Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ei tässä nyt varmaan ollut tarkoitus inttää ja puolustella, kenen ratkaisu on paras/toimivin, vaan tuoda esille epäkohtia.

Ylipäätänsä, niinkin perus asia tänä päivänä kun pankkipalvelut pitäisi olla saatavilla ihan 24/7 niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Samaan kukkasketoon menee kyllä OP:n käyttäjätunnus. Jos sen unohdat/kadotat, mikään muu ei auta kun marssiminen pankkiin henkilökohtaisesti. Vaikka OP:n palveluihin pääsee jopa kirjautumaan toisen pankin tunnuksilla, sieltäkään et käyttäjätunnusta näe.
Itse lähetin verkkopankissa viestin, jossa on oma käyttäjätunnukseni, joten pääsen sinne sisään, ja sieltä sen tarkistamaan esim ulkomailla toisen pankin tunnuksilla jos sen vaikka unohdan, tai automaattisesti täytetyt tiedot/verkkopankkisovellus katoaa.

Ymmärrän toki tietoturva-aspektin näissä, mutta mielestäni toteutus on huono ja kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällinen.
Tuohan on nimenomaan hyvä, ja turvallisuutta lisäävä juttu että käynti konttorilla vaaditaan, jos unohdat käyttäjätunnuksen, etkä ole ottanut sitä mihinkään itsellesi talteen. Joku yksilövastuu sillä käyttäjälläkin on oltava.
 
Tuo nyt on typerimpiä "tunnistustapoja"

Kuka hitto on koko ajan kirjoilla tiliensä saldoista? Ne elää jatkuvasti, ja monilla tosiaan on käytössä useita tilejä.

Tarina kertoi mitä kyseltiin, se ei suoraan kerro mitkä toisessa päässä on yksilön kohdalla vaatimukset.

Siinä olen samaa mieltä että saldon tietäminen, rahaliikenteen tunteminen ei yksinään ole vahva tunnistus, toinen asiakas voi olla varsin tietämätön ja joku toinen voi tietää hänen Nordean tilien rahaliikenteen hyvinkin vahvasti.

Tuohan on nimenomaan hyvä, ja turvallisuutta lisäävä juttu että käynti konttorilla vaaditaan, jos unohdat käyttäjätunnuksen, etkä ole ottanut sitä mihinkään itsellesi talteen. Joku yksilövastuu sillä käyttäjälläkin on oltava.

Jos pankin tunnistusohjelmalla voi tunnistautua vahvasti, niin pankin täytyy myös vahvasti tunnistaa se käyttäjä joka sitä tunnistus ohjelmaa yrittää aktivoida. Käyttäjätunnus noin yleistäen ei ole mikään kovin iso salaisuus, no pankkikuvioissa sitä pankista riippuen voidaan pitää keskimääräistä suurempana salaisuutena. Mutta en ihan osaa olla ehdotonta mieltä tuosta, onko se iso juttu kertoa kysyttäessä ilman vahvaa tunnistusta, ilman vahvaa "yhteyden" salausta.

Jos mietitään henkkaria, jota aika lähelle suomalainen pankki tunnistus menee, niin uutta henkkaria hukkuneen tilale ei saa ihan pirauttamalla sähköpostilla. viidenvuoden välein voi saada tilattua uuden, ja tunnistusta vastaan sen saada noudettua, (tai valtakirjalla toinen). 10v välein pitää sitä ennen käydä ihan vahvasti tunnistautumassa.

Nordean kuvaus tunnistuksesta, missä kelpaa passin, henkkarin sähköiset tiedot + kasvotunnistus, kuullostaa ihan hyvältä. Jos kaikki hukannut, niin syytäkin asioida jossain paikanpäällä.


Keskustelussa on vahvat piirteet suunnittelun, totutuksen kukkasista, mutta aihe varmaan sopisi johonkin toiseen ketjuun joka tarkemmin liiippuu aihetta, myös niitä hyviä puolia.
 
Ei tässä nyt varmaan ollut tarkoitus inttää ja puolustella, kenen ratkaisu on paras/toimivin, vaan tuoda esille epäkohtia.

Ylipäätänsä, niinkin perus asia tänä päivänä kun pankkipalvelut pitäisi olla saatavilla ihan 24/7 niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Samaan kukkasketoon menee kyllä OP:n käyttäjätunnus. Jos sen unohdat/kadotat, mikään muu ei auta kun marssiminen pankkiin henkilökohtaisesti. Vaikka OP:n palveluihin pääsee jopa kirjautumaan toisen pankin tunnuksilla, sieltäkään et käyttäjätunnusta näe.
Itse lähetin verkkopankissa viestin, jossa on oma käyttäjätunnukseni, joten pääsen sinne sisään, ja sieltä sen tarkistamaan esim ulkomailla toisen pankin tunnuksilla jos sen vaikka unohdan, tai automaattisesti täytetyt tiedot/verkkopankkisovellus katoaa.

Ymmärrän toki tietoturva-aspektin näissä, mutta mielestäni toteutus on huono ja kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällinen.
Puhelimella käyttäjätunnuksen näkee OP:n sovelluksen kautta. Toki jos tätä ei voi käyttää niin siitä ei ole apua.

Sen sijaan minulla on nyt tänä vuonna pariin otteeseen käynyt niin että sen jälkeen kun olen vahvistanut luottokorttiostoksen OP:n sovelluksella on OP tästä huolimatta päättänyt estää maksun. Tämän jälkeen OP:n AI chatti ilmoittaa asiastavja kysyy teitkö itse veloituksen. Tämän vahvistettuani yritän ostosta uudestaan, jolloin koko kortti laitetaan väliaikaisesti kiinni. Ainoa tapa avata tämä on soittaa aspaan joka on onneksi 24/7 auki. Lopulta pitää odottaa vielä puolisen tuntia ennen kuin yrittää uudestaan tai kortti menee kiinni uudestaan.

Kysymys kuuluu, mitä helvetin virkaa sille puhelin äppissä tapahtuvalla varmistuksella jos osto blokataan kuitenkin.
 
Tuo nyt on typerimpiä "tunnistustapoja"

Kuka hitto on koko ajan kirjoilla tiliensä saldoista? Ne elää jatkuvasti, ja monilla tosiaan on käytössä useita tilejä.
Eihän ole. Kukaan ulkopuolinen ei tuota tietoa saa, tai sitä paljon on esim. lainaa.
 
Eihän ole. Kukaan ulkopuolinen ei tuota tietoa saa, tai sitä paljon on esim. lainaa.

Yksittäistapauksessa ei ehkä, mutta jos puhutaan noin yleisesti niin luku määräisesti paljon asiakkaita joiden tiedot tietää joku toinen, osalla paljon paremmin kuin itse henkilö.
Se onko niitä kymmenniä tuhansia, vai enemmän , en uskalla väittää.

Jos kikkailet sanalla ulkopuolisen merkityksellä, niin jos vahvatunnistus, niin se henkilö pitää tunnistaa oikein. Oletan että mainitut tiedot ei nyt ole ainoa yksittäisen tunnistus konsti, vaan osa isompaa kokonaisuutta.
 
Yksittäistapauksessa ei ehkä, mutta jos puhutaan noin yleisesti niin luku määräisesti paljon asiakkaita joiden tiedot tietää joku toinen, osalla paljon paremmin kuin itse henkilö.
Se onko niitä kymmenniä tuhansia, vai enemmän , en uskalla väittää.

Jos kikkailet sanalla ulkopuolisen merkityksellä, niin jos vahvatunnistus, niin se henkilö pitää tunnistaa oikein. Oletan että mainitut tiedot ei nyt ole ainoa yksittäisen tunnistus konsti, vaan osa isompaa kokonaisuutta.
Henkilö ei ole ulkopuolinen jos tietää esim. saldon.

Niinhän siiinä luki että kyseli kaikkia tietoja saldosta lähtien. Ja ei, ei vaadittu sentin tarkkuudella summaa.
 
Tietenkin noissa tunnistautumisissa kysytään useita kysymyksiä ja ei jokaiseen tarvitse vastata tismalleen oikein. Kyllä nyt luulisi jokaisen osaavan sanoa onko tilillä satasia, tonneja vai kymppitonneja. Ja vastaava lainoille jne. Tunnistava henkilö sitten arvioi kaikkien eri kysymysten vastausten pohjalta tietääkö ns. riittävästi.
 
Eihän ole. Kukaan ulkopuolinen ei tuota tietoa saa, tai sitä paljon on esim. lainaa.
Pointtini ei ollut se että joku ulkopuolinen tietäisi, vaan se, että harva tietää itsekään omia saldojaan - edes satojen eurojen tarkkuudella. Itselläni ainakin on useita tilejä, ja monet niistä "elävät" jatkuvasti suuntaan ja toiseen, eikä todellakaan kiinnosta eikä ole tarpeellista seurailla tai pitää mielessä niiden sen hetkistä saldoa. Sen voi tarkistaa parissa sekunnissa, jos tarvetta on. En tiedä onko sinulla vain yksi tili jonka saldosta olet jatkuvasti tietoinen (edes "suurin piirtein" -tasolla), mutta väittäisin että tuo on aika harvinaista, ja siksi saldokysely on edelleenkin todella huono tunnistustapa. Eikä kaikki muista asuntolainankaan summaa (tonnin tarkkuudella) saati paljonko sitä on jäljellä. Ei nuo ole sellaisia asioita joita pitäisi tallentaa muistiinsa tai joita "tarvitsisi tietää" koska tahansa lennosta.
 
Tietenkin noissa tunnistautumisissa kysytään useita kysymyksiä ja ei jokaiseen tarvitse vastata tismalleen oikein. Kyllä nyt luulisi jokaisen osaavan sanoa onko tilillä satasia, tonneja vai kymppitonneja. Ja vastaava lainoille jne. Tunnistava henkilö sitten arvioi kaikkien eri kysymysten vastausten pohjalta tietääkö ns. riittävästi.
Tuolla tasolla nyt joo voi jo muistaakin, mutta sikäli kun tileille on annettu omat nimet (jotka näkyy vain omassa mobiiliappissa/verkkopankissa), niin nämähän muistaa paljon paremmin kuin jatkuvasti muuttuvat saldot, ja ovat sikäli paljon parempi tunnistusmenetelmä kuin joidenkin lukujen arpominen.
 
Pointtini ei ollut se että joku ulkopuolinen tietäisi, vaan se, että harva tietää itsekään omia saldojaan - edes satojen eurojen tarkkuudella. Itselläni ainakin on useita tilejä, ja monet niistä "elävät" jatkuvasti suuntaan ja toiseen, eikä todellakaan kiinnosta eikä ole tarpeellista seurailla tai pitää mielessä niiden sen hetkistä saldoa. Sen voi tarkistaa parissa sekunnissa, jos tarvetta on. En tiedä onko sinulla vain yksi tili jonka saldosta olet jatkuvasti tietoinen (edes "suurin piirtein" -tasolla), mutta väittäisin että tuo on aika harvinaista, ja siksi saldokysely on edelleenkin todella huono tunnistustapa. Eikä kaikki muista asuntolainankaan summaa (tonnin tarkkuudella) saati paljonko sitä on jäljellä. Ei nuo ole sellaisia asioita joita pitäisi tallentaa muistiinsa tai joita "tarvitsisi tietää" koska tahansa lennosta.
Itse kyllä asuntolainan jäljellä olevan osuuden muistaa n. Suurinpiirtein kun se joka kerta Nordean verkkopankkiin kirjautuessa plärähtää siihen etusivulle näkyviin, aivan kuin kiusaksi muistuttamassa.
 
Pointtini ei ollut se että joku ulkopuolinen tietäisi, vaan se, että harva tietää itsekään omia saldojaan - edes satojen eurojen tarkkuudella. Itselläni ainakin on useita tilejä, ja monet niistä "elävät" jatkuvasti suuntaan ja toiseen, eikä todellakaan kiinnosta eikä ole tarpeellista seurailla tai pitää mielessä niiden sen hetkistä saldoa. Sen voi tarkistaa parissa sekunnissa, jos tarvetta on. En tiedä onko sinulla vain yksi tili jonka saldosta olet jatkuvasti tietoinen (edes "suurin piirtein" -tasolla), mutta väittäisin että tuo on aika harvinaista, ja siksi saldokysely on edelleenkin todella huono tunnistustapa. Eikä kaikki muista asuntolainankaan summaa (tonnin tarkkuudella) saati paljonko sitä on jäljellä. Ei nuo ole sellaisia asioita joita pitäisi tallentaa muistiinsa tai joita "tarvitsisi tietää" koska tahansa lennosta.
Nyt niitä valoja päälle. Saldon kysyminen oli vain yksi tunnistuskeino, kysymyksiä oli vaikka kuinka paljon.
 
Tietenkin noissa tunnistautumisissa kysytään useita kysymyksiä ja ei jokaiseen tarvitse vastata tismalleen oikein. Kyllä nyt luulisi jokaisen osaavan sanoa onko tilillä satasia, tonneja vai kymppitonneja. Ja vastaava lainoille jne. Tunnistava henkilö sitten arvioi kaikkien eri kysymysten vastausten pohjalta tietääkö ns. riittävästi.
Juuri näin.
 
Nyt niitä valoja päälle. Saldon kysyminen oli vain yksi tunnistuskeino, kysymyksiä oli vaikka kuinka paljon.
Näin. Ja jos ei tahdo muistaa mitään, nii sit vain sinne tiskille henkkareiden kans.. Ei toi nyt mikää ensisijainen tapa ole pankin kans asioida ja tunnistautua, vaan ongelmatilanteissa oiva apu. Kyl minäkin puhelun alussa tunnistauduin avainlukulistalla ja tunnuksillani tms.. Ongelma oli, että pankkiasioita en saanut hoidettua, kun oli unohtunut vanha numero tekstarivahvistukselle. Sen sit sai puhelimessa onneksi poistatettua "kuulustelun" jälkeen.
 
Nyt niitä valoja päälle. Saldon kysyminen oli vain yksi tunnistuskeino, kysymyksiä oli vaikka kuinka paljon.
En ole muuta väittänyttkään. Ei se silti muuta asiaa tai tee tästä käytännöllistä keinoa. Ne tilien nimet olisi paljon parempi.
 
En ole muuta väittänyttkään. Ei se silti muuta asiaa tai tee tästä käytännöllistä keinoa. Ne tilien nimet olisi paljon parempi.
No niitä tilien nimiäki voi ihan hyvin kysyä. Et nyt selkeesti ymmärrä asiaa. Siinä "kuulustelija" tekee kokonaisarvion useiden minuuttien mittaisella kyselyllä. Ei siinä kaikkee tartte muistaa, se on tunnistamista eikä mikää tietovisa.
 
No niitä tilien nimiäki voi ihan hyvin kysyä. Et nyt selkeesti ymmärrä asiaa. Siinä "kuulustelija" tekee kokonaisarvion useiden minuuttien mittaisella kyselyllä. Ei siinä kaikkee tartte muistaa, se on tunnistamista eikä mikää tietovisa.
Miksi jatkat tämän asian jankkaamista? Ymmärrän erittäin hyvin, että kyse on vain yhdestä osasta tätä tunnistautumisprosessia. Tuo tilin nimien kysely oli Oma parannusehdotukseni, ja tässä olen koko ajan puhunut vain ja ainoastaan tästä saldokyselystä. Ei sillä ole tämän keskustelun osalta mitään merkitystä, onko se vain yksittäinen osa prosessia vai ei. Tuo on vähän samaa luokkaa, kuin "montako kertaa olet puhunut puhelimessa viime kuussa", kun pitäisi saada lukkiutunut kännyliittymä auki tms.
 
Miksi jatkat tämän asian jankkaamista? Ymmärrän erittäin hyvin, että kyse on vain yhdestä osasta tätä tunnistautumisprosessia. Tuo tilin nimien kysely oli Oma parannusehdotukseni, ja tässä olen koko ajan puhunut vain ja ainoastaan tästä saldokyselystä. Ei sillä ole tämän keskustelun osalta mitään merkitystä, onko se vain yksittäinen osa prosessia vai ei. Tuo on vähän samaa luokkaa, kuin "montako kertaa olet puhunut puhelimessa viime kuussa", kun pitäisi saada lukkiutunut kännyliittymä auki tms.
Itsehän sie edelleen jankkaat. Ne kysyy mitä nyt hitto kysyvätkään, jotta saavat asiakkaansa tunnistettua. Edelleenkää eivät odota, että pitäis tietovisamaisesti kaikkeen oikein vastata. Ihminen siel on arvioimassa.

Sama se on poliisiasemallaki, ku passii haet ilman mitää henkkareita. Sielläki on sellaisia kysymyksiä joukossa, joita joko et tiedä tai et muista. Ei kuitenkaan ole yksittäisistä kysymyksistä kyse. Joku muistaa ja tietää sitä ja toinen tätä, ei se haittaa silti kysyä joukossa isoa kysymyspalettia.

Sie keskityt nyt vaa yhteen kysymykseen, joka tuli mainittua ja lyttäät koko touhun :D Jos sen muistaa, nii sehä vaa vahvistaa sun tunnistautumista. Jos et, nii ehkäpä joku muu kyssäri muiden joukossa vahvistaa sua..

Sit syytät muita jankkaamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Itsehän sie edelleen jankkaat. Ne kysyy mitä nyt hitto kysyvätkään, jotta saavat asiakkaansa tunnistettua. Edelleenkää eivät odota, että pitäis tietovisamaisesti kaikkeen oikein vastata. Ihminen siel on arvioimassa.

Sama se on poliisiasemallaki, ku passii haet ilman mitää henkkareita. Sielläki on sellaisia kysymyksiä joukossa, joita joko et tiedä tai et muista. Ei kuitenkaan ole yksittäisistä kysymyksistä kyse. Joku muistaa ja tietää sitä ja toinen tätä, ei se haittaa silti kysyä joukossa isoa kysymyspalettia.

Sie keskityt nyt vaa yhteen kysymykseen, joka tuli mainittua ja lyttäät koko touhun :D Jos sen muistaa, nii sehä vaa vahvistaa sun tunnistautumista. Jos et, nii ehkäpä joku muu kyssäri muiden joukossa vahvistaa sua..

Sit syytät muita jankkaamisesta.
Niin, edelleen, olen kyseenalaistanut vain tuon yhden kysymyksen. En koko systeemiä. En ole edes keskustellut systeemistä kokonaisuutena. Tämä on ilmeisesti vaikeaa ymmärtää, joten jätän tämän keskustelun tähän.
 
Niin, edelleen, olen kyseenalaistanut vain tuon yhden kysymyksen. En koko systeemiä. En ole edes keskustellut systeemistä kokonaisuutena. Tämä on ilmeisesti vaikeaa ymmärtää, joten jätän tämän keskustelun tähän.
Sulle tää nyt tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että siellä voi olla myös tollainenki kysymys muiden vaikeiden ja ehkä typerienki kysymysten joukossa. Ei oo ainut vastaava..
 
Sulle tää nyt tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että siellä voi olla myös tollainenki kysymys muiden vaikeiden ja ehkä typerienki kysymysten joukossa.
Ei, vittu oikeesti :D

Lue mitä olen kirjoittanut, ehkä se pointtini vielä sinullekin aukeaa, mutta kieltämättä toivottomalta näyttää..
 
Tuohan on nimenomaan hyvä, ja turvallisuutta lisäävä juttu että käynti konttorilla vaaditaan, jos unohdat käyttäjätunnuksen, etkä ole ottanut sitä mihinkään itsellesi talteen. Joku yksilövastuu sillä käyttäjälläkin on oltava.
Inttäminen tuntuu olevan tapa, mutta korjataan nyt vielä ihan muiden takia. Konttoriltakaan siis et saa sitä omaa op:n käyttäjätunnusta, vaan tekevät sulle siellä kokonaan uudet tunnukset.

Mutta tottahan toki se yksilönvastuuta on. Olen varmaan sitten tyhmä, kun en muista kaikkia käyttäjätunnuksiani ulkoa tai kuljeta niitä esim paperilapulla lompakossa. Puhelimessa ne ovat, mutta siitähän juuri puhuttiin, mitä sitten jos se häviää/rikkoutuu vaikka ulkomailla ollessa.
Op on ainut käyttämästäni viidestä pankista, jolla vaaditaan käyntejä konttorilla tai tunnuslukukortin mukana kuljettamista vuonna 2025. Kaikilla muilla, samat asiat hoituu puhelimella tai toisen pankin tunnuksilla. Se ei lisää turvallisuutta vaan on huonoa suunnittelua, mutta niin on koko op:n järjestelmäkin, joten kuulunee kokonaisuuteen.
 
Op on ainut käyttämästäni viidestä pankista, jolla vaaditaan käyntejä konttorilla tai tunnuslukukortin mukana kuljettamista vuonna 2025. Kaikilla muilla, samat asiat hoituu puhelimella tai toisen pankin tunnuksilla. Se ei lisää turvallisuutta vaan on huonoa suunnittelua, mutta niin on koko op:n järjestelmäkin, joten kuulunee kokonaisuuteen.
No mitä nyt. OP ei sentää ole ollut vähä väliä skandaaleissa mukana tietoturvan vuoksi :D Veikkaan, että noihi "viiteen pankkiin" mahtuu niitä, jotka kyl on niissä rypeny. Mut ei mitää, jatka. e: op ei kyl ole epäluotettavuudestaan tunnettu, että..
 
Sisällysluettelot, joista puuttuu alimman tason tai useampien alimpien tasojen otsikot. Pitää siis arvailla, minkä isomman aiheen alta pikkuotsikko mahdollisesti löytyisi, jos juuri sitä koskevaa asiaa etsii.

Säästö, josta on marginaalinen hyöty mutta oleellinen haitta.
 
Sisällysluettelot, joista puuttuu alimman tason tai useampien alimpien tasojen otsikot. Pitää siis arvailla, minkä isomman aiheen alta pikkuotsikko mahdollisesti löytyisi, jos juuri sitä koskevaa asiaa etsii.

Säästö, josta on marginaalinen hyöty mutta oleellinen haitta.
Tarkoitatko nyt jotain fyysistä kirjaa?

Digimaailmassahan sisällysluettelot ovat hakutoiminnon (ja tekoälyn) takia käytännössä tarpeettomia.
 
Tarkoitatko nyt jotain fyysistä kirjaa?

Digimaailmassahan sisällysluettelot ovat hakutoiminnon (ja tekoälyn) takia käytännössä tarpeettomia.
Sekä että. Viimeksi tuli vastaan auton käyttöohjeessa.

Haku/AI toimii digimaailmassa, mutta sisällysluettelolla on sielläkin virkansa tekstin rakenteen ja aiheiden välisten suhteiden nopeassa hahmottamisessa.
 
Sekä että. Viimeksi tuli vastaan auton käyttöohjeessa.

Haku/AI toimii digimaailmassa, mutta sisällysluettelolla on sielläkin virkansa tekstin rakenteen ja aiheiden välisten suhteiden nopeassa hahmottamisessa.
Auton käyttöohjeet nyt ovat lähtökohtaisesti perseestä muutenkin. Olen ratkaissut ongelman niin että se löytyy luurista pdf-muodossa, jolloin haku (ja ennen kaikkea ai) ovat apuna, eikä tällöin tarvitse edes lukea sitä varainaista lähdesivua, vaan saa vastauksia suoraan.
 
Tarkoitatko nyt jotain fyysistä kirjaa?

Digimaailmassahan sisällysluettelot ovat hakutoiminnon (ja tekoälyn) takia käytännössä tarpeettomia.
Nythän kyse ei ollutkaan siitä onko sisällysluettelo tarpeellinen, vaan onko suunnittelun kukkanen sisällysluettelo josta puuttuu alaotsikot.
 
Nythän kyse ei ollutkaan siitä onko sisällysluettelo tarpeellinen, vaan onko suunnittelun kukkanen sisällysluettelo josta puuttuu alaotsikot.
Selvä. Kauhean hedelmällistä keskustelua yksinomaan tuohon aiheeseen rajattuna vaan ei oletettavasti synny.
 
Itse olen kyllä sen verran juntti suomalainen perusmies (tm) ettei kyllä ole tainnut yhdestäkään omasta autosta luettu ohjekirjaa. Joskus voi olla että jostain teknisistä tiedoista on katsottu jotain polttimotyyppiä tmv, mutta sekin yleensä löytyy nopeammin ihan googlella :D
 
Siinä vaiheessa kuin pitää harrastaa sherlockointia niin ohjekirjalla voi pyyhkiä persettä.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmä ihmiset -ketjussa on tunteikasta keskustelua pullojen palauttamisen autuudesta.

Siihen liittyen tuli mieleen, että melkoisia suunnittelun kukkasia ovat kyllä monet pullonpalautusautomaatit. Osa toimii tarpeettoman hitaasti, osa ei hyväksy pulloja kuin yhdessä suunnassa, osassa on jokaisesta pienestäkin virhepiippauksesta tai "liian nopeasta palautustahdista" kertova hälytysääni, joka huutaa kuin hyeena toiselle puolelle kauppaa saakka ja joissakin on automaattinen kuittimekanismi, joka sylkee hitaiden asiakkaiden kohdalla kuitteja joka kolmannen palautuspullon jälkeen. Niin ja sekin vielä, että kaikki laitteet eivät ota vastaan kaikkia pulloja, joka johtaa siihen, että asiakkaat työntävät kaikki hylätyt lähimpään sekajäteroskikseen. Jotain sadokisteja varmaan suunnittelemassa noiden toimintalogiikkaa.

Joissakin paikoissa on käytössä uusia Tomran automaatteja, joihin voi kaataa romut suoraan kassista ja sitten sellainen iso rumpu veivaa niitä aikansa ja sylkee lopulta kuitin ulos. Nuo ovat muuten käteviä, mutta niihin ei saa laittaa lasipulloja ja palautusprosessi kestää monta minuuttia. Kunhan nuo yleistyvät ja kehittyvät, niin sitten voidaan siirtyä valittamaan siitä miksi palautusrahoja ei voi saada suoraan tilille.
 
Viimeksi muokattu:
Joissakin paikoissa on käytössä uusia Tomran automaatteja, joihin voi kaataa romut suoraan kassista ja sitten sellainen iso rumpu veivaa niitä aikansa ja sylkee lopulta kuitin ulos. Nuo ovat muuten käteviä, mutta niihin ei saa laittaa lasipulloja ja palautusprosessi kestää monta minuuttia.
Onneksi täällä idässä on Prismassa RVM Mega-palautusautomaatti. Siihen voi kaataa myös lasipullot. Eikä siinä mielestäni kestä sen pitempään kuin käsin yksitellen syöttäessä.

Edit. Valmistajan mukaan käsittelyvauhti on jopa 120 pakkausta minuutissa. Kyllä siinä saa käsin viskoa aika vauhdilla, jos meinaa perässä pysyä.
 
Onneksi täällä idässä on Prismassa RVM Mega-palautusautomaatti. Siihen voi kaataa myös lasipullot. Eikä siinä mielestäni kestä sen pitempään kuin käsin yksitellen syöttäessä.

Edit. Valmistajan mukaan käsittelyvauhti on jopa 120 pakkausta minuutissa. Kyllä siinä saa käsin viskoa aika vauhdilla, jos meinaa perässä pysyä.
Kerran mittasin ja Tomran R1 rumpu-automaatissa yhden tavallisen muovikassillisen käsittely kesti noin 3 minuuttia. Mainosteksti sanoo, että "R1 on jopa 5 kertaa nopeampi kuin perinteinen automaatti", mutta suolan kanssa ottaisin tuollaiset heitot. Varmaan nämä kehittyvät ja onhan tuo silti kätevämpi kuin käsipelillä syötettäessä, mutta hidasta on ainakin tuolla laitteella ja tosiaan lasipulloja ei R1:een saa laittaa. Manuaalilaitteissa on sitten omat ongelmansa.
 
Onneksi täällä idässä on Prismassa RVM Mega-palautusautomaatti. Siihen voi kaataa myös lasipullot. Eikä siinä mielestäni kestä sen pitempään kuin käsin yksitellen syöttäessä.

Edit. Valmistajan mukaan käsittelyvauhti on jopa 120 pakkausta minuutissa. Kyllä siinä saa käsin viskoa aika vauhdilla, jos meinaa perässä pysyä.
Itse kanssa eilen tuli cittarissa käytettyä megaa ja homma meni nopeasti ja siististi. Muutama kassillinen pulloja sisään ja hetken kuluttua sylkäisi kuitin ulos.

 
Itse kanssa eilen tuli cittarissa käytettyä megaa ja homma meni nopeasti ja siististi. Muutama kassillinen pulloja sisään ja hetken kuluttua sylkäisi kuitin ulos.

Se on hyvä, jos joku laitemalli jossakin toimii, mutta tässä on vielä aika pitkä matka siihen, että nuo kaikki muut nykyiset paskat olisi korvattu sellaisilla.
 
Kerran mittasin ja Tomran R1 rumpu-automaatissa yhden tavallisen muovikassillisen käsittely kesti noin 3 minuuttia.
Noiden nopeusetu tietysti korostuu mitä enemmän pulloja/tölkkejä palautetaan kerrallaan, mutta 3 minuuttia perus 40l kassillinen ei kyllä kuulosta normaalilta. Liekö ko. laitteen asetuksissa tai toiminnassa jotain vikaa. Kyllä noiden pitäisi toimia (ja omien kokemusten mukaan toimiikin) selvästi tuota nopeammin. Ja suuria määriä kerralla palautettaessa manuaalisyöttöön verrattuna nopeus voi hyvinkin sitten olla jo moninkertainen.
 
Noiden nopeusetu tietysti korostuu mitä enemmän pulloja/tölkkejä palautetaan kerrallaan, mutta 3 minuuttia perus 40l kassillinen ei kyllä kuulosta normaalilta. Liekö ko. laitteen asetuksissa tai toiminnassa jotain vikaa. Kyllä noiden pitäisi toimia (ja omien kokemusten mukaan toimiikin) selvästi tuota nopeammin. Ja suuria määriä kerralla palautettaessa manuaalisyöttöön verrattuna nopeus voi hyvinkin sitten olla jo moninkertainen.
Itse monesti palautan 3kpl K-ruoka-pahvilaatikollista tölkkejä ja muovipulloja eli tuo vastaa varmaan 4-5 ostoskassillista ja tuota määrää tuollainen Tomran R1 myllyttää varmaan vähän päälle pari minuuttia. Ainakin hetki luukun sulkemisesta rupeaa näytöllä aika juoksemaan noin kahdesta minuutista alaspäin. Tosin, välillä tuo kello on pysähtynyt kun joku yksittäinen pullo tai tölkki jää pomppimaan rumpuun.

Kyllä tuo nopeampi on kuin manuaalinen tölkki kerrallaan syöttäminen vaikka siinäkin pääsee liki sekunnin tölkkiväliin kun oikein yrittää. Tuollaista tahtia ei vaan käsipelillä kovin pitkään pysty pitämään kun kuitenkin kassissa tai laatikossa alkaa olemaan väärin päin olevia tölkkejä joiden kääntämiseen menee oma aikansa. Ehkä jotain 40 pulloa/tölkkiä minuutissa -tahtia keskimäärin pystyy käsipelillä palauttamaan.
 
Se on hyvä, jos joku laitemalli jossakin toimii, mutta tässä on vielä aika pitkä matka siihen, että nuo kaikki muut nykyiset paskat olisi korvattu sellaisilla.

Jep, sivistyneissä maissa tölkit ja pullot viedään säkitettynä keltaiseen pönttöön ja siellä kierrätetään kaikki muovi, lasi ja metallipakkaukset eikä vain joitain pakkauksia kuten Suomessa.
 
Jep, sivistyneissä maissa tölkit ja pullot viedään säkitettynä keltaiseen pönttöön ja siellä kierrätetään kaikki muovi, lasi ja metallipakkaukset eikä vain joitain pakkauksia kuten Suomessa.
Noissa maissa suurin osa jää palauttamatta kokonaan. Suomen mallilla reilusti yli 90% saadaan kiertoon.
 
Noiden nopeusetu tietysti korostuu mitä enemmän pulloja/tölkkejä palautetaan kerrallaan, mutta 3 minuuttia perus 40l kassillinen ei kyllä kuulosta normaalilta. Liekö ko. laitteen asetuksissa tai toiminnassa jotain vikaa. Kyllä noiden pitäisi toimia (ja omien kokemusten mukaan toimiikin) selvästi tuota nopeammin. Ja suuria määriä kerralla palautettaessa manuaalisyöttöön verrattuna nopeus voi hyvinkin sitten olla jo moninkertainen.
Kaikki on toki mahdollista, mutta toisaalta nuo Tomran R1:t ovat jo 5v sitten julkaistuja ensimmäisen sukupolven rumpuautomaatteja ja kutakuinkin yhtä hitaasti ne ovat toimineet mielestäni kaikkialla.

Täällä on näköjään kommentoitu samaa (lainauksessa pari poimintaa):
Harmillisesti pullot ja tölkit voi kaataa laitteen uumeniin yhtä kätevästi kuin pyykit voi kaataa edestä täytettävään pesukoneeseen. Etenkin jätesäkkiä joutuu rullaamaan auki kuin jotain esinahkaa.
---
Kun luukun vetää kiinni, kone aloittaa lottoarvonnalta kuulostavan pakkausten pyörittelyn. Välillä pitää tosin kutsua virallinen valvoja paikalle, kun kone jostain syystä jumittaa.
---
Pitkähkön odotuksen jälkeen koneessa kiertää enää kaksi muovipulloa kuin hamsteri juoksupyörässä. Linkoukselle pitää tajuta panna stoppi kosketusnäytöstä. Olen tarkoituksella syöttänyt koneeseen yhden melko littanan ison muovipullon, eikä kone selvästikään saa siitä selvää. Kyseinen pullo on mahdollisesti estänyt toisen jäljelle jääneen pullon etenemisen. Viereinen palautusautomaatti ottaa pullot vastaan mukisematta.
---
Testaamani automaatti on yllättävän hidas. Tottunut palauttaja voi käsin syöttämällä päästä lähes samaan nopeuteen ainakin pienillä määrillä. Automaatin houkuttelevuutta vähentää lasipullokiellon lisäksi heikko toimintavarmuus testauskerralla – sekä houkuttelevuus eli taipumus kerätä jonoja uutuudenviehätyksellä ja helppoudella. Yksi tai kaksi muovikassillista palauttavan kannattaa jatkossakin suunnata kaatoautomaatin sijasta käsikäyttöiselle joka suunnasta lukevalle palautusautomaatille.
 
Tyhmä ihmiset -ketjussa on tunteikasta keskustelua pullojen palauttamisen autuudesta.

Siihen liittyen tuli mieleen, että melkoisia suunnittelun kukkasia ovat kyllä monet pullonpalautusautomaatit. Osa toimii tarpeettoman hitaasti, osa ei hyväksy pulloja kuin yhdessä suunnassa, osassa on jokaisesta pienestäkin virhepiippauksesta tai "liian nopeasta palautustahdista" kertova hälytysääni, joka huutaa kuin hyeena toiselle puolelle kauppaa saakka ja joissakin on automaattinen kuittimekanismi, joka sylkee hitaiden asiakkaiden kohdalla kuitteja joka kolmannen palautuspullon jälkeen. Niin ja sekin vielä, että kaikki laitteet eivät ota vastaan kaikkia pulloja, joka johtaa siihen, että asiakkaat työntävät kaikki hylätyt lähimpään sekajäteroskikseen. Jotain sadokisteja varmaan suunnittelemassa noiden toimintalogiikkaa.

Joissakin paikoissa on käytössä uusia Tomran automaatteja, joihin voi kaataa romut suoraan kassista ja sitten sellainen iso rumpu veivaa niitä aikansa ja sylkee lopulta kuitin ulos. Nuo ovat muuten käteviä, mutta niihin ei saa laittaa lasipulloja ja palautusprosessi kestää monta minuuttia. Kunhan nuo yleistyvät ja kehittyvät, niin sitten voidaan siirtyä valittamaan siitä miksi palautusrahoja ei voi saada suoraan tilille.
Minulla ei ole ollut noita ongelmia pullojen palautuksen kanssa. Ainoa pieni miinus on, että joissain automaateissa pitää laittaa pohja edellä. Tekee vain rauhassa eikä räpellä, niin ongelmia ei ole.
 
Noissa maissa suurin osa jää palauttamatta kokonaan. Suomen mallilla reilusti yli 90% saadaan kiertoon.

Höpö höpö, tekoälyn mukaan suomessa kierrätetään 27% muovipakkauksista kuin esim. espanjassa 41%. Suomesta puuttuu kokonaan pakkausjätteen todellinen kierrätys, koska ne rahat menee korruptiojärjestöön nimeltä Palpa. Tosin en usko että suomalainen kuntakorruption ykkönen eli monopoli-jätehuolto pystyisi kovin paljon parempaan tulokseen.

Mutta ainakaan ei tarvitsisi enää ihmetellä minkämallinen robotti siellä on hipelöimässä saastaisia pulloja tällä kertaa.

Lähteet:
"Spain’s plastic packaging recycling rate (41.2%) is close to the European Union average"

"Finland In practice, however, only about 30% of plastic packaging actually ends up in collection. "
 
Viimeksi muokattu:
Laitatko lähteet tähän, kiitos. Pulloistahan oli kyse.
Kaivelin itse. Ilmeisesti Tuomi0 viittaa roskakatoksien muovinkeräysastioihin kun ketjussa oli puhe pullojen palautuksesta.

Tuo muovinkeräys on yksi suunnittelun kukkanen kun on täysin epäselvää että mitä sinne saa viedä ja mitä ei. Lisäksi niitä pitäisi ensin kotona pestä ja säilöä erikseen muista roskista. Ei itsellä ainakaan riitä sellaiseen väkerrykseen kiinnostus kun roskia tässä yhden hengen taloudessa syntyy yksi roskapussillinen viikossa. Sinne menee kaikki sekajäte ja biojäte samaan. Pahvit kerään erikseen.
 
Höpö höpö, tekoälyn mukaan suomessa kierrätetään 27% muovipakkauksista kuin esim. espanjassa 41%.
Laskiko tekoäly panttipullot samaan vai erikseen? jos käyttää tekoälyä lähteenä niin voisi antaa sen promptin niin näkisi sen käyttämät lähteet ja kysymyksenasettelun. Muuten totuusarvo on sama kuin "jaska sanoi baarissa viikonloppuna". Mulle tekoäly sanoi suomen kierrätysasteeksi enemmän.
 
Tuo muovinkeräys on yksi suunnittelun kukkanen kun on täysin epäselvää että mitä sinne saa viedä ja mitä ei.
Ei tästä kannata tehdä vaikeaa. Minulle on yksi lysti mitä sinne kulloisenkin iltalehtitiedon mukaan "saa" viedä. Vien sellaiset roskat jotka on järkeä sinne viedä, eli kaikki pakkausmuovit joissa ei ole jäämiä mistään pahasta myrkystä. Elintarvikepakkauksista tv:n ja pesukoneen styroxeihin.
 
Lisäksi niitä pitäisi ensin kotona pestä
Tuo on joku muinaisjäänne ja valitettavan moni edelleen luulee, että niitä pitäisi pestä. Ainakin Pirkanmaalla ohjeistus on, että ei tarvitse edes huuhdella. Itse nopeasti huuhtasen. Siinä huomaa hyvin, että sekajätteestä tosi iso osa on juurikin muovia.
Tuollakin muuten tietoa siitä, kuinka surkeasti suomalaiset kierrättää yleisesti muovia.
 
Tuolta ohjesivulta poimittuna kynnyskysymys ja suurin ahdistuksen aiheuttaja muovien kierrätyksessä on mielestäni tämä arpominen, että mitä sinne saa laittaa ja mitä ei. Lopputuloksena monille on vaan helpompi sanoa meh, ja laittaa kaikki sekajätteisiin.

3. Muovipakkausten keräykseen ei kelpaa mikä tahansa muovi

Vaikka usein puhutaan muovinkeräyksestä, kyse on tarkemmin ottaen muovipakkausten keräyksestä. Kotitalouksien ja Rinki-ekopisteiden muovinkeräykseen kuuluu vain pakkausjäte.

”Avainsana on ’pakkaus’: erilaiset muoviset rasiat, kääreet, leipäpussit, take away -mukit, tuubit ja purkit kuuluvat muovinkeräykseen. Sinne ei kuitenkaan saa laittaa muovista valmistettuja esineitä ja tavaroita, kuten leluja tai hiusharjoja”, selventää Turunen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 976
Viestejä
4 949 003
Jäsenet
79 581
Uusin jäsen
Maske

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom