• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen oikeusjärjestelmän järjettömyys

Rikosoikeudellinen vastuu alkaa kun täyttää 15 vuotta
Niinpäs olikin. Muistelin tuon rajan olevan 16 vuotta.
Toki nuoret saavat alennuksia tuomioissa, mutta jotain seurausta tulee silti.
Jos ei ole 15 vuotta, kuten kyseisessä tapauksessa ei saa mitään tuomiota. Ainoat seuraamukset ovat vahingonkorvaukset ja lastensuojenlun asiakkuus.
 

Ilmeisesti tuomareillakin kiinnostus pakkasella, onko syynä "palkka" vai työn sisällönjärjenvastaisuus. Veikkaan jälkimmäistä, sen perusteella että paikallisen istujan penskalla oli kokkelihin varaa 90-luvulla.
 

Ilmeisesti tuomareillakin kiinnostus pakkasella, onko syynä "palkka" vai työn sisällönjärjenvastaisuus. Veikkaan jälkimmäistä, sen perusteella että paikallisen istujan penskalla oli kokkelihin varaa 90-luvulla.

Tuomareilla keskipalkka 6025 euroa kuukaudessa, ja valittavat että muka "Huonoksi koettu palkka hiertää."

Suhteellisuudentaju on pielessä, jos tuollainen palkka on "huono".

Ongelma on lähinnä vaan se, että niillä asianaajajilla ja oikeusavustajilla, joita ympärillä pyörii, se palkka on liian suuri.
 
Tuomareilla keskipalkka 6025 euroa kuukaudessa, ja valittavat että muka "Huonoksi koettu palkka hiertää."

Suhteellisuudentaju on pielessä, jos tuollainen palkka on "huono".

Ongelma on lähinnä vaan se, että niillä asianaajajilla ja oikeusavustajilla, joita ympärillä pyörii, se palkka on liian suuri.
On silti ymmärrettävää, että tilanne on perseestä ainakin osalla tuomareista, jos tekstissä mainitut väitteet pitävät paikkansa.
  • Pakko tehdä 10–12 tuntisia päiviä, jotta saa tehtyä välttämättömät toimet, jotta juttu ehditään istua sovitusti. Suorastaan sairas systeemi.
  • Työaikalaki ei koske tuomareita, joten ylityökorvauksia ei makseta.
  • Neljäsosa vastaajista ei voinut tasata tunteja koskaan ja puolet vain harvoin tai silloin tällöin.
Kuudella tonnilla lähes kaiken hereilläoloaikansa myyminen ei loppuen lopuksi ole kovin hyvä diili. En osaa kyllä arvioida onko tuo joustaminen samanlaista tyhmyyttä kuin hoitajilla, että tehdään kaikki määrätyt työt oman terveyden hinnalla kun ei pidetä oikeuksistaan kiinni ja lähdetä ajoissa töistä kotiin. Työsuhteisella ainakaan siis mitään juridista velvoitetta ei ole, toki tuomareilla saattaa sellainen olla?

Jos väite 12 tunnin päivistä ilman tasoitusmahdollisuuksia pitää paikkansa niin ei tuo tuntipalkka mene laskennallisesti kuin 20 € tienoille, jos siis huomioi että muissa töissä tuossa tulisi kuukauteen 40 tuntia 50% ja 40 tuntia 100% ylkkyjä.

Jos tavallisesta vajaat 40 tuntia viikossa arkisin päiväsaikaan tehtävästä työstä saa sen 6 kiloa ja vänkää sen olevan perseestä, niin yhdyn mielipiteeseen pielessä olevasta suhteellisuudentajusta.
 
Voi olla kyllä vähän peiliin katsomisen paikkaa tuomareilla noissa "välttämättömissä" toimissa. Omakohtaisena esimerkkinä: sain hallinto-oikeudelta kolme sivua pitkän päätöksen, jonka ainoa sisältö oli: "Siirretään toiselle hallinto-oikeudelle koska laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 10. pykälän 3. momentti."

Siirtäminen toimivaltaiseen tuomioistuimeen olisi sitä paitsi pitänyt tehdä viipymättä, mutta hommassa kesti yli vuosi.
 
On silti ymmärrettävää, että tilanne on perseestä ainakin osalla tuomareista, jos tekstissä mainitut väitteet pitävät paikkansa.
  • Pakko tehdä 10–12 tuntisia päiviä, jotta saa tehtyä välttämättömät toimet, jotta juttu ehditään istua sovitusti. Suorastaan sairas systeemi.
  • Työaikalaki ei koske tuomareita, joten ylityökorvauksia ei makseta.
  • Neljäsosa vastaajista ei voinut tasata tunteja koskaan ja puolet vain harvoin tai silloin tällöin.
Kuudella tonnilla lähes kaiken hereilläoloaikansa myyminen ei loppuen lopuksi ole kovin hyvä diili. En osaa kyllä arvioida onko tuo joustaminen samanlaista tyhmyyttä kuin hoitajilla, että tehdään kaikki määrätyt työt oman terveyden hinnalla kun ei pidetä oikeuksistaan kiinni ja lähdetä ajoissa töistä kotiin. Työsuhteisella ainakaan siis mitään juridista velvoitetta ei ole, toki tuomareilla saattaa sellainen olla?

Jos väite 12 tunnin päivistä ilman tasoitusmahdollisuuksia pitää paikkansa niin ei tuo tuntipalkka mene laskennallisesti kuin 20 € tienoille, jos siis huomioi että muissa töissä tuossa tulisi kuukauteen 40 tuntia 50% ja 40 tuntia 100% ylkkyjä.

Jos tavallisesta vajaat 40 tuntia viikossa arkisin päiväsaikaan tehtävästä työstä saa sen 6 kiloa ja vänkää sen olevan perseestä, niin yhdyn mielipiteeseen pielessä olevasta suhteellisuudentajusta.

Nämä ongelmat eivät ole ongelmia palkkauksessa vaan ongelmia työolosuhteissa/töiden määrässä. Ne eivät korjaudu palkkoja kasvattamalla.
 
KESKI-SUOMEN käräjäoikeus päätyi tällä viikolla hylkäämään raiskaussyytteen tapauksessa, jossa ammattituomarin mukaan oli vakuuttavaa näyttöä. Syytettyä ei kuitenkaan tuomittu, koska lautamiehet äänestivät käräjäoikeuden tuomarin kannan asiassa kumoon äänin 2–1.

Tapaus on herättänyt keskustelua lautamiesten perustelujen takia. Lautamiesten näkemyksen mukaan ”yleisen elämänkokemuksen perusteella” raiskauksen uhri ei pysty osallistumaan tv-sarjaan vain muutama kuukausi raiskauksen jälkeen. Epäillyn väkivallan teon kohteeksi joutunut uhri oli osallistunut tv-sarjan kuvauksiin vuonna 2022. Epäilty teko ajoittui loppuvuoteen 2021.

Nyt menee kyllä vahvasti "siis oikeasti mitä vittua" kategoriaan. Toki eiköhän hovioikeus korjaa tilanteen.
 


Nyt menee kyllä vahvasti "siis oikeasti mitä vittua" kategoriaan. Toki eiköhän hovioikeus korjaa tilanteen.

Nojaa, eli lautamiesten mielestä on jäänyt syytä epäillä, että tapahtumat on voineet mennä myös toisin. Mitä tuota juttua noiden muutaman uutisen perusteella katselin, niin jos puollustuksen peruste on ollut, että kantajan persoonallisuus on muutunut olikohan se muotoilu nyt merkittävästi ja henkilöä kuvattu sulkeutuneeksi. Sitten siellä on puhuttu vakavista psyykkisistä oireista. Sitten siellä oli joku kommentti, että kantaja oli kaverilleen kuvannut illan tapahtumia ensin siten, että hän oli kokenut tulleensa väärin kohdelluksi.
Vähän vedetään mutkia suoriksi jos siellä vain tuo tv esiintyminen olisi muka se syy hylätä tuomio.
 
Nojaa, eli lautamiesten mielestä on jäänyt syytä epäillä, että tapahtumat on voineet mennä myös toisin. Mitä tuota juttua noiden muutaman uutisen perusteella katselin, niin jos puollustuksen peruste on ollut, että kantajan persoonallisuus on muutunut olikohan se muotoilu nyt merkittävästi ja henkilöä kuvattu sulkeutuneeksi. Sitten siellä on puhuttu vakavista psyykkisistä oireista. Sitten siellä oli joku kommentti, että kantaja oli kaverilleen kuvannut illan tapahtumia ensin siten, että hän oli kokenut tulleensa väärin kohdelluksi.
Vähän vedetään mutkia suoriksi jos siellä vain tuo tv esiintyminen olisi muka se syy hylätä tuomio.

Toki siinä on ollut muitakin tekijöitä mutta se että tuollaista TV-esiintymistä ylipäätänsä pidetään näyttönä mistään tuollaisessa tilanteessa on kyllä suorastaan väärin.
 
Toki siinä on ollut muitakin tekijöitä mutta se että tuollaista TV-esiintymistä ylipäätänsä pidetään näyttönä mistään tuollaisessa tilanteessa on kyllä suorastaan väärin.
Kokonaisuudesta kyse, en tiedä nostiko nyt media tämän tv esiintymis asian sitten isompaan rooliin kuin se oli.
 
Nämä ongelmat eivät ole ongelmia palkkauksessa vaan ongelmia työolosuhteissa/töiden määrässä. Ne eivät korjaudu palkkoja kasvattamalla.
Tämä tässä. Työ kun työ alkaa jurppia jos ylityöt on jatkuvia. Varmaan silloin tällöin niitä tekee suurin osa. Ei siinä auta isokaan palkka, jos vituttaa mennä töihin. Palkankorotus unohtuu päivässä tai parissa.
 
Paljousalennukset on ihan totta.


Mies ampui poliiseja kohti, hovioikeus alensi tuomiota – 14 sivuinen rikosrekisteri ei riittänyt koventamisperusteeksi

Juttua päivitetty 6.5.2022 hovioikeuden tuoreella päätöksellä.
Lyhyt tuomio auttaa pääsemään nopeammin sisään normaaliin yhteiskuntaan. Siis työssäkäyväksi, veroja maksavaksi normaali kansalaiseksi :sclap:
 


Nyt menee kyllä vahvasti "siis oikeasti mitä vittua" kategoriaan. Toki eiköhän hovioikeus korjaa tilanteen.

Jospa lautamiehet on kattoneet temppareita tarkemmin ja ekojen iltojen juhlimisesta ja ilakoinnista tehneet päätöksensä.
 
Oikeudessa nähdään, on aika tuttu lausahdus jopa netissä kun mielipaha iskee. Pitäisikö tälläisiin "vähäpätöisiin" asioihin kuitenkin olla jokin muu ratkaisuelin? Ymmärrän toki, jos tapellaan sadan tonnin asioista talokaupoissa.


Kyseessä siis oli 13 vuotiaan villakoiran kuolema josta päädyttiin 500€ korvaukseen. En tiedä kattaako oikeuskuluvakuutus osaa tuollaisesta riidasta, kattoi tai ei, 8-10k maksimit niissäkin on

Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.
 
Oikeudessa nähdään, on aika tuttu lausahdus jopa netissä kun mielipaha iskee. Pitäisikö tälläisiin "vähäpätöisiin" asioihin kuitenkin olla jokin muu ratkaisuelin? Ymmärrän toki, jos tapellaan sadan tonnin asioista talokaupoissa.


Kyseessä siis oli 13 vuotiaan villakoiran kuolema josta päädyttiin 500€ korvaukseen. En tiedä kattaako oikeuskuluvakuutus osaa tuollaisesta riidasta, kattoi tai ei, 8-10k maksimit niissäkin on

Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.

No olihan tuossa taistelussa jotain hyötyäkin, kun oikeustaistelulla kantajat saivat 450 €:n kärsimyskorvaukset koiran menetyksestä :rofl:. Valitettavasti surullinen tapaus ei saa minussa aikaan muuta kuin huutonaurua typerien ihmisten vuoksi.

Tuttavapariskunnasta ovat molemmat lakimiehiä, vapaa-aikaa ja rahaa tuntuu riittävän aivan valtavasti normaalia väestöä enemmän. Ammatinvalintakysymyksiä kuulemma, Suomen perustuslaki ja oikeuskaari ei paljoa muuta mahdollista ja lakimiehet hyödyntävät kaikkien tiedossa olevaa mahdollisuuttaan.
 
Oikeudessa nähdään, on aika tuttu lausahdus jopa netissä kun mielipaha iskee. Pitäisikö tälläisiin "vähäpätöisiin" asioihin kuitenkin olla jokin muu ratkaisuelin? Ymmärrän toki, jos tapellaan sadan tonnin asioista talokaupoissa.


Kyseessä siis oli 13 vuotiaan villakoiran kuolema josta päädyttiin 500€ korvaukseen. En tiedä kattaako oikeuskuluvakuutus osaa tuollaisesta riidasta, kattoi tai ei, 8-10k maksimit niissäkin on

Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.
Tähän voisi ehkä todeta, että suomalainen on valmis maksamaan 16 000 euroa siitä hyvästä, että saisi toiselta 500 euroa. o_O
 
Tähän voisi ehkä todeta, että suomalainen on valmis maksamaan 16 000 euroa siitä hyvästä, että saisi toiselta 500 euroa. o_O
Easy money :sclap:

Kyllä kai se niin on että perustapauksissa ja pienissä summissa oikeuteen meno on järjetöntä koska kuluja on niin paljon.
 
Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.

Mitä kaikkea maksettavaksi tulevat oikeuskulut sisältävät? Pelkästään asianajajan kulujako, vai onko Suomessa maksettava myös jotain tuomioistuimen kuluja?

Systeemi on aivan rikki, jos tuollaisesta asiasta saadaan 16000+15000 euroa oikeuskuluja. Myös oikeusistuimen aikaa ja resursseja on varmasti kulutettu valtavat määrät, ei tuollaisiin summiin voi muuten päätyä.


Vakuutusyhtiöille olisi myös jonkinlainen kurinpalautus paikallaan. Jos myydään oikeusturvavakuutusta, se on sitten oikeusturvavakuutus. Jos siihen haluaa sisällyttää pientä pränttiä tai salaisia lisäpöytäkirjoja, sallittu myyntinimike voisi olla vaikka rajoitettu ja epämääräinen turhakevakuutus.
 
Mitä kaikkea maksettavaksi tulevat oikeuskulut sisältävät? Pelkästään asianajajan kulujako, vai onko Suomessa maksettava myös jotain tuomioistuimen kuluja?

Systeemi on aivan rikki, jos tuollaisesta asiasta saadaan 16000+15000 euroa oikeuskuluja. Myös oikeusistuimen aikaa ja resursseja on varmasti kulutettu valtavat määrät, ei tuollaisiin summiin voi muuten päätyä.


Vakuutusyhtiöille olisi myös jonkinlainen kurinpalautus paikallaan. Jos myydään oikeusturvavakuutusta, se on sitten oikeusturvavakuutus. Jos siihen haluaa sisällyttää pientä pränttiä tai salaisia lisäpöytäkirjoja, sallittu myyntinimike voisi olla vaikka rajoitettu ja epämääräinen turhakevakuutus.
Oikeusturvavakuutus nyt ei tietenkään korvaa sitä, jos nostat siviilikanteen jostain random-asiasta. Sen pitäisi olla kaikille selvää. Lisäksi asianajotoimistot laskuttaa useampia satasia tunti, yleisimmin osuen 250-500 tuntiveloitushaarukkaan. Nuo summat siis kertyy äkkiä, jos on vaadittu ja on ollut suulliset käsittelyt, ja ennen oikeudessa käyntiä vielä yritetty sovitella.

Perusohje on, että siviiliriitaa ei oikeastaan koskaan kannata viedä oikeuteen asti, ellei riita ole kuusinumeroisista summista. Mutta jos ollaan tunteella tai periaatteella liikenteessä, niin harvemmin se järki vapaaehtoisessa sovittelussa auttaa.

Tässäkin tapauksessa kummallekin osapuolelle olisi tietenkin tullut halvemmaksi, kun olisivat löytäneet jonkinlaisen kompromissin heti alkuunsa. Toinen osapuoli tyytynyt maksamaan uuden koiranpennun hunnan ja vaikka pyytämään anteeksi, toinen hyväksymään anteeksipyynnön. Mutta kun koirat on monelle kuin perheenjäseniä, niin tietysti tunne sumentaa järjen.
 
Oikeudessa nähdään, on aika tuttu lausahdus jopa netissä kun mielipaha iskee. Pitäisikö tälläisiin "vähäpätöisiin" asioihin kuitenkin olla jokin muu ratkaisuelin? Ymmärrän toki, jos tapellaan sadan tonnin asioista talokaupoissa.


Kyseessä siis oli 13 vuotiaan villakoiran kuolema josta päädyttiin 500€ korvaukseen. En tiedä kattaako oikeuskuluvakuutus osaa tuollaisesta riidasta, kattoi tai ei, 8-10k maksimit niissäkin on

Kiistan kulut nousivat kaikkiaan yli 31 000 euron. Vastaajan kulut summasta ovat noin 15 000 euroa ja kantajien noin 16 000 euroa.
Ei se ole vähäpätöinen asia, jos joku valkoroska on taas ottanut vaarallisen taistelukoiran eikä osaa edes pitää sitä hihnassa. Oikea ratkaisu olisi ollut: koira piikille, omistajalle eläimenpitokielto ja maksaa täydet korvaukset villakoirasta ja oikeudenkäyntikulut päälle. En edelleenkään tajua, miksei noita tappajakoiria ole kielletty lailla. Nyt menehtyi "vain" lemmikki, mutta isossa maailmassahan on tapauksia missä jopa ihmiset ovat kuolleet tai tulleet pahasti raadelluiksi, kun nämä psykopaattikoirat saavat satunnaisen psykoosikohtauksensa.
 
Erikoinen tapaus, mutta en kertakaikkiaan pysty käsittämään noita paljousalennuksia :hmm:

. Rangaistusta alentavana seikkana huomioitiin, että nainen on tammikuussa tuomittu 4 vuoden ja 7 kuukauden vankeuteen tapon yrityksestä. Hän oli yrittänyt tappaa alaikäisen pikkuveljensä rautakangella viime lokakuuss


.
PIRKANMAAN käräjäoikeus on tuominnut 22-vuotiaan naisen raiskauksesta, törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vuoden vankeuteen.

Seksuaalirikokset tapahtuivat maaliskuussa 2020 pirkanmaalaisella paikkakunnalla.

Nainen oli ajellut autolla kolmen alaikäisen tytön kanssa. Takapenkillä olleet 14-vuotiaat tytöt olivat alkaneet pussailla toisiaan. Tämän huomattuaan kuskina toiminut nainen oli siirtynyt itsekin takapenkille. Hän oli pakottanut toisen tytöistä väkivalloin sukupuoliyhteyteen kanssaan.

Tyttö oli estellyt ja kieltänyt naista, mutta hän oli riisunut tytön housut, kosketellut sukupuolielimen kohdalta ja tehnyt tytölle seksuaalisia tekoja.

Naisen katsottiin syyllistyneen raiskaukseen ja törkeään lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön.

Lue lisää: Mies raiskasi ja salakuvasi Tinder-treffikumppania tuntien ajan – hovioikeus: teko ei ollut törkeä

TOINEN takapenkillä ollut 14-vuotias joutui käytännössä seuraamaan kaverinsa joutumista seksuaalirikoksen uhriksi, joten myös hänen katsottiin joutuneen seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Tyttö kertoi kokeneensa olonsa paniikinomaiseksi.

Kolmas matkustaja istui tekojen aikaan etupenkillä. Häntä kuultiin todistajana tapauksessa. Syytteitä vastustaneen raiskaajan kertomus tapahtumista erosi muiden autossa olleiden kertomuksista.

Nainen määrättiin korvaamaan raiskauksen uhrille 7 000 euroa kärsimyksestä ja tilapäisestä haitasta 200 euroa. Toiselle uhrille hänet määrättiin maksamaan 1 200 euron kärsimyskorvaukset.

Lisäksi tekijän maksettavaksi jäi noin 3 000 euron oikeudenkäyntikorvaukset.

Rangaistusta alentavana seikkana huomioitiin, että nainen on tammikuussa tuomittu 4 vuoden ja 7 kuukauden vankeuteen tapon yrityksestä. Hän oli yrittänyt tappaa alaikäisen pikkuveljensä rautakangella viime lokakuussa.

Tätä tekoa ennen nainen on tuomittu myös törkeästä pahoinpitelystä.

Seksuaalirikosten tuomio ei ole vielä lainvoimainen, sillä siitä voi valittaa hovioikeuteen.
 
Kyse on ns. jälkikonkurrenssista. Rikoslain 7 luvussä säädetään yhteisestä rangaistuksesta tilanteessa, jossa joku tuomitaan samalla kertaa kahdesta tai useammasta rikoksesta. Tällöin rangaistuksen pohjaksi otetaan vakavin rikos ja sen päälle mitataan lisää vankeutta lievempien rikosten mukaan, mutta ei täysimääräisesti.

Tässä tilanteessa jälkimmäisen tuomion rikos oli tehty ennen ensimmäistä tuomiota, eli ne olisi voitu käsitellä samalla kertaa. Sen vuoksi rikoslain 7:6:n mukaisesti aiempi tuomio otetaan huomioon tuomiota alentavana seikkana, koska jos teot olisi käsitelty samalla kertaa, vankeusrangaistus olisi lyhempi kuin kahden täysin erillisen tuomion yhteenlaskettu rangaistus. Tekijän asemaan ei siis saa vaikuttaa se, milloin rikokset tulevat ilmi ja milloin viranomaiset ehtivät niitä käsittelemään.

Kyseessä ei siis niinkään ole aikaisemmasta rikoksesta johtuva kohtuullistaminen, vaan aikaisemmin tuomitun rangaistuksen huomioiminen rangaistuksen mittaamistuloksen korjaamisessa. Eri asia sitten on se, että pitäisikö samalla kertaa tuomittavista rikoksista tuomita yhteinen rangaistus vai ynnätä vain rikoksista erikseen tuomittavat rangaistukset yhteen jopa mahdollisen kovennuksen kera. Suomen nykyinen käytäntö lienee kuitenkin enimmäkseen toimiva.
 
Oikeastihan tuo pitäisi mennä niin, että eri rikosnimikkeiden tuomioita ei summata, vaan kerrotaan yhteen. Mitä enemmän kerralla rikoksia tehtailee, sitä törkeämmiksi ja tarkoituksellisemmiksi teot on tulkittavissa. Jokainen lisärikos osoittaa suurempaa välinpitämättömyyttä ja sopeutumiskyvyttömyyttä yhteiskuntaan.

Muttajoo, kovemmat rangaistukset ei toimi rikosten ehkäisyssä, koska Yhdysvallat on ainoa maa maailmassa ja selvästi paras lopputulos saadaan sillä, että paijataan rikollisia ja rankaistaan uhreja jne.
 
Kyse on ns. jälkikonkurrenssista. Rikoslain 7 luvussä säädetään yhteisestä rangaistuksesta tilanteessa, jossa joku tuomitaan samalla kertaa kahdesta tai useammasta rikoksesta. Tällöin rangaistuksen pohjaksi otetaan vakavin rikos ja sen päälle mitataan lisää vankeutta lievempien rikosten mukaan, mutta ei täysimääräisesti.

Tässä tilanteessa jälkimmäisen tuomion rikos oli tehty ennen ensimmäistä tuomiota, eli ne olisi voitu käsitellä samalla kertaa. Sen vuoksi rikoslain 7:6:n mukaisesti aiempi tuomio otetaan huomioon tuomiota alentavana seikkana, koska jos teot olisi käsitelty samalla kertaa, vankeusrangaistus olisi lyhempi kuin kahden täysin erillisen tuomion yhteenlaskettu rangaistus. Tekijän asemaan ei siis saa vaikuttaa se, milloin rikokset tulevat ilmi ja milloin viranomaiset ehtivät niitä käsittelemään.

Kyseessä ei siis niinkään ole aikaisemmasta rikoksesta johtuva kohtuullistaminen, vaan aikaisemmin tuomitun rangaistuksen huomioiminen rangaistuksen mittaamistuloksen korjaamisessa. Eri asia sitten on se, että pitäisikö samalla kertaa tuomittavista rikoksista tuomita yhteinen rangaistus vai ynnätä vain rikoksista erikseen tuomittavat rangaistukset yhteen jopa mahdollisen kovennuksen kera. Suomen nykyinen käytäntö lienee kuitenkin enimmäkseen toimiva.
Yhteisen rangaistuksen määrääminen yhteen liittyvistä teoista on ymmärrettävää. Sen sijaan täysin erillisten rikosten tuomitseminen yhtenä, ja vieläpä takautuvasti, on aivan päinvastoin kuin oikeustajuni sanoo. Toisesta rikoksesta pitäisi tuomita ankarammin kuin jos olisi syyllistynyt vain siihen tekoon.
 
Kyse on ns. jälkikonkurrenssista. Rikoslain 7 luvussä säädetään yhteisestä rangaistuksesta tilanteessa, jossa joku tuomitaan samalla kertaa kahdesta tai useammasta rikoksesta. Tällöin rangaistuksen pohjaksi otetaan vakavin rikos ja sen päälle mitataan lisää vankeutta lievempien rikosten mukaan, mutta ei täysimääräisesti.

Tässä tilanteessa jälkimmäisen tuomion rikos oli tehty ennen ensimmäistä tuomiota, eli ne olisi voitu käsitellä samalla kertaa. Sen vuoksi rikoslain 7:6:n mukaisesti aiempi tuomio otetaan huomioon tuomiota alentavana seikkana, koska jos teot olisi käsitelty samalla kertaa, vankeusrangaistus olisi lyhempi kuin kahden täysin erillisen tuomion yhteenlaskettu rangaistus. Tekijän asemaan ei siis saa vaikuttaa se, milloin rikokset tulevat ilmi ja milloin viranomaiset ehtivät niitä käsittelemään.

Kyseessä ei siis niinkään ole aikaisemmasta rikoksesta johtuva kohtuullistaminen, vaan aikaisemmin tuomitun rangaistuksen huomioiminen rangaistuksen mittaamistuloksen korjaamisessa. Eri asia sitten on se, että pitäisikö samalla kertaa tuomittavista rikoksista tuomita yhteinen rangaistus vai ynnätä vain rikoksista erikseen tuomittavat rangaistukset yhteen jopa mahdollisen kovennuksen kera. Suomen nykyinen käytäntö lienee kuitenkin enimmäkseen toimiva.

Tämähän on täysin järjetön lähestysmistapa.

Otetaan esimerkki, tapaus 1: henkilö tappaa 3 ihmistä, hänet tuomitaan näiden jälkeen, saaden rangaistuksena (eriteltynä) 6 v, 2 v ja 2v eli yhteensä 10 vuotta istuttavaa. Tapaus 2: henkilö tappaa 3 ihmistä, mutta hänet tuomitaan ensimmäisen kerran jo kahden ensimmäisen tapon jälkeen. Tällöin hän saa 6 v + 2 v istuttavaa. Hänet tuomitaan lisäksi erikseen sitten kolmannen tapon jälkeen. Koska rikosten ilmitulo tai viranomaiskäsittely ei saa vaikuttaa lopputulokseen, saa hän viimeisestä taposta vain 2 v vankeutta.

Onneksi edes Suomen tuomiolaitos ei toimi näin absurdisti, vaan antaa viranomaistoiminnan vaikuttaa rangaistuksien pituuksiin. Harmi, jos eivät sitä itse ymmärrä ja perustelevat toimintaansa epäloogisesti.
 
Tämähän on täysin järjetön lähestysmistapa.

Otetaan esimerkki, tapaus 1: henkilö tappaa 3 ihmistä, hänet tuomitaan näiden jälkeen, saaden rangaistuksena (eriteltynä) 6 v, 2 v ja 2v eli yhteensä 10 vuotta istuttavaa. Tapaus 2: henkilö tappaa 3 ihmistä, mutta hänet tuomitaan ensimmäisen kerran jo kahden ensimmäisen tapon jälkeen. Tällöin hän saa 6 v + 2 v istuttavaa. Hänet tuomitaan lisäksi erikseen sitten kolmannen tapon jälkeen. Koska rikosten ilmitulo tai viranomaiskäsittely ei saa vaikuttaa lopputulokseen, saa hän viimeisestä taposta vain 2 v vankeutta.

Onneksi edes Suomen tuomiolaitos ei toimi näin absurdisti, vaan antaa viranomaistoiminnan vaikuttaa rangaistuksien pituuksiin. Harmi, jos eivät sitä itse ymmärrä ja perustelevat toimintaansa epäloogisesti.

Eikö tuossa sun esimerkissä tullut ihan sama määrä istuttavaa? Jos ekassa 10v könttänä, ja tokassa ensin 8v ja sitten lisää 2v?

Jos se yhden tapon rangaistus on toi 6v ja jatkotapoista tulee 2v aina lisää niin tuo tuomiota alentava seikka on juurikin tuo esimerkissäsi mainittu toinen tuomio josta tuli vain 2v lisää. Ilman alennusta tuomiota olisi tullut 6+2+6 vuotta yhteensä.
 
Eikö tuossa sun esimerkissä tullut ihan sama määrä istuttavaa? Jos ekassa 10v könttänä, ja tokassa ensin 8v ja sitten lisää 2v?

Jos se yhden tapon rangaistus on toi 6v ja jatkotapoista tulee 2v aina lisää niin tuo tuomiota alentava seikka on juurikin tuo esimerkissäsi mainittu toinen tuomio josta tuli vain 2v lisää. Ilman alennusta tuomiota olisi tullut 6+2+6 vuotta yhteensä.

Niinpä. Esimerkissä ensin istuu 8 vuotta, ja sitten seuraavankin tapon saa alennuksella.
 
Niinpä. Esimerkissä ensin istuu 8 vuotta, ja sitten seuraavankin tapon saa alennuksella.

Eihän se tota tilannetta koske jos uusi tappo on tehty tuomion jälkeen. Alennus tulee jos tuomio oltaisiin voitu antaa kaikille tapoille samalla kertaa mutta jostain syystä näin ei ole tehty.
 
Eihän se tota tilannetta koske jos uusi tappo on tehty tuomion jälkeen. Alennus tulee jos tuomio oltaisiin voitu antaa kaikille tapoille samalla kertaa mutta jostain syystä näin ei ole tehty.

Juuri tämä oli pointtini: viranomaistoiminta vaikuttaa rangaistuksen pituuksiin. Viranomaiset vaan näemmä perustelevat asiaa juurikin päinvastoin.
 
Juuri tämä oli pointtini: viranomaistoiminta vaikuttaa rangaistuksen pituuksiin. Viranomaiset vaan näemmä perustelevat asiaa juurikin päinvastoin.
Taisin ymmärtää sun esimerkin väärin.
Tapaus 2: henkilö tappaa 3 ihmistä, mutta hänet tuomitaan ensimmäisen kerran jo kahden ensimmäisen tapon jälkeen. Tällöin hän saa 6 v + 2 v istuttavaa. Hänet tuomitaan lisäksi erikseen sitten kolmannen tapon jälkeen. Koska rikosten ilmitulo tai viranomaiskäsittely ei saa vaikuttaa lopputulokseen, saa hän viimeisestä taposta vain 2 v vankeutta.

Eli onko tässä aikajana siis tappo, tappo, tuomio, tappo, tuomio? Jos näin niin tuosta kolmannesta taposta ei mitään alennusta saa.
Jos aikajana on taas tappo, tappo, tappo, tuomio kahdesta taposta, tuomio yhdestä taposta niin sitte alennus tulee.
 
Taisin ymmärtää sun esimerkin väärin.


Eli onko tässä aikajana siis tappo, tappo, tuomio, tappo, tuomio? Jos näin niin tuosta kolmannesta taposta ei mitään alennusta saa.
Jos aikajana on taas tappo, tappo, tappo, tuomio kahdesta taposta, tuomio yhdestä taposta niin sitte alennus tulee.
Eikö olisi paras että ei anneta mitään alennuksia vaan pikemminkin korotuksia eli tyyliin yksi tappo 6v ja seuraava tappo toiset 6v ja kolmannesta 8-10v

Ja jos nää tulisi kerralla tuomittavaksi niin sitten vähintään 20v linnaa.
 
Eikö olisi paras että ei anneta mitään alennuksia vaan pikemminkin korotuksia eli tyyliin yksi tappo 6v ja seuraava tappo toiset 6v ja kolmannesta 8-10v

Ja jos nää tulisi kerralla tuomittavaksi niin sitten vähintään 20v linnaa.
Olen saattanut joskus tuumailla että mielestäni rikoksen uusinnan pitäisi olla koventamisperuste. Ensikertalaiselle, siis oikealle todellisuudessa ensikertalaiselle, voidaan antaa armoa tuomiossa. Sen sijaan niille joiden teot osoittavat selkeää kovakorvaisuutta ja piittaamattomuutta laeista eikun kovennusta vain.
 
Olen saattanut joskus tuumailla että mielestäni rikoksen uusinnan pitäisi olla koventamisperuste. Ensikertalaiselle, siis oikealle todellisuudessa ensikertalaiselle, voidaan antaa armoa tuomiossa. Sen sijaan niille joiden teot osoittavat selkeää kovakorvaisuutta ja piittaamattomuutta laeista eikun kovennusta vain.
Juu ensikertalaisuus on ihan hyvä idea ja tälläkin hetkellä meillä ensikertalainen taitaa saada puolet pois. Meillä vaan valitettavasti on rikoksen uusioita ensikertalaisen statuksella. Ja tämä on toinen johon pitäisi puuttua.
 
Juu ensikertalaisuus on ihan hyvä idea ja tälläkin hetkellä meillä ensikertalainen taitaa saada puolet pois. Meillä vaan valitettavasti on rikoksen uusioita ensikertalaisen statuksella. Ja tämä on toinen johon pitäisi puuttua.
Juurikin tämä on mielestäni erittäin räikeä epäkohta. Siksi painotin tuota todellista ensikertalaisuutta. Jotenkin vielä voidaan ehkä vääntää että jos vaikka joku varas kärähtää ratista vuosien varastelun jälkeen niin ehkä voi mennä rattijuoppona ensikertalaisena mutta tuollainen on kuintekin erittäin hankala polku kuljettavaksi eli miten rajataan ja milloin.
 

Tuomio on luultavasti oikean suuntainen, mutta minkä helkkarin takia 13-vuotiaat tytöt o(li)vat tuolla kauppaamassa itseään setämiehille!?
 
Oikeastihan tuo pitäisi mennä niin, että eri rikosnimikkeiden tuomioita ei summata, vaan kerrotaan yhteen. Mitä enemmän kerralla rikoksia tehtailee, sitä törkeämmiksi ja tarkoituksellisemmiksi teot on tulkittavissa. Jokainen lisärikos osoittaa suurempaa välinpitämättömyyttä ja sopeutumiskyvyttömyyttä yhteiskuntaan.

Muttajoo, kovemmat rangaistukset ei toimi rikosten ehkäisyssä, koska Yhdysvallat on ainoa maa maailmassa ja selvästi paras lopputulos saadaan sillä, että paijataan rikollisia ja rankaistaan uhreja jne.

Periaatteessa Yhdysvalloissa monessa osavaltiossa on juuri tuo, että uudet teot koventavat tuomiota. Käytännössä moni pääsee toisella tai kolmannellakin kerralla ensikertalaisena, kun tunnustaa tekonsa. On tullut korona-aikana seurattua YouTubesta istuntoja.
 
Tuossa paljousalennuksessa on jotain järkeä jossa tilanne on että varastaa 6 suklaapatukkaa eri kaupoista tai paketin suklaapatukoita yhdestä kaupasta: ei ole järkeä että eri kaupoista varastava saa 6x tuomion.

Sen sijaan siinä on paljon järkeä että 6 ihmistä tappava saa 6x tuomion. Ei tällaisilla paljousalennuksilla ole paljon sijaa henkeen ja terveyteen kohdentuvissa rikoksissa, varsinkin kun tapoit voi tehdä jopa eri päivinä. Ymmärtäisin jos suutuspäissään hyökkäisi veitsen kanssa väkijoukkoon että tuomio olisi sama riippumatta ruumiiden määrästä.
 
Eipä kepulointi yllätä, aiemminkin on EU-tasolla maatalouslainsäädäntöä sorvattaessa yritetty tekijänoikeusmafian tahtoa viedä väkisin läpi: Tekijänoikeuslain valmistelu pilattiin korruptiolla

Still sai aikaiseksi tasapainoisen sääntelyehdotuksen, joka herätti kiinnostusta myös ulkomailla. Ehdotus ei kuitenkaan kelvannut tekijänoikeusjärjestöille, jotka masinoivat lausuntokampanjan sitä vastaan. Eräs hieman erikoinen argumentti oli, että lakiehdotuksessa olisi ”virheellisesti otettu lähtökohdaksi palveluiden käyttäjien oikeuksien vahvistaminen”.

Keskustalainen kulttuuriministeri Antti Kurvinen taipui, kenties tietämättömyyttään. Lainvalmistelu siirrettiin ulkopuoliselle konsultille — Jukka Liedekselle. Hän toteutti tekijänoikeusjärjestöjen tahtoa muun muassa poistamalla esityksestä 50 sivua. Valmistelun avoimuus loppui siihen. Uusista pykälistä tiedotettiin sidosryhmille jälikäteisesti, eikä mielipidettä enää kysytty.

Stilliä lisäksi nöyryytettiin ilmoittamalla, että hän joutuisi esittelemään Liedeksen uusiksi kirjoittaman esityksen hallitukselle. Liedes ei olisi voinut sitä konsulttina tehdä. Menettelyä voi pitää hyvin kyseenalaisena huomioiden perustuslain 118 §:n, jonka mukaan esittelevä virkamies on vastuussa siitä, mitä esittää. Nyt valmistelutyö otettiin pois virkamieheltä, mutta vastuuta ei. Käytännössä tämä oli ministeriltä poliittinen epäluottamuksen osoitus virkamiehelle. Still teki johtopäätökset ja siirtyi valtiovarainministeriöön.

Näin siis Suomessa politiikkaa tehdään suljettujen ovien takana, vaikka järjestettäisiin silmänkääntötemppuna minkämoisia kansanäänestyksiä tahansa.
 
Syytön joutui vankilaan raiskauksesta, valehdellut nainen ei - Tampereen seutu - Ilta-Sanomat

"

TURUN hovioikeus on pitänyt ennallaan Pirkanmaan käräjäoikeuden viime vuoden syyskuussa antaman tuomion väärästä ilmiannosta. Käräjäoikeus tuomitsi nykyisin hieman alle 40-vuotiaan naisen vuoden ja kahdeksan kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen.

Nainen oli elokuussa 2016 valehdellut poliisille, että hänen entinen aviopuolisonsa olisi raiskannut hänet. Nainen toisti valheensa esitutkinnassa, käräjäoikeudessa ja vielä hovioikeudessa.

"

" VAIKKA OIKEUS ON nyt todennut naisen valehdelleen raiskauksesta, löytyy miehen rikosrekisteristä edelleen merkintä raiskauksesta. Rikosrekisterin puhdistaakseen miehen pitää vaatia tuomion purkua korkeimmasta oikeudesta. "



Eikö sivistysvaltiossa tällaisten pitäisi hoitua automaattisesti että jos sinut passitetaan toisten sanoilla vankilaan syyttömänä niin rikosterisi pitäisi puhdistua automaattisesti ilman että syytetyn tarvitsee alkaa vaatia mitään?
 
Eikö sivistysvaltiossa tällaisten pitäisi hoitua automaattisesti että jos sinut passitetaan toisten sanoilla vankilaan syyttömänä niin rikosterisi pitäisi puhdistua automaattisesti ilman että syytetyn tarvitsee alkaa vaatia mitään?
Mitä karpoa muistelen, 90-luvulla taisi olla ihan kasaksi asti vastaavia byrokratiamielettömyyksiä. Onneksi niitä taitaa pikku hiljaa olla vähemmän, vaikka varmaan joitain vielä onkin. Pitäisihän tuollaisesta kusetuksesta lisäksi tulla sama kakku mitä varsinaisesta rikoksesta, että olisi jotain pelotevaikutusta.
 
Itselläkin vastaava tilanne aikanaan. Ohitin poliisiauton 80-alueella n. 85 km/h nopeudella. Luulivat ilmeisesti että oli 60 km alue > kortti pois ja ajokielto.

Tein viikon päästä valitukset (sakossa valitusaika 7 päivää ja ajokiellossa viikko)

Tuloksena sakko hylättiin oikeudessa ja ajokielto jäi voimaan kun valitus tästä saapui myöhässä.
Eli rikosta ei tapahtunut, mutta ajokielto tuli silti.
 
Itselläkin vastaava tilanne aikanaan. Ohitin poliisiauton 80-alueella n. 85 km/h nopeudella. Luulivat ilmeisesti että oli 60 km alue > kortti pois ja ajokielto.

Tein viikon päästä valitukset (sakossa valitusaika 7 päivää ja ajokiellossa viikko)

Tuloksena sakko hylättiin oikeudessa ja ajokielto jäi voimaan kun valitus tästä saapui myöhässä.
Eli rikosta ei tapahtunut, mutta ajokielto tuli silti.
Ootko nyt varma, että asia meni näin? Alussahan saat ainoastaan väliaikaisen ajokiellon. Jos asia menee oikeuteen, eihän sitä varsinaista ajokieltoa määrätä? Tuollehan ei pitäisi olla väliä onko valittanut vai ei? Vai tarkoitatko, että olit ajokiellossa tuomioon asti?

Varsinainen ajokielto, joka määrätään poliisin lupavalvonnassa, voidaan määrätä vasta kun ajokieltorikosasiassa on saatu syyksi lukeva ratkaisu eli syyttäjän määräämä sakko tai tuomioistuimen tuomio. Päätöksen tekeminen lupavalvonnassa aloitetaan aikaisintaan muutaman viikon päästä väliaikaisen ajokiellon määräämisen jälkeen.

Ajokiellon määrääminen tapahtuu kirjallisessa menettelyssä, josta annetaan ohjeet väliaikaiseen ajokieltoon määräämisen yhteydessä. Poliisin lupahallinnosta ei lähtökohtaisesti olla yhteydessä henkilöön ennen päätöksen tekemistä varsinaisesta ajokiellosta. Väliaikaiseen ajokieltoon määrätyn tulee itse huolehtia saamiensa kirjallisten ohjeiden mukaisesti selvityksensä toimittamisesta poliisille määräajassa.

Ajokieltorikokseen syyllistymisen ratkaisee syyttäjä tai tuomari, jonka jälkeen poliisi päättää ajokiellon pituudesta kirjallisessa menettelyssä. Suullisia selvityksiä ajokiellon vaikutuksesta toimeentuloon ja välttämättömän liikkumiseen, ei oteta puhelimitse tai henkilökohtaisesti poliisiasemalle saapumallakaan vastaan. Selvitykset ja todistukset tulee toimittaa poliisille kirjallisesti, mielellään sähköpostitse, ohjeissa mainittuun osoitteeseen ja määräajassa. Suullinen kuuleminen on mahdollista ainoastaan, jos kirjallinen menettely tuottaa kohtuuttomia vaikeuksia. Pelkkä halu antaa selvitys suullisesti ei ole peruste suulliselle kuulemiselle. Ajokieltoon määrättävät ovat pääsääntöisesti luku- ja kirjoitustaitoisia.
 
Ootko nyt varma, että asia meni näin? Alussahan saat ainoastaan väliaikaisen ajokiellon. Jos asia menee oikeuteen, eihän sitä varsinaista ajokieltoa määrätä? Tuollehan ei pitäisi olla väliä onko valittanut vai ei? Vai tarkoitatko, että olit ajokiellossa tuomioon asti?

Varsinainen ajokielto, joka määrätään poliisin lupavalvonnassa, voidaan määrätä vasta kun ajokieltorikosasiassa on saatu syyksi lukeva ratkaisu eli syyttäjän määräämä sakko tai tuomioistuimen tuomio. Päätöksen tekeminen lupavalvonnassa aloitetaan aikaisintaan muutaman viikon päästä väliaikaisen ajokiellon määräämisen jälkeen.

Ajokiellon määrääminen tapahtuu kirjallisessa menettelyssä, josta annetaan ohjeet väliaikaiseen ajokieltoon määräämisen yhteydessä. Poliisin lupahallinnosta ei lähtökohtaisesti olla yhteydessä henkilöön ennen päätöksen tekemistä varsinaisesta ajokiellosta. Väliaikaiseen ajokieltoon määrätyn tulee itse huolehtia saamiensa kirjallisten ohjeiden mukaisesti selvityksensä toimittamisesta poliisille määräajassa.

Ajokieltorikokseen syyllistymisen ratkaisee syyttäjä tai tuomari, jonka jälkeen poliisi päättää ajokiellon pituudesta kirjallisessa menettelyssä. Suullisia selvityksiä ajokiellon vaikutuksesta toimeentuloon ja välttämättömän liikkumiseen, ei oteta puhelimitse tai henkilökohtaisesti poliisiasemalle saapumallakaan vastaan. Selvitykset ja todistukset tulee toimittaa poliisille kirjallisesti, mielellään sähköpostitse, ohjeissa mainittuun osoitteeseen ja määräajassa. Suullinen kuuleminen on mahdollista ainoastaan, jos kirjallinen menettely tuottaa kohtuuttomia vaikeuksia. Pelkkä halu antaa selvitys suullisesti ei ole peruste suulliselle kuulemiselle. Ajokieltoon määrättävät ovat pääsääntöisesti luku- ja kirjoitustaitoisia.
Tapahtuneesta yli 20 vuotta aikaa, mutta muistaakseni meni siten, että ajokielto 3kk määrättiin vaikka oli tiedossa että sakko oli menossa käräjille ja tuota ajokiellon valitusta ei käsitelty kun valitus oli myöhässä.

Joka tapauksessa lopputulema oli että rikosta ei tapahtunut, mutta 3 kk ajokieltoa tuli.
 
Tapahtuneesta yli 20 vuotta aikaa, mutta muistaakseni meni siten, että ajokielto 3kk määrättiin vaikka oli tiedossa että sakko oli menossa käräjille ja tuota ajokiellon valitusta ei käsitelty kun valitus oli myöhässä.

Joka tapauksessa lopputulema oli että rikosta ei tapahtunut, mutta 3 kk ajokieltoa tuli.
Olisiko tuo sitten muuttunut jossain kohtaa. Ainakin tuo nykyinen systeemi vaikuttaa erilaiselta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom