Itse en muun muassa tämän takia ole kovin innostunut tästä villityksestä kytkeä kaikki internettiin ja tunkea joka paikkaan ylenpalttiset määrät teknologiaa ja "älyä". Olen välillä harkinnut älykellon ostamista, mutta olen kuitenkin aina lopulta todennut että ei minulla ole sellaiselle mitään oikeaa tarvetta. Kai näillä sydämen sykkeen ja kakallakäymisrytmien seurannalla sun muulla on tarkoitus parantaa hyvinvointia. Mutta toisaalta jos täytyy seurata ja tilastoida omaa kehontoimintaa ja elämää 24/7 suurella tarkkuudella ja aikatauluttaa asioita jonkun älylaitteen määräämään tahtiin niin mielestäni se alkaa olla aika kaukana oikeasta hyvinvoinnista. Elämä muuttuu sellaiseksi ihmeen kontrolloiduksi suorittamiseksi.Tietyllä tavalla tämmöinen arkipäiväisten asioiden ja vastuiden siirtäminen esim. iot-pohjaisten ratkaisujen päälle kuulostaa enemmän kuin pelottavalta. Toki jossain paikoissa teknologisista ratkaisuista on hyötyä, jos ne tukevat ihmisen toimintaa tiettyyn pisteeseen saakka fiksusti.
Vielä voidaan naureskella sille, että kohta käydään paskallakin älykellon tahtiin. Laittaa vaan miettimään, että mitä sellainen tulevaisuuden synnytyssalista lähtien laitteiden, sovellusten ja pilvipalveluiden ohjaamana ollut zombie tekee kun sähköt ja palvelut lähtevät alta? Paskoo housuihin ja kuolee nälkään elleivät mielenterveysongelmat ole jo vieneet hautaan saakka?
Sitten vielä lisäksi kaikki tietoturvaongelmat joita tulee aiheutumaan siitä kun kaikki kytketään internetiin. Ja liiallinen riippuvuus kehittyneestä teknologiasta. Ja yksityisyysongelmat sekä massavalvonta.
Moni tällä foorumilla saattaa olla eri mieltä, mutta teknologiaa pitäisi käyttää silloin kun siinä on järkeä eikä sen pitäisi olla mikään tarkoitus itsessään. Näissä iot laitteissa epäilyttää sekin, että kuinka pitkäikäisiä ne tulevat olemaan. Jos jonkin kodinkoneen toiminta riippuu vaikkapa jostain pilvipalvelusta niin mistä minä voin tietää onko se palvelu enää pystyssä 5 tai 10 vuoden päästä.
Näissä iot laitteissa voitaisiin ehkä miettiä laatua määrän sijaan, eli kehittää niitä sellaisiin paikkoihin joissa niistä on järkeä ja hio ne sitten timanttiin. Mutta kai se on tärkeämpää saada myytyä ihmisille uusia turhakkeita ja kerätä lisää dataa mainostamiseen sun muuhun