Suomen eri kaupungit

Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Voi tsiisus miten junttia tervehtiä bussikuskia :facepalm:
Tulis mieleenkään, saati kaupan kassahenkilöä. Nehän on robotteja siellä meitä palvelemassa, eikä mitään oikeita ihmisiä.
Se on kato sitä "parempaa" kaupunkilaisten elämää, tuijotetaan vain omaa napaa ja puhelinta, muut ihmiset ovat pelkkää ilmaa ja mitäs sitä itsestäänselvästä asiasta kiittämään?
Itse asun yliopisto kaupungissa ja täällä morjestetaan bussikuskia, lossin kuljetajaa moikkaan myös joka kerta "kiitokseksi".
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 246
Nojuu, on tässä lähimpään naapuritaloon meidän talosta vaan joku sata metriä, seuraaviin sitten enemmän, talot näkyvät kyllä pihasta, kun peltoa ympärillä, että siten ei saa rauhassa olla...
Lähinnä ajoin takaa, että kaikki Suomen suurimmat kaupungit on iskuetäisyydellä ja monta pienempää lisäksi...

Toi olisi ollut hyvä asuinpaikka siihen aikaan kun piti naisten perässä juosta siellä täällä. ;)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 024
Sillä kai tännekkin on muuttanut paljon porukkaa helsingistä, edellisen talonkin myin helsinkiläisille, ovat tykänneet, joku lehtijuttukin heistä oli. Koronan aikaan tuntui lisääntyvän, kun huomattiin, että työt voi tehdä etänä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 567
Mites Lappeenranta? Millaisia on ihmiset ja yleinen meininki?
Kuten mainittu satama ja keskusta yhtenäistä aluetta mikä plussaa. Satamassa olisi tosin kehittämistä jos halutaan tehdä siitä houkuttelevampi. Mutta ei ollenkaan paha nytkään.

Lentokenttä on sympaattinen.. Pariinkin kertaan täältä Uudeltamaalta ajellut jotta pääsee Italiaan.. :D

Ainoa miinus on mie ja sie -murre.. :D Se vaan sattuu korvaan.. Ehkä sitä tuli kuultua liikaa kun olin Kouvolassa armeijassa.. Komppaniassa aika paljon porukkaa Kaakkois-Suomesta..
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 073
Ei ne junaradat huvikseen mene kaupunkien halki, kyllä siihen löytyy syy ihan muinaisesta menneisyydestä.
Ihan samalla tavalla Tampere halkeaa kahtia junaradan takia ja vieläpä koko matkalta. ;)

Itse Jyväskylässä 25 vuotta, Mikkelissä 13 vuotta ja Tampereella nyt 6 vuotta asuneena voi sanoa että kaikissa on ollu hyvät ja huonot puolensa.
Jyväskylä nyt on synnyinkaupunki ja aina siten spesiaali, vaikken sinne enää muuttaiskaan. En sen kummemmin enää oikeastaan tunne Jyväskylää "omakseni" kun en siellä kohta kahteenkymmeneen vuoteen ole asunu, vanhemmat asuu edelleen joita tulee sillon tällöin käytyä moikkaamassa ja esim Palokka on kyllä ihan eri paikka kuin se tuppukylä jossa itse kasvoin. :D
Mikkelissä oli kaikki lähellä, kompakti pikku kylä jossa ei tarvinnu istua autossa ruuhkissa ja asuntojen hinnat tolkun rajoissa mutta eipä siellä oikein ole teollisuutta tai tyopaikkojakaan enää. Eläkkeellä voisin siellä asua mieluummin kuin täällä Tampereella.
Tampere nyt on Tampere, hyvät palvelut, hyvin töitä, suhteellisen nätti kaupunki, mutta paisuu kuin pullataikina ja ensi talvena nämä älyttömät asuntojen hinnat toivottavasti romahtavat kunnolla.
Rantatunneli, ratikka ja uusi areena on saanu mukavan pöhinän tänne mutta se heijastuu kyllä siten myös kaupungin haluttavuuteen ja niihin asuntojen hintoihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Joensuu on idässä suunilleen samalla korkeudella kuin esim. Vaasa.
Sieltä etelästä katsottuna asiat näyttävät ilmeisen vääristyneiltä?
Maantieteellisessä sivistyksessä on tosiaan eri asteita. ;) En ole itsekään mikään tietäjä, enkä ole edes käynyt Joensuussa, mutta noinkin karkeaan yksinkertaistukseen on pakko puuttua. Eihän Joensuu ole läheskään Vaasan korkeudella. Ei edes Seinäjoen tai Kuopion korkeudella. Yhtä hyvin voisi sanoa että Joensuu on Jyväskylän korkeudella, ja sehän on melkein jokaisen intuitiolla ihan väärin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Maantieteellisessä sivistyksessä on tosiaan eri asteita. ;) En ole itsekään mikään tietäjä, enkä ole edes käynyt Joensuussa, mutta noinkin karkeaan yksinkertaistukseen on pakko puuttua. Eihän Joensuu ole läheskään Vaasan korkeudella. Ei edes Seinäjoen tai Kuopion korkeudella. Yhtä hyvin voisi sanoa että Joensuu on Jyväskylän korkeudella, ja sehän on melkein jokaisen intuitiolla ihan väärin.
Vaasa on tosiaan selvästi pohjoisemmassa, mutta Jyväskylän ja Joensuun välillä ei itse asiassa ole mahdottoman suurta eroa pohjois-eteläsuunnassa.

Kuva Google Earthista (pohjoinen on suoraan ylhäällä):

1663622009558.png
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 246
Maantieteellisessä sivistyksessä on tosiaan eri asteita. ;) En ole itsekään mikään tietäjä, enkä ole edes käynyt Joensuussa, mutta noinkin karkeaan yksinkertaistukseen on pakko puuttua. Eihän Joensuu ole läheskään Vaasan korkeudella. Ei edes Seinäjoen tai Kuopion korkeudella. Yhtä hyvin voisi sanoa että Joensuu on Jyväskylän korkeudella, ja sehän on melkein jokaisen intuitiolla ihan väärin.
Eihän Vaasan ja Joensuun välillä nyt isoa eroa ole. Nämä ja Kuopiot, Jyväskylät ja muut voi hyvin heittää samaan "keskisen Suomen" kategoriaan, ja se on ihan riittävän tarkkaa tiedettä etelä-pohjois -suunnassa, etenkin täältä etelästä katsottuna. Ja varmaan pohjoisestakin. Voisin luulla, että rovaniemeläisen näkökulmasta on ihan se ja sama, onko Joensuu hieman etelämpänä kuin joku Kuopio tai Vaasa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Eihän täältä tarvitse mennä kuin Multisillan K-Markettiin tai Kangasalan tai Nokian Prismaan tai Lidliin asti, niin hyvinvoivan näköiset kanssaihmiset vaihtuvat lihaviin mielenterveyspotilaisiin ja muihin haiseviin köyhiin.
No nyt. En ole kyllä huomannut, että hulluja, narkkareita tai läskejä olisi Nokian Lidlissä ainakaan enempää kuin Hallituskadun Lidlissä. Näihin ryhmiin kuulumattomia köyhiä varmaan onkin.

Multisillan K-Marketin osalta olet oikeassa, mutta miksi vitussa kukaan menisi sinne, ellei asu Multisillassa, mistä päästäänkin siihen, miksi kukaan muuttaisi Multisiltaan. :smoke:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Eihän Vaasan ja Joensuun välillä nyt isoa eroa ole. Nämä ja Kuopiot, Jyväskylät ja muut voi hyvin heittää samaan "keskisen Suomen" kategoriaan, ja se on ihan riittävän tarkkaa tiedettä etelä-pohjois -suunnassa, etenkin täältä etelästä katsottuna. Ja varmaan pohjoisestakin.
No ei niitä nyt ihan miten vaan kannata heitellä, vaikka itsestä siltä tuntuisikin. Kuopio ei itse asiassa kuulu edes Keski-Suomen maakuntaan, vaan Pohjois-Savoon. Ja aiemmin sinä tosiaan väitit ihan pokkana, että Jyväskyläkin olisi Lapissa. Kyllä kai sinäkin todellisuuden oikeasti tiedät ja siksi tuollainen on ihan tarpeetonta keskustelun sotkemista.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 246
No ei niitä nyt ihan miten vaan kannata heitellä, vaikka itsestä siltä tuntuisikin. Kuopio ei itse asiassa kuulu edes Keski-Suomen maakuntaan, vaan Pohjois-Savoon. Ja aiemmin sinä tosiaan väitit ihan pokkana, että Jyväskyläkin olisi Lapissa. Kyllä kai sinäkin todellisuuden oikeasti tiedät ja siksi tuollainen on ihan tarpeetonta keskustelun sotkemista.
En puhunut maakunnista tai lääneistä tms. vaan ihan suurpiirteisestä sijainnista Suomen kartalla etelä-pohjois -suunnassa.

Eipä se ole etelässäkään niin tarkkaa. Jos verrataan vaikka Hämeenlinnaa ja Lappeenrantaa, niin suoraan sanoen en tiennyt, kumpi on etelämmässä, vaikka olen asunut toisessa niistä. Turns out, ovat käytännössä samassa kohtaa. Hyvin tarkalleen. Kuten myös Lahti.

Pohjoisessa on enemmän lääniä, joten isommat toleranssit.. :) Välimatkat on pitkät joka tapauksessa, joten se ei ole niin tarkkaa, missä mikäkin paikka sijaitsee tarkalleen ottaen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
En puhunut maakunnista tai lääneistä tms. vaan ihan suurpiirteisestä sijainnista Suomen kartalla.

Eipä se ole etelässäkään niin tarkkaa. Jos verrataan vaikka Hämeenlinnaa ja Lappeenrantaa, niin suoraan sanoen en tiennyt, kumpi on etelämmässä, vaikka olen asunut toisessa niistä. Turns out, ovat käytännössä samassa kohtaa. Hyvin tarkalleen. Kuten myös Lahti.
Kyllä sinulla on jokin asennevamma sellaisia kohtaan, jotka eivät asu Paratiisisi kaltaisessa paikassa. Porukoilla on erilaisia mieltymyksiä, missä haluavat asustaa ja missä viihtyvät. Ei kovin fiksulta kuulosta kirjoittelusi muualla asuvista:

Nämä semi-lapit kuten Joensuut ja Kuopiot ei kyllä nappaa. Ihan korpea. Kaupungeissa itsessään ei välttämättä ole mitään vikaa sinänsä, paitsi Joensuussa kaikki ihmiset on ihan v*tun lihavia. Ja siis kaukana kaikesta.
Minulla on parin vuoden suhde joensuulaiseen naiseen, eikä hän eivätkä muut siellä asustelevat näyttäneet miltään vitun lihavilta, ihan samannäköisiltä kuin muuallakin Suomessa
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 246
Minulla on parin vuoden suhde joensuulaiseen naiseen, eikä hän eivätkä muut siellä asustelevat näyttäneet miltään vitun lihavilta, ihan samannäköisiltä kuin muuallakin Suomessa
Mun subjektiiviset silmät sanoo, että Etelä-Suomen ja Joensuun välillä on ollut selvä ero tässä suhteessa. Toki koko juttu on sikäli akateemista, että tilannehan ei etelässäkään ole kovin hyvä tänä päivänä, mutta jotenkin toi Joensuun touhu on vaan pistänyt silmään aina kun on siellä käynyt.

Jokainen tykkää mistä tykkää, ja mä tykkään Etelä-Suomesta. :) Kaupungilla ei ole niin väliä, pääasia että on iskuetäisyydellä muista kaupungeista. Vähän tylsää asua jossain syrjäisessä kaupungissa, vaikka kaupungissa itsessään ei mitään vikaa olisikaan.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Mun subjektiiviset silmät sanoo, että Etelä-Suomen ja Joensuun välillä on ollut selvä ero tässä suhteessa. Toki koko juttu on sikäli akateemista, että tilannehan ei etelässäkään ole kovin hyvä tänä päivänä, mutta jotenkin toi Joensuun touhu on vaan pistänyt silmään aina kun on siellä käynyt.

Jokainen tykkää mistä tykkää, ja mä tykkään Etelä-Suomesta. :) Kaupungilla ei ole niin väliä, pääasia että on iskuetäisyydellä muista kaupungeista. Vähän tylsää asua jossain syrjäisessä kaupungissa, vaikka kaupungissa itsessään ei mitään vikaa olisikaan.
Parempi jättää nuo subjektiivisten silmiesi näkemykset kirjoittelematta, fiksu ja sivistynyt ihminen ei tällaisia rimanalituksia keskusteluissa lauo.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 839
Jokainen tykkää mistä tykkää, ja mä tykkään Etelä-Suomesta. :) Kaupungilla ei ole niin väliä, pääasia että on iskuetäisyydellä muista kaupungeista. Vähän tylsää asua jossain syrjäisessä kaupungissa, vaikka kaupungissa itsessään ei mitään vikaa olisikaan.
Millä helvetin "iskuetäisyydellä"? Mitä tällä käytännössä tarkoitat? Eikö se olisi optimaalista adua juuri siellä missä haluaa ja missä itselle sopivat asiat ovat oikeasti Lähellä eikä $naapurikaupungeissa? Että totta vitussa sillä kaupungilla jossa haluaa asua, on väliä. Naapurikauöyngit ovat asia erikseen.

Ja mitä liikkumiseen tulee, niin pohjois-etelä -suunnassa (Helsinki-Oulu/Rovaniemi) lennot toimivat oikein hyvin ja kohtuuhintaan. Lyhyemmät matkat menee omalla autolla yai junalla. Se, mikä on hankala, on pitkät itä-länsisuuntaiset matkat esim. Oulu-Lpr, mutta säännöllinen tarve tällaiseen on yoki aika marginaalista.

Jola tapauksessa tunnut hehkuttavan tuota etelää niin kovin autuaasti. Se on sinänsä fine, mutta nuo yksipuoliset, kummalliset argumetit jostain 2vkon jäiden lähdöstä tai hellepäivien keskim.määristä lähinnä huvittaa. Pohjoisempi Suomi tarjoaa paljon hyviä aspekteja joita et voisi kuvitellakaan. Talvet on vielä oikeasti talvia, kuivaa kipakkaa pakkassäätä ja lunta. Ja kyllä, kesällä on ihan yhtä lämmintä kuin etelässäkin, plus valoisuus jota ei etelän väki ymmärrä tai osaa edes kuvitella.

Sanotaan vielä esimerkkinä Turku. Omien kokemusten mukaan siellä on koko talven läpi kylmä, lähes lumeton, märkä, tuulinen, ja läpitunkevan kylmä sää. Ei kiitos. Vaikka pohjoisessa talvella päivä onkin lyhyempi, tuo lumipeite valoa ja fiilistä oleellisesti mustaan loskapaskaak verrattuna.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 839
Musta ylipäätään tässä keskustelussa ei ole mitään Painoa takana, jos ei ole omakohtaisia kokemuksia (ja vieläpä riittävän pitkiä) kommentoimallaan paikkakunnalla asumisesta. Tommonen suurpiirteinen "Lappi alkaa Jyväskylästä ja olen sitä mieltä, että nönnönnöö" - tai vastaavasti "köyhä Itä-Suomi", "Etelän vetelät" yms. menee ihan samaan kastiin.
 

jalluco

Tukijäsen
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
82
Mitä kauempana venäjästä asuu sen parempi. Kemi oli kyllä hämmentävän punainen kaupunki kun siellä pari vuotta asuin joskus parikymmentä vuotta sitten, liekö nykyään yhtä ankeaa. Kemijärvi oli ehkä takapajuisin paikka jossa tullut pysähdyttyä ihan viime vuosina, et varmaan Porissa olis yhtä juhlaa noihin verrattuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Ja mitä liikkumiseen tulee, niin pohjois-etelä -suunnassa (Helsinki-Oulu/Rovaniemi) lennot toimivat oikein hyvin ja kohtuuhintaan.
Ei ole mitään varmuutta siitä, kuinka pitkään noinkin "lyhyttä" matkaa saa lentää, ainakaan kohtuulliseen hintaan. Ideologisista syistä moinen haluttaisiin lopettaa.
Millä helvetin "iskuetäisyydellä"?
Tarkoittaa, että valitsee asuinpaikkansa sen mukaan, että on kätevää juosta naisissa mahdollisimman monessa isossa kaupungissa. Tai kaupungeissa ylipäänsä. Joensuu ei tosin kelpaa, koska siellä on kuulemma kaikki ihan vitun läskejä.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Se on kato sitä "parempaa" kaupunkilaisten elämää, tuijotetaan vain omaa napaa ja puhelinta, muut ihmiset ovat pelkkää ilmaa ja mitäs sitä itsestäänselvästä asiasta kiittämään?
Itse asun yliopisto kaupungissa ja täällä morjestetaan bussikuskia, lossin kuljetajaa moikkaan myös joka kerta "kiitokseksi".
Hienoa projisointia, Hermanni.

Jos ajattelee asiaa bussikuskin näkökulmasta, niin matkustajille morjestelu vaikkapa 550 kertaa päivässä ei keskimääräiselle kuskille varmaan olisi työpäivää rikastuttava kokemus.

Mielestäni kirjoittamaton de facto etiketti täällä menee niin, että sisään mennessä jonon ensimmäinen tervehtii kuljettajaa, joka tervehtii takaisin. Seuraavat voivat halutessaan tervehtiä, muttei ole epäkohteliasta tai itsekästä jättää tervehtimättä.

Lähtiessä voit morotella kädellä ja huudella kiitosta ihan rauhassa, mutta lopetat kuitenkin pian kun ei kukaan muu niin tee eikä kuljettaja yleensä reagoi.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 039
Hienoa projisointia, Hermanni.

Jos ajattelee asiaa bussikuskin näkökulmasta, niin matkustajille morjestelu vaikkapa 550 kertaa päivässä ei keskimääräiselle kuskille varmaan olisi työpäivää rikastuttava kokemus.

Mielestäni kirjoittamaton de facto etiketti täällä menee niin, että sisään mennessä jonon ensimmäinen tervehtii kuljettajaa, joka tervehtii takaisin. Seuraavat voivat halutessaan tervehtiä, muttei ole epäkohteliasta tai itsekästä jättää tervehtimättä.

Lähtiessä voit morotella kädellä ja huudella kiitosta ihan rauhassa, mutta lopetat kuitenkin pian kun ei kukaan muu niin tee eikä kuljettaja yleensä reagoi.
Ajatko bussia? Oletko töissä asiakaspalvelu alalla?
Miten sinä voit tietää, kuinka monta kertaa työvuoronsa aikana muut haluavat tervehtiä?
Eikös monessa haastattelussa esim. kaupan kassoilla työskentelevät kerro että tervehtiminen on hyvä juttu? Kassan läpi menee vielä enemmän ihmisiä vuoron aikana kuin linja-autossa...

Tervehtiminen tuskin häiritsee työntekijää, tervehtimättä jättäminen kertoo enemmän asiakkaasta ja vahvistaa vain tietynlaista kuvaa "kaupungeissa" asuvista.
Kirjoittamaton de facto etiketti ei yleensä ole kovin pätevä tapa perustella mitään toimintaa, tai ainakaan sen perusteella alkaa kertomaan muille kuinka pitäisi toimia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 257
Itse sanon "kiitti" kun meen sisään ja maksan matkan jos liikun bussilla, välillä kuski on "kiitti" tai "moi", muttei mua ainakaan kosketa vaikkei se sanoisi mitään (ehkä 30%).
Järvenpäässä, Espoossa, Tuusulassa ja Tampereella asuneena sanoisin että tampere on ainakin noista paras paikka, tulin alunperin tänne 2001 naisen perässä, se häipyi mutta päädyin jäämään tänne koska tää vaan on niin hyvä paikka vaikka silloin kaikki tutut olikin vielä pk-alueella, sitten olin 12v naimisissa muttei sen jälkeenkään ole isompia haluja muuttaa muualle.
Jos pitäisi valita niin muuttaisin helsinkiin, tosin mulla ei ole varaa niihin alueisiin minne haluaisin, tai sitten ulkomaille johonkin Amsterdamin kokoiseen kaupunkiin.
Eniten ehkä tampereessa häiritsee sen pienuus, sellaista oikeasti kaupunkimaista aluetta on ehkä 3km2, mutta toisaalta umpimetsääkin on ihan kävelymatkan päässä.
Mutta kyllä, lukitsen vastauksen: Tampere on suomen paras kaupunki :)

E: jopas on typoja kahden vodkan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 567
No kaikenlaisia se maa päällään kantaa. Jos ei kaupassa tai bussissa tervehditä. Itsepalvelu kassan vielä ymmärtää, mutta muuten kertoo sivistyksen puutteesta ta mt ongelmista.
Samaa mieltä. Olen itse kaupassa töissä ja tulee tervehdittyä jokaista asiakasta myös käytävällä vastaantulijoita vaikka eivät apua tarvitsekkaan. Jos joku ei tervehdi takaisin antaa kyllä melkoisen itseriittoisen idiootin kuvan henkilökunnalle. Tulee mieleen onko ko. ihminen niin itseään täynnä ettei "tarvitse" tervehtiä henkilökuntaa, onko kyseessä näppäri joka haluaa ettei häntä huomioida eikä huomata vai onko kyseessä metsän keskellä asunut juntti-einari joka ei osaa mitään tapoja.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
700
Samaa mieltä. Olen itse kaupassa töissä ja tulee tervehdittyä jokaista asiakasta myös käytävällä vastaantulijoita vaikka eivät apua tarvitsekkaan. Jos joku ei tervehdi takaisin antaa kyllä melkoisen itseriittoisen idiootin kuvan henkilökunnalle. Tulee mieleen onko ko. ihminen niin itseään täynnä ettei "tarvitse" tervehtiä henkilökuntaa, onko kyseessä näppäri joka haluaa ettei häntä huomioida eikä huomata vai onko kyseessä metsän keskellä asunut juntti-einari joka ei osaa mitään tapoja.
No meitsi kävelee tällaisissa tilanteissa aika usein ihan vaan hiljaa ohi, koska mulla on aina kuulokkeet korvissa ja musiikki soi joten mä en ole koskaan varma, että sanottiinko mulle oikeasti jotain vai ei. Kassalla nuo kyllä tulee nypättyä pois.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 567
No meitsi kävelee tällaisissa tilanteissa aika usein ihan vaan hiljaa ohi, koska mulla on aina kuulokkeet korvissa ja musiikki soi joten mä en ole koskaan varma, että sanottiinko mulle oikeasti jotain vai ei. Kassalla nuo kyllä tulee nypättyä pois.
Menee OT puolelle mutta jos asiakas ei edes katso minuun päin on tervehtiminen turhaa.. Siis kaupan käytävällä vastaantullessa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Samaa mieltä. Olen itse kaupassa töissä ja tulee tervehdittyä jokaista asiakasta myös käytävällä vastaantulijoita vaikka eivät apua tarvitsekkaan. Jos joku ei tervehdi takaisin antaa kyllä melkoisen itseriittoisen idiootin kuvan henkilökunnalle. Tulee mieleen onko ko. ihminen niin itseään täynnä ettei "tarvitse" tervehtiä henkilökuntaa, onko kyseessä näppäri joka haluaa ettei häntä huomioida eikä huomata vai onko kyseessä metsän keskellä asunut juntti-einari joka ei osaa mitään tapoja.
Minä kyllä tervehdin näitä ohikulkiessakin moikkaajia, koska se on kohteliasta. Samalla kuitenkin mietin, että onko tyypillä kaikki kunnossa, jos tämä tekee samalla tavalla kaikille tuhansille asiakkaille. Tai että tunnettiinko me jostakin entuudestaan.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
304
En kyllä tajua että mikä tuossa moikkaamisessa on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa, ettei sitä voisi tehdä? Ehkä en itsekään aina kaikkia moikkaa takaisin jos en huomaa että joku lehtityrkky tms. morottelee ohi kulkiessa, koska usein olen omissa ajatuksissani vaikkapa siellä kaupassa asioidessa. Mutta kyllä pääsääntöisesti minua palvelevalle henkilökunnalle sanon tervehdykset, luulen että se kassakin on mielissään vaikkei haluaisikaan alkaa keskustelemaan säästä ja kahvipaketin hinnasta sen enempää.

Itse moikkaan jopa naapureita, varsinkin korostetusti niitä jotka eivät koskaan moikkaa takaisin vaan kävelevät nokka pystyssä ohi (nuoret naiset lähinnä). Moikkaan myös pihan halki kulkevia ihmisiä vaikken tiedä ovatko he naapureitani, jotain vierailijoita naapureideni luona vai täysin randomeja jotka vaan oikaisee meidän pihan halki.

Julkisilla kaduilla kulkiessa en nyt tietenkään vastaantulijoita tervehdi ellei kyseessä ole joku tuttu. En kuitenkaan närkästy jos joku saattaa katseen kohdatessa moikata ihan automaattisesti, joillakin tuntuu olevan tämmöinen reaktio.

Ja itse siis erittäin introvertti ihminen joka välttää kaikenlaisia kontakteja muihin ihmisiin jos vaan mahdollista, ja asunut ikäni kaupungissa (ei Helsinki).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 769
Mielestäni kirjoittamaton de facto etiketti täällä menee niin, että sisään mennessä jonon ensimmäinen tervehtii kuljettajaa, joka tervehtii takaisin. Seuraavat voivat halutessaan tervehtiä, muttei ole epäkohteliasta tai itsekästä jättää tervehtimättä.
Toivottavasti ei satu jonoon pelkkiä kaupunkilaisia, tai muuten ei pääse kukaan bussiin sisään. Tarvitaan aina yksi lande jonon kärkeen, joka on niin juntti et tervehtii bussikuskia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
En kyllä tajua että mikä tuossa moikkaamisessa on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa, ettei sitä voisi tehdä? Ehkä en itsekään aina kaikkia moikkaa takaisin jos en huomaa että joku lehtityrkky tms. morottelee ohi kulkiessa, koska usein olen omissa ajatuksissani vaikkapa siellä kaupassa asioidessa. Mutta kyllä pääsääntöisesti minua palvelevalle henkilökunnalle sanon tervehdykset, luulen että se kassakin on mielissään vaikkei haluaisikaan alkaa keskustelemaan säästä ja kahvipaketin hinnasta sen enempää.

Itse moikkaan jopa naapureita, varsinkin korostetusti niitä jotka eivät koskaan moikkaa takaisin vaan kävelevät nokka pystyssä ohi (nuoret naiset lähinnä). Moikkaan myös pihan halki kulkevia ihmisiä vaikken tiedä ovatko he naapureitani, jotain vierailijoita naapureideni luona vai täysin randomeja jotka vaan oikaisee meidän pihan halki.

Julkisilla kaduilla kulkiessa en nyt tietenkään vastaantulijoita tervehdi ellei kyseessä ole joku tuttu. En kuitenkaan närkästy jos joku saattaa katseen kohdatessa moikata ihan automaattisesti, joillakin tuntuu olevan tämmöinen reaktio.

Ja itse siis erittäin introvertti ihminen joka välttää kaikenlaisia kontakteja muihin ihmisiin jos vaan mahdollista, ja asunut ikäni kaupungissa (ei Helsinki).
Toki kassalla ja lihatiskillä jne varmaan jokainen moikkaa ja kiittää, mutta minä käsitin että tuossa oli kyse satunnaisesta kohtaamisesta hyllyjen välissä ilman että kummallakaan on mitään asiaa toiselle tms. Sielläkin on kohteliasta moikata takaisin myyjälle tämän aloitteesta, mutta en usko että kukaan erityisessti kuitenkaan olettaa myyjän moikkaavan tuollaisissa tilanteissa jokaista asiakasta jossakin tuhansien päivittäisten asiakkaiden supermarketissa.

Ja naapureita tietenkin moikataan.

Feissareille näytän kämmentä ja sanon kohteliaasti kiitos ei.

Ei tämä taida liittyä ketjun aiheeseen mitenkään, vai onko tässä jotain suuriakin alueellisia eroja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
No onneksi jokainen saa valita mieleisensä ympäristön asua.
Omasta mielestä esim.pääkaupunkiseutu on yhtä helvettiä. Ahdasta/kallista asumista ja ruuhkissa istumista, lyhytkin työ/päiväkoti/kauppamatka vie paljon aikaa.
Melua ja hieman liikaa kansainvälistä meininkiä, aitoon luonnorauhaan ei pääse, kesämökkiin ei ole kovin monella varaa. Ihmiset ovat keskimäärin todella itsekeskeisiä ja korostavat vain omia mielipiteitään.
Työmoraali etelässä syntyneillä on aivan eri tasoa kuin pohjoisessa/idässä kasvaneilla, on syynsä miksi pohjoisesta etelään muuttavat ovat kysyttyä työvoimaa...
Havainnot omia subjektiivisia elämänkokemuksen myötä tulleita...
Ei täällä edes ole mainittavia ruuhkia ellei mene pahimpaan aikaan. Kansainvälinen meininki riippuu alueesta.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Naapureiden morjestelun etiketti se vasta mielenkiintoinen onkin. Rappukäytävässä on tietysti moikattava, ja jos joku ei moikkaa, kuten meidän rapussa yksi nuori twitterpoliitikko, niin se on äärimmäisen epäkohteliasta ja epäsosiaalista burgerointia. Sama pätee ulko-oven ympäristöön, sanotaan 20-40 metriä ovesta. Mutta jos jo seuraavassa korttelissa rappunaapuri tulee vastaan, niin molemmat pyrkivät esittämään ettei huomattu, koska halutaan säilyttää tietty yksityisyys. Sitten jos naapurin kanssa on vaihdettu sanoja tai morjesteltu vuosia, niin voi moikata kohdatessa koko kaupungissa, paitsi jos siinäkin tilanteessa on luontevaa esittää ettei huomattu. Jostain syystä sisäpihaa monet eivät rinnasta rappukäytävään, vaan jättävät moikkaamatta naapurirapussa asuville.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Ja mitä liikkumiseen tulee, niin pohjois-etelä -suunnassa (Helsinki-Oulu/Rovaniemi) lennot toimivat oikein hyvin ja kohtuuhintaan. Lyhyemmät matkat menee omalla autolla yai junalla. Se, mikä on hankala, on pitkät itä-länsisuuntaiset matkat esim. Oulu-Lpr, mutta säännöllinen tarve tällaiseen on yoki aika marginaalista.
Nopeimmat junat Oulu-Helsinki välillä on myös nykyään noin 6 tuntia. Onhan tuokin melko pitkä matka-aika, mutta satunnaisiin reissuihin ihan ok.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 246
Millä helvetin "iskuetäisyydellä"? Mitä tällä käytännössä tarkoitat? Eikö se olisi optimaalista adua juuri siellä missä haluaa ja missä itselle sopivat asiat ovat oikeasti Lähellä eikä $naapurikaupungeissa? Että totta vitussa sillä kaupungilla jossa haluaa asua, on väliä. Naapurikauöyngit ovat asia erikseen.

Ja mitä liikkumiseen tulee, niin pohjois-etelä -suunnassa (Helsinki-Oulu/Rovaniemi) lennot toimivat oikein hyvin ja kohtuuhintaan. Lyhyemmät matkat menee omalla autolla yai junalla. Se, mikä on hankala, on pitkät itä-länsisuuntaiset matkat esim. Oulu-Lpr, mutta säännöllinen tarve tällaiseen on yoki aika marginaalista.

Jola tapauksessa tunnut hehkuttavan tuota etelää niin kovin autuaasti. Se on sinänsä fine, mutta nuo yksipuoliset, kummalliset argumetit jostain 2vkon jäiden lähdöstä tai hellepäivien keskim.määristä lähinnä huvittaa. Pohjoisempi Suomi tarjoaa paljon hyviä aspekteja joita et voisi kuvitellakaan. Talvet on vielä oikeasti talvia, kuivaa kipakkaa pakkassäätä ja lunta. Ja kyllä, kesällä on ihan yhtä lämmintä kuin etelässäkin, plus valoisuus jota ei etelän väki ymmärrä tai osaa edes kuvitella.

Sanotaan vielä esimerkkinä Turku. Omien kokemusten mukaan siellä on koko talven läpi kylmä, lähes lumeton, märkä, tuulinen, ja läpitunkevan kylmä sää. Ei kiitos. Vaikka pohjoisessa talvella päivä onkin lyhyempi, tuo lumipeite valoa ja fiilistä oleellisesti mustaan loskapaskaak verrattuna.
Niin makuasioista ei hirveästi kannata kiistellä, mutta kyllä mä tykkään asua ruuhka-Suomen tuntumassa, vaikkei nyt tarvitse ihan keskellä kaikkea sähellystä asuakaan. Käy tylsäksi, jos on yhden kaupungin vanki, vaikka olisi kuinka kiva kaupunki. Esimerkiksi Oulu on varmasti ihan kiva kaupunki, mutta se on vaan yksi kaupunki. Sitten onkin erämaata joka suuntaan silmänkantamattomiin.

Puhumattakaan, että Etelä-Suomesta on paljon helpompi lähteä ulkomaillekin, lentokoneella, laivalla ja ihan vaikka omalla autollakin Tallinnaan ja siitä eteenpäin. Oulusta toki pääsee pohjois-Ruotsiin aika näppärästi, mutta kuka hullu sinne nyt haluaa. ;)

Ja keleissäkin kyllä on eroa, ei siitä pääse mihinkään. Suomi on ylipäätään karu pohjoinen maa, joten ei nyt huvita enää tilannetta pahentaa tekemällä edes huvimatkoja pohjoiseen. :) Tilanne on hankala, kun kaikki tyttöystävät on aina olleet Lapista ihan innoissaan, ja mä en ole. :) En todellakaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 024
Ainut syy miksi itse voisin muuttaa pohjoisempaan olisi juuri kelit, olisi kunnon talvet eikä loskapaskaa ja harvemmin noita saatanan helleputkia, jolloin ei voi mitään ulkona tehdä.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Onko nykyajan suomalaiset jo avarakatseisempia?
Esim.uusnatseja ei ole enää paljon..

Erilaisuus on rikkaus:
-Olitpa homo tai lesbo
-Tai n******
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Onko nykyajan suomalaiset jo avarakatseisempia?
Esim.uusnatseja ei ole enää paljon..

Erilaisuus on rikkaus:
-Olitpa homo tai lesbo
-Tai n******
Kaipa ihmiset ovat keskimäärin vähän vapaamielisempiä kuin 30 tai 100 vuotta sitten, mutta kehitys ei kulje pelkästään siihen suuntaan. Kaikenlainen uuspuritaanisuus nostaa päätään siellä täällä. Kun nyt ketjussa on kysymys paikallisista eroista, lienee paljon esimerkkejä kylistä tai lähiöistä ympäri Suomen, joissa esimerkiksi herätysliikkeet tai militantti islam tai inklusiivinen pc woke on voimistunut muuttaen paikkaa vähemmän avarakatseiseksi.

E: Uusnatsejahan ei ole koskaan ollut Suomessa paljon. Valtakunnallisesti se oli marginaalista silloinkin, kun Joensuun skineistä puhuttiin, eikä se paikallisestikaan käsittääkseni mikään suuri joukko ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Kaipa ihmiset ovat keskimäärin vähän vapaamielisempiä kuin 30 tai 100 vuotta sitten, mutta kehitys ei kulje pelkästään siihen suuntaan. Kaikenlainen uuspuritaanisuus nostaa päätään siellä täällä. Kun nyt ketjussa on kysymys paikallisista eroista, lienee paljon esimerkkejä kylistä tai lähiöistä ympäri Suomen, joissa esimerkiksi herätysliikkeet tai militantti islam tai inklusiivinen pc woke on voimistunut muuttaen paikkaa vähemmän avarakatseiseksi.
Eikai siinä mitään jos Jumalaan uskoo,mut kiihkouskovaiset on varsin hämärää sakkia tarkoituksineen..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Täällä Oulussa tervehditään onnikkakuskia ja heipat heitetään pois jäädessä. Kassahenkilölle sama.
Tietenkin kyytiin noustessa tervehditään kuten kassallakin, näinhän koko Suomessa toimitaan yhtä rantakylää lukuun ottamatta. Muu on lättähattujen käytöstä.

Siinä taas on ymmärrettäviä paikallisia kulttuurieroja, moikkaillaanko pois jäädessä tai riippuuko se tilanteesta.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
231
Oulusta Tampereelle muuttoa olen miettinyt, pian olisi töiden puolesta siihen mahdollisuus. Miten paljon kalliimpaa asuminen on Tampereella suhteessa Ouluun? Kalliimpaa se on varmasti, mutta onko tasoa 10% vai 50% kalliimpaa jos vertaillaan suurinpiirtein samantasoisia asuntoja ja alueita? Onko kellään kokemusta? Entä mitkä alueet Tampereella on sellaisia mistä kannattaa vuokra-asuntoa katsella ja mitkä semmoisia mitä kannattaa välttää? Ei tarvitse olla keskustassa, mutta kumminkin pyörällä kuljettavan matkan päässä keskustasta.

Muita kokemuksia Oulu vs. Tampere? Muita kuin että Tampere on isompi ja lähempänä kaikkea.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
353
Oulusta Tampereelle muuttoa olen miettinyt, pian olisi töiden puolesta siihen mahdollisuus. Miten paljon kalliimpaa asuminen on Tampereella suhteessa Ouluun? Kalliimpaa se on varmasti, mutta onko tasoa 10% vai 50% kalliimpaa jos vertaillaan suurinpiirtein samantasoisia asuntoja ja alueita? Onko kellään kokemusta? Entä mitkä alueet Tampereella on sellaisia mistä kannattaa vuokra-asuntoa katsella ja mitkä semmoisia mitä kannattaa välttää? Ei tarvitse olla keskustassa, mutta kumminkin pyörällä kuljettavan matkan päässä keskustasta.

Muita kokemuksia Oulu vs. Tampere? Muita kuin että Tampere on isompi ja lähempänä kaikkea.
Mikä olisi pyörällä kuljettava matka? Tuntuu että asuinalueilla porukkaa aikalailla laidasta laitaan.

Jos fillari on kallis ja etsii halvempia asuinalueita niin välttelisin multisiltaa, peltolammia ja ehkä tesomaa

E: jos pohkeissa riittää potkua niin katsoisin vuoreksesta asuntoa, näytti olevan kohtuullisia vuokria uudehkoissa taloissa
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Nytkun Helsingissä tullut työnpuolesta pyörittyä paljon tänä vuonna pysyn edelleen kannassani, en ikipäivänä haluaisi asua siellä. Ahdistava paikka.

Tampereella sen sijaan voisin kuvitella asuvani, sopivan kokoinen ja viihtyisä, sekä sijainti passeli. Asumisen hinnat ei (vielä) mahdottomasti isommat kuin kotikaupungissani. Jokerikorttina Kuopio, käynyt ehkä yhdesti mutta ohiajaessa aina jää viihtyisä kuva paikasta, maisemat ja maastot hienoja. Mutta mihinpä Oulusta tarvitsisi muuttaa...
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kävin kesällä ekaa kertaa ikinä. Satama-alue viihtyisä ja mukava, Linnan alue myös hieno. Keskusta ruma ja hiljainen. kuten valtaosassa Suomen kaupunkeja.
Itse muutamaan otteeseen Lappeenrannassa vieraillut ja tykkään kyllä kovasti siitä keskustan alueesta. Enimmäkseen liikkunut siitä Scandic Patrialta kohti keskustaa Kauppakatua pitkin ja siinä lähialueella. Sanoisin jopa että voittaa viihtyisyydessä Oulun keskustan alueen 100-0.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Itse muutamaan otteeseen Lappeenrannassa vieraillut ja tykkään kyllä kovasti siitä keskustan alueesta. Enimmäkseen liikkunut siitä Scandic Patrialta kohti keskustaa Kauppakatua pitkin ja siinä lähialueella. Sanoisin jopa että voittaa viihtyisyydessä Oulun keskustan alueen 100-0.
Itse yövyin sokoshotellissa ja se alue oli kyllä kamalaa DDR:ää. Oulun keskustakin on kyllä melko kamala mutta kesäisin kyllä huomattavasti vilkkaampi ja ravintola/kuppilatarjonta huom. parempi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 246
Itse yövyin sokoshotellissa ja se alue oli kyllä kamalaa DDR:ää. Oulun keskustakin on kyllä melko kamala mutta kesäisin kyllä huomattavasti vilkkaampi ja ravintola/kuppilatarjonta huom. parempi.
Lappeenrannassa tosiaan mainitsemasi hotellin ja kauppakeskuksen alue on hieman betoninen, mutta sitten taas toisaalta jos verrataan naapurikaupunki Kouvolaan, niin Lappeenrantahan painii ihan amatöörisarjassa tuossa betonibrutalismissa. ;) Brutalismin vastapainoksi siellä on sitten paljon nättiäkin aluetta. Ja mistä tykkään Lappeenrannassa on se, että kaupunkirakenne ei ole mikään tylsän ruutukaavainen, vaan persoonallisen vaihteleva. "Vanha kaupunkikin" eli linnoitus löytyy. Ja esimerkiksi vanha varuskunta-alue keskustan läheltä.

Oulu on paljon isompi kaupunki joten luonnollisesti vilkkaampi. Mulle ei ole jäänyt mieleen Oulusta oikein mitään erityistä hyvää eikä pahaa. Ihan kiva varmaan. Sijainti on vaan "haastava". Ei siellä päin tule paljon liikuttua.

Nythän viime vuosina Oulu on niittänyt aika paljon negatiivista mainetta mamuihin liittyvillä seksuaalirikoksillaan. Voi olla aika marginaalijuttu, mutta mieleen noi otsikot on varmaan monelle jääneet. Lappeenrannassa muuten "mamu" tuntuu tarkoittavan lähinnä venäläistä. Aika vähän vaikuttaisi etelän ihmisiä katukuvassa olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 509
Miksi pitää haukkua muita kaupunkeja, rankat tappelut tässä ketjussa? Niin no Lahti. Mutta kai Lahdestakin löytyy hyvää sanottavaa. Ainakin jotain. Keijun Kebab?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 185
Viestejä
4 214 919
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom