Suunnittelun kukkaset

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 156
Kyllä se toinen allas huuhtelua varten on ihan kiva olla ihan pakasterasioita, kattiloita jne. tiskatessakin.

Vahvasti samaa mieltä kyllä että paremmin tuo tila menisi käyttöön juurikin vaikka kahvinkeittimelle / leivänpaahtimelle. Tai mikrolle.
Yhdelläkin pärjää mainiosti, mutta vielä parempi vaihtoehto on sellainen toinen pikkuallas. Kahdelle isolle ei ole kyllä käytännössä juuri koskaan tarvetta ainakaan itselläni.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 720
Itse pidän tuota tason yläpuolella olevaa mikron sijoittelua yhtenä pahimmista suunnittelun kukkasista keittiöissä. Otapa sieltä kuumaa keittoa sisältävää lautasta. Vähän heilahtaa liikaa niin on 100 asteinen keitto sylissä/naamalla. Ja turha toivo kenenkään lyhyen ihmisen tai lasten edes yrittää käyttää mikroa tuolta.
Lyhyet henkilöt ovat tosiaan tuon ratkaisun kanssa lirissä, mutta omalla kohdalla olen kokenut jo vuosien ajan tason yläpuolelle sijoitetun mikron toimivaksi ja tilaa säästäväksi. Keitotkin ovat pysyneet lautasilla. :D
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
394
"Nordea Codes" -appi. Kun en ole pankin asiakas, mutta on sieltä Masteri Stokkan kautta, tulee joskus jouduttua tuota käyttämään. Löytyy play storestakin "Nordea Codes"-nimellä, mutta miten löytyy aakkosjärjestetystä puhelimen appluettelosta?

"Codes" ja ikonissa sitten se "Nordea".

Saatana.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
10v menty yhdellä (isolla) altaalla ja tiskarilla. Eipä ole osannut kaivata toista allasta. Tohon meidän altaaseen menee esim. uuninpelti kokonaan.

Mikro ei meilläkään ole tason yläpuolella, vaan uunin yläpuolella. Tohon tyyliin (kuva netistä):
uuni-ja-mikro1.jpg


Erona vain, että meillä on ovi tossa uunin päällä ja siellä kaapin sisällä normi 100e mikro. Meillä Gaggenaun uuni, jonka sain 10v sittem taloa rakentaessa tarjouksesta puoli-ilmaiseksi, mutta integroitu Gaggenaun mikro ois ollut 3000e ja jäi ostamatta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Vessapaperimerkin valintaa ei kuitenkaan voi tehdä tällä perusteella, koska muut kriteerit ovat tärkeämpiä. Itse sanoisin, että tuntuma(ei keltaista), lujuus, kuitenkin liukenevuus viemärissä(ei keltaista), huuhdottava hylsy :smoke: tai hylsyttömyys, hinta per käyttötarve ja vasta sitten avattavuus.
Olen viemäritukoksia käsittelevistä uutisista saanut sen käsityksen, että liukenevuus viemärissä ja hylsyn huuhdottavuus ovat ainakin tähän päivään asti olleet keskenään ristiriitaisia vaatimuksia.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Olen viemäritukoksia käsittelevistä uutisista saanut sen käsityksen, että liukenevuus viemärissä ja hylsyn huuhdottavuus ovat ainakin tähän päivään asti olleet keskenään ristiriitaisia vaatimuksia.
Tässähän on se, että yksikään vesilaitos tai alasta tietävä ei näitä suosittele ikinä käytettävän, mutta valmistajat väittää et liukenee paperiakin tehokkaammin. Hyvin on markkinoitu mielikuva, kun faktoista ei välitetä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Tässähän on se, että yksikään vesilaitos tai alasta tietävä ei näitä suosittele ikinä käytettävän, mutta valmistajat väittää et liukenee paperiakin tehokkaammin.
Miksiköhän niitä ei saisi käyttää? Kokeilin joskus ihan uteliaisuudesta, laitoin vettä lasiin ja tiputin tyhjän hylsyn sinne. Kyllähän se menee ihan muhjuksi, en keksi miten sellaisesta lopputuloksesta voisi olla mitään haittaa jäteveden käsittelyssä. En pystynyt havaitsemaan lopputuloksessa eroa siihen mitä varsinaisesta paperista tulee.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 317
Koska se on turhaa ylimäärästä kuormaa puhdistamoille.
Jos sitä suositeltaisi niin ihmisille tulee mielikuva että saa sinne pyttyy tunkea mitä vaan (no aika monella on tuo käsitys muutenkin)
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Electrolux-uunista taisi mennä pyrolyysipuhdistuksen yhteydessä uunin luukun lukko rikki jääden kiinni-asentoon. Virhekoodi viittaa siihen, eikä tilanne korjautunut käyttämällä virtoja pois asunnosta kuten käyttöohje opasti tässä tilanteessa tekemään ennen mahdollista huoltokutsua. Ja uuni on taatusti riittävästi jäähtynyt, kun se pyrolyysipuhdistus tehtiin eilen.

Mutta sitten siihen suunnittelun kukkaseen: Electroluxin omat sivut kehottavat huoltokutsun yhteydessä ilmoittamaan laitteen sarjanumeron, jonka ilmaiseva kyltti löytyy - tadaa - luukun alta! Olisihan se varmaankin jossakin uunin mukana tulleissa papereissa, mutta ne on arkistoitu "johonkin". Toivottavasti huoltoliikkeelle riittää mallinumero :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Electrolux-uunista taisi mennä pyrolyysipuhdistuksen yhteydessä uunin luukun lukko rikki jääden kiinni-asentoon. Virhekoodi viittaa siihen, eikä tilanne korjautunut käyttämällä virtoja pois asunnosta kuten käyttöohje opasti tässä tilanteessa tekemään ennen mahdollista huoltokutsua. Ja uuni on taatusti riittävästi jäähtynyt, kun se pyrolyysipuhdistus tehtiin eilen.

Mutta sitten siihen suunnittelun kukkaseen: Electroluxin omat sivut kehottavat huoltokutsun yhteydessä ilmoittamaan laitteen sarjanumeron, jonka ilmaiseva kyltti löytyy - tadaa - luukun alta! Olisihan se varmaankin jossakin uunin mukana tulleissa papereissa, mutta ne on arkistoitu "johonkin". Toivottavasti huoltoliikkeelle riittää mallinumero :)
Auttaako sähköt pois ja sitten luukku auki? Ei siis reboot vaan power off...
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Auttaako sähköt pois ja sitten luukku auki? Ei siis reboot vaan power off...
Otettiin koko asunnosta sähköt pois noin 20 minuutin ajaksi, uunista meni selvästi samalla virrat pois, kun näyttö pimeni. Ei mitään vaikutusta. Huoltoliikkeen mukaan rikki on joko lukkomekanismi tai ohjauselektroniikka. Jos olisi puhdistettu perinteisesti, niin tätäkään ongelmaa ei olisi tullut, tuo lukitus kun menee päälle vain pyrolyysin yhteydessä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 670
Eikö tuollaisessa uunissa muka ole mitään mekaanista lukon vapautusta varalla kuten esim. pyykinpesukoneissa? Melkoinen suunnitelun kukkanen tosiaan,
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Eikö tuollaisessa uunissa muka ole mitään mekaanista lukon vapautusta varalla kuten esim. pyykinpesukoneissa? Melkoinen suunnitelun kukkanen tosiaan,
Manuaalista ei löydy, en löytänyt myöskään netistä mallinumerolla hakiessa. Luultavasti tuollainen "vipu" löytyy jostakin, mutta se on piilotettu ehkä turvallisuussyistä - pyrolyysin jälkeen kun uuni on todella kuuma, niin sitä ei ehkä ole haluttu kärsimättömien avattavaksi.

Päivitystä: huoltoliikkeen käynnin jälkeen selvisi, että turvalukitus oli mennyt sököksi, lukon sisällä oli irtonainen osakin. Arvasin oikein, että lukituksen ohittaminen on jätetty pois manuaalista turvallisuussyistä. Ja ainoa paikka laitteessa, jossa sarjanumero on, oli tosiaan sen luukun alla :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 379
Abloy-avaimet olivat ennen hyvinkin helposti toisistaan erotettavia näillä värimerkeillä:
Tuosta tosiaan erottaa, mutta on laitettu juuri siihen kohtaan, mistä pitäisi työntäen vääntää. Mennyt ainakin omalla kohdalla luvattoman helposti rikki.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 305
Abloy-avaimet olivat ennen hyvinkin helposti toisistaan erotettavia näillä värimerkeillä:


Sitten kun tuli lukkoteknologian vuoro kokea kehityksen vääjäämätön kulku, oli avainsuunnittelijan tulos tämä:



Pieni kärpäsenp##kan kokoinen värinippeli, joka kaiken lisäksi näkyy vain toiselta puolelta avainta. Tällä hetkellä henkilökohtaisesti nakertaa tämä lähes joka päivä, koska avainnipussa on kolme samanlaista avainta. Kaikissa vielä tietysti defaulttina tuo Fiskarsin-oranssi täppä. Yhteen olen saanut aikaiseksi vaihtaa eri värisen näppylän, mutta sekin lämmittää vasta sitten, kun on avainnippua käännellyt ja selvitellyt niin, että saa kaikista avaimesta tuon p##keleen nypykän esille.

No, ilmeisesti tämä jää vain tämän sukupolven iloksi ja Abloy ilmeisesti saanut tästä "ominaisuudesta" palautetta, sillä uudemman lukkomallin avaimet näyttävät tämmöisiltä:



Eipä vaan lämmitä meikäläistä vielä todennäköisesti moneen vuoteen... :confused2:
Onhan noita "avainmerkkejä" execeihinkin? edit: mut eipä vain tosiaan tohon malliin löytynyt pikaisesti..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 150
Abloy-avaimet olivat ennen hyvinkin helposti toisistaan erotettavia näillä värimerkeillä:


Sitten kun tuli lukkoteknologian vuoro kokea kehityksen vääjäämätön kulku, oli avainsuunnittelijan tulos tämä:



Pieni kärpäsenp##kan kokoinen värinippeli, joka kaiken lisäksi näkyy vain toiselta puolelta avainta. Tällä hetkellä henkilökohtaisesti nakertaa tämä lähes joka päivä, koska avainnipussa on kolme samanlaista avainta. Kaikissa vielä tietysti defaulttina tuo Fiskarsin-oranssi täppä. Yhteen olen saanut aikaiseksi vaihtaa eri värisen näppylän, mutta sekin lämmittää vasta sitten, kun on avainnippua käännellyt ja selvitellyt niin, että saa kaikista avaimesta tuon p##keleen nypykän esille.

No, ilmeisesti tämä jää vain tämän sukupolven iloksi ja Abloy ilmeisesti saanut tästä "ominaisuudesta" palautetta, sillä uudemman lukkomallin avaimet näyttävät tämmöisiltä:



Eipä vaan lämmitä meikäläistä vielä todennäköisesti moneen vuoteen... :confused2:
Mitä ihmettä? Saako noihin nykyisiin avaimiin siis jotenkin vaihdettua tuon värin jopa? Itseäkin pännii viikottain tuo kun kaksi tuollaista avainta nipussa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 305
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
287
Yhdelläkin pärjää mainiosti, mutta vielä parempi vaihtoehto on sellainen toinen pikkuallas. Kahdelle isolle ei ole kyllä käytännössä juuri koskaan tarvetta ainakaan itselläni.
Se pikkuallas on täysin turha, en ole mitään käyttöä moiselle keksinyt. Kyllä kaksi isoa allasta on paras ratkaisu. Toiseen voi likaiset astiat laittaa odottamaan parempia aikoja ja toinen allas pysyy käyttökunnossa. Tuon yhden ison altaan kanssa on pakko alkaa pesukoneeseen astioita tunkemaan kuivumaan, kun voisivat hyvin liota altaassa, kunnes koneellisen edestä on tiskiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 150
Se pikkuallas on täysin turha, en ole mitään käyttöä moiselle keksinyt. Kyllä kaksi isoa allasta on paras ratkaisu. Toiseen voi likaiset astiat laittaa odottamaan parempia aikoja ja toinen allas pysyy käyttökunnossa. Tuon yhden ison altaan kanssa on pakko alkaa pesukoneeseen astioita tunkemaan kuivumaan, kun voisivat hyvin liota altaassa, kunnes koneellisen edestä on tiskiä.
Joo ei siinä pikkualtaassa mahdu edes huuhtelemaan tiskejä. Ihan turhake.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
416
Se pikkuallas on käsittääkseni "vihannesallas", eli siinä kuoritaan perunat + muut vihannekset ja kuoret tiputetaan sinne altaan pohjalle. Kun homma valmis niin kuoret voi noukkia minne tykkääkään. Sen takia sielä on usein, ainakin ennen ollut, erilainen se viemärin aukkokin, jota ei esim voi tukkia tulpalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 150
Se pikkuallas on käsittääkseni "vihannesallas", eli siinä kuoritaan perunat + muut vihannekset ja kuoret tiputetaan sinne altaan pohjalle. Kun homma valmis niin kuoret voi noukkia minne tykkääkään. Sen takia sielä on usein, ainakin ennen ollut, erilainen se viemärin aukkokin, jota ei esim voi tukkia tulpalla.
Vanhempien kämpässä jossa tuollainen pikkuallas löytyy on kyllä ihan tulpallinen malli. Omassa kämpässä ei perinteiseen isoon huuhtelualtaaseen saa laitettua tulppaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 704
Miksiköhän niitä ei saisi käyttää? Kokeilin joskus ihan uteliaisuudesta, laitoin vettä lasiin ja tiputin tyhjän hylsyn sinne. Kyllähän se menee ihan muhjuksi, en keksi miten sellaisesta lopputuloksesta voisi olla mitään haittaa jäteveden käsittelyssä. En pystynyt havaitsemaan lopputuloksessa eroa siihen mitä varsinaisesta paperista tulee.
Itsekin tein samanlaisen testin kun olin vähän skeptinen. Totesin saman että hajoaa samantien.

Noin vertailun vuoksi voisi tehdä saman itse vessapaperilla. Jos ja kun niistän nenän vessapaperiin ja heitän sen pönttöön, niin samanlaisena se siellä lilluu.
Nyt ei ole saman merkin tuotetta kotona, vaan halvempaa joten muuta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 720
Mitä ongelmia siinä fyysisessä kortissa nyt on? Ei sen käyttö ja kuljetus ainakaan ja nelinumeroisen, itse valitsemansa pinin muistaminen nyt voi olla niin vaikeaa.
Ei kukaan puhunut vaikeudesta mitään, vaan käytännöllisyydestä, käyttömukavuudesta ja turvallisuudesta.

Vaihtoehdot tässä ovat siis:

a.) Maksu pankkikortilla. Mukana on joka tapauksessa puhelin ja tässä vaihtoehdossa tarvitaan myös pankkikortti. Kortti pitää tunkea sinne laitteeseen, näpytellä sitten koodi (numerot peittäen), valita summa ja pumppu. Mahdollisesti sama vielä erikseen bonuskortille.
b.) Maksu sovelluksella. Istut lämpimässä ja kuivassa autossa, avaat sovelluksen, suoritat valinnat ja kun se on ok, nouset autossa ja tankkaat normaalisti.

Jos ulkona on pakkasta tai muuten vain sataa jotain vesiräntäpaskaa, niin minä ainakin valitsen mieluummin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon ja seison vähemmän aikaa ulkona. Bonuksena kukaan ei pääse näkemään kortin tunnuslukua (tai skimmaamaan, jos kortissa on magneettijuova) jne.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
416
Vanhempien kämpässä jossa tuollainen pikkuallas löytyy on kyllä ihan tulpallinen malli. Omassa kämpässä ei perinteiseen isoon huuhtelualtaaseen saa laitettua tulppaa.
Eiköhän näitäkin löydy 100+ erilaista. Itse en ole tosin koskaan nähnyt tulpallista pikkuallasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
130
Eiköhän näitäkin löydy 100+ erilaista. Itse en ole tosin koskaan nähnyt tulpallista pikkuallasta.
Itsellä on pikkualtaassa samanlainen painettava ritilällinen tulppa kuin isossakin jolla voi noukkia sattumat roskikseen. Pikkuallasta käytän aterimien liottamiseen/pesemiseen ihan vaan koska voin, mutta aika turhake se on. Mutta hyvin yhden ihmisen tiskit yhdessä altaassakin saa pestyä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
516
Itseäni alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään kun joka ikistä asiaa varten pitää olla oma appi. Kaikenmaailman ruokapasseja, tottakai joka ruokapaikkaan omansa, uutisappeja, paketinseuranta-appeja (miksei joku voisi keksiä sellaisen jossa olisi kaikki samassa) ja tiesmitäkaikkea. Itse olen koittanut välttää "ylimääräisiä" appeja ja esim käyttää vastaavaa palvelua ihan niiden omilta nettisivuilta. Tosin, alunperin tuo juonta juurensa siitä että mulla oli sellainen puhelin jossa ei ollut paljoa tallennustilaa niin ei noita appeja aikanaan mahtunut kovin montaa. Nyt kun tuohon on tottunut niin välillä alkaa ärsyttämään kun jollakin asialla ei olekaan nettisivua ja taas joutuu etsimään jonkun sovelluksen joka yleensä toimii huonommin kuin tavallinen nettisivu.

Tankkaamisessakin itselläni on toiminut lähimaksu varsin loistavasti mutta ehkä pitää harkita tuota Neste-appia ja Nesteen luottokorttia kun muutenkin tulee varmaan yli 90% kerroista tankattua tuossa läheisellä Nesteen kylmäasemalla, jos sillä kerran saa vielä vähän alennustakin.
Ja parhaimmillaan ne saatanan appit jäävät aktiivisiksi jonnekin taustalle, imevät virtaa akusta kuin koronavilkku parhaimmillaan, paikantavat (yrittävät ainakin) ja soittelevat kotiin koko ajan.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
No sitten se toimii sinulla eri tavalla kuin minulla. Se kartta on tässä minun versiossa ainoa tapa päästä valitsemaan asema ja sieltä haluttu pumppu.

Edit.
Ei ollut näköjään päivitystäkään tarjolla sovellukseen, joten on kyllä todella outoa jos se sinulla toimii jotenkin muuten. Siinä sovelluksen päänäkymässä on siis muiden valintojen joukossa "Lähimmät asemat" -niminen valinta, joka menee karttanäkymään. Kartalla näytetään oma sijainti ja lähimmät asemat suunnilleen 10km säteellä. Siitä pitää sitten valita itse lähin asema ja sieltä erilliseltä Tankkaus-välilehdeltä haluttu pumppu. Jos valitsee väärän aseman, niin sovellus ilmoittaa että et ole paikannuksen perusteella valitsemallasi asemalla.

Ei ole kovin käyttäjäystävällinen tällaisenaan, mutta miten se siis sinulla toimii?
Pakko puuttua vielä vanhaan keskusteluun kun kävin pitkästä aikaa ABC:llä tankilla.
ABC-mobiili auki ja ohjelma tunnistaa itsestään millä asemalla olen. Ensimmäinen näkymä on siis suoraan mittarin valinta. Sen jälkeen maksetaan tankkaus. Ja kun kortin tiedot on valmiiksi niin eikun maksamaan jos ei halua muuttaa summaa. Tankkaus onnistuu siis kahdella painalluksella sen jälkeen kun on avannut sovelluksen.
Polish_20210603_141258056.jpg


Jos sovellus ei toimi niin kuin sen olettaa toimivan eikä päivityksiä ole saatavilla niin poista sovellus ja asenna uudelleen. Ainakin itse olen joitain sovelluksia saanut sillä tavalla toimimaan.

Edit. Maksua ei tarvinnut vahvistaa edes pin-koodilla tai sormenjäljellä. Helppoa ja nopeaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 889
En ole noita äppejä käyttäny mutta minkä takia noissa asemissa ei voi olla jotain NFC sirua minkä skannaamalla kaikki hoituis kerralla? Jokaisella pumpulla NFC ja eikun sovellus auki, skannaus ja tankkaamaan. Ei luulis olevan kovin vaikeeta niin miks pitää käyttää jotain kömpelöä paikannusta?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
En ole noita äppejä käyttäny mutta minkä takia noissa asemissa ei voi olla jotain NFC sirua minkä skannaamalla kaikki hoituis kerralla? Jokaisella pumpulla NFC ja eikun sovellus auki, skannaus ja tankkaamaan. Ei luulis olevan kovin vaikeeta niin miks pitää käyttää jotain kömpelöä paikannusta?
Ainakin ennen kaikilla asemilla oli ihan erikseen varoitus, että puhelinta ei saa käyttää auton ulkopuolella. Ilmeisesti koska siitä voi tulla kipinä?

En omista nyt autoa enkä ole muutenkaan autoillut pitkään aikaan, niin en tiedä onko tuo muuttunut.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 020
hmmm, mulla toimi noin aikaisemmin, nykyään joutuu maksusuoritusken myös hyväksymään pankin sovelluksella ( pelkkä koodi riittää)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 889
Player FM sovellus Androidille.

Haku on helvetin kömpelö ja kun sillä satut löytämään jonkun sarjan mitä kuunnella niin kun pistät sen soimaan niin et pääse siitä millään takaisin sarjavalikkoon (missä siis sarjan kaikki jaksot). En ole ainakaan keksiny millä pääsee. Ja useammin kuin kerran jakson päätyttyä alkaa joku helvetin espanjankielinen ohjelma mistä en tajua mitään.
Ja joskus onnistuu niin että alkaa automaattisesti soittamaan sarjan "seuraavaa" jaksoa, mutta se ei ole kuunnellusta seuraava, vaan sarjan uusin :facepalm: Eli esimerkiks jos mä kuuntelen nyt jaksoa 11 vuodelta 2019 ja haluaisin että se soittais seuraavaksa jakson 12 vuodelta 2019 niin tää päättää että seuraavaks soitetaankin sarjan uusin jakso 6 vuodelta 2021.
Ja siis takaisin siihen soittolistaan ei pääse, ei sitten kirveelläkään. Pitää kirjoittaa taas hakuun ohjelman nimi ja sitä kautta pääsee jaksolistaan jossa kyllä komeasti näkyy kuunnellut jakso ja voi valita seuraavan kuuntelemattoman. Kunnes se on ohi ja taas se alkaa toistamaan uusinta jaksoa ja pitää taas hauna kautta mennä jaksolistaan.
Ei tää voi olla noin kökkö ohjelma ja jsokus se toimikin niin että kun pyyhkäisi alaspäin tai klikkasi "pääkuvaketta" niin sai jaksolistan josta sai valita seuraavan jakson. Mutta jossain päivityksessä muuttui ja nyt en jumalauta löydä kirveelläkään mistä pääsee takaisin jaksolistaan kun on jakson kuunnellut. Kaikkia nappeja painanut ja pyyhkäisyeleitä käyttäny mutta ei.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
hmmm, mulla toimi noin aikaisemmin, nykyään joutuu maksusuoritusken myös hyväksymään pankin sovelluksella ( pelkkä koodi riittää)
Näköjään sovelluksen asetuksista voi valita pitääkö maksut vahvistaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 020
Näköjään sovelluksen asetuksista voi valita pitääkö maksut vahvistaa.
ok, hyvä tietää. Mulla se vain alkoi itsekseen toimimaan noin tai sitten olen johonkin ilmoitukseen vastannut vaan myöntävästi etttä se on mennyt pälle.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
ok, hyvä tietää. Mulla se vain alkoi itsekseen toimimaan noin tai sitten olen johonkin ilmoitukseen vastannut vaan myöntävästi etttä se on mennyt pälle.
Voihan se maksun vahvistus olla oletuksena päällä ja minä olen sen itse laittanut pois. En muista olenko joskus aiemmin siis tutkinut asetuksia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 156
Ainakin ennen kaikilla asemilla oli ihan erikseen varoitus, että puhelinta ei saa käyttää auton ulkopuolella. Ilmeisesti koska siitä voi tulla kipinä?
Tämä on erittäin huvittava kielto jota itsekin joskus jossain huoltoasemalla nähnyt. Haluaisin tietää mihin tuo kipinän/tulipalon muodostumisen riskin perustuu, ei ainakaan fysiikkaan.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Tämä on erittäin huvittava kielto jota itsekin joskus jossain huoltoasemalla nähnyt. Haluaisin tietää mihin tuo kipinän/tulipalon muodostumisen riskin perustuu, ei ainakaan fysiikkaan.
Onhan se periaatteessa mahdollista, että puhelin aiheuttaa kipinän. Sähkölaite kun on. Mutta eikö saman tien voisi murehtia siitä, jos vaikka auton starttimoottori aiheuttaa kipinän? Tai jokin niistä huoltoaseman laitteista?

Noissa on muuten ainakin jossain päin maailmaa aika tehokkaat sammuttimet (ja hyvä niin). En tiedä miten on Suomessa, mutta toivottavasti täälläkin on

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 156
Onhan se periaatteessa mahdollista, että puhelin aiheuttaa kipinän. Sähkölaite kun on. Mutta eikö saman tien voisi murehtia siitä, jos vaikka auton starttimoottori aiheuttaa kipinän? Tai jokin niistä huoltoaseman laitteista?

Noissa on muuten ainakin jossain päin maailmaa aika tehokkaat sammuttimet (ja hyvä niin). En tiedä miten on Suomessa, mutta toivottavasti täälläkin on

No joo periaatteessa, mutta käytännössä epäilen että tuskin on ikinä missään päin maailmaa tapahtunut tulipaloa tuon vuoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 257
Mythbusters testasi tuota eikä saanut mitenkään kännykällä sytytettyä höyrystettyä bensaa.
Yleisin syttymissyy taisi olla staattinen sähkö kun jenkeillä on tankkauksen aikana tapana mennä autoon istumaan ja sitten sieltä noustessaan hankaavat penkkejä ja koskevat sitten metalliseen pistooliin.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Mythbusters testasi tuota eikä saanut mitenkään kännykällä sytytettyä höyrystettyä bensaa.
Yleisin syttymissyy taisi olla staattinen sähkö kun jenkeillä on tankkauksen aikana tapana mennä autoon istumaan ja sitten sieltä noustessaan hankaavat penkkejä ja koskevat sitten metalliseen pistooliin.
Huomaa sen itsekkin kun sopivissa vaatteissa aikansa persettä tuoliin hinkkaa niin kipinät sinkoilee kun sormet lähestyvät maadoittavaa kohdetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Tämä on erittäin huvittava kielto jota itsekin joskus jossain huoltoasemalla nähnyt. Haluaisin tietää mihin tuo kipinän/tulipalon muodostumisen riskin perustuu, ei ainakaan fysiikkaan.
Olisiko kielto peruja EU:n ATEX-lainsäädännöstä.

Jollakin huoltoasemalla vain sattui tuollainen kyltti silmien eteen. Ainakin omalla työpaikalla on normi-puhelimet kokonaan kielletty, puhelinten pitää olla ATEX-suojattuja, koska tiloissa käsitellään tonnikaupalla palavia nesteitä, vaikkakin suljetusti. Toki se puhelimesta kipinän lähteminen voi olla aikalailla teoreettista, mutta kun hommat kusee kintuille, ne kusevat mitä uskomattomilla tavoilla. Tuohon kun lisätään vielä ilmassa oikealla seossuhteella olevaan palavaa ainetta, onkin sitten leikki kaukana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 263
Mythbusters testasi tuota eikä saanut mitenkään kännykällä sytytettyä höyrystettyä bensaa.
Yleisin syttymissyy taisi olla staattinen sähkö kun jenkeillä on tankkauksen aikana tapana mennä autoon istumaan ja sitten sieltä noustessaan hankaavat penkkejä ja koskevat sitten metalliseen pistooliin.
Päätelmä oli vieläpä se, että etenkin naiset tekevät noin, koska hakevat käsilaukusta auton sisältä jotain, kuten juuri puhelimen tai luottokortin. Onko siis suunnittelun kukkanen se, että vaatteissa ei ole taskuja? :hmm: Vai kenties perinteinen kassalla maksaminen? Entä tankkauspistooli, jossa on lukitusvipu käytössä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 257
Tuskin ainakaan lukitusvipu, sen puuttuminen aiheuttaa vaan sen että se on korvattava tankin korkilla .
Veikkaan lämmintä ilmastoa jossa bensa höyrystyy herkemmin.

E: tai amerikkalaisten ylipainoa että eivät jaksa seistä tankkauksen aikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 263
Tuskin ainakaan lukitusvipu, sen puuttuminen aiheuttaa vaan sen että se on korvattava tankin korkilla .
Veikkaan lämmintä ilmastoa jossa bensa höyrystyy herkemmin.
Varmasti ilmasto ja sää on suuri tekijä. Mitenkäs tämän saisi liitettyä aiheeseen? Vaikka niin, että bensa on epäkäytännöllisen herkästi höyryistä syttyvä polttoaine eli pitäisi suosia dieseliä tai petrolia. :lol:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 305
Kännyköissä on myös akku, joka lienee se kriittisin osa liekin/kipinän synnyttämiseksi, varsinkin vikaantuessaan. Kännykän käyttö tankatessa voinee riskejä kasvattaa a) kännykän tippuminen -> mahd. vikaantuminen b) keskittymisen herpaantuminen? Eiköhän tossa ole vain riskien minimoinnista kyse, känny on kuitenkin sellainen arkipäiväinen laite, jonka räpeltämisen voi jättää tankkauksen ajaksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 720
Pakko puuttua vielä vanhaan keskusteluun kun kävin pitkästä aikaa ABC:llä tankilla.
ABC-mobiili auki ja ohjelma tunnistaa itsestään millä asemalla olen. Ensimmäinen näkymä on siis suoraan mittarin valinta. Sen jälkeen maksetaan tankkaus. Ja kun kortin tiedot on valmiiksi niin eikun maksamaan jos ei halua muuttaa summaa. Tankkaus onnistuu siis kahdella painalluksella sen jälkeen kun on avannut sovelluksen.


Jos sovellus ei toimi niin kuin sen olettaa toimivan eikä päivityksiä ole saatavilla niin poista sovellus ja asenna uudelleen. Ainakin itse olen joitain sovelluksia saanut sillä tavalla toimimaan.

Edit. Maksua ei tarvinnut vahvistaa edes pin-koodilla tai sormenjäljellä. Helppoa ja nopeaa.
Tuosta olikin jo puhetta. Minulla se ei tosiaan toimi noin, eli sovellus aukeaa aina siihen päänäkymään riippumatta siitä onko asemalla vai jossakin muualla. Sovelluksen uudelleenasennus ei auttanut, eikä päivityksiä ole tarjolla. Paikannus kuitenkin toimii sovelluksen kartalla.

Maksu ei 100% varmasti toimi kenelläkään ilman lisätoimia jos ei ole S-pankin korttia liitettynä sovellukseen. Minulla on OP:n kortti ja joka ikinen kerta maksu pitää käydä erikseen hyväksymässä OP:n sovelluksessa. Tämä on varmistettu tuen kautta, mutta tähän ei voi S-ryhmä kuulemma vaikuttaa mitenkään.

Tällaisenaankin se on silti parempi kuin korttien kanssa tankilla räpeltäminen.

Voihan se maksun vahvistus olla oletuksena päällä ja minä olen sen itse laittanut pois. En muista olenko joskus aiemmin siis tutkinut asetuksia.
Tuo ei vaikuta siihen muiden pankkien omaan tarkistukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 417
Kännyköissä on myös akku, joka lienee se kriittisin osa liekin/kipinän synnyttämiseksi, varsinkin vikaantuessaan. Kännykän käyttö tankatessa voinee riskejä kasvattaa a) kännykän tippuminen -> mahd. vikaantuminen b) keskittymisen herpaantuminen? Eiköhän tossa ole vain riskien minimoinnista kyse, känny on kuitenkin sellainen arkipäiväinen laite, jonka räpeltämisen voi jättää tankkauksen ajaksi.
Muistelisin että tuota kännykkäkieltoa huoltoasemilla ainakin joskus vuosia sitten selitettiin juuri sillä että jos se lipeää kädestä ja putoaa maahan niin se saattaa hajota ja aiheuttaa kipinän tai tulipalon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 769
Viestejä
4 206 123
Jäsenet
70 959
Uusin jäsen
Sallys

Hinta.fi

Ylös Bottom