• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Onkohan kukaan vaivautunut laskemaan, miten paljon "ilmastomuutoksen torjuminen" kokonaisuudessaan maksaa Suomelle vuosittain? Kuinka paljon kustannukset ovat eri puolilla nousseet sen vuoksi, että Suomi yrittää pelastaa koko maailman ilmaston?

Yksi esimerkki piilossa olevista ilmastomuutoskuluista on julkisen sektorin teettämät koulukyyditysten kilpailutukset. Näissä kilpailutuksissa yhtenä valintakriteerinä on, että liikennöitsijällä on Euro6-normit täyttävä kalusto. Euro6 diesel tarkoittaa AdBlue-järjestelmällä varustettua pakokaasusuodatusta, eli suomeksi sanottuna kusta suihkutetaan pakokaasun sekaan. Paha vaan on se, että tämä AdBlue-kusi jäätyy jo varsin alhaisissa pakkaslukemissa, minkä seurauksena jotakin sitten hajoaa autosta.

Tohmäjärveläinen kuljetusyhtiö on huomannut, ettei sen uusissa linja-autoissa ja Mersun Sprintereissä oleva AdBlue-systeemi kestä juuri ollenkaan Suomen talvea. Systeemi on jatkuvasti hajalla, minkä vuoksi linja-autoja roudataan jatkuvasti Ouluun takuukorjaukseen. Korjauslasku parin kuukauden ajalta on ollut melkein 60.000 euroa !?! Yrittäjä sanoo suoraan, että joutuu pian laittamaan lapun luukulle, koska ei kenenkään takamus kestä tällaisia menoja kovin pitkään.

Kuljetusyhtiö myy myös tilausajoja pidemmille matkoille, mutta niille ei edes uskalla lähteä Euro6-kalustolla, vaan oikeisiin hommin joudutaan lähtemään vanhemmalla ja toimivalla Euro4 ja 5 kalustolla, joista kusiset systeemit puuttuvat.

Ja kaikki tämä vain sen takia, että joku byrokraatti voi näyttää paperilla miten Suomessa on nyt niin pirun vihreää... Miksi tästäkään asiasta ei käydä laajempaa yhteiskunnallista keskustelua?

Käännetään puukkoa vielä sen verran, että jäätyvä adblue on EU standardin määräämä, eikä paremmin pakkasta kestäviä litkuja saa käyttää. Ne ovat kiellettyjä. Kas kummaa, kun Norja ei ole EU-maa, niin Norjassa saa käyttää ja käytetään sellaista nestettä, joka kestää pakkasen.
 
Pohjoismaihin voisi tehdä poikkeusasetuksen että AdBlue laitteet saa disabloida kun ei aina näytä toimivan pakkasessa.

Näissä on kyllä merkkikohtaisia eroja. Toisaalta ilmaston lämmetessä nämä ongelmat vaan vähentyvät!
 
Jos ei Volvo ja Scania saa urea vehkeita pelaamaan pohjoismaissa niin siina olisi kylla peiliin katsomisen paikka. Ei kuitenkaan ihan kauheaa rakettitiedetta. Kuitenkin 10 vuotta on ollut aikaa harjoitella.
 
Onkohan kukaan vaivautunut laskemaan, miten paljon "ilmastomuutoksen torjuminen" kokonaisuudessaan maksaa Suomelle vuosittain? Kuinka paljon kustannukset ovat eri puolilla nousseet sen vuoksi, että Suomi yrittää pelastaa koko maailman ilmaston?

Yksi esimerkki piilossa olevista ilmastomuutoskuluista on julkisen sektorin teettämät koulukyyditysten kilpailutukset. Näissä kilpailutuksissa yhtenä valintakriteerinä on, että liikennöitsijällä on Euro6-normit täyttävä kalusto. Euro6 diesel tarkoittaa AdBlue-järjestelmällä varustettua pakokaasusuodatusta, eli suomeksi sanottuna kusta suihkutetaan pakokaasun sekaan. Paha vaan on se, että tämä AdBlue-kusi jäätyy jo varsin alhaisissa pakkaslukemissa, minkä seurauksena jotakin sitten hajoaa autosta.

Tohmäjärveläinen kuljetusyhtiö on huomannut, ettei sen uusissa linja-autoissa ja Mersun Sprintereissä oleva AdBlue-systeemi kestä juuri ollenkaan Suomen talvea. Systeemi on jatkuvasti hajalla, minkä vuoksi linja-autoja roudataan jatkuvasti Ouluun takuukorjaukseen. Korjauslasku parin kuukauden ajalta on ollut melkein 60.000 euroa !?! Yrittäjä sanoo suoraan, että joutuu pian laittamaan lapun luukulle, koska ei kenenkään takamus kestä tällaisia menoja kovin pitkään.

Kuljetusyhtiö myy myös tilausajoja pidemmille matkoille, mutta niille ei edes uskalla lähteä Euro6-kalustolla, vaan oikeisiin hommin joudutaan lähtemään vanhemmalla ja toimivalla Euro4 ja 5 kalustolla, joista kusiset systeemit puuttuvat.

Ja kaikki tämä vain sen takia, että joku byrokraatti voi näyttää paperilla miten Suomessa on nyt niin pirun vihreää... Miksi tästäkään asiasta ei käydä laajempaa yhteiskunnallista keskustelua?

Miksi tuo yritys ei tilaa Norjasta tynnyreissä pakkasta kestävää adblueta?
 
Onkohan kukaan vaivautunut laskemaan, miten paljon "ilmastomuutoksen torjuminen" kokonaisuudessaan maksaa Suomelle vuosittain? Kuinka paljon kustannukset ovat eri puolilla nousseet sen vuoksi, että Suomi yrittää pelastaa koko maailman ilmaston?

Yksi esimerkki piilossa olevista ilmastomuutoskuluista on julkisen sektorin teettämät koulukyyditysten kilpailutukset. Näissä kilpailutuksissa yhtenä valintakriteerinä on, että liikennöitsijällä on Euro6-normit täyttävä kalusto. Euro6 diesel tarkoittaa AdBlue-järjestelmällä varustettua pakokaasusuodatusta, ....

AdBlue ei sinänsä liity ilmastonmuutoksen torjuntaa, vaan ilmanlaatuun, se on vahvasti myös paikallinen asia, tosin paikallisesti sen tärkeys vaihtelee. On vähän eriasia jos jonkin haja-astuslenkin heittää, vs se että sahataan tiheän taajaman väylää jonossa.

Normi tavallaan sysää sen täyttämisen valmistajille, ja meillä on ongelma että kylmissä oloissa toteutukset ei ole parhaimillaan, osa hyvinkin ongelmallisia.

Miksi tuo yritys ei tilaa Norjasta tynnyreissä pakkasta kestävää adblueta?

Toisen kommentin perusteella tarkista, onko siis ihan hyvää käyttökelpoista toimivaa, vai jotain ainetta jossa hyvyys on se että järjestelmä ei herjaa pakkasilla, mutta ei täytä tilaaja vaatimuksia/päästö vaatimuksia.

Edit onko puhe Denoxiumista , jota ei ole meidän markkinoille tarjolla.
 
Minkähänlaiset sanktiot tulee jos tuollaisesta jääpi kiinni?
Varmaan ei tarvitse enää osallistua mihinkään koulukyyti kilpailutuksiin.

Jos käyttää jotain muuta kuin tarjonnut ja sovittu, niin sopparissa voi olla sakot sovittu, ja julkisella puolella kilpailijat ärähtää jos kisan voittanut polkenut hintoja vilunkipelillä. Eli jos tarjouksen laskennut sen varaan että sillä ei voi pyydettyä toimittaa, niin kyllä sen kilpailijat osaa ynnättä.

Jos käytetty aine ei ole hyväksyttyä, menee sarjaan missä auto ei täytä päästönormeja, niin siiteä sitten omat erilliset seuraukset.
 
Edit onko puhe Denoxiumista , jota ei ole meidän markkinoille tarjolla.
Ei ole tarjolla koska se EU-normi määrittelee tarkan koostumuksen adblue-nesteelle. Mitään muuta se ei saa sisältää. Tuo normin mukainen neste ei sitten kestä kunnolla pakkasta ja monessa autossa aiheuttaa kalliita tai erittäin kalliita remontteja. EU ulkopuolella saa sitten käyttää vaikka parempia nesteitä, jotka kestävät pakkasta.

Raskaan kaluston puolellas tuo adblue on ollut ihan katastrofi ja kusiremontit rekkaan maksavat parhaimmillaan kymmeniä tuhansia. Tuo bussifirma vain kiteytti asian.
 
Joo eikä tuo adblue olen mikään ilmastoteko. Vähentää hengityselimistölle haitallisia typenoksidipäästöjä (NOx).

Muistaakseni noista päästöistä oli kyse myös vokkarin päästöhuijauksessa..
 
Ei ole tarjolla koska se EU-normi määrittelee tarkan koostumuksen adblue-nesteelle. Mitään muuta se ei saa sisältää. Tuo normin mukainen neste ei sitten kestä kunnolla pakkasta ja monessa autossa aiheuttaa kalliita tai erittäin kalliita remontteja. EU ulkopuolella saa sitten käyttää vaikka parempia nesteitä, jotka kestävät pakkasta.

Raskaan kaluston puolellas tuo adblue on ollut ihan katastrofi ja kusiremontit rekkaan maksavat parhaimmillaan kymmeniä tuhansia. Tuo bussifirma vain kiteytti asian.

Ei täytä valmistajien käyttämiä standarteja ? Poliitikot ilmeisesti yrittäneet potkia, luulis että ruotsalainen Volvo olisi kiinnostunut, VAG konserni ilmeisesti niin säikky ettei halua hämmentää, muita ei taida paljon koskea joidenkin pohjoisten asiakkaiden ongelmat. Lähinnä tämän kanssa kipuillaan Suomessa, ja täälläkin vain osalla isosti ongelma.

Mutta poliitikoille tuosta silti voi sysätä palloa, niiden pitää pitää huoli että EU markkinoille tarjotut tuotteet on toimivia, kestäviä koko markkina-alueella, tässä tapauksessa pakottaa valmistajat speksaa toteutuksensa niin että toimii utsjokea myöten. Tässä tapauksessa kyse ei ole teknisesti ylivoimaisesti jutusta, enemmänkin kustannus siellä "tyyppihyväksynnässä".
 
Ei täytä valmistajien käyttämiä standarteja ? Poliitikot ilmeisesti yrittäneet potkia, luulis että ruotsalainen Volvo olisi kiinnostunut, VAG konserni ilmeisesti niin säikky ettei halua hämmentää, muita ei taida paljon koskea joidenkin pohjoisten asiakkaiden ongelmat. Lähinnä tämän kanssa kipuillaan Suomessa, ja täälläkin vain osalla isosti ongelma.
Mitäpä ne on ennenkään kiinnostaneet Suomen ongelmat unionia? Ostakaa sähköautoja, niistä ei tule päästöjä, eikä kuset jäädy on unionin vastaus.

Tuossa nesteen speksit ja standardit.
 
Suomeen on tulossa viimeisen vajaan viikon tapahtumien jälkeen vähintään nollakasvua vuodeksi-pariksi eteenpäin. Ehtihän se talous jo noin kuukauden ajan kasvaa.

10 miljardia lisävelkaa per vuosi ja jättileikkaukset päällekin on ihan mahdollinen skenaario. Tosin VM sanoi vuosi sitten että mihinkään isoihin negatiivisiin yllätyksiin ei ole varaa niin ehkä se defaultkin oikeasti tällä kertaa saadaan.
 
Huonolta näyttää kyllä tulevaisuus. Kertokaas, että mitä tuollainen defaultti voisi käytännössä tarkoittaa. Mitä toimenpiteitä se voisi pitää sisällään ja miten se näkyisi tavalliselle työssäkäyvälle (sille, jolla vielä töitä olisi).
 
Huonolta näyttää kyllä tulevaisuus. Kertokaas, että mitä tuollainen defaultti voisi käytännössä tarkoittaa. Mitä toimenpiteitä se voisi pitää sisällään ja miten se näkyisi tavalliselle työssäkäyvälle (sille, jolla vielä töitä olisi).
Velkojat määrää asiat, kuten kreikan kanssa kävi. Voisi esim. olla että velkoja määrää julkiselle puolelle isot leikkaukset eläkkeisiin, sosiaalietuuksiin jne.
 
Velkojat määrää asiat, kuten kreikan kanssa kävi. Voisi esim. olla että velkoja määrää julkiselle puolelle isot leikkaukset eläkkeisiin, sosiaalietuuksiin jne.
Tuohan voisi olla aika hyväkin asia Suomelle. Poliitikot kun ei pysty kuitenkaan niitä kipeitä päätöksiä tekemään, kun tekisivät samalla itselleen poliittisen itsemurhan ja seuraava hallitus saisi vasta nauttia niistä positiivisista tuloksista.
 
Tämänpäiväisten alue-ja kuntavaalien tulos löi viimeisen sinetin sille, että ensi vuosikymmenellä Suomi menee konkurssiin eikä sitä voi estää enää mikään. Ei tule ilmaantumaan mitään tahoa, joka laittaisi julkistalouden villisti kasvavat menot ruotuun.

Perussuomalaiset on ollut viime vuosina käytännössä ainoa puolue Suomessa, jossa on ollut todellista halua edes yrittää tasapainottaa julkista taloutta. Kokoomukselta ja RKP:lta todellinen halu leikata villisti kasvavia kustannuksia on puuttunut, koska ne ovat pelänneet leikkurin osuvan omiin eturyhmiin ja läänityksiin. Muilla puolueilla halua leikkaamiseen ei ole ollut laisinkaan.

Perussuomalaisten kannatuksen täydellinen romahtaminen alue-ja kuntavaaleissa tarkoittaa sitä, että Purra muuttaa sopeuttamispolitiikkaansa merkittävästi passiivisemmaksi, jotta Persut voisivat säilyttää edes kannatuksen rippeensä. Seuraava hallitus tulee olemaan demarivetoinen. Valtiotalouden tasapainottamisen kannalta on herttaisen yhdentekevää, meneekö sinne kakkospuolueeksi Kokoomus tai Keskusta, koska seuraava hallituskausi tulee olemaan joka tapauksessa rajua velanottoa.
 
Tämänpäiväisten alue-ja kuntavaalien tulos löi viimeisen sinetin sille, että ensi vuosikymmenellä Suomi menee konkurssiin eikä sitä voi estää enää mikään. Ei tule ilmaantumaan mitään tahoa, joka laittaisi julkistalouden villisti kasvavat menot ruotuun.

Perussuomalaiset on ollut viime vuosina käytännössä ainoa puolue Suomessa, jossa on ollut todellista halua edes yrittää tasapainottaa julkista taloutta. Kokoomukselta ja RKP:lta todellinen halu leikata villisti kasvavia kustannuksia on puuttunut, koska ne ovat pelänneet leikkurin osuvan omiin eturyhmiin ja läänityksiin. Muilla puolueilla halua leikkaamiseen ei ole ollut laisinkaan.

Perussuomalaisten kannatuksen täydellinen romahtaminen alue-ja kuntavaaleissa tarkoittaa sitä, että Purra muuttaa sopeuttamispolitiikkaansa merkittävästi passiivisemmaksi, jotta Persut voisivat säilyttää edes kannatuksen rippeensä. Seuraava hallitus tulee olemaan demarivetoinen. Valtiotalouden tasapainottamisen kannalta on herttaisen yhdentekevää, meneekö sinne kakkospuolueeksi Kokoomus tai Keskusta, koska seuraava hallituskausi tulee olemaan joka tapauksessa rajua velanottoa.
Ei kai mikään ole varmaa ennen kuin lihava leidi laulaa. Kaikenlaista voi sattua. Ja korkeat korot saattaa olla historiaa toistaiseksi.

Ihan jo esim. teknologiset läpimurrot ja ilmastonmuutoskin voivat aiheuttaa kaikenlaista jännää.
 
Tämänpäiväisten alue-ja kuntavaalien tulos löi viimeisen sinetin sille, että ensi vuosikymmenellä Suomi menee konkurssiin eikä sitä voi estää enää mikään. Ei tule ilmaantumaan mitään tahoa, joka laittaisi julkistalouden villisti kasvavat menot ruotuun.

Kreikan kuuluisa kriisi kuvastaa melko hyvin sitä mikä suomella on edessä. Olemme muutaman vuoden päässä 100% Debt to GDP tilanteesta (valtio + kuntatalous). Tämä on se tila johon kreikka jymähti kunnes finanssikriisi työnsi lopulta yli laidan kaiketi korkojen noustessa. Kreikka lähes tuplasi lainansa sen jälkeen 6 vuoden aikana tunnetuin seurauksin. 100% velka-asteesta ei siis melko varmasti kyetä pudottamaan vaan jäädään odottamaan kuoliniskua.

Näinollen voimme laskea että meillä on defaulttiin aikaa 2 + x + 6 vuotta, jossa x on korkomarkkinoiden tilanne. Suomi menettänee melko varmasti luottoluokituksia seuraavan hallituksen astuessa puikkoihin, koska siitä tullee vasemmistovetoinen. Meillä on paha kallistuma tässä sano Estonian kapteeni.
 
Tuo vaalituloshan on ihan päivänselvä asia demokratiassa. Kansalainen haluaa rahaa ja palveluita voidakseen hyvin. Suomen velkaantuminen tiedettiin ja se, että säästöjä tarvittiin. Äänestettiin kokoomusta ja persuja.

Siinä vaiheessa kun säästöt tarkoittavat vähemmän rahaa ja palveluita, tulee ongelma. Vasemmistoa äänestämällä saadaan lisää rahaa ja palveluja. Ei sillä ole väliä, mistä se raha otetaan, kunhan se tulee tilille ja palvelut toimivat.
 
Tuo vaalituloshan on ihan päivänselvä asia demokratiassa. Kansalainen haluaa rahaa ja palveluita voidakseen hyvin. Suomen velkaantuminen tiedettiin ja se, että säästöjä tarvittiin. Äänestettiin kokoomusta ja persuja.

Siinä vaiheessa kun säästöt tarkoittavat vähemmän rahaa ja palveluita, tulee ongelma. Vasemmistoa äänestämällä saadaan lisää rahaa ja palveluja. Ei sillä ole väliä, mistä se raha otetaan, kunhan se tulee tilille ja palvelut toimivat.
Näin juuri se on. Valtiovarainministerin salkku jos olisi tässä hallituksessa kokoomuksella, kokoomus olisi nyt kärsinyt haja-asutusalueilla vaalitappion eilen illalla. Eri asia olisiko se eri suuruusluokkaa sillä PS sai viime kuntavaaleissa paljon ääniä viime hallituksessa ryssineeltä Keskustalta, jonka valtakunnan politiikkaan maalaiset olivat tyytymättömiä. Nyt varmaan viime hallituskauden synnit on unohdettu ja kepu sai äänensä takaisin persuilta sillä persut on nyt tikunnokassa leikkauksineen.

En ihan ymmärrä täysin miksi soteuudistus edes tehtiin. Korjatkaa jos seuraavassa on virhe. Minusta käytännössä kuvio oli ennen: enimmäkseen valtion rahoittamat kunnat järjestämässä terveydenhuollon maakunnissa.

Nykyinen kuvio: enimmäkseen valtion rahoittamat kunnat hoitamassa muut maakuntien asiat ja lisäksi täysin valtion rahoittamat hyvinvointialueet järjestämässä terveydenhuollon maakunnissa. Lisämenoja hyvinvointialueiden aluepäälliköt ja -johtajat, yksiköiden päälliköt ja johtajat, ylimääräiset aluevaltuustojen kokouspalkkiot ja tarjoilut yms kulut ja järjestelyt.

Eli vanhaan kuntamalliin lisättiin ylimääräiset valtion budjetit, ylimääräiset valtuustot, ylimääräiset kokoukset jne. Miten tässä voidaan ihmetellä että tämä maksaa? Nyt nämä hyvinvointialueet näyttäisivät nielevän pari miljardia valtion kassasta vuosittain.

Nyt demarit ja kepu kritisoivat hallitusta lisäksi siitä että hoitotakuu nousi 2 viikosta 3 kuukauteen, vaikka kyseessä ei ole mikään leikkaus mistään. Heikennyksenä se voidaan toki potilaan näkökulmasta nähdä että luvattu hoitoonpääsyn aika on pidempi kuin ennen, mutta jos demarien 2 viikkoa johti käytännössä valtavalle määrälle potilaiden siirtoja yksityisille lääkäreille niin oliko siinä oikeasti mitään järkeä? Nyt jos sote-menoja saadaan sillä karsittua ettei joka toista potilasta lähetetä kalliille yksityiselle vain siksi että julkisen puolen resurssit eivät taivu siihen kahteen viikkoon niin uskon että ihan oikean suuntainen päätös. Samaa lainsäädännöllistä järjettömyyttä kuin demarien hoitajamitoituksen nosto, jolla vaaditaan lainsäädännöllisesti enemmän hoitajia, vaikka niitä hoitajia ei vain riitä siihen korkeaan hoitajamitoitukseen.
 
Tämänpäiväisten alue-ja kuntavaalien tulos löi viimeisen sinetin sille, että ensi vuosikymmenellä Suomi menee konkurssiin eikä sitä voi estää enää mikään. Ei tule ilmaantumaan mitään tahoa, joka laittaisi julkistalouden villisti kasvavat menot ruotuun.

Perussuomalaiset on ollut viime vuosina käytännössä ainoa puolue Suomessa, jossa on ollut todellista halua edes yrittää tasapainottaa julkista taloutta. Kokoomukselta ja RKP:lta todellinen halu leikata villisti kasvavia kustannuksia on puuttunut, koska ne ovat pelänneet leikkurin osuvan omiin eturyhmiin ja läänityksiin. Muilla puolueilla halua leikkaamiseen ei ole ollut laisinkaan.

Perussuomalaisten kannatuksen täydellinen romahtaminen alue-ja kuntavaaleissa tarkoittaa sitä, että Purra muuttaa sopeuttamispolitiikkaansa merkittävästi passiivisemmaksi, jotta Persut voisivat säilyttää edes kannatuksen rippeensä. Seuraava hallitus tulee olemaan demarivetoinen. Valtiotalouden tasapainottamisen kannalta on herttaisen yhdentekevää, meneekö sinne kakkospuolueeksi Kokoomus tai Keskusta, koska seuraava hallituskausi tulee olemaan joka tapauksessa rajua velanottoa.
Kyllähän persut on tehnyt ihan itse melko uskomatonta hallaa puolueellensa. Riikka voi miettiä kannattiko kirjaimellisesti vittuilla äänestäjille sakset kädessä meemikuvissa. Homman olisi varmaan voinut hoitaa ilman tuotakin episodia ja monia muita lausahduksia.

Mutta se nyt on aivan sama kuka siellä istuu jatkossa kun ei tämäkään hallitus saanut mitään järkevää aikaiseksi. Kokoomus erityisesti voi painua alimpaan helvettiin. Sen sijaan että oltaisiin pistetty talous kuntoon niin vähän lisää taas kaverien taskuun mitään oikeita ongelmia korjaamatta.

"Uusi peli" napin painallusta odotellessa.
 
Ne biljoonat lainataan jostain tai printataan lisää.
Kunhan eläkkeet, lapsilisät yms. tuet kilahtaa tilille säännöllisesti.

Kyllä kansa tietää.
 
Ne biljoonat lainataan jostain tai printataan lisää.
Kunhan eläkkeet, lapsilisät yms. tuet kilahtaa tilille säännöllisesti.

Kyllä kansa tietää.
Toivotaan että Ukraina muistaa meitä tulevaisuudessa. Sillä maalla saattaa hyvinkin olla halua suosia ja jeesata sellaisia maita, jotka on sitä sodassa erityisesti auttaneet.
 
Näin juuri se on. Valtiovarainministerin salkku jos olisi tässä hallituksessa kokoomuksella, kokoomus olisi nyt kärsinyt haja-asutusalueilla vaalitappion eilen illalla. Eri asia olisiko se eri suuruusluokkaa sillä PS sai viime kuntavaaleissa paljon ääniä viime hallituksessa ryssineeltä Keskustalta, jonka valtakunnan politiikkaan maalaiset olivat tyytymättömiä. Nyt varmaan viime hallituskauden synnit on unohdettu ja kepu sai äänensä takaisin persuilta sillä persut on nyt tikunnokassa leikkauksineen.

En ihan ymmärrä täysin miksi soteuudistus edes tehtiin. Korjatkaa jos seuraavassa on virhe. Minusta käytännössä kuvio oli ennen: enimmäkseen valtion rahoittamat kunnat järjestämässä terveydenhuollon maakunnissa.

Nykyinen kuvio: enimmäkseen valtion rahoittamat kunnat hoitamassa muut maakuntien asiat ja lisäksi täysin valtion rahoittamat hyvinvointialueet järjestämässä terveydenhuollon maakunnissa. Lisämenoja hyvinvointialueiden aluepäälliköt ja -johtajat, yksiköiden päälliköt ja johtajat, ylimääräiset aluevaltuustojen kokouspalkkiot ja tarjoilut yms kulut ja järjestelyt.

Eli vanhaan kuntamalliin lisättiin ylimääräiset valtion budjetit, ylimääräiset valtuustot, ylimääräiset kokoukset jne. Miten tässä voidaan ihmetellä että tämä maksaa? Nyt nämä hyvinvointialueet näyttäisivät nielevän pari miljardia valtion kassasta vuosittain.

Nyt demarit ja kepu kritisoivat hallitusta lisäksi siitä että hoitotakuu nousi 2 viikosta 3 kuukauteen, vaikka kyseessä ei ole mikään leikkaus mistään. Heikennyksenä se voidaan toki potilaan näkökulmasta nähdä että luvattu hoitoonpääsyn aika on pidempi kuin ennen, mutta jos demarien 2 viikkoa johti käytännössä valtavalle määrälle potilaiden siirtoja yksityisille lääkäreille niin oliko siinä oikeasti mitään järkeä? Nyt jos sote-menoja saadaan sillä karsittua ettei joka toista potilasta lähetetä kalliille yksityiselle vain siksi että julkisen puolen resurssit eivät taivu siihen kahteen viikkoon niin uskon että ihan oikean suuntainen päätös. Samaa lainsäädännöllistä järjettömyyttä kuin demarien hoitajamitoituksen nosto, jolla vaaditaan lainsäädännöllisesti enemmän hoitajia, vaikka niitä hoitajia ei vain riitä siihen korkeaan hoitajamitoitukseen.
Voisi olla ihan loogista, että hyvinvointialueilla olisi verotusoikeus. Mutta tämä luultavasti tarkoittaisi sitä, että harvemmin asutuilla ja köyhemmillä alueilla vero olisi huomattavasti korkeampi kuin esim. Uudellamaalla.

Koko Suomi asuttuna -politiikassa on hyvät puolensa, mutta sillä on myös hinta, josta ei kovin paljoa puhuta.
 
Näin juuri se on. Valtiovarainministerin salkku jos olisi tässä hallituksessa kokoomuksella, kokoomus olisi nyt kärsinyt haja-asutusalueilla vaalitappion eilen illalla. Eri asia olisiko se eri suuruusluokkaa sillä PS sai viime kuntavaaleissa paljon ääniä viime hallituksessa ryssineeltä Keskustalta, jonka valtakunnan politiikkaan maalaiset olivat tyytymättömiä. Nyt varmaan viime hallituskauden synnit on unohdettu ja kepu sai äänensä takaisin persuilta sillä persut on nyt tikunnokassa leikkauksineen.

En ihan ymmärrä täysin miksi soteuudistus edes tehtiin. Korjatkaa jos seuraavassa on virhe. Minusta käytännössä kuvio oli ennen: enimmäkseen valtion rahoittamat kunnat järjestämässä terveydenhuollon maakunnissa.

Nykyinen kuvio: enimmäkseen valtion rahoittamat kunnat hoitamassa muut maakuntien asiat ja lisäksi täysin valtion rahoittamat hyvinvointialueet järjestämässä terveydenhuollon maakunnissa. Lisämenoja hyvinvointialueiden aluepäälliköt ja -johtajat, yksiköiden päälliköt ja johtajat, ylimääräiset aluevaltuustojen kokouspalkkiot ja tarjoilut yms kulut ja järjestelyt.

Eli vanhaan kuntamalliin lisättiin ylimääräiset valtion budjetit, ylimääräiset valtuustot, ylimääräiset kokoukset jne. Miten tässä voidaan ihmetellä että tämä maksaa? Nyt nämä hyvinvointialueet näyttäisivät nielevän pari miljardia valtion kassasta vuosittain.

Nyt demarit ja kepu kritisoivat hallitusta lisäksi siitä että hoitotakuu nousi 2 viikosta 3 kuukauteen, vaikka kyseessä ei ole mikään leikkaus mistään. Heikennyksenä se voidaan toki potilaan näkökulmasta nähdä että luvattu hoitoonpääsyn aika on pidempi kuin ennen, mutta jos demarien 2 viikkoa johti käytännössä valtavalle määrälle potilaiden siirtoja yksityisille lääkäreille niin oliko siinä oikeasti mitään järkeä? Nyt jos sote-menoja saadaan sillä karsittua ettei joka toista potilasta lähetetä kalliille yksityiselle vain siksi että julkisen puolen resurssit eivät taivu siihen kahteen viikkoon niin uskon että ihan oikean suuntainen päätös. Samaa lainsäädännöllistä järjettömyyttä kuin demarien hoitajamitoituksen nosto, jolla vaaditaan lainsäädännöllisesti enemmän hoitajia, vaikka niitä hoitajia ei vain riitä siihen korkeaan hoitajamitoitukseen.
Soten suhteen Itä-Suomen pikkukunnilta rupesivat paukut loppumaan jo vuosituhannen vaihteen tienoilla.Väestö vähenee ja vanhenee ja veronmaksajat myös. Kainuussa kokeiltiin maakuntamallia jo 20 vuotta sitten, sen jälkeen jatkettiin kuntayhtymänä jossa oli kaikki nykyiset palvelut ja vastaavia syntyi myös muihin maakuntiin. Moni asiantuntija suositteli yliopistosairaaloitten ympärille rakennettavaa viiden sotealueen mallia mutta Kepu ajoi tämän nykyisen mallin.
Kuntayhtymien ongelma oli kuntien kielteinen suhtautuminen palveluitten supistamiseen, tmä ongema poistui hyvinvointialueitten myötä.
Esimerkkinä Pohjois-Karjalan suunnitelma tulevaksi palveluverkoksi:
 
Huonolta näyttää kyllä tulevaisuus. Kertokaas, että mitä tuollainen defaultti voisi käytännössä tarkoittaa. Mitä toimenpiteitä se voisi pitää sisällään ja miten se näkyisi tavalliselle työssäkäyvälle (sille, jolla vielä töitä olisi).

Yövartijavaltio. Siinäpä meille tavoite 2030!

/sarkasmi
 
Voisi olla ihan loogista, että hyvinvointialueilla olisi verotusoikeus. Mutta tämä luultavasti tarkoittaisi sitä, että harvemmin asutuilla ja köyhemmillä alueilla vero olisi huomattavasti korkeampi kuin esim. Uudellamaalla.

Koko Suomi asuttuna -politiikassa on hyvät puolensa, mutta sillä on myös hinta, josta ei kovin paljoa puhuta.
Elämä on kyllä pääasiassa halvempaa syrjäseuduilla kuin ruuhkaseuduilla. Työtarjonta ja esim. asunnon arvon säilyminen voi olla sitten eri juttu.

Joka tapauksessa syrjäseudut tuntuu hiljenevän aika itsestään ja vaikea niitä on väkisin pitää asuttuina jossei ihmiset halua asua.

Ja esim. heteromiehenä ei kävisi kyllä pienessä mielessäkään asettua tai jäädä syrjäseudulle, ellei ole jostain syystä aivan pakottava pakko. Naisseuran saanti on muutenkin vaikeaa nykyaikana, joten mitään ylimääräistä tasoitusta ei kannata antaa. Se on eri asia, jos tämä "syrjäseutu" on kuitenkin melko keskeisellä paikalla ja iskuetäisyydellä isoista kaupungeista.
 
Toivotaan että Ukraina muistaa meitä tulevaisuudessa. Sillä maalla saattaa hyvinkin olla halua suosia ja jeesata sellaisia maita, jotka on sitä sodassa erityisesti auttaneet.
Zelenskyi totesi joku aika sitten suunnilleen, että "aseet on Ukrainalle lahjoitettu, ei niitä tarvise silloin maksaa takaisin".

En kyllä Ukrainan avun varaan (heillä on niille rahoilleen muutakin käyttöä) Suomen pelastumista laskisi. Kyllä se tässäkin se paras apu on pitää omista menoistaan kuria ja ottaa kun on saatavissa. Suomessa ei edes ymmärretä ottaa kaivostuotoista kunnon osuutta. Esim. Ukrainan ja Trumpin keskusteluissa on käytetty esimerkkiä puolet tuloista Ukrainalle.

Nyt otamme hillittömästi velkaa eikä läheskään kaikki mene Suomen kansalaisten hyödyksi, mutta velat ja niiden takia tulevaisuudessa noussevat korot ainakin pitäisi suomalaisten maksaa.

Sähköätuottavien yhtiöiden annettiin viedä kansalaisilta miljardi tolkulla siitäkin meni iso osa "suoraan" ulkomaille ja nyt monet kansalaiset eivät voi tai uskalla kuluttaa.

Me tarvittaisiin kaikki mahdollinen kauppa myös Venäjän kassa. Stuppi ja Orpo ovat sen jo ainakin epäsuorasti ilmaiseet, joka kuvannee taloustilanteemme surkeutta.
 
Huonolta näyttää kyllä tulevaisuus. Kertokaas, että mitä tuollainen defaultti voisi käytännössä tarkoittaa. Mitä toimenpiteitä se voisi pitää sisällään ja miten se näkyisi tavalliselle työssäkäyvälle (sille, jolla vielä töitä olisi).
Liberaalipuolueen ehdottama malli.
 
Elämä on kyllä pääasiassa halvempaa syrjäseuduilla kuin ruuhkaseuduilla. Työtarjonta ja esim. asunnon arvon säilyminen voi olla sitten eri juttu.

Joka tapauksessa syrjäseudut tuntuu hiljenevän aika itsestään ja vaikea niitä on väkisin pitää asuttuina jossei ihmiset halua asua.

Ja esim. heteromiehenä ei kävisi kyllä pienessä mielessäkään asettua tai jäädä syrjäseudulle, ellei ole jostain syystä aivan pakottava pakko. Naisseuran saanti on muutenkin vaikeaa nykyaikana, joten mitään ylimääräistä tasoitusta ei kannata antaa. Se on eri asia, jos tämä "syrjäseutu" on kuitenkin melko keskeisellä paikalla ja iskuetäisyydellä isoista kaupungeista.
Tarkoitin kommentillani lähinnä sitä, että julkisten sotepalveluiden järjestäminen taitaa tulla syrjäseuduilla kalliimmaksi per asukas. Kun maan talouden tila on mitä on, niin siinäkin olisi mietinnän paikka, että paljonko syrjäseutujen tekohengitykseen kannattaa upottaa resursseja.
 
Nyt demarit ja kepu kritisoivat hallitusta lisäksi siitä että hoitotakuu nousi 2 viikosta 3 kuukauteen, vaikka kyseessä ei ole mikään leikkaus mistään. Heikennyksenä se voidaan toki potilaan näkökulmasta nähdä että luvattu hoitoonpääsyn aika on pidempi kuin ennen, mutta jos demarien 2 viikkoa johti käytännössä valtavalle määrälle potilaiden siirtoja yksityisille lääkäreille niin oliko siinä oikeasti mitään järkeä? Nyt jos sote-menoja saadaan sillä karsittua ettei joka toista potilasta lähetetä kalliille yksityiselle vain siksi että julkisen puolen resurssit eivät taivu siihen kahteen viikkoon niin uskon että ihan oikean suuntainen päätös. Samaa lainsäädännöllistä järjettömyyttä kuin demarien hoitajamitoituksen nosto, jolla vaaditaan lainsäädännöllisesti enemmän hoitajia, vaikka niitä hoitajia ei vain riitä siihen korkeaan hoitajamitoitukseen.
Tää 2 viikon hoitotakuu ja nykyinen 3kk ja 6kk erikoisairaanhoitoon on aina toiminut vain paperilla ja oikeasti se ei meinaa yhtään mitään.

Kyllä mäkin ihmettelin kun kuukausia kestää ja tein reteesti virallisen valituksen. Silloin opin uuden asian: hoitotakuu koskee vain uusia vaivoja.

Eli kun 10 vuotta sitten korvaa hoidettu ja nyt "taas" korva-asiaa niin odotusajalle ei ole ylärajaa.

Vuosi sitten hyvinvointialueille annettiin ukaasi korjata laittoman pitkät, yli puolen vuoden jonot.

Muutama viikko sitten kerrottiin että ei ole korjattu. Eli laittoman pitkät jonot ei merkitse yhtään mitään ja eivät maagisesti tuo hoitoseteliä postilaatikkoon.
 
Tää 2 viikon hoitotakuu ja nykyinen 3kk ja 6kk erikoisairaanhoitoon on aina toiminut vain paperilla ja oikeasti se ei meinaa yhtään mitään.

Kyllä mäkin ihmettelin kun kuukausia kestää ja tein reteesti virallisen valituksen. Silloin opin uuden asian: hoitotakuu koskee vain uusia vaivoja.

Eli kun 10 vuotta sitten korvaa hoidettu ja nyt "taas" korva-asiaa niin odotusajalle ei ole ylärajaa.

Vuosi sitten hyvinvointialueille annettiin ukaasi korjata laittoman pitkät, yli puolen vuoden jonot.

Muutama viikko sitten kerrottiin että ei ole korjattu. Eli laittoman pitkät jonot ei merkitse yhtään mitään ja eivät maagisesti tuo hoitoseteliä postilaatikkoon.
Ok, tuo on hyvä tietää ettei noita hoitoseteleitä jaella ihan niin paljoa kuin olen ymmärtänyt (pelkästä uutisoinnista). Lisänähän tässä on se, että lääkäripula on ilmeinen kun lääkäri tulee kevyesti toimeen nelipäiväisellä työviikolla ja viispäiväinen kiristää verotusta jo niin paljon, että viides työpäivä viikossa on suhteessa jo selkeästi kannattamattomampi kuin se neljäs eli tässä on sosialistinen eetos rakentanut lääkäreille kannattavuusloukun.

En usko, että nuo laittoman pitkät jonot johtaa muihin seurauksiin kuin sakkoihin ja hyvinvointialueesta riippuen varmaan myös noihin palveluseteleihin. Se että lailla säädettäisiin hoitotakuulle liian kireä aikaraja aiheuttaisi luultavasti vain enemmän sakkoja hyvinvointialueille (maksavat sakon samalle taholle kuin josta saavat rahoituksensa eli valtiolle?).
 
Tarkoitin kommentillani lähinnä sitä, että julkisten sotepalveluiden järjestäminen taitaa tulla syrjäseuduilla kalliimmaksi per asukas. Kun maan talouden tila on mitä on, niin siinäkin olisi mietinnän paikka, että paljonko syrjäseutujen tekohengitykseen kannattaa upottaa resursseja.
Näinhän se varmasti on, ja ainakin tässä maakunnassa pikkukunnissa on oikeastaan suhteessa paremmat palvelut kuin keskuskaupungissa... On hieman naurettavaa, että itsekin olen sitten käynyt esim. hammaslääkärissä milloin missäkin pitäjässä, minne ajan helpoiten saa.

Olisi varmasti taloudellisempaa ja myös oikeudenmukaisempaa, että ne pikkukuntalaiset lähtisi palveluiden perässä kaupunkiin eikä päinvastoin...

Jos tekee päätöksen asua landella, ei voi olettaa että palvelut pelaa viimeisen päälle. Ja auton tarvitsee joka tapauksessa. Jos on esim. vanha ja heikko, eikä siitä syystä voi autoilla, niin sitten kannattaa harkita muuttoa palveluiden äärelle, kuten monet tekeekin.
 
Uhkakuvien maalailijoiden kannattaisi kertoa, miten yksittäisten ihmisten kannattaisi varautua. Sijoittaa ulkomaille ja myydä kaikki kiinteä omaisuus?
 
Toivotaan että Ukraina muistaa meitä tulevaisuudessa. Sillä maalla saattaa hyvinkin olla halua suosia ja jeesata sellaisia maita, jotka on sitä sodassa erityisesti auttaneet.
Milläpä se Ukraina mitään muistaa. Varmaan muistaa kiittää niistä sadoista miljardeista EU-euroista, joita meni jenkkifirmojen laskuihin ja taskuihin jälleenrakentamisesta.
 
Joku noheva voi laskea jos leikattaisiin työttömien ym. etuudet nollaan pelastuisiko Suomi silloin velkojien kynsistä. Asumistuet nollaan ja vaikka sairauspäivärahatkin, jos ei töihin pysty niin ei syömänkään pidä. :whistling:
 
Milläpä se Ukraina mitään muistaa. Varmaan muistaa kiittää niistä sadoista miljardeista EU-euroista, joita meni jenkkifirmojen laskuihin ja taskuihin jälleenrakentamisesta.
Näitä laskuja kun ei pitäis laskea numeroina tilillä vaan yhteistyönä tulevaisuudessa esim teknologian kehityksessä, kaupankäynnissä, matkailussa yms yms. Ei se ole kenenkään pussista pois jos pidetään veli venäläinen poissa ovensuusta, päinvastoin.

Venäjänhän nää Ukraina-laskut pitäis maksaa eikä kenenkään muun. Erikoista että uhrin syyttäminen on jotenkin normalisoitu.
 
Näinhän se varmasti on, ja ainakin tässä maakunnassa pikkukunnissa on oikeastaan suhteessa paremmat palvelut kuin keskuskaupungissa... On hieman naurettavaa, että itsekin olen sitten käynyt esim. hammaslääkärissä milloin missäkin pitäjässä, minne ajan helpoiten saa.

Olisi varmasti taloudellisempaa ja myös oikeudenmukaisempaa, että ne pikkukuntalaiset lähtisi palveluiden perässä kaupunkiin eikä päinvastoin...

Jos tekee päätöksen asua landella, ei voi olettaa että palvelut pelaa viimeisen päälle. Ja auton tarvitsee joka tapauksessa. Jos on esim. vanha ja heikko, eikä siitä syystä voi autoilla, niin sitten kannattaa harkita muuttoa palveluiden äärelle, kuten monet tekeekin.
Ääritapauksessahan joku voi asua vaikka Lapissa Enontekiöllä ja sitten jos tulee tarve jollekkin vaativammalle erikoissairaanhoidolle niin kuskataan sieltä toistuvasti kelataksilla Oulun yliopistolliseen sairaalaan satoja kilometrejä, ja takaisin. Varmaan silti tulisi vieläkin kalliimmaksi järjestää kaikki erikoissairaanhoitokin joka pikku kylälle.

Mutta nämä on vähän vaikeita kysymyksiä, kun Suomessa on kuitenkin perustuslaillinen oikeus valita asuinpaikka, ja yhteiskunnan tulisi nämä palvelut järjestää.

Ehkä noin ylipäätään voi kysyä, että onko tämä vuosikymmeniä harjoitettu "koko suomi asuttuna" politiikka sitten ollut kovin järkevää?
 
Milläpä se Ukraina mitään muistaa. Varmaan muistaa kiittää niistä sadoista miljardeista EU-euroista, joita meni jenkkifirmojen laskuihin ja taskuihin jälleenrakentamisesta.
Ukraina voi antaa etusijaa jälleenrakentamisessa, ase-ostoissa ynnä muussa sellaisille maille, jotka on sitä eniten auttaneet hädän hetkellä.

Ja jos muisti on pitkä, niin nämä voi vaikuttaa vielä vuosikymmenten päästäkin.
 
Eiköhän nuo tuollaiset kuulu Trumpin diiliin sodan lopettamisesta.
Mineraalidiiliin tuntui kuuluneenkin, mutta eihän Ukraina sitä ainakaan sellaisenaan ole allekirjoittamassa.

Sitä paitsi jos Ukraina meinaa joskus EU:hun liittyä niin eihän se ole mitenkään yhteensopiva sen kanssa, että kaikki projektit menisi jenkeille.
 
Uhkakuvien maalailijoiden kannattaisi kertoa, miten yksittäisten ihmisten kannattaisi varautua. Sijoittaa ulkomaille ja myydä kaikki kiinteä omaisuus?
Älä sijoita Suomeen, koska jos sinulla on jo kiinteistö tai asunto Suomessa, on sinulla merkittävä maariski olemassa jo. Ulkomaisia indeksirahastoja matalilla kuluilla.
 
Uhkakuvien maalailijoiden kannattaisi kertoa, miten yksittäisten ihmisten kannattaisi varautua. Sijoittaa ulkomaille ja myydä kaikki kiinteä omaisuus?
En nyt tiedä, kannattaako omaa kämppäänsä myydä, jos Suomessa aikoo asua. Minusta pitkäaikainen vuokra-asuminenkaan ei ole oikein järkevää.

Itse olen alkanut varautumaan tulevaan siten, etten hassaa rahaa tarpeettomiin arvokkaampiin asioihin kuten esimerkiksi uuden/uudehkon auton ostamiseen. Säästän ja sijoitan säästämäni rahat. Sijoitustaktiikkaa olen muuttanut siten, että yhä suurempi osa osake-ja rahastosijoituksista kohdistuu ulkomaisiin kohteisiin. Minulla on edelleen Suomeen keskittyneiden firmojen osakkeita, kuten Kesko, Terveystalo yms, jotka on tuottanut/kasvanut ihan Ok, mutta tulen tarvittaessa myymään ne matalalla kynnyksellä.

Jahka kämppien arvot taas palautuu, saatan hankkiutua eroon sijoitusasunnostani. Ostin tuon kämpän viime vuosikymmenellä, jolloin oli vielä toivoa että Suomen talous voisi korjaantua.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
274 625
Viestejä
4 731 245
Jäsenet
77 214
Uusin jäsen
Oak89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom