Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Ei minulla ole niitä kirjanmerkeissä.
Niitä elisan (ja muidenkin mobiilioperaattoreiden) kuitudissauksia on tähänkin ketjuun linkitetty vuosien saatossa.

Miten olet yleensä voinut välttyä huomaamasta niitä?
Kyseisten mobiilifirmojen pikkupomot mainoksissa/artikkeleissa ovat suoraan kuitua mollanneet.

Vähän asiaa sivuten, Elisalta soitettiin pari viikkoa sitten ja kaupattiin liittymiä. Kyselivät, millainen netti on kotona. Sanoin että 600 megainen kaapelimodeemi ja siitä 802.11ax eli WiFi 6 talon sisällä. Kauppasivat, että ottaisinko siihen rinnalle tablettiin 100 megaisen mobiilinetin. Kyselin, että miksi vitussa ottaisin 6 kertaa hitaamman netin - eikä tabletissani ole edes 4g/5g-modeemia. No kauppasi sitten uutta mobiilimodeemilla varustettua tablettia.

Päättelen tästä vaan itse, että joko myyjä on keskimääräistä idiootimpi tai sitten heille on käsketty, että kauppaa väkisin mobiilitekniikkaa vaikka olisi nopeampi kiinteä jo kotona. Koen sen kiinteän dissaamiseksi kyllä. Tässähän on ihan kiistatta selvä, jos vanha on 600 megaa ja uusi tarjottu 100 megaa, ei se mitenkään voi olla nopeampi. Ero vaan korostuu kun katotaan sopimusehdoista sallittuja vaihteluvälejä. Ylipäänsä kolme isoa teleoperaattoria valehtelevat siinä kun eivät mitenkään tarjoa ikinä mahdollisuutta jakaa kodin nettiä WiFillä. Puhelinmyyjän logiikalla jos kotona on 5 televisiota, 5 tablettia, 5 puhelinta ja 5 tietokonetta, niin ostetaan 20 5g-liittymää.
 
Vähän asiaa sivuten, Elisalta soitettiin pari viikkoa sitten ja kaupattiin liittymiä. Kyselivät, millainen netti on kotona. Sanoin että 600 megainen kaapelimodeemi ja siitä 802.11ax eli WiFi 6 talon sisällä. Kauppasivat, että ottaisinko siihen rinnalle tablettiin 100 megaisen mobiilinetin. Kyselin, että miksi vitussa ottaisin 6 kertaa hitaamman netin - eikä tabletissani ole edes 4g/5g-modeemia. No kauppasi sitten uutta mobiilimodeemilla varustettua tablettia.

Päättelen tästä vaan itse, että joko myyjä on keskimääräistä idiootimpi tai sitten heille on käsketty, että kauppaa väkisin mobiilitekniikkaa vaikka olisi nopeampi kiinteä jo kotona. Koen sen kiinteän dissaamiseksi kyllä. Tässähän on ihan kiistatta selvä, jos vanha on 600 megaa ja uusi tarjottu 100 megaa, ei se mitenkään voi olla nopeampi. Ero vaan korostuu kun katotaan sopimusehdoista sallittuja vaihteluvälejä. Ylipäänsä kolme isoa teleoperaattoria valehtelevat siinä kun eivät mitenkään tarjoa ikinä mahdollisuutta jakaa kodin nettiä WiFillä. Puhelinmyyjän logiikalla jos kotona on 5 televisiota, 5 tablettia, 5 puhelinta ja 5 tietokonetta, niin ostetaan 20 5g-liittymää.

Eiköhän se tavoite ole saada mahdollisimman paljon palveluita laskulle pyörimään, ihan sama mitä.
 
Vähän asiaa sivuten, Elisalta soitettiin pari viikkoa sitten ja kaupattiin liittymiä. Kyselivät, millainen netti on kotona. Sanoin että 600 megainen kaapelimodeemi ja siitä 802.11ax eli WiFi 6 talon sisällä. Kauppasivat, että ottaisinko siihen rinnalle tablettiin 100 megaisen mobiilinetin. Kyselin, että miksi vitussa ottaisin 6 kertaa hitaamman netin - eikä tabletissani ole edes 4g/5g-modeemia. No kauppasi sitten uutta mobiilimodeemilla varustettua tablettia.

Päättelen tästä vaan itse, että joko myyjä on keskimääräistä idiootimpi tai sitten heille on käsketty, että kauppaa väkisin mobiilitekniikkaa vaikka olisi nopeampi kiinteä jo kotona. Koen sen kiinteän dissaamiseksi kyllä. Tässähän on ihan kiistatta selvä, jos vanha on 600 megaa ja uusi tarjottu 100 megaa, ei se mitenkään voi olla nopeampi. Ero vaan korostuu kun katotaan sopimusehdoista sallittuja vaihteluvälejä. Ylipäänsä kolme isoa teleoperaattoria valehtelevat siinä kun eivät mitenkään tarjoa ikinä mahdollisuutta jakaa kodin nettiä WiFillä. Puhelinmyyjän logiikalla jos kotona on 5 televisiota, 5 tablettia, 5 puhelinta ja 5 tietokonetta, niin ostetaan 20 5g-liittymää.

Siis mobiililiittymää myytiin kaapelikaistan _rinnalle_? Mitäs ihmeellistä tuossa on. Moni tykkää ottaa tabletin mukaan vaikka mökille tai muille reissuille. Myyjien tehtävänä on myydä. Totta kai heitä on käsketty myymään lisää liittymiä käyttäjille, näin se bisnes toimii.

Väite että eivät tarjoa WiFiä on kyllä täyttä puppua. Jokaisen "kiinteissä" 5G liittymissä on sisälaitteena langaton reititin sekä liikkuvien laajakaistojen reitittimissä on myös aina langaton ominaisuus, jos ei nyt jotain USB-tikkuka lasketa mukaan.
 
Eiköhän se tavoite ole saada mahdollisimman paljon palveluita laskulle pyörimään, ihan sama mitä.
Juu. Meinasin vaan, että voi olla ettei ole kuitua vastaan sinänsä mitään kampanjaa. Kunhan vaan väkisin tarjotaan sitä mobiilia. Mutta tosiaan kun Elisalla on noita katteettomia lupauksia kuidun rakentamisesta alueelle ja tätä, niin tulee sellainen olo, että ihan aktiivisesti siellä vastustetaan sitä, että ihmiset saavat laadukkaita liittymiä.
 
Siis mobiililiittymää myytiin kaapelikaistan _rinnalle_? Mitäs ihmeellistä tuossa on. Moni tykkää ottaa tabletin mukaan vaikka mökille tai muille reissuille. Myyjien tehtävänä on myydä. Totta kai heitä on käsketty myymään lisää liittymiä käyttäjille, näin se bisnes toimii.
No vähän tarkemmin kysymällä olisi selvinnyt, etten kanna tota tablettia mukana. Puhelimissa on sen verran isot näytöt nykyään, että sillä pärjää tai sitten ottaa läppärin töitä varten. Tabletti sopii (mulle) kasuaaliin surffailuun samalla kun multitaskaa telkkaria.

Väite että eivät tarjoa WiFiä on kyllä täyttä puppua. Jokaisen "kiinteissä" 5G liittymissä on sisälaitteena langaton reititin sekä liikkuvien laajakaistojen reitittimissä on myös aina langaton ominaisuus, jos ei nyt jotain USB-tikkuka lasketa mukaan.
Olen useita keskusteluja käynyt puhelinmyyjien kanssa ja siellä on aina sama virsi - eli kysellään läpi kaikki laitteet ja kaupataan jokaiseen erikseen liittymää (ja virusturvaa). Jossain akullisessa usb-ladattavassa 4g/5g-modeemissa on tod.näk. 1x1 tai 2x2 MIMO ja jotain edellisen generaation tekniikkaa. Hyvä jos saa sen nettikaistan kuulumaan täydellä nopeudella samassa huoneessa.
 
No vähän tarkemmin kysymällä olisi selvinnyt, etten kanna tota tablettia mukana. Puhelimissa on sen verran isot näytöt nykyään, että sillä pärjää tai sitten ottaa läppärin töitä varten. Tabletti sopii (mulle) kasuaaliin surffailuun samalla kun multitaskaa telkkaria.


Olen useita keskusteluja käynyt puhelinmyyjien kanssa ja siellä on aina sama virsi - eli kysellään läpi kaikki laitteet ja kaupataan jokaiseen erikseen liittymää (ja virusturvaa). Jossain akullisessa usb-ladattavassa 4g/5g-modeemissa on tod.näk. 1x1 tai 2x2 MIMO ja jotain edellisen generaation tekniikkaa. Hyvä jos saa sen nettikaistan kuulumaan täydellä nopeudella samassa huoneessa.
Itse olen ihmetellyt kun vanhoille ihmisille on myyty tabletteihin 4G-liittymät, vaikka on taloyhtiölaajakaista ja wifi eikä tablettia käytetä asunnon ulkopuolella. Minullakin usealla iäkkäämmällä naapurilla on taloyhtiökaista tablettia varten, mutta siihen on saatu myytyä turha lisänopeus ja vielä erillinen liittymä sille tabletille...
 
Taidamme puhua hieman eri asiasta. Elisa Valokuitu, palvelukuvaus ja erityisehdot todetaan lopussa "Elisalla on oikeus perua tilaus, mikäli Elisa ei saavuta alueellasi riittävästi Valokuituun liittyjiä", joten tiedätkö todella kokoajan saavasi sen mitä tilasit. Ainoa mihin tuo pitkä rakentamispäätöksen ennakkoaika vaikuttaa, on siihen että se käytännössä estää kilpailun kyseisellä alueella. Ennen rakentamispäätöstä sopimuksen voi purkaa kohtuullisin kustannuksin, mutta rakentamispäätöksen jälkeen se maksaakin jo paljon. Sopimuksen purkaminen saattaa tulla eteen tilanteessa, missä uusi tarjoaja tekee alueelle konkreettisemman tarjouksen.
Kuulun näihin Elisa valokuitu 2026 tilaajiin. Omallakohdalla kirjallinen sopimusvahvistu kertoo että valokuidun asennus kaikkineen hinta on 0eur. Samassa kerrotaan että ei ole velvollisuutta ottaa liittymää käyttöön asennuksen jälkeenkään. Eli riski on 0. Jos Elisa tuon joskus tuo oikeasti niin sitten on kaksi kuitua joista valita.

Tällä 0-hinnalla kierretään juurikin KKV:n kantaa, eli asiakas tilaa tuotteen jonka hinta on 0. Joten jos tuotetta ei tule niin korvaus on myös 0.

Nämä Elisa kuitu 0-eur 2026 alueet taita olla kaikki Elisan kaapelitv-alueita. Omalla kohdalla kaapelitv:tä ei voinut enää tilata, olisi pitänyt olla liikkeellä pari vuosikymmentä sitten. Eli kyseessä lienee koksin poiskeriminen ja korvaavan kuidun tuonti. Jos siis tuovat.
 
En muista nähneeni yhtään artikkelia missä kuitua haukuttaisiin. Lähinnä on ollut näitä omia 5G hypetyksiä jossa mobiiliyhteyttä kehutaan kuidun veroiseksi.

Väitteitä että kolme isoa mollaisivat kuitua on turha heittää ilmoille jos ei ole mitään lähdettä antaa väitteilleen. Voisin yhtä hyvin myös sanoa täällä että Valoon Tommi Linna on monessa mediassa sanonut kuidun olevan turha hankinta ja mobiiliyhteyksissä on tulevaisuus.
Eh, voisitko sitten avata juttujasi paremmin?
Minä en ainakaan näe kuin mutuilua sun suunnasta, vailla mitään faktaa... Voisin kuvitella että en ole ainut.
Kommentoit aika tiukasti, mutta kunnon perusteluja ei oikein tule kysyttäessäkään. Kerrot vain "tietäväsi", mutta lukijahan tuosta sun "tiedosta" ei enempää irti saa.
Eli mutuilua tuo on, ei mitään muuta.

Minä seuraan mitä nämä operaattorit kirjoittelevat medioissa.
Kyseisiä kirjoituksia ovat muutkin käyttäjät linkitelleet myös tälle foorumille vuosien ajan.
Mobiilifirmoilta saatu viesti on ollut täysin selkeä, kuluttajille kuitu on kuluttajille täysin turha ja kallis, mobiili on kuidun veroinen.
Seuraan päivittäin medioita kuidun/rakentamisen ja siihen liittyvän keskustelun osalta. On tässä vuosikymmenen aikana
tullut hyvin selväksi mikä on ollut mobiilioperaattoreiden agenda.

Nythän tuo agenda on vähän koetuksella, kun joutuvat pelaamaan kaksilla rattailla.
Aika näyttää toteutuuko esim. Elisalta kuinka monta uutta kuituliittymää, vai onko kyse ihan muusta.
 
Mutta itse asiaan taas.

Kysyin valoolta mikä homma kun tehty rakentamispäätös peruttu. Vastaus oli toki jokseenkin ympäripyöreä, odotetusti.

"Hei, tavoitteenamme on rakentaa mahdollisimman paljon, jotta mahdollisimman moni suomalainen koti olisi valokuituverkon piirissä.
Peruutuksia ei tehdä ikinä kevein perustein, vaan niihin on aina oltava painava ja perusteltu syy.
Toimitusehdoissamme kuvataan näitä tilanteita tarkemmin. Terveisin, Viivi Valoolta"


Aika näyttää oliko tämä yksittäistapaus, ja onko tuosta mahdollista luikerrella seuraamuksetta läpi.

Yksikin peruttu rakentamispäätös on liikaa.
Siksi seuraan erityisellä mielenkiinnolla miten muun muassa Elisa, firma jonka päätuotteena on kuluttajakäyttöön jokin muu kuin valokuitu, suoriutuu maaliin alueilla johon se tarjoaa "nollalla eurolla kuitua vuonna 2026".
Seuratkaahan tarkkaan, ja laittakaa muistiin ovatko tehneet rakentamispäätöksiä, tai tulevatko niitä koskaan edes tekemään. Mobiilia päätuotteenaan pitävillä firmoilla on syitä pelata.
 
Noh, kun tuo Valoo ei nyt tänne tule ja lähin toimija on valokuitunen niin täytin instarännissä taas yhteydenottolomakkeen, yhteydenottolomakkeen nettisaitilla ja mailasin vanhalle kontaktille jonka kanssa olen ennenkin vaihtanut mailia valokuidusta alkuviikosta. Näin perjantain lopputulemana ei yhteydenottoa ja mail bounce, koska hahmonen on poistunut firman työntekijärosterista.
 
Kyllä korvausvelvollisuus voi syntyä vaikka hinta olisikin 0 euroa. Esimerkiksi niin, että on sivuuttanut muiden tarjoukset valokuidun rakentamisesta.

Nythän tämä kamppis on ainakin tällä alueella ohi ja hinta on 695e.
Sepä se, meilläkin Elisa tuli torppaamaan Lounean kampanjaa alueella. Lounea tuli ensiksi tarjoamaan tuota ilmaista kuitua ja sitten kohta perään Elisa tuolla 2026-diilillä, ja ihmiset sitten taisivat ottaa mieluummin tuttua Elisaa eivätkä tajunneet ottaa toista kuitua myös Lounealta. Nyt näyttää siltä, että jää Lounealta kuitu saamatta, ja mahtaako Elisa tuota "2026"-lupausta ikinä tulla rakentamaan.

Valokuitunen taas on nyt muuttanut alueella mainonnan tyyliin ilmainen kuitu, mutta vuokraa pitää kuidusta maksaa, jos ei maksa siitä kuidusta heti 1690e...
 
Viimeksi muokattu:
Sepä se, meilläkin Elisa tuli torppaamaan Lounean kampanjaa alueella. Lounea tuli ensiksi tarjoamaan tuota ilmaista kuitua ja sitten kohta perään Elisa tuolla 2026-diilillä, ja ihmiset sitten taisivat ottaa mieluummin tuttua Elisaa eivätkä tajunneet ottaa toista kuitua myös Lounealta. Nyt näyttää siltä, että jää Lounealta kuitu saamatta, ja mahtaako Elisa tuota "2026"-lupausta ikinä tulla rakentamaan.

Tämä on hyvin mielenkiintoinen asia seurata. Vielä kun joku pystyisi tekemään exelin kaikista alueista joille Elisa on "lupaillut kuitua 2026", että montako prosenttia alueista sitten toteutuu.
 
Tämä on hyvin mielenkiintoinen asia seurata. Vielä kun joku pystyisi tekemään exelin kaikista alueista joille Elisa on "lupaillut kuitua 2026", että montako prosenttia alueista sitten toteutuu.
Tuo elisan valitsema strategia näissä kuituhankkeissa on kaikenkaikkiaan ihmetystä herättävä. Liiketaloudellisin perustein sitä ei voi mitenkään perustella, koska jos muut kilpailijat keräävät ensin yli vuoden asiakkaita ja vasta sitten tekevät mahdollisen rakentamispäätöksen, miten elisalla riittää rahkeet tehdä "sitova" rakentamistäätös ilman ensimmäistäkään tilausta. Taustalla on pakko olla joku aivan muu motivaatio. Kun nuo KKV:n ohjeistukset ovat vain ohjeita hyvää kaupankäyntiä varten, eivätkä automaattisesti tarkoita sopimusrikkomuksesta rangaistusta tai sakkoja, jää varmaankin nähtäväksi kuka voittaa loppupeleissä riidan sopimusrikkomuksesta. Onko yksittäisellä asiakkaalla varaa laittaa yhtä paljon resursseja oikeudenkäyntiin, kuin isolla firmalla. Ja tapaus tuskin ratkeaa vielä käräjäoikeudessa, vaan vääntö jatkuu vielä korkeammalle. Asiakas on alakynnessa, mikäli on mennyt hyväksymään sen elisan peruustuslausekkeen, jolloin sopimusrikkomukseltakin menee vähän pohjaa. Hyvässä asemassa ovat ne, jotka ovat tilanneet valokuidun useammalta tarjoajalta, mutta jos on vain tyytynyt elisan tarjoukseen, ei mahdollisesti kukaan saa yhtään mitään.
 
Elisa kyllä jälleen kerran alitti riman. Elokuussa tilasin kuidun hintaa 0€. Ennen joulua ilmoittelivat etteivät saaneet riittävästi tilaajia joten peruvat. No nyt sitten verkkokaupassaan kauppaavat kuitua hintaan 595€ samaan osoitteeseen. Taitaa olla Elisan yritys vaan kampittaa kilpailijoita sen minkä ehtii.
 
Viimeksi muokattu:
Elisa kyllä jälleen kerran alitti riman. Elokuussa tilasin kuidun hintaa 0€. Ennen joulua ilmoittelivat etteivät saaneet riittävästi tilaajia joten peruvat. No nyt sitten verkkokaupassaan kauppaavat kuitua hintaan 595€ samaan osoitteeseen. Taitaa olla Elisan yritys vaan kampittaa kilpailijoita sen minkä ehtii.
Tuosta voi varmaan valittaa, mikäli oikeasti rakentavat rahaa vastaan, mutta ovat peruneet tuon aiemman sopimuksen yksipuolisesti.
 
Tuosta voi varmaan valittaa, mikäli oikeasti rakentavat rahaa vastaan, mutta ovat peruneet tuon aiemman sopimuksen yksipuolisesti.

Tilanne sinällään on erikoinen, että se kirje tuli normi postina ja siinä sanottiin, että tilaus perutaan ja itse ei tarvitse tehdä mitään. Minulla tosin elisan sivuilla edelleen näkyy tuo valokuitu tilaus ja asennuspäivä olisi marraskuussa 2026. Kirje tuli kuitenkin jo kolme viikkoa sitten.. Tosin voihan se olla etteivät ole ehtineet sitä sieltä vielä poistaa. Jos tekevät rakentamispäätöksen niin aion kyllä valittaa tästä pelleilystä. Mitään sähköistä tai muuten varmistettavaa ilmoitusta peruutuksesta ei ole tullut, joten voihan siinä vaiheessa heittäytyä hankalaksi ja sanoa etteivät ole ilmoittaneet mitään perumisesta kirjallisesti kuten sopparissa lukee.

Sinällään itsellä hyvä tilanne, että Lounealta on rakentamispäätös viime keväältä, saisivat vaan aloitettua nyt sen rakentamisen.
 
Tilanne sinällään on erikoinen, että se kirje tuli normi postina ja siinä sanottiin, että tilaus perutaan ja itse ei tarvitse tehdä mitään. Minulla tosin elisan sivuilla edelleen näkyy tuo valokuitu tilaus ja asennuspäivä olisi marraskuussa 2026. Kirje tuli kuitenkin jo kolme viikkoa sitten.. Tosin voihan se olla etteivät ole ehtineet sitä sieltä vielä poistaa. Jos tekevät rakentamispäätöksen niin aion kyllä valittaa tästä pelleilystä. Mitään sähköistä tai muuten varmistettavaa ilmoitusta peruutuksesta ei ole tullut, joten voihan siinä vaiheessa heittäytyä hankalaksi ja sanoa etteivät ole ilmoittaneet mitään perumisesta kirjallisesti kuten sopparissa lukee.

Sinällään itsellä hyvä tilanne, että Lounealta on rakentamispäätös viime keväältä, saisivat vaan aloitettua nyt sen rakentamisen.
Eiköhän se ole voimassa jos kerran Elisan sivulla näkyy. Ota kuvankaappaus todisteeksi, voihan se olla, että poistavat sen myöhemmin. On kyllä todella erikoista, kun asennus päiväkin on jo ilmoitettu.
 
Elisa ilmoitti tänne alueelle noin kuukausi sitten kirjeellä että kuitu rakennetaan.
Silti jos koitan naapurin osoitteella netin saatavuutta siellä on kuidun kytkentä 595e ja lukee vielä ehdollisena kuidun rakentaminen jos tulee tarkeeksi tilauksia.
 
Elisalla ei taida ihan järjestelmät taipua tommosiin ”ehdollisiin myynteihin” ja siksi se asennuspäivä siellä näkyy. Näkyy itelläkin joulukuu 2025 mutta todellinen asennuspäivä on sitten joskus vuonna 2025. Poistavat sen kyllä, kuten myös ton saatavuuden saatavuushausta.

Pointti oli, että eihän sen pitäisi enää näkyä kun yli 3vko sitten peruivat sen kirjeellä. Silloinhan se olisi pitänyt heidän sieltä poistaa.

Eiköhän se ole voimassa jos kerran Elisan sivulla näkyy. Ota kuvankaappaus todisteeksi, voihan se olla, että poistavat sen myöhemmin. On kyllä todella erikoista, kun asennus päiväkin on jo ilmoitettu.

Itse veikkaan ettei ole kun kirjeellä ilmoittivat peruutuksesta. Tosin heidän pitäisi pystyä todistamaan, että ovat peruneet (ehdoissa sanovat, että peruvat kirjallisesti). Asennuspäivä nyt on varmaan joku satunnainen joka tarkentuisi sitten lähempänä.
 
Yhtiö ei ole tiedottanut mitään TJ vaihtumisesta, ja koska edellinen TJ tulosta tiedotettiin näkyvästi ja hän oli paljon äänekkäästi julkisuudessa yhtiön kasvona, niin herkästi tulee mielikuvia että liittyykö vaihdokseen jotain draamaa. Noin yleisti miksi TJ poistuu, niin syitä voi olla laidasta laitaan, ja niin voi käydä vaikka omistajat, hallitus olisivat hyvinkin tyytyväisiä ja itse henkilö tyytyväinen omistajiin/johtoon ja omaan tekemiseen.
Olisiko Linna itse lähtenyt ja uusi toimari vielä hakusessa?
Väliaikaisesti sitten nostettu toimari johtoryhmästä.
 
Alkaa tuo Elisan kuitu 2026 vaikuttaa juuri jonkun kauppatieteilijän hyvälle markkinavaikuttamisidealle. Järjestelmät ei taivu näyttämään totuutta, luvataan sinne kolmen vuoden päähän tai jotain ja sitten jossainpäin aletaan jo perumaan noita "sitovia tilauksia".

Jokohan tässä sopassa ylittyisi kuluttajviranomaisen joukkokanne? ..no tuskin, eihän se näytä toteutuvan edes tuossa sähkönmyyntihinnan päätöksessäkään..
 
Järjestelmät ei taivu näyttämään totuutta, luvataan sinne kolmen vuoden päähän tai jotain ja sitten jossainpäin aletaan jo perumaan noita "sitovia tilauksia".

Ei tuolle Valokuitusen "portaalillekaan" voi ruusuja antaa. Tai ainakaan ei kannata kovin luottaa sen ilmoittamiiin päivämääriin tai mihinkään muuhunkaan.
Jotain muutoksia loppuvuodesta tekivät, mutta äh.
Ja Valokuitusen projekteista aika hyvin olen perillä, kaverin firma tekee Eltelin alihankkijana noille hommia... Vieläpä yllättäen oma talo kuuluu heidän alueeseen. Ja on koko roska sekaisin koko ketjussa ihan totaalisesti.
 
Tietääkseni yhtään rakennuspäätöstä ei Elisa ole perunut. Tuskin peruukaan. Jospa ensin odoteltaisiin toteutuuko ne hankkeet.
Eikös tuossa pari viestiä aiemmin ollut juuri niin tehty. Ei kannata odotella vaan tilaa joltain muulta operaattorilta sen kuidun, ettei jää ilman.
 
Tänään loppuu Valoon tarjous 29,90 (12kk) 1000M/1000M liittymälle. Saapa nähdä loppuuko tosiaan, vai jatketaanko tarjousta. Olen ollut kahden vaiheilla, tilatako vaiko ei. Kuituvalmius tilattu jo muutama kuukausi sitten, mutta kun ei ole mitään takuita että tuo tarjous enää toistuu, niin voisihan tuohon tarttua. Kun yritin tehdä tilausta, tuli moinen herja.

ScreenShot013.jpg

Onkohan noita Valoon tunnuksia saanut kukaan pyytämättä niitä erikseen aspasta? 5vrk näyttää tällä hetkellä olevan vastausaika s-postiin, ja soiittamallakin lienee edessä tuntien jonotus. Saa nähdä ehtiikö tuon vielä ottaa. Ei mikään katastrofi vaikkei ehtisikään, kun nykyinen yhteys toimii ihan ok.
 
Tänään loppuu Valoon tarjous 29,90 (12kk) 1000M/1000M liittymälle. Saapa nähdä loppuuko tosiaan, vai jatketaanko tarjousta. Olen ollut kahden vaiheilla, tilatako vaiko ei. Kuituvalmius tilattu jo muutama kuukausi sitten, mutta kun ei ole mitään takuita että tuo tarjous enää toistuu, niin voisihan tuohon tarttua. Kun yritin tehdä tilausta, tuli moinen herja.

ScreenShot013.jpg

Onkohan noita Valoon tunnuksia saanut kukaan pyytämättä niitä erikseen aspasta? 5vrk näyttää tällä hetkellä olevan vastausaika s-postiin, ja soiittamallakin lienee edessä tuntien jonotus. Saa nähdä ehtiikö tuon vielä ottaa. Ei mikään katastrofi vaikkei ehtisikään, kun nykyinen yhteys toimii ihan ok.
Kuvakaapuksien kanssa vaan viestiä asiakaspalveluun ja sano, että tilaat hinnalla 29,9. Eiköhän se tuohon hintaan irtoa, kun olet yrittänyt tilata ennen määräajan umpeutumista.
 
Valoon kohdalla "viestiä asiakaspalveluun" on lähinnä vitsi tällä hetkellä :)
Joulukuussa vastausaika oli 3 viikkoa, eikä se paljoa ole lyhentynyt vieläkään. Chatti ei ole ikinä auki, puhelimeen ei vastata ja automaattinen takaisinsoittopyyntö ei johda minkäänlaiseen takaisinsoittoon.

Liikaa asiakkaita haalittu kerralla ja nyt tungos aiheuttaa huonoja asiakaskokemuksia. Huonoa johtamista sanon minä.
 
Kuvakaapuksien kanssa vaan viestiä asiakaspalveluun ja sano, että tilaat hinnalla 29,9. Eiköhän se tuohon hintaan irtoa, kun olet yrittänyt tilata ennen määräajan umpeutumista.
Joo, laitoin viestiä jo eilen. Sanoin että voivat tilata puolestani, ja lähettää tilausvahvistuksen paluupostina. Mutta vain tuohon tarjoushintaan. Saa nähdä mitä vastaavat. Tarjoushan koskee vain uusia asiakkaita, ja käsittääkseni kuituvalmiuden tilaajat eivät ole vanhoja asiakkaita :cool2:
 
Joo, laitoin viestiä jo eilen. Sanoin että voivat tilata puolestani, ja lähettää tilausvahvistuksen paluupostina. Mutta vain tuohon tarjoushintaan. Saa nähdä mitä vastaavat. Tarjoushan koskee vain uusia asiakkaita, ja käsittääkseni kuituvalmiuden tilaajat eivät ole vanhoja asiakkaita :cool2:
Itse sain vanhan sopimuksen muutettua tuolle uudelle, joten eiköhän se onnistu.
Valoon kohdalla "viestiä asiakaspalveluun" on lähinnä vitsi tällä hetkellä :)
Joulukuussa vastausaika oli 3 viikkoa, eikä se paljoa ole lyhentynyt vieläkään. Chatti ei ole ikinä auki, puhelimeen ei vastata ja automaattinen takaisinsoittopyyntö ei johda minkäänlaiseen takaisinsoittoon.

Liikaa asiakkaita haalittu kerralla ja nyt tungos aiheuttaa huonoja asiakaskokemuksia. Huonoa johtamista sanon minä.
Täysin samaa mieltä tästä! Jos joku olisi ymmärtänyt "toimistolla" laskea 1+1 kesällä niin olisi varmaan pitänyt hälytyskellojen soida, että vuoden lopussa / alkuvuodesta tulee aika hiton paljon käyttöönottoja, pitänee skaalata asiakaspalvelua vastaamaan tuota tarvetta. Asiakaspalvelun kun saa kiinni niin palvelu on ollut hyvää, mutta sangen harvalukuinen se asiakaspalvelun taisteluryhmä lienee.
 
Jos joku olisi ymmärtänyt "toimistolla" laskea 1+1 kesällä niin olisi varmaan pitänyt hälytyskellojen soida, että vuoden lopussa / alkuvuodesta tulee aika hiton paljon käyttöönottoja, pitänee skaalata asiakaspalvelua vastaamaan tuota tarvetta. Asiakaspalvelun kun saa kiinni niin palvelu on ollut hyvää, mutta sangen harvalukuinen se asiakaspalvelun taisteluryhmä lienee.
Sehän näissä on kun supportti ei tuota mitään, niin kukaan ei halua investoida siihen yhtään enempää kuin on ihan pakko. Ja harva oikeasti ymmärtää kuinka kauan sen supportin kouluttaminen sille tasolle että tiketit rupee lentämään, oikeasti kestää. Sitten vain venytetään rekryjä ihan viime tippaan. Ja kun olemassa oleva henkilöstö on ihan tupella, niin uusien perehdytys on vähän niin ja näin.

Pari kertaa tommosta orgaania pystyttäneenä ymmärtää kyllä vähän sitä tekijöiden tuskaa. Mutta managementin vikahan se on että ei olla valmiina palvelemaan kun asiakkaita alkaa olla…
 
Itse sain vanhan sopimuksen muutettua tuolle uudelle, joten eiköhän se onnistu.

Jep, tämä hoituikin nopeasti. Valoon paikallinen edustaja oli nähnyt s-postini ja soitti minulle suoraan juuri äsken, ja hoiti asiani samantien. Heti kun lumet sulavat, tulevat kaivamaan, ja asentamaan kuidun. Kysyin myös että jos irtisanon sopimuksen 12kk:n jälkeen, ja siirryn takaisin mobiiliin, ja otan kuidun takaisin joskus myöhemmin, niin onko siinä jokin kytkentämaksu, niin ei kuulemma ole. Kuitu on vain ikäänkuin "lepotilassa" sen ajan kun sitä ei käytetä.

Pahoitteli kovasti aspan hitautta. Kuulemma 40 työntekijää vastailemassa puheluihin ja s-posteihin. Eikä sekään tunnu riittävän :speechless:
 
Toukokuulta oli päivitys että 10 asiakaspalvelijaa ollut tuolloin.
Onhan tuo jo nelinkertaistettu, jos 40 jo on.
Kunhan ei olisi myyntimiehen lisää tuossa lukemassa :D Tai jos on 40 henkee niin sitten täytyy ihmetellä, että miten hirveästi niitä tikettejä sinne tulee = eikö mikään onnistu ilman asiakaspalvelua?
 
Asiakaspalvelu ei varmaan ole herkkua tällä hetkellä. Suuri osa yhteydenottoja on varmaan tyyliin "mitteekä pittää tehhä ku tul tämmöttinen valakonen purnukka ja jottai piuhoja?", tai "saatana olen oottanut 2 vuotta, pitäkää piuhanne, en maksa mitään ja otan muualta", ja siellä välissä minä "antakaa perkele se oma IP-osoite ja ottakaa se cgnatti pois päältä heti" :D
 
Tuo samainen myyntimies kertoili myös että heillä on jotain häikkää niiden oma valoo tunnusten kanssa. Niitähän minäkin kaipasin. Saattaa olla että moni muukin niitä kyselee, ja aspa siten tukossa..
 
Valoon kohdalla "viestiä asiakaspalveluun" on lähinnä vitsi tällä hetkellä :)
Joulukuussa vastausaika oli 3 viikkoa, eikä se paljoa ole lyhentynyt vieläkään. Chatti ei ole ikinä auki, puhelimeen ei vastata ja automaattinen takaisinsoittopyyntö ei johda minkäänlaiseen takaisinsoittoon.

Liikaa asiakkaita haalittu kerralla ja nyt tungos aiheuttaa huonoja asiakaskokemuksia. Huonoa johtamista sanon minä.
Omalla kohalla oli sähköposti mystisesti kadonnut vaikka oli se automaattinen "kuittaus" tullut. Chattihan ei toiminu minulla ollenkaan ennen kuin kokeilin toisella selaimella.. Varmaankin Firefoxin omat seurannanestot oli jälleen rikkomassa asioita. Saa nähä mitä tapahtuu sitten keväällä kun pitäisi kysellä sen IP osotteen perään.
 
Yleensä myyntiin pääsee kyllä läpi, vaikka aspa muuten olisi ihan jumissa

E: siis missä firmassa tahansa, ei erityisesti valoo
 
Halleluja, jossain vaiheessa alkoi jo vaikuttaa siltä että en tule tätä päivää eläessäni näkemään mutta tänään tuli Valoolta ilmoitus että kuitu on valmis aktivoitavaksi.

Tilattu vuonna 2021 joten kyllä näissä tosiaan kärsivällisyyttä vaaditaan...
 
Halleluja, jossain vaiheessa alkoi jo vaikuttaa siltä että en tule tätä päivää eläessäni näkemään mutta tänään tuli Valoolta ilmoitus että kuitu on valmis aktivoitavaksi.

Tilattu vuonna 2021 joten kyllä näissä tosiaan kärsivällisyyttä vaaditaan...
Oo onnellinen.
Ite kirjottanu sopparin kesäkuussa 2021.
2022 tuli päätös että rakennetaan ja alotetaan kohta.
2023 kesällä vihdoin aloitettiin kaivuut ja lupailtiin että vuoden loppuun mennessä kaikilla tilanneilla kuitu käytössä.
2024 tammikuu, kuitu kaivettuna nurkalla, kuitukaivot hankien alla jäässä hitsaamattomina, nyt lupailtu että huhtikuun loppuun. En usko ennenkuin nään. :rofl:

Näin siis elmonetillä.
 
Oo onnellinen.
Ite kirjottanu sopparin kesäkuussa 2021.
2022 tuli päätös että rakennetaan ja alotetaan kohta.
2023 kesällä vihdoin aloitettiin kaivuut ja lupailtiin että vuoden loppuun mennessä kaikilla tilanneilla kuitu käytössä.
2024 tammikuu, kuitu kaivettuna nurkalla, kuitukaivot hankien alla jäässä hitsaamattomina, nyt lupailtu että huhtikuun loppuun. En usko ennenkuin nään. :rofl:

Näin siis elmonetillä.

Koskakohan toi markkinaehtoisen kuidun myynti lähti laajemmin käyntiin? 2021-2022? Muutama vuos ja sitten tällä palstalla onkin niitä jotka on oottanu kuitua 5 vuotta. On täällä varmasti niitäkin jo nyt, mutta voi vaan kuvitella määrää mitä on parin vuoden päästä.
 
Koskakohan toi markkinaehtoisen kuidun myynti lähti laajemmin käyntiin? 2021-2022? Muutama vuos ja sitten tällä palstalla onkin niitä jotka on oottanu kuitua 5 vuotta. On täällä varmasti niitäkin jo nyt, mutta voi vaan kuvitella määrää mitä on parin vuoden päästä.
tuo on vielä osittain tehty elyn ja vattenfallin rahoilla. Silti maksaa 2500€ mut minkäs teet kun ei kukaan muukaan tee :lol:
 
Ei ole. Siinä elisa ilmoitti ettei tilauksia tullut tarpeeksi. Rakennuspäätöstä ei oltu tehty.
Oli kuitenkin ilmoitettu jo asennus aika. Ei täällä kuitu yhtiö ilmoittanut asennuspäiviä ennen kuin rakentamispäätös oli tehty ja vieläpä suunnitelma, että missä järjestyksessä verkko rakennetaan ja silloinkaan ei ollut vielä ilmoitettu noin tarkasti.
Kuulostaa tuo elisan toiminta juuri silt kilpailijan häirinnältä, luvataan ilmainen kuitu ja viedään kilpailijan asiakkaat, jonka jälkeen sanotaan "ei asennatakaan, ottakaa 5gee."
 
Sepä se, meilläkin Elisa tuli torppaamaan Lounean kampanjaa alueella. Lounea tuli ensiksi tarjoamaan tuota ilmaista kuitua ja sitten kohta perään Elisa tuolla 2026-diilillä, ja ihmiset sitten taisivat ottaa mieluummin tuttua Elisaa eivätkä tajunneet ottaa toista kuitua myös Lounealta. Nyt näyttää siltä, että jää Lounealta kuitu saamatta, ja mahtaako Elisa tuota "2026"-lupausta ikinä tulla rakentamaan.

Valokuitunen taas on nyt muuttanut alueella mainonnan tyyliin ilmainen kuitu, mutta vuokraa pitää kuidusta maksaa, jos ei maksa siitä kuidusta heti 1690e...
Missä Valokuitunen on ilmaista kuitua markkinoinut (vuokra liittymiä on tarjolla), Lounealla on ollut määräaikaisia, Täyskuitu(Adola, Valoo) markkinoin aikanaan ilmaista, mutta kyse määräaikaisista soppareista. Loppuvuodesta oli veloituksetonta valmiutta.
Elisa on tunnetuin operaattori joka tarjonnut ilmaista, veloituksetonta kuituliittymiä jo vuosia sitten.

Olisiko Linna itse lähtenyt ja uusi toimari vielä hakusessa?
Väliaikaisesti sitten nostettu toimari johtoryhmästä.
https://www.valoo.fi/valoon-riveihi...tuverkon-en-nae-hirveasti-muita-vaihtoehtoja/
Sitä hämmästelin että firma ei ole tiedottanut aktiivisen näkyvän toimarin vaihtumisesta. Se ruokkii mielikuvitusta, joita ei vähennä se että vanha toimarin sosiaalisen median tileillä saattaa vielä näkyä vanhat tiedot.

Kyse ei ole listatusta yhtiöstä, joten pakko ei ole tiedottaa.
Kunhan ei olisi myyntimiehen lisää tuossa lukemassa :D Tai jos on 40 henkee niin sitten täytyy ihmetellä, että miten hirveästi niitä tikettejä sinne tulee = eikö mikään onnistu ilman asiakaspalvelua?
Ketjussa jäänyt mielikuva että automatiikka, itsepalvelu takkuaa, joten se voi iskeä tosipahasti aspaan, ja yhtiö viimevuoden julkaisujen perusteella alihankinnan lisäksi on palkattu itselle. Ja usein jos on järjestelmä haasteita, niin se tuppaa hidastaa sen aspankin työtä yksittäisen asian kanssa, ja jos vielä pitää resursseja laittaa itse ongeman hoitamiseen.
Tärkeintä hoitaa olemassaolevat aktiiviset palvelut, ja niiden jälkeen sitten uudet aktivoinnit ja niiden jälkeen sitä hintatinkaajat.
 
Missä Valokuitunen on ilmaista kuitua markkinoinut (vuokra liittymiä on tarjolla), Lounealla on ollut määräaikaisia, Täyskuitu(Adola, Valoo) markkinoin aikanaan ilmaista, mutta kyse määräaikaisista soppareista. Loppuvuodesta oli veloituksetonta valmiutta.
Elisa on tunnetuin operaattori joka tarjonnut ilmaista, veloituksetonta kuituliittymiä jo vuosia sitten.
Valokuitusen viimeisin mainosloppu mainosti ilmaista kuituun liittymistä ja kuukausimaksua. Mihin ei kuitenkaan kuulu edes nettiliittymää ts. joudut sen pelkän kuidun maksamaan kuukausimaksulla (tai kertamaksulla) ja jatkamaan sen maksamista sen 5 vuoden jälkeen. Lounealla on kuitenkin se kuitu ilmainen, tosin joudut ottamaan 24kk liittymän alkuun, mutta siinä sentään tulee se nettiyhteys, alennuksella jopa. Elisa ei ole kertaakaan aiemmin tälle alueelle tarjonnut ilmaista kuitua vuosien varrella, rahalla kyllä on saanut, minkä itsekin olen maksanut.

Edit: Kyseessä on siis alue, jossa Elisalla on jo kuitua, mutta silti tuon ilmaisen tarjouksen yhteydessä ne uudet liittymät olisivat rakentumassa "2026". Kuten sanoin, haisee pahasti Lounean tarjouksen blokkaamiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt muutaman sadan metrin säteellä (omakotitaloalue taajamassa) pimentynyt useampi kuituliittymä, ei kaikki samaan aikaan. Ilmeisesti selityksenä ainakin osalle on ollut veden pääsy mikrokanavaan, vesi on sitten jäätynyt ja rikkonut kuidut. Uusia ei pysty puhaltamaan kun putki on jäässä vaan korjataan vasta keväällä kun routa sulaa.

Kuinkahan yleisiä tämmöiset ongelmat näiden mikroputkituksella toteutettujen kuitujen kanssa ovat? Onko nyt käynyt joku isompi asennusvirhe kun näitä pimenee useammilta käyttäjiltä samalla alueella vai ihan pelkkää huonoa tuuria?
 
Tässä on nyt muutaman sadan metrin säteellä (omakotitaloalue taajamassa) pimentynyt useampi kuituliittymä, ei kaikki samaan aikaan. Ilmeisesti selityksenä ainakin osalle on ollut veden pääsy mikrokanavaan, vesi on sitten jäätynyt ja rikkonut kuidut. Uusia ei pysty puhaltamaan kun putki on jäässä vaan korjataan vasta keväällä kun routa sulaa.

Kuinkahan yleisiä tämmöiset ongelmat näiden mikroputkituksella toteutettujen kuitujen kanssa ovat? Onko nyt käynyt joku isompi asennusvirhe kun näitä pimenee useammilta käyttäjiltä samalla alueella vai ihan pelkkää huonoa tuuria?

Mikä firma ja postinumero?

Mun mielestä tuossa operaattorin pitäisi olla jo korvausvelvollinen, jos korjauksessa menee kuukausia.
 
Elisan rakennuttamia kuituja, en nyt postinumeron tarkkuuteen mene mutta Kotkassa nämä on. Antaa kai ne jotain mobiilikikkareita asiakkaille odotusajaksi mutta aika laiha lohtu.

Postinumerolla ei nty käyttäjiä saa identifioitua jos sitä pelkäät :D

Ei tuohon mobiilikikkareeseen pelkästään pidä tyytyä.
 
Heh... Ei muuten loppunut tuo Valoon "huipputarjous" 29,99€ 1000/1000 liittymästä. On tuo markkinointi huvittavaa joskus
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom