Suunnittelun kukkaset

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Toi on kyllä tyyli suoritus :rofl::rofl::rofl:.
Jotenkin tulee mieleen, ettei tuota reikää ole tarkoitettu avaimenperälle. Olisiko siinä vaikka mekanismi, joka estää avaimen ulos vetämisen ennen kuin vaihde on vapaalla tai pysäköintiasennossa, vastaavasti kuin perinteisen metalliavaimen kanssa?

Silti siitä puuttuu kiinnitysmahdollisuus, mikä on joka tapauksessa pöyristyttävän tyhmää ja suunnittelun kukkanen.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 689
Ylipäänsä tuollainen avainkortti on vähän suunnittelun kukkanen. Jos kortin joutuu johonkin aukkoon työntämään, niin sama se sitten on, jos olisi mekaaninen avain ja joutuisi starttia vääntämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Ylipäänsä tuollainen avainkortti on vähän suunnittelun kukkanen. Jos kortin joutuu johonkin aukkoon työntämään, niin sama se sitten on, jos olisi mekaaninen avain ja joutuisi starttia vääntämään.
Samaa mieltä, joko avain tai sitten vaan joku kortti jolle riittää että se on ylipäänsä autossa mukana.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894


Vanhan Lagunan avain, jos siihen laittaa avaimenperän niin avaimella ei ainakaan autoa käynnistetä. :tup:



Uudemmissa onkin toisessa päässä tuo avaimenperän kolo.
Tuo kolo on sitä varten että kortti lukittuu autoon, uusissa sitä ei tarvita kun kortin luku on erilainen ja omassa otan kerran vuodessa lompakosta pois että saa huoltoilmoituksen nollattua.

Paras keksintö toi kortti, ei vie tilaa ja menee lompakkoon jolloin taskuissa ei pyöri kymmentä eri avain, lompakko tms. nippua ja aina joku kateissa.

http://i.imgur.com/ur3yBgx.jpg
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
828
Tuo kolo on sitä varten että kortti lukittuu autoon, uusissa sitä ei tarvita kun kortin luku on erilainen ja omassa otan kerran vuodessa lompakosta pois että saa huoltoilmoituksen nollattua.

Paras keksintö toi kortti, ei vie tilaa ja menee lompakkoon jolloin taskuissa ei pyöri kymmentä eri avain, lompakko tms. nippua ja aina joku kateissa.

http://i.imgur.com/ur3yBgx.jpg
Mutta se uusin malli Renaultin avainkortista sitten onkin taas suunnittelun kukkanen. Se meinaa muistuttaa enemmän korttipakkaa (ainakin sentin paksu) eikä se mihinkään lompakkoon mahdu. Ja siinähän ei tietenkään ole reijän reikää josta sen saisi ripustettua mihinäkään. Eli tarvii hommata jokin erillinen pussukka/holderi.





 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Samaa mieltä, joko avain tai sitten vaan joku kortti jolle riittää että se on ylipäänsä autossa mukana.
Olen kovasti eri mieltä. Jo neljännesvuosisadan mekaaninen ohjauslukko on ollut lähes turha ja vain potentiaalinen vian lähde. Niinsanottu avainkortti on vain avain, jossa se pääasiallinen komponentti eli lähiluettava siru on jätetty ainoaksi ja hylätty turha kuluva mekaaninen redundantti järjestelmä. Toki kaikkein pahinta syöpää on asentaa sijalle sähkömekaaninen itsemurhapommi, joten sikäli olen myös väärässä.

Etäluenta langattomalla avaimella on oma systeeminsä jossa on vahvuudet ja heikkoudet. Reikään tökättävä sähköinen avain on toinen, jossa on samat hyvät ja huonot puolet kuin perinteisessä avaimessa vuodesta 1994 miinus pari huonoa puolta.

Olet siis mielestäni ihan vaan kovasti väärässä. Ellet tarkoita vaihtoehtoa jossa on ihan pelkkä mekaaninen avain. Siitä olen toki samaa mieltä mutta kun se piru on kielletty jo kolmannes ihmisikää sitten. Toki nykyään enimmäkseen liian haavoittuva, mutta aivan ilmeisiä hyviä puolia on.

Kaikkein paskin systeemi on kaukosäätimen liittäminen perinteiseen avaimeen siten, että ajonesto vaatii kaukosäätimen käyttöä. Se on todellinen kukkanen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Tuo kolo on sitä varten että kortti lukittuu autoon, uusissa sitä ei tarvita kun kortin luku on erilainen ja omassa otan kerran vuodessa lompakosta pois että saa huoltoilmoituksen nollattua.

Paras keksintö toi kortti, ei vie tilaa ja menee lompakkoon jolloin taskuissa ei pyöri kymmentä eri avain, lompakko tms. nippua ja aina joku kateissa.

http://i.imgur.com/ur3yBgx.jpg
Tuota en lainkaan ymmärrä. Ei auton avain kuulu lompakkoon eikä nippuun muiden avainten kanssa. Se on ihan erillinen objekti, ja tätä ongelmaa ei ratkaista muuten kuin luopumalla kokonaan fyysisestä avaimesta. Siinäkin on omat ongelmansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Tuo kolo on sitä varten että kortti lukittuu autoon, uusissa sitä ei tarvita kun kortin luku on erilainen ja omassa otan kerran vuodessa lompakosta pois että saa huoltoilmoituksen nollattua.

Paras keksintö toi kortti, ei vie tilaa ja menee lompakkoon jolloin taskuissa ei pyöri kymmentä eri avain, lompakko tms. nippua ja aina joku kateissa.

http://i.imgur.com/ur3yBgx.jpg
Siis miten paksu tuo oikein on? Näyttää ainakin kuvassa niin paksulta, ettei ikinä mahtuisi kyllä mun lompakkoon.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Siis miten paksu tuo oikein on? Näyttää ainakin kuvassa niin paksulta, ettei ikinä mahtuisi kyllä mun lompakkoon.
6,5mm on pelkkä kortti ja koko lompakko on 28mm paksu kortin kanssa.

Mulla oli hetken aikaa sellainen korttilompakko ja autonavain erillään kun ei toi kortti sinne oikein mahtunut niin en mä ikinä muistanut ottaa autonavainta mukaan, nyt kun se on lompakossa niin autonavain tulee aina mukaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Tuota en lainkaan ymmärrä. Ei auton avain kuulu lompakkoon eikä nippuun muiden avainten kanssa. Se on ihan erillinen objekti
Aikalailla kaikki mun tuntemat ihmiset ainakin pitää auton avaimet samassa nipussa muiden avainten kanssa. Joissain tapauksissa se "nippu" ei tosin ole kuin koti ja auton avain, mutta kuitenkin. Miksi ihmeessä se auton avain olisi jossain erikseen, kun ainakin omalla kohdalla 100% kerroista kun tarvitsen auton avainta tarvitsen myös kotiavaimen, joten mun mielestä se avainnippu on sille kaikkein loogisin paikka...
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
Aikalailla kaikki mun tuntemat ihmiset ainakin pitää auton avaimet samassa nipussa muiden avainten kanssa. Joissain tapauksissa se "nippu" ei tosin ole kuin koti ja auton avain, mutta kuitenkin. Miksi ihmeessä se auton avain olisi jossain erikseen, kun ainakin omalla kohdalla 100% kerroista kun tarvitsen auton avainta tarvitsen myös kotiavaimen, joten mun mielestä se avainnippu on sille kaikkein loogisin paikka...
Mutta jos olet lenkillä taritsetko auton avaimen? Entä jos se avain on siellä lenkillä sulla mukana ja joku muu on lähössä sillä? Meillä on appivanhempien, puolison ja sen veljen kanssa ihan lennosta vaihtuvat autot sekä naapurilla lapset ja vanhemmat tuntuu vaihtavan autoja ristiin jatkuvasti (paitsi audiin ei koske ku äiti, kaikilla muilla on mersut).

TL:DR: Käyttötapoja on useita ja yksi tyyli ei sovi jokaiseen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mutta jos olet lenkillä taritsetko auton avaimen? Entä jos se avain on siellä lenkillä sulla mukana ja joku muu on lähössä sillä? Meillä on appivanhempien, puolison ja sen veljen kanssa ihan lennosta vaihtuvat autot sekä naapurilla lapset ja vanhemmat tuntuu vaihtavan autoja ristiin jatkuvasti (paitsi audiin ei koske ku äiti, kaikilla muilla on mersut).

TL:DR: Käyttötapoja on useita ja yksi tyyli ei sovi jokaiseen.
Mulla on itsellä kotona sellaisia irrallisia kotiavaimia, joita voi ottaa mukaan lenkille ja lumihommiin jos ei muita tarvitse ;)

Mutta joo, käyttötapoja on monia kuten mainitsit, mun vastaus oli lähinnä tähän lainaamaani viestiin jossa todettiin yleisellä tasolla, ettei auton avaimen paikka ole nipussa vaan jossain erikseen.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Mulla taas ei ole koskaan tullut mieleenkään laittaa autonavaimia kotiavainten kanssa samaan nippuun. Enkä kyllä ole huomannut moista kenenkään tuntemanikaan tekevän...

Mites jos perheen 18v teini tarttee autoa, niin nappaako silloin koko avainnipun? Auton avaimia kun yleensä on 2kpl ja lisäavaimet maksaa hunajaa, niin ei niitä aina ole jokaisella käyttäjälle omaa.

Meillä myös aina välillä kaveri lainaa autoa ja jos kumpikaan vanhemmista ei olisi kotona ja avaimet ois yhdessä nipussa, niin eipä ois kotona auton avaimia, vaikka autot pihassa onkin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Tähänkin monimutkaiseen ongelmaan on olemassa yksinkertainen ratkaisu, jota itsekin käytän niin voin aina ottaa mukaan tilanteen vaatimat avaimet, kulkulätkät ja muut. Helpottaa myös kotiavaimen irroitusta jos auton käynnistyksen jälkeen huomaakin että pitää käydä mutka vielä sisällä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mulla on auton kakkosavaimet kotona laatikossa, missä on myös kolmannet kotiavaimet ja prätkän avaimet. Meillä on puolison kanssa molemmilla omat autot joten kukaan ei tarvitse mun avaimia jos olen poissa ja jos tarvitsee niin ottakoot kakkosavaimet.

Toki asiasta voi tehdä ongelman kuten täällä on yleensä tapana.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Kukkaset.. Nokia PureWiev 9. Takakannen kamerat luo samanlaisen efektin, kuin katselis sitä tyhjää auringonkukan keskiötä, tai hämähäkin silmiä. Sille on joku nimikin, kun kolot tms. ryppäänä ällöttää. Typerää ehkä, mutta en voi edes koskettaa sitä kuivunutta auringonkukkaa, mitä jotkut käyttää sisustuksessa koristeluun..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Trypofobia. Ei kannata kyllä googlata kuvia tuolla sanalla, jos kokee yhtään asiasta kärsivänsä. :nb:
Mistä päästäänkin siihen, että jonkun automallin takavalot herättää just noita tunteita. Kiva katsella liikennevaloissa. Toi kammo ei ole kauhean harvinainen.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Mistä päästäänkin siihen, että jonkun automallin takavalot herättää just noita tunteita. Kiva katsella liikennevaloissa. Toi kammo ei ole kauhean harvinainen.
Eli luontokin tavallaan pukkaa suunnittelun kukkasia (hehheh) joita sitten jotkut ranskalaiset automuotoilijat punkkupäissään käyttää "hyvinä" ideoina. Oisko joku Peugeotin uudempi malli, jossa niitä valopisteitä on siellä takavaloissa ns. ryppäänä?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Mulla on auton kakkosavaimet kotona laatikossa, missä on myös kolmannet kotiavaimet ja prätkän avaimet. Meillä on puolison kanssa molemmilla omat autot joten kukaan ei tarvitse mun avaimia jos olen poissa ja jos tarvitsee niin ottakoot kakkosavaimet.

Toki asiasta voi tehdä ongelman kuten täällä on yleensä tapana.
Ihmisillä on niin erilaisia tilanteita, että yksi käytäntö ei sovi kaikille.

Mulla on omassa avainnipussa kotiavain, duunipaikan avainlätkä ja salin avainlätkä. Auton avaimet sit erikseen. 2 autoa perheessä ja käyttäjiä just nyt 2. Kohta 3 ja jonkun vuoden päästä 4... vaimon kanssa käytetään autoja miten sattuu, ei oo mun tai vaimon autoa. Molemmilla ajetaan. Molemmissa avaimeton käynnistys. Käytännössä vaimolla molempien avaimet käsilaukussa (kun se kulkee sen kanssa liki aina) ja toiset avaimet eteisessä. Mä sit nappaan se auton avaimen taskuun , kummalla oon lähdössä ja palautan laatikkoon kun tuun kotiin. Samaan laatikkoon laitan myös mun kotiavaimet aina. Koskaan en kulje kotona avaimet taskussa.

Tollainen iso lenkki ei toimisi mulla, ton kanssa ei kyllä avaimet mahtuisi miellyttävästi edes taskuun (lompakko samassa etutaskussa). Irtoavaimet mahtuu helpommin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Aikalailla kaikki mun tuntemat ihmiset ainakin pitää auton avaimet samassa nipussa muiden avainten kanssa. Joissain tapauksissa se "nippu" ei tosin ole kuin koti ja auton avain, mutta kuitenkin. Miksi ihmeessä se auton avain olisi jossain erikseen, kun ainakin omalla kohdalla 100% kerroista kun tarvitsen auton avainta tarvitsen myös kotiavaimen, joten mun mielestä se avainnippu on sille kaikkein loogisin paikka...
Toki tapoja on monia kaikkeen, aina vähintään oikea ja väärä. ;)

En ole ihan varma, onko minusta epäkäytännöllisempää laittaa henkilökohtaisten kulkuavainten nippua valtavasti kasvattamaan nykymuodin mukainen mohlo auton avain, vai roikottaa auton avaimista läjää muita asioita. Kumpikin vaihtoehto tuntuu typerältä.

Auton avain on auton osa ja pidän sen erillisenä esineenä mukana. En kiinnitä sitä yhtään enempää avainnippuun kuin lompakkoon, kääntöveitseen, taskulamppuun tai älylaitteeseenkaan(normaalisti taskussa kulkevat asiat).

Lisäksi pitää huomata, että niitä autoja voi ihan tavallisesti olla päivän aikana käytössä 2-3 kpl ja joku niistä avaimista yleensa otetaan vastaan tai luovutetaankim tänä aikana. Kaikkiko väkisin samaan nippuun ja taskuun? Pitää ainakin olla kunnon reisitaskut ellei käsilaukkuun turvaudu. Ja jos autossa perinteinen tai korttiavain, niin melkoinen peikko roikkuu kojelaudasta. Johan tuollainen kolisee, raapii verhoilun ja räimii kasseille asti.

Jos taas en lähde autolla, niin en toki hilloa auton avaimia mukaan. En yhtä enkä neljää kappaletta. Auton avain on kallis ja särkyvä arvoesine ja tietoturva- sekä vastuuriski. Avain on aina periaatteessa saman arvoinen kuin lukon takana oleva omaisuus, joten avaimia kuuluu säilyttää huolellisesti, välttää kantamasta turhaan ja etenkin hukkaamasta. Etenkin sellaista avainta, jonka ulkonäöstä voi päätellä siihen sopivan kohteen, tulee aivan erityisesti välttää hukkaamasta. Etenkin kun auton avaimia voi kätevästi kokeilla kerralla koko parkkipaikkaan ilman että lähestyy yhtään ovea.

Enkä tarkoita edellisellä, että olisin itse kova hukkaamaan asioita, mutta tavallaan olen oppinut kokemuksesta. Hukkasin junnuna kännissä turhaan mukana olleen auton avaimen, joka onkin ainoa koskaan kadottamani avain. Silloinkin jo sentään tajusin pitää avaimet erillään, joten tuurilla hukkasin vain auton avaimen.

Kyllähän jotkut käyttävät puhelimen kuoria, jotka toimivat samalla lompakkona. Mikäs siinä jos tykkää, mutta itse vältän epäloogisia yhdistelmävarusteita ja etenkin pahasti mohlon kokoisia sellaisia. Mielestäni moinen on lähinnä suunnittelun kukkanen jo konseptitasolta alkaen.
 
Viimeksi muokattu:

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Menee nyt kyllä vähän OT/ mutta menköön; säännöllinen ympyräkuvio esim. kaijuttimien etulevyissä on ok, samoin kaikki muu harkittu ja mietitty, joka on geometristä ja ns. funktionaalista suunnittelua. Se luonnon tekemä sattumanvarainen kuviointi taas aikeuttaa oksennusreaktion.@Toipis takavalo on ihan kauhea.

Edit: lisäys luonnosta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Intin ketjussa koti-/työpaikan kellokorttiavain kaulassa ja taskuun mp tai auton avain. Tällä menty jo monta vuotta ja ihan hyväksi todennut, tulee aina sähköavain mukaan töissä niin ei tarvitse työpisteelle palata hakemaan kun pitää muualle mennä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Opel Amperan (jos nyt muistan oikein) takavilkut. Ensimmäistä kertaa kun ajoin tommoisen perässä niin kirosin kun ei näyttänyt villkua. Kun oli kääntymässä niin huomasin onnettomat tuikut minkä näkemiseen lähes tarvitsee kiikarit.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Onhan tuo nyt muutenkin ihan Kummelia tuo juttu. Miksi ihmeessä isä myöntää että poika on keulinut jonkun verran, miksi sellainen pitää mennä sanomaan? Miksi pyörällä ei saisi keulia, sehän on normaalia pyörän käyttöä? En usko että keuliminen on kielletty käyttöohjeissa (onko sitä edes?). Ja tarjotaan vain 2000 euroa salassapitosopimuksesta, 2000 euroa! Eihän noin tyhmää yritysjohtajaa voi edes olla olemassa, olisi nyt ainakin 10 000 euroa tarjonnut. On kyllä helvetin hyvä että tuollaisen paskafirman perseilyjä käsitellään lehdessä, hatun nosto isälle.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Aissstana. Olipa sammakko Helkamalta pomppinut julkisuuteen;

"Helkaman sivuille ilmestyi viime syksynä tiedote (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan se on havainnut vuosina 2009–2012 alumiinista valmistettujen Jopo3-pyörien rungoissa satunnaisia murtumia johtuen pyörän väärästä käyttötavasta."

Sama kiteytettynä; Käytit sitä pyörää väärin, oma vika.
Eii jumaleissön mikä linjaus. Olen keulinut, kyytsännyt, hyppinyt jne Raketti merkkisellä polkupyörällä joka oli valmistettu Suolahdessa ennen kuin siellä alettiin tehdä Valmet merkkistä traktoria... Repikää siitä Helkamalla. Teidän tuote on vaan lähtökohtaisesti liian heppoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Aissstana. Olipa sammakko Helkamalta pomppinut julkisuuteen;

"Helkaman sivuille ilmestyi viime syksynä tiedote (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan se on havainnut vuosina 2009–2012 alumiinista valmistettujen Jopo3-pyörien rungoissa satunnaisia murtumia johtuen pyörän väärästä käyttötavasta."

Sama kiteytettynä; Käytit sitä pyörää väärin, oma vika.
Eii jumaleissön mikä linjaus. Olen keulinut, kyytsännyt, hyppinyt jne Raketti merkkisellä polkupyörällä joka oli valmistettu Suolahdessa ennen kuin siellä alettiin tehdä Valmet merkkistä traktoria... Repikää siitä Helkamalla. Teidän tuote on vaan lähtökohtaisesti liian heppoinen.
Ihmiset haluavat halpoja ja kevyitä pyöriä. Kyllä se tavaran valmistaja vastaa aina kysyntään. Eli jossain määrin tässäkin on kyse markkinoiden ohjaamasta tuotteen laadusta.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
62
Yhdeksänkerroksinen talo (+ 2 kellarikerrosta), jossa sisäänkäynnit ovat kerroksissa 1 ja -2k. Ongelmana on hissin logiikan suunnittelu. Hississä on vain 1 tilausnappi/kerros ja ensimmäisessä kerroksessa oletussuunnaksi on asetettu alaspäin.
Eli jos tilaat hissin 1. kerroksessa ja samaan aikaan joku lähteen kellarista ylös, hissi ei pysähdy ottamaan sinua kyytiin. Sen sijaan jos joku on tulossa ylhäältä kellariin, niin hissi pysähtyy ykköseen ottamaan sinut kyytiin. Aina välillä käy niin, että odottelet hissiä ja kohdalle pysähtyy täysi hissi menossa alas ja siihen ei tietenkään voi hypätä kyytiin ja sitten joku menee ylöspäin ohi yksin ja taas tulee täysi hissi alas. Portaat alaspäin on tietenkin erillisessä käytävässä lukitun oven takana, niin ei pääse helposti alempaan kerrokseen hissiä odottamaan.
Itsehän pitäisin loogisempana oletussuuntana suuntaa "ylös" ensimmäisessä kerroksessa, siellä ylempänä on kuitenkin 8 asuinkerrosta (32 asuntoa). Ensimmäisessä kerroksessa on 2 asuntoa, joista toki välillä lähdetään hissillä alas. En kyllä tajua millaisella matematiikalla todennäköisemmäksi kulkusuunnaksi on saatu alas. Tietysti jos on otettu huomioon vain 1. kerroksen asukkaiden tarpeet, eikä ole huomioitu ollenkaan sitä, että samassa kerroksessa on myös sisäänkäynti, jota käyttävät myös kerrosten 2-9 asukkaat, niin sittenhän tuo hissin toiminta on täysin loogista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 255
Yhdeksänkerroksinen talo (+ 2 kellarikerrosta), jossa sisäänkäynnit ovat kerroksissa 1 ja -2k. Ongelmana on hissin logiikan suunnittelu. Hississä on vain 1 tilausnappi/kerros ja ensimmäisessä kerroksessa oletussuunnaksi on asetettu alaspäin.
Eli jos tilaat hissin 1. kerroksessa ja samaan aikaan joku lähteen kellarista ylös, hissi ei pysähdy ottamaan sinua kyytiin. Sen sijaan jos joku on tulossa ylhäältä kellariin, niin hissi pysähtyy ykköseen ottamaan sinut kyytiin. Aina välillä käy niin, että odottelet hissiä ja kohdalle pysähtyy täysi hissi menossa alas ja siihen ei tietenkään voi hypätä kyytiin ja sitten joku menee ylöspäin ohi yksin ja taas tulee täysi hissi alas. Portaat alaspäin on tietenkin erillisessä käytävässä lukitun oven takana, niin ei pääse helposti alempaan kerrokseen hissiä odottamaan.
Itsehän pitäisin loogisempana oletussuuntana suuntaa "ylös" ensimmäisessä kerroksessa, siellä ylempänä on kuitenkin 8 asuinkerrosta (32 asuntoa). Ensimmäisessä kerroksessa on 2 asuntoa, joista toki välillä lähdetään hissillä alas. En kyllä tajua millaisella matematiikalla todennäköisemmäksi kulkusuunnaksi on saatu alas. Tietysti jos on otettu huomioon vain 1. kerroksen asukkaiden tarpeet, eikä ole huomioitu ollenkaan sitä, että samassa kerroksessa on myös sisäänkäynti, jota käyttävät myös kerrosten 2-9 asukkaat, niin sittenhän tuo hissin toiminta on täysin loogista.
Onkohan siinä joku oletuslogiikka päällä kun harvoin sisäänkäynti on 1 kerroksessa?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
Onkohan siinä joku oletuslogiikka päällä kun harvoin sisäänkäynti on 1 kerroksessa?
Hitto. mun ykskerroksisessa omakotitalossa on kolme sisäänkäyntiä 1. kerroksessa. maan alla ei yhtään ja välikatollekki vain yks.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Suomalaisten rakennusten kerrosmerkinnät on kyllä yksi suunnittelun kukkanen itsessään, monissa maissahan nämä on standardoitu, Suomessa 1. kerros voi olla katutaso, tai sitten katutason yläpuolinen 1. kerros.

Storey - Wikipedia
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Hitto. mun ykskerroksisessa omakotitalossa on kolme sisäänkäyntiä 1. kerroksessa. maan alla ei yhtään ja välikatollekki vain yks.
Hitto. Onhan tuo nyt harvinaisempi vaikka ei ennenkuulumaton järjestys. Yleensä siinä ekassa kerroksessa kun hissiin menee, on nappuloiden tai näytön tai kylttien mukaan kerroksessa P tai 0. Kerros 1 on yhtä siitä ylemmäs.

Käsitin tässä arvellun, että hissiin on tilattu ja asennettu normaalin käytännön vastainen paneeli tai on käynyt muuten aivopieru. Tosin dilemman kuvailukin oli aika outo. Kerrosten 1 ja -2 välillehän jää 0 ja -1, mitä en usko nyt tarkoitetun. Olisiko nyt niin, että ulko-ovet on kerroksissa 1 ja -1 eikä tavallisemmin 1 ja 0. Tätä ei sitten joku ole osannut ymmärtää ja logiikka on säädetty kuten 1 olisi normaali asuinkerros vaikka tässä tapauksessa ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Mutulla heitän, se 1krs. on suomessa se katutaso? Muualla ulkomailla eka kerros on se "toka".
Riippuu vähän. Meillä on katutason kerros merkintänä P ja sitten katutasosta seuraava ylöspäin on kerros 1. Kerroksessa P ei ole asuntoja vaan yhteisiä tiloja, en sitten tiedä jos olisi asuntojakin niin olisiko tuo sitten 1.

Mielestäni loogisinta ehkä olisi että katutaso olisi kerros 1.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
62
Hitto. Onhan tuo nyt harvinaisempi vaikka ei ennenkuulumaton järjestys. Yleensä siinä ekassa kerroksessa kun hissiin menee, on nappuloiden tai näytön tai kylttien mukaan kerroksessa P tai 0. Kerros 1 on yhtä siitä ylemmäs.

Käsitin tässä arvellun, että hissiin on tilattu ja asennettu normaalin käytännön vastainen paneeli tai on käynyt muuten aivopieru. Tosin dilemman kuvailukin oli aika outo. Kerrosten 1 ja -2 välillehän jää 0 ja -1, mitä en usko nyt tarkoitetun. Olisiko nyt niin, että ulko-ovet on kerroksissa 1 ja -1 eikä tavallisemmin 1 ja 0. Tätä ei sitten joku ole osannut ymmärtää ja logiikka on säädetty kuten 1 olisi normaali asuinkerros vaikka tässä tapauksessa ei ole.
Kerrosta 0/P ei ole, on - 2k, - 1k ja 1-9. Katutasoa ei sinällään ole, vaan talo on poikittain mäkisen kadun varrella ja kadulta pääsee pihoille jotka ovat tasoilla - 2k ja 1 ja molemmilla tasoilla on sisäänkäynnit. Kumpikaan sisäänkäynneistä ei ole toista virallisempi ns. etuovi.
Luulen, että tässä on vaan yritetty päästä mahdollisimman halvalla ja tilattu hissi oletusasetuksilla. Tosin verrattuna hissin kokonaishintaan oletussuunnan muuttaminen yhden kerroksen osalta tuskin olisi merkittävä kuluerä.

Edit: kerroksissa - 2k ja - 1k on autohallit ja muita yhteisiä tiloja ja kerroksissa 1-9 on vain asuntoja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Mutulla heitän, se 1krs. on suomessa se katutaso? Muualla ulkomailla eka kerros on se "toka".
Yleensä Suomessa 1. kerros on katutason yläpuolella ja pääasiallinen kulkuovi kerroksessa 0 tai P. Ei kuitenkaan mitenkään vakiintuneesti, vaan 1. voi olla myös katutaso tms. uloskäynnin kerros.

Aikanaan - ennen esteettömyyttä, mukavuusajattelua ja tervettä järkeä - oli myös yleistä, että ulko-ovi ei ollut missään kerroksessa vaan portaiden puolivälitasanteella. Esimerkiksi 1. asuinkerroksen ja kellarikerroksen välissä kadulle. Tällöin tavallisesti nämä kerrokset nimettäisiin 1 ja K.

On muuten uskomattoman törppöä, että alunperin hissilliseenkin taloon on ollut ihan pakko laittaa esim. 5 askelmaa ulos ja 8 askelmaa sisälle ennen hissiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Meillä oli ensimmäisessä kämpässä vähän ristiriitaiset kerrosmerkinnät. Sisääntulokerros oli muistaakseni 0. Asuimme toisessa kerroksessa, ja käytävän seinään oli merkattu 2 krs. Hissillä piti kuitenkin painaa kolmosta, että pääsi oikeaan kerrokseen. Aina piti vieraille selittää, että portaita käyttäen tulkaa toiseen kerrokseen ja hissillä kolmanteen.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
eikös tuo sekoileva numerointi monesti johdu siitä että nelikerroksiseen taloon pitää laittaa hissi mutta jos katutasossa ei ole asuntoja sitä ei tarvitse laskea -> P,1,2,3 jos sama talo on sit hissillinen neljällä asuntokerroksella kerrokset ovat 1,2,3,4.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Suomalaisten rakennusten kerrosmerkinnät on kyllä yksi suunnittelun kukkanen itsessään, monissa maissahan nämä on standardoitu, Suomessa 1. kerros voi olla katutaso, tai sitten katutason yläpuolinen 1. kerros.

Storey - Wikipedia
Voi voi. Täähän on pientä. Olen törmännyt sellaiseen että katutaso on 3. Kerros.
Ja alakerta voi olla mitä tahansa P, -1, K jne. Arvaas kun se kellari on 0 kerros. Ei jumaleissön.

Olispa näillä joku oikeasti sitova vakiokäytäntö.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 391
Viestejä
4 197 081
Jäsenet
70 900
Uusin jäsen
daemon

Hinta.fi

Ylös Bottom