Morjes!
Teen diplomityötä valokuituverkkojen maanrakennuskustannusten arvioinnin helpottamisesta/parantamisesta, ja osana työtä ollaan päätetty kysellä ideoita ja ajatuksia aiheeseen liittyen erilaisista valokuituryhmistä. Olen kysellyt asiasta jo aiemmin, viime vuoden lopulla, jonka tuloksena olen saanut hyvän kuva siitä, miten kustannusarviointia tällä hetkellä tehdään ja minkälaisia kipukohtia prosesseissa on.
Yksinkertaistettuna ongelma on useimmiten siinä, että kun verkon suunnitteluvaiheessa arvioidaan millä menetelmällä kuitu asennetaan maahan missäkin kohtaa verkkoreittiä, ei voida olla täysin varmoja siitä, voidaanko suunniteltua menetelmää tosiasiassa käyttää. Jos ei voida, niin kustannusarvio alkaa heittämään. Rahoitus projekteille haetaan etukäteen, joten jos kustannukset menevät paljon yli arvioidun, rahaa pitää alkaa taikomaan jostakin.
Iso tekijä siinä, mitä menetelmää missäkin voidaan käyttää, on se, kuinka kallioista tai kivikkoista maasto on. Eli kiinnostavia asioita ovat mm. maapeitteen paksuus ja maan "kivisyys" (eli siis kuinka paljon kivenlohkareita maassa on). Kärjistetty esimerkki olisi että jokin pätkä on suunniteltu aurattavan (joka on verrattain todella edullista), mutta rakennusvaiheessa maasto paljastuukin kiviseksi/kallioiseksi ja auraus ei onnistu. Metrihinta nousee vähintäänkin moninkertaiseksi.
Tuota suunnitteluvaiheen epävarmuutta voi vähentää mm. ajamalla reittejä läpi (joka vie paljon aikaa), käyttämällä aineistoa maalajeista (esim.
Maankamara), etsimällä kuva-aineistoa reitin varrelta (vähemmän aikaa ja rahaa vievää kuin itse paikan pällä käynti), tai mitä tahansa muuta, joka helpottaisi arviointia.
Kysyisinkin nyt, tuleeko lukijoista kellään mieleen ajatuksia tai ideoita, kuinka tuota hommaa voitaisiin helpottaa, tai ehkä jotain aineistoa jota voitaisiin hyödyntää? Saa heittää mitä vaan mitä mieleen tulee, eikä tarvitse olla mitään varmuutta idean toimivuudesta, kaikesta on hyötyä. Miulla toki omat ideani jo on, mutta aina on hyvä kysellä. Juttelen toki mielellään valokuituhommista ihan muutenkin, varsinaiseen työhön liittymättä.
Pahoittelut pitkästä litaniasta ja kiitokset!