• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Suomen valtion default 2030-luvulla

Ongelma on siinä että meidän mummo on ollut useamman kuukauden jonossa palveluasuntoon. Samaan aikaan läheinen palvelutalo on puolityhjä. Kuulemma mitään ei voi tehdä kun paikkoja ei vain ole.
Jos on yksityinen kovan rahan palvelutalo, niin ymmärrän.

Meilläpäin Attendo rakensi uuden palvelutalon ja laittoi suoriltaan tuplahinnan. Ha ei ostanut yhtään paikkaa ja talo seisoi tyhjänä. Sitten attendo osti kunnallisen palvelutalon ja purki sen. Problem solved. Sotea kairaa hanuriin paljolti muu kuin hyvinvointialueen toimiston pyylevät rouvat.
 
Jos on yksityinen kovan rahan palvelutalo, niin ymmärrän.

Meilläpäin Attendo rakensi uuden palvelutalon ja laittoi suoriltaan tuplahinnan. Ha ei ostanut yhtään paikkaa ja talo seisoi tyhjänä. Sitten attendo osti kunnallisen palvelutalon ja purki sen. Problem solved. Sotea kairaa hanuriin paljolti muu kuin hyvinvointialueen toimiston pyylevät rouvat.
Ei taida olla enää yhtään kunnallista palvelutaloa olla edes olemassa täällä. Ainoastaan lyhyt aikaisia paikkoja hoitavat itse.
 
Ei taida olla enää yhtään kunnallista palvelutaloa olla edes olemassa täällä. Ainoastaan lyhyt aikaisia paikkoja hoitavat itse.
Sitten saattaa olla mummon tapauksessa kyse siitä, että ha 2024 budjetti paukkuu. Ehkä sit ensi vuoden puolella paikka löytyy.

Yksityisellä mummo maksaa luokkaa 5000€/kk, jos pystyy itse syömään, käymään vessassa ym. Eläkkeestä toki otetaan osa. Olikohan 20% jätetään omaan käyttöön. Lopun maksaa yhteiskunta.

Vaimo tuossa huikkaa, että ha:lla on kilpailutettu kiintiö ostopaikoista. Yksityisellä voi olla tarjolla enemmän, kuin ha ostaa ja siksi on tyhjiäkin. Osa asiakkaista ei ota vastaan tarjottua paikkaa, vaan haluavat jonottaa johonkin tiettyyn haluamaansa yksikköön. Ha on lain mukaan tarjottava jotakin random paikkaa 90vrk kuluessa, mutta mummo voi kieltäytyä ja jäädä jonottamaan johonkin tiettyyn haluamaansa taloon
 
Viimeksi muokattu:
Yksityiset hoivafirmat alkavat älähdellä, koska hyvinvointialueet eivät enää osta niin paljoa kalliita ostopalveluita. Jospa tämä vähän suitsisi kustannuksia.

Säästöjä vaaditaan ja tuleekin vaatia. Kaupalliset firmat valitettavasti kärsivät. Vaimo on tämän homman ytimessä hyvinvointialueella. Kovaa sopeuttamista ja tehostamista ovat tehneet koko vuoden.

On hyvä kuulla, että kalliista ostopalveluista luovutaan mahdollisuuksien mukaan.

Erään tuttavan teini-ikäinen lapsi on ollut ajoittain jonkinlaisessa nuorisokodissa asumassa. Kuntayhtymä on ostanut paikkoja tältä nuorisokodilta ostopalveluna.

Nuorisokoti on takonut pääomistajalleen vuosittain noin 500.000 euron tuloja + siihen päälle pienempien omistajien tulot. Työvoiman laatu on kuulemma kehno, sillä palkkatasoltaan nuorisokoti on alueen matalimpia (jotenkinhan se tulos täytyy repiä).

Nuorten hyvinvointiin kuulemma panostetaan siten, että annetaan pelata pleikkarilla niin paljon kuin sielu sietää, kunhan ei aiheuta ongelmia eikä yritä lähteä hatkaan.
 
Ongelma on siinä että meidän mummo on ollut useamman kuukauden jonossa palveluasuntoon. Samaan aikaan läheinen palvelutalo on puolityhjä. Kuulemma mitään ei voi tehdä kun paikkoja ei vain ole.

Näin se nykyään menee.

Hoitoarvion mukaan hoivapaikka tarvitaan, paikkoja ei muka ole. Sitten henki meinaa lähteä, kun mummo tai pappa lähtee hortoilemaan pakkaseen, keittolevy jää päälle, takan pelti laitetaan kiinni liian aikaisin. Sitten paikka löytyy heti.
 
Semmoistahan se on puun ja kuoren välissä. Omaisille ei mikään riitä, vaaditaan kaikkea mahdollista ja toinen mokoma mahdotonta. Samalla pitäisi saada kustannukset pidettyä kurissa. Vaimollakin joukko ammattivalittajia, jotka tekevät kantelun kerran viikossa. Osan avi jo laittaa suoraan roskakoriin, eivätkä edes päädy vaimon pöydälle.

Tuossa Attendo sanoo joutuvansa irtisanomaan 150 hoitajaa. Sattumoisin määrä on juuri se, minkä verran hoitajamitoitus pienenee ensi vuonna. Krokotiilinkyyneleitä. Vaimo sanoi, että kansan tunteisiin vetoavaa Attendon propagandaa. Sannan hallitus laittoi mitoituksen överiksi ja nyt sitä otetaan vähän takaisinpäin.
 
On kai se aika selvää että tällaisessa mummojen ja pappojen maassa vanhustenhoitoon menee paljon rahaa. Tämä väestön ikärakenne nyt on mitä on, ja sen korjaaminen on tässä vaiheessa vaikeaa.
 
No se mitoitus ei kylläkään ollut mitenkään överi. Mitoituksen kiristys tarkoittaa vaan sitä, että ne teidän papat ja mammat vaan makaa paskassaan taas vähän pidemmän aikaa, hoitaja käy kääntämässä vähän harvemmin ja ulos pääsee ehkä kerran viikossa kesällä. Ja toki kiristys tarkoittaa entistä paskempia työoloja eli niitä hoitajia saadaan rekryttyä taas vähän vähemmän, kun kukaan tervejärkinen ei sitä hommaa halua tehdä.
Mutta tätä me halutaan äänestäjinä.
 
Sanna nosti mitoituksen 0,5 -> 0,7. Käytännössä tarkoitti sitä, että Suomessa ei ollut niin paljoa hoitajia, mitä se käytännössä vaati. Nyt pudotetaan 0,7 -> 0,65. Siksi Attendo vähentää 150 henkeä. Attendo ei tee hyväntekeväisyyttä, eikä pidä rivissä yhtään hoitajaa enempää, kuin mitä laki minimissä määrää.
 
Sanna nosti mitoituksen 0,5 -> 0,7. Käytännössä tarkoitti sitä, että Suomessa ei ollut niin paljoa hoitajia, mitä se käytännössä vaati. Nyt pudotetaan 0,7 -> 0,65. Siksi Attendo vähentää 150 henkeä. Attendo ei tee hyväntekeväisyyttä, eikä pidä rivissä yhtään hoitajaa enempää, kuin mitä laki minimissä määrää.

Jos hoitajia ei ollut tarpeeksi, niin miten niitä voi nyt irtisanoa?
 
Sanna nosti mitoituksen 0,5 -> 0,7. Käytännössä tarkoitti sitä, että Suomessa ei ollut niin paljoa hoitajia, mitä se käytännössä vaati. Nyt pudotetaan 0,7 -> 0,65. Siksi Attendo vähentää 150 henkeä. Attendo ei tee hyväntekeväisyyttä, eikä pidä rivissä yhtään hoitajaa enempää, kuin mitä laki minimissä määrää.
Surullista tässä on se, että Sanna näyttäytyy edelleen vasemmistolaisille, vihreille ja osalle sivistysporvareistakin jonkinasteisena sankarina, joka ajoi toimillaan ihmisten asiaa. Kun asioita miettii pidemmälle, tulee vaikeaksi hahmottaa minkä tahojen asiaa Sanna loppujen lopuksi ajoi (muiden kuin itsensä)?

Ei tarvitse olla kummoinen älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että mitoitusvaatimuksen nostaminen tilanteessa, jossa koulutetusta työvoimasta on pulaa, johtaa palkkojen nousuun ja palkkakilpailuun julkisen ja yksityissektorin välillä.

Ei myöskään tarvitse olla älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että Attendolla, Mehiläisellä ja muilla vastaavilla on ollut pitkään tahtotilana houkutella osaavimmat tekijät julkiselta palkkalistoilleen, minkä jälkeen on mahdollista sanella hinnat julkiselle sektorille ja hoitoa haluaville yksityispotilaille.

Sanna pelasi yksityisten terveysjättien pussiin mitoitusvaatimussekoilullaan.

Noh.. ensi vuosikymmenellä ei tarvitse enää miettiä onko mitoitusvaatimus 0,5 vai 0,65. Hoitoa tulee saamaan ainoastaan ne, joilla on pinkka kunnossa.
 
Surullista tässä on se, että Sanna näyttäytyy edelleen vasemmistolaisille, vihreille ja osalle sivistysporvareistakin jonkinasteisena sankarina, joka ajoi toimillaan ihmisten asiaa. Kun asioita miettii pidemmälle, tulee vaikeaksi hahmottaa minkä tahojen asiaa Sanna loppujen lopuksi ajoi (muiden kuin itsensä)?

Ei tarvitse olla kummoinen älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että mitoitusvaatimuksen nostaminen tilanteessa, jossa koulutetusta työvoimasta on pulaa, johtaa palkkojen nousuun ja palkkakilpailuun julkisen ja yksityissektorin välillä.

Ei myöskään tarvitse olla älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että Attendolla, Mehiläisellä ja muilla vastaavilla on ollut pitkään tahtotilana houkutella osaavimmat tekijät julkiselta palkkalistoilleen, minkä jälkeen on mahdollista sanella hinnat julkiselle sektorille ja hoitoa haluaville yksityispotilaille.

Sanna pelasi yksityisten terveysjättien pussiin mitoitusvaatimussekoilullaan.

Noh.. ensi vuosikymmenellä ei tarvitse enää miettiä onko mitoitusvaatimus 0,5 vai 0,65. Hoitoa tulee saamaan ainoastaan ne, joilla on pinkka kunnossa.

En tiedä oletko koskaan ollut töissä ikäihmisten hoivassa, mutta ei tarvitse olla kummoinen älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että sillä mitoituksella on aika suuri merkitys siihen, millaista hoivaa ikäihminen saa. Ja hoitajiakin alalle on kyllä saatavilla tarpeeksi, mutta alan houkuttelevuus sitten onkin hyvin heikko, hoitamitoituksen nostolla pyrittiin osaltaan tekemään työstä houkuttelevampaa. Pääasiassa nuoret alalle tulevat eivät suuntaa ikäihmispuolelle, koska paremman palkan saa kevyemmälläkin työllä. Jatkossa vielä enemmän näin.

Yksi osa heikkoa houkuttelevuutta on raskas työ ja kiire. Nyt tämä raskaus ja kiire pahenevat, joten hoitajapula tuskin helpottaa. Samaan hoivan piiriin tulevat ikäihmiset ovat entistä heikkokuntoisempia, kuten aikaisemmin todettiin, edes hoivan kriteerit täyttävät ikäihmiset eivät säästösyistä usein sinne pääse. Esimerkiksi 80-luvulla vanhainkodeissa hoidettavat olivat paljon kevyempiä.

Aikaisemmassa viestissä mitoituksen laskeminen oli muuten virheellisesti ilmoitettu. Hoitajamitoitus ei milloinkaan noussut 0,7:ään. Nyt lasku tapahtuu 0,65 -> 0,6.
 
Surullista tässä on se, että Sanna näyttäytyy edelleen vasemmistolaisille, vihreille ja osalle sivistysporvareistakin jonkinasteisena sankarina, joka ajoi toimillaan ihmisten asiaa. Kun asioita miettii pidemmälle, tulee vaikeaksi hahmottaa minkä tahojen asiaa Sanna loppujen lopuksi ajoi (muiden kuin itsensä)?

Eiköhän Marin oikeasti yrittänyt ajaa ns. ihmisten asiaa, ongelmana on vaan että kohtalaisen isolla riskillä homma menee ns. vituiksi pidemmällä aikavälillä.
 
Eiköhän Marin oikeasti yrittänyt ajaa ns. ihmisten asiaa, ongelmana on vaan että kohtalaisen isolla riskillä homma menee ns. vituiksi pidemmällä aikavälillä.

No ei aivan taatusti yrittänyt ja sen luulisi jokaisen tajuavan viimeistään tässä vaiheessa jos olet yhtään hänen urakehitystään seurannut pääministeripestin jälkeen. Eihän häntä huvittanut jäädä edes kansanedustajaksi, kun oli tarjolla pääsy vähän isompiin ja kansainvälisempiin kuvioihin. Marinia ei ole koskaan ihmisen asiat kiinnostanut, vaan oma urakehitys ja rahantulo edellä on menty aina.
 
Muistisairaiden vanhusten kallis hoitaminen nousi taas itsellä mieleen liittyen siihen mihin resurssit katoaa. En sano etteikö ihminen joka nauttii elämästään saisi elää mutta voisi olla järkevämpi systeemi jolla lopetetaan ehkä vuosien turha kituuttaminen. Jos esim. kahteen kuukauteen ei koherentisti pysty vastaamaan kysymyksiin "miksi haluat elää?" tai "kenet elävän sukulaisesi haluaisit tänne?" niin voisi olla aika lopettaa jatkuva hoito. Se on jännä että ihmistä pidetään miten pitkään tahansa hengissä lisäavulla vaikka aivot ei toimi, mutta omasta mielestäni aivoja turhempien elinten (esim. sydän, keuhkot, maksa, munuaiset) pettämistä ei väkisin kompensoida lisäavulla loputtomiin.
 
Muistisairaiden vanhusten kallis hoitaminen nousi taas itsellä mieleen liittyen siihen mihin resurssit katoaa. En sano etteikö ihminen joka nauttii elämästään saisi elää mutta voisi olla järkevämpi systeemi jolla lopetetaan ehkä vuosien turha kituuttaminen. Jos esim. kahteen kuukauteen ei koherentisti pysty vastaamaan kysymyksiin "miksi haluat elää?" tai "kenet elävän sukulaisesi haluaisit tänne?" niin voisi olla aika lopettaa jatkuva hoito. Se on jännä että ihmistä pidetään miten pitkään tahansa hengissä lisäavulla vaikka aivot ei toimi, mutta omasta mielestäni aivoja turhempien elinten (esim. sydän, keuhkot, maksa, munuaiset) pettämistä ei väkisin kompensoida lisäavulla loputtomiin.
Et ehkä tarkoittanut eutanasiaa, mutta sen laillistaminen auttaisi jo jonkin verran ja olisi ihan realistista. Lisäksi suomalaisista ylivoimainen enemmistö osa kannattaa sitä. Asiassa ei pitäisi olla galluppien perusteella mitään epäselvää, mutta jostain syystä asia ei etene.

Mutta kyllähän turhat hoidot jätetään tekemättä nykyäänkin ja hoitoja priorisoidaan. Ei 9-kymppinen saa samaa hoitoa kuin 2-kymppinen.
 
Et ehkä tarkoittanut eutanasiaa, mutta sen laillistaminen auttaisi jo jonkin verran ja olisi ihan realistista. Lisäksi suomalaisista ylivoimainen enemmistö osa kannattaa sitä. Asiassa ei pitäisi olla galluppien perusteella mitään epäselvää, mutta jostain syystä asia ei etene.

Mutta kyllähän turhat hoidot jätetään tekemättä nykyäänkin ja hoitoja priorisoidaan. Ei 9-kymppinen saa samaa hoitoa kuin 2-kymppinen.
Sitä että vanhuksen muita hajoavia elimiä ei tekohengitetä juurikin tarkoitin. Eli tarkoitin juuri sitä että vaikka ihminen melkein itsenäisesti osaisi vielä syödä mutta ei juuri kommunikoi eikä käy itsenäisesti vessassa yms. niin mielestäni olisi aika eutanasialle. Toki voidaan odottaa muutosta pari kuukautta mutta ei monta vuotta kuten nykyään.
 
Sitä että vanhuksen muita hajoavia elimiä ei tekohengitetä juurikin tarkoitin. Eli tarkoitin juuri sitä että vaikka ihminen melkein itsenäisesti osaisi vielä syödä mutta ei juuri kommunikoi eikä käy itsenäisesti vessassa yms. niin mielestäni olisi aika eutanasialle. Toki voidaan odottaa muutosta pari kuukautta mutta ei monta vuotta kuten nykyään.
No ei Suomessa aktiivisesti aleta vastentahtoisia (tai ilmaisukyvyttömiä) ihmisiä tappamaan. Not gonna happen.

Aktiivisesti voidaan jättää kyllä tehokkaimmat hoidot antamatta, kuten tapahtuukin.

Ja jos se eutanasia-asia nyt etenisi, eli että ihmiset sentään omasta tahdostaan pääsisivät pois, niin sekin olisi jo jotain.
 
No ei Suomessa aktiivisesti aleta vastentahtoisia (tai ilmaisukyvyttömiä) ihmisiä tappamaan. Not gonna happen.

Aktiivisesti voidaan jättää kyllä tehokkaimmat hoidot antamatta, kuten tapahtuukin.

Ja jos se eutanasia-asia nyt etenisi, eli että ihmiset sentään omasta tahdostaan pääsisivät pois, niin sekin olisi jo jotain.
Sehän voidaan sitten kysyä moneen kertaan esim yhden vuoden aikana. Haluatko jatkaa näin vai nukkua heräämättä koskaan? tms. Ja jos kieltävää vastausta ei tule, se on sitten ok. Mutta tietty eka askel olisi eutanasia niille joilla aivot vielä pelaa.
 
Jos ois vaikka Attendolla järkee päässä niin jättäis tuon nykyisen hoitajamitoituksen voimaan. Nyt ollut ihmisillä vähän mukavempaa töissä kun ei oo niin älytön kiire joka paikkaan. Kohta rupee taas saikkua pukkaamaan ennätystahtiin👍🏼
 
Sehän voidaan sitten kysyä moneen kertaan esim yhden vuoden aikana. Haluatko jatkaa näin vai nukkua heräämättä koskaan? tms. Ja jos kieltävää vastausta ei tule, se on sitten ok. Mutta tietty eka askel olisi eutanasia niille joilla aivot vielä pelaa.
No hoitotestamentin tai vaikka "eutanasiatestamentin" voisi jokainen halutessaan allekirjoittaa kun kykenee. Mutta aika epärealistista on kenenkään tappaminen kun ei ole tahdosta tietoa. Not gonna happen. Se on sitten eri asia, että voi olla erilaisia aktiivisen hoidon asteita...
 
No ei aivan taatusti yrittänyt ja sen luulisi jokaisen tajuavan viimeistään tässä vaiheessa jos olet yhtään hänen urakehitystään seurannut pääministeripestin jälkeen. Eihän häntä huvittanut jäädä edes kansanedustajaksi, kun oli tarjolla pääsy vähän isompiin ja kansainvälisempiin kuvioihin. Marinia ei ole koskaan ihmisen asiat kiinnostanut, vaan oma urakehitys ja rahantulo edellä on menty aina.
Jos tossa on kriteerit, niin kuka Suomen pääministereistä sitten on yrittänyt ajaa ns. ihmisten asiaa? Matti Vanhanen? Paavo Lipponen? Mauno Koivisto?
 
On hyvä kuulla, että kalliista ostopalveluista luovutaan mahdollisuuksien mukaan.

Erään tuttavan teini-ikäinen lapsi on ollut ajoittain jonkinlaisessa nuorisokodissa asumassa. Kuntayhtymä on ostanut paikkoja tältä nuorisokodilta ostopalveluna.

Nuorisokoti on takonut pääomistajalleen vuosittain noin 500.000 euron tuloja + siihen päälle pienempien omistajien tulot. Työvoiman laatu on kuulemma kehno, sillä palkkatasoltaan nuorisokoti on alueen matalimpia (jotenkinhan se tulos täytyy repiä).

Nuorten hyvinvointiin kuulemma panostetaan siten, että annetaan pelata pleikkarilla niin paljon kuin sielu sietää, kunhan ei aiheuta ongelmia eikä yritä lähteä hatkaan.

Lastensuojelu on sellainen ala, että vaimo sanoi että ei halua koskea pitkällä tikullakaan. Perhepalvelut toinen, eli suomeksi ongelmaperheet. Vammaispalvelut kolmas.
En ihmettele. Tuntuu että kun lastenhakkaamisesta haluttiin pois ja lastensuojelua saatiin kehitettyä niin mentiin ääripäästä toiseen ja homma taas perseellään. Nyt osa ei uskalla tai osaa enää kasvattaa lapsiaan. Jos kerran sanominen ei toimi niin liian usein näkee ihmisten luovuttavan ja laittavan syyksi päivähoidon, muut lapset tai koulun eivätkä kanna vastuuta kasvatuksesta. Perheiden ja nuorten ongelmat ovat jotenkin ilmeisesti vaikeita käsitellä, ehkä uskallusta tehdä oikein puuttuu. Nuorten hyvinvointiin jos panostettaisiin, rajoitettaisiin vähän sitä pleikkarin pelaamista. Lisää ulkoilua ilman puhelimia (menee ihan omalla painollaan liikunnalliseksi kavereiden kanssa ala-asteiässä) ja sitten kun ollaan kotona niin aikuisilta enemmän vuoropuhelua ja tunteiden käsittelyä (erityisesti kiukun ja pettymysten sietämistä!).

Viimeksi kuulin lapsen synttäreillä että kun vaari oli pysäyttänyt juoksevan esiteini-ikäisen lapsen sisällä niin poliisi kuulusteli vaaria, vanhempia ja lasta koska lapsi horjahti ja kaatui. Hulluksi on mennyt ja joka työkseen hoitaa lapsia on vielä tarkemman syynin alla koska ne vanhemmat syyttävät sitä mieluummin kuin itseään.

Vammaispalveluista kuulee äärimmäisen harvoin puhuttavan julkisuudessa, muutenkin on itselle jäänyt vaikutelma että siellä mennään myös aika pienin resurssein.
 
Ja hoitajiakin alalle on kyllä saatavilla tarpeeksi, mutta alan houkuttelevuus sitten onkin hyvin heikko, hoitamitoituksen nostolla pyrittiin osaltaan tekemään työstä houkuttelevampaa.
Taitaa olla ihan yleiseurooppalainen ongelma, ettei hoitoalalle ylipäätään ole todellisuudessa tarpeeksi henkilöstöä saatavilla.

Isot ikäluokat vanhenee ja elää entistä pidempään, jolloin hoidettavien määrä kasvaa. Samaan aikaan nykyisten ja tulevien työssäkäyvien ikäluokat on pienempiä, jolloin edes teoriassa alalle hakeutuvien määrä on aiempaa pienempi.

Nuoremmista ikäluokista yhä harvempi suuntaa hoitoalalle ja niistä alalle suuntautuvista yhä harvempi vanhustenhuoltoon koska kuten totesitkin, saman rahan saa helpommallakin ja kroonistuneen työvoimapulan vuoksi alalla on työntekijän markkinat.

Millään hoitajamitoituksella ei ratkaista ongelmaa jos hoitoalalle hakeutuvia ei ole tarpeeksi jo lähtökohtaisesti pienemmästä ikäluokasta. Pitovoimaan sillä toki voi olla jonkinlainen positiivinen vaikutus.

Ongelma tossa lakiin kirjatussa mitoituksessa on jo lähtökohtasesti se, että se koskee kaikkia hoivayksiköitä vaikka eri paikoissa potilaiden hoidontarve on erilainen. Jotkut mestat voi pyöriä hyvinkin pienemmällä henkilöstöllä jos potilaat on arkisissa asioissa omatoimisia, mutta esim muistisairauden vuoksi kaipaavat valvontaa. Toisessa paikassa mitoitus ei sitten olekaan riittävä jos potilaat on kaikki vuoteeseen hoidettavia tai kaikessa avustettavia. Ehkä parempi vaihtoehto olis määritellä jonkunlaiset raamit riittävän hoidon tasosta ja sitten oikeasti valvoa niiden toteutumista.

Muutenkin pitäis pyrkiä muuttamaan alan houkuttelevuutta siten, että nuorista ikäluokista mahdollisimman moni näkisi hoitoalan houkuttelevana vaihtoehtona ja hakeutuis alalle. Valitettavasti viime vuosina on kuitenkin menty päinvastaiseen suuntaan erilaisten hoitoalaspesifien pakkorokotus- ja pakkotyölakien sekä lakko-oikeuksien rajaamisten yms muodossa.
 
Sosiaalidemokraatit lupaavat jatkaa talouden tuhoamista voittaessaan seuraavat eduskuntavaalit:
Sdp:n luottamusresepti sisältää muun muassa veronkevennyksiä pieni- ja keskituloisille eläkeläisille sekä pienille yrityksille ja joidenkin sosiaaliturvaleikkausten perumisia.

Toisaalta Sdp kiristäisi listaamattomien yhtiöiden osinkotuloverotusta reilulla kädellä, kiristäisi perintöjen ja hyvätuloisten verotusta, lakkauttaisi teollisuuden sähköistämisen tuen, leikkaisi yritystuista ja maataloustuista.

Eli kupataan kaikkea mikä tuottaa entistäkin pahemmin ja käytetään raha äänien ostamiseen sellaisilta, jotka eivät mitään tuota. Lisäksi SDP:n sisällä on haluja vielä vahingollisemman politiikan ajamiseen:
Sdp:ssä on isohko joukko kansanedustajia ja tavallista kenttäväkeä, jotka katsovat Lindtmanin johdatelleen Sdp:n liian laimeaan suuntaan. Liian varovainen, liian vähän vasemmalla, liian vähän progressiivinen.
Suomi on tukevasti Venezuelan tiellä, valtion tulot supistuvat, kun talouden syömähammas on katkennut ja julkisen sektorin kulutusta pyritään silti vain paisuttamaan.
 

Espanjalainen ekonomisti ja globaalin talouden professori heittää melko synkkää tekstiä. Vaikka esimerkkinä käyttääkin Ranskaa, voi ranskankaltainen budjettialijäämä olla riskinä muillakin valtioilla lähitulevaisuudessa

  • lähes jokaisella länsimaisellakin valtiolla taloudenpito on alijäämäinen
  • valtiolainojen hinnanlasku vaikuttaa myös pankkien taseeseen pienentävästi
  • valtioidenvelka yleisemmin on vaarassa nousta jopa kolmanneksella vuoteen 2028
  • hallitukset eivät kohta pysty laskemaan liikkeeseen kaikkea tarvittavaa velkaa alijäämien rahoittamiseksi, koska velkakirjoille ei yksinkertaisesti löydy ostajia
  • kasvavat julkisen talouden alijäämät ja velka lakkaavat toimimasta väitettyinä talouskasvun välineinä
  • lisäksi ekonomisti varoittaa veronkorotuksista, sillä tuottavat aina vähemmän tuloja kuin lasketaan
  • valtioiden velkaantuminen saattaa aiheuttaa seuraavan kriisin ja talousromahduksen velkaantumisen kautta
Lisäksi mainitsee, että julkisten menojen jatkuva kasvu ruokkii inflaatiota, mikä tietenkin tekee kansalaisista köyhempiä sekä heikentää taloutta.

Vaikka sinänsä monista kohdista olenkin samaa mieltä, Suomen tämänhetkisiä leikkauksia katsoessa tulee mieleen vain että leikkauksilla säästyneitä varoja olisi pitänyt käyttää huomattavasti nykyhallitusta fiksummin tuomaan todellista talouskasvua. Nyt Suomessa vuoden 2025 talousarviossa valtion menot ovat 88,8 miljardia ja tulot 76,6 miljardia. 12,2 miljardin alijäämä rahoitetaan velalla. Velka olisi suurempi ilman leikkauksia, toisaalta monia leikkauksia on kritisoitu siitä että itseasiassa hidastavat talouskasvua, tai niillä ei ole merkitystä talouskasvun kannalta.
 
Julkisen sektorin tehottomuudesta... Työkaveri kertoi, miten hänen poikansa sähköasentajan opinnot amiksessa on sujunut.

Teoria-opetusta on minimaalisesti. Puolen vuoden jälkeenkään ei ole kerrottu, millaista kaapelia ja kuinka paksua, pitäisi käyttää missäkin paikassa. Oppimisen painopiste on konkreettisessa tekemisessä, joka tapahtuu siten, että opettaja näyttää kirjasta millainen asennus pitäisi tehdä ja häipyy sen jälkeen omille teilleen. Missään vaiheessa kukaan ei tule katsomaan miten työ sujuu ja olisiko siinä jotakin parannettavaa. Ensimmäiset työnäytöt oli kuulemma helmikuussa, eikä siihen mennessä kukaan ollut kertaakaan vaivautunut tarkastaman onko asennus hyväksyttävä.

Oppilaiden mukaan opettajilla ei ole mitään kontrollia ja he saattavat hävitä kesken päivän omille asioilleen, jauhamaan pashaa toisen opettajan kanssa varastoon, tai lähteä jopa kotiin. Opettajat saattavat olla useita tunteja päivässä poissa. Sillä välin suurehko osa oppilaista räppää kännykkää ja osa lähtee kaupungille.

Kokoomuksen mielestä tilanne on Ok, mitään ei tarvise tehdä. ...paitsi korottaa tietysti veroja, jotta amikseen saataisiin lisää opettajia tekemään ei-mitään.
Kuulimpa tässä, että eräässä ammattikoulutusyhtymässä saatiin päätökseen YT-neuvottelut, joissa päätettiin irtisanoa työntekijöitä.

Autopuolelta irtisanottiin kaksi henkilä: mitään aikaansaamaton laiskuri, sekä kaikkein aikaansaavin ja ammattitaitoisin opettaja(!?). Tämä ammattitaitoinen opettaja osasi mm. merkkikohtaisten autotesterien käytön, joita autopuolen ainutkaan toinen opettaja ei ollut vaivautunut koskaan opettelemaan ja sisäistämään.

Tuttavani kertoi minulle, että paras opettaja irtisanottiin luultavasti sen vuoksi, että hän oli yrittänyt patistaa oppilaitoksen johtoa laittamaan kuria muiden opettajien tekemättömyyteen, sekä panostamaan nykyaikaisten autojen korjaamisen opettamiseen. Muiden opettajien touhu on tasolla "näin vaihdetaan ABS-anturi vuoden 2001 Citroen Xsaraan". Tuttavani kutsui linjan toiminnasta vastannutta johtajaa "hyppyritukkaiseksi teflon-puvuksi". Nähtävästi tämä teflon-puku ratkaisi epäsuorasti häneen kohdistuneen kritiikin perisuomalaiseen johtajatyyliin, laittamalla häntä kritisoivan henkilön ensimmäisessä mahdollisessa tilanteessa ulkoruokintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkan vielä...

Kuultuani tuon ammattikoulutapauksen minua rupesi aivan käsittämättömän lujaa #tuttamaan ja ottamaan pannuun.

Jos julkisorganisaatioita johdetaan yleisesti tällaisilla periaatteilla, niin ei tarvitse ihmetellä miksi julkisen sektorin menot kasvavat alati hurjaa vauhtia. Mitkään säästötoimenpiteet eivät tule koskaan johtamaan järkeviin lopputuloksiin, jos lähes kaikissa toimenpiteissä päätöksenteko lähtee ensisijaisesti siitä, mikä toimenpiteen vaikutus on johtajiin ja heidän tukijoihin itseensä.

Hallituksen alaisuuteen tulisi perustaa uusi valtion tarkastusvirasto, jonka bonus-palkkaisilla virkamiehillä olisi poliisivaltuudet mennä tarkistamaan, monitoroimaan ja penkomaan minkä tahansa julkisomisteiden organisaation johdon toimintaa. Tämä on nähdäkseni ainoa tapa saada jotakin rotia tähän touhuun.
 
Sosiaalidemokraatit lupaavat jatkaa talouden tuhoamista voittaessaan seuraavat eduskuntavaalit:


Eli kupataan kaikkea mikä tuottaa entistäkin pahemmin ja käytetään raha äänien ostamiseen sellaisilta, jotka eivät mitään tuota. Lisäksi SDP:n sisällä on haluja vielä vahingollisemman politiikan ajamiseen:

Suomi on tukevasti Venezuelan tiellä, valtion tulot supistuvat, kun talouden syömähammas on katkennut ja julkisen sektorin kulutusta pyritään silti vain paisuttamaan.
Perintövero on kyllä täysin varastamiseen perustuva asenne ja demarit sitä haluavat viellä nostaa.
 
Jatkan vielä...

Kuultuani tuon ammattikoulutapauksen minua rupesi aivan käsittämättömän lujaa #tuttamaan ja ottamaan pannuun.

Jos julkisorganisaatioita johdetaan yleisesti tällaisilla periaatteilla, niin ei tarvitse ihmetellä miksi julkisen sektorin menot kasvavat alati hurjaa vauhtia. Mitkään säästötoimenpiteet eivät tule koskaan johtamaan järkeviin lopputuloksiin, jos lähes kaikissa toimenpiteissä päätöksenteko lähtee ensisijaisesti siitä, mikä toimenpiteen vaikutus on johtajiin ja heidän tukijoihin itseensä.

Hallituksen alaisuuteen tulisi perustaa uusi valtion tarkastusvirasto, jonka bonus-palkkaisilla virkamiehillä olisi poliisivaltuudet mennä tarkistamaan, monitoroimaan ja penkomaan minkä tahansa julkisomisteiden organisaation johdon toimintaa. Tämä on nähdäkseni ainoa tapa saada jotakin rotia tähän touhuun.

En usko, että tämä menisi kuten haluat. Autokratiat rakastavat käyttää samanlaisia rakenteita ja toi oli esimerkiksi Venäjällä yksi tapa miten Putin vahvisti omaa valtaa muualla tapahtunutta korruptiota vastaan. Tämä toimii niin kauan kunnes uusi virasto ymmärtää, että heidän ei tarvitse luopua vallastaan.
 
Taitaa olla ihan yleiseurooppalainen ongelma, ettei hoitoalalle ylipäätään ole todellisuudessa tarpeeksi henkilöstöä saatavilla.

Isot ikäluokat vanhenee ja elää entistä pidempään, jolloin hoidettavien määrä kasvaa. Samaan aikaan nykyisten ja tulevien työssäkäyvien ikäluokat on pienempiä, jolloin edes teoriassa alalle hakeutuvien määrä on aiempaa pienempi.

Nuoremmista ikäluokista yhä harvempi suuntaa hoitoalalle ja niistä alalle suuntautuvista yhä harvempi vanhustenhuoltoon koska kuten totesitkin, saman rahan saa helpommallakin ja kroonistuneen työvoimapulan vuoksi alalla on työntekijän markkinat.

Millään hoitajamitoituksella ei ratkaista ongelmaa jos hoitoalalle hakeutuvia ei ole tarpeeksi jo lähtökohtaisesti pienemmästä ikäluokasta. Pitovoimaan sillä toki voi olla jonkinlainen positiivinen vaikutus.

Ongelma tossa lakiin kirjatussa mitoituksessa on jo lähtökohtasesti se, että se koskee kaikkia hoivayksiköitä vaikka eri paikoissa potilaiden hoidontarve on erilainen. Jotkut mestat voi pyöriä hyvinkin pienemmällä henkilöstöllä jos potilaat on arkisissa asioissa omatoimisia, mutta esim muistisairauden vuoksi kaipaavat valvontaa. Toisessa paikassa mitoitus ei sitten olekaan riittävä jos potilaat on kaikki vuoteeseen hoidettavia tai kaikessa avustettavia. Ehkä parempi vaihtoehto olis määritellä jonkunlaiset raamit riittävän hoidon tasosta ja sitten oikeasti valvoa niiden toteutumista.

Muutenkin pitäis pyrkiä muuttamaan alan houkuttelevuutta siten, että nuorista ikäluokista mahdollisimman moni näkisi hoitoalan houkuttelevana vaihtoehtona ja hakeutuis alalle. Valitettavasti viime vuosina on kuitenkin menty päinvastaiseen suuntaan erilaisten hoitoalaspesifien pakkorokotus- ja pakkotyölakien sekä lakko-oikeuksien rajaamisten yms muodossa.

Oletko koskaan ollut töissä sellaisessa yksikössä, jollaista tuo mitoitus koskee? Sellaisessa yksikössä ei juuri ole enää omatoimisia asiakkaita. Päinvastoin, yksikköön ei usein edes pääse, vaikka täyttäisi kaikki kriteerit.

Ja aika paljon henkilökuntaa vaatii juurikin se liikkuvien asiakkaiden valvonta. Vuoteeseen hoidettava henkilö ei sieltä mihinkään karkaa.

Kun tehdään raskaasta työstä vielä raskaampaa, mutta palkat pysyvät alhaalla, ei se houkuttele myöskään henkilökuntaa työtä tekemään. Alalla kun saa saman ja paremmankin palkan myös kevyemmällä työllä.
 
Oletko koskaan ollut töissä sellaisessa yksikössä, jollaista tuo mitoitus koskee? Sellaisessa yksikössä ei juuri ole enää omatoimisia asiakkaita. Päinvastoin, yksikköön ei usein edes pääse, vaikka täyttäisi kaikki kriteerit.

Ja aika paljon henkilökuntaa vaatii juurikin se liikkuvien asiakkaiden valvonta. Vuoteeseen hoidettava henkilö ei sieltä mihinkään karkaa.

Kun tehdään raskaasta työstä vielä raskaampaa, mutta palkat pysyvät alhaalla, ei se houkuttele myöskään henkilökuntaa työtä tekemään. Alalla kun saa saman ja paremmankin palkan myös kevyemmällä työllä.
En varsinaisesti töissä, mutta työharjottelussa aikoinaan kyllä ja nykyisenkin työn puitteissa tulee ajoittain erilaisissa hoivalaitoksissa vierailtua ja niitä on moneen junaan. Osa on hoitolaitoksia ja osa ns. kodinomaisia asumisyksiköitä. Olen myös erittäin tietoinen siitä, että monet vanhukset jonottavat laitospaikkaa kotona vaikkeivät siellä enää pärjää koska paikkoja ei ole tarpeeksi.

Kirjoitin asiakkaista jotka ovat arkisissa asioissa omatoimisia. Tarkennetusti siis siinä määrin omatoimisia, että kykenevät esimerkiksi käymään vessassa ja syömään itsenäisesti, eli täysin omatoimisista ei ollut kyse.

Niissä mestoissa joissa itse olen käynyt, tarvitsee kulkutunnisteen tai koodin, että pääsee ulos eli ei niistäkään noin vaan karata.

Siitä olen samaa mieltä, että henkilöstö hakeutuu helpompiin hommiin kun saman rahan saa muualtakin ja kaikkialla on työvoimasta pulaa, kuten viestissäni kirjoitinkin.

Kokonaiskuvassa tähän liittyviä asioita ei kuitenkaan saada millään mitoituksella ratkottua jos alalla ei yksinkertaisesti ole riittävästi henkilöstöä. Toki on yksinkertaisempaa poliitikkona säätää hoitajamitoitus kuin alkaa oikeasti setvimään hoitoalan veto- ja pitovoimaongelmia. Etenkin kun osa ongelmista on lähtöisin alan sisältä, kuten paska johtaminen ja epäergonominen työvuorosuunnittelu tai kansan näkemyksistä yleisesti johtuvaa kuten hoitajien heikko arvostus.
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaiskuvassa tähän liittyviä asioita ei kuitenkaan saada millään mitoituksella ratkottua jos alalla ei yksinkertaisesti ole riittävästi henkilöstöä.
Robotit ja AI tulee vauhdilla. Tätä (surullista) kehitystä näkyy jo monissa maissa, ihmisten sijaan seurana on jokin pälättävä boksi ja robotti.
Esimerkkiartikkeli Japanin robottikehittelystä, ei tosin onneksi ole mennyt niin hyvin kuin toivoivat. Tilanne varmasti ns. räjähtää käsiin muuallakin kuin Suomessa.

In short, the machines failed to save labor. The care robots themselves required care: they had to be moved around, maintained, cleaned, booted up, operated, repeatedly explained to residents, constantly monitored during use, and stored away afterwards. Indeed, a growing body of evidence from other studies is finding that robots tend to end up creating more work for caregivers.
 
Robotit ja AI tulee vauhdilla. Tätä (surullista) kehitystä näkyy jo monissa maissa, ihmisten sijaan seurana on jokin pälättävä boksi ja robotti.
Juu ja aika paljon kotona asuvilla vanhuksilla näkee jo nyt sitä, että kotihoito on etäpalvelua eli videopuhelua kerran-pari viikossa eikä kukaan välttämättä käy säännöllisesti paikan päällä.

Ite uumoilen, että vanhuuden hoiva nojaa tulevaisuudessa suurimmalla osalla perheeseen. Tämähän on maailmassa yleinen ja aiemmin pohjoismaissakin käytetty malli, että mummo tai vaari muuttaa lastensa perheen luo asumaan kun ei enää yksin pärjää.

Toinen vaihtoehto on ulkoistaa palvelu yksityiselle palveluntuottajalle, mutta tämä koskee lähinnä sitä kansanosaa jolla on siitä varaa maksaa.
 
Juu ja aika paljon kotona asuvilla vanhuksilla näkee jo nyt sitä, että kotihoito on etäpalvelua eli videopuhelua kerran-pari viikossa eikä kukaan välttämättä käy säännöllisesti paikan päällä.

Ite uumoilen, että vanhuuden hoiva nojaa tulevaisuudessa suurimmalla osalla perheeseen. Tämähän on maailmassa yleinen ja aiemmin pohjoismaissakin käytetty malli, että mummo tai vaari muuttaa lastensa perheen luo asumaan kun ei enää yksin pärjää.

Toinen vaihtoehto on ulkoistaa palvelu yksityiselle palveluntuottajalle, mutta tämä koskee lähinnä sitä kansanosaa jolla on siitä varaa maksaa.
Tulee hieno järjestelmä, etelä-euroopan palvelut ja pohjois-euroopan verotus. ;)
 
Jos seuraavan virusaallon kanssa oltaisiin hiukan ronskimpia, niin saataisiin tätä huoltosuhdetta korjattua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 821
Viestejä
4 570 916
Jäsenet
75 282
Uusin jäsen
Tero T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom