- Liittynyt
- 28.12.2019
- Viestejä
- 4 391
Tuo nyt on typerimpiä "tunnistustapoja"Kyseli kaikkia tietoja tilin saldosta lähtien.
Kuka hitto on koko ajan kirjoilla tiliensä saldoista? Ne elää jatkuvasti, ja monilla tosiaan on käytössä useita tilejä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo nyt on typerimpiä "tunnistustapoja"Kyseli kaikkia tietoja tilin saldosta lähtien.
Tuohan on nimenomaan hyvä, ja turvallisuutta lisäävä juttu että käynti konttorilla vaaditaan, jos unohdat käyttäjätunnuksen, etkä ole ottanut sitä mihinkään itsellesi talteen. Joku yksilövastuu sillä käyttäjälläkin on oltava.Ei tässä nyt varmaan ollut tarkoitus inttää ja puolustella, kenen ratkaisu on paras/toimivin, vaan tuoda esille epäkohtia.
Ylipäätänsä, niinkin perus asia tänä päivänä kun pankkipalvelut pitäisi olla saatavilla ihan 24/7 niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Samaan kukkasketoon menee kyllä OP:n käyttäjätunnus. Jos sen unohdat/kadotat, mikään muu ei auta kun marssiminen pankkiin henkilökohtaisesti. Vaikka OP:n palveluihin pääsee jopa kirjautumaan toisen pankin tunnuksilla, sieltäkään et käyttäjätunnusta näe.
Itse lähetin verkkopankissa viestin, jossa on oma käyttäjätunnukseni, joten pääsen sinne sisään, ja sieltä sen tarkistamaan esim ulkomailla toisen pankin tunnuksilla jos sen vaikka unohdan, tai automaattisesti täytetyt tiedot/verkkopankkisovellus katoaa.
Ymmärrän toki tietoturva-aspektin näissä, mutta mielestäni toteutus on huono ja kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällinen.
Tuo nyt on typerimpiä "tunnistustapoja"
Kuka hitto on koko ajan kirjoilla tiliensä saldoista? Ne elää jatkuvasti, ja monilla tosiaan on käytössä useita tilejä.
Tuohan on nimenomaan hyvä, ja turvallisuutta lisäävä juttu että käynti konttorilla vaaditaan, jos unohdat käyttäjätunnuksen, etkä ole ottanut sitä mihinkään itsellesi talteen. Joku yksilövastuu sillä käyttäjälläkin on oltava.
Puhelimella käyttäjätunnuksen näkee OP:n sovelluksen kautta. Toki jos tätä ei voi käyttää niin siitä ei ole apua.Ei tässä nyt varmaan ollut tarkoitus inttää ja puolustella, kenen ratkaisu on paras/toimivin, vaan tuoda esille epäkohtia.
Ylipäätänsä, niinkin perus asia tänä päivänä kun pankkipalvelut pitäisi olla saatavilla ihan 24/7 niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Samaan kukkasketoon menee kyllä OP:n käyttäjätunnus. Jos sen unohdat/kadotat, mikään muu ei auta kun marssiminen pankkiin henkilökohtaisesti. Vaikka OP:n palveluihin pääsee jopa kirjautumaan toisen pankin tunnuksilla, sieltäkään et käyttäjätunnusta näe.
Itse lähetin verkkopankissa viestin, jossa on oma käyttäjätunnukseni, joten pääsen sinne sisään, ja sieltä sen tarkistamaan esim ulkomailla toisen pankin tunnuksilla jos sen vaikka unohdan, tai automaattisesti täytetyt tiedot/verkkopankkisovellus katoaa.
Ymmärrän toki tietoturva-aspektin näissä, mutta mielestäni toteutus on huono ja kaikkea muuta kuin käyttäjäystävällinen.
Eihän ole. Kukaan ulkopuolinen ei tuota tietoa saa, tai sitä paljon on esim. lainaa.Tuo nyt on typerimpiä "tunnistustapoja"
Kuka hitto on koko ajan kirjoilla tiliensä saldoista? Ne elää jatkuvasti, ja monilla tosiaan on käytössä useita tilejä.
Eihän ole. Kukaan ulkopuolinen ei tuota tietoa saa, tai sitä paljon on esim. lainaa.
Henkilö ei ole ulkopuolinen jos tietää esim. saldon.Yksittäistapauksessa ei ehkä, mutta jos puhutaan noin yleisesti niin luku määräisesti paljon asiakkaita joiden tiedot tietää joku toinen, osalla paljon paremmin kuin itse henkilö.
Se onko niitä kymmenniä tuhansia, vai enemmän , en uskalla väittää.
Jos kikkailet sanalla ulkopuolisen merkityksellä, niin jos vahvatunnistus, niin se henkilö pitää tunnistaa oikein. Oletan että mainitut tiedot ei nyt ole ainoa yksittäisen tunnistus konsti, vaan osa isompaa kokonaisuutta.
Pointtini ei ollut se että joku ulkopuolinen tietäisi, vaan se, että harva tietää itsekään omia saldojaan - edes satojen eurojen tarkkuudella. Itselläni ainakin on useita tilejä, ja monet niistä "elävät" jatkuvasti suuntaan ja toiseen, eikä todellakaan kiinnosta eikä ole tarpeellista seurailla tai pitää mielessä niiden sen hetkistä saldoa. Sen voi tarkistaa parissa sekunnissa, jos tarvetta on. En tiedä onko sinulla vain yksi tili jonka saldosta olet jatkuvasti tietoinen (edes "suurin piirtein" -tasolla), mutta väittäisin että tuo on aika harvinaista, ja siksi saldokysely on edelleenkin todella huono tunnistustapa. Eikä kaikki muista asuntolainankaan summaa (tonnin tarkkuudella) saati paljonko sitä on jäljellä. Ei nuo ole sellaisia asioita joita pitäisi tallentaa muistiinsa tai joita "tarvitsisi tietää" koska tahansa lennosta.Eihän ole. Kukaan ulkopuolinen ei tuota tietoa saa, tai sitä paljon on esim. lainaa.
Tuolla tasolla nyt joo voi jo muistaakin, mutta sikäli kun tileille on annettu omat nimet (jotka näkyy vain omassa mobiiliappissa/verkkopankissa), niin nämähän muistaa paljon paremmin kuin jatkuvasti muuttuvat saldot, ja ovat sikäli paljon parempi tunnistusmenetelmä kuin joidenkin lukujen arpominen.Tietenkin noissa tunnistautumisissa kysytään useita kysymyksiä ja ei jokaiseen tarvitse vastata tismalleen oikein. Kyllä nyt luulisi jokaisen osaavan sanoa onko tilillä satasia, tonneja vai kymppitonneja. Ja vastaava lainoille jne. Tunnistava henkilö sitten arvioi kaikkien eri kysymysten vastausten pohjalta tietääkö ns. riittävästi.
Itse kyllä asuntolainan jäljellä olevan osuuden muistaa n. Suurinpiirtein kun se joka kerta Nordean verkkopankkiin kirjautuessa plärähtää siihen etusivulle näkyviin, aivan kuin kiusaksi muistuttamassa.Pointtini ei ollut se että joku ulkopuolinen tietäisi, vaan se, että harva tietää itsekään omia saldojaan - edes satojen eurojen tarkkuudella. Itselläni ainakin on useita tilejä, ja monet niistä "elävät" jatkuvasti suuntaan ja toiseen, eikä todellakaan kiinnosta eikä ole tarpeellista seurailla tai pitää mielessä niiden sen hetkistä saldoa. Sen voi tarkistaa parissa sekunnissa, jos tarvetta on. En tiedä onko sinulla vain yksi tili jonka saldosta olet jatkuvasti tietoinen (edes "suurin piirtein" -tasolla), mutta väittäisin että tuo on aika harvinaista, ja siksi saldokysely on edelleenkin todella huono tunnistustapa. Eikä kaikki muista asuntolainankaan summaa (tonnin tarkkuudella) saati paljonko sitä on jäljellä. Ei nuo ole sellaisia asioita joita pitäisi tallentaa muistiinsa tai joita "tarvitsisi tietää" koska tahansa lennosta.
Nyt niitä valoja päälle. Saldon kysyminen oli vain yksi tunnistuskeino, kysymyksiä oli vaikka kuinka paljon.Pointtini ei ollut se että joku ulkopuolinen tietäisi, vaan se, että harva tietää itsekään omia saldojaan - edes satojen eurojen tarkkuudella. Itselläni ainakin on useita tilejä, ja monet niistä "elävät" jatkuvasti suuntaan ja toiseen, eikä todellakaan kiinnosta eikä ole tarpeellista seurailla tai pitää mielessä niiden sen hetkistä saldoa. Sen voi tarkistaa parissa sekunnissa, jos tarvetta on. En tiedä onko sinulla vain yksi tili jonka saldosta olet jatkuvasti tietoinen (edes "suurin piirtein" -tasolla), mutta väittäisin että tuo on aika harvinaista, ja siksi saldokysely on edelleenkin todella huono tunnistustapa. Eikä kaikki muista asuntolainankaan summaa (tonnin tarkkuudella) saati paljonko sitä on jäljellä. Ei nuo ole sellaisia asioita joita pitäisi tallentaa muistiinsa tai joita "tarvitsisi tietää" koska tahansa lennosta.
Juuri näin.Tietenkin noissa tunnistautumisissa kysytään useita kysymyksiä ja ei jokaiseen tarvitse vastata tismalleen oikein. Kyllä nyt luulisi jokaisen osaavan sanoa onko tilillä satasia, tonneja vai kymppitonneja. Ja vastaava lainoille jne. Tunnistava henkilö sitten arvioi kaikkien eri kysymysten vastausten pohjalta tietääkö ns. riittävästi.
Näin. Ja jos ei tahdo muistaa mitään, nii sit vain sinne tiskille henkkareiden kans.. Ei toi nyt mikää ensisijainen tapa ole pankin kans asioida ja tunnistautua, vaan ongelmatilanteissa oiva apu. Kyl minäkin puhelun alussa tunnistauduin avainlukulistalla ja tunnuksillani tms.. Ongelma oli, että pankkiasioita en saanut hoidettua, kun oli unohtunut vanha numero tekstarivahvistukselle. Sen sit sai puhelimessa onneksi poistatettua "kuulustelun" jälkeen.Nyt niitä valoja päälle. Saldon kysyminen oli vain yksi tunnistuskeino, kysymyksiä oli vaikka kuinka paljon.
En ole muuta väittänyttkään. Ei se silti muuta asiaa tai tee tästä käytännöllistä keinoa. Ne tilien nimet olisi paljon parempi.Nyt niitä valoja päälle. Saldon kysyminen oli vain yksi tunnistuskeino, kysymyksiä oli vaikka kuinka paljon.
No niitä tilien nimiäki voi ihan hyvin kysyä. Et nyt selkeesti ymmärrä asiaa. Siinä "kuulustelija" tekee kokonaisarvion useiden minuuttien mittaisella kyselyllä. Ei siinä kaikkee tartte muistaa, se on tunnistamista eikä mikää tietovisa.En ole muuta väittänyttkään. Ei se silti muuta asiaa tai tee tästä käytännöllistä keinoa. Ne tilien nimet olisi paljon parempi.
Miksi jatkat tämän asian jankkaamista? Ymmärrän erittäin hyvin, että kyse on vain yhdestä osasta tätä tunnistautumisprosessia. Tuo tilin nimien kysely oli Oma parannusehdotukseni, ja tässä olen koko ajan puhunut vain ja ainoastaan tästä saldokyselystä. Ei sillä ole tämän keskustelun osalta mitään merkitystä, onko se vain yksittäinen osa prosessia vai ei. Tuo on vähän samaa luokkaa, kuin "montako kertaa olet puhunut puhelimessa viime kuussa", kun pitäisi saada lukkiutunut kännyliittymä auki tms.No niitä tilien nimiäki voi ihan hyvin kysyä. Et nyt selkeesti ymmärrä asiaa. Siinä "kuulustelija" tekee kokonaisarvion useiden minuuttien mittaisella kyselyllä. Ei siinä kaikkee tartte muistaa, se on tunnistamista eikä mikää tietovisa.
Itsehän sie edelleen jankkaat. Ne kysyy mitä nyt hitto kysyvätkään, jotta saavat asiakkaansa tunnistettua. Edelleenkää eivät odota, että pitäis tietovisamaisesti kaikkeen oikein vastata. Ihminen siel on arvioimassa.Miksi jatkat tämän asian jankkaamista? Ymmärrän erittäin hyvin, että kyse on vain yhdestä osasta tätä tunnistautumisprosessia. Tuo tilin nimien kysely oli Oma parannusehdotukseni, ja tässä olen koko ajan puhunut vain ja ainoastaan tästä saldokyselystä. Ei sillä ole tämän keskustelun osalta mitään merkitystä, onko se vain yksittäinen osa prosessia vai ei. Tuo on vähän samaa luokkaa, kuin "montako kertaa olet puhunut puhelimessa viime kuussa", kun pitäisi saada lukkiutunut kännyliittymä auki tms.
Niin, edelleen, olen kyseenalaistanut vain tuon yhden kysymyksen. En koko systeemiä. En ole edes keskustellut systeemistä kokonaisuutena. Tämä on ilmeisesti vaikeaa ymmärtää, joten jätän tämän keskustelun tähän.Itsehän sie edelleen jankkaat. Ne kysyy mitä nyt hitto kysyvätkään, jotta saavat asiakkaansa tunnistettua. Edelleenkää eivät odota, että pitäis tietovisamaisesti kaikkeen oikein vastata. Ihminen siel on arvioimassa.
Sama se on poliisiasemallaki, ku passii haet ilman mitää henkkareita. Sielläki on sellaisia kysymyksiä joukossa, joita joko et tiedä tai et muista. Ei kuitenkaan ole yksittäisistä kysymyksistä kyse. Joku muistaa ja tietää sitä ja toinen tätä, ei se haittaa silti kysyä joukossa isoa kysymyspalettia.
Sie keskityt nyt vaa yhteen kysymykseen, joka tuli mainittua ja lyttäät koko touhunJos sen muistaa, nii sehä vaa vahvistaa sun tunnistautumista. Jos et, nii ehkäpä joku muu kyssäri muiden joukossa vahvistaa sua..
Sit syytät muita jankkaamisesta.
Sulle tää nyt tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että siellä voi olla myös tollainenki kysymys muiden vaikeiden ja ehkä typerienki kysymysten joukossa. Ei oo ainut vastaava..Niin, edelleen, olen kyseenalaistanut vain tuon yhden kysymyksen. En koko systeemiä. En ole edes keskustellut systeemistä kokonaisuutena. Tämä on ilmeisesti vaikeaa ymmärtää, joten jätän tämän keskustelun tähän.
Ei, vittu oikeestiSulle tää nyt tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, että siellä voi olla myös tollainenki kysymys muiden vaikeiden ja ehkä typerienki kysymysten joukossa.
Inttäminen tuntuu olevan tapa, mutta korjataan nyt vielä ihan muiden takia. Konttoriltakaan siis et saa sitä omaa op:n käyttäjätunnusta, vaan tekevät sulle siellä kokonaan uudet tunnukset.Tuohan on nimenomaan hyvä, ja turvallisuutta lisäävä juttu että käynti konttorilla vaaditaan, jos unohdat käyttäjätunnuksen, etkä ole ottanut sitä mihinkään itsellesi talteen. Joku yksilövastuu sillä käyttäjälläkin on oltava.
No mitä nyt. OP ei sentää ole ollut vähä väliä skandaaleissa mukana tietoturvan vuoksiOp on ainut käyttämästäni viidestä pankista, jolla vaaditaan käyntejä konttorilla tai tunnuslukukortin mukana kuljettamista vuonna 2025. Kaikilla muilla, samat asiat hoituu puhelimella tai toisen pankin tunnuksilla. Se ei lisää turvallisuutta vaan on huonoa suunnittelua, mutta niin on koko op:n järjestelmäkin, joten kuulunee kokonaisuuteen.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.