Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Joo. Puuilon "C8", vaikka onkin kaksiosainen tieto, kertoo oikeastaan vähemmän kuin Motonetin "90". Kun tähän jälkimmäiseen usein on lisätty tieto "seinä hyllyn kohdalla" tai "pääty", on Motonetin tieto jo yhtä tarkka kuin Puuilon sijainti olisi kolmannella tarkenteella.

Toki oikean hyllyn löytäminen on Puuilossa nopeampaa kuin Motonetissa, ja Puuilon myymälöissä ei ole Motonetin Ikea-tyylistä esterataa.
Motonetissa ahdistaa se, kun siellä lukee joka tuotteessa vaikka "hylly 49, toinen puoli".

Ok, mutta siis kumpi puoli, kun käsittääkseni jokaisessa hyllyssä on kaksi puolta? Joka kerta vituttaa nähdä tuo teksti, kun kiireessä yrittää etsiä jotain pientä kikkaretta satojen tuotteiden seasta.
 
Motonetissa ahdistaa se, kun siellä lukee joka tuotteessa vaikka "hylly 49, toinen puoli".

Ok, mutta siis kumpi puoli, kun käsittääkseni jokaisessa hyllyssä on kaksi puolta? Joka kerta vituttaa nähdä tuo teksti, kun kiireessä yrittää etsiä jotain pientä kikkaretta satojen tuotteiden seasta.
Hyllyn ensimmäinen sivu = sivu mikä tulee ensin vastaan kulkusuunnasta katsottuna. Hyllyn toinen sivu = toisella puolella hyllyä kulkusuunnasta katsottuna. Kulkusuunta katsotaan siitä kun menet portista sisään ja lähdet kiertämään.
 
Kai niillä on erilaisia myymälöitä johtuen jo huoneistopohjastakin. Olen sattunut näkemään vain rivi/sarake perusteella numeroituja, mistä oletan että useimmat olisivat tällaisia.
Tuota numero ja kirjain järjestelmää se Ylöjärven Puuilokin käyttää siis mutta numero muunmuassa 1:n perässä olevat eri kirjaimet on jostain syystä sijoteltu myymälän eri päätyihin ja niiden välissä on sisäänkäynti ja kassat joten pitää kiertää koko myymälä Ikea-tyyliin että pääsee sinne toiseen kun on ensin tajunnut että osa käytävä 1 asioista onkin ihan eri paikassa.
 
Hyllyn ensimmäinen sivu = kulkusuunnassa sivu mikä tulee ensin vastaan. Hyllyn toinen sivu = toisella puolella hyllyä kulkusuunnasta katsottuna. Kulkusuunta katsotaan siitä kun menet portista sisään ja lähdet kiertämään.
Tuokaan logiikka ei oikein päde kaikkiin hyllyihin, esimerkiksi jos hylly (tai siis sen pääty) on ihan käytävän päässä niin kumpi puoli tulee ensimmäisenä vastaan? Toki itselleni on tuo pelkkä hyllynumerokin riittänyt, sillä on löytänyt tuotteen riittävän helposti. Saisi vaan kaikissa myymälöissä olla joku hyllykartta heti sisäänkäynnillä koska joskus tuo numerointi pomppii pitkin myymälää ja joutuu vähän aikaa etsimään oikeaa hyllynumeroa.

Itse itseasiassa toivoisin tuollaista tuotteen hyllypaikkahakua välillä ihan ruokakauppoihinkin, välillä kun emäntä pistää jonkun kummallisen tuotteen ostoslistalle niin sen etsimiseen saattaa mennä yhtä kauan kuin koko muun ostoslistan läpikäymiseen. Ja välillä edes henkilökunta ei tiedä missä joku tuote on, varsinkin jos kyseinen tuote saattaa sopia useampaan tuoteryhmään. Esimerkiksi hiiva, kananmunat, maizena tai jotkut taloustavarat saattavat olla hyvinkin epäloogisissa paikoissa ja niitä saa etsiä, varsinkin jos on käymässä jossain muussa kaupassa kuin siinä missä yleensä käy ostoksilla.
 
Hyllyn ensimmäinen sivu = sivu mikä tulee ensin vastaan kulkusuunnasta katsottuna. Hyllyn toinen sivu = toisella puolella hyllyä kulkusuunnasta katsottuna. Kulkusuunta katsotaan siitä kun menet portista sisään ja lähdet kiertämään.
Näin sitä toki selitetään, mutta eipä ei ole vielä tullut vastaan sellaista Motonet-myymälää, jossa aina kaikki hyllyt olisivat tuon logiikan mukaan pääteltävissä. Hyllyjä on myös poikittain, ristikkäin ja pitkittäin ja liikkeessä voi kulkea muutenkin moneen suuntaan tietämättä jotain tilasuunnittelun master plania, joka selviää vain katsomalla drone-kuvaa 50m korkeudesta. Varmaan olisi maksanut ainakin vitosen enemmän nimetä hyllyjen puolet vaikka 49A/49B, mutta olisihan se liikaa pyydetty.
 
Minusta Motonetin hyllypaikat on hyvinkin selkeät. Tosin otanta on vain Joensuun Motonetistä. Voihan jossain muualla olla hyvinkin sekavia?

Satunnaisia tuotteita etusivulta otettuna:
Hyllypaikka 37, lattiapaikka
Hyllypaikka 23, hyllyn hyllypääty pääkäytävän puolella
Hyllypaikka 41, hyllyn ensimmäinen sivu
Hyllypaikka 4, hyllyn kohdalla oleva seinustahylly
Hyllypaikka 88, hyllyn toinen sivu
Varaosatiski

Minusta erittäin selkeästi sanottu. Kun sen kulkusuunnan tietää, vaikka olisi poikittaisia hyllyjä, tai voisi kulkea moneen suuntaan (se suunniteltu kulkusuunta pysyy silti samana), niin erittäin lookisesti kerrottu.

Toki pohjakartta olisi paras ja vielä kun siinä näkyisi suoraan missä se on, eikä esim. pelkät hyllynumerot.

S-ryhmällä oli joskus se s-kaupat sovellus, joka näytti jokaiselle tuotteelle valitun kaupan pohjakartan ja värjäsi oikean hyllyn kartalta. Se oli kyllä todella hyvä. Mutta nyt mitä pitkästä aikaa testasin tuota sovellusta, niin ei ilmeisesti nykyään ole pohjakarttaa siinäkään? Näkyy vain tyyliin kerros 1 hyllyväli maitokaappi.
 
Itse itseasiassa toivoisin tuollaista tuotteen hyllypaikkahakua välillä ihan ruokakauppoihinkin, välillä kun emäntä pistää jonkun kummallisen tuotteen ostoslistalle niin sen etsimiseen saattaa mennä yhtä kauan kuin koko muun ostoslistan läpikäymiseen.
S ryhmällä tuollainen toiminto löytyy ainakin osan kauppojen osalta. Mutta muuten tuo S-kaupat. fi on kyllä yksi suunnittelun ja koodauksen kukkanen. Ainakin kännykällä.

Onninen on toteuttanut hyllypaikkahaun riittävän hyvin jakamalla hyllyt tarpeeksi pieniin osiin niin että tuotteen löytää.

Screenshot_2025-11-02-19-44-12-36_c319e740e77f362e94c50fb2e9d1faad.jpg
 
Toki pohjakartta olisi paras ja vielä kun siinä näkyisi suoraan missä se on, eikä esime. pelkät hyllynumerot.
Mitäpä jos paikan päällä hyllyn löydettyään pystyisi webbisivuilla valitsemaan "tunnista" ja hintalappu vilkkuisi hyllyssä? Tietysti tällainen vaatii jonkin häirinnänestotoiminteen, mutta se on vain pieni järjestelykysymys.
 
Mitäpä jos paikan päällä hyllyn löydettyään pystyisi webbisivuilla valitsemaan "tunnista" ja hintalappu vilkkuisi hyllyssä? Tietysti tällainen vaatii jonkin häirinnänestotoiminteen, mutta se on vain pieni järjestelykysymys.
Eikö olisi helpompi toteuttaa kännykällä ja AR softalla? Kännykästä kamera päälle ja sihtailemaan. Softa tunnistaa missä mennään ja näyttää nuolella ruudulla mihin suuntaan pitää kulkea ja merkkaa tuotteen ruudulla kun se on näkyvissä.
 
S-ryhmällä oli joskus se s-kaupat sovellus, joka näytti jokaiselle tuotteelle valitun kaupan pohjakartan ja värjäsi oikean hyllyn kartalta. Se oli kyllä todella hyvä. Mutta nyt mitä pitkästä aikaa testasin tuota sovellusta, niin ei ilmeisesti nykyään ole pohjakarttaa siinäkään? Näkyy vain tyyliin kerros 1 hyllyväli maitokaappi.
Tuo oli siellä Foodie nettisivulla. Nykyään S-Kaupat nettisivu näyttää vain niiden Prismojen hyllyt mistä tuotteita saa tilattua niihin keräyslokeroihin. S-Ostoslista appi kännyköissä tukee sitten hyllyvälin näyttämistä joka liikkeessä mutta muuten se appi onkin sitten ihan umpisurkea. Näppäimistön avatessa tekstikenttä jää piiloon joten pitää sokkona kirjoittaa tuotteen nimi mitä hakee.
 
Tuo oli siellä Foodie nettisivulla. Nykyään S-Kaupat nettisivu näyttää vain niiden Prismojen hyllyt mistä tuotteita saa tilattua niihin keräyslokeroihin. S-Ostoslista appi kännyköissä tukee sitten hyllyvälin näyttämistä joka liikkeessä mutta muuten se appi onkin sitten ihan umpisurkea. Näppäimistön avatessa tekstikenttä jää piiloon joten pitää sokkona kirjoittaa tuotteen nimi mitä hakee.
Joo niin olikin se foodie. Olihan siitä appikin olemassa, siinä oli se kartta myös.
 
Tuo oli siellä Foodie nettisivulla. Nykyään S-Kaupat nettisivu näyttää vain niiden Prismojen hyllyt mistä tuotteita saa tilattua niihin keräyslokeroihin. S-Ostoslista appi kännyköissä tukee sitten hyllyvälin näyttämistä joka liikkeessä mutta muuten se appi onkin sitten ihan umpisurkea. Näppäimistön avatessa tekstikenttä jää piiloon joten pitää sokkona kirjoittaa tuotteen nimi mitä hakee.

Jaa. Ymmärsin varmaan väärin S-ostoslistan.

IMG_2086.jpeg
 
Eikö se ole helpompaa tilata myymälänoutona niin saa suoraan tiskiltä tuotteet? Ite otan aina motonetista drive-in tilauksen tai noudon.
 
Tuo oli siellä Foodie nettisivulla. Nykyään S-Kaupat nettisivu näyttää vain niiden Prismojen hyllyt mistä tuotteita saa tilattua niihin keräyslokeroihin. S-Ostoslista appi kännyköissä tukee sitten hyllyvälin näyttämistä joka liikkeessä mutta muuten se appi onkin sitten ihan umpisurkea. Näppäimistön avatessa tekstikenttä jää piiloon joten pitää sokkona kirjoittaa tuotteen nimi mitä hakee.
Myös S-marketteja näkyy mutta esim kännykällä kun menee kauppojen osoite hakuun ja kirjoittaa tekstiä niin sivu alkaa välittömästä etsiä vastaavuuksia ja kun löytyy niin näppäimistö häviää ruudulta. kun kirjoitat H niin tulee Hanko, Helsinki yms. ja jos pidät reilun sekunnin tauon kirjainten välillä niin näppäimistö häviää.

Ostoslista apissa itselläni tekstikenttä jää näkyviin. Andoid.

Screenshot_2025-11-02-21-51-23-99_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpg
 
Myös S-marketteja näkyy mutta esim kännykällä kun menee kauppojen osoite hakuun ja kirjoittaa tekstiä niin sivu alkaa välittömästä etsiä vastaavuuksia ja kun löytyy niin näppäimistö häviää ruudulta. kun kirjoitat H niin tulee Hanko, Helsinki yms. ja jos pidät reilun sekunnin tauon kirjainten välillä niin näppäimistö häviää.

Ostoslista apissa itselläni tekstikenttä jää näkyviin. Andoid.

Screenshot_2025-11-02-21-51-23-99_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpg
Ovat näköjään viimein korjannut tuon bugin. Nyt jää mullakin tekstikenttä näkyville. Mutta edelleen kaksikerroksisessa Prismassa näyttää vain alakerran kartan joten eipä paljoa lämmitä kun lukee että vaikkapa tuo makaroni löytyy hyllyvälistä 7 kun se on yläkerrassa jota kartta ei näytä.
 
Ovat näköjään viimein korjannut tuon bugin. Nyt jää mullakin tekstikenttä näkyville. Mutta edelleen kaksikerroksisessa Prismassa näyttää vain alakerran kartan joten eipä paljoa lämmitä kun lukee että vaikkapa tuo makaroni löytyy hyllyvälistä 7 kun se on yläkerrassa jota kartta ei näytä.
Esim prisma Sello 2-kerroksinen ja "pora" löytyy kakkoskerroksesta ja "pakastetuote" ykkösestä. kummastakin kerroksesta näkyy eri kartta. Ei kyllä kerro kerrosnumeroa, vain hyllypaikan.
Screenshot_2025-11-02-22-17-24-96_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpgScreenshot_2025-11-02-22-17-50-51_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpg
 
Mitäpä jos paikan päällä hyllyn löydettyään pystyisi webbisivuilla valitsemaan "tunnista" ja hintalappu vilkkuisi hyllyssä? Tietysti tällainen vaatii jonkin häirinnänestotoiminteen, mutta se on vain pieni järjestelykysymys.
Nämä olisivat hyviä, mutta hyötyyn näyden nämä ovat liian kalliita toteuttaa. Kauppojen tarve on tehdä omistajilleen maksimaalista tuottoa ja jos asiakkaiden heräteostokset jäävät tekemättä liian selkeiden ja helppojen hyllymerkintöjen vuoksi, niin se on miinusta kaupalle.
Eikö se ole helpompaa tilata myymälänoutona niin saa suoraan tiskiltä tuotteet? Ite otan aina motonetista drive-in tilauksen tai noudon.
Jos tietää tarkalleen mitä tuotetta haluaa ja mistä, ja pystyy sen jostakin epämääräisestä verkkokauppavirityksestä myös löytämään ja varaamaan sopivaan kauppaan, niin mahdollisesti joo. Harvemmin ainakaan itse tiedän noin tarkkaan, vaan haluan nähdä tuotteen itse ja mahdollisesti vertailla sitä muihin hyllyssä oleviin vaihtoehtoihin. Joku yksittäinen varaostatiskin tuote on sitten eri asia.
 
Nämä olisivat hyviä, mutta hyötyyn näyden nämä ovat liian kalliita toteuttaa. Kauppojen tarve on tehdä omistajilleen maksimaalista tuottoa ja jos asiakkaiden heräteostokset jäävät tekemättä liian selkeiden ja helppojen hyllymerkintöjen vuoksi, niin se on miinusta kaupalle.

Jos tietää tarkalleen mitä tuotetta haluaa ja mistä, ja pystyy sen jostakin epämääräisestä verkkokauppavirityksestä myös löytämään ja varaamaan sopivaan kauppaan, niin mahdollisesti joo. Harvemmin ainakaan itse tiedän noin tarkkaan, vaan haluan nähdä tuotteen itse ja mahdollisesti vertailla sitä muihin hyllyssä oleviin vaihtoehtoihin. Joku yksittäinen varaostatiskin tuote on sitten eri asia.

Tuo tuotteen näkeminen on täysin totta, jos ei oikeasti tiedä mitä on ihan oikeasti haluamassa ja todellakin koskee näitä Motonet/Biltema/Puuilo/Tokmanni/mitälie kauppoja, missä tarvikkeelle/työkalulle/vastaava tuotetta on vailla. En edes tiedä mikä noiden kauppojen maksu on, jos sellainen (palvelu) on tai ylipäätään olemassa. Motonetissä ilmeisesto ainakin.

Ruokakaupat asia erikseen, mistä nyt yleensä tietää tarvitseeko makaronia vai ketsuppia.

Pitäisi kyllä oikeasti alkaa suosimaan ruokakaupoissa noita ennakkoja, koska siinä säästäisi ihanoikeasti, kun jäisi ne heräte ostokset pois. Lieneekö keräysmaksu vajaa 5€ tai jotain. Nykyisin tuota palvelua tulee käytettyä vain mökille mentäessä, kun vain nopea koukkaus lähikaupalle ja eikun perille.
 
Nämä olisivat hyviä, mutta hyötyyn näyden nämä ovat liian kalliita toteuttaa. Kauppojen tarve on tehdä omistajilleen maksimaalista tuottoa ja jos asiakkaiden heräteostokset jäävät tekemättä liian selkeiden ja helppojen hyllymerkintöjen vuoksi, niin se on miinusta kaupalle.
Tässä tarvittaisiin analyysi siitä, onko hyöty asioinnin häiritsemisestä kaupalle suurempi kuin haitta. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että heräteostoksia syntyisi juuri siinä yhdessä hyllyvälissä(joka kyllä nykyisellään helposti löytyy eli sitä ei ole katsottu ongelmaksi) yhtä satiaista kahdeksan metrin matkalta etsiessä. Todennäköisesti heräteostoksia syntyy vähemmän, kun siinä palaa aikaa useampi minuutti ja vituttaa, jolloin en jaksa tuotteen löydettyäni enää katsoa ympärilleni ja marssin kassalle entistä nopeammin.

Itse en mene Puuiloon shoppailemaan vaan hakemaan tarvittavaa tavaraa, oli se sitten kodin, työn tai harrastuksen takia. Jos asiointi jossain liikkeessä paikan päällä on liian vittumaista, valitsen mieluummin jonkun toisen liikkeen, kenties jopa tilaan jostain verkkokaupasta jolla ei alueella ole myymälää ja odotan pari päivää.

Heräteostoksia saa aikaan myös hyvin toimivassa myymälässä sijoittamalla houkutuksia sopiville kohdille ja reiteille.
 
Tässä tarvittaisiin analyysi siitä, onko hyöty asioinnin häiritsemisestä kaupalle suurempi kuin haitta. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että heräteostoksia syntyisi juuri siinä yhdessä hyllyvälissä yhtä satiaista kahdeksan metrin matkalta etsiessä. Todennäköisesti heräteostoksia syntyy vähemmän, kun siinä palaa aikaa useampi minuutti ja vituttaa, jolloin en jaksa tuotteen löydettyäni enää katsoa ympärilleni ja marssin kassalle entistä nopeammin.
Jossakin Puuilossa ehkä noin, mutta minä tarkoitin vastaavia ratkaisuita yleisemmin. Niille olisi tarvetta ihan tavallisissa marketeissakin.

Nykyään kaikkialla muutetaan kylmä/viileätuotteiden avohyllyjä suljetuiksi ovikaapeiksi, joka sekin vähentää varmasti heräteosoksia osaltaan, tai näin olen ainakin itse kokenut, kun ei niistä lasikaapeista löydä edes sitä mitä tuli hakemaan.
 
Esim prisma Sello 2-kerroksinen ja "pora" löytyy kakkoskerroksesta ja "pakastetuote" ykkösestä. kummastakin kerroksesta näkyy eri kartta. Ei kyllä kerro kerrosnumeroa, vain hyllypaikan.
Screenshot_2025-11-02-22-17-24-96_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpgScreenshot_2025-11-02-22-17-50-51_742d186a5e41db8d00d6096576685a75.jpg
Eli näköjään vieläpä kauppakohtaista tuon toimivuus. Tässä pora (joka on -2 kerroksessa) ja random pakastetuote (joka on -1 kerroksessa):
Screenshot_20251103_113156_S-ostoslista.jpgScreenshot_20251103_113217_S-ostoslista.jpg
 
Eikö olisi helpompi toteuttaa kännykällä ja AR softalla? Kännykästä kamera päälle ja sihtailemaan. Softa tunnistaa missä mennään ja näyttää nuolella ruudulla mihin suuntaan pitää kulkea ja merkkaa tuotteen ruudulla kun se on näkyvissä.
Tuon voisi hoitaa pelkällä sijainnilla kartalla, uwb:llä tarkkuus on jotain senttejä.
 
Tuon voisi hoitaa pelkällä sijainnilla kartalla, uwb:llä tarkkuus on jotain senttejä.
Pitäsi myös suunta saada ympättyä mukaan, muuten joutuu tekemään niinkuin jenkkiarmeija että mennään yhteen suuntaan ja katsotaan gps:stä mihin suuntaan liikuttiin ja toistetaan niin kauan kunnes mennään oikeaan suuntaan. suomalainen katsoo kompassista ensin oikean suunnan ja sitten lähtee liikkeelle.
 
Pitäsi myös suunta saada ympättyä mukaan, muuten joutuu tekemään niinkuin jenkkiarmeija että mennään yhteen suuntaan ja katsotaan gps:stä mihin suuntaan liikuttiin ja toistetaan niin kauan kunnes mennään oikeaan suuntaan. suomalainen katsoo kompassista ensin oikean suunnan ja sitten lähtee liikkeelle.
Puhelimissa on ollut kompassi iät ajat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 379
Viestejä
4 981 706
Jäsenet
80 003
Uusin jäsen
Xact

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom