Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Haha, samaa asiaa ollaan selventämässä. Kaikille on yhteinen 1000/1000 kaista, yhdellä käyttäjällä koko kaista käytössä, kahdella 500/500 per naama etc.

Muutama käyttäjä voi tosiaan ahnehtia kaistaa jo paljon, mitään rauta- tai softapohjaista balanceria tuolla ei ilmeisesti ole.
Onneksi ei se ihan noinkaan mene ellei oikeasti kaksi onnistu ahnehtimaan sitä :) Sitä se kaikissa laajakaistoissa on että jaettua se on. Taloyhtiösopparissakin tuodaan vaikka 1G+ kuitu ja sitä myydään 1000/100 eteenpäin. Näin on tehty taloyhtiössäni esim. Ei se mikään salaisuus sinänsä ole ja silti Speedtest näyttää täyttä nopeutta. Ei tolla kuluttajan 40€:lla mitään taattua vedetä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 117
Pojat, Telia/Elisa/DNA hoitaa laitteet ja 1 Gbps putken muutamien satasten kuukausivuokralla taloyhtiölle.

Rahat tehdään sitten siiinä, että käyttäjälle laitetaan jakamosta hidas netti, 2Mbps/2Mbps tai 10Mbps/10Mbps ja myydään sitten nopeuden nostoa kuukausimaksullisena lisäpalveluna.

--

..ja noi on maksiminopeuksia, niinkuin @olkitu sanoi. Kaikki tuon Leppävaaran ihmeliittymän käyttäjät voivat saada täydet 1000/1000 hyvänä päivänä, jos muut käyttäjät eivät kuormita verkkoa tarpeeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Pojat, Telia/Elisa/DNA hoitaa laitteet ja 1 Gbps putken muutamien satasten kuukausivuokralla taloyhtiölle.

Rahat tehdään sitten siiinä, että käyttäjälle laitetaan jakamosta hidas netti, 2Mbps/2Mbps tai 10Mbps/10Mbps ja myydään sitten nopeuden nostoa kuukausimaksullisena lisäpalveluna.

--

..ja noi on maksiminopeuksia, niinkuin @oltitu sanoi. Kaikki tuon Leppävaaran ihmeliittymän käyttäjät voivat saada täydet 1000/1000 hyvänä päivänä, jos muut käyttäjät eivät kuormita verkkoa tarpeeksi.
Noh tuskinpa se tukossa on :) Suomessa verkot ei oo tukossakaan :) Kyllä sieltä tulee se täysinopeus, voit tarkistaa speedtestisssä... ei tuu kuituliittymässä yleensä alle oikeasti. Itse tehnyt mittauksia ja kokoajan tulee samaa mutta olenhan käynyt taloyhtiöni jakaamossa tsekkaamassa laitteetkin niin yhdellä 1G+ kuidulla tulee kytkimeen josta jako eteenpäin. Kytkinpä sielä ei tue nopeampaa katos :)

Taloyhtiösoppari juurikin on satanen kuussa suurinpiirtein ja kuuluu se "ilmainen" nopeus joka siis vuokrassa kyllä on.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Onneksi ei se ihan noinkaan mene ellei oikeasti kaksi onnistu ahnehtimaan sitä :) Sitä se kaikissa laajakaistoissa on että jaettua se on. Taloyhtiösopparissakin tuodaan vaikka 1G+ kuitu ja sitä myydään 1000/100 eteenpäin. Näin on tehty taloyhtiössäni esim. Ei se mikään salaisuus sinänsä ole ja silti Speedtest näyttää täyttä nopeutta. Ei tolla kuluttajan 40€:lla mitään taattua vedetä.
Ei mene joo. Ja eihän nyt nuo nopeudet aivan tasan jakaudu, monta muuttujaa pelissä. Itse olisin kumminkin tyytyväinen jos tuollaisessa taloyhtiössä asuisin, minulle se on sama maksaako se netti 10€ tai 100€ kuukaudessa. Se on kumminkin pakollinen paha. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
495
Kaikki nettikapasiteetti on loppujen lopuksi jaettua, ja se pullonkaula muodostuu johonkin kohden. Samaa ylibookkausta tehdään kuin lentoyhtiötkin.
 

snw

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
312
Onko näillä "giga ei riitä tuolle määrälle käyttäjiä" mitään oikeaa tietoa nyt lopulta asiasta. Yrityksellä X on noin 1300 FTTH asiakasta joista noin 800 100/100 liittymiä, loput sitten hitaampia. Maksimi kapasiteetin tarve pyörii jossain 2,5 - 3 Gbps tienoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Ei tuo giga kyllä riitä mihinkään, jos sata asuntoa sitä yhteisesti käyttää. Johan minä yksinään käytän yhden 100Mb erilaisia vod palveluja käyttämällä.
Giganen voidaan jakaa 300:dalle jopa. Tätä tehdään usein. Se on mahdollista eikä se näy edes loppukäyttäjälle koska tästä suurinosa käyttää. Toki jos sieltä torrenttia vedät 24/7 ja sitä tekee 100 kaveria niin näkyyhän se mutta saakin näkyä. Siksi liittymissä vaihteluvälitkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Ja se "viimeinen maili" ei sinäänsä ole välttämättä se ratkaisevin tekijä vaan siihen vaikuttaa myös miten hyvin se aggregaatioverkko on toteutettu kapasiteetin osalta (ja tietenkin myös siitä eteenpäin lähtevä core). Yliprovisiointia kuitenkin tekee kaikki mutta se kuinka rankalla kädellä vaihtelee varmasti.

ja tietenkin niiden kuluttajaliittymien data ei siellä runkoverkossakaan ole sitä korkeimmin priosoitua eli varmasti niitä asioita missä ensimmäisenä tingitään ruuhka aikana.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 407
Omalle alueelle (vanha omakotialue Espoossa) tuli tarjolle Avoin Kuitu. Rakennuskustannukset 2390€ + netti (kk-hinta nopeuden mukaan). Nopeuksia luvataan aluksi 1G asti.
Tilasin samantien. Toivottavasti tulee riittävästi tilauksia jotta toteutuu.
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
652
No tuolla tivin uutisessa lukee näin:


Kyllä tuo mun mielestä tarkoittaa sitä että siellä on se gigan pilli, joka jaetaan koko taloyhtiön kesken. EN mä oikein ymmärrä miten tuon saa väännetyksi asuntokohtaiseksi 1Gbps nopeudeksi.

Sovitaan sitten että se giganen yteys maksaa sen 2300e/kk, jos sun mieli tulee siitä paremmaksi.
Joo, kyllä meillä on siis siitä se gigainen pilli käytössä. Ja kyllä ylläpito on ulkoistettu ja kyllä on riittävästi ip:tä käytössä ja hinta ei ole noin paljoa :)

Näitä keskusteluja on välillä hauska seurata, mutta monesti ei jaksa kommentoida asiaa sen enempää.

Pioneerithan ammutaan saunan taakse, kuten tässäkin säikeessä jotkut yrittävät tehdä.

Eero
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
652
Siis operaattori toimittaa 10 Gbps jakamoon, josta lähtee asuntokohtaisesti 1 Gbps max. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Lisäksi, ei edelleenkään ole muutamista euroista kysymys, vaan parista kympistä. Nyt tuntuu, että hakkaan taas päätäni seinään, kun ei mene perille..

Artikkelin perusteella tuo nopeus on säädettävissä nykyisessäkin liittymässä, ovat vaan laittaneet laitekohtaiset maksimit (?) 1000/1000 Mbps. Siitäkin on maininta. Nyt kannattaa sinun lukea se artikkeli vielä kerran, ajatuksen kanssa.
Ehkä selkeytän asiaa, niin se tulee selväksi. Operaattori toimittaa 10 Gbps ja me ostetaan taloon 1 Gbps.

Koska nähtävästi tiedät hinnat merkittävästi paremmin kuin minä, niin soitteleppa jollekkin operaattorille ja kerro mitä tälläinen yhteys maksaa kuukaudessa jos lähin liityntäpiste on vaikka sanotaan 100m päässä.

Voit vaikka yllättyä.

Sopimusteknillisistä syistä minä en sitä kerro. Halpaahan se on.

Eero
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Joo, kyllä meillä on siis siitä se gigainen pilli käytössä. Ja kyllä ylläpito on ulkoistettu ja kyllä on riittävästi ip:tä käytössä ja hinta ei ole noin paljoa :)

Näitä keskusteluja on välillä hauska seurata, mutta monesti ei jaksa kommentoida asiaa sen enempää.

Pioneerithan ammutaan saunan taakse, kuten tässäkin säikeessä jotkut yrittävät tehdä.

Eero
Eli jokaisella kiinteistön liittymällä on käytössä vähintää yksi kappale (vaihtuvia) julkisia IP-osoitteita? Miten IPv6?

Jos aktiivilaite kiinteistön telejakamossa lasahtaa niin minkälaisella aikataululla homma on korjattuna? puhutaanko tunneista vai päivistä vai viikoista?

Lisäksi kiinnostaa se onko aktiivilaitteet talonyhtiön verkossa talonyhtiön omistamia vai leasing vehkeitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 117
Ehkä selkeytän asiaa, niin se tulee selväksi. Operaattori toimittaa 10 Gbps ja me ostetaan taloon 1 Gbps.

Koska nähtävästi tiedät hinnat merkittävästi paremmin kuin minä, niin soitteleppa jollekkin operaattorille ja kerro mitä tälläinen yhteys maksaa kuukaudessa jos lähin liityntäpiste on vaikka sanotaan 100m päässä.

Voit vaikka yllättyä.

Sopimusteknillisistä syistä minä en sitä kerro. Halpaahan se on.

Eero
Näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Mitenköhän siinä on niin paljon vaikeuksia ihmisillä ymmärtää?

Minä olen soitellut operaattoreille viimeeksi viime vuonna. Liitäntäpisteelle on 20m, mutta se tuskin on kynnyskysymys, kun se koskee vaan kuidun vetämistä, joka on kertaluenteinen kustannus.

Nykyiseen, neuvottelemaani liittymään saa 1 Gbps yhteyden alle 50€ /kk. Minulla ei ole näitä "sopimusteknisiä syitä", joiden perusteella pimitän tietoa. Lisäksi, jos teilläkin perusosa menee vastikkeen osana, niin tarkka hinta on vaikeaa, koska asuntoja on erikokoisia. Joka tapauksessa, noin vitosella saa perusyhteyden, jolla toimii pankki, mutta ei se Netflix UltraHD.

Paremmasta yhteydestä me aktiivikäyttäjät maksamme sitten extraa. Itsellä ei vaan moraali riittäisi siihen, että maksattaisin oman nopean nettiliittymäni taloyhtiön mummoilla, jotka eivät edes omista tietokonetta.

(Lisäksi edelleen, pienenä huomiona, 10 käyttäjää voi saturoida kaistan, jos haluaa, mutta sitä voi katsoa sitten, jos näin tapahtuu joskus käytännössä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Kaarinassa Lounea rakentaa tänä vuonna kuituverkkoa melkoisella tahdilla. Saivat ison paikallisen isännöintifirman mukaan projektiin, niin tämä mainostaa isännöimilleen yhtiöille Lounean diiliä ja mikäpä siinä kun diili vielä on hyvä. Lupaavat 8e kuussa per asunto 25/10 netin ja kaapelitv:n. Lisänopeutta oli ainakin 10e kuussa satamegaisesta, muita en muista. Ei siis mitään rakennus- tai muita liittymiskuluja. Tämäkin yhtiö päätti lähteä mukaan ja lupaus oli, että vuoden loppuun mennessä olisi valmista.

Samaan aikaan itse ostin omakotitalon ja muutan sinne parin kuukauden sisään. Sinnekin Lounea tarjoaa kuitua, mutta tietty vähän eri hintaan kuin yhtiölle. Valmiiksi kaivettuna ja käyttöön asennettuna (sis. 60/30 netin ja kaapeli-tv:n) 50e/kk viiden vuoden sitoomuksella, jonka jälkeen liittymä on kuitattu omaksi. Siitä eteenpäin maksetaan hinnaston mukaan palveluista. Pystyi myös maksamaan kerralla koko tuon liittymän omaksi, jolloin hinta oli noin 1700e. Mainostivat vielä, että työn osuus on tietenkin kotitalousvähennyskelpoista ja tekevät tarvittavat ilmoitukset verottajalle.

Vertaan nykyiseen ADSL:n hintaan ja tulevaan kaapelitv-maksuun, niin lisää maksettavaa minulle tulee noin 5e kuussa (kun kotitalousvähennyksen vielä huomioi, niin ei juuri mitään) ja sillä saan 10-megaisen ADSL:n 60-megaiseksi kuiduksi. Ihan hyvä diili. Ihmetyttää, miksi tuolla seudulla noinkin harva tuohon tarjoukseen tarttui. Miettivät aika pitkään, että rakentavatko ollenkaan, kun niin vähän taloja oli liittymässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Kaarinassa Lounea rakentaa tänä vuonna kuituverkkoa melkoisella tahdilla. Saivat ison paikallisen isännöintifirman mukaan projektiin, niin tämä mainostaa isännöimilleen yhtiöille Lounean diiliä ja mikäpä siinä kun diili vielä on hyvä. Lupaavat 8e kuussa per asunto 25/10 netin ja kaapelitv:n. Lisänopeutta oli ainakin 10e kuussa satamegaisesta, muita en muista. Ei siis mitään rakennus- tai muita liittymiskuluja. Tämäkin yhtiö päätti lähteä mukaan ja lupaus oli, että vuoden loppuun mennessä olisi valmista.

Samaan aikaan itse ostin omakotitalon ja muutan sinne parin kuukauden sisään. Sinnekin Lounea tarjoaa kuitua, mutta tietty vähän eri hintaan kuin yhtiölle. Valmiiksi kaivettuna ja käyttöön asennettuna (sis. 60/30 netin ja kaapeli-tv:n) 50e/kk kuuden vuoden sitoomuksella, jonka jälkeen liittymä on kuitattu omaksi. Siitä eteenpäin maksetaan hinnaston mukaan palveluista. Pystyi myös maksamaan kerralla koko tuon liittymän omaksi, jolloin hinta oli noin 1700e. Mainostivat vielä, että työn osuus on tietenkin kotitalousvähennyskelpoista ja tekevät tarvittavat ilmoitukset verottajalle.

Vertaan nykyiseen ADSL:n hintaan ja tulevaan kaapelitv-maksuun, niin lisää maksettavaa minulle tulee noin 5e kuussa (kun kotitalousvähennyksen vielä huomioi, niin ei juuri mitään) ja sillä saan 10-megaisen ADSL:n 60-megaiseksi kuiduksi. Ihan hyvä diili. Ihmetyttää, miksi tuolla seudulla noinkin harva tuohon tarjoukseen tarttui. Miettivät aika pitkään, että rakentavatko ollenkaan, kun niin vähän taloja oli liittymässä.
Kyllähän tuo on ihan kova diili molempiin. Itse ainakin suosittelisin tarttumaan jos vastaavan kukaan saisi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Samaan aikaan itse ostin omakotitalon ja muutan sinne parin kuukauden sisään. Sinnekin Lounea tarjoaa kuitua, mutta tietty vähän eri hintaan kuin yhtiölle. Valmiiksi kaivettuna ja käyttöön asennettuna (sis. 60/30 netin ja kaapeli-tv:n) 50e/kk kuuden vuoden sitoomuksella, jonka jälkeen liittymä on kuitattu omaksi. Siitä eteenpäin maksetaan hinnaston mukaan palveluista
Meillä on tämä sama diili omassa talossa, tosin soppari oli 5 vuotta (60kk). Edellinen omistaja ei ollut kuitua kytkenyt, mutta itse tilasin kytkennän jälkikäteen. Kuitu oli jo valmiina sähkökaapissa, kuten Elisankin kuitu. Talo on uudehkosaa pientalokorttelissa joka kuidutettiin rakennusvaiheessa valmiiksi, mutta päätellen harava-antennien määrästä ja 4G-verkon tukkoisuudesta, aika iso osa ei kuitua ottanut. Omaan kaaliin ei mahdu miksi ei kun se kytkentämaksukin kuittaantuu melkein halvemmilla liittymien hinnoilla tuon 5 vuoden aikana...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Meillä on tämä sama diili omassa talossa, tosin soppari oli 5 vuotta (60kk). Edellinen omistaja ei ollut kuitua kytkenyt, mutta itse tilasin kytkennän jälkikäteen. Kuitu oli jo valmiina sähkökaapissa, kuten Elisankin kuitu. Talo on uudehkosaa pientalokorttelissa joka kuidutettiin rakennusvaiheessa valmiiksi, mutta päätellen harava-antennien määrästä ja 4G-verkon tukkoisuudesta, aika iso osa ei kuitua ottanut. Omaan kaaliin ei mahdu miksi ei kun se kytkentämaksukin kuittaantuu melkein halvemmilla liittymien hinnoilla tuon 5 vuoden aikana...
Tässä hyvä syy jättää se kuitu rakentamatta, vaikka sitä tarjotaan otetaan sitä niukasti vastaan ja kärsitään sitten 4G:n tukkoisuudesta. Diilikin on hyvä mitä on mutta ei on ei. Onhan se 20€:n 4G halvempi silti katos :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Itse en vaan saa päähäni mahtumaan kun ajatellaan sillä kuukauden aika taululla kuluissa ja sitten ekana iltana itketään kun netflix pätkii. Eikö kukaan oikeasti ajattele vaikka ensi vuotta ja sen tarpeita. Oli se sitten yhteys, auto taikka asunto. Samaan kastiin nuo aika lailla perustarpeita ovat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Meillä on tämä sama diili omassa talossa, tosin soppari oli 5 vuotta (60kk). Edellinen omistaja ei ollut kuitua kytkenyt, mutta itse tilasin kytkennän jälkikäteen. Kuitu oli jo valmiina sähkökaapissa, kuten Elisankin kuitu. Talo on uudehkosaa pientalokorttelissa joka kuidutettiin rakennusvaiheessa valmiiksi, mutta päätellen harava-antennien määrästä ja 4G-verkon tukkoisuudesta, aika iso osa ei kuitua ottanut. Omaan kaaliin ei mahdu miksi ei kun se kytkentämaksukin kuittaantuu melkein halvemmilla liittymien hinnoilla tuon 5 vuoden aikana...
5 vuotta eli 60kk tuo meilläkin on. Ajatuskatkos tuota kirjoittaessa. Tuolla talot on max 15v vanhoja ja koko ajan rakennetaan uusia. Lounea kuitenkin kuiduttaa tuolla vanhempiakin kortteleita.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Ja siis täällä alueella oikeasti Telian 4G toimii jollain 3-5 megan nopeudella iltaisin, ei paljoa netflixejä sillä katsella. Aamupäivisin kun porukka on töissä viuhuu data kymmenien megojen nopeudella, mutta iltaisin aika surullinen tilanne. Onneksi itsellä on kuitu ja kunnon wlan kotona :)
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Olisi niin mielenkiintoista tietää tuossa Rääkkylän tapauksessa, että miten se käytössä olevan liittymän veloitus yhteyden tarjoajille oikein jakautuu. Neljäsataa euroa kaapelista seinään ei ole mielestäni paljon. Eikä oikeastaan tuo loppukaan, kun siitä tulee tuo vähän yli tonni.

Itse en saisi lähellekään tuolla hinnalla kuitua taloon. Jos saan ollenkaan.

Tottakai loppuviimeksi aina ne käytettävissä olevat rahavarat määräävät mitä kannattaa tehdä. Nämä mobiiliyhteydet ovat laadultaan mitä ovat, vaikka ovatkin ns. halpoja.

Siitä olen samaa mieltä artikkelissa mainitun Roivaksen kommentin kanssa, että varmasti kuidun merkitys on jo ja tulee vielä olemaan paljon suuremmassa roolissa tulevaisuudessa, kuin arvataankaan. En tarkoita televisiokanavia :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Olisi niin mielenkiintoista tietää tuossa Rääkkylän tapauksessa, että miten se käytössä olevan liittymän veloitus yhteyden tarjoajille oikein jakautuu. Neljäsataa euroa kaapelista seinään ei ole mielestäni paljon. Eikä oikeastaan tuo loppukaan, kun siitä tulee tuo vähän yli tonni.

Itse en saisi lähellekään tuolla hinnalla kuitua taloon. Jos saan ollenkaan.

Tottakai loppuviimeksi aina ne käytettävissä olevat rahavarat määräävät mitä kannattaa tehdä. Nämä mobiiliyhteydet ovat laadultaan mitä ovat, vaikka ovatkin ns. halpoja.

Siitä olen samaa mieltä artikkelissa mainitun Roivaksen kommentin kanssa, että varmasti kuidun merkitys on jo ja tulee vielä olemaan paljon suuremmassa roolissa tulevaisuudessa, kuin arvataankaan. En tarkoita televisiokanavia :)
Mutta jos 2 tonnia liikaa Karjalassa asuvalle on turha sitä kuitua vetää ja osuuskunta velkaantunut tietenkin. 4G ajatella kun maksaa vaan 20€/kk + 200€ modeemi ja toimii niin mitäs turhaan sitä kuitua kaivamaan tappiolla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Ihmisiltä on unohtunut se todellisuus, että fyysisen kaapelin vetäminen kiinteistöön maksaa aina rahaa, oli se sitten kuitu tai kupari. Langattoman saa tietysti halvemmalla, mutta se on sitten turha kitistä jaetun kaistan ongelmista jos itsekään ei kuitua ota vaikka siihen olisi mahdollisuus...

Monille ihmisille tietysti se 4G riittää ihan hyvin jos käyttö on verkkopankkia ja iltalehteä, mutta sitten kun perheen lapset alkaa luukuttamaan juutuupia ja spotifaita tuutin täydeltä niin alkaa neljägee tuntumaan varmaan vähän niukalta.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Juuri noin kuten kjns totesi. Samaan aikaan elämme otsikon mukaisessa kuituyhteyksien kehitysmaassa, koska teiden- ja ojanreunat on jaettu operaattorikohtaisesti. Siitä voi seurata uskomatonta ylihinnoittelua tai myydään muuten vaan ei-oota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 117
Ihmisiltä on unohtunut se todellisuus, että fyysisen kaapelin vetäminen kiinteistöön maksaa aina rahaa, oli se sitten kuitu tai kupari. Langattoman saa tietysti halvemmalla, mutta se on sitten turha kitistä jaetun kaistan ongelmista jos itsekään ei kuitua ota vaikka siihen olisi mahdollisuus...

Monille ihmisille tietysti se 4G riittää ihan hyvin jos käyttö on verkkopankkia ja iltalehteä, mutta sitten kun perheen lapset alkaa luukuttamaan juutuupia ja spotifaita tuutin täydeltä niin alkaa neljägee tuntumaan varmaan vähän niukalta.
PK-seudulla voi saada ihan ilmaiseksi, jos maksaa sitä korkeaa kuukausimaksua pari vuotta. Siis kerrostalossa. Lisäksi kerrostaloon ei paljon haittaa, jos maksaa vetäminen pari tonnia, kun tuon maksun voi jakaa kaikkien osakkeiden kesken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
PK-seudulla voi saada ihan ilmaiseksi, jos maksaa sitä korkeaa kuukausimaksua pari vuotta. Siis kerrostalossa. Lisäksi kerrostaloon ei paljon haittaa, jos maksaa vetäminen pari tonnia, kun tuon maksun voi jakaa kaikkien osakkeiden kesken.
Meille Elisa tarjosi kuitu ilmaiseksi kellariin ja 5e/kk/asunto 10 Megan perusnopeus+tv.

Ei otettu kuitua kun kaapeli oli jo todella hyvä kiinteistössä (2006 vai 8 uusittu tähtimallinen). Ollaan oltu tyytyväisiä ja syksyllä on Elisan puolesta ollut puhetta että tulisi lisänopeuksia sen satkun yli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Juuri noin kuten kjns totesi. Samaan aikaan elämme otsikon mukaisessa kuituyhteyksien kehitysmaassa, koska teiden- ja ojanreunat on jaettu operaattorikohtaisesti. Siitä voi seurata uskomatonta ylihinnoittelua tai myydään muuten vaan ei-oota.
Noh kaiva itse niin tiedät onko ylihinnoittelua vai ei.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
PK-seudulla voi saada ihan ilmaiseksi, jos maksaa sitä korkeaa kuukausimaksua pari vuotta. Siis kerrostalossa. Lisäksi kerrostaloon ei paljon haittaa, jos maksaa vetäminen pari tonnia, kun tuon maksun voi jakaa kaikkien osakkeiden kesken.
Tai sitten jos on saatavissa vastaavanlainen paketti kuin Lounea tarjoili täällä, että palvelut saa todella halvalla kytkentämaksun kylkeen viiden vuoden ajaksi. Kuidun kytkentä maksoi 1790 euroa, mutta sen sai 60kk maksuajalla ja siihen kylkeen 60/30 nettiliittymä + KTV yhteensä 49,90 e/kk koko rotla tuon viiden vuoden ajan. Teki kuidun hankinnasta aika paljon kivuttomampaa.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Noh kaiva itse niin tiedät onko ylihinnoittelua vai ei.
Ei taida saada ja vaikka saisikin, niin ei taida vaikuttaa hintaan juurikaan. Ohan se nyt naurettavaa, jos omakotitaloon saa vesiputket sisälle ilman, että tarvitsee maksaa asennustöistä useita tuhansia euroja...

Missäköhän vika...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Ei taida saada ja vaikka saisikin, niin ei taida vaikuttaa hintaan juurikaan. Ohan se nyt naurettavaa, jos omakotitaloon saa vesiputket sisälle ilman, että tarvitsee maksaa asennustöistä useita tuhansia euroja...

Missäköhän vika...
Lounean diilillä, (sama mistä kjns yllä maintsi) säästää itse kaivamalla muistaakseni 300-400 euroa tuosta 1700e hinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Ei taida saada ja vaikka saisikin, niin ei taida vaikuttaa hintaan juurikaan. Ohan se nyt naurettavaa, jos omakotitaloon saa vesiputket sisälle ilman, että tarvitsee maksaa asennustöistä useita tuhansia euroja...

Missäköhän vika...
ja tämäkään ei varmasti ilmaiseksi mene... Mikään ei ole ilmaista että jostakin tämäkin maksetaan ja eihän se verkkoyhteys ole edellytys elämiseen mutta kyllä se puhdas vesi on aika kova edellytys ja melkeinpä se sähkökin, riippuen toki miten lämmitys tapahtuu sielä...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Ei taida saada ja vaikka saisikin, niin ei taida vaikuttaa hintaan juurikaan. Ohan se nyt naurettavaa, jos omakotitaloon saa vesiputket sisälle ilman, että tarvitsee maksaa asennustöistä useita tuhansia euroja...

Missäköhän vika...
Missä omakotitalon vesiliittymä (käyttö, hule ja viemäri) maksaa vähemmän, kuin useita tuhansia euroja? :confused:

Saat kai sinä verkkopiuhaakin vedettyä ympäri ämpäri taloa kohtuu edullisesti, muttei sillä juuri mitään tee jos itse kuitu ei terminoidu kämpän seinään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 131
Kyllä se on sellainen 10 tonnia selällään ennen kuin talossa voi käydä paskalla viemäriin huuhtelevassa vesivessassa ja lukea Aku Ankan valtakunnan verkosta tulevassa sähkövalossa.
Siis olettaen tietysti että sen talon ja tontin on saanut ilmaiseksi johonkin taajamaan.

Mulla on mielikuva että meille olisi maksanut pelkkä tuleva vesi 12500e, kunnan vesiputki n. 50m tontin rajasta. Onneksi ei ollut pakko liittyä, vaan sai porata oman kaivon.

Valopiuhan kalleus hämmästyttää Rääkkylässä – verkkoyhteys uudelle omakotitontille 2 000 euroa + kk-kulut

Tähän ollaan tultu, ei kannata kuitua vaan vetää kun muuten joutuu nälkälakkoon syrjäkylillä. Pysykää 4G:n varassa vain.
Eipä se esim pk seudulla omakotialueella jossa elisa on valmiiksi vetänyt kuidut joka tontille, sen käyttöön kytkeminen maksaa 1835e (+ tietysti kk maksut).

Mä en tiedä miten toi lainsäädäntö menee valokuiduissa, mutta ainakin kupareissa on se velvollisuus vuokrata ne kilpailijalle, josta seuraa se että jos kuidun jokin operaattori vetää vaikka 100e asennushinnalla, niin homma menee reisille kun sitä hintaa ei saakaan kiskoa kk maksuissa takaisin, koska sen kuidun voikin napata joku kilpailija, jolloin takaisinmaksuajat menee mahdottomiksi. Ilmeisesti jonkinlaisia osamaksuopimuksia on tehty jolla kytkentämaksu jaetaan pidemmälle ajalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Mä en tiedä miten toi lainsäädäntö menee valokuiduissa, mutta ainakin kupareissa on se velvollisuus vuokrata ne kilpailijalle, josta seuraa se että jos kuidun jokin operaattori vetää vaikka 100e asennushinnalla, niin homma menee reisille kun sitä hintaa ei saakaan kiskoa kk maksuissa takaisin, koska sen kuidun voikin napata joku kilpailija, jolloin takaisinmaksuajat menee mahdottomiksi. Ilmeisesti jonkinlaisia osamaksuopimuksia on tehty jolla kytkentämaksu jaetaan pidemmälle ajalle.
Kuten jo sanottu täälläkin, niin Lounealla on tuo 5v sopimus. Ehdoissa oli, että loppusumman saa maksaa milloin vain pois, jonka jälkeen maksettavaksi jää vain palvelut, mitä käyttää. Varmaankin sitä pykälää sovelletaan, jos kilpailijalta haluaa palvelut.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Kuidussa ei ole vuokravelvoitetta kuten kuparissa. Ainakaan vielä tällä hetkellä. Eli se kenen kuitua käytät, sen liittymän otat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Kuidussa ei ole vuokravelvoitetta kuten kuparissa. Ainakaan vielä tällä hetkellä. Eli se kenen kuitua käytät, sen liittymän otat.
Access verkossa ei tällä hetkellä ole mutta viestintävirastossa on suunnitteilla lakimuutos jonka myötä HMV operaattorille tulee alueellaan velvollisuus vuokrata (viestintäviraston mielestä) kohtuullista summaa vasten käyttämätön liityntäverkon kuitu toiselle operaattorille. Eli samanlainen homma kuin kuparissa.

Operaattorit eivät ole tähän suhtautuneet kovin mielissään, mutta toisaalta esim mikroputkituksen käyttö mahdollistaa tietyllä lailla tämän osittaisen kiertämisen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Access verkossa ei tällä hetkellä ole mutta viestintävirastossa on suunnitteilla lakimuutos jonka myötä HMV operaattorille tulee alueellaan velvollisuus vuokrata (viestintäviraston mielestä) kohtuullista summaa vasten käyttämätön liityntäverkon kuitu toiselle operaattorille. Eli samanlainen homma kuin kuparissa.

Operaattorit eivät ole tähän suhtautuneet kovin mielissään, mutta toisaalta esim mikroputkituksen käyttö mahdollistaa tietyllä lailla tämän osittaisen kiertämisen.
Tätä odotellessa, nyt hinnat on 100€/kk kuituyhteydestä lähimpään jakamoon ja voi arvata että tämä linja maksaa jo sen 100€ operaattorille ja pitäisi myydä kuluttajille sen 39.90€ ???
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Tätä odotellessa, nyt hinnat on 100€/kk kuituyhteydestä lähimpään jakamoon ja voi arvata että tämä linja maksaa jo sen 100€ operaattorille ja pitäisi myydä kuluttajille sen 39.90€ ???
Mutta tämä voi taas johtaa siihen että ainakaan se HMV operaattori ei välttämättä halua kuiduttaa asuinalueita enää kokonaan kun on se vaara ettei siitä saa rahojaan (riittävän nopeasti takaisin) tai sitten kaikki kustannukset otetaan kerralla jo rakentamisvaiheessa. Muutenkin tuo HMV status taitaa olla sellainen inhokki operaattoreille jota ei mielellään haluta.

Eli kilpailun parantaminen joka oli myös viestintäviraston tarkoitus tällä pykälällä ei välttämättä kuitenkaan sitten toteudut siinä määrin kuin on haaveiltu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
En tiedä, mutta tuskin niitä tehtäisiin jos ne eivät toimisi.
Etelä-Suomesta löytyy kuitenkin paljon sähkölinjaa pelloilta, jonne ilmavalokaapelit sopisivat hyvin.
Pellon vieressä tien ojassa menevä valokaapeli vaan on paljon kätevämpi:

1) Tolpat siellä pellolla hankaloittaa peltotöitä selvästi, kun tolppia pitää kiertää ja niiden ympärille jää aina pieni käyttämätön ala peltoa.
2) Nykyaikaisilla työkoneilla se kaapelin vetäminen maahan on oikeasti melko nopea ja kätevä operaatio.

Suurin osa niistä pelloilla olevista sähkölinjoista on joko
1) Rakennettu kauan sitten kun tuollaisia käteviä kaapelinasennuskoneita ei vielä juurikaan ollut
2) On jotain voimalinjoja joita ei turvallisuussyistä voi vetää maahan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Operaattorit pyrkivät ilmalinjoista täysin eroon koska ne vaativat aina enemmän huoltoa kuin maakaapeli ja ovat vikaherkempiä. Kuitenkaan nuo tolpat eivät ole ikuisia vaan joskus nekin täytyy vaihtaa. Jos vertaa johonkin sähkö ilmakaapeliin (AMKA yms) niin tuollaisen ilmavalokuidun korjaaminen poikkimenon jälkeen on huomattavasti työläämpää kuin sähkölinjan. Myöskin koska sähköyhtiöt kuoppaavat omia kaapeleitaan maanalle niin mahdollisuus yhteiskäyttö ilmalinjalle pienevät.

Monesti myös tavan ihmiset ovat suopeampia maakaapelointia kohtaan kuin ilmalinjan rakentamista. Niitä ilmalinjoja kun ei pidetään kovinkaan esteettisinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Äläpä nyt, eiköhän kohta todeta että ilmalinjat on 50-60 lukujen perinnemaisemaa, ja ne tulisi säilyttää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Eli kilpailun parantaminen joka oli myös viestintäviraston tarkoitus tällä pykälällä ei välttämättä kuitenkaan sitten toteudut siinä määrin kuin on haaveiltu.
Joo, luonnollisin ratkaisu (mikä nyt ihan ensimmäiseksi pomppaa silmille) olisi, että alueellinen sähkönsiirtoyhtiö omistaisi myös alueensa kuituverkon ja vuokraisi sitä operaattoreille. Toki sitä kuitua olisi pitänyt alkaa vetämään jo 15 vuotta sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Vs: 4G-nopeuksia Loviisassa - Telia Yhteisö

Kyllä se vaan niin on että vaikka kuitua tarjotaan on se liian kallista tai eipä nyt voi sanoa kalliiksi kun on "halpaa" jaettua kaistaakin tarjolla joka nyt toimii jotenkin. Katsotaan joskus kun kysyntää on tarpeeksi niin voisi harkita sitten taas uudelleen... Minä oon vähän sitä mieltä ettei kysyntää vaan tarpeeksi ole, ei sille yhdelle kaverille joka haluaa viitsi kuitua vetää kun kustannus on kaverille ihan mahdottoman suuri vaan sitten olisi se tuhat asukasta mille kuitu vedetään kerralla niin on jo järkeä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 131
Nyt kun sähköyhtiöt ovat velvoitettuja noi ilmakaapelit maahan upootamaan, niin samalla kaivamisella menisi kuituakin maahan ihan olemattomalla kustannuksella, mutta kun tuo tietoliikenne ei ole sähköyhtiön asia, niin se ei niitä kiinnosta nyt eikä tulevaisuudessa, koska ne toimivat alueellisena monopolina, niin että kassavirta on kunnossa teki, tai jätti tekemättä mitä vaan.
 

Halegon

Erikoislähettiläs ja täysivaltainen ministeri
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
64
Allekirjoittelin eilen liittymissopparin ja syksyllä pitäisi alkaa rakennus. :)
Liittymismaksu 2ke.
Joku voi pitää tuota kalliina mutta omia valintojahan nämä on missä asuu.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 387
Viestejä
4 200 233
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom