Operaattori vaati valokuituyhtiölle väliaikaista kieltoa ”totuudenvastaisten ja halventavien” ilmaisujen käyttämiseen.
www.tivi.fi
"Rajua riitaa verkkoyhteyksien markkinoinnista puitiin oikeudessa – Elisa turhautui 5g:tä haukkuvaan valokuitufirmaan
Operaattori vaati valokuituyhtiölle väliaikaista kieltoa ”totuudenvastaisten ja halventavien” ilmaisujen käyttämiseen.
5g-yhteyksiä kauppaava teleoperaattori Elisa vaati valokuituyhteyksiä markkinoivalle Adolalle väliaikaista kieltoa tiettyihin markkinointi-ilmaisuihin. Elisa koki Adolan markkinoinnissa esitetyt väitteet totuudenvastaisina sekä harhaanjohtavina ja vaati markkinaoikeutta kieltämään Adolalta niiden käytön 150 000 euron sakon uhalla.
Oikeusriidan keskiössä olevien ilmaisujen pääviesti oli vertailla 5g-verkon ja valokuituyhteyden eroja korostaen valokuidun paremmuutta.
”Muutkin lupaukset ovat kiusallisen ylimitoitettuja. 5G-verkolle on ladattu poskettomia odotuksia, joita se ei tule koskaan täyttämään”, Adola kirjoitti.
Täyskuitu-tuotenimeä käyttävän Adolan markkinoinnissa korostettiin valokuituverkon nopeutta suhteessa 5g:hen ja annettiin ymmärtää, että 5g:tä markkinoidaan kuluttajille korostamalla maksiminopeuksia, vaikka yhteyden todellinen nopeus olisi pienempi. Yhtiö puhui myös 5g:n kantavuusongelmista ja väitti, ettei yhteys ole syrjäseuduilla yhtään nopeampi kuin 3g.
Mikä 4g-/5g-mobiilireititin on paras juuri nyt? Testissä 8 vaihtoehtoa – hinnat 100–1000 euroa
Haaveiletko 5g-yhteyksistä mökillä? Nopeat verkot yhdeksälle uudelle mökkipaikkakunnalle
Tämä oli Elisalle liikaa. Operaattori kutsui Adolan markkinointia Elisan toimintaa halventavaksi ja sanoi perustelussaan markkinaoikeudelle, että valokuituverkon ja matkaviestinverkon yleinen vertailu johtaa kuluttajia harhaan. Adola ei suoraan nimennyt Elisaa, mutta 5g-toimijoiden vähäisyyden vuoksi operaattori katsoi viestin keskittyvän myös itseensä.
Elisan mukaan sen markkinoimalla Kotinetti 5g:llä ja pientalon kuituliittymällä ei ole käytännössä lainkaan eroja. Elisa kutsui myös Adolan väitettä 5g:n toimivuudesta syrjäseuduilla totuudenvastaiseksi.
Elisa perusteli vaatimustaan väliaikaisesta kiellosta Adolalle korostamalla, että yhtiö on aloittanut tehokkaan markkinointikampanjan, joka jatkuessaan aiheuttaa Elisalle peruuttamattomia menetyksiä. Adolan mukaan käytetyt ilmaisut oli julkaistu vain yhdessä verkkoartikkelissa, yhdessä uutiskirjeessä sekä tiedotustilaisuuden YouTube-tallenteessa, jossa oli alle 400 katselukertaa.
Lisäksi Adola oli myöhemmin poistanut artikkelistaan maininnat siitä, että 5g:lle ladatut odotukset olisivat kiusallisen ylimitoitettuja, markkinointi olisi harhaanjohtavaa tai operaattorit ”rummuttaisivat” maksiminopeuksia. Lisäksi laajakaistayhtiö poisti asiaa käsitelleen YouTube-videon.
Markkinaoikeus hylkäsi Elisan vaatimuksen väliaikaisesta kiellosta Adolan markkinointi-ilmaisuille. Oikeus vetosi päätöksessä esimerkiksi siihen, että Adola poisti kiistan kohteena olleita ilmaisuja viestinnästään. Samalla oikeus vetosi siihen, ettei Elisa ole esittänyt vaatimansa kiellon tueksi riittävän todennäköisiä perusteita koskien Adolan väitteitä 5g-verkon lupausten täyttymisestä.
Markkinaoikeuden päätös ei ole lainvoimainen ja yhtiöiden esittämät todistelut ja perusteet otetaan myöhemmin tarkempaan arvioon."