Suomen eri kaupungit

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 113
Omassa kokoluokassaan Kouvola on paljon mainettaan parempi. Siellä on aika hienosti onnistuttu pitämään keskusta vireänä ja hyvät palvelut saatavilla, vaikka kauppakeskuksen pykääminen on vienyt kauppoja Veturiin, rakennemuutos ei ole ollut kovin armollinen ja kuntaliitokset teki myös omaa karua jälkeään 10-15v sitten.

Ne parit Pohjola-talon ja Kouvostoliiton meemuilut voi jättää omaan arvoonsa, melkeinpä mistä tahansa suomalaisesta kaupungista saisi samanlaisen DDR-kuvan otettua.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Omassa kokoluokassaan Kouvola on paljon mainettaan parempi. Siellä on aika hienosti onnistuttu pitämään keskusta vireänä ja hyvät palvelut saatavilla, vaikka kauppakeskuksen pykääminen on vienyt kauppoja Veturiin, rakennemuutos ei ole ollut kovin armollinen ja kuntaliitokset teki myös omaa karua jälkeään 10-15v sitten.

Ne parit Pohjola-talon ja Kouvostoliiton meemuilut voi jättää omaan arvoonsa, melkeinpä mistä tahansa suomalaisesta kaupungista saisi samanlaisen DDR-kuvan otettua.
Kouvolan keskustako vireä? Nythän sie vitsin murjaisit! Kaupungin kaupallinen elämä on keskittynyt kuutostien varteen ja keskustan alue on paitsi hiljainen niin myös harvinaisen ruma ja ankea.

Kaupungin väkiluku on vähentynyt jopa tuhannella per vuosi viime vuosina. Kuihtuu silmissä.

Jos Kouvolalla jotain vahvuuksia onkin niin "vireä keskusta" ei ole sellainen. Ehkä pikemminkin sitten avara luonto. Tai siis monipuolinen maaseutu.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
539
Tampere, Turku, Seinäjoki tai Hämeenlinna. Kahdesta ensimmäisestä tosin ympäryskunnissa mukavampaa kuin nauttia keskustaajaman lieveilmiöistä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Jos joskus Suomeen takaisin muuttaisin, niin en edes harkitsisi muuta kuin Jyväskylää (tai sen lähialueita).
Miksi? Koska se vaan on ylivoimaisesti Suomen paras kaupunki. Joka muuta väittää, on väärässä.
Miksi? :hmm:

Aivan käsittämättömiä yleistyksiä ja ilmeisesti maantiedon tunnitkin on tullut skipattua? Vai että Jyväskylä Lapissa, voi hyvänen aika. Jyväskylästä on matkaa Helsinkiin 265km ja Tampereelle 150km. Oulu alkaa olemaan sitten jo eri asia, mutta se onkin sitten taas 350km pohjoisempana, eikä sekään silti ole vielä missään Lapissa/erämaassa. Lappi alkaa sieltä Pohjanlahden päädystä Kemi-Kuusamo -akselilta.



Omien kokemusten mukaan Tampere on asuinkaupunkina ykkönen ja Jyväskylä toisena. Sitten Helsinki ja hätätilanteessa Turku. Tampere nousee ykköseksi, koska se on sopivan kokoinen ja siellä on onnistuttu panostamaan kehitykseen viime vuosina enemmän kuin muualla. Jyväskylässä on muuten kaikki kohdallaan, mutta kokoa saisi olla vähän enemmän.
Mikä Jyväskylästä tekee erityisen hyvän? Sijainti? Useasti kyllä olen Jyväskylässä käynyt, mutta jotenkin "mitäänsanomaton" kuva jäänyt kaupungista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Mikä Jyväskylästä tekee erityisen hyvän? Sijainti? Useasti kyllä olen Jyväskylässä käynyt, mutta jotenkin "mitäänsanomaton" kuva jäänyt kaupungista.
Tässä jotain mitä tuli mieleen:

- Satama ja järven ympäri kiertävä rantaraitti kuntoilupisteineen
- Opiskelijakaupunki (yliopisto ja AMK)
- Kätevä liikkua millä tahansa menetelmällä, myös pyörällä
- Kaikki suhteellisen kompaktisti lähellä toisiaan (tosin automarketteja on levitetty keskustan ympärille ja autoja ajettu pois keskustoista, kuten muuallakin)
- Kohtuullinen hintataso
- Kävelykatu
- Kaikenlaisia retkeily- ja liikuntamahdollisuuksia
- Laajavuoren laskettelukeskus ihan vieressä (+Riihivuori 30min ja Himos 1h ajomatkan päässä)
- MM-ralli kerran vuodessa ja erityisesti Harjun EK kaupungin keskustassa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Turku voisi olla ok mutta kaupunkina outo ja sitä turun murretta ei jaksa kuunnella. Ei ainakaan selvinpäin.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Omassa kokoluokassaan Kouvola on paljon mainettaan parempi. Siellä on aika hienosti onnistuttu pitämään keskusta vireänä ja hyvät palvelut saatavilla, vaikka kauppakeskuksen pykääminen on vienyt kauppoja Veturiin, rakennemuutos ei ole ollut kovin armollinen ja kuntaliitokset teki myös omaa karua jälkeään 10-15v sitten.

Ne parit Pohjola-talon ja Kouvostoliiton meemuilut voi jättää omaan arvoonsa, melkeinpä mistä tahansa suomalaisesta kaupungista saisi samanlaisen DDR-kuvan otettua.
Kummemmin Kouvolaan kaupunkina kantaaottamatta.. Olin siellä töissä muutaman päivän maaliskuussa. Kävelin sitten vaakunasta torille ajatuksena käydä syömässä, pääsi yllättämään että siellä oli kaikissa ravintoloissa pahvit ikkunoissa :D Ei auttanut kun tarpoa räntäsateessa takaisin aulabaariin..
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Tässä jotain mitä tuli mieleen:

- Satama ja järven ympäri kiertävä rantaraitti kuntoilupisteineen
- Opiskelijakaupunki (yliopisto ja AMK)
- Kätevä liikkua millä tahansa menetelmällä, myös pyörällä
- Kaikki suhteellisen kompaktisti lähellä toisiaan (tosin automarketteja on levitetty keskustan ympärille ja autoja ajettu pois keskustoista, kuten muuallakin)
- Kohtuullinen hintataso
- Kävelykatu
- Kaikenlaisia retkeily- ja liikuntamahdollisuuksia
- Laajavuoren laskettelukeskus ihan vieressä (+Riihivuori 30min ja Himos 1h ajomatkan päässä)
- MM-ralli kerran vuodessa ja erityisesti Harjun EK kaupungin keskustassa
Useimmat noista täyttyy monessa muussakin kaupungissa. MM-rallille kerran vuodessa (tai laskettelukeskukselle) en anna paljoa painoarvoa. Hyväksytään vastaus kuitenkin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Kummemmin Kouvolaan kaupunkina kantaaottamatta.. Olin siellä töissä muutaman päivän maaliskuussa. Kävelin sitten vaakunasta torille ajatuksena käydä syömässä, pääsi yllättämään että siellä oli kaikissa ravintoloissa pahvit ikkunoissa :D Ei auttanut kun tarpoa räntäsateessa takaisin aulabaariin..
Joo aika uskomatonta, että joku kehuu Kouvolan keskustaa suhteessa saman kokoluokan kaupunkeihin. Ei varmasti paskempaa ja rumempaa kaupunkia ole siinä "kokoluokassa".

Joku Hyvinkää tai Keravakin ovat parempia, vaikka antavat koossa hieman tasoitusta. Sitten jos aletaan oikeista kaupungeista puhumaan, niin käytännössä kaikissa on esimerkiksi sellainen luonnon elementti kuin VESI jollain tavalla läsnä ihan keskustassakin. Ja vaikkapa juuri eläväinen tori tai useampi. Monissa kaupungeissa on myös isoja kauppakeskuksia keskustoissa, mutta Kouvolassa ei, vaan ne on siellä maantien varressa.

Kouvola voi ylpeillä sillä, että on paljon luontoa ja kansallispuistoa yms, mutta ei se kaupunkina kaupunkina eli taajamana ole mikään ihmeellinen vaan aika surkea. Kyllähän sielläkin ihminen asuu, ei siinä mitään, mutta aika harva haluaa asua väestökehityksestä päätellen...

Sijainti on tietysti melko hyvä, melko pelipaikoilla, mutta tässäkin on ongelmana se, ettei ole tarpeeksi pelipaikoilla ja toisaalta ei omana keskuksenaan oikein erotu joukosta koska lähistöllä on niin paljon muitakin kaupunkeja. Kouvola on lähinnä Kouvolan keskus. Ja siihen se vaikutuspiiri sitten jääkin. Kouvola ei ole edes maakuntansa kiistaton keskus vaan jakaa sen Kotkan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ed!
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Jos joskus Suomeen takaisin muuttaisin, niin en edes harkitsisi muuta kuin Jyväskylää (tai sen lähialueita).
Miksi? Koska se vaan on ylivoimaisesti Suomen paras kaupunki. Joka muuta väittää, on väärässä.
Jyväskylä on kyllä minun makuuni myös. Asuin siellä pitkään ja viihdyin tosi hyvin. Valitettavasti sieltä ei löytynyt pidemmällä tähtäimellä minulle töitä aikanaan, joten käytännössä kohdallani olivat vaihtoehtoina Tampere, pääkaupunkiseutu tai ulkomaat. Lähdin ulkomaille.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Jyväskylä on vähän sellainen suomalaisten sulatusuuni, eli sinne hakeutuu opiskelijoita ja ihmisiä vähän sieltä sun täältä.

Huonona puolena se, että esim. järven jäät sulavat jopa pari viikkoa myöhemmin kuin etelä-Suomessa, joten kyllähän se valitettavasti aika karua pohjolaa on jo siellä leveysasteilla.

Ja se järven ranta moottoriteineen on suunniteltu ihan päin vittua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Huonona puolena se, että esim. järven jäät sulavat jopa pari viikkoa myöhemmin kuin etelä-Suomessa, joten kyllähän se valitettavasti aika karua pohjolaa on jo siellä leveysasteilla.

Ja se järven ranta moottoriteineen on suunniteltu ihan päin vittua.
Hyvänä puolena se, että järvissä on pitkään ihan kunnon jäät, jotka kestää kävellä, luistella, hiihtää jne.
Hauskaa kuitenkin tuo teikäläisen ajatusmaailma, että kehä III:n sisäpuolella on trooppinen ilmasto ja ulkopuolella napajäätikköä.

Minkä järven ranta? Jyväsjärven, Tuomiojärven, Palokkajärven, Päijänteen vai Köhniönjärven? Varsin hyvin motarit ja muutkin tiet siellä vetää, toisin kuin tsadissa. Tai ainakin silloin vielä kun siellä asuin, nykyisestä tilanteesta en tiedä kun en ole liki 10 vuoteen muuta kuin pari kertaa pyörähtänyt siellä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Hyvänä puolena se, että järvissä on pitkään ihan kunnon jäät, jotka kestää kävellä, luistella, hiihtää jne.
Hauskaa kuitenkin tuo teikäläisen ajatusmaailma, että kehä III:n sisäpuolella on trooppinen ilmasto ja ulkopuolella napajäätikköä.
Kehä III:n sisäpuolellahan ilmasto on aika paska. Leudot kesät ja leudot talvet, leutoa ja tuulista ympäri vuoden.

Optimi on hieman enemmän sisämaan puolella + Turku.

Ja kaakkoisesta Suomesta löytyy kunnon kesät sekä varsin lumiset talvet myös. Jotenkin se Venäjän tuulien hönkiminen tekee sen.

Minkä järven ranta? Jyväsjärven, Tuomiojärven, Palokkajärven, Päijänteen vai Köhniönjärven? Varsin hyvin motarit ja muutkin tiet silä vetää, toisin kuin tsadissa. Tai ainakin silloin vielä kun siellä asuin, nykyisestä tilanteesta en tiedä kun en ole liki 10 vuoteen muuta kuin pari kertaa pyörähtänyt siellä.
No se kaupunginlahti mikä on siinä keskustan kupeessa. Sehän voisi olla tosi hieno paikka, mutta siitä viilettää jotain hemmetin moottoriteitä vierestä. Äly hoi.

Tottakai "tiet vetää" Jyväskylän kokoisessa kaupungissa ja aika surkeaa suunnittelua olisikin, jos eivät vetäisi. Mutta eihän nyt ollut siitä kysymys. Voisi ne vetävät tiet sijaita jossain muuallakin kuin kaupungin paraatipaikalla!

Tampereella tekivät rantatunnelin kun halusivat tien piiloon ja alueen parempaan käyttöön, mutta Jyväskylässä nyt ei varmasti sellaiseen ole mahdollisuuksia.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Tampere, Turku, Seinäjoki tai Hämeenlinna. Kahdesta ensimmäisestä tosin ympäryskunnissa mukavampaa kuin nauttia keskustaajaman lieveilmiöistä.
Keskustassa asuvana kuulisin mielelläni näistä lieveilmiöistä. Lasketaanko kesäyössä baarista kotiin skeittaava julli? Tai keväällä elämöivät lokinpojat? Onko viisitoista autoa jonossa ruuhka? Eihän täältä tarvitse mennä kuin Multisillan K-Markettiin tai Kangasalan tai Nokian Prismaan tai Lidliin asti, niin hyvinvoivan näköiset kanssaihmiset vaihtuvat lihaviin mielenterveyspotilaisiin ja muihin haiseviin köyhiin. Toki voisin aivan hyvin heidän joukossaankin asua, mutta valitsen kuitenkin lokit. Nekin ovat kaikonneet hyvin kun joka toinen taloyhtiö rakentaa ylöspäin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Jyväskylä on vähän sellainen suomalaisten sulatusuuni, eli sinne hakeutuu opiskelijoita ja ihmisiä vähän sieltä sun täältä.

Huonona puolena se, että esim. järven jäät sulavat jopa pari viikkoa myöhemmin kuin etelä-Suomessa, joten kyllähän se valitettavasti aika karua pohjolaa on jo siellä leveysasteilla.

Ja se järven ranta moottoriteineen on suunniteltu ihan päin vittua.
Jäät sulavat pari viikkoa myöhemmin? En ole perehtynyt tarkkoihin aikatauluihin, mutta vaikka näin olisikin, niin mitä sitten? Mihin se vaikuttaa ja siis tuo kaksi viikkoako tekee sen "karun pohjolan"? Muutamaa viestiä aiemmin sanoit, että JKL on Lapissa. Trollaatko tahallasi, vai mikä sinun agenda on noissa överiksi vedetyissä möläytyksissä?

Keski-Suomessa järvet sentään jäätyvät talvella (joskin yleensä vasta alkuvuodesta) ja sen ansiosta mm. Jyväsjärvelle aurataan vuosittain ulkoilureitti/hiihtolatu ja luistinrata. Järviäkin on useampia ja pääjärviä yhdistävä Tourujoki on menossa melko isoon uudistukseen lähivuosina.

Noista mainitsemistasi järven rannan "suunnitteluvirheistä" olisi kiva kuulla lisää.

Jyväsjärven kiertävä Rantaraitti on aivan loistava ja maisemaltaan kaunis lähes tasainen ja palkittu kuntoilu/ulkoilureitti, eikä siinä ole omien kokemusten mukaan juuri muuta parannettavaa kuin että käyttömäärien kasvaessa se voisi olla hieman leveämpi. Jos uimarantoja tarkoitit, niin niitäkin sieltä reitin varrelta löytyy useampia, mutta varsinaisesti uimista ajatellen rauhallisemmat rannat löytyvät kuitenkin keskustan toiselta puolelta Tuomiojärveltä. Moottoritie ei liity Rantaraittiin mitenkään muuten kuin että se kulkee huomaamattomasti pätkän matkaa siinä rinnalla.

Ruuhkia Jyväskylässä ei juurikaan ole, jos ei sitten arkisin klo 16 kieppeillä parin minuutin odottelua jossakin yksittäisessä pullonkaulakohdassa sellaiseksi lasketa.
Optimi on hieman enemmän sisämaan puolella + Turku.
Optimi on enemmän sisämaan puolella, mutta sitten kuitenkin mm. 250km sisämaassa oleva JKL on mielestäsi Lapissa? Joo-o, eipä siinä, aika tiukkaa on linjanveto. :D

No se kaupunginlahti mikä on siinä keskustan kupeessa. Sehän voisi olla tosi hieno paikka, mutta siitä viilettää jotain hemmetin moottoriteitä vierestä. Äly hoi.

Tottakai "tiet vetää" Jyväskylän kokoisessa kaupungissa ja aika surkeaa suunnittelua olisikin, jos eivät vetäisi. Mutta eihän nyt ollut siitä kysymys. Voisi ne vetävät tiet sijaita jossain muuallakin kuin kaupungin paraatipaikalla!
Kommentin perusteella et ole tainnut edes käydä siellä. Haisee sille, että olet vetänyt autolla ohi ja kuvitellut näkemäsi perusteella, että koko Rantaraitti on siinä. "Paraatipaikka" on sillä tavalla jännä kommentti, että eikös muuten olekin komean näköinen se alue, kun tulee nelostietä sieltä Lahdentieltä kohti keskustaa? Siitähän näkee sinne toiselle puolella, joka onkin sitten käytännössä kokonaan maisemoitua aluetta palveluineen.

Vaajakosken moottoritie on ollut siinä samalla paikalla 70-luvulta lähtien. Sen toisella puolella on Halssilan asuinalue ja toisella puolella Jyväsjärvi. Rannan puolella Rantaraitti kulkee tien rinnalla parisen kilometriä ja siinä puolivälissä on myös Halssilan pieni uimaranta. Moottoritie ei häiritse tuossa yhtään mitään, eikä sille kohdalle olisi ollut kannattavaa, eikä myöskään tarpeellista rakentaa mitään, sillä Rantaraitti joka tapauksessa erkanee moottoritiestä Schaumannin huvilan kohdalta Lutakkoon, jossa on sitä kaivattua maisemointia, puistikkoa ja lisää uimarantaa ja sen jälkeen ollaan jo satamassa, jossa on lisää samaa ja myös palveluita. Siitä vähän eteenpäin on jotain vesiliikuntahärdellejä ja vesiskootterivuokrausta jne, jonka jälkeen ollaan Mattilanniemessä, jossa on taas yksi uimaranta, puistikkoa ja kuntoilulaitteita.

Erkki varmaan olisi siirtänyt moottoritien jonnekin muualle, tai täyttänyt Jyväsjärven. :D
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Tässä jotain mitä tuli mieleen:

- Satama ja järven ympäri kiertävä rantaraitti kuntoilupisteineen
- Opiskelijakaupunki (yliopisto ja AMK)
- Kätevä liikkua millä tahansa menetelmällä, myös pyörällä
- Kaikki suhteellisen kompaktisti lähellä toisiaan (tosin automarketteja on levitetty keskustan ympärille ja autoja ajettu pois keskustoista, kuten muuallakin)
- Kohtuullinen hintataso
- Kävelykatu
- Kaikenlaisia retkeily- ja liikuntamahdollisuuksia
- Laajavuoren laskettelukeskus ihan vieressä (+Riihivuori 30min ja Himos 1h ajomatkan päässä)
- MM-ralli kerran vuodessa ja erityisesti Harjun EK kaupungin keskustassa
Unohdit S-mafian. Jyväskylän ”kävelykadulla” istuu lähinnä juoppoja ja narkkeja. Keskusta kuollut koska ihmiset ovat niin juntteja että käyvät mielummin kauppakeskus Sepässä. Autoilijalle kaupunki on suunniteltu kuin kännissä. Helvetin omituisia ja lyhyitä liittymiä. Lutakon kohdalla nerokkaasti liikennevalot kuten samoiten Vaajakoskella kanssa kunnon tulppa. Seppälähän on aina aamulla ja iltapäivällä tukkeessa niiden nerokkaiden liikenneratkaisujen takia. Kaupungin kivat ravintolat, kahvilat ja kuppilat on kukin laskettavissa yhdellä sormella. Ja se satama on ihan helvetin ruma. Ehkä Suomen rumin kaupungiksi. Joku pölyinen asfaltoitu tyhlä tila jossa järjestetään muutamat kaupunkifestarit pari kertaa vuodessa. Ei edes lapsille ole saatu leikkipuistoa siihen eikä istutuksia. Ei yllätä ettei siinä ihmiset oikein vietä aikaa. Harjussa olisi potentiaalia mutta se ravintola on kuin jostain Kaurismäen elokuvasta. Sama koskee esim. vaikka Viherlandiaa; aikamatka kasarille.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Erkki varmaan olisi siirtänyt moottoritien jonnekin muualle, tai täyttänyt Jyväsjärven. :D
Rantaväylä katkaisee tosi ilkeästi keskustan ja Jyväsjärven yhteyden. Ihan väärässä paikassa on tuollainen autobaana.

Nyt kun Helsingissä konvertoidaan isoja teitä "bulevardeiksi" (mikä ei välttämättä ole siellä järkevää), niin Jyväskylässä jos jossain sellainen voisi olla paikallaan.

Joo on tosiaan ihan hienot maisemat Vaajakosken moottoritieltäkin. Joku voisi tuollekin ranta-alueelle tosin keksiä parempaakin käyttöä kuin sen, että tuhatta ja sataa viilettävillä autoilijoilla on "hienot maisemat". Ja mä sentään olen pro-autoilu. Mutta jokin raja nyt sentään.

Aika idiootti on kyllä ollut, kuka on aikoinaan keksinyt, että tehdäänpä isot moottoritiet kaupunginlahden rantaan! Ihan kuin ne tiet ei voisi mennä vähän kauempanakin rannasta.

Ja jos joku ei tiedä mikä on homman nimi, niin tässä vielä kuvamateriaalia siitä, miten kaupungin keskustan viereistä järveä ympäröi moottoritiet:

Näyttökuva 2022-09-19 181954.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
539
Keskustassa asuvana kuulisin mielelläni näistä lieveilmiöistä. Lasketaanko kesäyössä baarista kotiin skeittaava julli? Tai keväällä elämöivät lokinpojat? Onko viisitoista autoa jonossa ruuhka? Eihän täältä tarvitse mennä kuin Multisillan K-Markettiin tai Kangasalan tai Nokian Prismaan tai Lidliin asti, niin hyvinvoivan näköiset kanssaihmiset vaihtuvat lihaviin mielenterveyspotilaisiin ja muihin haiseviin köyhiin. Toki voisin aivan hyvin heidän joukossaankin asua, mutta valitsen kuitenkin lokit. Nekin ovat kaikonneet hyvin kun joka toinen taloyhtiö rakentaa ylöspäin.
Mistäs moinen purkaus? Nistit, järjestyshäiriöt, sähköpotkulaudat, meteli, liikennettä blokkaavat tietyöt ja mitä näitä nyt muita oli. Jos Tampereen seudusta puhutaan niin viimeisimmät kohtaamiset mielenterveystapausten kanssa ovat tapahtuneet ihan siellä keskustassa jonkun Pirkkalan Citymarketin sijaan, lihavat ja köyhät eivät minua häiritse eivätkä kiinnosta.

Eikä tarvitse kahta kertaa miettiä elänkö elämääni grillaillen vaikkapa takapihallani vai piereskelenkö kerrostalossa keskustan asfalttiviidakossa. Palvelut ja keskeisimmät kaupat löytyvät Pirkkalan Partolasta tai muista kauppakeskittymistä. Ravintolat ja kapakat taitavat olla ainoa syy miksi keskustaan lähden nykyään. Toistaiseksi taksi kulkee täältä korvestakin.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Mistäs moinen purkaus? Nistit, järjestyshäiriöt, sähköpotkulaudat, meteli, liikennettä blokkaavat tietyöt ja mitä näitä nyt muita oli. Jos Tampereen seudusta puhutaan niin viimeisimmät kohtaamiset mielenterveystapausten kanssa ovat tapahtuneet ihan siellä keskustassa jonkun Pirkkalan Citymarketin sijaan, lihavat ja köyhät eivät minua häiritse eivätkä kiinnosta.
Eihän se ollut purkaus vaan kysymys. Arvelinkin että tämä nistilitania sieltä varmaan tulee. Ollaan sitten erilaisia kun mua ei ole 13 vuoden aikana häirinnyt noista mikään, paitsi ehkä ihan vähän "Hei, katso mua!" harrikkamiehet joiden mopojen tarkoitus vaikuttaa olevan järkyttävän repivä meteli ilman kulkua.

Eikä tarvitse kahta kertaa miettiä elänkö elämääni grillaillen vaikkapa takapihallani vai piereskelenkö kerrostalossa keskustan asfalttiviidakossa. Palvelut ja keskeisimmät kaupat löytyvät Pirkkalan Partolasta tai muista kauppakeskittymistä. Ravintolat ja kapakat taitavat olla ainoa syy miksi keskustaan lähden nykyään. Toistaiseksi taksi kulkee täältä korvestakin.
Kauppaanhan täältäkin lähdetään yleensä yksityisautolla Partolaan, Lielahteen tai Kalevaan. Mieluummin sitä kuitenkin kävelee töihin, päiväkotiin, harrastuksiin, iltarientoihin ja muuhun kaupunkitarjontaan ja niistä kotiin, kuin perustaa päivittäisen liikkumisen (yksityiseen tai julkiseen) liikenteeseen. Pari kertaa viikossa on paljon kivempi kuin pari kertaa päivässä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Unohdit S-mafian. Jyväskylän ”kävelykadulla” istuu lähinnä juoppoja ja narkkeja. Keskusta kuollut koska ihmiset ovat niin juntteja että käyvät mielummin kauppakeskus Sepässä.
Ei se keskusta nyt mitenkään kuollut ole, mutta se on totta, että siellä on tehty samoja virheitä kuin monissa muissakin kaupungeissa. Yrittävät käsittääkseni elävöittää sitä monin eri tavoin ja onhan siellä se Asema-aukion torihankekin etenemässä, mutta tämä muissakin kaupungeissa vallitseva "autoton keskusta" -buumi on aiheuttanut tosiaan jonkin verran mm. känniläisten ilmaantumista katukuvaan ja kauppapaikkojen katoamista, kun perheellisten on yksinkertaisesti kätevämpi käydä asioimassa kauppakeskuksissa (Seppä jne).

Sitten se kävelykatua jatkava pihakatuviritys Kauppakadulla on ihan urpo ja keskeneräisen oloinen. En tiedä loppuiko siinä rahat, vai mitä tapahtui, mutta siinähän käytännössä muutettiin tavallinen ajorata muutamasta erillisestä pätkästä koostuvaksi pihakaduksi lisäämällä liikennemerkit ja muutama puu/istutus sinne tänne. Nyt sitten porukka ei oikein tiedä että kuka siinä saa liikkua, missä ja miten. Onneksi saivat siinä vierellä pätkän verran kulkevan Kirkkopuiston siistiksi ja uudistetun kahvilan vihdoinkin avattua siihen.

S-Mafian paikat eivät ole minua liiemmin haitanneet, mutta yleisesti kahvilakulttuuria voisi tosiaan olla enemmän. Kahviloita löytyy kyllä ja kesällä niitä avattiin pari lisääkin, mutta vaihtelua ja mielikuvitusta kaipaisi enemmän. Ja sama juttu ravintoloissa, jotka ovat tosiaan käytännössä siinä kävelykadulla ja satamassa ja useat jotain ketjukamaa.

Tämä on yksi sellainen pointti, joka on mm. juuri Tampereella paremmin hanskassa ja jonka vuoksi pidän siitä enemmän.

Autoilijalle kaupunki on suunniteltu kuin kännissä. Helvetin omituisia ja lyhyitä liittymiä. Lutakon kohdalla nerokkaasti liikennevalot kuten samoiten Vaajakoskella kanssa kunnon tulppa. Seppälähän on aina aamulla ja iltapäivällä tukkeessa niiden nerokkaiden liikenneratkaisujen takia.
Aika jännä. Olen liikkunut tuolla tosi paljon, enkä tunnista ongelmaa. Rantaväylä kulkee kaupungin ohi/läpi ja sen varrella on useita liittymiä eri kohtiin. Ihan normaalia, kätevää ja mielestäni myös selkeää tuolla on liikkua. Lutakon kohdalla on liikennevalot, koska siinä on Siltakadun risteys, johon ei voi nykyisellään rakentaa eritasoliittymää (koska rautatie toisella ja järvi toisella puolella). Siinähän ei tietääkseni ollut alunperin valoja, mutta kun tarpeeksi oli hinattu kolariautoja paikalta, niin oli pakko laittaa kameratolpat ja valot risteykseen. Nopeusrajoitus tuolla kohdalla on 60km/h, eikä siinä ole käytännössä koskaan sellaista ruuhkaa, jossa pitäisi seisoa yli minuutti.

Seppälässä on joo niitä parin minuutin "ruuhkia", jotka nyt eivät ole todellisuudessa mitään ruuhkia nähneetkään. Vaajakoskella on myös tulppa, kun eivät saa levennettyä tietä ympärillä olevan asetuksen ja toisaalta itse Vaajakosken sulun vuoksi. Sekään ei ole ongelma kuin aniharvoin ruuhkahetkinä, mutta ovat käsittääkseni suunnittelemassa sinne jotain hillitöntä siltaviritystä ongelman ratkaisemiseksi. Nythän tuota on kierretty kaksikaistaisella liikenneympyrällä, joka vetää vähän aiempaa paremmin.

Jyväskylässä oli yhtenä erikoisuutena jossakin vaiheessa hillitön määrä tasa-arvoisia risteyksiä keskustan pääkaduilla, mutta sekään ei pidä enää paikkaansa, kun liikennejärjestelyjä on päivitetty.

Kaupungin kivat ravintolat, kahvilat ja kuppilat on kukin laskettavissa yhdellä sormella. Ja se satama on ihan helvetin ruma. Ehkä Suomen rumin kaupungiksi. Joku pölyinen asfaltoitu tyhlä tila jossa järjestetään muutamat kaupunkifestarit pari kertaa vuodessa. Ei edes lapsille ole saatu leikkipuistoa siihen eikä istutuksia. Ei yllätä ettei siinä ihmiset oikein vietä aikaa.
Sataman viihtyisyydestä olen täysin eri mieltä ja niin ovat olleet kaikki tuttavatkin. Oletko käynyt siellä milloin viimeksi? Sitähän on rakennettu ja kehitetty monta vuotta, eikä se ole kokonaisuudessaan vieläkään valmis. Ja siis siinä ihan vieressähän on Lutakon alueella uimarannan vieressä myös vasta viime kesänä valmistunut kohtuullisen kokoinen leikkipuisto lapsille. Itse satamassa on myös kuntoilulaitteita, joiden yhteydessä on siinäkin lapsille joku peliviritys.

En ymmärrä myöskään kommenttia, ettei satamassa vietettäisi aikaa. Päinvastoin siellähän on aina väkeä ja ravintolalaivat + kahvilat ja se viheraukiokin aurinkoisella kelillä tupaten täynnä. Ravintolalaivojakin siellä on nykyään 4 + ne mitkä käyvät risteilyillä. Se asfalttiaukio nyt on mikä on, koska siinä pitää olla tilaa järjestää Paviljongin/messukeskuksen kanssa erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia, mutta eipä se sitä muuta sataman aluetta sen huonommaksi tee.

Satamaan kesällä avattu saunaravintola Viilu on massiivinen rakennus, mutta sen futuristinen Star Wars -henkinen ulkoasu jakaa mielipiteitä (tämä vs tämä) ja se on muutenkin toteutettu vähän typerästi. Terassi siinä on ihan hyvä, mutta itse ravintopapalvelut ja saunojen toiminta on kylmäkiskoista ja kömpelöä. Siihen olisi voinut ottaa mallia vaikka Hernesaaren Löylystä (joka ei tosin taida sekään kaikkia miellyttää). S-ryhmähän tuonkin siihen rakensi, kun se oli ainoa toimija joka oli halukas investoimaan niin paljon. No, josko tuokin siitä ajan kanssa paranisi.

Ai niin, positiivisten puolten listalta unohtui sanoa vielä Harju ja sen päällä oleva Vesilinna ihan kaupungin laidalla.
Rantaväylä katkaisee tosi ilkeästi keskustan ja Jyväsjärven yhteyden. Ihan väärässä paikassa on tuollainen autobaana.
Siitä kulkee yli useampiakin siltoja suoraan keskustasta. Ei ole mainittava ongelma, mutta toisaalta tuohonhan on suunniteltu jo pidemmän aikaa kaikenlaisia futuristisia bulevardeja ja "kaupunkikattoja", joissa tie jäisi oleskelutilan alle tai vähintään nopeudet puolitettaisiin (nyt siis 60km/h), mutta en tiedä ovatko sellaiset todellisuudessa etenemässä ja millä aikataululla. Tuossa Lutakon/sataman ja keskustan välissähän on siis myös rautatieasema ja kasa kiskoja, joita ei voi muutella miksikään ihan noin vain.

Joo on tosiaan ihan hienot maisemat Vaajakosken moottoritieltäkin. Joku voisi tuollekin ranta-alueelle tosin keksiä parempaakin käyttöä kuin sen, että tuhatta ja sataa viilettävillä autoilijoilla on "hienot maisemat". Ja mä sentään olen pro-autoilu. Mutta jokin raja nyt sentään.
Älä viitsi, eivät ne maisemat siinä autoilijoita varten tietenkään ole, mutta tuo on ollut silloin 70-luvulla Vaajakosken liikenneongelmaa ratkottaessa paras paikka. Pitää muistaa myös, että koko alue oli silloin ihan erilainen ja tarpeet erilaisia. Lutakon asuinaluetta ei ollut lainkaan, vaan siinä oli melko jättimäinen Schaumannin vaneritehdas, joka tarvitsi maantien, rautateitä ja vesireitin. Keskustan kupeessa Tourujoen varrella oli Kankaan paperitehdas, jonne piti olla rautatieyhteys. Jyväsjärven toisessa päässä olevaa Äijälänrannan/Viherlandian asuntomessualuetta ei ollut olemassa lainkaan, eikä siten myöskään mitään ulkoilureittien tarpeita. Nämä kaikki ovat vaikuttaneet silloin tehtyihin ratkaisuihin, joita ei voi vuosikymmenten päästä muuttuneiden tarpeiden myötä hetkessä muuttaa.

Ja tokihan tuotakin aluetta voi ja varmasti on ajateltukin kehittää edelleen sitten joskus kun on enemmän tarvetta, mutta osa kansalaisista haluaa että rantamaisema pysyy sellaisena kuin se on ja kun tosiaan useampi kilometri Rantaraitista on jo nyt maisemoitu ja täynnä ulkoilualueita ja erilaisia palveluita, niin ei ole ollut tarkoituksenmukaista rakentaa kerralla liikaa. Tuo Rantaraitti ympäristöineen on kuitenkin ehkä se viimeinen paikka, josta Jyväskylässä löytyy ansaittua kritiikkiä, eikä se ihan suotta ole palkintoja kerännyt.

Ja jos joku ei tiedä mikä on homman nimi, niin tässä vielä kuvamateriaalia siitä, miten kaupungin keskustan viereistä järveä ympäröi moottoritiet:

"Ympäröi" on tuossa väärä sana. Moottoritie kulkee Rantaraitin rinnalla vain siinä järven pohjoispuolella ja vaikka tuosta kuvasta päätellen näyttäisi että tie on suunnilleen kiinni järvessä, niin sehän ei pidä paikkaansa. Tuossa vasemmassa alakulmassa näkyvän Mattilanniemessä on mm. iso ulkoilualue ja uimaranta. Sen ja sataman puolivälissä on Konttiravintola Morton ja kaikenlaisia vesiliikuntasysteemeitä ja saunalauttavuokraamoa tms. Ei kannata etsiä ongelmaa sieltä missä sitä ei todellisuudessa ole.

Knoppitietona sellainen, että Mattilanniemen uimarannan kohdalla on ollut joskus 70-luvulla kaupungin kaatopaikka. En tiedä kuinka iso se on ollut, mutta hyvin ovat onnistuneet sen siitä siirtämään.

Tässä muuten kuva Tampereesta, jossa menee tie ihan samalla tavalla järven vieressä "paraatipaikalla".

1663603818407.png
 
Viimeksi muokattu:

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
671
Rantaväylä katkaisee tosi ilkeästi keskustan ja Jyväsjärven yhteyden. Ihan väärässä paikassa on tuollainen autobaana.

Nyt kun Helsingissä konvertoidaan isoja teitä "bulevardeiksi" (mikä ei välttämättä ole siellä järkevää), niin Jyväskylässä jos jossain sellainen voisi olla paikallaan.

Joo on tosiaan ihan hienot maisemat Vaajakosken moottoritieltäkin. Joku voisi tuollekin ranta-alueelle tosin keksiä parempaakin käyttöä kuin sen, että tuhatta ja sataa viilettävillä autoilijoilla on "hienot maisemat". Ja mä sentään olen pro-autoilu. Mutta jokin raja nyt sentään.

Aika idiootti on kyllä ollut, kuka on aikoinaan keksinyt, että tehdäänpä isot moottoritiet kaupunginlahden rantaan! Ihan kuin ne tiet ei voisi mennä vähän kauempanakin rannasta.

Ja jos joku ei tiedä mikä on homman nimi, niin tässä vielä kuvamateriaalia siitä, miten kaupungin keskustan viereistä järveä ympäröi moottoritiet:

Näin parisen vuotta Jyväskylässä asuneena olen samaa mieltä tuosta autobaanasta (ja junaradasta), ne kun ikään kuin katkaisevat kaupungin ikävästi kahtia. Junarata rajoittaa paljon autolla keskustaan menemistä (täytyy aina kiertää "päästä" sisään) ja Lutakosta pyörällä tultaessa on käytännössä kolme siltaa mistä mennä tois puol rataa. Tähänhän on jonkinlaista ratkaisua haettu "kannen" avulla, jonka idea näkyy ehkä tässä jutussa parhaiten: Ainutlaatuista Suomessa: Jyväskylä suunnittelee kansikorttelia koko ratapihan ja moottoritien yli keskustasta satamaan. Mutta ihan heti tuokaan ei ole tulossa: Jyväskylän ydinkeskustan ja Lutakon välille kaavailtu massiivinen kansi alkaa hahmottua: tältä se näyttäisi, tänne se sijoittuisi. Tuo kansi olisi kyllä hieno lisä kevyelle liikenteelle. Ja koillisessa autotie menee kyllä tarpeettoman lähellä rantaväylää tehden siitä osuudesta melun takia muuta osuutta ikävämmän, mutta tuolle nyt ei oikein voi ilman meluvallia mitään tehdä ja sillä taas olisi visuaalisia haittavaikutuksia.

Mutta onhan tämä Jyväskylä kaiken kaikkiaan paljon kivempi paikka asua kuin vaikkapa Turku tai Lohja, nimimerkillä kokemusta on molemmista :rofl2: Lohjaa tuskin tarvitsee perustella, mutta Turkuun verrattuna ihmiset ovat yleistäen paljon mukavampia ja kaupunki tuntuu kehittyvän Turkuun verrattuna älytöntä vauhtia, joka puolella rakennetaan uutta tai korjataan vanhaa ja asiat vielä valmistuvatkin joskus.

Tämä uusi kirkkopuiston alle rakennettava parkkiluola oli kyllä jotenkin hyvin turkulainen päätös, jonka olisi puolestani voinut jättää toteuttamatta.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
539
Kauppaanhan täältäkin lähdetään yleensä yksityisautolla Partolaan, Lielahteen tai Kalevaan. Mieluummin sitä kuitenkin kävelee töihin, päiväkotiin, harrastuksiin, iltarientoihin ja muuhun kaupunkitarjontaan ja niistä kotiin, kuin perustaa päivittäisen liikkumisen (yksityiseen tai julkiseen) liikenteeseen. Pari kertaa viikossa on paljon kivempi kuin pari kertaa päivässä.
Peruspalvelut, kuten kauppa ja apteekki, löytyvät puolen kilometrin päästä. Koulu ja päiväkoti samoin. Pari kuntosalia löytyy lähettyviltä, samoin valaistu pururata. Kauppakeskittymiä löytyy parikin kappaletta noin 10 minuutin ajomatkan päästä. Työt 99% etähommia, joten autoa tarvitsen suunnilleen pari kertaa viikossa. Ravintolat, baarit ja erilaiset tapahtumat tosiaan ainoa syy käydä keskustassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Näin parisen vuotta Jyväskylässä asuneena olen samaa mieltä tuosta autobaanasta (ja junaradasta), ne kun ikään kuin katkaisevat kaupungin ikävästi kahtia. Junarata rajoittaa paljon autolla keskustaan menemistä (täytyy aina kiertää "päästä" sisään) ja Lutakosta pyörällä tultaessa on käytännössä kolme siltaa mistä mennä tois puol rataa.
Google Earthin avulla voi pyöritellä aluetta tarkemmin, jos kiinnostaa (tässä suora linkki). Ei ole ihan viimeisintä kuvaa, kun tuosta puuttuu Lutakosta kasa kerrostaloja ja muita sataman uusia rakennuksia jne, mutta aika lähelle kuitenkin. Minä en tosiaan osaa nähdä noiden siltojen ylittämistä minkäänlaisena ongelmana sataman ja kaupungin välillä siirryttäessä tai autoillessakaan, mutta ehkä se on makuasia.

Tämä uusi kirkkopuiston alle rakennettava parkkiluola oli kyllä jotenkin hyvin turkulainen päätös, jonka olisi puolestani voinut jättää toteuttamatta.
Samaa mieltä. Se oli käsittääkseni joku vaatimus sen viereisen uudistetun korttelin yrittäjiltä tms. Ei ole vielä tullut vastaan ketään, joka pitäisi sitä hyvänä ideana. Ihan niinkuin kaupungissa ei olisi tarjolla parkkitilaa tarpeeksi.

Rakentaisivat vaikka yhden ison hallin jonnekin kaupungin laidalle, josta pääsee vaikka jotain lentokentiltä tuttuja "liukuhihnoja" pitkin tunneleissa eri puolille kaupunkia, jos ne autot kerran pitää saada kokonaan pois sieltä keskustasta. Mutta ei, rakennetaan näitä pieniä P-halleja vähän sinne sun tänne.

Siihen uudistuvalle Asema-aukion torille on muuten käsittääkseni suunnitteilla myös sellainen nykyaikainen pyöräparkki, jossa robotti vie fillarit maan alle (lähde). Uskaltaa sitten väki käydä illalla ravintolassa vähän paremmallakin fillarilla, kun ei tarvitse pelätä varkaita. Toivottavasti tuo toteutuu, mutta ottaen huomioon koko Suomen synkkenevän taloustilanteen, niin en pidättäisi hengitystä tuon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Tässä muuten kuva Tampereesta, jossa menee tie ihan samalla tavalla järven vieressä "paraatipaikalla".
Tampereelle tehtiin rantatunneli, jolla saatiin liikennettä paraatipaikalta maan alle.

Mä en ole mikään Jyväskylän asiantuntija, vaan tarkastelen tilannetta ihan näin ulkopuolisen silmin, ja näillä silmillä katsottuna noi liikenneratkaisut tuntuu hölmöiltä. Ja ilmeisesti siis Jyväskylässäkin ollaan osittain samaa mieltä, jos siellä kerran erilaisia parannusideoita on viritetty ilmoille.

Mutta sekin on totta, että junarata katkaisee kaupungin tylysti joka tapauksessa. Mikkelissä on keskustan ja järven rannan välissä junarata ihan yhtä hölmösti.

Järvien (tai jokien, meren..) rannat kaupunkien keskustojen kupeessa tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia, ja siinä mielessä on aika hölmöä, että liikenneratkaisut tällä tavalla "on tiellä". Toisenlaisiakin esimerkkejä löytyy kyllä Suomesta.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Mä en ole mikään Jyväskylän asiantuntija, vaan tarkastelen tilannetta ihan näin ulkopuolisen silmin, ja näillä silmillä katsottuna noi liikenneratkaisut tuntuu hölmöiltä. Ja ilmeisesti siis Jyväskylässäkin ollaan osittain samaa mieltä, jos siellä kerran erilaisia parannusideoita on viritetty ilmoille.
Kannattaa käydä tutustumassa lähemmin paikan päällä, niin ei välttämättä vaikuta enää yhtä hölmöltä. Toki kaikessa on jotain parannettavaa, eli en väitä missään nimessä että tuolla on kaikki auvoisan täydellistä, kun ei niin tietenkään ole.

Tuota moottoritien puolta ei ole tietääkseni kukaan ehdottanut muutettavaksi miksikään tässä vaiheessa. Kehitysideat koskevat lähinnä sitä sataman ja keskustan erottavaa rautatietä ja Rantaväyläksi kutsuttua tietä, joka nyt pitää tosiaan ylittää niitä siltoja pitkin. Siihen on kaavailtu mm. niitä totallynotrobotin mainitsemia kansikortteleita jne.

Rakentaisivat siihen vaikka sitten yhden uuden leveän sillan, jos kulku nykyisiä pitkin on joku ongelma. Säästyy muutama sata miljoonaa rahaakin, jos ei sitten joku grynderi halua välttämättä rakentaa siihen ratapihan päälle jotain uusia 20-kerroksisia tornitaloja.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Rakentaisivat siihen vaikka sitten yhden uuden leveän sillan, jos kulku nykyisiä pitkin on joku ongelma. Säästyy muutama sata miljoonaa rahaakin, jos ei sitten joku grynderi halua välttämättä rakentaa siihen ratapihan päälle jotain uusia 20-kerroksisia tornitaloja.
Kansi koko paskan päälle, jotain oleskelutilaa ja uusia rakennuksia siihen. Keskusta ja ranta yhteen houkuttelevalla tavalla.

No, onko se taloudellisesti järkevää, ehkä ei, mutta se ei ole mun ongelma. :)

Hmmmm... Uutta jäähallia kun puuhailevat Jyväskylään, niin miksei sitten siihen!? Siinähän sitä olisikin. Nykyään on suorastaan trendikästä, että jäähallit tehdään ratapihoille.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Ei se keskusta nyt mitenkään kuollut ole, mutta se on totta, että siellä on tehty samoja virheitä kuin monissa muissakin kaupungeissa. Yrittävät käsittääkseni elävöittää sitä monin eri tavoin ja onhan siellä se Asema-aukion torihankekin etenemässä, mutta tämä muissakin kaupungeissa vallitseva "autoton keskusta" -buumi on aiheuttanut tosiaan jonkin verran mm. känniläisten ilmaantumista katukuvaan ja kauppapaikkojen katoamista, kun perheellisten on yksinkertaisesti kätevämpi käydä asioimassa kauppakeskuksissa (Seppä jne).

Sitten se kävelykatua jatkava pihakatuviritys Kauppakadulla on ihan urpo ja keskeneräisen oloinen. En tiedä loppuiko siinä rahat, vai mitä tapahtui, mutta siinähän käytännössä muutettiin tavallinen ajorata muutamasta erillisestä pätkästä koostuvaksi pihakaduksi lisäämällä liikennemerkit ja muutama puu/istutus sinne tänne. Nyt sitten porukka ei oikein tiedä että kuka siinä saa liikkua, missä ja miten. Onneksi saivat siinä vierellä pätkän verran kulkevan Kirkkopuiston siistiksi ja uudistetun kahvilan vihdoinkin avattua siihen.

S-Mafian paikat eivät ole minua liiemmin haitanneet, mutta yleisesti kahvilakulttuuria voisi tosiaan olla enemmän. Kahviloita löytyy kyllä ja kesällä niitä avattiin pari lisääkin, mutta vaihtelua ja mielikuvitusta kaipaisi enemmän. Ja sama juttu ravintoloissa, jotka ovat tosiaan käytännössä siinä kävelykadulla ja satamassa ja useat jotain ketjukamaa.

Tämä on yksi sellainen pointti, joka on mm. juuri Tampereella paremmin hanskassa ja jonka vuoksi pidän siitä enemmän.


Aika jännä. Olen liikkunut tuolla tosi paljon, enkä tunnista ongelmaa. Rantaväylä kulkee kaupungin ohi/läpi ja sen varrella on useita liittymiä eri kohtiin. Ihan normaalia, kätevää ja mielestäni myös selkeää tuolla on liikkua. Lutakon kohdalla on liikennevalot, koska siinä on Siltakadun risteys, johon ei voi nykyisellään rakentaa eritasoliittymää (koska rautatie toisella ja järvi toisella puolella). Siinähän ei tietääkseni ollut alunperin valoja, mutta kun tarpeeksi oli hinattu kolariautoja paikalta, niin oli pakko laittaa kameratolpat ja valot risteykseen. Nopeusrajoitus tuolla kohdalla on 60km/h, eikä siinä ole käytännössä koskaan sellaista ruuhkaa, jossa pitäisi seisoa yli minuutti.

Seppälässä on joo niitä parin minuutin "ruuhkia", jotka nyt eivät ole todellisuudessa mitään ruuhkia nähneetkään. Vaajakoskella on myös tulppa, kun eivät saa levennettyä tietä ympärillä olevan asetuksen ja toisaalta itse Vaajakosken sulun vuoksi. Sekään ei ole ongelma kuin aniharvoin ruuhkahetkinä, mutta ovat käsittääkseni suunnittelemassa sinne jotain hillitöntä siltaviritystä ongelman ratkaisemiseksi. Nythän tuota on kierretty kaksikaistaisella liikenneympyrällä, joka vetää vähän aiempaa paremmin.

Jyväskylässä oli yhtenä erikoisuutena jossakin vaiheessa hillitön määrä tasa-arvoisia risteyksiä keskustan pääkaduilla, mutta sekään ei pidä enää paikkaansa, kun liikennejärjestelyjä on päivitetty.


Sataman viihtyisyydestä olen täysin eri mieltä ja niin ovat olleet kaikki tuttavatkin. Oletko käynyt siellä milloin viimeksi? Sitähän on rakennettu ja kehitetty monta vuotta, eikä se ole kokonaisuudessaan vieläkään valmis. Ja siis siinä ihan vieressähän on Lutakon alueella uimarannan vieressä myös vasta viime kesänä valmistunut kohtuullisen kokoinen leikkipuisto lapsille. Itse satamassa on myös kuntoilulaitteita, joiden yhteydessä on siinäkin lapsille joku peliviritys.

En ymmärrä myöskään kommenttia, ettei satamassa vietettäisi aikaa. Päinvastoin siellähän on aina väkeä ja ravintolalaivat + kahvilat ja se viheraukiokin aurinkoisella kelillä tupaten täynnä. Ravintolalaivojakin siellä on nykyään 4 + ne mitkä käyvät risteilyillä. Se asfalttiaukio nyt on mikä on, koska siinä pitää olla tilaa järjestää Paviljongin/messukeskuksen kanssa erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia, mutta eipä se sitä muuta sataman aluetta sen huonommaksi tee.

Satamaan kesällä avattu saunaravintola Viilu on massiivinen rakennus, mutta sen futuristinen Star Wars -henkinen ulkoasu jakaa mielipiteitä (tämä vs tämä) ja se on muutenkin toteutettu vähän typerästi. Terassi siinä on ihan hyvä, mutta itse ravintopapalvelut ja saunojen toiminta on kylmäkiskoista ja kömpelöä. Siihen olisi voinut ottaa mallia vaikka Hernesaaren Löylystä (joka ei tosin taida sekään kaikkia miellyttää). S-ryhmähän tuonkin siihen rakensi, kun se oli ainoa toimija joka oli halukas investoimaan niin paljon. No, josko tuokin siitä ajan kanssa paranisi.

Ai niin, positiivisten puolten listalta unohtui sanoa vielä Harju ja sen päällä oleva Vesilinna ihan kaupungin laidalla.

Siitä kulkee yli useampiakin siltoja suoraan keskustasta. Ei ole mainittava ongelma, mutta toisaalta tuohonhan on suunniteltu jo pidemmän aikaa kaikenlaisia futuristisia bulevardeja ja "kaupunkikattoja", joissa tie jäisi oleskelutilan alle tai vähintään nopeudet puolitettaisiin (nyt siis 60km/h), mutta en tiedä ovatko sellaiset todellisuudessa etenemässä ja millä aikataululla. Tuossa Lutakon/sataman ja keskustan välissähän on siis myös rautatieasema ja kasa kiskoja, joita ei voi muutella miksikään ihan noin vain.


Älä viitsi, eivät ne maisemat siinä autoilijoita varten tietenkään ole, mutta tuo on ollut silloin 70-luvulla Vaajakosken liikenneongelmaa ratkottaessa paras paikka. Pitää muistaa myös, että koko alue oli silloin ihan erilainen ja tarpeet erilaisia. Lutakon asuinaluetta ei ollut lainkaan, vaan siinä oli melko jättimäinen Schaumannin vaneritehdas, joka tarvitsi maantien, rautateitä ja vesireitin. Keskustan kupeessa Tourujoen varrella oli Kankaan paperitehdas, jonne piti olla rautatieyhteys. Jyväsjärven toisessa päässä olevaa Äijälänrannan/Viherlandian asuntomessualuetta ei ollut olemassa lainkaan, eikä siten myöskään mitään ulkoilureittien tarpeita. Nämä kaikki ovat vaikuttaneet silloin tehtyihin ratkaisuihin, joita ei voi vuosikymmenten päästä muuttuneiden tarpeiden myötä hetkessä muuttaa.

Ja tokihan tuotakin aluetta voi ja varmasti on ajateltukin kehittää edelleen sitten joskus kun on enemmän tarvetta, mutta osa kansalaisista haluaa että rantamaisema pysyy sellaisena kuin se on ja kun tosiaan useampi kilometri Rantaraitista on jo nyt maisemoitu ja täynnä ulkoilualueita ja erilaisia palveluita, niin ei ole ollut tarkoituksenmukaista rakentaa kerralla liikaa. Tuo Rantaraitti ympäristöineen on kuitenkin ehkä se viimeinen paikka, josta Jyväskylässä löytyy ansaittua kritiikkiä, eikä se ihan suotta ole palkintoja kerännyt.


"Ympäröi" on tuossa väärä sana. Moottoritie kulkee Rantaraitin rinnalla vain siinä järven pohjoispuolella ja vaikka tuosta kuvasta päätellen näyttäisi että tie on suunnilleen kiinni järvessä, niin sehän ei pidä paikkaansa. Tuossa vasemmassa alakulmassa näkyvän Mattilanniemessä on mm. iso ulkoilualue ja uimaranta. Sen ja sataman puolivälissä on Konttiravintola Morton ja kaikenlaisia vesiliikuntasysteemeitä ja saunalauttavuokraamoa tms. Ei kannata etsiä ongelmaa sieltä missä sitä ei todellisuudessa ole.

Knoppitietona sellainen, että Mattilanniemen uimarannan kohdalla on ollut joskus 70-luvulla kaupungin kaatopaikka. En tiedä kuinka iso se on ollut, mutta hyvin ovat onnistuneet sen siitä siirtämään.

Tässä muuten kuva Tampereesta, jossa menee tie ihan samalla tavalla järven vieressä "paraatipaikalla".

Noiden liikennejärjestelyiden kanssa on tehty aikoinaan huonot suunnitelmat sekä toteutukset ja nyt niitä yritetään korjata tai paikata. Vuoden sisään taidettiin yrittää pidentää kahta ysitielle tulevaa liittymää hieman, esim. Tourulasta Minimanin ohi ysitielle etelään ja samoiten ysitieltä Vaajakosken suunnasta ysitielle etelään Seppälässä. Se Seppälän liittymä Vaajakosken suunnasta Seppälään on myös aivan järkyttävä aivopieru myös. Osaa ei kuitenkaan pysty enää muuttamaan koska Lutakko on rakennettu "uusiksi" ja mielestäni se ei ole onnistunut ja sama koskee satamaa. Jyväskylän keskustassa on erinäisiä alueita jotka eivät jotenkin soinnu toisiinsa ollenkaan. Satama ja lutakko esim. vierekkäin eivät soinnu yhteen. Satama on kolkko, vaikka siihen olisi voinut edes yrittää laittaa puistomaista rakennelmaa ja lapsille vaikka leikkipuiston. Jyväskylässä autoilijoiden tiet rikkovat liikaa sitä yhtenäisyyttä. Junarata tietenkin lisäksi siihen, niin ei se keskusta oikein toimi. Harju jää jotenkin sinne ylös taakse ja kävelykadun ja harjun välillä on, no yllätys sellainen autobaana. Toki on sinne nyt niitä pyöräilybaanoja rakennettu sentään.

Samoiten se keskusta onnistuttiin tappamaan hyvin tehokkaasti, enkä usko että se siitä enää elpyy. Ihmiset elää Jyväskylässä nyt sitä samaa aikaa kun Vantaalle tuli esim. Jumbo aikoinaan. Eli sellaiset 20 vuotta aikaa jäljessä. Automarketit on se kova juttu ihmisille, mutta sinne Seppälään on esim. ihan helvetillistä mennä autolla koska se on niin dorkassa paikassa. Bistro kirkkopuisto on kiva paikka, samoiten ravintoloista Pöllövaari, mutta niillä taitaakin olla sama omistaja. Baareista ainoastaan Vakiopaine ansaitsee maininnan, koska siinä on jotain erilaista. Toivolan vanha piha oli mukavampi aiemmin, mutta nyt taitaa jotkut uskovaiset pitää sitä kahvilapuolta, koska viinakset tai olut pitää ostaa erikseen sieltä lasikioskista ulkoa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
417
Seinäjoki taas on "the junttila". Omaa teollisuutta ei juuri ole, lähinnä palveluja tai alihankintaa. Omakotitalot huomattavan kalliita kaupungin kokoon nähden.
Tuon kaiken lisäksi, onhan Seinäjoki aivan jumalattoman ruma. Jyväskylään tai Tampereelle kun menee, on kuin olisi eri planeetalla. Järvimaisemissa mieli lepää. Pääkaupunkiseutu taas on siellä paskameren rannalla. Turun saaristo on kyllä mahtava, mutta eipä siitä enää levän ym. saastan keskellä voi nauttia.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Tuon kaiken lisäksi, onhan Seinäjoki aivan jumalattoman ruma. Jyväskylään tai Tampereelle kun menee, on kuin olisi eri planeetalla. Järvimaisemissa mieli lepää. Pääkaupunkiseutu taas on siellä paskameren rannalla. Turun saaristo on kyllä mahtava, mutta eipä siitä enää levän ym. saastan keskellä voi nauttia.
Joo kyllä Suomessa kuuluu kaupunkien olla joko järven tai meren rannalla, ja sitten jossei olekaan, niin se kyllä pistää heti ikävällä tavalla silmään. Ikäänkuin jotain oleellista puuttuisi.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 168
Mites Lappeenranta? Millaisia on ihmiset ja yleinen meininki?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Ja kaakkoisesta Suomesta löytyy kunnon kesät sekä varsin lumiset talvet myös. Jotenkin se Venäjän tuulien hönkiminen tekee sen.
Ja aikaisemmin idästä ei mielestäsi löytynyt noita kuvailemiasi ilmiöitä? Itä-Suomi on kuitenkin vielä kauempana merestä ja kuuluu manner ilmaston alueeseen, se sisältää juurikin nuo kuvailemasi ilmaston tyypit.
Eli kunnon kesät ja kunnon talvet.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Ja aikaisemmin idästä ei mielestäsi löytynyt noita kuvailemiasi ilmiöitä? Itä-Suomi on kuitenkin vielä kauempana merestä ja kuuluu manner ilmaston alueeseen, se sisältää juurikin nuo kuvailemasi ilmaston tyypit.
Eli kunnon kesät ja kunnon talvet.
Mitä pohjoisemmaksi mennään niin sitä kylmemmäksi käy kelit. Ei ole mitään rakettitiedettä. Ilmeisesti Kaakkois-Suomessa on sikäli optimitilanne, että on paitsi paras mahdollinen kesä niin myös talvinen talvi.

Mites Lappeenranta? Millaisia on ihmiset ja yleinen meininki?
Ainakaan kaupunginlahden ympärillä ei mene moottoriteitä... ;) Jyväskylän ja Lappeenrannan keskustojen profiilit on ilmeisesti hieman samanlaiset, ydinkeskustat on mäen päällä suhteessa järveen. Lappeenrannassa sataman/kaupunginlahden alue kytkeytyy saumattomasti ja nätisti keskustan rakenteeseen, kun taas siis Jyväskylässä välistä viistää junaratoja ja moottoriteitä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Mitä pohjoisemmaksi mennään niin sitä kylmemmäksi käy kelit. Ei ole mitään rakettitiedettä. Ilmeisesti Kaakkois-Suomessa on sikäli optimitilanne, että on paitsi paras mahdollinen kesä niin myös talvinen talvi.
Katso ja ylläty, pohjoiseen siirtyminen ei aina tarkoita kylmempää keliä.
Itä on kaukana merestä, se vaikuttaa paljon. Keväällä siellä on lämmin, toisin kuin 100km säteellä kylmästä merestä...
Itä-Suomesta kun lähdet kohti pohjoista, niin vasta silloin kylmenee...
Kaakossa on monesti loska-kelit kun idässä on jo talvi, tuota väliä joutunut paljon sahaamaan viimeisen 6 vuoden aikana...
Edit. Vuonna 2020 ja 2021 terminen kesä on alkanut Lappeenrannan ja Joensuun seudulla samaan aikaan vaikka toinen on 200km pohjoisemmassa, joko hoksaat mitä tarkoitan?
Edit 2. Samoina vuosina Turussa on terminen kesä alkanut myöhemmin kuin Joensuussa, miten se lämmin keli nyt menikään?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Katso ja ylläty, pohjoiseen siirtyminen ei aina tarkoita kylmempää keliä.
Itä on kaukana merestä, se vaikuttaa paljon. Keväällä siellä on lämmin, toisin kuin 100km säteellä kylmästä merestä...
Itä-Suomesta kun lähdet kohti pohjoista, niin vasta silloin kylmenee...
Kaakossa on monesti loska-kelit kun idässä on jo talvi, tuota väliä joutunut paljon sahaamaan viimeisen 6 vuoden aikana...
Edit. Vuonna 2020 ja 2021 terminen kesä on alkanut Lappeenrannan ja Joensuun seudulla samaan aikaan vaikka toinen on 200km pohjoisemmassa, joko hoksaat mitä tarkoitan?
Edit 2. Samoina vuosina Turussa on terminen kesä alkanut myöhemmin kuin Joensuussa, miten se lämmin keli nyt menikään?
Terminen kesä on yksi juttu, mutta jos tarkastellaan ihan vaikka hellepäivien määrää, niin kyllä hyvin vahvasti linja Turku-Lahti-Lappeenranta erottuu edukseen.

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Ainakaan kaupunginlahden ympärillä ei mene moottoriteitä... ;) Jyväskylän ja Lappeenrannan keskustojen profiilit on ilmeisesti hieman samanlaiset, ydinkeskustat on mäen päällä suhteessa järveen. Lappeenrannassa sataman/kaupunginlahden alue kytkeytyy saumattomasti ja nätisti keskustan rakenteeseen, kun taas siis Jyväskylässä välistä viistää junaratoja ja moottoriteitä...
Tähän sun moottoritie-jankkaukseen on pakko korjata, että Jyväskylän sataman ja keskustan välissä kulkeva Rantaväylä ei ole moottoritie, vaan siitä välissä olevalta osalta 60km/h rajoituksella varustettu kaksiajoratainen läpikulkutie. Yli kulkee neljä siltaa, joista kahta voi kulkea kevyen liikenteen lisäksi autoilla. En nyt ihan ymmärrä miksi tuohon pitää takertua niin kuin se olisi joku suurempikin ongelma.

Sun pitäisi oikeasti ensin vaivautua edes käymään niillä paikkakunnilla, joita kommentoit. Vähemmän mutua, enemmän asiaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Mitä hellepäivien määrillä on merkitystä? Idässä on mitattu Suomen lämpöennätys ja pohjoisessa pisin hellepäivien putki (jos puhutaan yli +30 lämmöistä). Helletilastot - Ilmatieteen laitos

Inarissa ollut 10vrk putkeen yli 30 astetta lämmintä vuonna 1972, hyvänä kakkosena Utsjoki samana vuonna ja 7vrk putkeen yli 30 astetta lämmintä. Tuo sinun "vahvasti" erottuva linja ei ole kovin selvä, puhutaan keskimäärin vain muutamien hellepäivien eroista vuosittain.
Sehän on ihan makuasia, onko kuumien kesäpäivien määrällä merkitystä. Jossei oo, niin ei oo.

Mutta jos on kesäihmisiä, niin varmastikaan kelit ei parane mitä pohjoisemmaksi mennään, vaan optimi on mainitsemani linjan huudeilla.


Tähän sun moottoritie-jankkaukseen on pakko korjata, että Jyväskylän sataman ja keskustan välissä kulkeva Rantaväylä ei ole moottoritie, vaan siitä välissä olevalta osalta 60km/h rajoituksella varustettu kaksiajoratainen läpikulkutie. Yli kulkee neljä siltaa, joista kahta voi kulkea kevyen liikenteen lisäksi autoilla. En nyt ihan ymmärrä miksi tuohon pitää takertua niin kuin se olisi joku suurempikin ongelma.

Sun pitäisi oikeasti ensin vaivautua edes käymään niillä paikkakunnilla, joita kommentoit. Vähemmän mutua, enemmän asiaa.
Olet oikeassa, mutta iso tie se on ja junarata siinä vielä lisäksi, ja nämä kyllä leikkaa kaupunkirakennetta ikävästi, jos multa kysytään. Ja multahan kysytään, koska keskustelupalstalla ollaan.

Ja jos vielä Lappeenrantaan verrataan, koska kaupunkien profiilissa on vähän samaa, niin siellä tällainen 4-kaistatie menee keskustan toiselta puolelta (ei rannan puolelta) ja isompi 4-kaistainen maantie vielä kauempaa samalta puolelta, samoin junarata. Sataman ja keskustan välissä ei ole isoja teitä vaan normaali katuverkko. Tätä kun sitten vertaa Jyväskylään, niin onhan ero jotenkin mieletön. Jyväskylän meininki voisi näyttää ihan toisenlaiselta, jos ne tiet ja radat kiertäisi keskustan toiselta puolelta.

Mutta ei oteta Jyväskylältä mitään pois, se on ihan kiva kaupunki noin muuten. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Terminen kesä on yksi juttu, mutta jos tarkastellaan ihan vaikka hellepäivien määrää, niin kyllä hyvin vahvasti linja Turku-Lahti-Lappeenranta erottuu edukseen.

No ei tuossa kovin selvää rajaa mene idän ja lännen välillä puhuttaessa, muutama hellepäivä sinne tänne.
Idässä on edelleen kunnon vuodenajat. Lännessä samalla korkeudella on puolet vuodesta pelkkää pimeää ja loskaa kun toisalla on lunta ja pakkasta... Kova hinta parista hellepäivästä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Olet oikeassa, mutta iso tie se on ja junarata siinä vielä lisäksi, ja nämä kyllä leikkaa kaupunkirakennetta ikävästi, jos multa kysytään. Ja multahan kysytään, koska keskustelupalstalla ollaan.
Lisäksi junaradan länsipuolella on taas autotie. Tuo on todella nuijasti rakennettu ja jakaa kaupunkin kahteen puoleen, mistä kumpikaan ei ole riittävän houkutteleva. En muista toista kaupunkia jossa ohittaminen on yhtä vaikeaa. Etelästä tultaessa on valot jo ennen lutakkoa ja nykyään se kuudenkympien alue alkaa etelästä vieläkin aikaisemmin. Kohta varmaan Keljosta, joka on omituinen markethelvetti sekin. On Keljo, Seppälä ja vielä Palokka. Oikein automarketmatkaajan unelmakaupunki. Onhan Jyväskylä ankea kesälläkin, jos sinne matkaa vaikka Tampereen tai Kuopion kautta ja vertaa niihin. Esim. Tampereen tori ja kojut vs. Jyväskylän vastaava. Onko sellaista edes?
 
Liittynyt
30.03.2019
Viestejä
252
Ei se keskusta nyt mitenkään kuollut ole, mutta se on totta, että siellä on tehty samoja virheitä kuin monissa muissakin kaupungeissa. Yrittävät käsittääkseni elävöittää sitä monin eri tavoin ja onhan siellä se Asema-aukion torihankekin etenemässä, mutta tämä muissakin kaupungeissa vallitseva "autoton keskusta" -buumi on aiheuttanut tosiaan jonkin verran mm. känniläisten ilmaantumista katukuvaan ja kauppapaikkojen katoamista, kun perheellisten on yksinkertaisesti kätevämpi käydä asioimassa kauppakeskuksissa (Seppä jne).

Sitten se kävelykatua jatkava pihakatuviritys Kauppakadulla on ihan urpo ja keskeneräisen oloinen. En tiedä loppuiko siinä rahat, vai mitä tapahtui, mutta siinähän käytännössä muutettiin tavallinen ajorata muutamasta erillisestä pätkästä koostuvaksi pihakaduksi lisäämällä liikennemerkit ja muutama puu/istutus sinne tänne. Nyt sitten porukka ei oikein tiedä että kuka siinä saa liikkua, missä ja miten. Onneksi saivat siinä vierellä pätkän verran kulkevan Kirkkopuiston siistiksi ja uudistetun kahvilan vihdoinkin avattua siihen.

S-Mafian paikat eivät ole minua liiemmin haitanneet, mutta yleisesti kahvilakulttuuria voisi tosiaan olla enemmän. Kahviloita löytyy kyllä ja kesällä niitä avattiin pari lisääkin, mutta vaihtelua ja mielikuvitusta kaipaisi enemmän. Ja sama juttu ravintoloissa, jotka ovat tosiaan käytännössä siinä kävelykadulla ja satamassa ja useat jotain ketjukamaa.

Tämä on yksi sellainen pointti, joka on mm. juuri Tampereella paremmin hanskassa ja jonka vuoksi pidän siitä enemmän.


Aika jännä. Olen liikkunut tuolla tosi paljon, enkä tunnista ongelmaa. Rantaväylä kulkee kaupungin ohi/läpi ja sen varrella on useita liittymiä eri kohtiin. Ihan normaalia, kätevää ja mielestäni myös selkeää tuolla on liikkua. Lutakon kohdalla on liikennevalot, koska siinä on Siltakadun risteys, johon ei voi nykyisellään rakentaa eritasoliittymää (koska rautatie toisella ja järvi toisella puolella). Siinähän ei tietääkseni ollut alunperin valoja, mutta kun tarpeeksi oli hinattu kolariautoja paikalta, niin oli pakko laittaa kameratolpat ja valot risteykseen. Nopeusrajoitus tuolla kohdalla on 60km/h, eikä siinä ole käytännössä koskaan sellaista ruuhkaa, jossa pitäisi seisoa yli minuutti.

Seppälässä on joo niitä parin minuutin "ruuhkia", jotka nyt eivät ole todellisuudessa mitään ruuhkia nähneetkään. Vaajakoskella on myös tulppa, kun eivät saa levennettyä tietä ympärillä olevan asetuksen ja toisaalta itse Vaajakosken sulun vuoksi. Sekään ei ole ongelma kuin aniharvoin ruuhkahetkinä, mutta ovat käsittääkseni suunnittelemassa sinne jotain hillitöntä siltaviritystä ongelman ratkaisemiseksi. Nythän tuota on kierretty kaksikaistaisella liikenneympyrällä, joka vetää vähän aiempaa paremmin.

Jyväskylässä oli yhtenä erikoisuutena jossakin vaiheessa hillitön määrä tasa-arvoisia risteyksiä keskustan pääkaduilla, mutta sekään ei pidä enää paikkaansa, kun liikennejärjestelyjä on päivitetty.


Sataman viihtyisyydestä olen täysin eri mieltä ja niin ovat olleet kaikki tuttavatkin. Oletko käynyt siellä milloin viimeksi? Sitähän on rakennettu ja kehitetty monta vuotta, eikä se ole kokonaisuudessaan vieläkään valmis. Ja siis siinä ihan vieressähän on Lutakon alueella uimarannan vieressä myös vasta viime kesänä valmistunut kohtuullisen kokoinen leikkipuisto lapsille. Itse satamassa on myös kuntoilulaitteita, joiden yhteydessä on siinäkin lapsille joku peliviritys.

En ymmärrä myöskään kommenttia, ettei satamassa vietettäisi aikaa. Päinvastoin siellähän on aina väkeä ja ravintolalaivat + kahvilat ja se viheraukiokin aurinkoisella kelillä tupaten täynnä. Ravintolalaivojakin siellä on nykyään 4 + ne mitkä käyvät risteilyillä. Se asfalttiaukio nyt on mikä on, koska siinä pitää olla tilaa järjestää Paviljongin/messukeskuksen kanssa erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia, mutta eipä se sitä muuta sataman aluetta sen huonommaksi tee.

Satamaan kesällä avattu saunaravintola Viilu on massiivinen rakennus, mutta sen futuristinen Star Wars -henkinen ulkoasu jakaa mielipiteitä (tämä vs tämä) ja se on muutenkin toteutettu vähän typerästi. Terassi siinä on ihan hyvä, mutta itse ravintopapalvelut ja saunojen toiminta on kylmäkiskoista ja kömpelöä. Siihen olisi voinut ottaa mallia vaikka Hernesaaren Löylystä (joka ei tosin taida sekään kaikkia miellyttää). S-ryhmähän tuonkin siihen rakensi, kun se oli ainoa toimija joka oli halukas investoimaan niin paljon. No, josko tuokin siitä ajan kanssa paranisi.

Ai niin, positiivisten puolten listalta unohtui sanoa vielä Harju ja sen päällä oleva Vesilinna ihan kaupungin laidalla.

Siitä kulkee yli useampiakin siltoja suoraan keskustasta. Ei ole mainittava ongelma, mutta toisaalta tuohonhan on suunniteltu jo pidemmän aikaa kaikenlaisia futuristisia bulevardeja ja "kaupunkikattoja", joissa tie jäisi oleskelutilan alle tai vähintään nopeudet puolitettaisiin (nyt siis 60km/h), mutta en tiedä ovatko sellaiset todellisuudessa etenemässä ja millä aikataululla. Tuossa Lutakon/sataman ja keskustan välissähän on siis myös rautatieasema ja kasa kiskoja, joita ei voi muutella miksikään ihan noin vain.


Älä viitsi, eivät ne maisemat siinä autoilijoita varten tietenkään ole, mutta tuo on ollut silloin 70-luvulla Vaajakosken liikenneongelmaa ratkottaessa paras paikka. Pitää muistaa myös, että koko alue oli silloin ihan erilainen ja tarpeet erilaisia. Lutakon asuinaluetta ei ollut lainkaan, vaan siinä oli melko jättimäinen Schaumannin vaneritehdas, joka tarvitsi maantien, rautateitä ja vesireitin. Keskustan kupeessa Tourujoen varrella oli Kankaan paperitehdas, jonne piti olla rautatieyhteys. Jyväsjärven toisessa päässä olevaa Äijälänrannan/Viherlandian asuntomessualuetta ei ollut olemassa lainkaan, eikä siten myöskään mitään ulkoilureittien tarpeita. Nämä kaikki ovat vaikuttaneet silloin tehtyihin ratkaisuihin, joita ei voi vuosikymmenten päästä muuttuneiden tarpeiden myötä hetkessä muuttaa.

Ja tokihan tuotakin aluetta voi ja varmasti on ajateltukin kehittää edelleen sitten joskus kun on enemmän tarvetta, mutta osa kansalaisista haluaa että rantamaisema pysyy sellaisena kuin se on ja kun tosiaan useampi kilometri Rantaraitista on jo nyt maisemoitu ja täynnä ulkoilualueita ja erilaisia palveluita, niin ei ole ollut tarkoituksenmukaista rakentaa kerralla liikaa. Tuo Rantaraitti ympäristöineen on kuitenkin ehkä se viimeinen paikka, josta Jyväskylässä löytyy ansaittua kritiikkiä, eikä se ihan suotta ole palkintoja kerännyt.


"Ympäröi" on tuossa väärä sana. Moottoritie kulkee Rantaraitin rinnalla vain siinä järven pohjoispuolella ja vaikka tuosta kuvasta päätellen näyttäisi että tie on suunnilleen kiinni järvessä, niin sehän ei pidä paikkaansa. Tuossa vasemmassa alakulmassa näkyvän Mattilanniemessä on mm. iso ulkoilualue ja uimaranta. Sen ja sataman puolivälissä on Konttiravintola Morton ja kaikenlaisia vesiliikuntasysteemeitä ja saunalauttavuokraamoa tms. Ei kannata etsiä ongelmaa sieltä missä sitä ei todellisuudessa ole.

Knoppitietona sellainen, että Mattilanniemen uimarannan kohdalla on ollut joskus 70-luvulla kaupungin kaatopaikka. En tiedä kuinka iso se on ollut, mutta hyvin ovat onnistuneet sen siitä siirtämään.

Tässä muuten kuva Tampereesta, jossa menee tie ihan samalla tavalla järven vieressä "paraatipaikalla".

Hyvä että joku puolustaa täällä meitä jyskäläisiä, tulipa huvikseen katseltua vanhoja ilmakuvia Jyväsjärveltä, aikamoista teollisuutta ollut tuo Lutakon alue. Kuva vuodelta 1943. Itse maalta muuttanut 5-vuotiaana Jyväskylään, tällä hetkellä omakotitalo 5 km keskustasta, keskellä luontoa. Täällä on kaikki mitä ihminen tarvitsee. Opiskelijakaupunki, jossa moni myös työllistyy opiskelujen jälkeen, toisin kuin esim. Mikkelissä =)
1663613241324.png

https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Onneksi ei tarvi mihinkään kaupunkiin muuttaa. Itsellä matkaa turenkiin noin 10km ja sieltä löytyy lähes kaikki mitä tarvitsee, uutta s-markettia rakennetaan, kmarket, tokmanni, lidl, autovaraosaliike ja apteekki löytyy. hämeenlinna ja riihimäki puolen tunnin ajomatkan päässä.

Täällä uskaltaa antaa alakouluikäisenkin rauhassa fillaroida kavereilleen ja luonnon rauha löytyy. Baariin ei toki kävellen pääse, mutta ei ole muutenkaan tullut käytyä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 298
Hyvä että joku puolustaa täällä meitä jyskäläisiä, tulipa huvikseen katseltua vanhoja ilmakuvia Jyväsjärveltä, aikamoista teollisuutta ollut tuo Lutakon alue. Kuva vuodelta 1943. Itse maalta muuttanut 5-vuotiaana Jyväskylään, tällä hetkellä omakotitalo 5 km keskustasta, keskellä luontoa. Täällä on kaikki mitä ihminen tarvitsee. Opiskelijakaupunki, jossa moni myös työllistyy opiskelujen jälkeen, toisin kuin esim. Mikkelissä =)

https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/
Tuostahan on ollut suunta vain alaspäin. Lähes kaikki vanhat rakennukset on lanattu ja ai että kun on hienoa arkkitehtuuria kaupunki täynnä nykyään. No, se kampus on hieno kyllä. Siinä on harmoniaa. Teollistuminen ei ole mikään kirosana kuten vaikka Tampereen keskusta osoittaa. Jyväskylässä lutakko on nykyään kuin eksynyt lammas aivan väärässä ympäristössä. Toki tuo purkamis- tai viimeistään palamisvimma on kohdannut Kuopiotakin. Pahintahan on että ihmiset ovat tyytyväisiä käydessään siellä kauppakeskus Sepässä ja se riittää heille. Kertoo paljon ihmisistäkin kaupungissa ja miksi kaupunki on ihan mitäänsanomaton.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Tampere minulla on ollut käyntikiellossa parikymmentä vuotta. Pysähdyttiin jonnekin Finlaysonin alueelle ennen jatkamista Särkänniemeen. Auton ikkunaan oli ilmestynyt pysäköintisakko, kun missään tuloreittini varrella ei maksullisesta pysäköinnistä ollut ilmoitettu. Valitukseeni paikallinen pysäköinninvalvoja vastasi, että sieltä tulosuunnasta tosiaankaan ei löydy pysäköinnistä mitään ohjeistuksia, eikä tämä jääräpäinen viranomainen suostunut sakkoani perumaan. Pitkävihainen kun olen, niin ei ikinä sen jälkeen ole käyty Tampereelle tai Särkänniemessä:)

Kuopiossa taas vähän vastaavassa tapauksessa pysäköinninvalvoja perui sakkoni, ja Kuopiossa senkin jälkeen olen monesti vieraillut.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Täällä uskaltaa antaa alakouluikäisenkin rauhassa fillaroida kavereilleen ja luonnon rauha löytyy. Baariin ei toki kävellen pääse, mutta ei ole muutenkaan tullut käytyä.
Sitten kun se aikuistuu ja joutuu kumminkin kaupunkiin opiskelemaan, niin ei osaa olla vaan morjestelee bussikuskille ja fillaroi jalkakäytävällä :D

No joo. Eka- ja tokaluokkalaisten kanssa joutuu vähän harjoittelemaan miten kuljetaan, eikä uudelle reitille pääse yksin ennen aikuiselle annettua onnistunutta näyttösuoritetta. Koulustakin suositellaan haettavaksi, vaikka me hiihdettiin 15 km pakkasella ilman suksia susilauma kintereillä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Onneksi ei tarvi mihinkään kaupunkiin muuttaa. Itsellä matkaa turenkiin noin 10km ja sieltä löytyy lähes kaikki mitä tarvitsee, uutta s-markettia rakennetaan, kmarket, tokmanni, lidl, autovaraosaliike ja apteekki löytyy. hämeenlinna ja riihimäki puolen tunnin ajomatkan päässä.

Täällä uskaltaa antaa alakouluikäisenkin rauhassa fillaroida kavereilleen ja luonnon rauha löytyy. Baariin ei toki kävellen pääse, mutta ei ole muutenkaan tullut käytyä.
Toihan on niin pelipaikoilla kuin voi olla, eli tässä tapauksessa maaseutuidylliin vetoaminen hieman hämää.. :)

Joku tollainen paikka voisi ollakin aika jees, jos pitäisi sijainnin puolesta asuinpaikkaa olla valitsemassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Tuostahan on ollut suunta vain alaspäin. Lähes kaikki vanhat rakennukset on lanattu ja ai että kun on hienoa arkkitehtuuria kaupunki täynnä nykyään. No, se kampus on hieno kyllä. Siinä on harmoniaa. Teollistuminen ei ole mikään kirosana kuten vaikka Tampereen keskusta osoittaa. Jyväskylässä lutakko on nykyään kuin eksynyt lammas aivan väärässä ympäristössä. Toki tuo purkamis- tai viimeistään palamisvimma on kohdannut Kuopiotakin. Pahintahan on että ihmiset ovat tyytyväisiä käydessään siellä kauppakeskus Sepässä ja se riittää heille. Kertoo paljon ihmisistäkin kaupungissa ja miksi kaupunki on ihan mitäänsanomaton.
Näin ne mielipiteet jakautuvat. Minusta se satama ja koko Lutakon alue on visuaalisesti upea ja monikäyttöinen. Siellä on myös niitä muutamia vanhoja Schaumannin rakennuksia edelleen uusiokäytössä yrityksillä. Ne uudet kerrostalot Lutakossa on rakennettu osittain täytetyn Jyväsjärven päälle. Niissä ei ole yksittäisinä mitään ihmeellistä, mutta virkistysalueiden ja nykyaikaisten kerrostalojen harmonia järven rannalla toimii. Entisistä Nokian monoliittirakennuksista Mattilanniemessä pidän myös, vaikka nekin jakavat mielipiteitä.

Kampuksella tarkoitit varmaankin yliopiston päärakennusta? Se on kyllä hieno, eikä toisaalta ihmekään kun sehän on Alvar Aallon suunnittelema, kuten muutamat muutkin rakennukset alueella, uimahallin vanha puoli mukaan lukien. Yliopiston uusi Ruusupuiston kampus sen sijaan on varmasti neliöiltään tehokas ja vaikka mitä, mutta ulkoisesti yhtä esteettinen kuin pari Rubikin kuutiota vierekkäin. Vanhojen rakennusten "lanaamisesta" sen verran, että ihan kaikkia vanhoja, energiatehottomia ja homeisia rakennuksia ei yksinkertaisesti ole järkevää säästää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Toihan on niin pelipaikoilla kuin voi olla, eli tässä tapauksessa maaseutuidylliin vetoaminen hieman hämää.. :)

Joku tollainen paikka voisi ollakin aika jees, jos pitäisi sijainnin puolesta asuinpaikkaa olla valitsemassa.
Nojuu, on tässä lähimpään naapuritaloon meidän talosta vaan joku sata metriä, seuraaviin sitten enemmän, talot näkyvät kyllä pihasta, kun peltoa ympärillä, että siten ei saa rauhassa olla...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 016
Nojuu, on tässä lähimpään naapuritaloon meidän talosta vaan joku sata metriä, seuraaviin sitten enemmän, talot näkyvät kyllä pihasta, kun peltoa ympärillä, että siten ei saa rauhassa olla... Itse muuttaisin enemmän korpeen, mutta emäntä ei oikein tahdo, joten tämä on hyvä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 315
Viestejä
4 197 750
Jäsenet
70 890
Uusin jäsen
Avaruusteleskooppi Hubble

Hinta.fi

Ylös Bottom