• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Dronesota on toki tosi tuoretta, sitä on tehty vasta Ukrainassa pari vuotta eli hankala se on jalkauttaa hetkessä puolustusvoimien koulutukseen. Varsinkin kun 2023 dronesota oli ihan erilaista kuin 2025 dronesota. Mutta tottakai se pitää tehdä.

Ja muutosvastarinta on kanssa ihan todellista kaikilla tasoilla. Ei se välttämättä ole itsekästä ja tiedostettua, mutta sama asia tapahtuu silti. Ei oteta koppia uusista paremmista käytännöistä vaikka pitäisi.
Jonkin verran pikkudroneja käytettiin tappohommissa kyllä jo ensimmäisenkin Ukrainan sodan loppuaikoina. Ainakin kranaatteja tiputtivat. Sitä en muista oliko itsemurhadroneja vielä, ehkä ei.

Isommat ja kömpelömmät dronet (Predator, Bayraktar yms.) ovat sitten toki jo "ikivanha" juttu.
 
Dronesota on toki tosi tuoretta, sitä on tehty vasta Ukrainassa pari vuotta eli hankala se on jalkauttaa hetkessä puolustusvoimien koulutukseen. Varsinkin kun 2023 dronesota oli ihan erilaista kuin 2025 dronesota. Mutta tottakai se pitää tehdä.

Ja muutosvastarinta on kanssa ihan todellista kaikilla tasoilla. Ei se välttämättä ole itsekästä ja tiedostettua, mutta sama asia tapahtuu silti. Ei oteta koppia uusista paremmista käytännöistä vaikka pitäisi.
Ukrainan dronesota on ollut käynnissä yli kolme vuotta. Sen jäljet olisi pitänyt näkyä aikoja sitten suomalaisten sotilaiden koulutuksessa, jonka Ukrainassa kaatunut 20-vuotias oli hiljattain käynyt ennen lähtemistään Ukrainaan. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten huonosti Suomessa reagoidaan ja kyetään tekemään tarvittavia muutoksia. Täällä tarvitaan aina jonkinlainen pakkotila, minkä jälkeen vastuussa olevat piällysmiehet joutuvat pakon edessä tekemään edes jotakin.

Toinen hyvä esimerkki oli koronamaskisotku vuonna 2020. Suomalainen tukkuri ihmetteli Iltalehtien palstoilla, miksi hänelle ei tule Suomen julkiselta sektorilta lainkaan tilauksia, kun samaan aikaan ulkomailta tulee tilauksia langat punaisina. Sitten Suomessa pakon edessä ruvettiin toimimaan, kun kaikki muut Euroopan maat olivat toimineet. Kun mistään muualta maskeja ei sillä hetkellä löytynyt, niin sitten niitä tilattiin joltakin kauneusalan yrittäjältä...

Suomen taloussotkun hoitamissa on nähtävissä aivan täsmälleen samat ongelmat. Mitään oikeita konkreettisia muutoksia ei kyetä tekemään, ennen kuin on liian myöhäistä.
 
Ukrainan dronesota on ollut käynnissä yli kolme vuotta. Sen jäljet olisi pitänyt näkyä aikoja sitten suomalaisten sotilaiden koulutuksessa, jonka Ukrainassa kaatunut 20-vuotias oli hiljattain käynyt ennen lähtemistään Ukrainaan. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten huonosti Suomessa reagoidaan ja kyetään tekemään tarvittavia muutoksia. Täällä tarvitaan aina jonkinlainen pakkotila, minkä jälkeen vastuussa olevat piällysmiehet joutuvat pakon edessä tekemään edes jotakin.

Toinen hyvä esimerkki oli koronamaskisotku vuonna 2020. Suomalainen tukkuri ihmetteli Iltalehtien palstoilla, miksi hänelle ei tule Suomen julkiselta sektorilta lainkaan tilauksia, kun samaan aikaan ulkomailta tulee tilauksia langat punaisina. Sitten Suomessa pakon edessä ruvettiin toimimaan, kun kaikki muut Euroopan maat olivat toimineet. Kun mistään muualta maskeja ei sillä hetkellä löytynyt, niin sitten niitä tilattiin joltakin kauneusalan yrittäjältä...

Suomen taloussotkun hoitamissa on nähtävissä aivan täsmälleen samat ongelmat. Mitään oikeita konkreettisia muutoksia ei kyetä tekemään, ennen kuin on liian myöhäistä.
Suomi on vasemmistokonservatiivinen maa. Muutos ja asioiden aikaansaanti on pahasta, jäykkää ja hankalaa.

Mutta en ole kyllä ihan vakuuttunut siitä, että drone-asiat on meillä ihan noin huonosti kuin annat ymmärtää. Alan teollisuutta on ihan kotimaassa ja kyllä puolustusvoimat varmasti jo tietää mikä on homman nimi.

Kehitys vaan kehittyy niin nopeasti, että hankalaa siinä on perässä pysyä reaaliajassa. Koko ajan keksitään uutta, kuten nyt vaikka se ilmatorjuntaohjuksia ampuva meridrone...
 
Mitäs mieltä @inexcess on, että perutaanko valtion defaultti nyt hallituksen puoliväliriihen kasvua parantavien toimien myötä? Onko liian vähän, liian myöhään, vai onko tunnelin päässä näkyvissä valoa?

Kysymykseen voi vastata myös muutkin käyttäjät.
 
Mutta en ole kyllä ihan vakuuttunut siitä, että drone-asiat on meillä ihan noin huonosti kuin annat ymmärtää. Alan teollisuutta on ihan kotimaassa ja kyllä puolustusvoimat varmasti jo tietää mikä on homman nimi.

Kehitys vaan kehittyy niin nopeasti, että hankalaa siinä on perässä pysyä reaaliajassa. Koko ajan keksitään uutta, kuten nyt vaikka se ilmatorjuntaohjuksia ampuva meridrone...
Ja minullakin oli pointti se että uusimpia rintamalla keksittyjä juttuja ei jaeta Suomen sotilasjohdolle edes tiedoksi jos täällä ollaan heti että kerromme tämän jokaiselle puskista revitylle 18 vuotiaalle. Koulutukseen (jolla tarkoitetaan siis yhtään isommissa mittakaavoissa asevelvollisten koulutusta koska siihen Suomen maanpuolustus perustuu) ei ihan ekana viikkona voi siis sisällyttää kaikkea sitä millä Ukraina juuri nyt puolustautuu Venäjää vastaan. Vaikka ylimmällä tasolla strategiat, tiedot ja tosiaan myös oma valmistuskin on etenemässä ihan kohtuullisesti.
 
Mitäs mieltä @inexcess on, että perutaanko valtion defaultti nyt hallituksen puoliväliriihen kasvua parantavien toimien myötä? Onko liian vähän, liian myöhään, vai onko tunnelin päässä näkyvissä valoa?

Kysymykseen voi vastata myös muutkin käyttäjät.
Eihän toi hirveän hyvältä näytä, kun leikkauksista huolimatta otetaan ennätysmäärä velkaa, maailmantilanne sellainen ettei taloukasvua suomeen ole näkyvissä ja seuraavissa vaaleissa kansalle vaikea myydä vielä lisää vyönkiristystä. En ymmärrä miten tilanteen sais korjattua ennen kuin velkojat sanoo ettei lainaa enää saa lisää ja joku ulkoapäin saneeraa. Suomi ei velkaannu omassa valuutassa niin rahanpainaminen ei ole vaihtoehto ja talouskasvukaan ei hoida velkoja pois.
 
Eihän toi hirveän hyvältä näytä, kun leikkauksista huolimatta otetaan ennätysmäärä velkaa, maailmantilanne sellainen ettei taloukasvua suomeen ole näkyvissä ja seuraavissa vaaleissa kansalle vaikea myydä vielä lisää vyönkiristystä. En ymmärrä miten tilanteen sais korjattua ennen kuin velkojat sanoo ettei lainaa enää saa lisää ja joku ulkoapäin saneeraa. Suomi ei velkaannu omassa valuutassa niin rahanpainaminen ei ole vaihtoehto ja talouskasvukaan ei hoida velkoja pois.
Varmaan tuohon ulkoapäin tulevaan saneeraukseen mennään ennen pitkää nykymenolla. Siinä vain kyllä menee sitten viimeiset itsenäisyyden rippeet, ja leikkaukset voi siinä vaiheessa olla melko rajuja.
 
Joo menopuoli on jotenkin täysin lipsunut hallinnasta koronasta eteenpäin ja tosi vaikeaa keksiä millä sen taittaa. Pitäisi sekä lisätä valtion tuloja tonni per suomalainen, että laskea menoja saman tonnin, niin oltaisiin likimain tasapainossa. Se on aika paljon kyllä.

Menot oli 2019 55 miljardia, ei paljoa nousia vuodesta 2012 eli aika tasaista monta vuotta. Voidaan tosin ajatella että tulopuoli oli 2010-luvun alussa liian heikko ja siksi silloinkin tehtiin velkaa vähän tyhmässä tilanteessa. 2009-2013 tehtiin joka vuosi 7-11 miljardia velkaa ilman kovin hyvää syytä, mihin Sipilän hallitus sai rotia mutta ei tarpeeksi.

Mutta sitten melkein tasapainossa olleen 2019 jälkeen, 2020 17 miljardia miinukselle, parina seuraavana vuonna vähemmän, mutta velan kasvavien korkokolujen ja sen takia että mitään oikeita kunnolla vaikuttavia säästöjä ei ole viety läpi Sipilän kauden jälkeen, velka kasvoi 2024 melkein 12 miljardia. Korkojen lasku hiukan toivottavasti hidastaa velan kasvua 2026, mutta jotain pitäisi oikeasti kyllä tehdä ja suht nopeasti.

 
Mitäs mieltä @inexcess on, että perutaanko valtion defaultti nyt hallituksen puoliväliriihen kasvua parantavien toimien myötä? Onko liian vähän, liian myöhään, vai onko tunnelin päässä näkyvissä valoa?

Kysymykseen voi vastata myös muutkin käyttäjät.
Kysymys oli varmaan tarkoitettu kevennykseksi.:) Puoliväliriihen tulokset eivät mielestäni vaikuta defaultin toteutumiseen. Enemmänkin mietityttää, nopeutettiinko julkistalouden kaatumista kasvattamalla rajusti menopuolta.

Puoliväliriihen miljardin euron verokevennyksien vaikutus jäi olemattomaksi. Välillä 0 - 8000 eur/kk tienaavilla verokevennyksen vaikutus on vaivaiset 90 - 330 euroa vuodessa. Kukaan ei lähde rietastelemaan kaupoissa ja kuluttamaan tämän seurauksena, varsinkaan kun hallitus muisti meitä kuolevaisia ALV-nostolla, työhuonevähennyksen poistolla ja monilla muilla etuleikkauksilla. Verokevennyksen hyöty osui yli 8000 eur/kk tienaaviin, joille oli luvassa vuositasolla jopa tuhansien eurojen kevennykset. Valitettavasti tämä väestönosa on pieni ja kuluttamisen näkökulmasta suhteellisen merkityksetön. Luin jo jostakin lääkärien kommentteja, etteivät he aio lisätä työntekoa verokevennyksen vuoksi.

Yhteisöveron laskulla (suora kustannus ~800 me) voi olla positiivista vaikutusta, mutta se tulee Suomen taloustilanteen korjaamisen kannalta liian myöhään. Investointipäätökset ja investoinnit eivät tapahdu hetkessä, joten tämän verolaskun hedelmiä korjataan vasta vuosikymmenen loppupuolella.

Puolustusmenojen nosto 3,6 miljardilla eurolla vuoteen 2029 mennessä on vallitsevassa tilanteessa välttämätöntä, mutta valitettavasti Suomen talous ei kestä tätä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 437
Viestejä
4 758 213
Jäsenet
77 473
Uusin jäsen
JP18347

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom