulisin sen kanssa vielä uudestaan, kertoi että toisella puolella alapallo väljä, sekä molempien alatukivarsien sisemmät puslat väljät.
Asia selvä ja ok.

Tänään vaihdoin alatukivarret(sisältää puslat sekä alapallon) ja vitutus oli suuri kun huomasin että alapallon sijasta väljänä olikin raidetangon sisäpää.

Harrastushan tämä toki on.
 
Epämääräisen satunnaiset bensansaantiongelmat vaivanneet latuskaa. Kohokammiossa melkoinen määrä hartsittunutta bensaa, tuosta kun sopivasti joku muru tukkii suutinta ja seistyään taas painuu pohjaan niin alkaa loogisuutta löytymään. Putsasin muhjut pois ja vaihdoin kaikki sisukalut ja tiivisteet uuteen.
DSC_4126.JPG
 
Käytin yhtä koslaa tuossa leimalla viikolla ja katsuri halusi kovasti että tulisin sen kanssa vielä uudestaan, kertoi että toisella puolella alapallo väljä, sekä molempien alatukivarsien sisemmät puslat väljät.
Asia selvä ja ok.

Tänään vaihdoin alatukivarret(sisältää puslat sekä alapallon) ja vitutus oli suuri kun huomasin että alapallon sijasta väljänä olikin raidetangon sisäpää.

Harrastushan tämä toki on.
Aiotko tyytyä suikkalakin virheelliseen diagnoosiin vai reklamoida aiheesta?
 
Epämääräisen satunnaiset bensansaantiongelmat vaivanneet latuskaa. Kohokammiossa melkoinen määrä hartsittunutta bensaa, tuosta kun sopivasti joku muru tukkii suutinta ja seistyään taas painuu pohjaan niin alkaa loogisuutta löytymään. Putsasin muhjut pois ja vaihdoin kaikki sisukalut ja tiivisteet uuteen.
DSC_4126.JPG
Latuska vähällä ajolla?
 
Minulla on vm. -97 E230 Mersu, johon piti teettää vähän korjauksia ja huoltoa. Huoltomies laittoi öljynsuodattimenkannen väärin kiinni öljynvaihdon yhteydessä, joten ajellessani kotiin öljyä roiskui moottoritilaan ja vein auton uudelleen pajalle, jossa asia korjattiin. Nyt kuitenkin autossa palaa öljyvalo, vaikka moottorissa on oikea määrä öljyä. Lisäksi paloivat SRS (punaisena), ETS (keltaisena) ja ABS (keltaisena), mutta nuo vikavalot sammuivat itsekseen. Kuulemma öljyä on saattanut roiskua joillekin antureille, jotka antavat sitten vääriä tuloksia tai laturille, joka antaisi väärää jännitettä ja sytyttelisi aiheettomia vikavaloja. Vaikka öljyä siivottiin moottoritilasta, sitä valuu sieltä edelleen hieman. Myös akku meni kerran aika mystisesti tyhjäksi, joten rupesin epäilemään, että onko laturi sökö. Toisaalta laturin vikavalo (akun kuva) ei ole vilkahtanut kertaakaan ja akun tyhjeneminen voi olla seurausta myös hyvin vähäisestä ajamisestani. Mitä olette mieltä uskaltaako tuolla autolla ajaa vai pitäisikö se viedä korjaamolle, jossa laturi tutkittaisiin vai mitä?
Outoa, että öljyvalo palaa jatkuvasti. Ihan sohlossakin moottorissa se yleensä sammuu kierroksilla. Tosi huono juttu joka tapauksessa on käyttää moottoria vuotavalla öljynsuodattimella. Jos on kunnolla vuotanut, ei ole moottori juuri öljyä saanut. Jos pidempi matka noin ajettu, on moottori sitten tosiaan ihan sohlo.
 
Aiotko tyytyä suikkalakin virheelliseen diagnoosiin vai reklamoida aiheesta?

Katsotaan miten tässä edetään. Katsuri oli toisaalta niin mulkku jo muutenkin että tekisi mieli reklamoida. Tai sitten vain menen näyttämään sitä autoa noin. Uusia vikojahan ne ei saa tutkia ja olen ne hylätyt kohteet korjannut.
 
Katsotaan miten tässä edetään. Katsuri oli toisaalta niin mulkku jo muutenkin että tekisi mieli reklamoida. Tai sitten vain menen näyttämään sitä autoa noin. Uusia vikojahan ne ei saa tutkia ja olen ne hylätyt kohteet korjannut.
Katsastajallehan kelpaa kun näytät vain että mainitut osat on vaihdettu (ei ne varmaan ihan turhia osia ollut vaihtaa, vaikka lisäksi muualtakin löysit itse väljää). Uusia vikoja ei saa tutkia, mutta kyllä kai ne kuitenkin omaan (?) autoon kannattaa korjata..
 
Joo, ainahan vika on muissa, mutta kyllä itseänikin harmitti kun olin kuplan vikalapun kanssa osia ostanut ja väljät oli muualla. Mutta harva on niin jeesus että jokaisen väljän paikallisti just oikein...mitä katsastajiin tulee, pari esimerkkiä: Tilasin puhelimitse Salossa aikaa, muidu kysyi, milloin haluaisitte? Sanoin että oiskos perjantaina? Monesko päivä se on? En tiedä. Sanoi että soittakaa kun tiedätte, ja löi luurin korvaan ;-) Vorssassa vein aamusta kulpaa katsastukseen. Inssi huusi että mitä haukottelet!? ja hylkäsi autoni, koska haukottelin...
 
Mulla on vanhasta autosta jäänyt nyt kaappiin Defa Flex akkulaturi, joka on 10 ampeerin tehoinen, sekä akunlämmitinmatto Polar Heaterilta.
Vanhoihin autoihin olen asentanut tuon laturin, jotta akku latautuu samalla jonkin verran, kun olen liittänyt auton tolppaan pariksi tunniksi.
Mutta nyt, kun minulla on uudempi auto, en ole varma, saako tällaista laturia asentaa siihen ja onko sille tarvetta.

Uusi auto on Skoda Fabia vuosimallia 2020. Siinä on käytössä noin 60 ampeeritunnin kokoinen Start/Stop-akku.
Tiedän, että kahden vuoden ajan kaikki huollot täytyy hoitaa ajallaan jossain merkkiliikkeessä oikealla tavalla, jotta takuu säilyy. Mutta nyt en kyllä oikein tiedä, mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 888
Viestejä
4 892 654
Jäsenet
78 892
Uusin jäsen
Werkku_87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom