• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Mistä tämä on peräisin?
Halosen haastattelusta Maarit Tastulan Punainen lanka -ohjelmassa 24.1.2006. Noin viisi minuuttia alusta:
Sonofin sitaatti ei ole aivan sanatarkka, mutta varsin lähellä. Halonen oli - ja on edelleen - sosialisti, joka ei ymmärrä taloudesta mitään.
 
Halosen haastattelusta Maarit Tastulan Punainen lanka -ohjelmassa 24.1.2006. Noin viisi minuuttia alusta:
Sonofin sitaatti ei ole aivan sanatarkka, mutta varsin lähellä. Halonen oli - ja on edelleen - sosialisti, joka ei ymmärrä taloudesta mitään.
Kiitos tästä. Toki sivulauseessa sitten pehmitettiin vaikutusta.
 
Vaikuttaa, että eduskunnassakin on jo siirrytty ongelman kieltämisestä ongelmasta vaikenemiseen:


Vuosikymmenen loppuun mennessä tulppa irtoaa veneen pohjasta pysyvästi, kun sinällään tarpeelliset puolustusmenojen nostot lapataan tämän muun yleisen tuhlailun päälle.
 

"Euroopan komissio suosittelee, että EU:n neuvosto aktivoi Suomelle kansallisen poikkeuslausekkeen. Perusteena ovat kasvavat puolustusmenot."

Onneksi (ainakaan) nämä kasvavat puolustusmenot eivät siis aja Suomea EU:n alijäämämenettelyyn. Siinä olisi ollut naurussa pitelemistä kun massit menee Natoon ym. ja oltaisiin EU:sta vielä tultu "saneeraamaan" loputkin mitä irti lähtee. Suomesta rahan muualle kuppaaminen ei tokikaan nyt lopu mutta uppoaminen hieman hidastuu. :tup:
 

"Euroopan komissio suosittelee, että EU:n neuvosto aktivoi Suomelle kansallisen poikkeuslausekkeen. Perusteena ovat kasvavat puolustusmenot."

Onneksi (ainakaan) nämä kasvavat puolustusmenot eivät siis aja Suomea EU:n alijäämämenettelyyn. Siinä olisi ollut naurussa pitelemistä kun massit menee Natoon ym. ja oltaisiin EU:sta vielä tultu "saneeraamaan" loputkin mitä irti lähtee. Suomesta rahan muualle kuppaaminen ei tokikaan nyt lopu mutta uppoaminen hieman hidastuu. :tup:
Suomi on pidettävä EU:saa maksajana myös tulevissa tukipaketeissa, yhteisveloissa ja muissa koijailuissa.

Jos Suomi oltaisiin määrätty nyt alijäämämenettelyyn, jopa Yleä seuraava tuulipukukansa olisi alkanut miettiä, että miten voi olla mahdollista joutua aina laskun maksajaksi ja samaan aikaan tulla torutuksi huonosta taloudenpidosta.
 
Ei suoraan liity talouteen, mutta toki vahva koulutus ja tutkimus korrreloivat yleensä talouden hyvän tilan kanssa.

Shanghain lista siis rankkaa maailman yliopistot parhausjärjestykseen niin että sata ensimmäistä on tarkasti järjestyksessä ja sitten siitä alaspäin ne ryhmitellään 50:n tai sadan yliopiston tarkkuudella, eli sadanneksi parhaan yliopiston jälkeen seuraavat 50 yliopistoa ovat sijalla 101-150 ilman tarkkaa rankingia.

Shanghain lista julkaistiin ensimmäisen kerran 2003 ja ensimmäiset noin 10 vuotta Helsingin yliopisto oli yleensä noin sijalla 75, mutta onnistui 2016 nousemaan sijalle 56 ja pysyi siinä paikkeilla kolmisen vuotta. Sitten on lasketeltu alaspäin ja 2023 yliopisto tipahti sadan parhaan listalta pois, mutta onnistui viime vuonna pääsemään sijalle 99.
Rantasen kanssa puhuessa tulee nopeasti selväksi, että Kööpenhaminan yliopiston menestyksen taustalla vaikuttaa yksi merkittävä asia, joka on Tanskassa aivan eri tasolla kuin Suomessa: säätiöiden tuki.
”Poliitikkoja alkaa kiinnostaa tutkimuksen rahoittaminen tyypillisesti vasta siinä vaiheessa, kun he näkevät, että jokin teollisuus tekee rahaa.”
Suomessa yksi ongelma on ilmeisesti se, että täällä jostakin syystä karsastetaan yhteistyössä yritysten kanssa tehtävää ja yritysten tai säätiöiden edes osittain rahoittamaa tutkimusta.
Säätiörahoituksen ansiosta Kööpenhaminan yliopiston kokonaisrahoitus on hyvin suuri ja kasvaa edelleen, vaikka perusrahoitus eli valtiolta tuleva rahoitus on viime vuosina laskenut tai pysynyt samana.
Köpiksen ja Helsingin yliopistot ovat jokseenkin samankokoisia. Kööpenhaminan yliopiston budjetti on kuitenkin melkein kaksi kertaa suurempi kuin Helsingin yliopiston.

On mielenkiintoista, että siinä, missä Suomi ja Tanska ovat tutkimusten mukaan maailman onnellisimmat maat, koulutuksessa ja tutkimuksessa Tanska on kuitenkin paljon Suomea edellä.
 
Vaikuttaa, että eduskunnassakin on jo siirrytty ongelman kieltämisestä ongelmasta vaikenemiseen:


Vuosikymmenen loppuun mennessä tulppa irtoaa veneen pohjasta pysyvästi, kun sinällään tarpeelliset puolustusmenojen nostot lapataan tämän muun yleisen tuhlailun päälle.
Eduskuntapuolueet vaikenevat tulevasta julkistalouden konkurssista, koska kaikki ajatukset ja motivaatio on kohdistettu rahan lappamiseen omien ja kavereiden taskuihin. Niin kauan kun se vielä on mahdollista.

En pysty keksimään ainuttakaan syytä sille, miksi Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön YTHS:n toimitusjohtajaksi nousevan Annika Saarikon (Kesk) palkaksi tulee 152.000 euroa vuodessa. Kuten monien muidenkin satojen säätiöiden tapauksessa, tämänkin säätiön tulot tulevat suurimmaksi osaksi veronmaksajien kukkarosta. Pienen osan Saarikon ökypalkasta maksavat opiskelijat opintomaksuissaan.

En myöskään pysty keksimään ainuttakaan syytä sille, miksi nimenomaan Annika Saarikko (Kesk) valittiin tähän virkaan. Väkisinkin mieleeni hiipii ajatus palkkiovirasta yhdelle kaikkien aikojen epäonnistuneimmista Keskusta-poliitikoista, joka halutaan saada sävyisästi ulos päivänpolitiikasta.

 
Tilanne on ollut pitkään sellainen, että valtiolla on paremmat palkat kuin yksityisellä sektorilla. Suomalaiset eivät tajua kansantaloudesta tai talouden kannustinten vaikutuksesta suuremmin yhteiskuntaan yhtään mitään.

Voit vain kuvitella kuinka paljon tässä harmaantuu ennenaikaisesti seuratessa tätä touhua taloustieteiden ammattilaisena.
Sitä voi kysyä, että nähdäänkö valtion hommissa nykyisin isompi riski mitä yksityisen hommissa kaikenlaisten outojen liikelaitostamisten ja vastaavien jäljiltä?
 
Suomi on pidettävä EU:saa maksajana myös tulevissa tukipaketeissa, yhteisveloissa ja muissa koijailuissa.

Jos Suomi oltaisiin määrätty nyt alijäämämenettelyyn, jopa Yleä seuraava tuulipukukansa olisi alkanut miettiä, että miten voi olla mahdollista joutua aina laskun maksajaksi ja samaan aikaan tulla torutuksi huonosta taloudenpidosta.
Varmaan suomityylillä tuossakin kohtaa alijäämämenettelyä selitetään ulkoisilla syillä kun mehän olemme suomessa parhaita muunmuassa kaikessa. Eli tällänenkin hirveä koettelemus yllättäen tippui taivaalta ilman ettei sille mitään voitu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 478
Viestejä
4 810 587
Jäsenet
77 922
Uusin jäsen
musfiqur97

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom