Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Joo. Puuilon "C8", vaikka onkin kaksiosainen tieto, kertoo oikeastaan vähemmän kuin Motonetin "90". Kun tähän jälkimmäiseen usein on lisätty tieto "seinä hyllyn kohdalla" tai "pääty", on Motonetin tieto jo yhtä tarkka kuin Puuilon sijainti olisi kolmannella tarkenteella.

Toki oikean hyllyn löytäminen on Puuilossa nopeampaa kuin Motonetissa, ja Puuilon myymälöissä ei ole Motonetin Ikea-tyylistä esterataa.
Motonetissa ahdistaa se, kun siellä lukee joka tuotteessa vaikka "hylly 49, toinen puoli".

Ok, mutta siis kumpi puoli, kun käsittääkseni jokaisessa hyllyssä on kaksi puolta? Joka kerta vituttaa nähdä tuo teksti, kun kiireessä yrittää etsiä jotain pientä kikkaretta satojen tuotteiden seasta.
 
Motonetissa ahdistaa se, kun siellä lukee joka tuotteessa vaikka "hylly 49, toinen puoli".

Ok, mutta siis kumpi puoli, kun käsittääkseni jokaisessa hyllyssä on kaksi puolta? Joka kerta vituttaa nähdä tuo teksti, kun kiireessä yrittää etsiä jotain pientä kikkaretta satojen tuotteiden seasta.
Hyllyn ensimmäinen sivu = sivu mikä tulee ensin vastaan kulkusuunnasta katsottuna. Hyllyn toinen sivu = toisella puolella hyllyä kulkusuunnasta katsottuna. Kulkusuunta katsotaan siitä kun menet portista sisään ja lähdet kiertämään.
 
Kai niillä on erilaisia myymälöitä johtuen jo huoneistopohjastakin. Olen sattunut näkemään vain rivi/sarake perusteella numeroituja, mistä oletan että useimmat olisivat tällaisia.
Tuota numero ja kirjain järjestelmää se Ylöjärven Puuilokin käyttää siis mutta numero muunmuassa 1:n perässä olevat eri kirjaimet on jostain syystä sijoteltu myymälän eri päätyihin ja niiden välissä on sisäänkäynti ja kassat joten pitää kiertää koko myymälä Ikea-tyyliin että pääsee sinne toiseen kun on ensin tajunnut että osa käytävä 1 asioista onkin ihan eri paikassa.
 
Hyllyn ensimmäinen sivu = kulkusuunnassa sivu mikä tulee ensin vastaan. Hyllyn toinen sivu = toisella puolella hyllyä kulkusuunnasta katsottuna. Kulkusuunta katsotaan siitä kun menet portista sisään ja lähdet kiertämään.
Tuokaan logiikka ei oikein päde kaikkiin hyllyihin, esimerkiksi jos hylly (tai siis sen pääty) on ihan käytävän päässä niin kumpi puoli tulee ensimmäisenä vastaan? Toki itselleni on tuo pelkkä hyllynumerokin riittänyt, sillä on löytänyt tuotteen riittävän helposti. Saisi vaan kaikissa myymälöissä olla joku hyllykartta heti sisäänkäynnillä koska joskus tuo numerointi pomppii pitkin myymälää ja joutuu vähän aikaa etsimään oikeaa hyllynumeroa.

Itse itseasiassa toivoisin tuollaista tuotteen hyllypaikkahakua välillä ihan ruokakauppoihinkin, välillä kun emäntä pistää jonkun kummallisen tuotteen ostoslistalle niin sen etsimiseen saattaa mennä yhtä kauan kuin koko muun ostoslistan läpikäymiseen. Ja välillä edes henkilökunta ei tiedä missä joku tuote on, varsinkin jos kyseinen tuote saattaa sopia useampaan tuoteryhmään. Esimerkiksi hiiva, kananmunat, maizena tai jotkut taloustavarat saattavat olla hyvinkin epäloogisissa paikoissa ja niitä saa etsiä, varsinkin jos on käymässä jossain muussa kaupassa kuin siinä missä yleensä käy ostoksilla.
 
Hyllyn ensimmäinen sivu = sivu mikä tulee ensin vastaan kulkusuunnasta katsottuna. Hyllyn toinen sivu = toisella puolella hyllyä kulkusuunnasta katsottuna. Kulkusuunta katsotaan siitä kun menet portista sisään ja lähdet kiertämään.
Näin sitä toki selitetään, mutta eipä ei ole vielä tullut vastaan sellaista Motonet-myymälää, jossa aina kaikki hyllyt olisivat tuon logiikan mukaan pääteltävissä. Hyllyjä on myös poikittain, ristikkäin ja pitkittäin ja liikkeessä voi kulkea muutenkin moneen suuntaan tietämättä jotain tilasuunnittelun master plania, joka selviää vain katsomalla drone-kuvaa 50m korkeudesta. Varmaan olisi maksanut ainakin vitosen enemmän nimetä hyllyjen puolet vaikka 49A/49B, mutta olisihan se liikaa pyydetty.
 
Minusta Motonetin hyllypaikat on hyvinkin selkeät. Tosin otanta on vain Joensuun Motonetistä. Voihan jossain muualla olla hyvinkin sekavia?

Satunnaisia tuotteita etusivulta otettuna:
Hyllypaikka 37, lattiapaikka
Hyllypaikka 23, hyllyn hyllypääty pääkäytävän puolella
Hyllypaikka 41, hyllyn ensimmäinen sivu
Hyllypaikka 4, hyllyn kohdalla oleva seinustahylly
Hyllypaikka 88, hyllyn toinen sivu
Varaosatiski

Minusta erittäin selkeästi sanottu. Kun sen kulkusuunnan tietää, vaikka olisi poikittaisia hyllyjä, tai voisi kulkea moneen suuntaan (se suunniteltu kulkusuunta pysyy silti samana), niin erittäin lookisesti kerrottu.

Toki pohjakartta olisi paras ja vielä kun siinä näkyisi suoraan missä se on, eikä esim. pelkät hyllynumerot.

S-ryhmällä oli joskus se s-kaupat sovellus, joka näytti jokaiselle tuotteelle valitun kaupan pohjakartan ja värjäsi oikean hyllyn kartalta. Se oli kyllä todella hyvä. Mutta nyt mitä pitkästä aikaa testasin tuota sovellusta, niin ei ilmeisesti nykyään ole pohjakarttaa siinäkään? Näkyy vain tyyliin kerros 1 hyllyväli maitokaappi.
 
Itse itseasiassa toivoisin tuollaista tuotteen hyllypaikkahakua välillä ihan ruokakauppoihinkin, välillä kun emäntä pistää jonkun kummallisen tuotteen ostoslistalle niin sen etsimiseen saattaa mennä yhtä kauan kuin koko muun ostoslistan läpikäymiseen.
S ryhmällä tuollainen toiminto löytyy ainakin osan kauppojen osalta. Mutta muuten tuo S-kaupat. fi on kyllä yksi suunnittelun ja koodauksen kukkanen. Ainakin kännykällä.

Onninen on toteuttanut hyllypaikkahaun riittävän hyvin jakamalla hyllyt tarpeeksi pieniin osiin niin että tuotteen löytää.

Screenshot_2025-11-02-19-44-12-36_c319e740e77f362e94c50fb2e9d1faad.jpg
 
Toki pohjakartta olisi paras ja vielä kun siinä näkyisi suoraan missä se on, eikä esime. pelkät hyllynumerot.
Mitäpä jos paikan päällä hyllyn löydettyään pystyisi webbisivuilla valitsemaan "tunnista" ja hintalappu vilkkuisi hyllyssä? Tietysti tällainen vaatii jonkin häirinnänestotoiminteen, mutta se on vain pieni järjestelykysymys.
 
Mitäpä jos paikan päällä hyllyn löydettyään pystyisi webbisivuilla valitsemaan "tunnista" ja hintalappu vilkkuisi hyllyssä? Tietysti tällainen vaatii jonkin häirinnänestotoiminteen, mutta se on vain pieni järjestelykysymys.
Eikö olisi helpompi toteuttaa kännykällä ja AR softalla? Kännykästä kamera päälle ja sihtailemaan. Softa tunnistaa missä mennään ja näyttää nuolella ruudulla mihin suuntaan pitää kulkea ja merkkaa tuotteen ruudulla kun se on näkyvissä.
 
S-ryhmällä oli joskus se s-kaupat sovellus, joka näytti jokaiselle tuotteelle valitun kaupan pohjakartan ja värjäsi oikean hyllyn kartalta. Se oli kyllä todella hyvä. Mutta nyt mitä pitkästä aikaa testasin tuota sovellusta, niin ei ilmeisesti nykyään ole pohjakarttaa siinäkään? Näkyy vain tyyliin kerros 1 hyllyväli maitokaappi.
Tuo oli siellä Foodie nettisivulla. Nykyään S-Kaupat nettisivu näyttää vain niiden Prismojen hyllyt mistä tuotteita saa tilattua niihin keräyslokeroihin. S-Ostoslista appi kännyköissä tukee sitten hyllyvälin näyttämistä joka liikkeessä mutta muuten se appi onkin sitten ihan umpisurkea. Näppäimistön avatessa tekstikenttä jää piiloon joten pitää sokkona kirjoittaa tuotteen nimi mitä hakee.
 
Tuo oli siellä Foodie nettisivulla. Nykyään S-Kaupat nettisivu näyttää vain niiden Prismojen hyllyt mistä tuotteita saa tilattua niihin keräyslokeroihin. S-Ostoslista appi kännyköissä tukee sitten hyllyvälin näyttämistä joka liikkeessä mutta muuten se appi onkin sitten ihan umpisurkea. Näppäimistön avatessa tekstikenttä jää piiloon joten pitää sokkona kirjoittaa tuotteen nimi mitä hakee.
Joo niin olikin se foodie. Olihan siitä appikin olemassa, siinä oli se kartta myös.
 
Tuo oli siellä Foodie nettisivulla. Nykyään S-Kaupat nettisivu näyttää vain niiden Prismojen hyllyt mistä tuotteita saa tilattua niihin keräyslokeroihin. S-Ostoslista appi kännyköissä tukee sitten hyllyvälin näyttämistä joka liikkeessä mutta muuten se appi onkin sitten ihan umpisurkea. Näppäimistön avatessa tekstikenttä jää piiloon joten pitää sokkona kirjoittaa tuotteen nimi mitä hakee.

Jaa. Ymmärsin varmaan väärin S-ostoslistan.

IMG_2086.jpeg
 
Eikö se ole helpompaa tilata myymälänoutona niin saa suoraan tiskiltä tuotteet? Ite otan aina motonetista drive-in tilauksen tai noudon.
 
Tuo oli siellä Foodie nettisivulla. Nykyään S-Kaupat nettisivu näyttää vain niiden Prismojen hyllyt mistä tuotteita saa tilattua niihin keräyslokeroihin. S-Ostoslista appi kännyköissä tukee sitten hyllyvälin näyttämistä joka liikkeessä mutta muuten se appi onkin sitten ihan umpisurkea. Näppäimistön avatessa tekstikenttä jää piiloon joten pitää sokkona kirjoittaa tuotteen nimi mitä hakee.
Myös S-marketteja näkyy mutta esim kännykällä kun menee kauppojen osoite hakuun ja kirjoittaa tekstiä niin sivu alkaa välittömästä etsiä vastaavuuksia ja kun löytyy niin näppäimistö häviää ruudulta. kun kirjoitat H niin tulee Hanko, Helsinki yms. ja jos pidät reilun sekunnin tauon kirjainten välillä niin näppäimistö häviää.

Ostoslista apissa itselläni tekstikenttä jää näkyviin. Andoid.

Screenshot_2025-11-02-21-51-23-99_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpg
 
Myös S-marketteja näkyy mutta esim kännykällä kun menee kauppojen osoite hakuun ja kirjoittaa tekstiä niin sivu alkaa välittömästä etsiä vastaavuuksia ja kun löytyy niin näppäimistö häviää ruudulta. kun kirjoitat H niin tulee Hanko, Helsinki yms. ja jos pidät reilun sekunnin tauon kirjainten välillä niin näppäimistö häviää.

Ostoslista apissa itselläni tekstikenttä jää näkyviin. Andoid.

Screenshot_2025-11-02-21-51-23-99_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpg
Ovat näköjään viimein korjannut tuon bugin. Nyt jää mullakin tekstikenttä näkyville. Mutta edelleen kaksikerroksisessa Prismassa näyttää vain alakerran kartan joten eipä paljoa lämmitä kun lukee että vaikkapa tuo makaroni löytyy hyllyvälistä 7 kun se on yläkerrassa jota kartta ei näytä.
 
Ovat näköjään viimein korjannut tuon bugin. Nyt jää mullakin tekstikenttä näkyville. Mutta edelleen kaksikerroksisessa Prismassa näyttää vain alakerran kartan joten eipä paljoa lämmitä kun lukee että vaikkapa tuo makaroni löytyy hyllyvälistä 7 kun se on yläkerrassa jota kartta ei näytä.
Esim prisma Sello 2-kerroksinen ja "pora" löytyy kakkoskerroksesta ja "pakastetuote" ykkösestä. kummastakin kerroksesta näkyy eri kartta. Ei kyllä kerro kerrosnumeroa, vain hyllypaikan.
Screenshot_2025-11-02-22-17-24-96_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpgScreenshot_2025-11-02-22-17-50-51_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpg
 
Mitäpä jos paikan päällä hyllyn löydettyään pystyisi webbisivuilla valitsemaan "tunnista" ja hintalappu vilkkuisi hyllyssä? Tietysti tällainen vaatii jonkin häirinnänestotoiminteen, mutta se on vain pieni järjestelykysymys.
Nämä olisivat hyviä, mutta hyötyyn näyden nämä ovat liian kalliita toteuttaa. Kauppojen tarve on tehdä omistajilleen maksimaalista tuottoa ja jos asiakkaiden heräteostokset jäävät tekemättä liian selkeiden ja helppojen hyllymerkintöjen vuoksi, niin se on miinusta kaupalle.
Eikö se ole helpompaa tilata myymälänoutona niin saa suoraan tiskiltä tuotteet? Ite otan aina motonetista drive-in tilauksen tai noudon.
Jos tietää tarkalleen mitä tuotetta haluaa ja mistä, ja pystyy sen jostakin epämääräisestä verkkokauppavirityksestä myös löytämään ja varaamaan sopivaan kauppaan, niin mahdollisesti joo. Harvemmin ainakaan itse tiedän noin tarkkaan, vaan haluan nähdä tuotteen itse ja mahdollisesti vertailla sitä muihin hyllyssä oleviin vaihtoehtoihin. Joku yksittäinen varaostatiskin tuote on sitten eri asia.
 
Nämä olisivat hyviä, mutta hyötyyn näyden nämä ovat liian kalliita toteuttaa. Kauppojen tarve on tehdä omistajilleen maksimaalista tuottoa ja jos asiakkaiden heräteostokset jäävät tekemättä liian selkeiden ja helppojen hyllymerkintöjen vuoksi, niin se on miinusta kaupalle.

Jos tietää tarkalleen mitä tuotetta haluaa ja mistä, ja pystyy sen jostakin epämääräisestä verkkokauppavirityksestä myös löytämään ja varaamaan sopivaan kauppaan, niin mahdollisesti joo. Harvemmin ainakaan itse tiedän noin tarkkaan, vaan haluan nähdä tuotteen itse ja mahdollisesti vertailla sitä muihin hyllyssä oleviin vaihtoehtoihin. Joku yksittäinen varaostatiskin tuote on sitten eri asia.

Tuo tuotteen näkeminen on täysin totta, jos ei oikeasti tiedä mitä on ihan oikeasti haluamassa ja todellakin koskee näitä Motonet/Biltema/Puuilo/Tokmanni/mitälie kauppoja, missä tarvikkeelle/työkalulle/vastaava tuotetta on vailla. En edes tiedä mikä noiden kauppojen maksu on, jos sellainen (palvelu) on tai ylipäätään olemassa. Motonetissä ilmeisesto ainakin.

Ruokakaupat asia erikseen, mistä nyt yleensä tietää tarvitseeko makaronia vai ketsuppia.

Pitäisi kyllä oikeasti alkaa suosimaan ruokakaupoissa noita ennakkoja, koska siinä säästäisi ihanoikeasti, kun jäisi ne heräte ostokset pois. Lieneekö keräysmaksu vajaa 5€ tai jotain. Nykyisin tuota palvelua tulee käytettyä vain mökille mentäessä, kun vain nopea koukkaus lähikaupalle ja eikun perille.
 
Nämä olisivat hyviä, mutta hyötyyn näyden nämä ovat liian kalliita toteuttaa. Kauppojen tarve on tehdä omistajilleen maksimaalista tuottoa ja jos asiakkaiden heräteostokset jäävät tekemättä liian selkeiden ja helppojen hyllymerkintöjen vuoksi, niin se on miinusta kaupalle.
Tässä tarvittaisiin analyysi siitä, onko hyöty asioinnin häiritsemisestä kaupalle suurempi kuin haitta. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että heräteostoksia syntyisi juuri siinä yhdessä hyllyvälissä(joka kyllä nykyisellään helposti löytyy eli sitä ei ole katsottu ongelmaksi) yhtä satiaista kahdeksan metrin matkalta etsiessä. Todennäköisesti heräteostoksia syntyy vähemmän, kun siinä palaa aikaa useampi minuutti ja vituttaa, jolloin en jaksa tuotteen löydettyäni enää katsoa ympärilleni ja marssin kassalle entistä nopeammin.

Itse en mene Puuiloon shoppailemaan vaan hakemaan tarvittavaa tavaraa, oli se sitten kodin, työn tai harrastuksen takia. Jos asiointi jossain liikkeessä paikan päällä on liian vittumaista, valitsen mieluummin jonkun toisen liikkeen, kenties jopa tilaan jostain verkkokaupasta jolla ei alueella ole myymälää ja odotan pari päivää.

Heräteostoksia saa aikaan myös hyvin toimivassa myymälässä sijoittamalla houkutuksia sopiville kohdille ja reiteille.
 
Tässä tarvittaisiin analyysi siitä, onko hyöty asioinnin häiritsemisestä kaupalle suurempi kuin haitta. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että heräteostoksia syntyisi juuri siinä yhdessä hyllyvälissä yhtä satiaista kahdeksan metrin matkalta etsiessä. Todennäköisesti heräteostoksia syntyy vähemmän, kun siinä palaa aikaa useampi minuutti ja vituttaa, jolloin en jaksa tuotteen löydettyäni enää katsoa ympärilleni ja marssin kassalle entistä nopeammin.
Jossakin Puuilossa ehkä noin, mutta minä tarkoitin vastaavia ratkaisuita yleisemmin. Niille olisi tarvetta ihan tavallisissa marketeissakin.

Nykyään kaikkialla muutetaan kylmä/viileätuotteiden avohyllyjä suljetuiksi ovikaapeiksi, joka sekin vähentää varmasti heräteosoksia osaltaan, tai näin olen ainakin itse kokenut, kun ei niistä lasikaapeista löydä edes sitä mitä tuli hakemaan.
 
Esim prisma Sello 2-kerroksinen ja "pora" löytyy kakkoskerroksesta ja "pakastetuote" ykkösestä. kummastakin kerroksesta näkyy eri kartta. Ei kyllä kerro kerrosnumeroa, vain hyllypaikan.
Screenshot_2025-11-02-22-17-24-96_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpgScreenshot_2025-11-02-22-17-50-51_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpg
Eli näköjään vieläpä kauppakohtaista tuon toimivuus. Tässä pora (joka on -2 kerroksessa) ja random pakastetuote (joka on -1 kerroksessa):
Screenshot_20251103_113156_S-ostoslista.jpgScreenshot_20251103_113217_S-ostoslista.jpg
 
Eikö olisi helpompi toteuttaa kännykällä ja AR softalla? Kännykästä kamera päälle ja sihtailemaan. Softa tunnistaa missä mennään ja näyttää nuolella ruudulla mihin suuntaan pitää kulkea ja merkkaa tuotteen ruudulla kun se on näkyvissä.
Tuon voisi hoitaa pelkällä sijainnilla kartalla, uwb:llä tarkkuus on jotain senttejä.
 
Tuon voisi hoitaa pelkällä sijainnilla kartalla, uwb:llä tarkkuus on jotain senttejä.
Pitäsi myös suunta saada ympättyä mukaan, muuten joutuu tekemään niinkuin jenkkiarmeija että mennään yhteen suuntaan ja katsotaan gps:stä mihin suuntaan liikuttiin ja toistetaan niin kauan kunnes mennään oikeaan suuntaan. suomalainen katsoo kompassista ensin oikean suunnan ja sitten lähtee liikkeelle.
 
Pitäsi myös suunta saada ympättyä mukaan, muuten joutuu tekemään niinkuin jenkkiarmeija että mennään yhteen suuntaan ja katsotaan gps:stä mihin suuntaan liikuttiin ja toistetaan niin kauan kunnes mennään oikeaan suuntaan. suomalainen katsoo kompassista ensin oikean suunnan ja sitten lähtee liikkeelle.
Puhelimissa on ollut kompassi iät ajat.
 
Pitää saada kalibroitua, ottaa helposti häiriöitä ja jos puhelinta pitää pystyssä niin toimivuus on taas mitä sattuu. Oletko ikinä sisätiloissa kokeillut puhelimen kompassia ja katsonut mitä se näyttää?
Jos tässä kehitetään myymäläpaikannusta, niin puhelimien kompassit ovat tosiaan vähän mitä ovat, vaihtelee. Ja todella moni käyttäjä käyttää suojakuorta/koteloa jossa magneetti.

Mutta tässä ai kai haeta ratkaisua jossa käytetään vain yhtä tegnologiaa, vaan useita mahdollisuuksia, puhelimissä on myös moniakselisia kiihtyvyys antureita, entistä useammin kulmanopeusanturi, sitten ne paikannukseen käytettävät radiot, BT, WiFI, NFC ja osassa UWB. Kamera tueksi kai näitä, noilla varmaan pääsisi jo lähemmäksi ilman kameraakin, jonka osa kokee kököksi.
Se maksaako vaivaa jotain alepaa kehittää ylläpitää moista. Kaupoissa ei ole yhtenäistä infraa, ja ne joissa on infraa tarkkaan paikannukseen, niin miten lisenssit taipuu. Prismakokoluokassa asioidessa olisi jo apua että sovellus paikantaa muutaman kymmennen metrin halkaisijalla oikeaan kerrokseen.

Edit:
En nyt varma onko kaikki suunnittelun kukkasia, no ainakin tuo magneetti kotelo kompassiin (puhelin) on sitä. juu tiedostan että toteutuksissa on eroja, mutta osa koteloista on sen suhteen surkeita lisäksi tuhuavat magneettin kortitkin.



Pitää saada kalibroitua, ottaa helposti häiriöitä ja jos puhelinta pitää pystyssä niin toimivuus on taas mitä sattuu. Oletko ikinä sisätiloissa kokeillut puhelimen kompassia ja katsonut mitä se näyttää?
Moniko akselisia ne kompassi anturi on, oletan että jos kompassi rajapinta ei hyädynnä muita antureita, niin sovellukset tekee sen jos tavoitelleen suunnan seuraamista kun käyttäjä pyörii laitteen kanssa.
 
En, miksi sitä kyselet? Minä en ole mitään kompassia edes ehdottanut. Sanoin vain että kompassi on täysin toimaton tässä yhteydessä. Ihan sama onko se vaikka ylösalaisin tai pystyssä.
Kysyn siksi, että minusta ei ole suunnittelun kukkanen, jos kompassi ei ole luotettava pystyyn käännettynä.
 
En, miksi sitä kyselet? Minä en ole mitään kompassia edes ehdottanut. Sanoin vain että kompassi on täysin toimaton tässä yhteydessä. Ihan sama onko se vaikka ylösalaisin tai pystyssä.
Kompassilla näkee kulkusuunnan ennen liikkeellelähtöä, uwb:llä kun kävelee pari askelta. Ei tuohon sen monimutkaisempaa tekniikkaa tarvita.
 
Kysyn siksi, että minusta ei ole suunnittelun kukkanen, jos kompassi ei ole luotettava pystyyn käännettynä.
No nyt puhutaan puhelimista, niin kyllä se on suunnittelun kukkanen jos ei toimi eriasennoissa ja jos sille ei ole teknisestä estettä. vaan kyse suunnittelu mokasta, sentin säästämisestä. (en nyt faktoja, tilastoja tarkistanut, hämmensi sen verran että pystyisi pystyisi kompassi suuntaa arpoon)


Kompassilla näkee kulkusuunnan ennen liikkeellelähtöä, uwb:llä kun kävelee pari askelta. Ei tuohon sen monimutkaisempaa tekniikkaa tarvita.

UWB on vain joissain puhelinmalleissa, ja kuinka monessa mallissa sen avulla näkee kulkusuunnan, siis ilman että käyttöpaikassa rakennettu UWB infraa.
Siis maantieteellisen itä/länsi, pohjoinen etelä kulkusuunnan. Ilman UWBta kyllä suppammallakkin luurilla voidaan liike havaita "suunta" ilman kompassia, GNSSää kompassi suuntana hukassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyn siksi, että minusta ei ole suunnittelun kukkanen, jos kompassi ei ole luotettava pystyyn käännettynä.

Käyttäjävirhe ei ole suunnittelun kukkanen.

Siis puhutaanko nyt puhelimista vai mistä.

Jos puhelimessa "kompassi" ei toimi pystyasennossa, niin suunnittelun kukkanen jo aika lähellä ja jos siitä ei sovellus kerro käyttäjälle niin suunnittelun kukkanen sovelluksessa.

Käytön kannalta ihan perus juttuja että puheimen "kompassia" tarvitaan pysty asennossa, siinä kuin vaaka, tai pyödänpinnan suuntaisesti ja kaikkella niiden välissä, eli ihan sama mikä asento.

Jos puhut jostain ihan muusta kompassista, niin niissä voi olla rajoituksia tai sitten ei.
 
Siis puhutaanko nyt puhelimista vai mistä.

Jos puhelimessa "kompassi" ei toimi pystyasennossa, niin suunnittelun kukkanen jo aika lähellä ja jos siitä ei sovellus kerro käyttäjälle niin suunnittelun kukkanen sovelluksessa.
Puhutaan puhelimista. Ainakin iPhonessa on kompassi-appissa pieni ristikko, joka asemoidaan mahdollisimman tarkan suunnan näyttämiseksi siihen suurempaan ristikkoon. Jos kääntää puhelimen pystyyn, se pikkuristikko on aika kaukana siitä pohjaristikosta. Se on ihan käyttöohjeessa (Applen sivut) kerrottu, että näin se on tarkoitettu käytettäväksi.

Ihan kun maalaisjärjellä miettii, niin ne sensorien sijainnit varmaan vaikuttavat asiaan. Kun laite on mahdollisimman vaakasuorassa, tarkkuus paranee.
 
Puhutaan puhelimista. Ainakin iPhonessa on kompassi-appissa pieni ristikko, joka asemoidaan mahdollisimman tarkan suunnan näyttämiseksi siihen suurempaan ristikkoon. Jos kääntää puhelimen pystyyn, se pikkuristikko on aika kaukana siitä pohjaristikosta. Se on ihan käyttöohjeessa (Applen sivut) kerrottu, että näin se on tarkoitettu käytettäväksi.

Ihan kun maalaisjärjellä miettii, niin ne sensorien sijainnit varmaan vaikuttavat asiaan. Kun laite on mahdollisimman vaakasuorassa, tarkkuus paranee.

No olisi jäänyt monta postausta välistä jos olisi postattu että Applen puhelimissa on suunnittelun kukkanen (käyttäjä virhe) kompassi suuntaa ei saa pysty suunnassa. Osuukaupan devaajia voi toki vähän kiertää, jos saa käyttäjän pitämään hetken vaaka-asenossa.

Juu tiedostan että ei nyt ainoa merkki, malli missä kompassi ilman magneetti koteloakin voi olla pysty asennossa hukassa
 
No olisi jäänyt monta postausta välistä jos olisi postattu että Applen puhelimissa on suunnittelun kukkanen (käyttäjä virhe) kompassi suuntaa ei saa pysty suunnassa. Osuukaupan devaajia voi toki vähän kiertää, jos saa käyttäjän pitämään hetken vaaka-asenossa.

Juu tiedostan että ei nyt ainoa merkki, malli missä kompassi ilman magneetti koteloakin voi olla pysty asennossa hukassa
Olisi jäänyt aika monta postausta välistä, jos ei nillitettäisi pikkuasioista. Muuten olen sitä mieltä, että jos eksyy Prismassa, vika on asiakkaassa itsessään.
 
No nyt puhutaan puhelimista, niin kyllä se on suunnittelun kukkanen jos ei toimi eriasennoissa ja jos sille ei ole teknisestä estettä. vaan kyse suunnittelu mokasta, sentin säästämisestä. (en nyt faktoja, tilastoja tarkistanut, hämmensi sen verran että pystyisi pystyisi kompassi suuntaa arpoon)




UWB on vain joissain puhelinmalleissa, ja kuinka monessa mallissa sen avulla näkee kulkusuunnan, siis ilman että käyttöpaikassa rakennettu UWB infraa.
Siis maantieteellisen itä/länsi, pohjoinen etelä kulkusuunnan. Ilman UWBta kyllä suppammallakkin luurilla voidaan liike havaita "suunta" ilman kompassia, GNSSää kompassi suuntana hukassa.
Yllättäen uwb ei toimi ilman uwb infraa...
 
Palataas vielä hieman tuohon iPhonen kompassiin. Totta helvetissä se näyttää suuntaa ihan missä asennossa vaan, mutta aika kaaleppi saa olla, jos ei tajua tarkkuuden maksimoinnin vaativan mahdollisimman vaakasuoraa asemointia. Ei se mikään GPS ole. Se kertoo suuntaa niillä reunaehdoilla, mitkä sille ovat voimassa. Jos se perustuu magnetismiin, niin minkä se laite sille voi, että mahdollisia häiriöitä on ympäristössä.
 
Muuten olen sitä mieltä, että jos eksyy Prismassa, vika on asiakkaassa itsessään.
Prismoja on moneen lähtöön, mutta jos tämä lähti tuotteiden löytämisestä, vaikka Prismat ehkä Cittariin verrattuna ovat selkeämpiä, niin kyllä prismassa ilman tuota hyllypaikka palvelua voi mennä etsimiseen paljon aikaa yöllä (*, ja vuoden kahden sisään voinut senkin kanssa olla työlästä.
- Jos se tuote on siinä hylly välissä missä mainostetaan, niin ei se välttämättä löydy kovin nopeasti, eri kikoilla voi yrittää tehostaa.
- Jos se tuote on jossain muualla, niin onnea ja menestystä. Kysyvä ei tieltä eksy, ja tiettyinä aikoina prismoissa voi olla hyvin saatavilla apua henkilökunnalta jotka sitten vaikka porukalla etsii.

(*
Hiljaiseen aikaan henkilökuntaa on vähän, ja tavoitetulla voi mennä aikansa että saa apuja keiden kanssa tuote löytyy.



Se onko virheelliset tiedot palvelussa suunnittelun kukkasia voi inhimillisiä virheitä, ja ymmärrän että nykyinenkin systeemi on iso saavutus, s-ryhmän myymältä ovat useiden eri osuuskauppojen omistajia ja niillä hyvin monenlaista myymällää Prismoista pieniin lähikauppoihin.



Yllättäen uwb ei toimi ilman uwb infraa...

No ei se mitään.

Sait miettiin että olisko jotain miten onistuisi, liikettä mietin, hejastuksia, mutta mitesen sen maantieteellisen suunnan, vaikka nyt olisikin isoadataa kerrätty pilveen.
 
Viimeksi muokattu:
Prismoja on moneen lähtöön, mutta jos tämä lähti tuotteiden löytämisestä, vaikka Prismat ehkä Cittariin verrattuna ovat selkeämpiä
Melkoinen päivitysrumba käynyt mun lähikaupassa, joka on sattumoisin cittari. Ihan viimeisenä lähtisin luottamaan johonkin paikannus-appiin, jos tuolta sitä siirrettyä tuotehyllyä lähtisin etsimään. Normaalisti luotan kyllä kaupan omiin opasteisiin ja ihan puhtaaseen heuristiikkaan. Joku Puuilo tai Motonet sitten taas ovat niitä, joissa sitä opastusta ehkä voisi tarvitakin. Ehkä turvautuisin jopa henkilökuntaan. Clas Ohlsonilla on netissä myymäläkohtainen sijainti kerrottuna hyllynumerolla. Ei tuolla ihan hirveästi ole täytenä turistina tarvinnut pyöriä jonkun täsmähaun takia.
 
Tai sitten vaan kysyy joltain myyjältä mistä löytää sen ja sen. Jos ei siis ensivilaisulta löydä sitä mitä etsii.
Tämä. Tässä ollaan taas tekemässä insinööriratkaisuja ongelmaan, jota ei oikeastaan ole edes olemassa. Jos et löydä - kysy. Kyllä niitä myyjiä siellä osastolla aina pyörii. Ilmeisesti nämä appisuunnistajat ovat sellaisia jotka eivät vaan uskalla avata suutaan ja kysyä.
 
Melkoinen päivitysrumba käynyt mun lähikaupassa, joka on sattumoisin cittari. Ihan viimeisenä lähtisin luottamaan johonkin paikannus-appiin, jos tuolta sitä siirrettyä tuotehyllyä lähtisin etsimään. Normaalisti luotan kyllä kaupan omiin opasteisiin ja ihan puhtaaseen heuristiikkaan. Joku Puuilo tai Motonet sitten taas ovat niitä, joissa sitä opastusta ehkä voisi tarvitakin. Ehkä turvautuisin jopa henkilökuntaan. Clas Ohlsonilla on netissä myymäläkohtainen sijainti kerrottuna hyllynumerolla. Ei tuolla ihan hirveästi ole täytenä turistina tarvinnut pyöriä jonkun täsmähaun takia.

Päivittäis tavarakapaussa tulee käyttöä joko ihan vain katsotaan mitä löytyy, tai sitten on ihan ostoslista, jos ei oma tekemä niin ihan tarkka. Se nyt on ihan järkyttävä ero ajassa jos se ostoslista on palvelussa keräämisen kannalta tohokkaassa järjestyksessä, se on ajassa iso ero että edes näkee sen hyllyvälin missä se tuote on. Ei nuo S-ryhmän kaupat ole mitään liideleitä joissa melkein kaikissa sama pohja.

Itsepalvelu kaupassa jostain syystä ensin yrittää löytää itse, jos ei löydy niin sopivaan kellonaikaa Prismoissa on hyvin henkilökuntaa ja auttavat , aikaa siinäkin menee. Kannattaa tietenkin niputtaa hukassa olevat tuotteet että saa kerralla kaikki etsittyä. S-ryhmän hyllypaikka palvelu toimiessaan on siis paljon tehokkaampi kuin sumittain ja henkilökunnalta kysellen. Se hyllypaikka palvelu on välillä ollut ihan pihalla, ja siinä on parantamisen varaa. Vaikka sitten se että jos on oikeassa välillä, niin tarkempi ja sitten sen hintalapun ledin vilkuttelu.


Ja ei siellä prismassakaan aina ole sitä henkilökuntaa nopeasti saatavilla joka auttaa kädestä pitäen.


Muistettava että osa käy eriaikaan, osa on 24/7 auki, ja jos etsii tuotetta jota ei ole ennen nähnyt, niin se auttaa että palvelussa on siitä kuva, ja sekin auttaa että on hinta, niin voi etsiä sitä hintalappua.


Juu, ymmärrän että kakki ei käytä sähköisiä palveluita joka ei kiinnosta, ei hyödytä. tai ne on kompelöitä.

Osa niitä käyttää ja aiheeseen liitty kritisoivat niiden suunnittelun kukkasia, jos ne kokee kömpöelöksi niin todennäköisest otsikon aihetta.

Joku Puuilo tai Motonet sitten taas ovat niitä, joissa sitä opastusta ehkä voisi tarvitakin.
hmm, hämmentävää.
Mutta kyllä noissakin se sähköinen hyllypaikka palvelu nopeuttaa löytämistä, jos ei myyjää kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Tässä ollaan taas tekemässä insinööriratkaisuja ongelmaan, jota ei oikeastaan ole edes olemassa. Jos et löydä - kysy. Kyllä niitä myyjiä siellä osastolla aina pyörii. Ilmeisesti nämä appisuunnistajat ovat sellaisia jotka eivät vaan uskalla avata suutaan ja kysyä.
Joskus vaan, esimerkiksi yöaikana mikä tuossa aiemmin jo mainittiinkin, niitä myyjiä ei välttämättä kovin montaa ole siellä myymälässä eikä ne välttämättä kaikkien tuotteiden sijaintia tiedä itsekään. Joskus on myyjä kysynyt toiselta ja se toinen vielä kolmannelta ennenkuin on tuotteen summittainen sijainti saatu selville. Yleensähän tuollaiset tuotteet mitä joutuu etsimään eivät ole mitään maitoa tai makkaraa, vaan jotain eksoottisempia tai muuten harvemmin tarvittavia joita ei välttämättä kaupassakaan mene niin hirveästi eli ainakaan vähemmän aikaa töissä olleet myyjätkään eivät niiden sijaintia yhtäkkiä tiedä.
 
Kolme ihmistä käy yöllä Prismassa ja se yhden tuotteen löytäminen on ongelma, joka pitää ratkaista teknologialla? Kuulostaa kustannustehokkaalta.
 
Kolme ihmistä käy yöllä Prismassa ja se yhden tuotteen löytäminen on ongelma, joka pitää ratkaista teknologialla? Kuulostaa kustannustehokkaalta.
Nyt ilmeisesti kuplaantumista.

- Se on iso tehokkuus juttu että ostoslista on keräämis järjestyksessä sen myymälän mukaan.
- jos kuitenkin keräilee listalla joka jossain muussa järjestyksessä ja listalla vielä muutama tuote keräilemättä, jotka ei ole matkalle osunut, niin Alepassa nyt voi kiertää uudestaan ja kysellä kassalta, aikaa siinäkin menee, mutta isossa prismassa nyt todella isojuttu että oikeaan hyllyvälin löydät. Myyjiä voi etsiä ja heiltä kysyä, aikaa sekin vie,, molemilta.

Jos ja kun kaupalla ne hyllypaikat on harkittuja, ja ne on sähköisessä muodossa, niin se on kustannus säästö että asiakas ne löytää tehokkaasti, se on valttia että asiakaan ostoslista on keräilyjärjestysessä. Kauppa keräilee itsekkin, joten sekin sitä tarvitsee.

On toki kauppoja joiden tarkoitus pidentään asiakkaan kaupassa olo aikaa ja tarjota hänelle ihan muuta mitä on hakemassa. S-ryhmän pitäisi ainakin olla omistaja-asiakkaiden asialle, Cittarissa sitten muut motiivit.

Ja jos se tuote on sellainen mistä markkinoija on maksanut hyllypaikasta eikä sitä haluava asiakas sitä löydä, niin se on myös se tuotteen markkinoijan ongelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 498
Viestejä
4 985 262
Jäsenet
80 016
Uusin jäsen
Gzr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom