• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen oikeusjärjestelmän järjettömyys

Loistavaa öyhötystä! Eiköhän pistetä vielä iäksi häkkiin kaikki ne jotka eivät äänestä PS missä tahansa vaaleissa.

Siis eihän ensikertalaisuuden rajaaminen tai ensikertalaisten alennuskertoimien kiristäminen ole mitään öyhötystä. Näitä muutoksia on tekemässä koko hallitus, eli myös Kok + KD + Rkp.

Häkkiin pistäminen puoluekannan mukaan kuuluu Venäjän toimintatapoihin, ei Suomen.
 
Siis eihän ensikertalaisuuden rajaaminen tai ensikertalaisten alennuskertoimien kiristäminen ole mitään öyhötystä. Näitä muutoksia on tekemässä koko hallitus, eli myös Kok + KD + Rkp.

Häkkiin pistäminen puoluekannan mukaan kuuluu Venäjän toimintatapoihin, ei Suomen.
Mielestäni ensikertalaisuudessa on huonoa vain se ettei se ole oikeasti ensikertalainen. Voit käytännössä olla noin 3 vuoden välein ensikertalainen jos et ole saanut JR-leimaa.
Suurin ongelma on oikeusjärjestelmän ruuhkautuminen joka aiheuttaa heikomman aineksen rikoksien jatkamisen. Tämän korjaamisen pitäisin prioriteetti ykkösenä vaikka se olisi "saunan taakse" porukan mielestä liian kevyttä.
 
Jos porukka oikeen luulee että Elinikäinen vankilatuomio vähentää rikosta niin voi vaan katsoa Maat missä on sellasta ja ihmetellä onko näin käynyt.
 
Jos porukka oikeen luulee että Elinikäinen vankilatuomio vähentää rikosta niin voi vaan katsoa Maat missä on sellasta ja ihmetellä onko näin käynyt.
Meinaatko, että se jäbä joka tappaa tai murhaa jonkun 13v välein, tekisi sen jos se istuisi 13v sijaan 30v? Eihän se pitkä elinkautinen ennaltaehkäise rikoksia ihmisten kohdalla jotka ei vain pysty kontrolloimaan toimiaan. Ainoastaan pitkät tuomiot saattaa ehkäistä fiksujen ihmisten harkittuja rikoksia.
 
Jos porukka oikeen luulee että Elinikäinen vankilatuomio vähentää rikosta niin voi vaan katsoa Maat missä on sellasta ja ihmetellä onko näin käynyt.
Tiettyjen yksilöiden kohdalla on varmasti järkevää pitää vaikka loppuun asti ovien takana. Oli se sitten sairaala tai vankila. Onhan näitä esimerkkejä, ja jos on vaikka kolme raatoa takana ja neljäs todennäköisesti edessä, voisi olla järkevää olla päästämättä ulos.
 
Suomessa näyttää tapahtuneen jonkinasteinen hiljainen vallankaappaus, jossa harvalukuinen joukko lakioppineita on ottanut koko maan hallintaansa ideologisesti värittyneillä lain tulkinnoillaan. Suomeen on luotu lakitulkinnoilla eräänlainen putki, jota on kuljettava vaikka se johtaisi koko maan tuhoon ja yhteiskuntajärjestelmän romahtamiseen.

Nyt korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi on ärähtänyt vaatimuksista erottaa apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen sen jälkeen kun Puumalainen kieltäytyi sulkemasta rajaa Venäjän organisoiman hybridihyökkäyksen vuoksi. Kuusniemen mukaan viime aikainen keskustelu rapauttaa oikeusvaltiota ja on tie diktatuuriin jossa hallitus tai diktaattori voi yksin päättää asioista. Kuusiniemi sanoo, että kansainvälisiä sopimuksia on noudatettava myös kriisien aikana (vaikka se tarkoittaisi koko yhteiskunnan tuhoutumista).

Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi nämä ihmiset, joiden palkan me maksamme, toimivat tällä tavalla. Onko heidän ajattelunsa muotoutunut tällaiseksi, kun koko virkaura on vietetty samalla tavalla ajattelevien rinkireivaajien kanssa? Kiillottavatko he omaa kilpeään asettaessaan Venäjän rajalle tuottamien sosiaaliturvapakolaisten oikeudet suomalaisten veronmaksajien oikeuden edelle? Ohjaako heitä jokin ulkoinen taho maan etujen vastaiseen toimintaan?

 
Ehkä vain oman pepun turvaaminen? On sekin motivaation mahdollisuus miksi toimia noin. Kannattaisi vinkumisen sijaan hallituksen miettiä kovasti mistä laeista pitää irtautua asap, ja mitä uusia lakeja pitää säätää että tilanne saadaan kuntoon vastustuksesta huolimatta. Juupas eipäs väittely sataa pelkästään venäjän laariin, ja kalliiksi tulee jo kesään mennessä (miljardeja uusista siirtolaisista ym ihanuudet).
 
Suomessa näyttää tapahtuneen jonkinasteinen hiljainen vallankaappaus, jossa harvalukuinen joukko lakioppineita on ottanut koko maan hallintaansa ideologisesti värittyneillä lain tulkinnoillaan. Suomeen on luotu lakitulkinnoilla eräänlainen putki, jota on kuljettava vaikka se johtaisi koko maan tuhoon ja yhteiskuntajärjestelmän romahtamiseen.

Nyt korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi on ärähtänyt vaatimuksista erottaa apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen sen jälkeen kun Puumalainen kieltäytyi sulkemasta rajaa Venäjän organisoiman hybridihyökkäyksen vuoksi. Kuusniemen mukaan viime aikainen keskustelu rapauttaa oikeusvaltiota ja on tie diktatuuriin jossa hallitus tai diktaattori voi yksin päättää asioista. Kuusiniemi sanoo, että kansainvälisiä sopimuksia on noudatettava myös kriisien aikana (vaikka se tarkoittaisi koko yhteiskunnan tuhoutumista).

Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi nämä ihmiset, joiden palkan me maksamme, toimivat tällä tavalla. Onko heidän ajattelunsa muotoutunut tällaiseksi, kun koko virkaura on vietetty samalla tavalla ajattelevien rinkireivaajien kanssa? Kiillottavatko he omaa kilpeään asettaessaan Venäjän rajalle tuottamien sosiaaliturvapakolaisten oikeudet suomalaisten veronmaksajien oikeuden edelle? Ohjaako heitä jokin ulkoinen taho maan etujen vastaiseen toimintaan?

Vallan kolmijako ei ilmeisesti ole tuttu käsite. Opetettiin muistaakseni ylä-asteella mutta eihän sitä kaikkea voi muistaa.
Se eduskunta kyllä pystyy niitä lakeja muuttamaan jos halua löytyy. Ja tuo "ärähtely" viittaa lähinnä iltapäivä lehtiin. Välillä siellä ärähdellään, murahdellaan tai jopa komennetaan.
 
Vallan kolmijako ei ilmeisesti ole tuttu käsite. Opetettiin muistaakseni ylä-asteella mutta eihän sitä kaikkea voi muistaa.
Se eduskunta kyllä pystyy niitä lakeja muuttamaan jos halua löytyy. Ja tuo "ärähtely" viittaa lähinnä iltapäivä lehtiin. Välillä siellä ärähdellään, murahdellaan tai jopa komennetaan.
Ongelma tässä oli lähinnä kun vaikutti että yhdellä tyyppillä on valta pysäyttää toimet, jotka perustuslakivaliokunta oli hyväksynyt. Mutta tämän ongelman hesari purki hyvin ja todellisuudessa hallitus olisi voinut niin halutessaan jättää tuon apulaisoikeuskanslerin huomioimatta, jolloin tästä hallitusksen pääätöksestä olisi voinut nostaa kanteen ja käsitellä oikeudessa.

Peltokangas ihmetteli HS:lle, voiko yksi mies – tässä tapauksessa apulaisoikeuskansleri Puumalainen – kävellä hallituksen, eduskunnan ja perustuslakivaliokunnan yli. Voiko?

Ei voi.

Jos oikeuskansleri havaitsee, että hallituksen tai jonkun ministerin päätös tai toimenpide uhkaa rikkoa lakia, hänen tulee esittää asiasta huomautuksensa perusteluineen.

Tämä ei kuitenkaan sido hallitusta. Hallitus voi myös jättää huomautuksen omaan arvoonsa.

Jos hallitus ei ota huomioon oikeuskanslerin huomautusta, oikeuskanslerin tulee merkityttää kannanottonsa valtioneuvoston pöytäkirjaan ja tarvittaessa ryhtyä muihin toimenpiteisiin. Tällaista on Suomessa tapahtunut harvoin.

Viime kädessä hallituksen ja viranomaisten päätösten lainmukaisuutta punnitsevat tuomioistuimet.
 
Ongelma tässä oli lähinnä että yksi tyyppi pysäytti toimet, jotka perustuslakivaliokunta oli hyväksynyt

Jutussa todettiin, että yksi mies ei pysäyttänyt toimia, vaan valmisteluun osallistui muitakin kuin apulaisoikeuskanselri. Yhteensä kolme henkilöä. Lausunto ei myöskään pysäyttänyt mitään, sillä apulaisoikeuskanslerin huomautus ei sido hallitusta, kuten jutussa todetaan. Hallitus itse päätti ottaa huomautuksen huomioon ja korjata mahdollisesti lainvastaista esitystään. Mikä on ihan helvetin järkevää ja sitä odottaisi ihan kaikkien päätösten kohdalta ja ihan kaikilta hallituksilta. Oli kyse sitten koronanaikaisista ulkonaliikkumiskielloista tai rajojen sulkemisista.
 
Vastapainona aiemmin mainituihin vähän tavallisempi tapaus. Itselle jäi käsitys, että ko. metsästäjä oli tehnyt kaiken oikein, mut oli vain paskaa tuuria. Silti sakkoa pukkas.

Keississä oli monta seikkaa, niin en niitä tässä erittele. Jutusta selviää. Mut klikinsäästäjänä; ampui monta kertaa, koska ei tajunnut että ammuttu karhu ei ollut murisija, vaa pennut (pentu?) joita ei ollut huomannut huolellisesta tutkailusta huolimatta.
 
Vastapainona aiemmin mainituihin vähän tavallisempi tapaus. Itselle jäi käsitys, että ko. metsästäjä oli tehnyt kaiken oikein, mut oli vain paskaa tuuria. Silti sakkoa pukkas.

Keississä oli monta seikkaa, niin en niitä tässä erittele. Jutusta selviää. Mut klikinsäästäjänä; ampui monta kertaa, koska ei tajunnut että ammuttu karhu ei ollut murisija, vaa pennut (pentu?) joita ei ollut huomannut huolellisesta tutkailusta huolimatta.
Metsästäjä tekee kaiken oikein ja ilmoittaa tunnollisesti häkeen tilanteesta. Kiitoksena saa syytteen, asetakavarikoidaan (saa myöhemmin takaisin) palkkioksi tunnollisuudesta 20 päiväsakkoa ja vissiin pääsi maksamaan vielä omat oikeudenkäyntikulut.

Käytännössä valtion mukaan metsästäjän olisi pitänyt olla poikasta huomaamatta ja olla ilmoittamatta tapauksesta mihinkään.
 
Vallan kolmijako ei ilmeisesti ole tuttu käsite. Opetettiin muistaakseni ylä-asteella mutta eihän sitä kaikkea voi muistaa.
Se eduskunta kyllä pystyy niitä lakeja muuttamaan jos halua löytyy. Ja tuo "ärähtely" viittaa lähinnä iltapäivä lehtiin. Välillä siellä ärähdellään, murahdellaan tai jopa komennetaan.
Nykymuotoinen vallan kolmijako muistuttaa diktatuuria, jossa vaaleilla valitsemattomat oikeustieteilijät määräävät tulkinnoillaan suunnan, jonne Suomen on kuljettava. Tilanteesta riippumatta.

Kuten alla olevassa viestissäni kirjoitan, eduskunnan lakivalmistelut nojaavat perustuslakivaliokuntaan, jonka asiantuntijoina käyttämien kuuden oikeustieteen professorin selvitysten perusteella tehdään lähes kaikki tärkeät ja ratkaisevat päätökset.


Kuten @Timo 2 avasi, apulaisoikeuskansleri halusi estää Suomea pysäyttämästä Venäjän hybridioperaatiota. Mitä olisikaan tapahtunut, jos myös oikeuskansleri olisi päätynyt samanlaiseen reaalimaailmasta irronneeseen laintulkintaan? Toki hallitus olisi voinut jättää oikeuskanslerien mielipiteet huomioimatta, mutta sen jälkeen olisi täytynyt ottaa riski siitä, että hallitus haastetaan sosiaaliturvapakolaisten kohtelusta oikeuteen. Kokoomus ja RKP ei olisi ikimaailmassa halunneet ottaa tätä riskiä ja Venäjä olisi saanut jatkaa hybridioperaatiotaan rauhassa Suomen hörhö-oikeustieteilijöiden siunaamana.
 
Nykymuotoinen vallan kolmijako muistuttaa diktatuuria, jossa vaaleilla valitsemattomat oikeustieteilijät määräävät tulkinnoillaan suunnan, jonne Suomen on kuljettava. Tilanteesta riippumatta.

Niin se aina muistuttaa silloin kun päätökset eivät miellytä.

Kuten alla olevassa viestissäni kirjoitan, eduskunnan lakivalmistelut nojaavat perustuslakivaliokuntaan, jonka asiantuntijoina käyttämien kuuden oikeustieteen professorin selvitysten perusteella tehdään lähes kaikki tärkeät ja ratkaisevat päätökset.

Eihän tässä ole kyse valiokunnista tai asiantuntijoiden lausunnoista lakivalmistelussa. Kyse on valtioneuvoston päätöksestä ja tulkinnasta sen hetkiseen tilanteeseen.

Kokoomus ja RKP ei olisi ikimaailmassa halunneet ottaa tätä riskiä ja Venäjä olisi saanut jatkaa hybridioperaatiotaan rauhassa Suomen hörhö-oikeustieteilijöiden siunaamana.

Kuvastaa ennemmin arvostelijoita, jotka lähtevät haukkumaan asiantuntijoita hörhöiksi ja väittämään että kyse on halusta estää Suomea pysäyttämästä hybridioperaatio ym. sakeaa salaliittoteoriaa, mihin tämänkaltaiset väittämät eittämättä kuuluu. Ei ne ainakaan perustu mihinkään todellisuuteen.

Syystäkin KHO:n presidentti on huolissaan, kun hyökätään henkilöön ja halvalla populismilla saatetaan heikentää oikeusvaltiota, etenkin jos huutelijat ovat poliittisia toimijoita. Päätöksiä ja niiden perusteluita voi aina kuitenkin kritisoida asiallisesti ilman salaliittoteorioita ja henkilöön menevää haukkumista tai uhkailua.
 
Viimeksi muokattu:
Tiettyjen yksilöiden kohdalla on varmasti järkevää pitää vaikka loppuun asti ovien takana. Oli se sitten sairaala tai vankila. Onhan näitä esimerkkejä, ja jos on vaikka kolme raatoa takana ja neljäs todennäköisesti edessä, voisi olla järkevää olla päästämättä ulos.
Joo onhan niitä joka oikeasti istuu pitempää kun elinikäinenkin Suomessa.
 
On taas sellainen uutinen, että ihan hieman pistää verenpaineen nousemaan. Olen lähes satavarma, että tämän olisi käytännössä voinut postata tuonne KR 2.0 ketjuunkin, mutta laitetaan nyt tänne koska onhan tämä tuomio järjetön tekijän kulttuurista riippumatta. Selitykset kyllä viittaavat hyvinkin vahvasti sinne suuntaan, että sitä hiekkamuslimikulttuuria on ollut taas tarjolla ja seksuaaliset hätätilat päällä. Nykyään se näköjään toimii sitten syynä myös sille, että on tekoonsa täysin syyntakeeton. Ei jumalauta tätä touhua.

Mies raiskasi tuntemattoman naisen keskellä päivää – Sivulliset pelastivat

Mies oli oikeuden mukaan tekoaikaan ”kontrolloimattomasti viettiensä viemänä”. Tästä syystä oikeus alensi uhrille maksettavia kärsimyskorvauksia.

Varsinais-Suomen käräjäoikeus päätti kohtuullistaa raiskaajan uhrilleen maksettavaksi määrättyjä kärsimyskorvauksia, koska tuomittu mies todettiin mielentilatutkimuksessa syyntakeettomaksi.

Teko tapahtui julkisella paikalla valoisaan aikaan Turussa, Helsingin moottoritielle johtavan alikulkutunnelin läheisyydessä. Oikeuden mukaan mies oli elokuussa 2021 lähestynyt naista, juossut hänet kiinni ja tarttunut tätä kädestä. Mies oli pitänyt naista olkavarresta kiinni, vetänyt hänen shortsejaan alas ja työntänyt kätensä tämän housuihin.

Mies oli vetänyt uhria kohti tien sivua, jolloin uhri oli huutanut apua. Mies oli luikkinut pakoon sivullisen tultua väliin. Teko kesti alle kaksi minuuttia.

Oikeudessa raiskauksesta syytetty mies myönsi myönsi työntäneensä kätensä naisen housuihin tämän vastustellessa vaikka kiistikin sormilla tapahtuneen yhdynnän. Oikeus piti uhrin kertomusta tapahtumista uskottavana.

”Viettiensä viemänä”

Miehelle tehdyn mielentilatutkimuksen mukaan hän oli tekoaikaan syyntakeeton ja ”kontrolloimattomasti viettiensä viemänä”. Tästä syystä mies jätettiin syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta.

Koska teko oli kestänyt lyhyen aikaa, käytetty väkivalta oli oikeuden mukaan vähäistä eikä uhrilta ollut esimerkiksi riisuttu vaatteita, oikeus piti oikeasuhtaisena korvauksena suositusten alarajaa eli 2000 euroa.

Oikeus kuitenkin katsoi, että miehelle määrättävää korvaussummaa on syytä alentaa viidesosalla, koska hän ei ole sairautensa vuoksi kyennyt vaikuttamaan omaan toimintaansa tai arvioimaan sen seurauksia.

Mies tuomittiin syyntakeettomana tehdystä raiskauksesta ja hänet jätettiin rangaistukseen tuomitsematta. 2000 euron sijasta hänet määrättiin korvaamaan uhrilleen 1600 euroa kärsimyksestä. Tuomio ei ole lainvoimainen.

Lähde: Mies raiskasi tuntemattoman naisen keskellä päivää – Sivulliset pelastivat
 
Ei nyt tän ketjun aihetta ole, mut vaihteeksi "Elinikäinen" voisi käytännössä sitä olla, ku tuomittu on jo yli 70v ja elinikäisestä pitää istua vähintään 12v ennenkuin on edes mahis ehdonalaiseen. Päässee vapaaksi ~82-84 vuotiaana. Mahtaa ukkoa vituttaa, ku mitä luultavammin oli jo kuvitellut tehneensä täydellisen rikoksen eläen loppuelämän eläkkeestä nauttien.

 
Yrittäjähän saa palkkaa yrityksestään? Miksi yrittäjällä ei katsota sitä, vaan hänen itse ilmoittamaa lukua tukia päätettäessä? e: no toiminimellä toimiessa ei sinänsä palkkaa erikseen makseta.


Samaan aikaan toisaalla:
Väärinkäytöksellä tarkoitetaan Kelan etuuksien yhteydessä sitä, että asiakas pyrkii
tarkoituksella saamaan etuutta perusteettomasti tai enemmän kuin hänelle kuuluisi.
Väärinkäytökseksi voidaan katsoa esimerkiksi se, jos asiakas antaa Kelalle väärää tietoa tai väärentää asiakirjan. Myös tietojen salaamista pidetään väärinkäytöksenä.

Väärinkäytöksestä on kysymys silloin, kun teko täyttää jonkin rikoksen tunnusmerkistön. Rikosnimike väärinkäytöksissä on useimmiten petos tai väärennys. Kaikista väärinkäytösepäilyistä noin puolesta tehdään tutkintapyyntö poliisille. Etuuden hakijalla on velvollisuus ottaa selvää ja ilmoittaa Kelalle asioista, jotka vaikuttavat hänen oikeuteensa saada etuutta.

 
Yrittäjähän saa palkkaa yrityksestään?

Ei välttämättä. Voi olla ettei koskaan nosta palkkaa, voi olla että maksaa joskus osinkoa, joka on pääomatuloa. Voi olla että ei nosta joka vuonna. Voi olla että maksaa osan palkkana, osan osinkona jne.

YEL-työtulon pointti on, että vaikka yrittäjä ei nostaisi palkkaa tai osinkoja, määritetään silti työtulo, jota voisi kuvitella maksavansa palkkana vastaavasta panoksesta.
 
On taas sellainen uutinen, että ihan hieman pistää verenpaineen nousemaan. Olen lähes satavarma, että tämän olisi käytännössä voinut postata tuonne KR 2.0 ketjuunkin, mutta laitetaan nyt tänne koska onhan tämä tuomio järjetön tekijän kulttuurista riippumatta. Selitykset kyllä viittaavat hyvinkin vahvasti sinne suuntaan, että sitä hiekkamuslimikulttuuria on ollut taas tarjolla ja seksuaaliset hätätilat päällä. Nykyään se näköjään toimii sitten syynä myös sille, että on tekoonsa täysin syyntakeeton. Ei jumalauta tätä touhua.

Lähde: Mies raiskasi tuntemattoman naisen keskellä päivää – Sivulliset pelastivat
En tiedä miten mielentilatutkimukset tehdään, niin on vaikea sanoa onko tässä tapauksessa vika pelkästään mielentilatutkimuksessa vai myös käräjäoikeudessa. Onko siis käräjäoikeuden mahdollista jättää päätön mielentilatutkimus huomioimatta? Syyttäjän pitäisi kyllä valittaa korkeimpaan oikeuteen saakka, jotta saadaan selvyys siitä voidaanko "panetti niin helvetisti enkä sen takia ollut järjissäni" pitää kelvollisena syyntakeettomuutena kaikissa seksuaalirikoksissa.
 
En tiedä miten mielentilatutkimukset tehdään, niin on vaikea sanoa onko tässä tapauksessa vika pelkästään mielentilatutkimuksessa vai myös käräjäoikeudessa. Onko siis käräjäoikeuden mahdollista jättää päätön mielentilatutkimus huomioimatta? Syyttäjän pitäisi kyllä valittaa korkeimpaan oikeuteen saakka, jotta saadaan selvyys siitä voidaanko "panetti niin helvetisti enkä sen takia ollut järjissäni" pitää kelvollisena syyntakeettomuutena kaikissa seksuaalirikoksissa.
Ei oiken pystyy sivutaa mitä mielentilatutkimus. Mutta olisivat voinet tuomita "hullujen huoneseen". Artikelissa ei tule esiin että miten tuomi äänistetiin?
 
Ei välttämättä. Voi olla ettei koskaan nosta palkkaa, voi olla että maksaa joskus osinkoa, joka on pääomatuloa. Voi olla että ei nosta joka vuonna. Voi olla että maksaa osan palkkana, osan osinkona jne.

YEL-työtulon pointti on, että vaikka yrittäjä ei nostaisi palkkaa tai osinkoja, määritetään silti työtulo, jota voisi kuvitella maksavansa palkkana vastaavasta panoksesta.
Onhan meillä niitäkin esimerkkejä, joissa entinen kansanedustaja nostaa sopeutumiseläkettä vaikka tekee täyttä päivää töitä, mutta laskuttaa työt firman kautta eikä nosta palkkaa ollenkaan. Tuo on ihan selvä väärinkäyttötapaus, mutta eipä ole saatu tuomittua, tuet vaan juoksee.
 
Onhan meillä niitäkin esimerkkejä, joissa entinen kansanedustaja nostaa sopeutumiseläkettä vaikka tekee täyttä päivää töitä, mutta laskuttaa työt firman kautta eikä nosta palkkaa ollenkaan. Tuo on ihan selvä väärinkäyttötapaus, mutta eipä ole saatu tuomittua, tuet vaan juoksee.
Ei taida voida tuomita mistään kun tuo vaikkapa on porsaanreikä laissa. Onhan noita sopeutumiseläkkeitä muutettu viimeaikoina
 
Ei taida voida tuomita mistään kun tuo vaikkapa on porsaanreikä laissa. Onhan noita sopeutumiseläkkeitä muutettu viimeaikoina

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että oikeusjärjestelmäämme pitäisi muuttaa siten, että jos jotain porsaanreikää käyttää tietoisesti omaksi hyväkseen saadakseen etua jota ei ole tarkoitettu, niin voitaisiin tuomita rikoksesta.
 
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että oikeusjärjestelmäämme pitäisi muuttaa siten, että jos jotain porsaanreikää käyttää tietoisesti omaksi hyväkseen saadakseen etua jota ei ole tarkoitettu, niin voitaisiin tuomita rikoksesta.
Lakeja ei voi tehdä takautuvasti. Käytännössä kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Firmat maksaa konsulteille ja pankeille verovinkeistä eli kuinka kiertää veroja laillisesti. Sama pätee moneen muuhun asiaan.
 
Lakeja ei voi tehdä takautuvasti. Käytännössä kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Firmat maksaa konsulteille ja pankeille verovinkeistä eli kuinka kiertää veroja laillisesti. Sama pätee moneen muuhun asiaan.

En puhunut takautuvista laista mitään.
 
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että oikeusjärjestelmäämme pitäisi muuttaa siten, että jos jotain porsaanreikää käyttää tietoisesti omaksi hyväkseen saadakseen etua jota ei ole tarkoitettu, niin voitaisiin tuomita rikoksesta.

Miten määrittelet edun jota ei ole tarkoitettu, mutta silti on täysin laillista hyödyntää? Jos joku saa jotain sellaista etua, jota susta ei pitäisi saada, niin eduskunta on sitävarten että lakia muutetaan.
 
Miten määrittelet edun jota ei ole tarkoitettu, mutta silti on täysin laillista hyödyntää? Jos joku saa jotain sellaista etua, jota susta ei pitäisi saada, niin eduskunta on sitävarten että lakia muutetaan.

No tuo kansanedustajan sopeutumiseläke. Sitä oli tarkoitettu maksettavaksi, jos eduskunnasta tippumisen jälkeen henkilö ei ole töissä. Täysin selvä asia. Sitä ei ollut tarkoitettu maksettavaksi sellaiselle, joka tekee täysipäiväisesti töitä, mutta kierrättää palkan firmalleen. Eli selkeästi käytetään etuutta väärin, mutta lakiin jääneen porsaanreiän vuoksi sitä ei ole lailla kielletty.

Eli, minä haluaisin että oikeusjärjestelmämme mahdollistaisi sen, että tällaiset porsaanreiät voitaisiin tukkia suoraan oikeuslaitoksen toimesta, jos nähdään että toimitaan sillä tavalla, mitä lain on ollut tarkoitus kieltää.

Voin väittää, ettei ole olemassa ketään täysijärkistä ihmistä, joka olisi sitä mieltä, että sopeutumiseläke on tarkoitettu sellaisille, jotka tekevät täysipäiväisesti töitä, mutta kierrättävät palkat firmalle, jotta ei tulisi itselle ansiotuloa paperilla.
 
No tuo kansanedustajan sopeutumiseläke. Sitä oli tarkoitettu maksettavaksi, jos eduskunnasta tippumisen jälkeen henkilö ei ole töissä. Täysin selvä asia. Sitä ei ollut tarkoitettu maksettavaksi sellaiselle, joka tekee täysipäiväisesti töitä, mutta kierrättää palkan firmalleen. Eli selkeästi käytetään etuutta väärin, mutta lakiin jääneen porsaanreiän vuoksi sitä ei ole lailla kielletty
Annoit esimerkin, et määritelmää.
Eli, minä haluaisin että oikeusjärjestelmämme mahdollistaisi sen, että tällaiset porsaanreiät voitaisiin tukkia suoraan oikeuslaitoksen toimesta, jos nähdään että toimitaan sillä tavalla, mitä lain on ollut tarkoitus kieltää.
Oikeuslaitos lukee lakia (tai ainakin pitäisi) ja katsoo niitä edun kriteerejä. Ei ole oikeuslaitoksen tehtävä korjata huonoa lainsäädäntöä.
Voin väittää, ettei ole olemassa ketään täysijärkistä ihmistä, joka olisi sitä mieltä, että sopeutumiseläke on tarkoitettu sellaisille, jotka tekevät täysipäiväisesti töitä, mutta kierrättävät palkat firmalle, jotta ei tulisi itselle ansiotuloa paperilla
Vaikka olenkin samamieltä tästä, ei tällä kuitenkaan ole mitään tekemistä itse lain kanssa tai sen kanssa mihin olet oikeutettu.
 
Annoit esimerkin, et määritelmää.

Oikeuslaitos lukee lakia (tai ainakin pitäisi) ja katsoo niitä edun kriteerejä. Ei ole oikeuslaitoksen tehtävä korjata huonoa lainsäädäntöä.

Vaikka olenkin samamieltä tästä, ei tällä kuitenkaan ole mitään tekemistä itse lain kanssa tai sen kanssa mihin olet oikeutettu.

Luitkohan nyt ollenkaan mihin aloit vastaamaan :) Minä kerroin tässä ainoastaan oman haaveeni siitä, millaisen oikeusjärjestelmän haluaisin. Ja sinä alat kumoamaan sitä, niinkuin olisin esittänyt jotain väitteitä meidän nykyisestä oikeusjärjestelmästämme :)
 
Luitkohan nyt ollenkaan mihin aloit vastaamaan :) Minä kerroin tässä ainoastaan oman haaveeni siitä, millaisen oikeusjärjestelmän haluaisin. Ja sinä alat kumoamaan sitä, niinkuin olisin esittänyt jotain väitteitä meidän nykyisestä oikeusjärjestelmästämme :)
Haluat siis että oikeuslaitos seuraa kansan mielipidettä, eikä lakia.

Lain porsaanreikä on lainsäätäjän vastuulla, eikä oikeuslaitoksen.
 
Ei, vaan haluan että oikeuslaitos seuraa sitä, mitä lainsäätäjä on tarkoittanut, vaikka lakiin olisi porsaanreikä jäänytkin.
Miten määrittelet lainsäätäjän tahdon? Eikö lainsäätäjän tahto ole Suomen laki? Lainsäädännön apuna on liuta virkamiehiä, niin kyllä se on lain säätäjän tehtävä kirjoittaa lait oikein, eikä vain säätää epämääräisiä lakeja ja luottaa oikeuslaitoksen pitävän pakan kasassa.

Ja jos kävisikin niin, että oikeus erehtyy lainsäätäjän tahdosta, niin lainsäätäjän tulee korjata lakia, jotta se tahto välittyisi selvemmin oikeuslaitokselle.
 
Miten määrittelet lainsäätäjän tahdon? Eikö lainsäätäjän tahto ole Suomen laki? Lainsäädännön apuna on liuta virkamiehiä, niin kyllä se on lain säätäjän tehtävä kirjoittaa lait oikein, eikä vain säätää epämääräisiä lakeja ja luottaa oikeuslaitoksen pitävän pakan kasassa.

Ja jos kävisikin niin, että oikeus erehtyy lainsäätäjän tahdosta, niin lainsäätäjän tulee korjata lakia, jotta se tahto välittyisi selvemmin oikeuslaitokselle.

Tiedät itsekin varsin hyvin, että laki ei ole mitään yksiselitteistä tekstiä, vaan oikeuslaitokset joutuvat sitä jatkuvasti tulkitsemaan. Onko sinulla jotenkin oma lehmä ojassa, vai miksi puolustelet noita kusipäitä, jotka kuppaavat veronmaksajien rahaa väärin perustein? Vai mikä motiivi sinulla on nyt tässä takana?
 
Älä viitsi jauhaa paskaa kun tiedät itsekin varsin hyvin, että laki ei ole mitään yksiselitteistä tekstiä, vaan oikeuslaitokset joutuvat sitä jatkuvasti tulkitsemaan
Lain säätäjän kuuluu korjata laki, jos se osoittautuu huonoksi tai epäselväksi. Toki myös tuomarinimityksillä on vaikutuksensa ja tuomareiden ideologia tulisi tarkemmin käydä läpi sekä miten he näkevät lain roolin. Esim usasta nähdään, kuinka ideologialla on iso rooli.

Onko sinulla jotenkin oma lehmä ojassa, vai miksi puolustelet noita kusipäitä, jotka kuppaavat veronmaksajien rahaa väärin perustein?
Ad hominem

En puolusta noita porsaanreiän hyödyntäjiä, vaan katson että oikeuden tulisi olla pidättäytyväinen ja pitäytyä siinä tekstissä. Kyseessä on siis pelkkä näkemys oikeuden ja lainsäätäjän roolista.
 
Ad hominem

En puolusta noita porsaanreiän hyödyntäjiä, vaan katson että oikeuden tulisi olla pidättäytyväinen ja pitäytyä siinä tekstissä. Kyseessä on siis pelkkä näkemys oikeuden ja lainsäätäjän roolista.

Opettelepa mitä ad hominem tarkoittaa. Se, että kysyn sinulla kysymyksiä liittyen motiiveihisi, ei ole ad hominem.

Jos et kerran puolusta, niin kerro sitten minulle, onko mielestäsi oikein, että täysipäiväisesti töitä tekevät, jotka kierrättävät palkan firmalle, nostavat sopeutumiseläkettä.
 
Ei, vaan haluan että oikeuslaitos seuraa sitä, mitä lainsäätäjä on tarkoittanut, vaikka lakiin olisi porsaanreikä jäänytkin.

Harvinaisen huono idea. Tuostahan syntyisi ihan täysin mielivaltainen tilanne, kun ei pystyisi etukäteen mitenkään tietämään, mitä oikeus mahtaa kuvitella lainsäätäjän tarkoittaneen, kun päätökset eivät perustuisi kirjoitettuun tekstiin, vaan tuomarin illuusioon lainsäätäjän tarkoituksesta. Ihmisiä ne tuomaritkin ovat, eivätkä mitään selvännäkijöitä. Ehdotus loisi yksilön oikeusturvan kannalta täysin kestämättömän tilanteen.
 
Harvinaisen huono idea. Tuostahan syntyisi ihan täysin mielivaltainen tilanne, kun ei pystyisi etukäteen mitenkään tietämään, mitä oikeus mahtaa kuvitella lainsäätäjän tarkoittaneen, kun päätökset eivät perustuisi kirjoitettuun tekstiin, vaan tuomarin illuusioon lainsäätäjän tarkoituksesta. Ihmisiä ne tuomaritkin ovat, eivätkä mitään selvännäkijöitä. Ehdotus loisi yksilön oikeusturvan kannalta täysin kestämättömän tilanteen.

Osaat varmaan sitten keksiä jonkun esimerkin, missä tilanteissa tuollainen oikeusturvan kannalta kestämätön tilanne voisi syntyä. Ellet sitten tarkoita juurikin sitä, että jos joku keksii porsaanreiän, jonka avulla voi varastaa veronmaksajien rahaa, niin olisi tämän henkilön oikeusturvan kannalta väärin, että siitä varastamisesta tuomittaisiin?
 
Nämä tuomiot ovat kyllä aivan naurettavia tässä maassa, ei voi taas kuin ihmetellä. Äiti rääkkää, kiduttaa ja laiminlyö lapsiaan järjestelmällisesti viiden vuoden ajan. Hovioikeuden tuomio? Ehdollista ja 90 tuntia yhdyskuntapalvelua, eli ei käytännössä yhtään mitään. Parin viikon duunit. Oppiipahan olemaan!

Järkyttävä perhehelvetti paljastui pikkupaikkakunnalla: Äiti rääkkäsi lapsiaan julmasti

Julma toiminta jatkui vuosia ja vahingoitti lapsia.

Kolmekymppinen äiti pahoinpiteli lapsia järkyttävällä tavalla. Fyysinen ja henkinen väkivalta oli laajaa ja se kesti vuosia.

Teot tapahtuivat pienellä pohjalaispaikkakunnalla vuosina 2015–2020. Syyttäjä vaati naiselle poikkeuksellista rangaistusta omien lastensa kaltoinkohtelusta. Syyttäjän mukaan naisen toiminnassa oli kyse kolmesta törkeästä ihmiskaupasta, kahdesta pahoinpitelystä ja yhdestä kavalluksesta. Oikeuden mukaan teot olivat kuitenkin ihmiskaupan sijaan pahoinpitelyrikoksia.

Hirvittäviä tekoja

Oikeuden julkinen seloste kertoo lasten karusta arjesta. Lasten kokema fyysinen väkivalta oli laajaa. Nainen muun muassa löi heitä raipalla, repi hiuksista ja suupielistä, potki, kuristi sekä väänsi käsistä.

Ainakin yhtä lasta nainen pakkosyötti.

Kahden lapsen koulunkäynti häiriintyi, kun äiti pakotti heidät kohtuuttomiin kotitöihin. Mikään ei riittänyt, vaan nainen saattoi laittaa lapset tekemään kotityöt uudestaan jonkin vähäisen puutteen takia. Lapsille ei juuri ollut vapaa-aikaa.

Toisinaan nainen lukitsi ainakin yhden lapsista ulos. Lapsi joutui nukkumaan päiviä ulkorakennuksessa ja leikkimökissä. Muutaman kerran lapsi joutui nukkumaan myös ulkona.

Osan lapsista hän pakotti pyöräilemään kymmenien kilometrien matkoja. Nainen myös huusi lapsilleen ja haukkui heitä.

Kahta uhriaan hän rääkkäsi hevosen tai ponin selässä. Äiti säikytteli hevosta, jolloin eläin lähti laukkaamaan ja lapsi putosi selästä. Toisen uhrin kohdalla naisen hätistelemä poni oli vauhkoontunut ja lapsi niin ikään pudonnut ratsunsa selästä.

Lievin naisen teko oli se, että hän kiskoi lapsia voimakkaasti ylös maasta ja aiheutti näin kipua.

Oikeuden mukaan naisen vuosien ajan jatkunut toiminta oli luonteeltaan nöyryyttävää ja alistavaa. Menettelystä aiheutuneet seuraukset ovat laadultaan vakavia. Oikeus piti tekoja myös julmina.

Hovioikeus lievensi

Hovioikeuden mukaan yksi törkeistä pahoinpitelyistä olikin perusmuotoinen pahoinpitely. Naisen rangaistusta alennettiin 1 vuodeksi ja 8 kuukaudeksi, ja tuomio muuttui samalla ehdolliseksi.

Ehdollisen vankeuden ohessa naiselle tuomittiin 90 tuntia yhdyskuntapalvelua.

Lähde: Järkyttävä perhehelvetti paljastui pikkupaikkakunnalla: Äiti rääkkäsi lapsiaan julmasti
 
No uskotko että lainsäätäjä on tarkoittanut, että on ihan ok nostaa sopeutumiseläkettä, kunhan vaan kierrättää työstään saamat palkat firmalle, jolloin kaikki on ok?
Ei välttämättä.
Jos lainsäätäjä mokaa, kuuluu lainsäätäjän korjata mokansa, ei oikeuslaitoksen.
 
Käsittääkseni ainakin vaikeammissa tapauksissa oikeusistuimet tutustuvat varsinaisen lakitekstin lisäksi myös lain ns. esitöihin, joissa yleensä on kirjoitettuna auki perusteet ja se, mitä lainsäätäjä on missäkin lainkohdassa ajatellut. Näistä siis löytyy se yllä peräänkuulutettu lainsäätäjän tarkoitus jos löytyy. Samoin voidaan käyttää muuta oikeuskirjallisuutta ja luonnollisesti edeltäviä korkeampien oikeusistuinten päätöksiä vastaavissa asioissa.

Jos tuomarit taas alkavat näiden kirjoitettujen tekstien ulkopuolelta itsenäisesti miettiä, että olisiko se lainsäätäjä kenties voinut tarkoittaa jotain muutakin, mennään pahasti metsään. Vallan kolmijako on olemassa ihan syystä, ja sen rapauttaminen lienee tehokkaimpia tapoja paskoa täkäläinen hyvä ja luottamukseen perustuva yhteiskuntajärjestys.
 
Ei välttämättä.
Jos lainsäätäjä mokaa, kuuluu lainsäätäjän korjata mokansa, ei oikeuslaitoksen.

Lakeja säätävät ihmiset. Lakia säädettäessä ei välttämättä hoksata kirjata kaikkia mahdollisia poikkeustapauksia, mitä kierot ja epärehelliset ihmiset saattavat keksiä. Siksi toivoisin, että oikeuslaitos voisi tehdä tuollaisia päätöksiä ns. lennosta, jolloin väärintekijät saadaan samantien vastuuseen. Lakiteksti voidaan sitten lainsäätäjien toimesta tarkentaa myöhemminkin, mutta se ei saisi olla villikortti rikollisille tehdä rikoksia vain siksi, että jotain tiettyä asiaa eí ole hoksattu kieltää.
 
Jos tuomarit taas alkavat näiden kirjoitettujen tekstien ulkopuolelta itsenäisesti miettiä, että olisiko se lainsäätäjä kenties voinut tarkoittaa jotain muutakin, mennään pahasti metsään. Vallan kolmijako on olemassa ihan syystä, ja sen rapauttaminen lienee tehokkaimpia tapoja paskoa täkäläinen hyvä ja luottamukseen perustuva yhteiskuntajärjestys.

Ei sieltä ulkopuolelta tarvitse mitään keksiä. En minä nyt sitä tarkoita, että voitaisiin ihan omia alkaa keksimään. Mutta tällaiset selvät tapaukset, kuten tukien väärinkäytöt, eivät vaatisi mitään rakettitieteilijää.
 
Ei välttämättä.
Jos lainsäätäjä mokaa, kuuluu lainsäätäjän korjata mokansa, ei oikeuslaitoksen.

Väärin.

1.1 JOHDATUSTA OIKEUDELLISEEN TULKINTAAN JA ARGUMENTAATIOON 1.1.1
Lainsoveltamisvalmiudet juridisen osaamisen ydinalueena

Oikeus ja laki eivät ole sama asia. Tämän eron oivaltamisesta käynnistyy kasvaminen juridiikan ammattilaiseksi. Maallikko näkee vain yksittäisiä lakeja ja irrallisia pykäliä, kun juridiikan ammattilaisella on kyky sijoittaa yksittäiset säännökset osaksi laajempaa kokonaisuutta. Lain kirjainta tärkeämpi asia oikeuden ammattilaiselle on lain henki.

 
Oikeus ja laki eivät ole sama asia. Tämän eron oivaltamisesta käynnistyy kasvaminen juridiikan ammattilaiseksi. Maallikko näkee vain yksittäisiä lakeja ja irrallisia pykäliä, kun juridiikan ammattilaisella on kyky sijoittaa yksittäiset säännökset osaksi laajempaa kokonaisuutta. Lain kirjainta tärkeämpi asia oikeuden ammattilaiselle on lain henki
Lain henkeen vetoaminen kuulostaa saman suuntaiselta argumentaatiolta, jolla usassa esim oikeuslaitos on ns liberaalien ja ei originalistien tuomarien toimesta keksinyt perustuslain takaavan ja/tai kieltävän sellaista, jota ei sen ole tarkoitettu kieltävän.

Parhaana esimerkkinä tästä on kuolemantuomio. Esim kenedy v lousiana jolla kiellettiin lapsen raiskauksesta annettava kuolemantuomio, perustuslainvastaisena vaikka itse perustuslaki ei ole muuttunut. Itse näen että tämä kuuluisi osavaltiolle, ei korkeimmalle oikeudelle. Muitakin esimerkkejä voisin antaa, mutta usan oikeusjärjestelmä on oftopiccia, niin ei siitä sen enempää.

Tästä syystä mulla nousee vahvasti tämä että oikeuden tulisi pitäytyä siinä laissa, eikä lähteä sitä liikaa tulkitsemaan, sillä liian pitkälle viety kokonaisuuden tulkinta johtaa siihen että sitä valtaa ei käytä lainsäätäjä, vaan oikeuslaitos, jota kansa ei ole vaaleilla valinnut.

Lisäksi asia, joka on ollut enen laillinen, ja joka muuttunut muuttuu laittomaksi oikeuden päätöksellä, ei lakia muuttamalla menee samaan katekoriaan, siitä että tuomarit pakottaa omaa ideologiaa laiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Lain henkeen vetoaminen kuulostaa saman suuntaiselta argumentaatiolta, jolla usassa esim oikeuslaitos on ns liberaalien ja ei originalistien tuomarien toimesta keksinyt perustuslain takaavan ja/tai kieltävän sellaista, jota ei sen ole tarkoitettu kieltävän.

Parhaana esimerkkinä tästä on kuolemantuomio. Esim kenedy v lousiana jolla kiellettiin lapsen raiskauksesta annettava kuolemantuomio, perustuslainvastaisena vaikka itse perustuslaki ei ole muuttunut. Itse näen että tämä kuuluisi osavaltiolle, ei korkeimmalle oikeudelle. Muitakin esimerkkejä voisin antaa, mutta usan oikeusjärjestelmä on oftopiccia, niin ei siitä sen enempää.

Tästä syystä mulla nousee vahvasti tämä että oikeuden tulisi pitäytyä siinä laissa, eikä lähteä sitä liikaa tulkitsemaan, sillä liian pitkälle viety kokonaisuuden tulkinta johtaa siihen että sitä valtaa ei käytä lainsäätäjä, vaan oikeuslaitos, jota kansa ei ole vaaleilla valinnut.
Tuo on huonoa argumentaatiota. Yrität perustella sitä, että jotain asiaa ei saa korjata, jos ei sitä voida korjata 100 %:sti. Eli jos on pienikin promillen mahdollisuus jollekin ongelmalle, niin parempi sitten jättää koko paska hoitamatta.

Tässä on esitetty täysin selkeä esimerkkitapaus, mistä kenelläkään ei pitäisi olle mitään epäselvyyttä, mutta silti keksit päästäsi jotain mahdollisia ongelmaskenaarioita, minkä vuoksi asiaa ei pitäisi korjata.

Tuo on vähän samaa tyyliä kun jotkut sanovat, että jos ei voi auttaa kaikkia, niin sitten ei kannata auttaa ketään.
 
Tuo on huonoa argumentaatiota. Yrität perustella sitä, että jotain asiaa ei saa korjata, jos ei sitä voida korjata 100 %:sti. Eli jos on pienikin promillen mahdollisuus jollekin ongelmalle, niin parempi sitten jättää koko paska hoitamatta
En vastusta korjausta, vaan näen lainsäätäjän tehtäväksi korjata ja katson kolmijaon olevan tiukka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 191
Viestejä
4 504 420
Jäsenet
74 338
Uusin jäsen
Viliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom