Ei se keskusta nyt mitenkään kuollut ole, mutta se on totta, että siellä on tehty samoja virheitä kuin monissa muissakin kaupungeissa. Yrittävät käsittääkseni elävöittää sitä monin eri tavoin ja onhan siellä se Asema-aukion torihankekin etenemässä, mutta tämä muissakin kaupungeissa vallitseva "autoton keskusta" -buumi on aiheuttanut tosiaan jonkin verran mm. känniläisten ilmaantumista katukuvaan ja kauppapaikkojen katoamista, kun perheellisten on yksinkertaisesti kätevämpi käydä asioimassa kauppakeskuksissa (Seppä jne).
Sitten se kävelykatua jatkava pihakatuviritys Kauppakadulla on ihan urpo ja keskeneräisen oloinen. En tiedä loppuiko siinä rahat, vai mitä tapahtui, mutta siinähän käytännössä muutettiin tavallinen ajorata muutamasta erillisestä pätkästä koostuvaksi pihakaduksi lisäämällä liikennemerkit ja muutama puu/istutus sinne tänne. Nyt sitten porukka ei oikein tiedä että kuka siinä saa liikkua, missä ja miten. Onneksi saivat siinä vierellä pätkän verran kulkevan Kirkkopuiston siistiksi ja uudistetun kahvilan vihdoinkin avattua siihen.
S-Mafian paikat eivät ole minua liiemmin haitanneet, mutta yleisesti kahvilakulttuuria voisi tosiaan olla enemmän. Kahviloita löytyy kyllä ja kesällä niitä avattiin pari lisääkin, mutta vaihtelua ja mielikuvitusta kaipaisi enemmän. Ja sama juttu ravintoloissa, jotka ovat tosiaan käytännössä siinä kävelykadulla ja satamassa ja useat jotain ketjukamaa.
Tämä on yksi sellainen pointti, joka on mm. juuri Tampereella paremmin hanskassa ja jonka vuoksi pidän siitä enemmän.
Aika jännä. Olen liikkunut tuolla tosi paljon, enkä tunnista ongelmaa. Rantaväylä kulkee kaupungin ohi/läpi ja sen varrella on useita liittymiä eri kohtiin. Ihan normaalia, kätevää ja mielestäni myös selkeää tuolla on liikkua. Lutakon kohdalla on liikennevalot, koska siinä on Siltakadun risteys, johon ei voi nykyisellään rakentaa eritasoliittymää (koska rautatie toisella ja järvi toisella puolella). Siinähän ei tietääkseni ollut alunperin valoja, mutta kun tarpeeksi oli hinattu kolariautoja paikalta, niin oli pakko laittaa kameratolpat ja valot risteykseen. Nopeusrajoitus tuolla kohdalla on 60km/h, eikä siinä ole käytännössä koskaan sellaista ruuhkaa, jossa pitäisi seisoa yli minuutti.
Seppälässä on joo niitä parin minuutin "ruuhkia", jotka nyt eivät ole todellisuudessa mitään ruuhkia nähneetkään. Vaajakoskella on myös tulppa, kun eivät saa levennettyä tietä ympärillä olevan asetuksen ja toisaalta itse Vaajakosken sulun vuoksi. Sekään ei ole ongelma kuin aniharvoin ruuhkahetkinä, mutta ovat käsittääkseni suunnittelemassa sinne jotain hillitöntä siltaviritystä ongelman ratkaisemiseksi. Nythän tuota on kierretty kaksikaistaisella liikenneympyrällä, joka vetää vähän aiempaa paremmin.
Jyväskylässä oli yhtenä erikoisuutena jossakin vaiheessa hillitön määrä tasa-arvoisia risteyksiä keskustan pääkaduilla, mutta sekään ei pidä enää paikkaansa, kun liikennejärjestelyjä on päivitetty.
Sataman viihtyisyydestä olen täysin eri mieltä ja niin ovat olleet kaikki tuttavatkin. Oletko käynyt siellä milloin viimeksi? Sitähän on rakennettu ja kehitetty monta vuotta, eikä se ole kokonaisuudessaan vieläkään valmis. Ja siis siinä ihan vieressähän on Lutakon alueella uimarannan vieressä myös vasta viime kesänä valmistunut kohtuullisen kokoinen leikkipuisto lapsille. Itse satamassa on myös kuntoilulaitteita, joiden yhteydessä on siinäkin lapsille joku peliviritys.
En ymmärrä myöskään kommenttia, ettei satamassa vietettäisi aikaa. Päinvastoin siellähän on aina väkeä ja ravintolalaivat + kahvilat ja se viheraukiokin aurinkoisella kelillä tupaten täynnä. Ravintolalaivojakin siellä on nykyään 4 + ne mitkä käyvät risteilyillä. Se asfalttiaukio nyt on mikä on, koska siinä pitää olla tilaa järjestää Paviljongin/messukeskuksen kanssa erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia, mutta eipä se sitä muuta sataman aluetta sen huonommaksi tee.
Satamaan kesällä avattu saunaravintola Viilu on massiivinen rakennus, mutta sen futuristinen Star Wars -henkinen ulkoasu jakaa mielipiteitä (
tämä vs
tämä) ja se on muutenkin toteutettu vähän typerästi. Terassi siinä on ihan hyvä, mutta itse ravintopapalvelut ja saunojen toiminta on kylmäkiskoista ja kömpelöä. Siihen olisi voinut ottaa mallia vaikka Hernesaaren Löylystä (joka ei tosin taida sekään kaikkia miellyttää). S-ryhmähän tuonkin siihen rakensi, kun se oli ainoa toimija joka oli halukas investoimaan niin paljon. No, josko tuokin siitä ajan kanssa paranisi.
Ai niin, positiivisten puolten listalta unohtui sanoa vielä Harju ja sen päällä oleva Vesilinna ihan kaupungin laidalla.
Siitä kulkee yli useampiakin siltoja suoraan keskustasta. Ei ole mainittava ongelma, mutta toisaalta tuohonhan on suunniteltu jo pidemmän aikaa kaikenlaisia futuristisia bulevardeja ja "kaupunkikattoja", joissa tie jäisi oleskelutilan alle tai vähintään nopeudet puolitettaisiin (nyt siis 60km/h), mutta en tiedä ovatko sellaiset todellisuudessa etenemässä ja millä aikataululla. Tuossa Lutakon/sataman ja keskustan välissähän on siis myös rautatieasema ja kasa kiskoja, joita ei voi muutella miksikään ihan noin vain.
Älä viitsi, eivät ne maisemat siinä autoilijoita varten tietenkään ole, mutta tuo on ollut silloin 70-luvulla Vaajakosken liikenneongelmaa ratkottaessa paras paikka. Pitää muistaa myös, että koko alue oli silloin ihan erilainen ja tarpeet erilaisia. Lutakon asuinaluetta ei ollut lainkaan, vaan siinä oli melko jättimäinen Schaumannin vaneritehdas, joka tarvitsi maantien, rautateitä ja vesireitin. Keskustan kupeessa Tourujoen varrella oli Kankaan paperitehdas, jonne piti olla rautatieyhteys. Jyväsjärven toisessa päässä olevaa Äijälänrannan/Viherlandian asuntomessualuetta ei ollut olemassa lainkaan, eikä siten myöskään mitään ulkoilureittien tarpeita. Nämä kaikki ovat vaikuttaneet silloin tehtyihin ratkaisuihin, joita ei voi vuosikymmenten päästä muuttuneiden tarpeiden myötä hetkessä muuttaa.
Ja tokihan tuotakin aluetta voi ja varmasti on ajateltukin kehittää edelleen sitten joskus kun on enemmän tarvetta, mutta osa kansalaisista haluaa että rantamaisema pysyy sellaisena kuin se on ja kun tosiaan useampi kilometri Rantaraitista on jo nyt maisemoitu ja täynnä ulkoilualueita ja erilaisia palveluita, niin ei ole ollut tarkoituksenmukaista rakentaa kerralla liikaa. Tuo Rantaraitti ympäristöineen on kuitenkin ehkä se viimeinen paikka, josta Jyväskylässä löytyy ansaittua kritiikkiä, eikä se ihan suotta ole palkintoja kerännyt.
"Ympäröi" on tuossa väärä sana. Moottoritie kulkee Rantaraitin rinnalla vain siinä järven pohjoispuolella ja vaikka tuosta kuvasta päätellen näyttäisi että tie on suunnilleen kiinni järvessä, niin sehän ei pidä paikkaansa. Tuossa vasemmassa alakulmassa näkyvän Mattilanniemessä on mm. iso ulkoilualue ja uimaranta. Sen ja sataman puolivälissä on Konttiravintola Morton ja kaikenlaisia vesiliikuntasysteemeitä ja saunalauttavuokraamoa tms. Ei kannata etsiä ongelmaa sieltä missä sitä ei todellisuudessa ole.
Knoppitietona sellainen, että Mattilanniemen uimarannan kohdalla on ollut joskus 70-luvulla kaupungin kaatopaikka. En tiedä kuinka iso se on ollut, mutta hyvin ovat onnistuneet sen siitä siirtämään.
Tässä muuten kuva Tampereesta, jossa menee tie ihan samalla tavalla järven vieressä "paraatipaikalla".