• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Dronesota on toki tosi tuoretta, sitä on tehty vasta Ukrainassa pari vuotta eli hankala se on jalkauttaa hetkessä puolustusvoimien koulutukseen. Varsinkin kun 2023 dronesota oli ihan erilaista kuin 2025 dronesota. Mutta tottakai se pitää tehdä.

Ja muutosvastarinta on kanssa ihan todellista kaikilla tasoilla. Ei se välttämättä ole itsekästä ja tiedostettua, mutta sama asia tapahtuu silti. Ei oteta koppia uusista paremmista käytännöistä vaikka pitäisi.
Jonkin verran pikkudroneja käytettiin tappohommissa kyllä jo ensimmäisenkin Ukrainan sodan loppuaikoina. Ainakin kranaatteja tiputtivat. Sitä en muista oliko itsemurhadroneja vielä, ehkä ei.

Isommat ja kömpelömmät dronet (Predator, Bayraktar yms.) ovat sitten toki jo "ikivanha" juttu.
 
Dronesota on toki tosi tuoretta, sitä on tehty vasta Ukrainassa pari vuotta eli hankala se on jalkauttaa hetkessä puolustusvoimien koulutukseen. Varsinkin kun 2023 dronesota oli ihan erilaista kuin 2025 dronesota. Mutta tottakai se pitää tehdä.

Ja muutosvastarinta on kanssa ihan todellista kaikilla tasoilla. Ei se välttämättä ole itsekästä ja tiedostettua, mutta sama asia tapahtuu silti. Ei oteta koppia uusista paremmista käytännöistä vaikka pitäisi.
Ukrainan dronesota on ollut käynnissä yli kolme vuotta. Sen jäljet olisi pitänyt näkyä aikoja sitten suomalaisten sotilaiden koulutuksessa, jonka Ukrainassa kaatunut 20-vuotias oli hiljattain käynyt ennen lähtemistään Ukrainaan. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten huonosti Suomessa reagoidaan ja kyetään tekemään tarvittavia muutoksia. Täällä tarvitaan aina jonkinlainen pakkotila, minkä jälkeen vastuussa olevat piällysmiehet joutuvat pakon edessä tekemään edes jotakin.

Toinen hyvä esimerkki oli koronamaskisotku vuonna 2020. Suomalainen tukkuri ihmetteli Iltalehtien palstoilla, miksi hänelle ei tule Suomen julkiselta sektorilta lainkaan tilauksia, kun samaan aikaan ulkomailta tulee tilauksia langat punaisina. Sitten Suomessa pakon edessä ruvettiin toimimaan, kun kaikki muut Euroopan maat olivat toimineet. Kun mistään muualta maskeja ei sillä hetkellä löytynyt, niin sitten niitä tilattiin joltakin kauneusalan yrittäjältä...

Suomen taloussotkun hoitamissa on nähtävissä aivan täsmälleen samat ongelmat. Mitään oikeita konkreettisia muutoksia ei kyetä tekemään, ennen kuin on liian myöhäistä.
 
Ukrainan dronesota on ollut käynnissä yli kolme vuotta. Sen jäljet olisi pitänyt näkyä aikoja sitten suomalaisten sotilaiden koulutuksessa, jonka Ukrainassa kaatunut 20-vuotias oli hiljattain käynyt ennen lähtemistään Ukrainaan. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten huonosti Suomessa reagoidaan ja kyetään tekemään tarvittavia muutoksia. Täällä tarvitaan aina jonkinlainen pakkotila, minkä jälkeen vastuussa olevat piällysmiehet joutuvat pakon edessä tekemään edes jotakin.

Toinen hyvä esimerkki oli koronamaskisotku vuonna 2020. Suomalainen tukkuri ihmetteli Iltalehtien palstoilla, miksi hänelle ei tule Suomen julkiselta sektorilta lainkaan tilauksia, kun samaan aikaan ulkomailta tulee tilauksia langat punaisina. Sitten Suomessa pakon edessä ruvettiin toimimaan, kun kaikki muut Euroopan maat olivat toimineet. Kun mistään muualta maskeja ei sillä hetkellä löytynyt, niin sitten niitä tilattiin joltakin kauneusalan yrittäjältä...

Suomen taloussotkun hoitamissa on nähtävissä aivan täsmälleen samat ongelmat. Mitään oikeita konkreettisia muutoksia ei kyetä tekemään, ennen kuin on liian myöhäistä.
Suomi on vasemmistokonservatiivinen maa. Muutos ja asioiden aikaansaanti on pahasta, jäykkää ja hankalaa.

Mutta en ole kyllä ihan vakuuttunut siitä, että drone-asiat on meillä ihan noin huonosti kuin annat ymmärtää. Alan teollisuutta on ihan kotimaassa ja kyllä puolustusvoimat varmasti jo tietää mikä on homman nimi.

Kehitys vaan kehittyy niin nopeasti, että hankalaa siinä on perässä pysyä reaaliajassa. Koko ajan keksitään uutta, kuten nyt vaikka se ilmatorjuntaohjuksia ampuva meridrone...
 
Mitäs mieltä @inexcess on, että perutaanko valtion defaultti nyt hallituksen puoliväliriihen kasvua parantavien toimien myötä? Onko liian vähän, liian myöhään, vai onko tunnelin päässä näkyvissä valoa?

Kysymykseen voi vastata myös muutkin käyttäjät.
 
Mutta en ole kyllä ihan vakuuttunut siitä, että drone-asiat on meillä ihan noin huonosti kuin annat ymmärtää. Alan teollisuutta on ihan kotimaassa ja kyllä puolustusvoimat varmasti jo tietää mikä on homman nimi.

Kehitys vaan kehittyy niin nopeasti, että hankalaa siinä on perässä pysyä reaaliajassa. Koko ajan keksitään uutta, kuten nyt vaikka se ilmatorjuntaohjuksia ampuva meridrone...
Ja minullakin oli pointti se että uusimpia rintamalla keksittyjä juttuja ei jaeta Suomen sotilasjohdolle edes tiedoksi jos täällä ollaan heti että kerromme tämän jokaiselle puskista revitylle 18 vuotiaalle. Koulutukseen (jolla tarkoitetaan siis yhtään isommissa mittakaavoissa asevelvollisten koulutusta koska siihen Suomen maanpuolustus perustuu) ei ihan ekana viikkona voi siis sisällyttää kaikkea sitä millä Ukraina juuri nyt puolustautuu Venäjää vastaan. Vaikka ylimmällä tasolla strategiat, tiedot ja tosiaan myös oma valmistuskin on etenemässä ihan kohtuullisesti.
 
Mitäs mieltä @inexcess on, että perutaanko valtion defaultti nyt hallituksen puoliväliriihen kasvua parantavien toimien myötä? Onko liian vähän, liian myöhään, vai onko tunnelin päässä näkyvissä valoa?

Kysymykseen voi vastata myös muutkin käyttäjät.
Eihän toi hirveän hyvältä näytä, kun leikkauksista huolimatta otetaan ennätysmäärä velkaa, maailmantilanne sellainen ettei taloukasvua suomeen ole näkyvissä ja seuraavissa vaaleissa kansalle vaikea myydä vielä lisää vyönkiristystä. En ymmärrä miten tilanteen sais korjattua ennen kuin velkojat sanoo ettei lainaa enää saa lisää ja joku ulkoapäin saneeraa. Suomi ei velkaannu omassa valuutassa niin rahanpainaminen ei ole vaihtoehto ja talouskasvukaan ei hoida velkoja pois.
 
Eihän toi hirveän hyvältä näytä, kun leikkauksista huolimatta otetaan ennätysmäärä velkaa, maailmantilanne sellainen ettei taloukasvua suomeen ole näkyvissä ja seuraavissa vaaleissa kansalle vaikea myydä vielä lisää vyönkiristystä. En ymmärrä miten tilanteen sais korjattua ennen kuin velkojat sanoo ettei lainaa enää saa lisää ja joku ulkoapäin saneeraa. Suomi ei velkaannu omassa valuutassa niin rahanpainaminen ei ole vaihtoehto ja talouskasvukaan ei hoida velkoja pois.
Varmaan tuohon ulkoapäin tulevaan saneeraukseen mennään ennen pitkää nykymenolla. Siinä vain kyllä menee sitten viimeiset itsenäisyyden rippeet, ja leikkaukset voi siinä vaiheessa olla melko rajuja.
 
Joo menopuoli on jotenkin täysin lipsunut hallinnasta koronasta eteenpäin ja tosi vaikeaa keksiä millä sen taittaa. Pitäisi sekä lisätä valtion tuloja tonni per suomalainen, että laskea menoja saman tonnin, niin oltaisiin likimain tasapainossa. Se on aika paljon kyllä.

Menot oli 2019 55 miljardia, ei paljoa nousua vuodesta 2012 eli aika tasaista monta vuotta. Voidaan tosin ajatella että tulopuoli oli 2010-luvun alussa liian heikko ja siksi silloinkin tehtiin velkaa vähän tyhmässä tilanteessa. 2009-2013 tehtiin joka vuosi 7-11 miljardia velkaa ilman kovin hyvää syytä, mihin Sipilän hallitus sai rotia mutta ei tarpeeksi.

Mutta sitten melkein tasapainossa olleen 2019 jälkeen, 2020 17 miljardia miinukselle, parina seuraavana vuonna vähemmän, mutta velan kasvavien korkokolujen ja sen takia että mitään oikeita kunnolla vaikuttavia säästöjä ei ole viety läpi Sipilän kauden jälkeen, velka kasvoi 2024 melkein 12 miljardia. Korkojen lasku hiukan toivottavasti hidastaa velan kasvua 2026, mutta jotain pitäisi oikeasti kyllä tehdä ja suht nopeasti.

 
Viimeksi muokattu:
Mitäs mieltä @inexcess on, että perutaanko valtion defaultti nyt hallituksen puoliväliriihen kasvua parantavien toimien myötä? Onko liian vähän, liian myöhään, vai onko tunnelin päässä näkyvissä valoa?

Kysymykseen voi vastata myös muutkin käyttäjät.
Kysymys oli varmaan tarkoitettu kevennykseksi.:) Puoliväliriihen tulokset eivät mielestäni vaikuta defaultin toteutumiseen. Enemmänkin mietityttää, nopeutettiinko julkistalouden kaatumista kasvattamalla rajusti menopuolta.

Puoliväliriihen miljardin euron verokevennyksien vaikutus jäi olemattomaksi. Välillä 0 - 8000 eur/kk tienaavilla verokevennyksen vaikutus on vaivaiset 90 - 330 euroa vuodessa. Kukaan ei lähde rietastelemaan kaupoissa ja kuluttamaan tämän seurauksena, varsinkaan kun hallitus muisti meitä kuolevaisia ALV-nostolla, työhuonevähennyksen poistolla ja monilla muilla etuleikkauksilla. Verokevennyksen hyöty osui yli 8000 eur/kk tienaaviin, joille oli luvassa vuositasolla jopa tuhansien eurojen kevennykset. Valitettavasti tämä väestönosa on pieni ja kuluttamisen näkökulmasta suhteellisen merkityksetön. Luin jo jostakin lääkärien kommentteja, etteivät he aio lisätä työntekoa verokevennyksen vuoksi.

Yhteisöveron laskulla (suora kustannus ~800 me) voi olla positiivista vaikutusta, mutta se tulee Suomen taloustilanteen korjaamisen kannalta liian myöhään. Investointipäätökset ja investoinnit eivät tapahdu hetkessä, joten tämän verolaskun hedelmiä korjataan vasta vuosikymmenen loppupuolella.

Puolustusmenojen nosto 3,6 miljardilla eurolla vuoteen 2029 mennessä on vallitsevassa tilanteessa välttämätöntä, mutta valitettavasti Suomen talous ei kestä tätä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan tuohon ulkoapäin tulevaan saneeraukseen mennään ennen pitkää nykymenolla. Siinä vain kyllä menee sitten viimeiset itsenäisyyden rippeet, ja leikkaukset voi siinä vaiheessa olla melko rajuja.

Ehkä tämä on se ratkaisu jota me oikeasti tarvitaan.

Ulkopuolinen ,jonka ei tarvitse miettiä poliittista itsemurhaa, tekemään tarvittavat säästötoimenpiteet.
Jos me ei itse osata hoitaa asioita kunnolla, niin ehkä me tarvitaan se ulkopuolinen ravistelu herättämään meidät tästä Ruususen unesta.
 
Ja minullakin oli pointti se että uusimpia rintamalla keksittyjä juttuja ei jaeta Suomen sotilasjohdolle edes tiedoksi jos täällä ollaan heti että kerromme tämän jokaiselle puskista revitylle 18 vuotiaalle. Koulutukseen (jolla tarkoitetaan siis yhtään isommissa mittakaavoissa asevelvollisten koulutusta koska siihen Suomen maanpuolustus perustuu) ei ihan ekana viikkona voi siis sisällyttää kaikkea sitä millä Ukraina juuri nyt puolustautuu Venäjää vastaan. Vaikka ylimmällä tasolla strategiat, tiedot ja tosiaan myös oma valmistuskin on etenemässä ihan kohtuullisesti.
Varusmiespalveluksessakin pääsee aika moni tajuamaan että varusmiehille ei avoimesti kerrota millainen arsenaali PV:llä on "poissa rivistä" eli ei virallisissa luvuissa mutta varastossa silti otettavissa käyttöön. Osa tästä varastosta on vanhentunutta tekniikkaa eturintaman taisteluihin, mutta niillä tehdään sotatilanteessa se mitä voidaan heti etulinjojen takana. Ihan kuten Ukrainakin hyödyntää vanhempia tankkeja tykistön tavoin.

Tuo on utopiaa ettei länsiliittouma (mm. britit, ranskikset ja jenkit) pitäisi Suomen sotilasjohtoa jotenkin pimennossa samaan aikaan kun monikansalliset natojoukot harjoittelee Lapissa. Samoin se että tällaiset tiedot menisi missään määrin varusmiesten korviin. Puolustusvoimien strateginen toiminta ja varusmies on aika kaukana toisistaan.
Varmaan tuohon ulkoapäin tulevaan saneeraukseen mennään ennen pitkää nykymenolla. Siinä vain kyllä menee sitten viimeiset itsenäisyyden rippeet, ja leikkaukset voi siinä vaiheessa olla melko rajuja.
Ehkä tämä on se ratkaisu jota me oikeasti tarvitaan.

Ulkopuolinen ,jonka ei tarvitse miettiä poliittista itsemurhaa, tekemään tarvittavat säästötoimenpiteet.
Jos me ei itse osata hoitaa asioita kunnolla, niin ehkä me tarvitaan se ulkopuolinen ravistelu herättämään meidät tästä Ruususen unesta.
Tuo on ihan totta ja varmaan jo väistämätöntä meidän puoluekentällämme. Pelastus meiltä sisältä päin vaatisi jonkin aivan uuden puolueen josta kasvaisi korkeintaan yhdessä kaudessa niin suuri että se käytännössä laittaisi koko hallituspolitiikan peruspilarit uusiksi. Nyt kaikille puolueille on itseisarvo säilyttää palveluiden taso meitä selkeästi rikkaamman valtion tasolla keinolla millä hyvänsä (milloin se on työperäinen maahanmuutto, milloin yritysten investoinnit, yritystuet tai velkaelvytys). Yksikään puolue ei ole hyväksynyt sitä tosiasiaa ettei meillä ole aikuisten oikeasti kaikkeen tähän nykyiseen ylilihavaan julkiseen sektoriin alkuunkaan varaa.
 
Tuli viikonloppuna hyvä kuva vastaan siitä kuinka vaikeaa tulee olemaan Suomen herättäminen ruususen unesta.

Varsinkin ikäluokka joka muistaa vasta vuodesta 1995 eteenpäin voi joutua järkyttymään kovasti.


1746513033039.png
 
Mikähän tässä neuvoksi kun ei Suomesta tosiaan löydy yhtään puoluetta joka laittaisi meno- ja tulopuolen kuntoon? Eipä sillä että itsekään osaisin neuvoa mitä pitäisi tehdä. Helppoja pikavoittoja varmaan olisi saatavilla julkista puolta saneeraamalla, mutta entäpä se tulopuoli? Jostain pitäisi löytää PV:lle helvetisti lisää rahaa mutta ei niitä uusia Nokioita tänne taida ihan vaan sillä syntyä että lasketaan verotusta.
 
Jostain pitäisi löytää PV:lle helvetisti lisää rahaa mutta ei niitä uusia Nokioita tänne taida ihan vaan sillä syntyä että lasketaan verotusta.
Yhteisöveroa alas että jokainen yrityshenkinen uskaltaisi koittaa siipiään ja kasvuun olisi pienilläkin yrityksillä haluja.

Minun kokemukseni tekniikan alalta: Irlantilainen tekniikan alan yrittäjä saattaa pyörittää yksin rahallisesti saman kokoista bisnestä kuin 5 suomalaista kollegaansa. Syyksi näen sen, että suomalaisista yhä harvempi haluaa yksin yrittäjänä tehdä muulla kokoonpanolla kuin mies ja hiace. Riskiä ei haluta ottaa koska yrityksen kasvattaminen tarkoittaa lisää byrokratiaa ja riskiin nähden huonosti palkitsevaa käteen jäävää osuutta. Toisin sanoen rahaa pitää tulla helvetisti ennen kuin työntekijä kannattaa palkata. Samaan aikaan se irkku on silmin nähden innokas palkkaamaan työntekijöitä itselleen kun suomalainen kollegansa ei ota firmaansa muita kuin yrittäjiä osakkaiksi.
 
Tuli viikonloppuna hyvä kuva vastaan siitä kuinka vaikeaa tulee olemaan Suomen herättäminen ruususen unesta.

Varsinkin ikäluokka joka muistaa vasta vuodesta 1995 eteenpäin voi joutua järkyttymään kovasti.


1746513033039.png
Ongelmana on vuodesta 2008 jatkuneet jatkuvat ulkoiset kriisit. Nyt kun alkoi vähän valoa näkyä tuli Trump II. Tämän sekoilu jatkuu vuoden 2029 alkuun asti.

2020-luku näyttäytyy poikkeuksellisen vastenmielisenä vuosikymmenenä ja tuntuu puolivälissä jo menetetyltä.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmana on vuodesta 2008 jatkuneet jatkuvat ulkoiset kriisit. Nyt kun alkoi vähän valoa näkyä tuli Trump II. Tämän sekoilu jatkuu vuoden 2029 alkuun asti.

2020-luku näyttäytyy poikkeuksellisen vastenmielisenä vuosikymmenenä ja tuntuu puolivälissä jo menetetyltä.
Tervetuloa globaalin kilpailun piiriin. Ulkomaat eivät tule antamaan suomelle siimaa. Tila markkinoilla pitäisi ottaa itse. Esim. koreassa 64h työviikkoa, piilaakson hikipajat, kiinan 996 hommat jne. Kisaa siinä sitten jos on pehmeät kädet: Samsung gets S Korean government’s nod for 64-hour workweek
 
Tervetuloa globaalin kilpailun piiriin. Ulkomaat eivät tule antamaan suomelle siimaa. Tila markkinoilla pitäisi ottaa itse. Esim. koreassa 64h työviikkoa, piilaakson hikipajat, kiinan 996 hommat jne. Kisaa siinä sitten jos on pehmeät kädet: Samsung gets S Korean government’s nod for 64-hour workweek

Tuo on valitettava tosiasia, että voimme pelata vaikka täydellisen pelin ja silti hävitä, jos Aasiasta tulee tarpeeksi kovaa kilpailua. Koskee Suomen lisäksi aika monta muutakin suurta EU-maata, joissa velkakehitys ei näytä hyvältä.
 
Tuo on valitettava tosiasia, että voimme pelata vaikka täydellisen pelin ja silti hävitä, jos Aasiasta tulee tarpeeksi kovaa kilpailua. Koskee Suomen lisäksi aika monta muutakin suurta EU-maata, joissa velkakehitys ei näytä hyvältä.
Suomi sijoittui International Institute for Management Developmentin World Competitiveness Rankingissä (2024) sijalle 15.

Suomen kilpailukyky ei siis näytä erityisen huonolta toistaiseksi. (Syystä tai toisesta.) Kiina oli muuten 14.

 
Suomi sijoittui International Institute for Management Developmentin World Competitiveness Rankingissä (2024) sijalle 15.

Suomen kilpailukyky ei siis näytä erityisen huonolta toistaiseksi. (Syystä tai toisesta.) Kiina oli muuten 14.

Ei tunnu tämä korreloivan talouskasvun kanssa. Kun valtiontalous realistisesti kutistuu inflaation huomioonottaen samalla kun menot kasvavat mitä tämä tarkoittaa hyvinvoinnille? Nykyisellä velanottotahdilla järjestelmää ei voi loputtomiin tekohengittää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tunnu tämä korreloivan talouskasvun kanssa. Jos talous realistisesti kutistuu inflaation huomioonottaen mitä tämä tarkoittaa hyvinvoinnille? Nykyisellä velanottotahdilla järjestelmää ei voi loputtomiin tekohengittää.
Ehkä toi sijoitus kertoo siitä, että Suomessa on potentiaalia, jota ei huonon politiikan vuoksi saada ulosmitattua.
 
Tervetuloa globaalin kilpailun piiriin. Ulkomaat eivät tule antamaan suomelle siimaa. Tila markkinoilla pitäisi ottaa itse. Esim. koreassa 64h työviikkoa, piilaakson hikipajat, kiinan 996 hommat jne. Kisaa siinä sitten jos on pehmeät kädet: Samsung gets S Korean government’s nod for 64-hour workweek
Sitten ihmetellään miksi maan syntyvyys on jotain luokkaa 0.75 per nainen :poop: Etelä-Korea taitaa olla ensimmäisiä maita jotka kyykkää aivan totaalisesti ikärakenteen ongelmien takia.
 
Sitten ihmetellään miksi maan syntyvyys on jotain luokkaa 0.75 per nainen :poop: Etelä-Korea taitaa olla ensimmäisiä maita jotka kyykkää aivan totaalisesti ikärakenteen ongelmien takia.
Japani on jo edellä? Kiinassa ennustetaan väkiluvun tippuvan rajusti. Isoista maista intiassa terve ikäjakauma ja nyt maailman väkirikkain maa.

Suomen defaultti tosin ketjun aiheena, globaalisti tarvis kisata.
 
Japani on jo edellä? Kiinassa ennustetaan väkiluvun tippuvan rajusti. Isoista maista intiassa terve ikäjakauma ja nyt maailman väkirikkain maa.
Nykyinen ikäpyramidi on edellä, mutta vastaava syntyvyysluku Japseissa 1.2. Etelä-Korea on tuossa ihan omaa luokkaansa ja menee aika nopeasti kaikilla mittareilla edelle tällä menolla. Mutta mikäs siinä, vedetään työelämän ruuvia vielä tiukemmalle niin ehkä se syntyvyys nousee.

Suomen defaultti tosin ketjun aiheena, globaalisti tarvis kisata.
Joo no pointti oli että kyseiset Aasian maat tekee tuolla työkulttuurilla hidasta itsemurhaa ja vihjaus että siihen pitäisi ilmeisesti täälläkin lähteä on aika naurettava kun se ei pitkässä juoksussa korjaa yhtään mitään, aiheuttaa lähinnä enemmän ongelmia välillisesti. Toki voit korjata jos tulkitsin väärin.
 
Joo no pointti oli että kyseiset Aasian maat tekee tuolla työkulttuurilla hidasta itsemurhaa ja vihjaus että siihen pitäisi ilmeisesti täälläkin lähteä on aika naurettava kun se ei pitkässä juoksussa korjaa yhtään mitään, aiheuttaa lähinnä enemmän ongelmia välillisesti. Toki voit korjata jos tulkitsin väärin.
varmaan toisen ketjun aihe, suomi silti vaeltaa kohti velkavankeutta.
 
Nykyinen ikäpyramidi on edellä, mutta vastaava syntyvyysluku Japseissa 1.2. Etelä-Korea on tuossa ihan omaa luokkaansa ja menee aika nopeasti kaikilla mittareilla edelle tällä menolla. Mutta mikäs siinä, vedetään työelämän ruuvia vielä tiukemmalle niin ehkä se syntyvyys nousee.


Joo no pointti oli että kyseiset Aasian maat tekee tuolla työkulttuurilla hidasta itsemurhaa ja vihjaus että siihen pitäisi ilmeisesti täälläkin lähteä on aika naurettava kun se ei pitkässä juoksussa korjaa yhtään mitään, aiheuttaa lähinnä enemmän ongelmia välillisesti. Toki voit korjata jos tulkitsin väärin.
Suomella on sentään se etu, että suomalaismiehet lienee globaaleilla seksuaalimarkkinoilla kuumempaa hottia kuin korealaiset tai japanilaiset miehet. Saati kiinalaiset.

Onkin siis suuri tragedia, että Suomessa niin moni mies on tahtomattaan lapseton ja elää puutteessa. Tätä ongelmaa voitaisiin korjata sopivan maahanmuuton pönkittämisellä, jos haluttaisiin, mutta kun ei haluta. Koska syyt. Nääs.
 
varmaan toisen ketjun aihe, suomi silti vaeltaa kohti velkavankeutta.
Jota ei edelleenkään muuteta sillä että nostetaan työaikoja vastaamaan Aasian tasoa. Korkeintaan viivästytetään kyykkäystä 10-20v, jonka jälkeen tulee aivan totaalinen romahdus Etelä-Korean malliin.
 
Jota ei edelleenkään muuteta sillä että nostetaan työaikoja vastaamaan Aasian tasoa. Korkeintaan viivästytetään kyykkäystä 10-20v, jonka jälkeen tulee aivan totaalinen romahdus Etelä-Korean malliin.
En osaa sanoa suomesta muuta kuin, että nykymenon jatkuessa velkojat saneeraa.
 
Ongelmana on vuodesta 2008 jatkuneet jatkuvat ulkoiset kriisit. Nyt kun alkoi vähän valoa näkyä tuli Trump II. Tämän sekoilu jatkuu vuoden 2029 alkuun asti.

2020-luku näyttäytyy poikkeuksellisen vastenmielisenä vuosikymmenenä ja tuntuu puolivälissä jo menetetyltä.
Virkistätkö muistia, mitä kaikkia ulkoisia kriisejä olikaan 2008-2019, taantumaa epäilemättä mutta mitä muuta. 2020-luvun alkupuoli oli tosiaan vastenmielinen dystooppisuudessaan sen ~3 vuotta, siinä oli "uuden normaalin"/maailmanjärjestyksen makua ja velkarahan suruton hassaaminen sai käymään mielessä että nytkö sitten lyötiin jo viimeisiä nauloja Suomen arkkuun (alijäämämenettely). Toisesta tuollaisesta velkamällistä ei varmaan enää selvittäisi mikäli velkaa edes enää vastaava määrä saataisiin.

Toistaiseksi alijäämämenettely siis kuitenkin vältetty mutta kiinnostaisi kyllä kuinka lähellä se oikeasti oli/on kun onhan noita velkaantuneita maita "muutama" muukin Euroopassa. Onko noilla muilla mailla sitten kasvua mitä meillä ei siis ole, mikä määrä kasvua riittäisi "pinnalla pysymiseen" vai miten eroamme alijäämämenettelyn suhteen näistä muista Euroopan velkaisista maista. Joka maassa samat väestön ikääntymisongelmatkin.

Trump ei nyt niin ahdista ainakaan vielä ja markkinatkin palautuneet/rauhoittuneet toistaiseksi mutta ei siitä sen enempää tässä ketjussa.

En osaa sanoa suomesta muuta kuin, että nykymenon jatkuessa velkojat saneeraa.
En tiedä miten itsemme kuoliaaksi saneeraaminen saa tänne vaikka sijoituksia? Suomen tapauksessa varmaa on että verot eivät ainakaan laske eikä niitä oikein yrityksiltäkään voi poistaa kun kansa on p.a.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miten itsemme kuoliaaksi saneeraaminen saa tänne vaikka sijoituksia? Suomen tapauksessa varmaa on että verot eivät ainakaan laske eikä niitä oikein yrityksiltäkään voi poistaa kun kansa on p.a.
Tilanne lienee se, että velkojat haluaa rahansa + korot takaisin ja uutta velkaa ei jossain kohtaa enää saa. Todellisuus lyö vasten kasvoja oli sitten millainen tahansa dunning-kruger tai kognitiivinen disonanssi massalla päällä. Nykyinenkin hallitus ottaa lähes ennätysmääriä uutta velkaa. Enää velka ei ole nollakorkoista. Edellisen hallituksen aikana typerästi mentiin myös vaihtamaan nollakorkoista lainaa vaihtuvakorkoiseen.

Joskus oli mantra, että valtio voi velkaantua no problem, mutta tän väitteen pohjalla asioita kuten talouskasvu ja velkaantuminen omassa valuutassa. Suomella ei tuota talouskasvua oikein ole eikä omaa valuuttaakaan.

1746544583044.png


2025 budjetti -12.5miljardia. Katsotaan loppuvuodesta oliko toteutunut miinuspuoli -15miljardia...
1746544701639.png

1746544684695.png

 
Siinä vaiheessa kun velat pitäisi maksaa niin varmaan annetaan ne Lapista ja Itä-Suomesta löydetyt kultaesiintymät ja muut arvokkaat mineraalit velkojille, jos Venäjä ei tule ryöväämään niitä ensin. Se on joka tapauksessa varma että hölmölän asukkaat eivät itse niistä rikkauksista tule hyötymään.
 
Tilanne lienee se, että velkojat haluaa rahansa + korot takaisin ja uutta velkaa ei jossain kohtaa enää saa. Todellisuus lyö vasten kasvoja oli sitten millainen tahansa dunning-kruger tai kognitiivinen disonanssi massalla päällä.
En väittänyt että ongelmaa ei olisi, mutta kuten Ernomiehelle/yleisesti viestissäni totesin: "Toistaiseksi alijäämämenettely siis kuitenkin vältetty mutta kiinnostaisi kyllä kuinka lähellä se oikeasti oli/on kun onhan noita velkaantuneita maita "muutama" muukin Euroopassa. Onko noilla muilla mailla sitten kasvua mitä meillä ei siis ole, mikä määrä kasvua riittäisi "pinnalla pysymiseen" vai miten eroamme alijäämämenettelyn suhteen näistä muista Euroopan velkaisista maista. Joka maassa samat väestön ikääntymisongelmatkin. "

Miten moni muu Euroopan maa on liipasimella tuon alijäämämenettelyn suhteen. Miten velkojat nyt yhtäkkiä haluaisivat (koko) velan takaisin korkoineen jne. Kysymyksiä on monia eikä tarvitse olla kyse mistään "kognitiivisista dissonansseista". Useimmat varmasti myöntävät että Suomen taloudellinen tilanne on vaikea.
Siinä vaiheessa kun velat pitäisi maksaa niin varmaan annetaan ne Lapista ja Itä-Suomesta löydetyt kultaesiintymät ja muut arvokkaat mineraalit velkojille, jos Venäjä ei tule ryöväämään niitä ensin. Se on joka tapauksessa varma että hölmölän asukkaat eivät itse niistä rikkauksista tule hyötymään.
Kiinnostaa mikä on nyt muuttunut että tällainen tilanne olisi yhtäkkiä käsillä (maksakaa heti koko velka korkoineen, "tai muuten"..) Vähän joka maalla on velkaa ja samat ikääntymisongelmat jne. Sinällään samaa mieltä että jotain tuollaista voi olla edessä mikäli ollaan pakkoraossa ja ulkomaisten kaivosyhtiöiden annetaan jo nyt huseerata täällä ilman että juuri hyödymme siitä (kaivosveron muodossa) eli perushölmölän hommaa. Sähköverkot jo myyty, mitäs muuta meillä on sitten enää kuin pohjavedet.
 
onhan noita velkaantuneita maita "muutama" muukin Euroopassa. Onko noilla muilla mailla sitten kasvua mitä meillä ei siis ole
Eikös aika monilla näillä velkaantuneilla euroopan mailla ole sitä kuuluisaa talouskasvua mitä Suomella ei ole kohta 20 vuoteen ollut. Italiankin talous taitaa kasvaa, vaikkakin aika vähän.
 
Suomen meno alkaa olla 1:1 verrattuna Kreikan viimeisiin vuosiin ennen konkurssia. Kreikassahan vanhat puolueet järjestelivät julkisen sektorin työntekijöille mm. 14 kuukauden palkan vuoden aikana, mahdollisuuden eläköityä hyvin nuorena, sekä Kreikan mittakaavassa massiiviset eläkkeet.

Suomessa Sote-alalle järjesteltiin seuraavalle kolmivuotiskaudelle kaikkiaan 14,47 % korotukset (kyllä, luit oikein). Julkisuudessa kerrotun 7.8% palkankorotuksen lisäksi tulee nippu erilaisia "Sote-palkkaohjelmaan" ja "Uuteen palkkaohjelmaan" liittyviä korotuksia. Alla oleva kuva kertoo sairaanhoitajan peruspalkan kehityksen ilman lisiä. Vastaava nousu kaikilla muillakin Sote-alan tehtävillä. Mistä nämä rahat pieraistaan?

Näin teollisuudessa työskentelevänä koen tulleeni mitä raskaimmalla tavalla #setetuksi. Ns "oikeistohallitus" (TM) uhosi, että vientiteollisuus määräisi julkisen sektorin palkkatahdin. En ole ollut varsin matemaattisten tieteiden laitoksella, mutta 14,47% ja 7,8% ovat minusta erisuuruisia lukemia.

Verrattaessa mihinkään muuhun sopimusrymään teknologiateollisuuden 7.8% palkkaratkaisu jäi käsittääkseni kaikkein huonoimmaiksi. Valtion ja kuntatyöntekijöiden 7,8% palkkaratkaisussa kiinteät erät olivat 6,9%, kun teknologiateollisuudella 6,4% pääpainon ollessa kertaluonteisissa korotuksissa.

Menkäämme kaikki julkkarille hommiin, sillähän tämä maa pelastuu.

Sairaanhoitajan_palkkakehitys.png


 
Viimeksi muokattu:
Julkinen kuulostaa olevan mitään tuottamaton rahasyöppö. Pitäisikö sitten lopettaa julkinen terveydenhuolto ja siirtyä vakuutuspohjaiseen järjestelmään monen muun länsimaan tavoin? (Jenkeissä taitaa mennä suhteessa 2-kertainen määrä rahaa terveydenhuoltoon vs Suomi).

Tällä saataisiin hurjaa 2900e kuukausipalkkaa tekevä korkeakoulutettu vaativaa työtä tekevä sairaanhoitaja kuluerästä tuottavaksi ja kansakunnalle hyödylliseksi yksityisen puolen työntekijäksi.

Ja kirurgitkin tekisivät tuottavaa työtä yksityisellä puolen ja leikkaukset (=liikevaihto) lisääntyisivät kun he huomaisivat Saksan tyyliin että jokaisen polven sisälle on kätketty 500€ seteli joka pitää sieltä tähystysleikkauksen avulla kaivaa omalle pankkitilille.
 
Julkinen kuulostaa olevan mitään tuottamaton rahasyöppö. Pitäisikö sitten lopettaa julkinen terveydenhuolto ja siirtyä vakuutuspohjaiseen järjestelmään monen muun länsimaan tavoin? (Jenkeissä taitaa mennä suhteessa 2-kertainen määrä rahaa terveydenhuoltoon vs Suomi).

Tällä saataisiin hurjaa 2900e kuukausipalkkaa tekevä korkeakoulutettu vaativaa työtä tekevä sairaanhoitaja kuluerästä tuottavaksi ja kansakunnalle hyödylliseksi yksityisen puolen työntekijäksi.

Ja kirurgitkin tekisivät tuottavaa työtä yksityisellä puolen ja leikkaukset (=liikevaihto) lisääntyisivät kun he huomaisivat Saksan tyyliin että jokaisen polven sisälle on kätketty 500€ seteli joka pitää sieltä tähystysleikkauksen avulla kaivaa omalle pankkitilille.
MInullekaan ei sairaanhoitajan palkan kuvaaja vaikuttanut kohtuuttomalta summien osalta, mutta kokonaisuutena julkisella sektorilla on kyllä töissä paljon puoliturhaa porukkaa ja tehottomia käytäntöjä. 14,5% korotukset palkkakuopassa oleville korkeakoulutetuille sairaanhoitajille on ehkä ok mutta tarvitsevatko lääkärit (jotka hinnoitellaan jollain ihan omilla skaaloillaan muutenkin) ja liian monet hallintohenkilöt saman korotuksen?

Vai onko sotesysteemi Suomessa sinun mielestäsi hyvä ja kustannustehokas eikä sitä kannata muuttaa muuten kuin antamalla kaikille lisää liksaa?
 
Julkinen kuulostaa olevan mitään tuottamaton rahasyöppö. Pitäisikö sitten lopettaa julkinen terveydenhuolto ja siirtyä vakuutuspohjaiseen järjestelmään monen muun länsimaan tavoin? (Jenkeissä taitaa mennä suhteessa 2-kertainen määrä rahaa terveydenhuoltoon vs Suomi).

Tällä saataisiin hurjaa 2900e kuukausipalkkaa tekevä korkeakoulutettu vaativaa työtä tekevä sairaanhoitaja kuluerästä tuottavaksi ja kansakunnalle hyödylliseksi yksityisen puolen työntekijäksi.

Ja kirurgitkin tekisivät tuottavaa työtä yksityisellä puolen ja leikkaukset (=liikevaihto) lisääntyisivät kun he huomaisivat Saksan tyyliin että jokaisen polven sisälle on kätketty 500€ seteli joka pitää sieltä tähystysleikkauksen avulla kaivaa omalle pankkitilille.
Juuriongelma on kun katsotaan esim. seuraavaa 50v. Jossain kohtaa lainalla eläminen ei ole enää mahdollista. Jos ei itse päätetä skaalata menoja tulojen mukaan niin sen tekee velkojat. Esim. tyyliin tapaus kreikan saneeraus. On pakko tehdä kipeitä päätöksiä mihin rahat riittää ja mistä leikataan. Yksi kipeä mahdollisuus olisi asettaa maksimieläkkeeksi esim. 3500e/kk ja leikata kaikki tuon yli menevä ja omia rahat valtion budjettiin. Keskimääräinen eläke about 2000e/kk niin tuollainen 3500e/kk rajoitus koskisi vain vähemmistöä. Eläkkeet voi olla tulenalla esim perustuen: Maria Löfgreniltä varoitus eläkepäätöksestä: ”Merkittävä riski” Toinen kipeä mutta mahdollinen olisi laittaa tuet tasolle mikä pakottaa porukat tekemään paskahommiakin kun kotona makoilemalla ei saa kuin erittäin minimaalisen elintason.

Paras tietenkin olisi saada sellainen talouskasvu aikaan, että ei tarvitse leikata menoja. En pidättele hengitystä kun kohta mennyt 20v ilman talouskasvua suomessa.

Kolmas juttu olisi tehostaa toimintaa. Esim. verottajalle voisi sallia ai bottien käytön tukeen, nyt ei kai voi kun laissa on jotain virkamiehistä ja botti ei ole virkamies.

Neljäs juttu byrokratian poistaminen ja esim. keinoälyn käyttäminen kela/tukiviidakkoon niiltä osin miltä ei saada säädettyä järjestelmää yksinkertaisemmaksi.

Voi myös miettiä pitäisikö itseaiheutettujen elintasosairauksien kuten mitä lihavuus tuottaa hoitamiseen lisätä isohko omavastuu. Omavastuusta sitten rahaa järjestelmään millä saadaan hoitsujen+lääkäreiden palkkoja pidettyä järkevänä. Lompakoon koskeminen on vahva motivaattori.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmas juttu olisi tehostaa toimintaa. Esim. verottajalle voisi sallia ai bottien käytön tukeen, nyt ei kai voi kun laissa on jotain virkamiehistä ja botti ei ole virkamies.
Joo siis tätä todellakin tarvitaan. Esim. sotessa enemmän valtaa sairaanhoitajille joilla siis tosiaan on korkeakoulututkinto, eivät he ole mitään lääkärien droneja. Reseptejäkin voisivat kirjoittaa rajoitetusti ilman ongelmaa. Vaihtoehtoisesti paljon enemmän lääkärin valtuuksia jakoon, vaikka kahdella eri portaalla. Nyt meillä on keinotekoisesti rajoitettu saatavuus ja siksi korotettu hinta lääkäripalveluissa. Käytännössä vähintään 400€ tuntiveloitus keskinkertaisille lääkäreille. Ei kehno konsultti voi laskuttaa huippujen hintoja jos järjestelmä toimii. Vanhuksille AI voisi pitää seuraa ja samalla tehdä listaa hoitohenkilökunnalle vanhuksen useimmiten mainitsemista ongelmista. TV-sarja House:n innoittamana AI voisi toimia lääkärin "teamina" joka heittelee erilaisia ehdotuksia. Hallusinointi ei niin haittaa kun se ovat vain ehdotuksia ylemmälle päättäjälle.

Verottajaan liittyen itsellä on joka kerta ollut niin vaikea kysymys että se eka ihminen ei ole osannut auttaa kuitenkaan. AI ei voisi siis kovin paljoa haitata, paitsi jos se ohjaisi sitten ekana sille samalle kyvyttömälle ihmiselle...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 570
Viestejä
4 763 065
Jäsenet
77 490
Uusin jäsen
Tomator1996

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom