Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tästä jo kertaalleen keskusteltiinkin ihan äskettäin, mutta väärässä ketjussa joten offtopic poistettiin...

Matka jatkuu about joka autolla niin pitkälle, että moottori sammuu. Itsestään se matka ei avainten puutteeseen tyssää. Matka loppuu vasta kun auton itse sammuttaa tai polttoaine loppuu tai joku muu tekninen vika sammuttaa moottorin. Avaimen puute siis estää auton käynnistämisen, ei autolla ajamista.
Näin. Suunnittelumokahan ei siis ole se, että ajoa pystyy jatkamaan ilman avainta(kuten yleensä on), vaan se, ettei avaimen puutetta ilmaista niin selkeästi että kuljettaja sen huomaisi.
 
Näin. Suunnittelumokahan ei siis ole se, että ajoa pystyy jatkamaan ilman avainta(kuten yleensä on), vaan se, ettei avaimen puutetta ilmaista niin selkeästi että kuljettaja sen huomaisi.
Ainakin meidän autoissa alkaa aikamoinen pimputus sisällä ja mittaristossa lukee, että avain puuttuu...
 
Näin. Suunnittelumokahan ei siis ole se, että ajoa pystyy jatkamaan ilman avainta(kuten yleensä on), vaan se, ettei avaimen puutetta ilmaista niin selkeästi että kuljettaja sen huomaisi.
Eiköhän se yleisempi tarve ole, että autolla ei ajettaisi ilman avainta. Ja poikkeustapauksena se, että avaimesta on loppunut patteri, jolloin pitää voida ajaa vaikka avain ei vaikuttaisikaan olevan mukana.

Eli mielestäni tuo on suunnitteluvirhe, että tätä ei ole huomioitu kunnolla. Joku pakotettu kuittaus, jotta voi ajaa ilman avainta olisi järkevä ratkaisu. Eli auto kysyy, että haluatko varmasti ajaa ilman avainta. Eikä suostu liikkumaan, jos tuota ei kuittaa.
 
Tuo avaimeton käynnistys on juuri sellainen äärimmäisen turha nykyaikaa kuvastava ominaisuus, jonka joku hipsteri on vain keksinyt, ja jota sitten hypetetään kun mitään hyötyjäkään siitä ei löydetä, mutta hei, onhan se NYKYAIKAA ja pöhisee jne...
 
Hybrideissähän tuo on ollut aika paha ongelma ja ihmisiä kuollutkin, kun akulla ajetaan auto talliin, eikä muisteta panna sammuttaaa sitä ja auto sitten käynnistelee itseään pitääkseen akun latingissa. Talli täynnä häkää ja henki pois, kun sinne on sitten menty seuraavan kerran.

Tuo on todellinen suunnittelun kukkanen, jos ajot jatkuu, kuin ei mitään, jos avainta ei ole mukana.
 
Tuo avaimeton käynnistys on juuri sellainen äärimmäisen turha nykyaikaa kuvastava ominaisuus, jonka joku hipsteri on vain keksinyt, ja jota sitten hypetetään kun mitään hyötyjäkään siitä ei löydetä, mutta hei, onhan se NYKYAIKAA ja pöhisee jne...
No se siirtää ongelman eri paikkaan. Itellä V70 13 vuotiaana päätti että virtalukko ei käänny, syy: pikkuhiljaa niin paljon paskaa että haitat ei palaa kohilleen. Hinurilla nyrkkipajalle jossa aseöljyhuuhtelu ja taas toimi. Mietin vaan että hyvä että tuohon prisman parkkikselle tyssäs kun edellinen stoppi oli vanhassa parkkihallissa jonne ei hinuria ois saanu edes mahtumaan, varmaan roclalla ois pitäny rattilukkoinen auto hakea pois toisesta kerroksesta.
 
Tuo avaimeton käynnistys on juuri sellainen äärimmäisen turha nykyaikaa kuvastava ominaisuus, jonka joku hipsteri on vain keksinyt, ja jota sitten hypetetään kun mitään hyötyjäkään siitä ei löydetä, mutta hei, onhan se NYKYAIKAA ja pöhisee jne...

Onhan se mukava kun ei tarvi taskusta ottaa sitä avainta kun lähtee ajelemaan.

Toisaalta onhan onhan systeemi sitten muuten perseestä suunnittelun osalta kun auton varastaminen on helppoa ja autolla voi ajaa ties minne saakka jos avaimet unohtuvat matkasta.

En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa suunnitella järjestelmää niin ettei auto lähde edes käyntii mikäli avainten etäisyys ratista on yli 2 metriä. Valon nopeus on kuitenkin rajallinen niin viive avaimen vastaamisesta auton ajonestolle voidaan suunnitella sellaiseksi ettei se vain toimi jos välimatkaa on vaikka 5 metriä kun valolla kestää liian pitkään sen matkan taittamiseen kahteen suuntaan.
 
Onhan se mukava kun ei tarvi taskusta ottaa sitä avainta kun lähtee ajelemaan.

Toisaalta onhan onhan systeemi sitten muuten perseestä suunnittelun osalta kun auton varastaminen on helppoa ja autolla voi ajaa ties minne saakka jos avaimet unohtuvat matkasta.

En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa suunnitella järjestelmää niin ettei auto lähde edes käyntii mikäli avainten etäisyys ratista on yli 2 metriä. Valon nopeus on kuitenkin rajallinen niin viive avaimen vastaamisesta auton ajonestolle voidaan suunnitella sellaiseksi ettei se vain toimi jos välimatkaa on vaikka 5 metriä kun valolla kestää liian pitkään sen matkan taittamiseen kahteen suuntaan.
Ei kyllä ainakaan meidän autot lähde käyntiin, jos avain on auton ulkopuolella. Just pari päivää sitten olin pojan kanssa ajamassa, poika kuskina ja avaimet mun taskussa. Tultiin pihaan ja hyppäsin ulos. Poika sammutti auton ja pyysin ulkoa siirtämään autoa metrin eteenpäin. Eipä käynnistynyt, vaikka ihan vieressä seisoin. Eikä muuten mene ovet lukkoon, jos avain on autossa sisällä. Muutaman kerran on avain ollut esim. treenikassissa takapenkillä ja kaupan pihassa olen meinannut laittaa ovet lukkoon onnistumatta. Avain pitää ottaa mukaan.
 
Eiköhän se yleisempi tarve ole, että autolla ei ajettaisi ilman avainta. Ja poikkeustapauksena se, että avaimesta on loppunut patteri, jolloin pitää voida ajaa vaikka avain ei vaikuttaisikaan olevan mukana.

Eli mielestäni tuo on suunnitteluvirhe, että tätä ei ole huomioitu kunnolla. Joku pakotettu kuittaus, jotta voi ajaa ilman avainta olisi järkevä ratkaisu. Eli auto kysyy, että haluatko varmasti ajaa ilman avainta. Eikä suostu liikkumaan, jos tuota ei kuittaa.

No juuri näin.
Tuo avaimeton käynnistys on juuri sellainen äärimmäisen turha nykyaikaa kuvastava ominaisuus, jonka joku hipsteri on vain keksinyt, ja jota sitten hypetetään kun mitään hyötyjäkään siitä ei löydetä, mutta hei, onhan se NYKYAIKAA ja pöhisee jne...
En nyt ihan turhaksikaan sanoisi vaikka en itse halua siitä maksaa ekstraa, ja pidän "perinteistä" mekaanista virtalukkoa (joskaan en mekaanisia ovien lukkopesiä) jopa kätevämpänä vaihtoehtona perustason pikkuautossa.

Vastaavasti kaikki pienet lähtöä ja saapumista helpottavat jutut ovat "turhia" koska "ilmankin on pärjätty". Ihan alkaen alkeellisesta keskuslukituksesta, keskuslukituksen kauko-ohjaimista aina täysautomaattiseen "avaimettomaan" järjestelmään, jossa ei tarvitse kuin nousta autoon, painaa nappia ennen kaasupoljinta (sekin vain varotoimena) ja joka avaa tavaratilan luukunkin eleellä tai puheella, jos kädet on täynnä.

Samoin saattovalo tai kaukosäätimestä syttyvä sisävalo on turha, ja oikeastaan ovikatkaisijasta kytkeytyvä tai käsin napista sytytettävä sisävalokin. Kyllähän sitä pärjää myös transistoriparistolla toimivalla taskulampulla, tai ainakin kirkkaalla karbidilyhdyllä jos on niin snobi ettei muka tulitikku valaise tarpeeksi. Ennenkin on pärjätty.

Todellisen käytettävyyseron huomaa joko kokemuksen kautta tai sen puuttuessa testaamalla muitakin kuin kahta perättäistä hitaan kehityskulun vaihetta. Ennen ei tosiaan ollut paremmin.

Avaimettoman käynnistyksen todellinen vahvuus on siinä, että fyysisestä avaimesta voidaan kokonaan luopua. Tarkoitan, että sellainen voi olla ja onkin hyvä olla olemassa, mutta ajoneuvon hallintaa voidaan siirtää myös ilman tätä laitetta. Tämä toki tuo miljoona erilaista tietoturvaongelmaa, mutta se onkin eri asia. Siitä tulee vasta seurauksena ne seuraavat suunnittelun kukkaset.
 
Ei kyllä ainakaan meidän autot lähde käyntiin, jos avain on auton ulkopuolella.

Oletko nyt varma ettei se lähde käyntiin niiden autovarkeiden vehkeillä joilla sieppaavat avainten signaalin ja vahvistavat sen ja suuntaavat autoon?

Masentava lista: Nämä autot voi varastaa ilman avainta

Suunnitteluvirhe se on jos tuollainen onnistuu. Mahdollisesti kustannuksia säästääkseen eivät ole autoon asentaneet jotain atomikelloa jolla huomaisivat heti jos auton avaimen vastaus kestäisi vaikka miljardisosa sekunnin kauemmin mitä se kestää kun avaimet ovat metrin sisällä ratista.
 
Onhan se mukava kun ei tarvi taskusta ottaa sitä avainta kun lähtee ajelemaan.

Toisaalta onhan onhan systeemi sitten muuten perseestä suunnittelun osalta kun auton varastaminen on helppoa ja autolla voi ajaa ties minne saakka jos avaimet unohtuvat matkasta.

En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa suunnitella järjestelmää niin ettei auto lähde edes käyntii mikäli avainten etäisyys ratista on yli 2 metriä. Valon nopeus on kuitenkin rajallinen niin viive avaimen vastaamisesta auton ajonestolle voidaan suunnitella sellaiseksi ettei se vain toimi jos välimatkaa on vaikka 5 metriä kun valolla kestää liian pitkään sen matkan taittamiseen kahteen suuntaan.
Eihän se tunnu ongelmana olevankaan, että auton voi käynnistää napista vaikka avain on ulkona. Toki on potentiaalisesti hyvin vaarallista jos näin käy.

Yleensä nämä "haaksirikkoutumiset" tapahtuvat siten, että auton käynnistänyt henkilö ei lähdekään sillä ajoon, vaan laittaa vain koneen käyntiin tai siirtää auton ulos tallista. Ajoon lähtevä kuski taas ei muista lainkaan ottaa avaimia, tai vaihtaa takkia, laukkua tms. kesken kaiken. Avainten puute tajutaan ensimmäisen ek:n jälkeen, kun moottori on juuri sammutettu, ovet pitäisi lukita eli joko painaa nappia kaukosäätimestä tai ainakin ottaa se mukaan, eikä sitä olekaan missään. Perkeleet lentävät, kun moottori on juuri sammutettu ja yksi napin painallus aiheutti sen ettei enää pääse edes ajamaan takaisin, vaikka aikaa sattuisi olemaan.

Tämähän kyllä aiheuttaa sen, että kojelaudassa paistaa melkein joulukuusi, vaikka ei edes äänimerkkiä olisi. Luulisi mulliturpien tajuavan. Ihmiset ovat kuitenkin erittäin piittaamattomia ja vastuuttomia, eivätkä juuri välitä mistään. Siitähän liikenneonnettomuudetkin pääasiassa johtuvat. Joskus tämä toki selittyy sillä, että on totuttu siihen varoitukseen: esimerkiksi auto käynnistetään laukku sylissä, ja heitetään se takapenkille, jolloin avaimen etäisyys voi olla liian pitkä. Typerää toimintaa sekin, väärinkäyttöä eikä suunnitteluvirhe.
 
Asennetaan kaapelia maahan eli avataan tiet,asfaltoidaan ne ja parin viikon kuluttua avataan ne uudestaan kaivuria käyttäen.Hauska kattoa kun äijät vetää ekaksi johtoa maahan,pistää asfatit päälle ja parin viikon kuluttua tulee äijiä avaamaan kaivinkoneella jostain syystä ja asfaltoi ne uudestaan.Taisi parit johdot mennä tossa koska täällä ainakin tipahti netin nopeus pikkaisen.Joku >3krt noi on kai tossa noita availlut nyt.Yksi taisi olla että katulamppuihin vedetiin johtoja,toinen että vedettiin johtoja rakenteilla olevaan taloon ja kolmas oli joku telejohtojen veto eli kuitua maahan jonka jälkeen ne avas taas jostain syystä pari kohtaa uudestaan.:kahvi:
 
Asennetaan kaapelia maahan eli avataan tiet,asfaltoidaan ne ja parin viikon kuluttua avataan ne uudestaan kaivuria käyttäen.Hauska kattoa kun äijät vetää ekaksi johtoa maahan,pistää asfatit päälle ja parin viikon kuluttua tulee äijiä avaamaan kaivinkoneella jostain syystä ja asfaltoi ne uudestaan.Taisi parit johdot mennä tossa koska täällä ainakin tipahti netin nopeus pikkaisen.Joku >3krt noi on kai tossa noita availlut nyt.Yksi taisi olla että katulamppuihin vedetiin johtoja,toinen että vedettiin johtoja rakenteilla olevaan taloon ja kolmas oli joku telejohtojen veto eli kuitua maahan jonka jälkeen ne avas taas jostain syystä pari kohtaa uudestaan.:kahvi:
Ihan normisettiä. Ton takia kaikki uudet asvaltoinnit on ihan tilkkutäkkiä parissa vuodessa, ainakin pientaloalueilla. Meilläkin vedettiin valokuidut asvaltoinnin yhteydessä (Elisa). Nyt sitten myöhemmin tuli joku avoin kuitu ja kaikki asvaltit vedettiin uusiksi ja tietty hirveät kaivannit koko alueella... Eikö tuolla maan alla vois olla muutama extraputki tulevaisuutta varten? Ei tarttis aina auki asti kaivaa... Nyt siellä taitaa olla joka firmalla omat putket ja ei yhtään varalla.

Tohon naapuriin tuli pari uutta taloa, niin nehän kavoi siitä edestä asvaltit pois ja hirveät kaivannot. Luulis että noi taloliittymät vois olla tonttien puolella, ettei tarttis koko tietä aina auki kaivaa.
 
Ihan normisettiä. Ton takia kaikki uudet asvaltoinnit on ihan tilkkutäkkiä parissa vuodessa, ainakin pientaloalueilla. Meilläkin vedettiin valokuidut asvaltoinnin yhteydessä (Elisa). Nyt sitten myöhemmin tuli joku avoin kuitu ja kaikki asvaltit vedettiin uusiksi ja tietty hirveät kaivannit koko alueella... Eikö tuolla maan alla vois olla muutama extraputki tulevaisuutta varten? Ei tarttis aina auki asti kaivaa... Nyt siellä taitaa olla joka firmalla omat putket ja ei yhtään varalla.

Tohon naapuriin tuli pari uutta taloa, niin nehän kavoi siitä edestä asvaltit pois ja hirveät kaivannot. Luulis että noi taloliittymät vois olla tonttien puolella, ettei tarttis koko tietä aina auki kaivaa.
Sama homma täällä päin. Meidän talo rakennettiin vuosina 2017-2018 ja sen jälkeen katu meni asfaltointiin, ei tosin rakentamisesta johtuen vaan asfaltti oli huonossa kunnossa jo ja kunta asensi läheiseen risteykseen liikennevalot sekä levitti risteystä, niin sama kai oli asfaltoida uusiksi kuin että olisi paikkaamalla tehnyt. Viereen alettiin jo 2018 rakentaa seuraavaa taloa ja kunnallistekniikka ja sähköt vedettiin ilmeisesti jo hyvissä ajoin ennen uudelleenpäällystystä. Noh, eilen katsoin niin katu kaivettu auki ja valokuitua vedellään. Luulisi että Elisalla olisi sen verran ollut pelisilmää, että olisi putkittanut tuon valmiiksi viime vuonna samalla kun meidän taloon kuitu asennettiin. Kohta siinä aukikaivetussa kohdassa on "hidastetöyssy".
 
Tuon kuvan

13-3-10753337.jpg


perusteella näyttäisi että se on hitaasti pitkänajan kuluessa murtunut rungon puoliväliinasti ja siitä sitten laakista poikki ts tuon murtuman olisi voinut huomata enne katastrofia jos sitä olisi tiennyt etsiä.
 
Hybrideissähän tuo on ollut aika paha ongelma ja ihmisiä kuollutkin, kun akulla ajetaan auto talliin, eikä muisteta panna sammuttaaa sitä ja auto sitten käynnistelee itseään pitääkseen akun latingissa. Talli täynnä häkää ja henki pois, kun sinne on sitten menty seuraavan kerran.
Meidän hybridi kyllä ainakin 1) huutaa kuin syötävä jos avaa kuskin oven sammuttamatta autoa 2) sammuttaa sähköt itsekseen viimeistään puolen tunnin päästä, jos kuski on häipynyt ja 3) ei käynnistä polttomoottoria tuossa tilassa.
 
Hybrideissähän tuo on ollut aika paha ongelma ja ihmisiä kuollutkin, kun akulla ajetaan auto talliin, eikä muisteta panna sammuttaaa sitä ja auto sitten käynnistelee itseään pitääkseen akun latingissa. Talli täynnä häkää ja henki pois, kun sinne on sitten menty seuraavan kerran.
Jotain lähdettä tälle? Kuulosta ihan esson baarin jutuilta. :facepalm:
 
@selectamatic


Totta kai se onnistuu jos avain autossa lyödään moottori käyntiin ja sitten viedään avain pois, pitäisikö auton sammua siihen tielle 5min jälkeen?:facepalm:

Hiljaa se auto ei ole siitä avaimen puuttumisesta ja aika tyhmä saa olla ettei tajua mikä vialla, mutta niitäkin ihmisiä on.
 
@selectamatic


Totta kai se onnistuu jos avain autossa lyödään moottori käyntiin ja sitten viedään avain pois, pitäisikö auton sammua siihen tielle 5min jälkeen?:facepalm:

Hiljaa se auto ei ole siitä avaimen puuttumisesta ja aika tyhmä saa olla ettei tajua mikä vialla, mutta niitäkin ihmisiä on.

Ilmeisesti aika monessa autossa saa ajella aika rauhassa. Jos vaikka nopeus tippuisi ja alkaisi pimputus käymään, kun avain ei ole matkassa, niin ei tämmöistä tapahtuisi.
 
Ilmeisesti aika monessa autossa saa ajella aika rauhassa. Jos vaikka nopeus tippuisi ja alkaisi pimputus käymään, kun avain ei ole matkassa, niin ei tämmöistä tapahtuisi.

Kyllä munkin autolla voi ajaa ja muijan autolla voi ajaa ilman avaimia mutta se pitää ääntä aina välillä ja näytössä lukee koko ajan ettei avain ole autossa, jos sitä ei tajua niin en voi auttaa.
 
Jos ihminen on niin tyhmä ettei osaa edes autoa sammuttaa niin kyllä hän olisi kuollut johonkin muuhunkin ennenaikaisesti.

Auto toimii niinkuin ihminen sitä käyttää, jos ihminen ei osaa käyttää on vika ihmisessä, ei autossa tai jossain helvetin avaimettomassa käynnistyksessä.

Tuo nyt voi tapahtua kenelle tahansa, jos auto on noin päin persettä suunniteltu. Vahinkoja sattuu, ja ne olisi helppo välttää suunnittelupöydällä.
 
Tuo nyt voi tapahtua kenelle tahansa, jos auto on noin päin persettä suunniteltu. Vahinkoja sattuu, ja ne olisi helppo välttää suunnittelupöydällä.

Kenelle tahansa, jättää auto päälle? Ei ole kyllä kenelläkään mun tutuista koskaan käynnyt, jopa 78v faija osaa tuota Toyotan hybridiä ja avaimetonta systeemiä käyttää autotallin kanssa. Yksinkertaista, sammuttaa auton kun lähtee pois, sen huomaa siitä kun mittaristo sammuu.

Vika on aina käyttäjässä, ihan samallalailla sen avaimellisen auton voi jättää käyntiin jos sitä ei osaa käyttää oikein.
 
Siis, keyless go & start on huono, koska auto voi jäädä käyntiin? Ihan mielenkiinnosta, miten se ei voi yhtälailla jäädä käyntiin jos on normaali avain? Kyllä se on niin ihmisen tyhmyyttä jättää auto käymään "eikä huomata" sitä, että Darwin awardeilla olisi jo palkittu moinen.
 
Siis, keyless go & start on huono, koska auto voi jäädä käyntiin? Ihan mielenkiinnosta, miten se ei voi yhtälailla jäädä käyntiin jos on normaali avain? Kyllä se on niin ihmisen tyhmyyttä jättää auto käymään "eikä huomata" sitä, että Darwin awardeilla olisi jo palkittu moinen.
Avain tulee automaattisesti otettua paikaltaan. Porukoilla käynyt useasti niin, että painanut huonosti tai unohtanut kokonaan painaa virtanappia. Skodan automaatilla kun pysähtyy, moottori sammuu ja suhteellisen helposti auto jää päälle, jos mielessä pyörii jotain ihan muuta. Kyllä se siitä silti ilmoittelee.
 
Avain tulee automaattisesti otettua paikaltaan. Porukoilla käynyt useasti niin, että painanut huonosti tai unohtanut kokonaan painaa virtanappia. Skodan automaatilla kun pysähtyy, moottori sammuu ja suhteellisen helposti auto jää päälle, jos mielessä pyörii jotain ihan muuta. Kyllä se siitä silti ilmoittelee.

Mun mielestä ainakaan BMW/Mini ei kyllä lähde uudestaan käyntiin itsekseen, vaikka unohtaisikin auton sammuttaa (kun siis parkkiin tullessa auto start/stop sammuttaa auton). Siis kun avain on poistunut autosta. Tietty, jos avaimen jättää autoon sisään, niin kai se auto käynnistyy... Mulla on avain aina taskussa.
 
Kenelle tahansa, jättää auto päälle? Ei ole kyllä kenelläkään mun tutuista koskaan käynnyt, jopa 78v faija osaa tuota Toyotan hybridiä ja avaimetonta systeemiä käyttää autotallin kanssa. Yksinkertaista, sammuttaa auton kun lähtee pois, sen huomaa siitä kun mittaristo sammuu.

Vika on aina käyttäjässä, ihan samallalailla sen avaimellisen auton voi jättää käyntiin jos sitä ei osaa käyttää oikein.

Onneksi olkoon. Sinun perheesi ja lähipiirisi on erehtymätöntä, jota 99,99% väestöstä ei ole.

Ei siinä ihmeitä vaadita, kun vaikka puhelin soi väärällä hetkellä tai lapset riekkuu, niin kaikenlaista sattuu. Jäähän ihmisillä valojakin autoon päälle vähän väliä vaikka useimmissa on summerikin siitä ilmoittamassa.
 
Ei ole kyllä ikinä jäänyt auto käyntiin pihalle, kun on poistunut autosta. Avainkortti on aina taskussa tai vaimolla käsilaukussa.

Saa olla kyllä aikamoinen UE, että epähuomiossa jättäisi auton käyntiin.
 
Ei ole kyllä ikinä jäänyt auto käyntiin pihalle, kun on poistunut autosta. Avainkortti on aina taskussa tai vaimolla käsilaukussa.

Saa olla kyllä aikamoinen UE, että epähuomiossa jättäisi auton käyntiin.

Tässähän siis kyse siitä, että auto sammuttaa moottorin (start/stop), kun pysähtyy talliin. Sit kun auto on seissyt muutaman hetken se kärry, niin se käynnistää itsensä (tai siis jotkut autot ilmeisesti näin tekee, meidän kärryt kyllä ei).

Myönnän, että muutaman kerran pihaan tullessa en ole ollut varma, sammutinko auton, kun moottori ei käy (kun start/stop on sen sammuttanut). Kahdne vuoden aikana olen joku 3-4 kertaa vahingossa auton napista uudelleen käynnistänyt ko. tilanteessa (itse asiassa mittaristosta kyllä näkee, onko auto päällä vai ei, mutta kuitenkin). No sit vaan sammutus uudelleen. Päälle ei ole ikinä kyllä jäänyt.
 
Audissa jos pysähtyessä startstop-järjestelmä sammuttaa moottorin niin kuskin oven kun aukaisee katkeaa virrat automaattisesti koko autosta. Joskus toki harmillinenkin ominaisuus jos vain pitäisi nopeasti käydä jossain ja autossa voisi pitää virrat päällä.
 
Tässähän siis kyse siitä, että auto sammuttaa moottorin (start/stop), kun pysähtyy talliin. Sit kun auto on seissyt muutaman hetken se kärry, niin se käynnistää itsensä (tai siis jotkut autot ilmeisesti näin tekee, meidän kärryt kyllä ei).

Myönnän, että muutaman kerran pihaan tullessa en ole ollut varma, sammutinko auton, kun moottori ei käy (kun start/stop on sen sammuttanut). Kahdne vuoden aikana olen joku 3-4 kertaa vahingossa auton napista uudelleen käynnistänyt ko. tilanteessa (itse asiassa mittaristosta kyllä näkee, onko auto päällä vai ei, mutta kuitenkin). No sit vaan sammutus uudelleen. Päälle ei ole ikinä kyllä jäänyt.

Mulla kun auton ajaa pihaan ja start/stop sammuttaa auton niin jos hyppään autosta ulos ja kävelen pois niin auto sammuu lopullisesti ja lukitsee itsensä automaattisesti.
 
Täällä corsa päräyttää moottorin käyntiin jos S/S on päällä ja avaa kuskin oven. Eipä tuossa ainakaan voi jäädä huomaamatta.

E: Puhe olikin keyless go:sta, sorry sitten :D
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kun auton ajaa pihaan ja start/stop sammuttaa auton niin jos hyppään autosta ulos ja kävelen pois niin auto sammuu lopullisesti ja lukitsee itsensä automaattisesti.
Voi olla, että sama käy mulla. En ole tullut testanneeksi...
 
Kaikki start/stop autot joita olen omistanut/ajanut, VW, Audi ja Fiat toimii tosiaan niin että jos oven aukaisee niin joutuu käynnistämään auton napista/virta-avaimesta uudelleen. Outoa designia jos Toyotalla ei ole tätä huomioitu.

Muutenkin tossa start-stopissa on ainakin näillä automerkeillä joku parikymmentä parametriä mitkä joko estää toiminnan tai joiden täytyy olla kunnossa jotta start-stop toimii. Talvella voi mennä monta kuukautta ettei start-stop aktivoidu ollenkaan.
 
Kaikki start/stop autot joita olen omistanut/ajanut, VW, Audi ja Fiat toimii tosiaan niin että jos oven aukaisee niin joutuu käynnistämään auton napista/virta-avaimesta uudelleen. Outoa designia jos Toyotalla ei ole tätä huomioitu.

Muutenkin tossa start-stopissa on ainakin näillä automerkeillä joku parikymmentä parametriä mitkä joko estää toiminnan tai joiden täytyy olla kunnossa jotta start-stop toimii. Talvella voi mennä monta kuukautta ettei start-stop aktivoidu ollenkaan.

Omassa ss ei aktivoidu talvella jos lämpötila on alle 0c
 
Yhtä kukkasta korjattu, ainakin hieman
VR:n lippukauppa toimii vihdoin kuten pitää – tamperelainen Tuomas, 40, koodasi sen ilmaiseksi

Tamperelainen ohjelmoija Tuomas Salo teki sen, mihin VR:ltä on kulunut useita vuosia – eikä valmista ole tullut vieläkään. Hän koodasi vapaa-aikanaan nyttemmin junayhtiön verkkosivuilla toimivan ohjelmapätkän, joka suurelta osin poistaa tarpeen tietoturvaltaan vaarallisen Flash-tekniikan käyttämiseen.
Tämä on kyllä hyvä uutinen. On ollut lipun tilaaminen hankalaa tuon Flashin takia jo pidemmän aikaa, kun joutunut selainta vaihtamaan kesken tilaamisen.
 
Kaikki start/stop autot joita olen omistanut/ajanut, VW, Audi ja Fiat toimii tosiaan niin että jos oven aukaisee niin joutuu käynnistämään auton napista/virta-avaimesta uudelleen. Outoa designia jos Toyotalla ei ole tätä huomioitu.

Muutenkin tossa start-stopissa on ainakin näillä automerkeillä joku parikymmentä parametriä mitkä joko estää toiminnan tai joiden täytyy olla kunnossa jotta start-stop toimii. Talvella voi mennä monta kuukautta ettei start-stop aktivoidu ollenkaan.
Miksi auto pitäisi joutua käynnistämään uudelleen? Aamulla käynnistät auton, ja menet ulos skrabaamaan kun auto on käynnissä. Joutuuko muilla valmistajilla autoon palaamisen jälkeen painamaan vielä jotain nappia?
 
Miksi auto pitäisi joutua käynnistämään uudelleen? Aamulla käynnistät auton, ja menet ulos skrabaamaan kun auto on käynnissä. Joutuuko muilla valmistajilla autoon palaamisen jälkeen painamaan vielä jotain nappia?
Joutuu, jos start/stop on sammuttanut moottorin.
 
En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa suunnitella järjestelmää niin ettei auto lähde edes käyntii mikäli avainten etäisyys ratista on yli 2 metriä. Valon nopeus on kuitenkin rajallinen niin viive avaimen vastaamisesta auton ajonestolle voidaan suunnitella sellaiseksi ettei se vain toimi jos välimatkaa on vaikka 5 metriä kun valolla kestää liian pitkään sen matkan taittamiseen kahteen suuntaan.

Paljonko atomikellot maksaa nykyään? Käsittääkseni tuo yksiulotteinen paikannus tarvitsisi todella tarkan kellon toimiakseen.
 
En tiedä mikä siinä on niin vaikeaa suunnitella järjestelmää niin ettei auto lähde edes käyntii mikäli avainten etäisyys ratista on yli 2 metriä. Valon nopeus on kuitenkin rajallinen niin viive avaimen vastaamisesta auton ajonestolle voidaan suunnitella sellaiseksi ettei se vain toimi jos välimatkaa on vaikka 5 metriä kun valolla kestää liian pitkään sen matkan taittamiseen kahteen suuntaan.

Ei kai mikään auto käyntiin lähde ellei avain ole sisällä autossa, omakin auto aukeaa vasta kun seisoo siinä vieressä, mutta käyntiin se ei lähde jos avain on vaikka katolla, avain pitää siis fyysisesti olla sisällä ennen kuin saa käyntiin.

Sama kun poistun auton luota niin kaksi askelta ja auto piippaa merkiksi että auto on lukittu kun havaitsee että avain poistui kantaman ulkopuolelle. Toki jos auto on käynnissä niin se pysyy käynnissä, mutta se aloittaa sellaisen konsertin sisällä kun avain puuttuu että siihen kyllä havahtuu tyhmempikin.
 
Miksi auto pitäisi joutua käynnistämään uudelleen? Aamulla käynnistät auton, ja menet ulos skrabaamaan kun auto on käynnissä. Joutuuko muilla valmistajilla autoon palaamisen jälkeen painamaan vielä jotain nappia?

Sähköisen käsijarrun joutuu ainakin avaamaan.
 
Onneksi olen niin köyhä, ettei tarvitse mistään modernien autojen kotkotuksista murehtia vaan ajellaan huolettomasti vanhalla japanilaisella ja vaihdetaan öljyt 15 tkm välein.

Ainut huoli on se, että mitä Rinteen kommarihallitus keksii vanhojen autojen päänmenoksi.

Eikö olekin ironista, että köyhänä mun pitää murehtia vasemmistohallituksesta?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom