Niin pitkään kun käytössä on eri aikavyöhykkeet, niin pakkohan siitä on puhua noin, eikä siinä ole mitään elitismiä.
Monimutkaisesti? "Ruokailu laivalla klo 20 lähtösataman aikaa". Mikä siinä on monimutkaista? Jos laiva lähtee Ruotsista Suomeen, ruokaillaan Ruotsin aikavyöhykkeen mukaisesti ja päinvastoin.
Varmaan siinä voisi lukea se maakin, mutta on helpompi ilmaista lipussa että kyse on "lähtösataman ajasta", jolloin se pätee sellaisenaan aina ja ilman että on vaaraa mistään näppi/järjestelmävirheestä, jonka seurauksena lipussa lukisi väärä maa/satama tms. En jaksa uskoa, että löytyy kovinkaan montaa ihmistä, jotka eivät tietäisi laivalla matkustaessaan missä maassa laiva milloinkin on pysähdyksissä, mihin ollaan menossa ja mistä.
Tässä rakennetaan nyt kyllä kärpäsestä härkästä.
Liitän tähän vielä lainauksen mistä juttu lähti
Risteilyn tilausvahvistuksessa/lipussa luki, että varattu ruokailu on paikallista aikaa. No, näinhän se yleensä on ja se lienee monelle selvää.
Mutta erikseen oli vielä tarkennus tyyliin, että "huomaathan kyseessä olevan lähtösataman paikallinen aika". Hämmentävää, koska "lähtösatama" voi tarkoittaa joko sinun lipullasi olevan matkakokonaisuuden lähtösatamaa tai satamaa, missä laiva on viimeksi ollut. Näemmä tarkoitti jälkimmäistä. Eli vallan hyvin olisi pärjännyt ilman tuota tarkennusta, joka oikeastaan vain teki asiasta epäselvemmän.
Edit: Siis ruokailu alkoi pian Ruotsista lähdön jälkeen ja paikallinen aika oli silloin tietenkin Ruotsin aika, mikä oli lipussa. Itse nousin laivaan Suomesta.
Eli matkustajan lähtösatama oli ilmeisesti Suomesta, eli Suomen aikaa.
Kerrottu että ruokailu on paikallista-aikaa, mutta sitten erikseen kerrottu että se ei nyt välttämättä olekkaan paikaillinen aika , vaan lähtösataman paikallinen aika.
Ruokailu tapahtuu ilmeisesti syvällä Ruotsin aikavyöhykkeellä, joten tarkennuksella aiheutti sen että asiakas alkaa miettimään minkä sataman aikaa tässä nyt noudatetaan.
Ymmärtääkseni mm Tallink (Silja) jos Helsinkin, Maarianhamina, Tukholma, niin käyttää Tukholman päässä aamupalla ihan Ruotsin paikallista aikaa, ei Suomen, vaikka Ahvenmaan kautta menty. En tiedä miten Tallink Silja kertoo risteilijälle aamupala-aikataulut.
Nykyää osataan printata ihan asiakaskohtaisia lippuja, mutta tässä kyse tilausvahvistus jossa hyvin oleellista että on asiakaskohtaisesti luotu tilauksen mukaan koneellisesti, joten ilmeisesti siinä on käynyt pieni suunnittelun kukkanen, käytetty risteilytilauksen luomiseen jotain reittitilauksen pohjaa. Jos myyjä ei tiedä että mistä samasta hänen mielestään lähtö, eli sen perusteella kertoa missä ajassa, niin miten voi olettaa asiakkaan tietävän.
Suunnittelia on ajatellut kapeasti tilannetta yksitäisen esimerkin pohjalta ja tullut siihen tulokoseen että tämä toimii. Tälläisen suunnittelun seurauksena syntyy sitten perus vakio jutusta poikkeavissa tilanteissa sekaannuksia, tai jopa virheitä.
Ei kaikki, mutta joskus asiakkaat saattavat aikatauluttaa risteilyn etukäteen, jos esim useampi henkilö ja seassa jotain yhteistä ohjelmaa, niin tunti on iso juttu, ja tilanne olisi virhevaarasta toisin päin, niin voi jäädä se ruokailu tekemättä jos sinne menee tunnin myöhässä.
Tämähän johtaa siihen, että jokainen ruokailu on aikataulutettava erikseen. Jos laiva käy vaikka 10 satamassa 10 päivän aikana, ja ruokailuja on 5 kpl / vrk, niin tarvitaan 50 aikataulutusta. Jos taas viimeisen sataman ajan mukaan, niin tarvitaan yksi päiväohjelma. Ja tämä jokaiselle erilaiselle risteilylle. Vai jääkö minulta nyt jotain huomaamatta?
Alkuperäinen, se 1. lähtösatama ei kai määrää mitään sen jälkeen, kun on ankkuroiduttu johonkin muualle.
Jos myyjä ei tiedä, niin mistä asiakas tietää.
Jos aikaa ei tiedetä, niin sitten kertoa esim ensimmäinen kattaus sen ja sen sataman jälkeen.
Ja jos tiedetään että laiva on satamassa x ja tiedetään sen aikavyöhyke, onko kesä vai talviaika, ja myydään siinä ajassa kello se ja se lounas ja varataan asiakkaalle paikka. niin sitten kerrotaan sen aika. Jos asiakas lähtee Tukholmasta ja laiva menee Maarianhaminan kautta, ja päivällinen tai aamiainen on Maarianhaminen aikaa, niin sitten kerrotaan millä ajalla, eikä lähtösataman mukaan.
Edit:
Asiakas haluaa tänäpäivänä tehdä kalenterinmerkinnän ja sovittaa muuta asiat siihen, niin aika oleellista tietoa, ja täytyyhän palvelun tarjoajankin aikatauluttaa oma toiminta.