• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Suomen valtion default 2030-luvulla

Ongelma on siinä että meidän mummo on ollut useamman kuukauden jonossa palveluasuntoon. Samaan aikaan läheinen palvelutalo on puolityhjä. Kuulemma mitään ei voi tehdä kun paikkoja ei vain ole.
Jos on yksityinen kovan rahan palvelutalo, niin ymmärrän.

Meilläpäin Attendo rakensi uuden palvelutalon ja laittoi suoriltaan tuplahinnan. Ha ei ostanut yhtään paikkaa ja talo seisoi tyhjänä. Sitten attendo osti kunnallisen palvelutalon ja purki sen. Problem solved. Sotea kairaa hanuriin paljolti muu kuin hyvinvointialueen toimiston pyylevät rouvat.
 
Jos on yksityinen kovan rahan palvelutalo, niin ymmärrän.

Meilläpäin Attendo rakensi uuden palvelutalon ja laittoi suoriltaan tuplahinnan. Ha ei ostanut yhtään paikkaa ja talo seisoi tyhjänä. Sitten attendo osti kunnallisen palvelutalon ja purki sen. Problem solved. Sotea kairaa hanuriin paljolti muu kuin hyvinvointialueen toimiston pyylevät rouvat.
Ei taida olla enää yhtään kunnallista palvelutaloa olla edes olemassa täällä. Ainoastaan lyhyt aikaisia paikkoja hoitavat itse.
 
Ei taida olla enää yhtään kunnallista palvelutaloa olla edes olemassa täällä. Ainoastaan lyhyt aikaisia paikkoja hoitavat itse.
Sitten saattaa olla mummon tapauksessa kyse siitä, että ha 2024 budjetti paukkuu. Ehkä sit ensi vuoden puolella paikka löytyy.

Yksityisellä mummo maksaa luokkaa 5000€/kk, jos pystyy itse syömään, käymään vessassa ym. Eläkkeestä toki otetaan osa. Olikohan 20% jätetään omaan käyttöön. Lopun maksaa yhteiskunta.

Vaimo tuossa huikkaa, että ha:lla on kilpailutettu kiintiö ostopaikoista. Yksityisellä voi olla tarjolla enemmän, kuin ha ostaa ja siksi on tyhjiäkin. Osa asiakkaista ei ota vastaan tarjottua paikkaa, vaan haluavat jonottaa johonkin tiettyyn haluamaansa yksikköön. Ha on lain mukaan tarjottava jotakin random paikkaa 90vrk kuluessa, mutta mummo voi kieltäytyä ja jäädä jonottamaan johonkin tiettyyn haluamaansa taloon
 
Viimeksi muokattu:
Yksityiset hoivafirmat alkavat älähdellä, koska hyvinvointialueet eivät enää osta niin paljoa kalliita ostopalveluita. Jospa tämä vähän suitsisi kustannuksia.

Säästöjä vaaditaan ja tuleekin vaatia. Kaupalliset firmat valitettavasti kärsivät. Vaimo on tämän homman ytimessä hyvinvointialueella. Kovaa sopeuttamista ja tehostamista ovat tehneet koko vuoden.

On hyvä kuulla, että kalliista ostopalveluista luovutaan mahdollisuuksien mukaan.

Erään tuttavan teini-ikäinen lapsi on ollut ajoittain jonkinlaisessa nuorisokodissa asumassa. Kuntayhtymä on ostanut paikkoja tältä nuorisokodilta ostopalveluna.

Nuorisokoti on takonut pääomistajalleen vuosittain noin 500.000 euron tuloja + siihen päälle pienempien omistajien tulot. Työvoiman laatu on kuulemma kehno, sillä palkkatasoltaan nuorisokoti on alueen matalimpia (jotenkinhan se tulos täytyy repiä).

Nuorten hyvinvointiin kuulemma panostetaan siten, että annetaan pelata pleikkarilla niin paljon kuin sielu sietää, kunhan ei aiheuta ongelmia eikä yritä lähteä hatkaan.
 
Lastensuojelu on sellainen ala, että vaimo sanoi että ei halua koskea pitkällä tikullakaan. Perhepalvelut toinen, eli suomeksi ongelmaperheet. Vammaispalvelut kolmas.
 
Ongelma on siinä että meidän mummo on ollut useamman kuukauden jonossa palveluasuntoon. Samaan aikaan läheinen palvelutalo on puolityhjä. Kuulemma mitään ei voi tehdä kun paikkoja ei vain ole.

Näin se nykyään menee.

Hoitoarvion mukaan hoivapaikka tarvitaan, paikkoja ei muka ole. Sitten henki meinaa lähteä, kun mummo tai pappa lähtee hortoilemaan pakkaseen, keittolevy jää päälle, takan pelti laitetaan kiinni liian aikaisin. Sitten paikka löytyy heti.
 
Semmoistahan se on puun ja kuoren välissä. Omaisille ei mikään riitä, vaaditaan kaikkea mahdollista ja toinen mokoma mahdotonta. Samalla pitäisi saada kustannukset pidettyä kurissa. Vaimollakin joukko ammattivalittajia, jotka tekevät kantelun kerran viikossa. Osan avi jo laittaa suoraan roskakoriin, eivätkä edes päädy vaimon pöydälle.

Tuossa Attendo sanoo joutuvansa irtisanomaan 150 hoitajaa. Sattumoisin määrä on juuri se, minkä verran hoitajamitoitus pienenee ensi vuonna. Krokotiilinkyyneleitä. Vaimo sanoi, että kansan tunteisiin vetoavaa Attendon propagandaa. Sannan hallitus laittoi mitoituksen överiksi ja nyt sitä otetaan vähän takaisinpäin.
 
On kai se aika selvää että tällaisessa mummojen ja pappojen maassa vanhustenhoitoon menee paljon rahaa. Tämä väestön ikärakenne nyt on mitä on, ja sen korjaaminen on tässä vaiheessa vaikeaa.
 
No se mitoitus ei kylläkään ollut mitenkään överi. Mitoituksen kiristys tarkoittaa vaan sitä, että ne teidän papat ja mammat vaan makaa paskassaan taas vähän pidemmän aikaa, hoitaja käy kääntämässä vähän harvemmin ja ulos pääsee ehkä kerran viikossa kesällä. Ja toki kiristys tarkoittaa entistä paskempia työoloja eli niitä hoitajia saadaan rekryttyä taas vähän vähemmän, kun kukaan tervejärkinen ei sitä hommaa halua tehdä.
Mutta tätä me halutaan äänestäjinä.
 
Sanna nosti mitoituksen 0,5 -> 0,7. Käytännössä tarkoitti sitä, että Suomessa ei ollut niin paljoa hoitajia, mitä se käytännössä vaati. Nyt pudotetaan 0,7 -> 0,65. Siksi Attendo vähentää 150 henkeä. Attendo ei tee hyväntekeväisyyttä, eikä pidä rivissä yhtään hoitajaa enempää, kuin mitä laki minimissä määrää.
 
Sanna nosti mitoituksen 0,5 -> 0,7. Käytännössä tarkoitti sitä, että Suomessa ei ollut niin paljoa hoitajia, mitä se käytännössä vaati. Nyt pudotetaan 0,7 -> 0,65. Siksi Attendo vähentää 150 henkeä. Attendo ei tee hyväntekeväisyyttä, eikä pidä rivissä yhtään hoitajaa enempää, kuin mitä laki minimissä määrää.

Jos hoitajia ei ollut tarpeeksi, niin miten niitä voi nyt irtisanoa?
 
Sanna nosti mitoituksen 0,5 -> 0,7. Käytännössä tarkoitti sitä, että Suomessa ei ollut niin paljoa hoitajia, mitä se käytännössä vaati. Nyt pudotetaan 0,7 -> 0,65. Siksi Attendo vähentää 150 henkeä. Attendo ei tee hyväntekeväisyyttä, eikä pidä rivissä yhtään hoitajaa enempää, kuin mitä laki minimissä määrää.
Surullista tässä on se, että Sanna näyttäytyy edelleen vasemmistolaisille, vihreille ja osalle sivistysporvareistakin jonkinasteisena sankarina, joka ajoi toimillaan ihmisten asiaa. Kun asioita miettii pidemmälle, tulee vaikeaksi hahmottaa minkä tahojen asiaa Sanna loppujen lopuksi ajoi (muiden kuin itsensä)?

Ei tarvitse olla kummoinen älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että mitoitusvaatimuksen nostaminen tilanteessa, jossa koulutetusta työvoimasta on pulaa, johtaa palkkojen nousuun ja palkkakilpailuun julkisen ja yksityissektorin välillä.

Ei myöskään tarvitse olla älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että Attendolla, Mehiläisellä ja muilla vastaavilla on ollut pitkään tahtotilana houkutella osaavimmat tekijät julkiselta palkkalistoilleen, minkä jälkeen on mahdollista sanella hinnat julkiselle sektorille ja hoitoa haluaville yksityispotilaille.

Sanna pelasi yksityisten terveysjättien pussiin mitoitusvaatimussekoilullaan.

Noh.. ensi vuosikymmenellä ei tarvitse enää miettiä onko mitoitusvaatimus 0,5 vai 0,65. Hoitoa tulee saamaan ainoastaan ne, joilla on pinkka kunnossa.
 
Surullista tässä on se, että Sanna näyttäytyy edelleen vasemmistolaisille, vihreille ja osalle sivistysporvareistakin jonkinasteisena sankarina, joka ajoi toimillaan ihmisten asiaa. Kun asioita miettii pidemmälle, tulee vaikeaksi hahmottaa minkä tahojen asiaa Sanna loppujen lopuksi ajoi (muiden kuin itsensä)?

Ei tarvitse olla kummoinen älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että mitoitusvaatimuksen nostaminen tilanteessa, jossa koulutetusta työvoimasta on pulaa, johtaa palkkojen nousuun ja palkkakilpailuun julkisen ja yksityissektorin välillä.

Ei myöskään tarvitse olla älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että Attendolla, Mehiläisellä ja muilla vastaavilla on ollut pitkään tahtotilana houkutella osaavimmat tekijät julkiselta palkkalistoilleen, minkä jälkeen on mahdollista sanella hinnat julkiselle sektorille ja hoitoa haluaville yksityispotilaille.

Sanna pelasi yksityisten terveysjättien pussiin mitoitusvaatimussekoilullaan.

Noh.. ensi vuosikymmenellä ei tarvitse enää miettiä onko mitoitusvaatimus 0,5 vai 0,65. Hoitoa tulee saamaan ainoastaan ne, joilla on pinkka kunnossa.

En tiedä oletko koskaan ollut töissä ikäihmisten hoivassa, mutta ei tarvitse olla kummoinen älyn jättiläinen ymmärtääkseen, että sillä mitoituksella on aika suuri merkitys siihen, millaista hoivaa ikäihminen saa. Ja hoitajiakin alalle on kyllä saatavilla tarpeeksi, mutta alan houkuttelevuus sitten onkin hyvin heikko, hoitamitoituksen nostolla pyrittiin osaltaan tekemään työstä houkuttelevampaa. Pääasiassa nuoret alalle tulevat eivät suuntaa ikäihmispuolelle, koska paremman palkan saa kevyemmälläkin työllä. Jatkossa vielä enemmän näin.

Yksi osa heikkoa houkuttelevuutta on raskas työ ja kiire. Nyt tämä raskaus ja kiire pahenevat, joten hoitajapula tuskin helpottaa. Samaan hoivan piiriin tulevat ikäihmiset ovat entistä heikkokuntoisempia, kuten aikaisemmin todettiin, edes hoivan kriteerit täyttävät ikäihmiset eivät säästösyistä usein sinne pääse. Esimerkiksi 80-luvulla vanhainkodeissa hoidettavat olivat paljon kevyempiä.

Aikaisemmassa viestissä mitoituksen laskeminen oli muuten virheellisesti ilmoitettu. Hoitajamitoitus ei milloinkaan noussut 0,7:ään. Nyt lasku tapahtuu 0,65 -> 0,6.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 619
Viestejä
4 552 482
Jäsenet
75 032
Uusin jäsen
Lepummi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom