Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Manuaalivolkkarin näyttö ilmaisee, mikä vaihde on valittuna, mutta vasta auton ollessa liikkeellä. Olisi ehkä hyödyllistä nähdä kojelaudasta, että pakki on valittuna peruutettaessa tai ykkönen valittuna liikkelle lähdettäessä.

Harvemmin tulee jo liikkeellä ollessa huomattua, että "oho, nyt on ollut väärä vaihde viimeiset pari kilsaa, ilmankos moottori ulvoo". Mutta kyllä joskus kiireessä on tullut yritettyä kolmosella lähteä liikkeelle.
 
Ja sama älyttömyys on nykyään esim telkkareiden kaukosäätimissä. On kaikenlaisia nappeja joista aukeaa suoraan esim Netflix tai joku muu suoratoistopalvelu eikä noita nappien toimintoja saa vaihdettua mihinkään muuhun tai edes disabloitua. Meillä ei ole Netflixiä käytössä ja tuota nappia vahingossa painamalla telkkari avaa Netflixin joka sitten yrittää kysellä tunnareita sen aktivointiin, ja sama juttu parilla muullakin napilla muihin vastaaviin palveluihin. Muutenkin kaukosäätimessä on joku 30-40 nappia joista ei tarvitse kuin muutamaa. Muutenkin telkkarit nykyään käynnistyvät valikkoon mistä pitää erikseen valita katsooko telkkaria vai kenties haluaa HDMI-kuvan ruudulle tms. Ennen sentään telkkarit muistivat viimeisimmän toiminnon ja jos oli esim HDMI valittuna niin seuraavalla kerralla käynnistyivät suoraan samaan tilaan kuin oli sammutettaessa.

Ja sitten kun otetaan seniorit huomioon niin tuollaiset kaukosäätimet ovat ihan toivottomia. Aina sillointällöin faijakin soittelee että "painoin nyt jotain nappia ja nyt ei näy kuin lumisadetta / ei näy tekstitykset / tekstitykset on kiinaksi / ...". Onhan faijankin telkkarissa joku lapsilukkotoiminto mutta se ei oikein auta, pitäisi olla "seniorilukko" jolla saisi kaikki muut napit pois käytöstä paitsi power-napin, äänenvoimakkuuden ja kanavanvaihtonapit. Joskus sentään aikanaan oli muistaakseni Sonylla ainakin sellaisia telkkareita joissa oli kaukosäätimessä vain nuo oleellisimmat napit ja olikohan mukana toinen kaukosäädin jolla sai sitten muut operaatiot tehtyä vai olikohan niihin joku muu kikka.

edit:
Joskus aikanaan itselläni oli joku wanha Finlux, jossa oli kaukosäätimessä luukun alla erikoisemmat toiminnot piilossa vahinkopainalluksilta ja vain yleisimmät toiminnot vakiona näkyvillä, oli varsin kätevä keksintö.
Itse vuolin aikoinaan puukolla ylimääräiset kuminappulat veks isoisän telkun kakesta. Sitä ennen hän mm. eksyi jatkuvasti lumituiskuun ana/digi välillä. Ratkaisu toimi kuin junan vessa sen kymmenisen vuotta mitä isoisä vielä eli tuota telkkaria käyttäen. Sen jälkeen telkku ehti olla pari vuotta vanhempien makkaritelkkuna (vuollut napit toimivat kynnellä), mutta tämän vuosikymmenen tuo 26" Sony on tainnut lojua mökin vintillä tai kierrätyksessä.

Tein myöhemmin saman tempun iäkkään sukulaisen 32" Sonyn kakelle. Sekin oli toimiva ratkaisu sen 16 vuotta, mitä hän telkkua käytti ennen kierrätykseen viemistä.
 
Manuaalivolkkarin näyttö ilmaisee, mikä vaihde on valittuna, mutta vasta auton ollessa liikkeellä. Olisi ehkä hyödyllistä nähdä kojelaudasta, että pakki on valittuna peruutettaessa tai ykkönen valittuna liikkelle lähdettäessä.

Harvemmin tulee jo liikkeellä ollessa huomattua, että "oho, nyt on ollut väärä vaihde viimeiset pari kilsaa, ilmankos moottori ulvoo". Mutta kyllä joskus kiireessä on tullut yritettyä kolmosella lähteä liikkeelle.

EIkö se ole vaihdemuistutin, jos ajat liian pienellä tai isolla niin vieressä on nuoli ylös tai alaspäin että pitäisi vaihtaa? Liittyy johonkin
ekologisuusmääräyksiin tms. ja siksi on olemassa ylipäätään.
 
EIkö se ole vaihdemuistutin, jos ajat liian pienellä tai isolla niin vieressä on nuoli ylös tai alaspäin että pitäisi vaihtaa? Liittyy johonkin
ekologisuusmääräyksiin tms. ja siksi on olemassa ylipäätään.
Se näyttää valitun vaihteen, ja suositeltu vaihde näytetään sen lisäksi, jos valittu vaihde ei ole suositeltu.

Edit: Väitetysti auto ei suoraan tiedä valittua vaihdetta, vaan päättelee sen moottorin pyörimisnopeuden ja pyörien pyörimisnopeuden suhteesta. Eli käytetty tekniikka ei ilmeisesti kykene kertomaan valittua vaihdetta auton ollessa paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Manuaalivolkkarin näyttö ilmaisee, mikä vaihde on valittuna, mutta vasta auton ollessa liikkeellä. Olisi ehkä hyödyllistä nähdä kojelaudasta, että pakki on valittuna peruutettaessa tai ykkönen valittuna liikkelle lähdettäessä.

Harvemmin tulee jo liikkeellä ollessa huomattua, että "oho, nyt on ollut väärä vaihde viimeiset pari kilsaa, ilmankos moottori ulvoo". Mutta kyllä joskus kiireessä on tullut yritettyä kolmosella lähteä liikkeelle.
Miten onkaan ennen pärjätty manuaalivaihteisilla kun ei ollut mitään näyttöjä :D
 
Miten onkaan ennen pärjätty manuaalivaihteisilla kun ei ollut mitään näyttöjä :D
Itsellä on kaikki romut olleet valmistettu ennen 2000-lukua niin uudempaa autoa kuskatessa kiroilin auton omistajalle että mitä tämä auto vittuilee kun käskee vaihtamaan isompaa vaikka minulla on jo 5 pesässä. No siinä kohtaa tuli sitten sen verran koulutusta että autossa on nykyään enemmän kuin 5 vaihdetta. Eli uuteen autoon vihkiytymättömille ihan hyvää kauraa tuollaiset vähän vammaiset indikaattorit.
 
Itsellä on kaikki romut olleet valmistettu ennen 2000-lukua niin uudempaa autoa kuskatessa kiroilin auton omistajalle että mitä tämä auto vittuilee kun käskee vaihtamaan isompaa vaikka minulla on jo 5 pesässä. No siinä kohtaa tuli sitten sen verran koulutusta että autossa on nykyään enemmän kuin 5 vaihdetta. Eli uuteen autoon vihkiytymättömille ihan hyvää kauraa tuollaiset vähän vammaiset indikaattorit.
Illman muuta ketjun aihetta, autokukkasille myös oma ketju Autotekniikan suunnittelun kukkaset
 
Mikro on muutenkin erinomainen esimerkki asioiden monimutkaistamisesta. Aika monessakin mikrossa on ties kuinka paljon nappuloita ja erilaisia ohjelmia ja asetuksia ja ties mitä kaikkea. Pääasiassa kuitenkin valtaosa laittaa siihen sen 2 minuuttia annoksen lämmittämiseen ja ehkä lisää minuutin jos tarvitsee ja joku voi käyttää jotain sulatustoimintoa. Enimmäkseen ne kaikki muut ominaisuudet on täysin turhaa. Jolloin oikeastaan se kaikkein alkeellisin kahden kiertokytkimen käyttöliittymä on kaikkein paras, halvin ja yksinkertaisin.

(Tähän kohtaan varmaan jostain löytyy taas joku vastarannan kiiski kertomaan miten tarvitsee välttämättä kaikkia eri ohjelmia mikrossa blablabla:lol:)
Meille myytiin jotain vähän parempaa mikroa jossa oli kosketusnäytön takana erilaiset toiminnat, tuli muistaakseni jonkulainen kuva eri toiminnolle. Vaikutti kyllä aivan liian hankalalta käyttää ja taisi olla kalleimpia malleja.
 
Manuaalivolkkarin näyttö ilmaisee, mikä vaihde on valittuna, mutta vasta auton ollessa liikkeellä. Olisi ehkä hyödyllistä nähdä kojelaudasta, että pakki on valittuna peruutettaessa tai ykkönen valittuna liikkelle lähdettäessä.

Harvemmin tulee jo liikkeellä ollessa huomattua, että "oho, nyt on ollut väärä vaihde viimeiset pari kilsaa, ilmankos moottori ulvoo". Mutta kyllä joskus kiireessä on tullut yritettyä kolmosella lähteä liikkeelle.
Noita ei muutenkaan kannata noudattaa ellei halua rikkoa autoa.
 
Noita ei muutenkaan kannata noudattaa ellei halua rikkoa autoa.

Melko mielenkiintoisia "suosituksia" kyllä antavat. Laiskalla vaparibensalla olisi pitänyt eilen heittää vitosta silmään taajamanopeuksissa ja ylämäessä. Nelosella kierrokset taitavat pyöriä alle 2500:ssa. Minkähänlainen nakutus koneesta olisi kuulunut, jos olisi yrittänyt kiivetä mäkeä ylös vitosella.
 
Melko mielenkiintoisia "suosituksia" kyllä antavat. Laiskalla vaparibensalla olisi pitänyt eilen heittää vitosta silmään taajamanopeuksissa ja ylämäessä. Nelosella kierrokset taitavat pyöriä alle 2500:ssa. Minkähänlainen nakutus koneesta olisi kuulunut, jos olisi yrittänyt kiivetä mäkeä ylös vitosella.
No, mutta varmaan tuo liittyy jotenkin päästöihin, saa päästöt ja kulutuksen muka minimoitua vaihtovaloja noudattamalla. Mielestäni nuo ehdotukset eivät kyllä mitenkään sovellu normaaliin ajamiseen, viime vuoden kesällä tuli kokeiltua yksi muutaman kilometrin reissu noudattaa orjallisesti noita valoja ja kyllähän se ihan järjenvastaiselta tuntui.
 
No, mutta varmaan tuo liittyy jotenkin päästöihin, saa päästöt ja kulutuksen muka minimoitua vaihtovaloja noudattamalla. Mielestäni nuo ehdotukset eivät kyllä mitenkään sovellu normaaliin ajamiseen, viime vuoden kesällä tuli kokeiltua yksi muutaman kilometrin reissu noudattaa orjallisesti noita valoja ja kyllähän se ihan järjenvastaiselta tuntui.

Pelkkään päästöoptimointiin nuo tosiaan nojaavatkin, moottorin ja voimansiirron paskominen tulee kaupan päälle :smoke:
 
Tyhmempi voisi kuvitella että nykyvehkeiden laatikot kestäisivät nuo matalat kierrokset, onhan dieseleidenkin matalien kierrosten väännöt kestäviä laatikolit ollut jo iät ja ajat.
 
Ja dieseleiden vääntö on huomioitu iät ja ajat vaihdelaatikoiden suunnittelussa.
Ei ole myöskään järkevää ylimitoittaa voimansiirtoa.
 
Jatkoin autosuunnittelu ketjuun
Ja dieseleiden vääntö on huomioitu iät ja ajat vaihdelaatikoiden suunnittelussa.
Ei ole myöskään järkevää ylimitoittaa voimansiirtoa.

Juu, kuten myös bensa koneiden kanssa.

Ja isoja eroja eri mallien dieseleidenkin käyrien välillä.

Jos liittyy siihen manuaalin laatikon ja tietokoneen vaihde suosituksiin, niin periaatteessa autolla paras kyky arvioida se optimi vaihde. Jos ei mikään ns lastutettu diesel tai bensa, niin paratmetrit pitäisi olla kohdillaan.

Toki "lastuttamalla" voitu parametrit laittaan vaihde suosituksenkin osalta kohdilleen , vastaamaan uutta tilannetta, tai ainakin toivottavasti.

Tosin myös toivottavaa että moottorinohajus rajoittaa tehoa (vääntöä) jos vaihde valinta sellainen että tarvetat tehdä niin.
 
Sääli on sairautta ja se on vehkeiden vika jos ne hajoaa.

Hienoa, näitä elämänohjeita onkin sitten hyvä kerrata vaikkapa korjaamon huoltotiskillä. Tulee ihan mieleen eräs eksentrinen papparainen, joka lämmitti Corollansa pakkasaamuisin kaasu pohjassa kotipihassaan. Veikkasin, että pappa pysyi liikeessä kauemmin kuin Toyotansa.

Tyhmempi voisi kuvitella että nykyvehkeiden laatikot kestäisivät nuo matalat kierrokset, onhan dieseleidenkin matalien kierrosten väännöt kestäviä laatikolit ollut jo iät ja ajat.

Kyllä vedättäminen vaikuttaa kyllä vaihdelaatikon lisäksi ihan moottorinkin toimintaan. Minun esimerkissäni puhuttiin laiskasta vaparibensamoottorista, jossa vääntökäyrät ja kierrosalueet ovat huomattavan erilaisia kuin ahdetussa dieselissä.

Jos kuski tietämättömyyttään tai piittaamattomuuttaan ajelee miten sattuu, niin kyseessä ei enää taida olla varsinainen suunnittelun kukkanen.
 
Hienoa, näitä elämänohjeita onkin sitten hyvä kerrata vaikkapa korjaamon huoltotiskillä. Tulee ihan mieleen eräs eksentrinen papparainen, joka lämmitti Corollansa pakkasaamuisin kaasu pohjassa kotipihassaan. Veikkasin, että pappa pysyi liikeessä kauemmin kuin Toyotansa.



Kyllä vedättäminen vaikuttaa kyllä vaihdelaatikon lisäksi ihan moottorinkin toimintaan. Minun esimerkissäni puhuttiin laiskasta vaparibensamoottorista, jossa vääntökäyrät ja kierrosalueet ovat huomattavan erilaisia kuin ahdetussa dieselissä.

Jos kuski tietämättömyyttään tai piittaamattomuuttaan ajelee miten sattuu, niin kyseessä ei enää taida olla varsinainen suunnittelun kukkanen.

Jos kuljettaja toimii auton dynaamisen ohjeen mukaan, ja sen takia auto hajoaa, niin vika ei ole kuskissa.
 
Jos kuljettaja toimii auton dynaamisen ohjeen mukaan, ja sen takia auto hajoaa, niin vika ei ole kuskissa.

No tämä on kyllä tietysti totta. Varsinainen kukkanenhan on tässä kohdin se, että tuo ohjeistus perustuu täysin päästöjen optimointiin ja ottaa huonosti huomioon auton kestävyyden.

Lähinnä tuolla tietämättömyydellä ja piittaamattomuudella viittasin tuohon "se on vehkeiden vika jos ne hajoaa" -ajatusmalliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 652
Viestejä
4 988 922
Jäsenet
80 109
Uusin jäsen
Yepok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom