Suomen eri kaupungit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzekoo
  • Aloitettu Aloitettu
Hieno homma, että löysit itselle paremman paikan asua. Sait varmaan myös reippaasti enemmän neliötä per euro.

Kyllä ja vielä tärkeämpänä sen verran että ei tarvitse katsella naapureita eikä pelätä että olohuoneen ikkunan taakse tulee yhtäkkiä toinen talo.
 
Niin jos aina ajaa autolla joka paikkaan niin ei satsaukset joukkoliikenteeseen hirveästi lämmitä. Ainoa hyöty on mahdollisesti ruuhkien väheneminen/autopaikkojen vapautuminen, mutta monesti sekin hyöty menee kun joukkoliikenteelle otetaan tilaa autoilta.

Ratikka on kyllä erinomainen, hakkaa bussin mukavuudessa kymmenen nolla. Ottamatta sen enempää kantaa projektin järkevyyteen tai hintaan. Oli se joukkoliikennetapa mikä tahansa niin ei se kuitenkaan vannoutuneita autoilijoita joukkoliikenteeseen käännä.
 
Eiköhän syy ollut se että hesalla on ratikka niin tyhmät akat halusivat sen myös tammerforssaan.

Tyhjähän se ratikka on aina. Pummilla on toki mukava matkustaa, kun ei tarvi maksaa kuten bussissa.
 
Eikö se tampereen "ratikka" muistuta enemmän jotain lähijunaa?
Ei, mutta suomalaisittain vertailtaessa siinä on ehkä Helsingin metron piirteitä yhtä paljon kuin sikäläisen raitiotiejärjestelmän.

Pientä lähijunaliikennettä on samalla puuhailtu ja Tesomalle pääsee nyt myös junalla. Päärautatieaseman nimitys olikin välillä aika koominen.
 
Päärautatieaseman nimitys olikin välillä aika koominen.
"Keskusasemia" on huomattavasti pienemmilläkin paikkakunnilla, esimerkiksi 25.000 asukkaan Imatralla, mikä on kyllä koomista...

Parempi termi olisi vaikka "asemakeskus", jos viitataan siihen, että samassa paikassa toimii sekä juna- että bussiasema. Tai sitten ihan vaan "liikenneasema". "Keskusasema" kuulostaa naurettavan mahtipontiselta, jos on kysymys pienestä käpykylästä.
 
Useassa kaupungissa noi on nimellä Matkakeskus. Niissä samalla tontilla juna-ja bussiasemat.
 
Kodittomien määrä on Tampereella kyllä räjähtänyt.
Sotkuset hiukset, repalaiset vaatteet, Ikean valtava kassi täynnä vaatteita ja selässä rinkka. Nukkuvat missä? Maksullisessa vessassa yönsä. Vai rautatieasemallako ne veljellisesti bondaavat?
Vai tarjoaako tampere kodittomille jonkun murjun jossain?

Ainakin poliisiaseman viereen on hieno selviytymisasema rakennettu alkoholisteille.
Nekin rahat olisi voinut vaikka käyttää infraan. Mutta alkoholistien pitää saada nukkua päänsä selväksi...
 
Viimeksi muokattu:
Kuopio alkaa olla listan kärjessä. Te jotka olette siellä asuneet kertokaa vähän + ja - .
 
Eiköhän Petonen ois hyvä.......
En ole yhtään Savosta päinkään mutta jostain syystä tiedän että alue on pahamaineinen. Muistaakseni legenda kertoo, että alueella on yleisen kusisuuden lisäksi esiintynyt epätavallisen paljon ns. lastenkoskijoita eli alatyylisesti "pedareita" mikä sopimattoman ironisesti sointuu alueen nimeen.

Kertokaa lisää Petosen kaupunginosasta.
 
En ole yhtään Savosta päinkään mutta jostain syystä tiedän että alue on pahamaineinen. Muistaakseni legenda kertoo, että alueella on yleisen kusisuuden lisäksi esiintynyt epätavallisen paljon ns. lastenkoskijoita eli alatyylisesti "pedareita" mikä sopimattoman ironisesti sointuu alueen nimeen.

Kertokaa lisää Petosen kaupunginosasta.


Riippuu ihan Petosen alueista. Pyörössä sattuu ja tapahtuu. Siellä on myös se Talo, joka on melko kyseen alaisella maineella varustettu asunto.

Tuonne talolle on majoitettu asumaan aika reilusti laitapuolen väkeä. Tuo talo on siinä ihan Pyörön kaupoilla

Pirtti ja Savolanniemi ovat ihan suhteellisen passeleita alueita.
 
Jos talviurheilusta tykkää niin silloin Lahti on ihan hyvä vaihtoehto. Vaikka muuten ei lunta eteläisessä Suomessa paljon olisikaan niin Salpausselällä sitä yleensä riittää ja tämä ero on toisinaan ihan silmiin pistävä kun kaupungista tai Launeen pellolta saapuu harjulle.

Lahdesta on hyvä yhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle junalla, jos niitä palveluja tarvitsee. Radiomastot ja Radiomäen ympäristö on ihan mukava, samaten satama kesällä.

Kaupunkina vähän tylsä ja S-ryhmä ottanut sellaisen yliotteen ravintolaelämästä että oksat pois. Muutenkin lahtelaiset ovat vähän kuin maalaisia kaupungissa mielipiteineen ja käytöstapoineen, eikä kunnon kävelykatu tunnu onnistuvan keskustaan kun pitää toria ympäri päästä autolla ja linja-autolla. Toriparkki ei tunnu oikein ihmisiä kiinnostavan joten taisi jäädä aika torsoksi vaikka ihan toimiva onkin. Julkinen liikenne on toimiva ja käytännössä kaikkialle kaupungissa ja naapurikuntiin pääsee joustavasti myös ilman omaa autoa, johtunee siitä että kaupungin pinta-ala on suhteellisen pieni. Ehkä sillä yliopiston puuttumisella ja Tampereen sekä pääkaupunkiseudun läheisyydellä on ollut oma vaikutuksensa. Ihan viime vuosina kaupunki on alkanut kehittymään, mutta pitkään jäi Jyväskylän ja Kuopion varjoon eikä aluetta oikein kehitetty. Vihdoin tuli eteläinen kehätie ja rantakartanon alue on alkanut hahmottumaan, ja keskustassakin on vanhoja kortteleita rakennettu korkeammaksi.

Sitä olen aina ihmetellyt kuka tänne päätyy muualta kuin Itä-Suomesta josta katsottuna tämä on ensimmäinen isompi kaupunki. Työllisyystilanteen toivoo parantuvan, mutta en tiedä onko sillä suunnalla parannusta odotettavissa.
 
Jos talviurheilusta tykkää niin silloin Lahti on ihan hyvä vaihtoehto. Vaikka muuten ei lunta eteläisessä Suomessa paljon olisikaan niin Salpausselällä sitä yleensä riittää ja tämä ero on toisinaan ihan silmiin pistävä kun kaupungista tai Launeen pellolta saapuu harjulle.

Lahdesta on hyvä yhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle junalla, jos niitä palveluja tarvitsee. Radiomastot ja Radiomäen ympäristö on ihan mukava, samaten satama kesällä.

Kaupunkina vähän tylsä ja S-ryhmä ottanut sellaisen yliotteen ravintolaelämästä että oksat pois. Muutenkin lahtelaiset ovat vähän kuin maalaisia kaupungissa mielipiteineen ja käytöstapoineen, eikä kunnon kävelykatu tunnu onnistuvan keskustaan kun pitää toria ympäri päästä autolla ja linja-autolla. Toriparkki ei tunnu oikein ihmisiä kiinnostavan joten taisi jäädä aika torsoksi vaikka ihan toimiva onkin. Julkinen liikenne on toimiva ja käytännössä kaikkialle kaupungissa ja naapurikuntiin pääsee joustavasti myös ilman omaa autoa, johtunee siitä että kaupungin pinta-ala on suhteellisen pieni. Ehkä sillä yliopiston puuttumisella ja Tampereen sekä pääkaupunkiseudun läheisyydellä on ollut oma vaikutuksensa. Ihan viime vuosina kaupunki on alkanut kehittymään, mutta pitkään jäi Jyväskylän ja Kuopion varjoon eikä aluetta oikein kehitetty. Vihdoin tuli eteläinen kehätie ja rantakartanon alue on alkanut hahmottumaan, ja keskustassakin on vanhoja kortteleita rakennettu korkeammaksi.

Sitä olen aina ihmetellyt kuka tänne päätyy muualta kuin Itä-Suomesta josta katsottuna tämä on ensimmäinen isompi kaupunki. Työllisyystilanteen toivoo parantuvan, mutta en tiedä onko sillä suunnalla parannusta odotettavissa.
Lahdessa on aika hyvä veto isoille investoinneille tällä hetkellä. Fazer siirtänee makeistehtaansa Vantaalta ja Lappeenrannasta, tontin pohjia ovat tehneet jo pidempään Pippo-Kujalassa. Samaan hötäkkään tulee Kärkkäisen verkkokaupan varasto ja Polttimo on jo tainnut aloittaa siellä uusissa tiloissa toiminnan. Kymijärven voimalaitoksen läheisyyteen tulee iso vihreän vedyn laitos, sekin hanke on jo aika pitkällä.

Luin juuri tänään ilouutisen, että vanha Anttilan rakennus saadaan nyt purkaa ja lähes koko kortteli uudistuu isosti. Sehän on juuri sellainen karmea betonihässäkkä huonolla hyötysuhteella, kiinteistöt omistava Luhdan kiinteistöfirma on suunnitellut siihen vähän kaikenlaista, mm. tornihotelli ja korkeaa kerrostaloa + jonkun verran liiketiloja. Samalla häipynee vastapäinen, lähinnä 1980-luvusta muistuttava Paavolan Cittari ja siinä seuraava kehitettävä kiinteistö/tontti.

Sanoisin, että nyt jos koskaan pitää Lahden painaa asioita eteenpäin kun suunta on ollut hyvä jo pidempään. Asuminen on edelleen hyvinkin kohtuuhintaista alueella ja liikkuminen on helppoa eikä vie ihan hirvittävästi aikaa.
 
Sitä olen aina ihmetellyt kuka tänne päätyy muualta kuin Itä-Suomesta josta katsottuna tämä on ensimmäinen isompi kaupunki. Työllisyystilanteen toivoo parantuvan, mutta en tiedä onko sillä suunnalla parannusta odotettavissa.
Lahti ei kyllä niin iso ja vetovoimainen ole, että itä-suomalaisiinkaan vetoaa mitenkään itsessään... Etenkään kun siellä ei siis ole kunnon yliopistoakaan, vaan ironista sinänsä, "itä-suomalaisen" eli lappeenrantalaisen yliopiston etäpiste. ;) (Anekdoottina kuitenkin mainittakoon, että viipurilaisiin Lahti kyllä vetosi tuossa 80 vuotta sitten, sattuneista syistä...)

Lahden vahvuus on sijainti PK-seudun läheisyydessä, ja se sitten vetoaa keneen vetoaa. Ehkä jopa enemmän PK-seutulaisiin kuin muihin konsanaan. Toisaalta Lahti jää vähän isompien kaupunkien kuten Tampereen ja Helsingin "varjoon", koska siis sijaitsee niin pelipaikoilla. Eihän jollain Jyväskylällä tai Kuopiolla ole ollenkaan tällaista "ongelmaa", tai useimmilla maakuntakeskuksilla yleensäkään, vaan ne on laajan maaseudun ympäröimiä kiintopisteitä. Oulukin kamppailee koko Etelä-Suomea vastaan, mutta ei mitään yksittäistä kaupunkia vastaan, koska sellaisia ei ole mailla eikä halmeilla.
 
Lahti ei kyllä niin iso ja vetovoimainen ole, että itä-suomalaisiinkaan vetoaa mitenkään itsessään... Etenkään kun siellä ei siis ole kunnon yliopistoakaan, vaan ironista sinänsä, "itä-suomalaisen" eli lappeenrantalaisen yliopiston etäpiste. ;) (Anekdoottina kuitenkin mainittakoon, että viipurilaisiin Lahti kyllä vetosi tuossa 80 vuotta sitten, sattuneista syistä...)

Lahden vahvuus on sijainti PK-seudun läheisyydessä, ja se sitten vetoaa keneen vetoaa. Ehkä jopa enemmän PK-seutulaisiin kuin muihin konsanaan. Toisaalta Lahti jää vähän isompien kaupunkien kuten Tampereen ja Helsingin "varjoon", koska siis sijaitsee niin pelipaikoilla. Eihän jollain Jyväskylällä tai Kuopiolla ole ollenkaan tällaista "ongelmaa", tai useimmilla maakuntakeskuksilla yleensäkään, vaan ne on laajan maaseudun ympäröimiä kiintopisteitä. Oulukin kamppailee koko Etelä-Suomea vastaan, mutta ei mitään yksittäistä kaupunkia vastaan, koska sellaisia ei ole mailla eikä halmeilla.
Ei kai tässä puhuttukaan mistään isosta vetovoimasta. Ja yliopistopelleilyä ei kehtaa ääneen sanoakaan, joka sisääntuloväylällä lukee isolla 7km ennen keskustaa "Yliopisto". Ihan kuin haluttaisiin kertoa kaikille kaupunkiin tulijoille että nyt on sellainen täälläkin. Lahdessa on itäsuomalaisia töissä ja on jokunen pääkaupunkiseudultakin jota en kyllä tajua sitten alkuunkaan. Asutaan kehäkolmosen sisäpuolella ja tullaan maakuntaan töihin.
 
Ei kai tässä puhuttukaan mistään isosta vetovoimasta. Ja yliopistopelleilyä ei kehtaa ääneen sanoakaan, joka sisääntuloväylällä lukee isolla 7km ennen keskustaa "Yliopisto". Ihan kuin haluttaisiin kertoa kaikille kaupunkiin tulijoille että nyt on sellainen täälläkin. Lahdessa on itäsuomalaisia töissä ja on jokunen pääkaupunkiseudultakin jota en kyllä tajua sitten alkuunkaan. Asutaan kehäkolmosen sisäpuolella ja tullaan maakuntaan töihin.
Onko sulla muuten mitään käsitystä, että miten monella lahtelaisella on karjalaista taustaa evakkoihin liittyen? Mun käsittääkseni aika paljon evakkoja asettui juuri Lahteen.

Kouvolassakin oli aikoinaan noita "yliopisto" -kylttejä silloin kun siellä vielä oli Helsingin yliopiston joku kielenkääntäjälaitos vai mikä lie. Pari sataa opiskelijaa. Yritti Kouvolakin ottaa kaiken mahdollisen imagohyödyn irti siitä että on YLIOPISTO. ;)

Miesvaltainen yliopisto ei kyllä ole mikään järjetön vetovoimatekijä kaupungille, sen paremmin Lahdelle kuin Lappeenrannallekaan. Se on paljon parempi kuin ei mitään, mutta paljon huonompi kuin humanistinen yliopisto. Sukupuolijakauma vääristyy eikä perheitä synny eikä ihmiset asetu paikkakunnalle sillä tavalla luonnostaan. Naiset hakeutuu kaupunkeihin, joissa on humanistinen yliopisto.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sulla muuten mitään käsitystä, että miten monella lahtelaisella on karjalaista taustaa evakkoihin liittyen? Mun käsittääkseni aika paljon evakkoja asettui juuri Lahteen.

Kouvolassakin oli aikoinaan noita "yliopisto" -kylttejä silloin kun siellä vielä oli Helsingin yliopiston joku kielenkääntäjälaitos vai mikä lie. Pari sataa opiskelijaa. Yritti Kouvolakin ottaa kaiken mahdollisen imagohyödyn irti siitä että on YLIOPISTO. ;)
En ole määriä koskaan tutkinut mutta kyllä niitä tuli paljon. Itselläkin on puolet karjalaista verta ja tunnen aika paljon porukkaa joilla on evakkoja suvussa. Monet asiat ovat saaneet alkusysäyksen evakkojen ansiosta, kuten Viipurin Reipas (Lahden Reipas), Viipurin rinkeli (siis se pulla), Naisvoimistelijoiden seura (en muista nimeä) on myös perustettu viipurilaisten toimesta aikanaan. Tämä olisi sellainen käpykylä ilman karjalaisia ettei mitään rajaa.
 
En ole määriä koskaan tutkinut mutta kyllä niitä tuli paljon. Itselläkin on puolet karjalaista verta ja tunnen aika paljon porukkaa joilla on evakkoja suvussa. Monet asiat ovat saaneet alkusysäyksen evakkojen ansiosta, kuten Viipurin Reipas (Lahden Reipas), Viipurin rinkeli (siis se pulla), Naisvoimistelijoiden seura (en muista nimeä) on myös perustettu viipurilaisten toimesta aikanaan. Tämä olisi sellainen käpykylä ilman karjalaisia ettei mitään rajaa.
Viipuri-teemaisia ilmiöitä taitaa kuitenkin olla Lappeenrannassa enemmän kuin muualla, esimerkiksi juuri Viipurin rinkeli on sen kaupungin tavaramerkkejä. Lappeenranta oli tavallaan Viipurin manttelinperijä de-facto, mutta evakot kuitenkin hakeutuivat erityisesti esimerkiksi Lahden seudulle. Ehkä Lappeenranta oli "liian lähellä" kun sotaa ollaan pakoon lähtemässä.

On kyllä sääli, että Viipuri meni. Kyllä se mulle takaisin kelpaisi, vaikka moni Suomessa vastustaakin Karjalan palautusta.

Voisi olla melkoinen piristysruiske Suomelle, kun tuota päästäisiin kehittämään.
 
Viipuri-teemaisia ilmiöitä taitaa kuitenkin olla Lappeenrannassa enemmän kuin muualla, esimerkiksi juuri Viipurin rinkeli on sen kaupungin tavaramerkkejä. Lappeenranta oli tavallaan Viipurin manttelinperijä de-facto, mutta evakot kuitenkin hakeutuivat erityisesti esimerkiksi Lahden seudulle. Ehkä Lappeenranta oli "liian lähellä" kun sotaa ollaan pakoon lähtemässä.

On kyllä sääli, että Viipuri meni. Kyllä se mulle takaisin kelpaisi, vaikka moni Suomessa vastustaakin Karjalan palautusta.

Voisi olla melkoinen piristysruiske Suomelle, kun tuota päästäisiin kehittämään.
Paha sanoa olisiko piristys, kun kuitenkin siellä idässä jota ei ole hauluttu valtion toimesta kehittää. Ainakin talouden rattaat pyörisivät niillä panostuksilla mitä sinne pitäisi tehdä.

Käsittääkseni evakoille osoitettiin mihin he menivät eivätkä itse päättäneet ainakaan kokonaan.
 
Paha sanoa olisiko piristys, kun kuitenkin siellä idässä jota ei ole hauluttu valtion toimesta kehittää. Ainakin talouden rattaat pyörisivät niillä panostuksilla mitä sinne pitäisi tehdä.
Viipurin sijainti on hyvä siinä meren pohjukassa, miljoonakaupunginkin vieressä.. Historiallista rakennuskantaa restauroimalla siitä voisi saada tosi nätin. Hyvä turistikohde siitä voisi tulla kotimaanmatkailun mutta myös kansainvälisen matkailun osalta, ja venäläisiähän siellä kävisi pilvin pimein jossain tulevaisuuden skenaariossa, jossa kaikki on hyvin maailmanpoliittisesti..

Ajan saatossa se maksaisi varmasti itsensä takaisin moninkertaisesti, siitä voisi tulla ikäänkuin toinen "turku" Etelä-Suomen toiseen päähän. Paitsi että sillä olisi paljon enemmän potentiaalia Pietarin läheisyyden vuoksi.

Saahan sitä uneksia.
 
Sitten voisimme vaatia, että Viipuri tarvitsee tietenkin Venäläisten mieleen olevan suojavyöhykkeen, joten Pietari täytyisi nyt kääntää takaisin sinne suohon.

Jalomielisinä itämeren veljeksinä meiltä voitaisiin tulla auttamaan siinäkin luonnon ennallistamistyössä, kun moni suomalainenhan tätä erehtyi alkujaan rakentamaankin.
 
Turun ylivoima jatkuu:


Ehkä Tampere saa pientä buustia ratikasta ja ensi vuoden euroviisuista, mutta pitäähän kaupungin olla meren äärellä eikä rakennettu mihinkään pellolle, tai Venäjän käskystä.
 
Turku on ihan kiva kaupunki, mutta keskusta aika ruma ja tavallinen, joten en nyt sikäli ihan ymmärrä hehkutusta...
 
Turku on ihan kiva kaupunki, mutta keskusta aika ruma ja tavallinen, joten en nyt sikäli ihan ymmärrä hehkutusta...
Se on humoristista hehkutusta pienellä kilpailuhengellä. Samalla tapaa kun tamperelaiset opiskelijat tulee välillä bussilla aurajokirantaan hyppimään, jotta Turku uppoasi mereen. Tai kun halloweeninä turkulaiset radioasemat soittaa tamperelaista musiikkia ja tamperelaiset turkulaista, pelotellakseen ihmisiä.

Turussa kohta ratapiha laitetaan uuteen uskoon ja samalla tehdään uusi areena. Ei sen takia että haluttaisiin matkia Tamperetta, vaan siksi että näytetään että täällä osataan sentään rakentaa reilusti yli budjetin ja aikataulujen, luotettavasti kuin jumikulaari.
 
Kuopioon muuttavalta ja suositeltavia asuinalueita tiedustelevalta pitäisi ensin kysellä suurinpiirtein millaisella setupilla on tulossa ja paljonko on massia käyttää? Omaa vai vuokralle? Perhettä ja paljonko? Nyt tietysti myös asuntojen hinnat on laskussa ja se näkynee pienellä viiveellä vuokriin. Se taas tietysti voi tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa hyvätkin asuinalueet ryssitään.
 
Porvoossa tuli käväistyä. Näytti tosi hienolta paikalta omaan silmään. Pitää käydä uudestaan joku kerta katsomassa tarkemmin.
 
Kuopioon muuttavalta ja suositeltavia asuinalueita tiedustelevalta pitäisi ensin kysellä suurinpiirtein millaisella setupilla on tulossa ja paljonko on massia käyttää? Omaa vai vuokralle? Perhettä ja paljonko? Nyt tietysti myös asuntojen hinnat on laskussa ja se näkynee pienellä viiveellä vuokriin. Se taas tietysti voi tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa hyvätkin asuinalueet ryssitään.

Vuokralle kaksioon. Ollaan nyt katsottu Itkonniemeä, Männistöä ja Neulamäkeä.
 
Ratikka on kyllä erinomainen, hakkaa bussin mukavuudessa kymmenen nolla.
Vanha viesti, mutta jäi kiinnostamaan mikä siitä ratikasta tekee niin mukavan? Itse istun paljon mielummin bussissa kuin sporassa. Ratikat toimivat suht ok lyhyisiin pyrähdyksiin aivan ydinkeskustan alueella, mutta mitään muuta hyvää en oikein keksi. Tuppaavat olemaan hitaita ja yleensä täynnä niitä kaikkein epämiellyttävimpiä matkustajia (spurgut & nistit). Busseja hitaampia paitsi jos on todella ruuhkainen paikka. Istumapaikat yleensä täynnä ja muutenkin joutuu olemaan paljon tiiviimmin, kuin bussissa.
 
Vuokralle kaksioon. Ollaan nyt katsottu Itkonniemeä, Männistöä ja Neulamäkeä.

Kuulostaa järkeville vaihtoehdoille kun on parisuhteessa. Lisäksi ehkä särkiniemi kannattaa katsastaa. Neulamäessä edelleen paljon opiskelijoita. Puijonlaakso myös mukava paikka.
 
Vanha viesti, mutta jäi kiinnostamaan mikä siitä ratikasta tekee niin mukavan? Itse istun paljon mielummin bussissa kuin sporassa. Ratikat toimivat suht ok lyhyisiin pyrähdyksiin aivan ydinkeskustan alueella, mutta mitään muuta hyvää en oikein keksi. Tuppaavat olemaan hitaita ja yleensä täynnä niitä kaikkein epämiellyttävimpiä matkustajia (spurgut & nistit). Busseja hitaampia paitsi jos on todella ruuhkainen paikka. Istumapaikat yleensä täynnä ja muutenkin joutuu olemaan paljon tiiviimmin, kuin bussissa.
Riippuu varmaan mitä&missä bussia ja ratikkaa vertaa, täällä Tampereella ratikka on hyvä. Muualta ei oikein ole työmatkakokemusta, mutta turistinakin ratikka mukavampi käyttää kun yleensä ei tarvitse arpoa missä on pysäkki ja onko se Keskusasema A, B, C, D vai F jossa bussi pysähtyy ja tiirailla vesisateessa tuleeko nyt oikeia numero ja pitääkö mennä viittomaan. Saati sitten tietää koska pitää painaa nappia ettei mene ohi.
Näillä keleillä bussissa yhtä rytyyttämistä ja koko ajan myöhässä, lisäksi ratikka on myös muutenkin nopeampi, sekä ajoajaltaan että kyytiin nouseminen eikä tarvitse könytä loskassa riippumatta miten kuski ajaa. Itse ainakin jouduin juuri äsken seisomaan täydessä bussissa, paremmin täällä ratikassa mahtuu...

Kuva liittyy:
Screenshot_20230321_075231_com.google.android.apps.maps.png
 
Pitääpäs jotain sanoa itsekin omasta kotikaupungista, jossa olen nyt 34 vuotta asustellut. Ehkä jonain päivänä pois muutan, tai sitten en.

Asun Pieksämäellä. Hyvin pieni kaupunki Etelä-Savossa. Hyvinä puolina voi sanoa sen, että vuokrat ovat hyvinkin matalat, kaupunki on pääosin rauhallinen (jos ei heilu huumeporukoissa ja pitää järjen päässä yöelämässä kulkiessa), ympärillä isompia kaupunkeja joihin alle tunnin ajomatka (Jyväskylä, Kuopio ja Mikkeli, kulkuyhteydet kaikkialle Suomeen hyvät kun tämä kaupunki sellainen rautateiden kohtauspaikka tuntuu olevan.

Huonoina puolina voi mainita seuraavat. Pirun pieni paikka, jossa palveluita ei juuri ole. Ei juurikaan vaatekauppoja, erikoiskauppoja, tai urheiluliikkeitä. Ravintoloita on oikeastaan yksi, S-mafian omistama Ukko Bistro (jossa ruoka kyllä hyvää). Muutenhan täällä on grilli, Hesburger ja karvakäsikänkkylöitä (joista saa vatsan kipeäksi kebabefektin myötä). Huumekauppaa on pieneksi kaupungiksi paljonkin ja paikkakunnalla ko. porukoiden korttelit/asuintalot tunnetaan kyllä. Toisaalta ei noista pahemmin itselleni ole harmia ollut, vaikka eräs tuttu huumeympyröissä henkensä menettikin jokin aika sitten. Enemmän nuo narkit/sekakäyttäjät tuppaavat kauppiaille aiheuttavan harmaita hiuksia näpistelyineen, ja kun poliisia ei yleensäkään kiinnosta saati että näin pienellä paikkakunnalla sitä poliisia olisi saatavilla, niin harmiahan ne tuo.

Kyseinen pikkukaupunki/kunta on myös muuttotappiokunta. Lähinnähän täällä on vanhuksia ja keski-ikäistä sakkia. Nuoriakin jonkin verran toki, mutta yleensä muuttavat muualle opintojen perässä. Ammattikouluja täällä on pari, joskin enimmäkseen tunnutaan lähihoitajia joulutettavan. Ja heille täällä töitä juurikin on ja paljon, niin paljon kuin jaksaa vaan tehdä. Vanhainkoteja, asumispalveluyksiköitä, mielenterveyskuntoutujien ja vammaisten hyysäyspalveluita erityisesti. Näin +10 vuoden hoitajakokemuksella, vakituisena yökkönä voin sanoa että työtilanne on sinällään hyvä, että töitä riittää ihan niin paljon kuin haluaa tehdä ja asumiskulut ovat hyvin pienet. Yksinasuvalle kolmikymppiselle miehelle massit riittää hyvin :D

'Tämä sepustus on nopeasti kirjoitettu yövuoroputken keskellä, joten vireystila ja ajatus ei ole ihan tässä hetkessä.
 
Kuulostaa järkeville vaihtoehdoille kun on parisuhteessa. Lisäksi ehkä särkiniemi kannattaa katsastaa. Neulamäessä edelleen paljon opiskelijoita. Puijonlaakso myös mukava paikka.

Mitenkä tuo Torin ympäristö? Onko selkeästi levottomampi kuin nuo aikaisemmat vai ihan OK?
 
Mitenkä tuo Torin ympäristö? Onko selkeästi levottomampi kuin nuo aikaisemmat vai ihan OK?

Keskusta (eli torin ympäristö) on varmasti ihan hyvä valinta myös. Täällähän ei paljon julkinen liikenne toimi paitsi keskustan kautta, joten siinä mielessäkin hyvä paikka. Kaikkialle pääsee bussilla ja kesällä on iltaohjelmaa. Viinijuhlat ja Rockcock (vai mikä se nyt onkaan) voi jonkunverran sotkea keskustan alueen sataman ja Rönön puoleista asumisfiilistä jos ei erityisesti itse ole sellaisten ystävä. Sokoksella ja sen takana olevalla parkkipaikalla näkyy tälläisen maalta tulevan silmiin paljon epämääräistä nisti- ja nuorisoporukkaa, mutta tuskin ne kanta-asukkaille on vaarallisia. Jos et erityisesti itse aio bilettää ja häiriinnyt kesämölinästä, niin katso kartasta baarialueet ja vältä niiden läheisyyttä. Kesäöisin ne hyörii ulkona. Eli siis torilta kirkon suuntaan ja ilmeisesti kesäisin alaikäisten suosikkina valkeisenlampi.
 
Millainen Lappeenranta on?

Lappeenranta on viehättävä kaupunki Kaakkois-Suomessa Saimaan rannalla. Sen erottaa monipuolisuus: kaupungissa yhdistyy kaunis luonto, historia, kulttuuri ja moderni kaupunkielämä. Saimaan vesistö tarjoaa upeita maisemia ja monipuolisia mahdollisuuksia vesillä liikkumiseen, kuten veneretket, kalastus ja vesiharrastukset.

Vanha kaupunki, linnoitus ja satama-alue ovat täynnä historiaa ja tunnelmaa. Kaupungissa on myös monia tapahtumia ja festivaaleja, kuten Lappeenranta Festivaali ja satamatorin tapahtumat, jotka tuovat eloa kaupunkiin eri vuodenaikoina.

Lappeenrannassa on myös vireä opiskelijaelämä Lappeenrannan teknillisen yliopiston ansiosta. Kaupunki tarjoaa monipuolisia ravintoloita, kahviloita ja ostosmahdollisuuksia sekä aktiivista kulttuurielämää teattereineen ja museoineen. Yhteisöllisyys ja kaupungin monipuoliset mahdollisuudet tekevät siitä houkuttelevan paikan asua ja vierailla.

 
Millainen Lappeenranta on?
-Karjalainen kaupunki (Alunperin ratayhteys vedettiin Helsingin sijaan Viipuriin päin.Tämä muutettiin 60-luvulla, kun resurssit löytyi korjaamaan rajamuutokset)
-Mainoskyltissä lukee, "halataan kun tavataan"
-Hiljainen lentokenttä on kumminkin yksi jännä piirre.
-Kun oikorata valmistui, tuli uudesta junaliikenteestä markkinaehtoista ja se lopetti nopeutuessaan tuet Helsinkiin suuntautuvilta lennoilta. Sisäiset lennot loppuivat.
-Monta valitusta annettu Kouvolan Uttiin sijoitettavasta kaakkois-Suomen lääkintähelikopterista, jonka päätös tehtiin jo Sipilän kaudella. Olisi pitänyt sijoittaa kuulemma Lappeenrannan lentokentälle. Päätös on nyt, että Utti taitaa mennä.

Onko Lappeenrantalainen karjalainen? Osaako se valittaa?
Kaunis miljöö kumminkin, jos pääset katsomaan Saimaata ikkunasta. Eikä ne ihmisetkään kaikki taida tuttavalle aina valittamassa olla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en kyllä juurikaan koe väliä sillä missä asuu. Enempi merkkaa se, että miten kaukana läheiset ihmiset asuisivat. Työ, harrastukset rytmittää elämää kuitenkin ja jos se työ on kunnossa kyseisellä paikkakunnalla niin kaikki muukin varmaan menisi. Toisaalta jossain pienessä syrjäkunnassa voisi olla ahdistavaa asua. Mutta vaikka Suomen 10 isointa kaupunkia, niin en hirveästi koe eroa missä asuisi.

Kuopiossa asunut nyt jo pitkään. Tampereella liikkunut jonkun verran ja ymmärrän kyllä miksi on kaikkien vetovoimaisuusrankingien kärjessä. Viihtyisä keskusta jota uudistettu maltilla myös vanha huomioiden, ja isona plussana tamperelaiset ihmiset ovat tosi mukavia ja vielä sopivan "juntteja", eli sitä helsinkiläisissä esiintyvää pönötystä ei ole. Ja toisaalta asuuhan Helsingissä varakkaita suomenruotsalaisia joihin ei itsellä ole mitään yhteyttä ja tarttumapintaa muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en kyllä juurikaan koe väliä sillä missä asuu. Enempi merkkaa se, että miten kaukana läheiset ihmiset asuisivat. Työ, harrastukset rytmittää elämää kuitenkin ja jos se työ on kunnossa kyseisellä paikkakunnalla niin kaikki muukin varmaan menisi. Toisaalta jossain pienessä syrjäkunnassa voisi olla ahdistavaa asua. Mutta vaikka Suomen 10 isointa kaupunkia, niin en hirveästi koe eroa missä asuisi.
"Makuasia", sanoi mummo lumessa.

Mulle henkilökohtaisesti on tärkeää, että on riittävästi palveluja ja mielellään jotain muitakin kaupunkeja jossain lähistöllä. Tästä syystä esim. joku Oulu tai Rovaniemi eivät tule kyseeseen. Kajaanista nyt puhumattakaan. Ja mielellään pääkaupunkikin saisi olla jonkun järkevän matkan päässä. Tästä syystä esim. Kuopiokin tai Joensuu ovat vähän meh. Jyväskylä menettelee. Lappeenranta on aika korvessa, mutta toisaalta iskuetäisyydellä. Lahti on hyvällä paikalla ja Hämeenlinna myös.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta jossain pienessä syrjäkunnassa voisi olla ahdistavaa asua. Mutta vaikka Suomen 10 isointa kaupunkia, niin en hirveästi koe eroa missä asuisi.
Jos tutut ihmiset asuu vaikka Helsinki - Tampere junaradan välillä missä tahansa kunnassa mihin juna pysähtyy niin ei varmaan ole paljon väliä missä itse asuu koska junalla pääsee noihin aina.
Asia mutkistuu jos onkin yhtäkkiä vaikka Jyväskylä - Kajaani väli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 695
Viestejä
4 544 199
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom