Meikäläisen auton "monitoimiratti". Mazda 6 -08.
Ratin vasemmalla puolella on "näppärä" monitoimiohjaus. Sillä pystyy säätämään radiota, lämpötilaa jne. Ainoa vaan että sen käyttö on yhtä helvettiä kun pirun pieni yksirivinen näyttö jossa nuolilla ohjataan pientä kursoria vasemmalle ja oikeelle ja säädetään ylös ja alas. En oo vielä keksiny yhtäkään tilannetta missä tota voisi käyttää. No ehkä mutea kun sille on oma nappinsa, samoin kuin vol ylös alas. Kaikki muu on aivan helvetin turhaa. Niillä napeilla ja sillä näytöllä kun rupeat vaikka lämpötilaa säätämään niin melko varma kolari tulee. Sen verran tihrustamista ja säätämistä pienten kursorien kanssa.
Sen sijaan oma lämpötilasäädin keskikonsolissa on semmoinen golfpallon kokoinen mötikkä minkä säätää oikealla kädellä sekunnissa, samoinkuin radion äänen ja kanavan vaihdon.
En oo vielä keksiny minkä helvetin takia pitäis alkaa lämpötilaa säätämään hankalalla rattiohjaimella kun oikealla kädellä se on sekunnissa hoidettu.
Jep. Lähinnä radion ja kaiutinpuhelimen toimintoja rattiohjaimella tuleekin käytettyä. Samoin vakionopeussäätimelle juuri oikea paikka, vaikka itse en moista juurikaan käytä. Muiden toimintojen änkeminen rattiin onkin typeryyttä, ainakin systeemien käytettävyyden ollessa muutenkin nykytasolla. Samaa jääpuikkoa persiissä voi säätää keskikonsolistakin, ja paremmin. Rattinapithan ovat sitä varten, ettei tarvitse irrottaa ratista, ja lämpötilaa voi säätää 10 sekunnin päästä eikä nyt. Tai jos on pakko tehdä se heti, onnistuu yleensä konsolin paneelista nopeammin, jos sitä ei ole pilattu. Toki ratissa voisi olla erityinen näkyvyyden palautusnappi, eli maksimit ikkunalle lämpöä kennosta ja/tai sähkövastuksella ja tilanteen mukaan kuivaa kompressorilta.
Huomasin juuri tällä viikolla omassa autossani älyttömän typerän ratkaisun, joka on peräti turvallisuusriski. Kaukovalovilkku ei toimi ilman sytytysvirtaa eli ilman avainta. Mistään päävirran kylmäksi varmistamisesta ei ole kyse, koska lähivaloissa on saattovalotoiminto eli ne saa päälle kauko-ohjaimella. Pelkkää kusipäisyyttä. Hätätilanteessa voisi olla hyvin tärkeää. Samoin parkit saa jäämään päälle kun ovet lukitaan, mutta vain erityisellä sekvenssillä joka ei ole mitenkään looginen. Normaali käyttäjä ei siis saa parkkeja jätettyä päälle turvallisesti kun olisi hätätapaus. Samoin tämä sekvenssi mahdollistaa parkkien vahingossa päälle jättämisen, jos luottaa siihen että lukituksella kaikki valot sammuvat. Päävirtatoiminto lukituksessa on siis hyödytön.
Yhtä dorkaa kuin se, että ikkunat eivät aukea tai sulkeudu kaukosäätimestä, kuten on ollut jo parikymmentä vuotta tapana. Tämä ansoittava paska on ok, mutta sitten turvallisuussyistä pitää olla ärsyttävä turvavyömuistutin, jolla ei oikeasti ole mitään virkaa, muuta kuin aiheuttaa lisää vaaraa.
Samoin on tietysti turvallisuussyistä tärkeää pystyä heti säätämään ilmastointia ilman mitään valikoita tai hierarkkista käyttöliittymää, ja näille pitää olla fyysiset tai muuten haptiset säätimet, jotka ovat pelkästään tätä varten. Ei ratin tai polkimienkaan toimintona pidä olla mitään muuta, sama asia. Näkyvyys voi yllättäen kosteuden tiivistyessä heikentyä, jolloin se säätö on tapahduttava heti. Yhtä kriittistä kuin lasinpyyhkijät ja pesulaite. Mutta ei, turvavyömuistutin on tärkein. Millään tosielämän asioilla ei ole väliä.
Missä on sääntösuomi ja sääntöeu kun niitä tarvittaisiin? Standardointi(virallinen ja de facto kuten euroncap) tuntuu yltävän vain toissijaisiin asioihin. Toisaalta minähän olen tällainen rattiapina ja useimmat asiakkaat eivät välttämättä edes koskaan huomaa näitä ongelmia. Jotkut eivät esimerkiksi ikinä aja kylmästä parkista lähtien 22-04 välillä, jolloin esiintyy enemmän ongelmia kuin muuten. Siellä se huono suunnittelu silti on pommina odottamassa, vaikka tuurilla ei koskaan kohtaisi sitä.