• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Kuten aikaisemmin kirjoitin, asumistuella on varmasti vaikutuksensa asumisen hintaan, mutta se ei näytä olevan olleenkaan niin suuri, kuin mitä esitetään.

Sehän se parantaa työllisyyttä, kun työttömät siirtyvät alueilta, joilla on töitä, alueille, joissa ei ole.
Jos ei ole kolmeen vuoteen löytänyt töitä, ei niitä luultavasti tule jatkossakaan tekemään. Työelämään paluun todennäköisyys romahtaa jo vuoden työttömyyden jälkeen hyvin pieneksi.

Ainahan voi muuttaa takaisin jos töitä löytyy. Ei muiden pidä maksaa odotusajalta asuntoa kalliimmalta alueelta.
 
Itselleni pisti silmään tuossa puurojutussa hinta. Lainaus artikkelista:

Millä hitolla riisipuuron hinnaksi saadaan tuollainen summa? Laadukas Kokkikartanon riisipuuroannos maksaa päälle 2 euroa eikä tuota tappiolla myydä. Puurotarjoilun lopettamisen sijaan pitäisi mielestäni kilpailuttaa asia uusiksi. Joku tuossa on vetänyt hyvät massit välistä myymällä käytännössä ilmaista puuroa.
Hinta on se, koska sen myynyt yritys on sen noin hinnoitellut ja nuo tyhmät sen tuolla hinnalla tilanneet. Syyttävä sormi osoittaa tilauksen tehneeseen.
 
Jos ei ole kolmeen vuoteen löytänyt töitä, ei niitä luultavasti tule jatkossakaan tekemään. Työelämään paluun todennäköisyys romahtaa jo vuoden työttömyyden jälkeen hyvin pieneksi.

Ainahan voi muuttaa takaisin jos töitä löytyy. Ei muiden pidä maksaa odotusajalta asuntoa kalliimmalta alueelta.

Asumistuki ei tälläkään hetkellä kata markkinavuokria, etenkään kasvukeskuksissa. Toimeentulotuellahan noita eroja on katettu, ei asumistuella.

Mutta edelleen tällä asialla puuhastelu on näpertelyä. Automaattisesta vakauttajasta keskustellaan täällä aika vähän siihen nähden, kuinka paljon enemmän merkitystä sillä on.
 
Asumistuki ei tälläkään hetkellä kata markkinavuokria, etenkään kasvukeskuksissa. Toimeentulotuellahan noita eroja on katettu, ei asumistuella.

Mutta edelleen tällä asialla puuhastelu on näpertelyä. Automaattisesta vakauttajasta keskustellaan täällä aika vähän siihen nähden, kuinka paljon enemmän merkitystä sillä on.
Sillä ei ole mitään merkitystä minkä nimistä se tuki on, jos se kuitenkin käytetään asumiseen....
 
Totta kai sillä on, koska ne toimivat eri lailla ja eri lainsäädännön perusteella.
Vastikkeetonta tulonsiirtoa jolla maksetaan asuminen. Kun molempia käytetään asunnon maksamiseen niin ainoa ero on nimi.

Tulisipa 700€/kk perustulo ja lopettaisi nämä eri nimillä tarjottavat himmelit. Vielä parempi olisi kun rahaa ei annettaisi lainkaan, vaan yhteismajoituksessa katto pään päälle ja juureskeittoa.
 
Vastikkeetonta tulonsiirtoa jolla maksetaan asuminen. Kun molempia käytetään asunnon maksamiseen niin ainoa ero on nimi.

Tulisipa 700€/kk perustulo ja lopettaisi nämä eri nimillä tarjottavat himmelit. Vielä parempi olisi kun rahaa ei annettaisi lainkaan, vaan yhteismajoituksessa katto pään päälle ja juureskeittoa.
Se ongelma vaan on, että kaikille ei riitä töitä Suomessa. Viimeisin työ mihin hain sai 143 hakemusta ja sitä edellinen 150. Kuulin että yhteen Lidliin oli useampi sata hakemusta. Työtä vaan ei ole riittävästä tarjolla. Tämä tarkoittaa, että yhä useampi vajoaa tahtomattaan köyhyyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Vastikkeetonta tulonsiirtoa jolla maksetaan asuminen. Kun molempia käytetään asunnon maksamiseen niin ainoa ero on nimi.

Tulisipa 700€/kk perustulo ja lopettaisi nämä eri nimillä tarjottavat himmelit. Vielä parempi olisi kun rahaa ei annettaisi lainkaan, vaan yhteismajoituksessa katto pään päälle ja juureskeittoa.

Toimeentulotuki on viimesijainen etu, se toimii ihan eri tavalla kuin asumistuki.

Perustulo ei lopeta muuta sosiaaliturvaa. Ihmisten tilanteet poikkeavat sen verran toisistaan, että pelkällä perustulolla sitä ei ratkaista.

Tuota jälkimmäistähän on kokeiltukin. Ei se oikein hyvin toiminut ja on maita, joissa se on normi. Ei niillä mailla kovin hyvin mene.
 
Minusta tää tuki asia saa ihan kohtuutonta huomiota kuluna. Jos vaikka 250 000 työtöntä saisi yhtäkkiä matala palkka duunin niin eihän siinä pienene valtion menot kuin noin 3 miljardia ja 9 miljardia jäisi kurottavaksi.
 
Minusta tää tuki asia saa ihan kohtuutonta huomiota kuluna. Jos vaikka 250 000 työtöntä saisi yhtäkkiä matala palkka duunin niin eihän siinä pienene valtion menot kuin noin 3 miljardia ja 9 miljardia jäisi kurottavaksi.
Laskeppa tuolle hintalappu korkoineen vaikkapa 10 vuodelle.

Lisäksi tuollainen työllisten määrän lisääntyminen näkyisi varmasti massiivisena talouskasvuna, vaikka nuo olisivat edes matalan tuottavuuden töissä. Olisi enemmän voittojakin verotettavaksi.
 
Minusta tää tuki asia saa ihan kohtuutonta huomiota kuluna. Jos vaikka 250 000 työtöntä saisi yhtäkkiä matala palkka duunin niin eihän siinä pienene valtion menot kuin noin 3 miljardia ja 9 miljardia jäisi kurottavaksi.
Mutta kyllähän siitä iso potti tulee kun nuo 250k pystyvät kuluttamaan. Jos jokainen noista entisistä työttömistä pystyisi esimerkiksi käymään kerran kuukaudessa ulkona syömässä, niin siinä on jo 250k ravintolakäyntiä lisää kuukaudessa.
 
Puopolon podcastissä käsitellään suomalaista "maan tapaa", joka on yksi merkittävistä syistä alati kasvaviin budjettivajeisiin. Julkinen sektori suorittaa erilaisia yhteiskunnalle tappiollisia järjestelyitä sen vuoksi, että pieni piiri saisi kerättyä taloudellisen hyödyn.

Vantaan kaupunginvaltuustossa istunut Tuukka Saimen kertoo, että Suomessa on suuri määrä rakenteellista korruptiota, jossa vanhat puolueet käyvät sulle-mulle kauppaa. Hän mainitsee, että esimerkiksi kuntien päätöksenteossa "eräs oikeistopuolue" pystyy siirtämään kunnan kiinteistöomaisuutta lähipiirinsä nimiin ja vasemmistopuolueet tietoisesti sulkevat tältä silmänsä. Vastaavasti vasemmistopuolueiden etupiireillä saattaa olla kiinteistöjä, joista kunta vuokraa tiloja ylihintaan. Tässä tilanteessa "eräs oikeistopuolue" sulkee silmänsä.

Puopolon pyynnöstä Saimen kertoo konkreettisen esimerkin:

Kaupunki halusi rakennuttaa urheiluhallin siten, että rakennus jää yksityisten rakennuttajien omistukseen. Sopimuksessa kaupunki sitoutui tukemaan rahoituksen hankkimisessa ja vuokraamaan hallia viisi vuotta, käyttäen vuokriin "miljoonia euroja" vuodessa.

Olisi ajatellut, että urakkakilpailuun olisi ollut tunkua. Mutta ei... projektin sisältö määritettiin niin kummallisesti, että kilpailuun osallistui vain kaksi ehdokasta. Saimenin mukaan toinen ehdokas oli puhdas bulvaani, joka osallistui kilpailuun vain siksi, että kilpailuun saadaan enemmän kuin yksi osallistuja. Bulvaani jäikin sitten pois kilpailusta kesken prosessin, joten jäljelle jäi yksi tarjoaja, jolla on erittäin läheiset suhteet suuriin puolueisiin.

Halliprojekti on käynnistynyt ja sitä pyörittävät projektin kokoon nähden pers'aukiset tahot. Kaupungin ostolupauksen ansiosta he kuitenkin saivat rahoituslaitoksista rahoituksen projektille.

 
Jatkan vielä hieman edellisten viestin aihetta.

Tutkija Henri Memosen mukaan suuret kansainväliset yritykset lahjovat urakoita valmistelevia johtajia ja virkamiehiä lupauksella urakan jälkeisestä kovapalkkaisesta työurasta kansainvälisessä yrityksessä. Memonen kertoo esimerkiksi, miten väylävirastolle pitkäaikaista urakkaa valmistellut virkamies siityi urakoitsijan valinnan jälkeen ko. yritykseen johtamaan liiketoimintaa.

Saimen kutsuu ilmiötä pyöröovi-ilmiöksi, jossa virkamiehet ja poliitikot siirtyvät palkintona urakan voittaneen yrityksen palkkalistoille. Tätä tapahtuu jatkuvasti, mutta poliitikoilla ja virkamiehillä ei ole minkäänlaista intressiä lopettaa tätä veronmaksajille todella haitallista ilmiötä. Saimen kertoo esimerkin ratikkahankkeesta, jossa keskeisenä päätöksentekijänä toiminut henkilö siirtyi rakentamispäätöksen synnyttyä kansainväliseen yritykseen palkkalistoille.

Saimenin mukaan suomalaisilla merkittävillä puolueilla on liian hyvät suhteet mediaan. Tämän vuoksi suomalainen media sulkee tarkoituksellisesti silmänsä, eikä toimi vallan vahtikoirana kuten demokraattisissa valtioissa. Salmen sanoo, että yksittäisen rivipoliitikon on hyvin vaikea lähteä toimimaan systeemiä vastaan. Salmen on itse tehnyt neljä ilmoitusta tuomioistuimiin ja huomannut, miten niissä nousee seinä vastaan.
 
Puopolon podcastissä käsitellään suomalaista "maan tapaa", joka on yksi merkittävistä syistä alati kasvaviin budjettivajeisiin. Julkinen sektori suorittaa erilaisia yhteiskunnalle tappiollisia järjestelyitä sen vuoksi, että pieni piiri saisi kerättyä taloudellisen hyödyn.

Vantaan kaupunginvaltuustossa istunut Tuukka Saimen kertoo, että Suomessa on suuri määrä rakenteellista korruptiota, jossa vanhat puolueet käyvät sulle-mulle kauppaa. Hän mainitsee, että esimerkiksi kuntien päätöksenteossa "eräs oikeistopuolue" pystyy siirtämään kunnan kiinteistöomaisuutta lähipiirinsä nimiin ja vasemmistopuolueet tietoisesti sulkevat tältä silmänsä. Vastaavasti vasemmistopuolueiden etupiireillä saattaa olla kiinteistöjä, joista kunta vuokraa tiloja ylihintaan. Tässä tilanteessa "eräs oikeistopuolue" sulkee silmänsä.

Puopolon pyynnöstä Saimen kertoo konkreettisen esimerkin:

Kaupunki halusi rakennuttaa urheiluhallin siten, että rakennus jää yksityisten rakennuttajien omistukseen. Sopimuksessa kaupunki sitoutui tukemaan rahoituksen hankkimisessa ja vuokraamaan hallia viisi vuotta, käyttäen vuokriin "miljoonia euroja" vuodessa.

Olisi ajatellut, että urakkakilpailuun olisi ollut tunkua. Mutta ei... projektin sisältö määritettiin niin kummallisesti, että kilpailuun osallistui vain kaksi ehdokasta. Saimenin mukaan toinen ehdokas oli puhdas bulvaani, joka osallistui kilpailuun vain siksi, että kilpailuun saadaan enemmän kuin yksi osallistuja. Bulvaani jäikin sitten pois kilpailusta kesken prosessin, joten jäljelle jäi yksi tarjoaja, jolla on erittäin läheiset suhteet suuriin puolueisiin.

Halliprojekti on käynnistynyt ja sitä pyörittävät projektin kokoon nähden pers'aukiset tahot. Kaupungin ostolupauksen ansiosta he kuitenkin saivat rahoituslaitoksista rahoituksen projektille.


Olettaisin, että Elmon jäähallista on kyse? Siinä Vantaan kaupunki sitoutuu ostamaan jääaikaa 15 vuoden ajan, 216 000 eurolla vuodessa. Samaan aikaan kaupunki perii 49 000 euroa vuodessa tontinvuokraa (tämä sidottu elinkustannusindeksiin). Eli kaupunki ei siis osta viiden vuoden ajan ja miljoonilla vuodessa jääaikaa. Kun hallin talousarvio on 20 miljoonaa, niin voi sanoa riskin kyllä olevan siellä yksityisellä puolella. Vähän nyt valtuutetulla juttu menee eri tavalla kuin mitä todellisuus on, mutta Puopolossa tuskin tarkistellaan, pitävätkö jutut paikkansa.

Rakennuslupaa hankkeella ei vielä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavaa lukea huolestumisia velkaantumisesta samalla kun suunnitellaan ainakin 10 miljardin lisävelkaa millä ostetaan uutta sotakalustoa puolustusvoimille (ei sisällä määrärahojen nousua). Tulee mieleen hölmöläiset ketkä yrittivät kantaa säkillä valoa torppaansa. Niin kauan kuin piikki on auki sotahommiin on ihan turha miettiä velkaantumisen katkaisemista.
 
Huvittavaa lukea huolestumisia velkaantumisesta samalla kun suunnitellaan ainakin 10 miljardin lisävelkaa millä ostetaan uutta sotakalustoa puolustusvoimille (ei sisällä määrärahojen nousua). Tulee mieleen hölmöläiset ketkä yrittivät kantaa säkillä valoa torppaansa. Niin kauan kuin piikki on auki sotahommiin on ihan turha miettiä velkaantumisen katkaisemista.
Eiko ne rahat kuitenkin liiku siina 4% osuudessa bkt aika tasaisesti joten ei siella mikaan loputon piikki ole auki. Sita voit miettie etta paljonko Ukraina saasti siina etta olivat vuositolkulla alle 2%.
 
Eiko ne rahat kuitenkin liiku siina 4% osuudessa bkt aika tasaisesti joten ei siella mikaan loputon piikki ole auki. Sita voit miettie etta paljonko Ukraina saasti siina etta olivat vuositolkulla alle 2%.
Ei tarvitse mennä Ukrainaan asti kun voi lukea ihan kotimaisten puolustuksesta säästöjä hakeneiden poliitikkojen kommentteja ennen ja jälkeen talvisodan.

Eihän tuo 10 miljardia jaettuna useille vuosille ole edes mitään verrattuna siihen että joka vuosi menee arviolta se 5-10 miljardia kehitysapuihin ja muihin humanitäärisiin maahanmuuttohaihatteluihin kun kaikki kulut ynnätään.
 
Ei tarvitse mennä Ukrainaan asti kun voi lukea ihan kotimaisten puolustuksesta säästöjä hakeneiden poliitikkojen kommentteja ennen ja jälkeen talvisodan.

Eihän tuo 10 miljardia jaettuna useille vuosille ole edes mitään verrattuna siihen että joka vuosi menee arviolta se 5-10 miljardia kehitysapuihin ja muihin humanitäärisiin maahanmuuttohaihatteluihin kun kaikki kulut ynnätään.
Pakkoruotsiin ja kaksikielisyyteen menee helposti miljardi-pari, mutta tällaisten laskeskelu on miltei rikos, ja tabu nyt joka tapauksessa. Epäsuoria kustannuksia on toisaalta hyvin vaikeaa edes laskea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 176
Viestejä
4 546 828
Jäsenet
74 937
Uusin jäsen
alcksi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom