Suomen eri kaupungit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzekoo
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi pitää haukkua muita kaupunkeja, rankat tappelut tässä ketjussa? Niin no Lahti. Mutta kai Lahdestakin löytyy hyvää sanottavaa. Ainakin jotain. Keijun Kebab?
Lahdessa on hyvää ainakin koko ja sijainti. Hieman persoonaton kaupunki, mutta ihan jees. Lahdella ei kyllä sellaista mainetta ja imua ole, että monikaan lähtisi Lahteen sen takia, mutta sijainti on kyllä hyvä.
 
Mikä olisi pyörällä kuljettava matka? Tuntuu että asuinalueilla porukkaa aikalailla laidasta laitaan.

Jos fillari on kallis ja etsii halvempia asuinalueita niin välttelisin multisiltaa, peltolammia ja ehkä tesomaa

E: jos pohkeissa riittää potkua niin katsoisin vuoreksesta asuntoa, näytti olevan kohtuullisia vuokria uudehkoissa taloissa

Karrikoidusti Vuores on kyllä vähän sama kuin muuttaisi johonkin Iittalaan.
Mitään ei ole lähellä, edes yhtä ainoaa kunnon kauppaa siellä ei ole, vaan aina on joko kauhea säätö julkisilla lähteä hakemaan tai sitten joudut ajelemaan autolla sen 5-10km vähintään että pääset "mestoille".

Samalla vaivalla tosiaan itse muuttaisin johonkin skutsiin, siellä on sentään maaseudun hyvät puolet. En ole koskaan ymmärtänyt vuoresta tipan tippaa. "Kaupunki luonnon kainalossa" ilman mitään kaupungin palveluja pl. ehkä lapsiperheet joissa muutenkin sitten joudutaan ajelemaan autolla pitkin Tamperetta.
 
Mikä olisi pyörällä kuljettava matka? Tuntuu että asuinalueilla porukkaa aikalailla laidasta laitaan.

Jos fillari on kallis ja etsii halvempia asuinalueita niin välttelisin multisiltaa, peltolammia ja ehkä tesomaa

E: jos pohkeissa riittää potkua niin katsoisin vuoreksesta asuntoa, näytti olevan kohtuullisia vuokria uudehkoissa taloissa

No sanotaan nyt, että max 5 km. Auto löytyy, mutta olisi sinänsä kiva jos palvelut olisi järkevän matkan päässä, eikä aina tarvi autolla lähteä liikenteeseen. Vuoreksessa näytti olevan ihan järkevän hintaisia kämppiä, mutta toki matkaa keskustaankin on jo lähemmäs 10 km, niin autoiluksi menisi. Kiitos kuitenkin vastauksesta, vältellään noita alueita jos päädyn tuonne muuttamaan.

Pitää suunnitella viikonloppureissu Tampereelle, kun omat kokemukset Tampereesta sijoittuu lähinnä ihan keskustaan, niin tällä pohjalla uuden asuinalueen valitseminen on kuin pistäisi Tampereen kartan seinälle ja tikkaa heittämällä valitsisi alueen :D
 
Itse asunut aikojen saatossa etelästä pohjoiseen: Lahti, Jyväskylä, Kuopio, Iisalmi, Kiuruvesi, Oulu, Kemi, Tornio ja Rovaniemi, pikafiilikset näistä.

Lahteen muutin työn puolesta ja piti olla max 6kk, mutta vierähti yli 5 vuotta. En koskaan tuonne oikein sopeutunut, veri vetää jotenkin aina pohjoisemmaksi, koska sukulaisetkin on pohjoisemmasta. Työpaikassa kahvitauolla oli toisinaan tuosta "Suomen Chicagosta" juttua ja pomo ei tykännyt siitä yhtään, ei allekirjoittanut sitä :lol:

Jyväskylässä tuli opiskeltua vuosituhannen vaiheessa, mutta tuo kaupunki on ollut aina omaan mieleen jotenkin sekametelisoppa, pari sukulaista sinne muutti ja tulee toisinaan siellä käytyä.

Kuopiossa on tullut opiskeltua 1990-luvulla ja työn puolesta asuttua yli 11v yhteensä, silleen ihan kiva paikka ja viihdyin siellä ok. Tämä koronahulluus alkoi ahistamaan jossakin vaiheessa (ei itse tauti) ja kun tämän asian takia mahdollistui myös etätyöt, muutin pienelle kotipaikkakunnalle, voisin kyllä asua vieläkin enemmän korvessa kunhan netti pelaa, tosin kallistuva energian hinta on hillinnyt hiemman suunnitelmia. Kait sitä on luonteeltaan vähän puolierakko, ettei paikkakunnan pienuus vaivaa.

Oulu oli hyvä paikka, opiskelin siellä 4v ja oli hyvät kämppäkaverit, mukavaa menoa, en tosin tiedä mikä meno siellä on nykyään, mutta voisin kuvitella asuvani Oulussa?

Kemi oli tosiaan vähän ahistava, kuin pieni teollisuuskaupunki betonihirvityksineen, Tornio oli jo mukavampi ja hienoa oli käydä aina Ruotsin puolella Haaparannassa, Systeemissä etenkin olut ja viini oli edullisempaa.

Rovaniemi tuntui minusta kuin se olisi ollut pohjoisen "Jyväskylä", ennemmin asuisin ehkä sitten vielä pohjoisemmassa korvessa jos pohjoiseen pitäisi mennä.
 
Lahdessa on hyvää ainakin koko ja sijainti. Hieman persoonaton kaupunki, mutta ihan jees. Lahdella ei kyllä sellaista mainetta ja imua ole, että monikaan lähtisi Lahteen sen takia, mutta sijainti on kyllä hyvä.
Ravintolalaivat oli mukava lisä kesällä. Asuin vuoden joskus 15 vuotta sitten Lahdessa, mutta ei kyllä hirveästi hyvää sanottavaa. Persoonaton on aika hyvä kuvailu eikä siellä ollut oikein mitään.

Itse asunut 20 vuotta Oulussa, 1 vuoden Lahdessa, yli 10 vuotta Tampereella ja joitain vuosia Tampereen kehyskunnassa. Oulukin oli mukavampi paikka asua kuin Lahti, mutta omasta mielestä Tampere vie sata-nolla tätä kisaa omassa rankingissa. Perustelut, fiilis.
 
Lahti on kohottanut kasvojaan aika reippaasti viimeisten vuosien aikana. LUT:n sisääntulo on tehnyt kaupungille paljon hyvää. Asuntojen hinnat on ihan siedettävällä tasolla ottaen huomioon sujuvan kulkemisen vaikka pk-seudulle töihin. Ranta-Kartanon ja Mukkulan uudelleenkaavoitus muuttaa kaupunkia vielä lisää. Kehätie helpottaa kulkemista itä-länsi -suunnassa todella paljon kun pahimmat ruuhkasumput pystyy välttämään.

Kaupungista puhutaan paljon huumekaupunkina, mutta enpä nyt ole itse huomannut mitään erikoisempaa verrattuna muihin samankokoisiin kaupunkeihin. On tiettyjä paikkoja, missä hörhöt ja pultsarit viihtyy ja sitten on niitä tavallisia kuppiloita keskustassa, joissa voi istuskella kaikessa rauhassa. Kaupat on siirtyneet pelloille Launeelle ja Karistoon, sikäli keskusta on menettänyt elinvoimaansa aika paljon.
 
Ravintolalaivat oli mukava lisä kesällä. Asuin vuoden joskus 15 vuotta sitten Lahdessa, mutta ei kyllä hirveästi hyvää sanottavaa. Persoonaton on aika hyvä kuvailu eikä siellä ollut oikein mitään.

Itse asunut 20 vuotta Oulussa, 1 vuoden Lahdessa, yli 10 vuotta Tampereella ja joitain vuosia Tampereen kehyskunnassa. Oulukin oli mukavampi paikka asua kuin Lahti, mutta omasta mielestä Tampere vie sata-nolla tätä kisaa omassa rankingissa. Perustelut, fiilis.
Tampere on toki suurin noista ja Oulu toiseksi suurin, joten ei liene yllättävää, että järjestys menee tuolla tavalla. Niinhän se usein tuppaa menemään.

Tämänkin mukaan:


Lahti pärjää tuossa oikeastaan yllättävän hyvin. Tosin vertailussa on vain kymmenen suurinta kaupunkia. Ehkä siihen ei paljon vaadita, että jollekin Porille ja Vantaalle pärjää. Pori on vähän kuin länsirannikon "Lahti". Paitsi sijainti on huonompi ja koko pienempi.
 
Helsingissä olen syntynyt ja siellä on enemmistö sukulaisista, mutta pari vuotisesta alkaen olen elännyt nyk. Kouvostoliiton ympäristössä.

Varmaan vetävin kaupunki olisi Kemijärvi. Siellä on järvi ja hieno junarata, sekä on osana Lappia. Siellä varmaan näkee hyvin revontuletkin järven aukealta. Muita kiinnostavia kaupunkeja olisivat ainakin Tornio ja Ähtäri.
 
Lahden sijainti on ideaalinen Pk-seudulla työskentelyyn, varsinkin nyt kun etätyökulttuuri on korona-ajan jälkeen muuttunut.
Käyn junalla pari kertaa viikossa konttorilla espoossa, tunti ovelta ovelle, muuten etänä. Junassa työskentely onnistuu siinä kuin kotonakin, toki työpaikan sijainti hyvä olla siten että kävelymatkan päässä asemasta, itsellä Leppävaara mihin helppo vaihto kun IC pysähtyy )

Pk-seudun liksa + Lahden asumiskulut + käytännössä verovähennysten jälkeen ilmainen työmatka on hyvä kombinaatio ( laajennettu työhuonevähennys + 5kk kausilippuvähennys kattaa about matkakulut, 150-200 matkaa vuodessa tekee n. 1500€ Intercityllä )
 
Lahden sijainti on ideaalinen Pk-seudulla työskentelyyn, varsinkin nyt kun etätyökulttuuri on korona-ajan jälkeen muuttunut.
Käyn junalla pari kertaa viikossa konttorilla espoossa, tunti ovelta ovelle, muuten etänä. Junassa työskentely onnistuu siinä kuin kotonakin, toki työpaikan sijainti hyvä olla siten että kävelymatkan päässä asemasta, itsellä Leppävaara mihin helppo vaihto kun IC pysähtyy )

Pk-seudun liksa + Lahden asumiskulut + käytännössä verovähennysten jälkeen ilmainen työmatka on hyvä kombinaatio ( laajennettu työhuonevähennys + 5kk kausilippuvähennys kattaa about matkakulut, 150-200 matkaa vuodessa tekee n. 1500€ Intercityllä )
Varmaan lähinnä tuohon Lahden vetovoiman kasvu perustuukin. Toki koko alue PK-seudun ja Lahden välissä on "nosteessa", maaseutukin mukaanlukien.

Joku Kouvola on kovasti haaveillut samanlaisesta nosteesta, jota rautatie toisi ja uusi itärata ehkä enemmän, mutta tällä hetkellä ei oikein siltä näytä. Se on vaan turhan kaukana, ja toisaalta liian kuppainen kaupunkina. Lahtikaan ei kaupunkina mikään ihmeellinen ole, mutta ihan toista luokkaa Kouvolaan verrattuna tietysti.

Kotka voisi teoriassa myös hyötyä PK-seudun läheisyydestä, mutta sinne ei mene suoraa rautatietä ja taitaa Kotkankin rooli PK-seudun lähiönä jäädä marginaaliseksi haihatteluksi. Väki vähenee kovaa vauhtia Kotkassa ja Kouvolassa.
 
Tunnin juna hki-tku on vähän siinä ja siinä että haluanko sitä tänne vai ei. Nykyisellään asuntojen neliöhinnat on hölmön alhaalla jos vertaa Helsingin lähikuntiin. Kun tunnissa pääsee tuon välin niin oletettavasti kysyntä nostaa hinnat. Toki tuosta hyötyy itse kun asunto on melkein maksettu eikä enää tarvitse muuttaa isompaan.
 
Kuinka tämä onnistuu, kun Lahti - Hki kestää junalla 50 min ja Rautatieasema - Keilaniemi metrolla 10 min?
Leppävaarssa kirjoittajan toimisto, niin Pasilassa pois ja siitä junalla leppävaaran.
Jos toi Lahti-Helsinki on 50min ni Pasilaan kestää 45min ja siitä Leppävaaraan 10min ni voi päästä. IC junat pysähtyy Pasilassa ja seuraava pysähdys Leppävaarassa, ni ei kestä hirveän kauan. Jos pysähtyy Leppävaarassa?
 
Kuinka tämä onnistuu, kun Lahti - Hki kestää junalla 50 min ja Rautatieasema - Keilaniemi metrolla 10 min?

ok, ei ihan ovelta ovelle mutta matkoihin tunti

Screenshot_20221009-102712_VR Matkalla.jpg
 
Leppävaarssa kirjoittajan toimisto, niin Pasilassa pois ja siitä junalla leppävaaran.
Jos toi Lahti-Helsinki on 50min ni Pasilaan kestää 45min ja siitä Leppävaaraan 10min ni voi päästä. IC junat pysähtyy Pasilassa ja seuraava pysähdys Leppävaarassa, ni ei kestä hirveän kauan. Jos pysähtyy Leppävaarassa?

Kaikki VR:n kaukojunat Turkuun pysähtyvät Leppävaarassa, sen sijaan Kirkkonummella ja Espoon keskuksessa ei taideta juuri pysähtyä, poislukien muutamien vuorojen pysähdykset Kirkkonummella. Armeijassa (Upinniemi) valittelivat sitä, että on hölmöä kun pitää ensin ajaa lähijunalla Kirkkonummelta Leppävaaraan ja siitä sitten vasta pääsi kotimatkalle sinne Åboon kaukojunan kyydissä. Samalla kun minä vain jatkoin lähijunalla Leppävaarasta Huopalahteen ja viimeisellä vaihdolla sitten Lentokenttäjunalla kohti Pohjois-Haagaan.
 
Hämeenlinnasta olen kuullut hyvää ja viehättävä paikka kun kävin. Eräs tuttu käy sieltä töissä Helsingin keskustassa. Muutoinkin rataväli Helsinki-Hämeenlinna on houkutteleva.

Minä olen tykännyt asua metron varrella, oli se Helsinkiä tai Espoota. Espoon puolelta vaan on pidempi matka autolla Kouvolan suuntaan kuin Itä-Helsingistä, ei noita matkoja kuitenkaan useasi tule. Helsingin metropolialueen etuna on että pärjää ilman omaa autoa, vaikka sielläkin on paikkoja joissa auto olisi tarpeellinen. Täällä asuminen on hieman kalliimpaa mutta voi kokonaisuutena olla jopa halvempaa kun autossa säästää. Asumisalueita löytyy eri makuun, jos joku ei viehätä niin voi kokeilla toista. Kalasatama oli itselle liian äänekäs Suvilahden takia.
 
Tämä koronahulluus alkoi ahistamaan jossakin vaiheessa (ei itse tauti) ja kun tämän asian takia mahdollistui myös etätyöt, muutin pienelle kotipaikkakunnalle, voisin kyllä asua vieläkin enemmän korvessa kunhan netti pelaa, tosin kallistuva energian hinta on hillinnyt hiemman suunnitelmia. Kait sitä on luonteeltaan vähän puolierakko, ettei paikkakunnan pienuus vaivaa.
Siis erakkona on nimenomaan parempi asua kaupungissa, kun siellä sinua ei kukaan tunne tai tule häiritsemään, kun taas pienpaikkakunnalla kaikki kulkee lappu otsassa ja tulee painetta kuulua yhteisöön.
 
Siis erakkona on nimenomaan parempi asua kaupungissa, kun siellä sinua ei kukaan tunne tai tule häiritsemään, kun taas pienpaikkakunnalla kaikki kulkee lappu otsassa ja tulee painetta kuulua yhteisöön.
Riippuu millainen erakko on. Aika monelle se tarkoittaa myös rauhallista ympäristöä ja mielellään mahdollisimman kaukana naapureista. Semmoiselle asuminen vaikka Helsingissä on painajainen.
Rauhallinen asuinalue jossain kaupungissa toimii ihan hyvin, ei kai se varsinaisesti ole paikkakunnan koosta kiinni niinkään, tosin Helsinki on käytännössä poissa laskuista.
 
Siis erakkona on nimenomaan parempi asua kaupungissa, kun siellä sinua ei kukaan tunne tai tule häiritsemään, kun taas pienpaikkakunnalla kaikki kulkee lappu otsassa ja tulee painetta kuulua yhteisöön.
Noinhan sitä sanotaan pienpaikkakunnista mutta en ole itse sitä huomannut. Ehkä tarkoitit sellaista joka haluaa jonkun verran ihmisä ympärille mutta on erikoisempi. Tälllaisen on vaikeampi löytää samankaltaista seuraa pieneltä paikkakunnalta kun taas Helsingissä se on helpompaa. Muutoin pienelläkin paikkakunnalla voi vetäytyä syrjään vaikka asuisi kerrostalossa taikka rivitalossa.
 
Rauhallinen asuinalue jossain kaupungissa toimii ihan hyvin, ei kai se varsinaisesti ole paikkakunnan koosta kiinni niinkään, tosin Helsinki on käytännössä poissa laskuista.

Helsingistäkin löytyy varsin rauhallisia ja passiivisia kaupunginosia. Esimerkiksi Ruskeasuo on varsin ytimessä (10 spåran varrella), mutta sijaitsee metsäalueen kyljessä ja on rauhallinen asuinalue. Myös Kumpulasta, Laajasalosta ja Kruunuvuorenrannasta voisi kuvitella löytyvän rauhallisuutta tai Malminkartanon huipun juurella olevasta Honkasuosta.

Vastaavasti Pohjoisista kaupunginosista voisi mainita Tuomarilan ja Puistolan, josta löytyy myös rauhallisia osia.

Eli onneksi Helsinki ei ole vain Rautatientoria, Kaisaniemeä, railakasta Kalliota tai vilkasta Kamppia. Esimerkiksi Sörnäisten kurvi ei oikein istu tähän rauhallisuusaspektiin.
 
Helsingistäkin löytyy varsin rauhallisia ja passiivisia kaupunginosia. Esimerkiksi Ruskeasuo on varsin ytimessä (10 spåran varrella), mutta sijaitsee metsäalueen kyljessä ja on rauhallinen asuinalue. Myös Kumpulasta, Laajasalosta ja Kruunuvuorenrannasta voisi kuvitella löytyvän rauhallisuutta tai Malminkartanon huipun juurella olevasta Honkasuosta.

Vastaavasti Pohjoisista kaupunginosista voisi mainita Tuomarilan ja Puistolan, josta löytyy myös rauhallisia osia.

Eli onneksi Helsinki ei ole vain Rautatientoria, Kaisaniemeä, railakasta Kalliota tai vilkasta Kamppia. Esimerkiksi Sörnäisten kurvi ei oikein istu tähän rauhallisuusaspektiin.
"Rauhallisuus" toki riippuu myös yksittäisestä taloyhtiöstä ja sun kämpän sijainnista siinä. Hyvällä tuurilla voi olla hyvinkin rauhallista, tai sitten ei.

Ruskeasuosta voisi sellaisen havainnon tehdä, että talot vaikuttaa olevan melko vanhoja, joten äänieristys ei ehkä ole ihan parasta A-luokkaa.

Ja toki Helsingin hulina alkaa heti jos ulostaudut ihmisten ilmoille.
 
No kaikenlaisia se maa päällään kantaa. Jos ei kaupassa tai bussissa tervehditä. Itsepalvelu kassan vielä ymmärtää, mutta muuten kertoo sivistyksen puutteesta ta mt ongelmista.
Hmm, itse asiassa on suositeltavaa olla tervehtimättä itsepalvelukassaa. Ehkä korkeintaan Savossa sitten.

Kyllä minulla on täällä Helsingissä ollut tapana tervehtiä bussikuskia (jos nousen etuovista, runkolinjoihin noustaan usein keskeltä). Sellainen aika lyhyt "terve" ja lipun näyttö, ei mitään äeleämöelöeä. Pois noustessa harvemmin, poikkeuksena hyvin hiljaiset ja kuolleet linjat tai yöbussit.

Kassan tervehtimättä jättämistä pidän ainoastaan töykeänä.

Naapureita moikkailen kerrostalossa. Erityisen hauskaa on panna merkille, ketkä eivät vastaa tervehdyksiin, ja ensi kerralla pistää vähän lisää eloa tervehdykseen ;)
 
Mitenkäs työllisyysnäkymät/ kaupungin kehitysnäkymät Lappeenrannassa ja Kuopiossa? Lappeenrannassa ilmeisesti joitain liikuntahalleja tulossa lähivuosina.
Entä asuin kustannukset?

Jos löytyis joku jolla on kokemuksia kummastakin paikasta niin mielellään lukisin kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs työllisyysnäkymät/ kaupungin kehitysnäkymät Lappeenrannassa ja Kuopiossa? Lappeenrannassa ilmeisesti joitain liikuntahalleja tulossa lähivuosina.
Entä asuin kustannukset?

Jos löytyis joku jolla on kokemuksia kummastakin paikasta niin mielellään lukisin kokemuksia.


Kellään ei ole kokemusta tästä?
 
Maarianhamina ehdottomasti Suomen paras kaupunki. Sopivan kokoinen, rauhallinen, lyhyt matka Tukholmaan ja Eurooppaan omalla autolla. En keksi mitään muuta negatiivista kuin että talvella ehkä hieman liiankin hiljainen.
 
Maarianhamina ehdottomasti Suomen paras kaupunki. Sopivan kokoinen, rauhallinen, lyhyt matka Tukholmaan ja Eurooppaan omalla autolla. En keksi mitään muuta negatiivista kuin että talvella ehkä hieman liiankin hiljainen.
Maarianhaminasta ei kyllä omalla autolla pääse yhtään mihinkään ilman ulkopuolista apua (eli autolauttaa)...

Eurooppaa silmällä pitäen Helsinkikin on ihan yhtä kätevä tai kätevämpi, lautalla pääsee nopeasti Tallinnaan ja siitä sitten laskettelee etelää kohti.

Ja "sopivan kokoinen"? Eli pieni hiljainen käpykylä... Näitä mahtuu 20 tusinaan.

Puhumattakaan rasistisesta kielipolitiikasta. Ja jos joku haluaa ihan välttämättä asua hurreinkielisellä alueella, niin miksei sitten muuta saman tien Hurristaniin... Sieltä on vielä "lyhyempi matka Eurooppaan".
 
Saaristosta suuresti pitävänä ja siellä lähes joka kesä lomailevana, en kyllä ymmärrä miten joku voisi haluta muuttaa erikseen Maarianhaminaan. Siellä ei ole kirjaimellisesti yhtään mitään mitä itse asuinpaikalta toivoisin, lomakauden ulkopuolella.
 
Katselin juuri googlen sijaintihistoriaa ja vuodessa on tullut oleskeltua 131 kaupungissa. Suurin osa Suomen kaupungeista on jotenkin ahdistavia. Tampere olisi kiva, jos sen saisi siirrettyä meren rantaan, vähän niinkuin halpis versio Turusta.
 
Katselin juuri googlen sijaintihistoriaa ja vuodessa on tullut oleskeltua 131 kaupungissa. Suurin osa Suomen kaupungeista on jotenkin ahdistavia. Tampere olisi kiva, jos sen saisi siirrettyä meren rantaan, vähän niinkuin halpis versio Turusta.

Kerro ihmeessä enemmän. Mitä on jäänyt käteen?
 
Kerro ihmeessä enemmän. Mitä on jäänyt käteen?
Yllättävän monessa pellolle rakennetussa kaupungissa/kylässä on moottoritien levyisiä keskusbulevardeja, joiden varrella löytyy liiketiloja. Tyylikäs yksityiskohta kun puuttuu sekä maastonmuodot että rantaviiva. Monien pienempien kaupunkien ihmiset kertovat mielellään kummallisia yktisyiskohtia kaupunkiensa historiasta. Kuten että Kokkolan rautatieasema on Kannuksessa ja Kannuksen rautatieasema on Kokkolassa. Pori on yllättävänkin ruma ja liikenneympyröiden kanssa on menty liian pitkälle melkein koko länsirannikolla. Rovaniemi vaikutti ihan viihtyisältä. Tamperelaiset ei uskalla kertoa mitä haluavat, vaan tuntuvat aina miettivän mitä haluat kuulla ja kertovat sen. Julkisiin rakennuksiin laitetaan julmasti rahaa niillä alueilla, missä EU tukea siihen myönnetään ja niissä kaupungeissa missä talous on kunnossa ja eu tukia ei saa, niin säästetään näistä. Huonoimmat käytöstavat löytyy pääsääntöisesti E18 motarin päistä.
 
Maarianhaminasta ei kyllä omalla autolla pääse yhtään mihinkään ilman ulkopuolista apua (eli autolauttaa)...

Eurooppaa silmällä pitäen Helsinkikin on ihan yhtä kätevä tai kätevämpi, lautalla pääsee nopeasti Tallinnaan ja siitä sitten laskettelee etelää kohti.

Ja "sopivan kokoinen"? Eli pieni hiljainen käpykylä... Näitä mahtuu 20 tusinaan.

Puhumattakaan rasistisesta kielipolitiikasta. Ja jos joku haluaa ihan välttämättä asua hurreinkielisellä alueella, niin miksei sitten muuta saman tien Hurristaniin... Sieltä on vielä "lyhyempi matka Eurooppaan".
Et ole tainnut käydä Maarianhaminassa sitten -80- luvun. Kesäisin palvelut toimii suomeksi lähes 100% koska lähes kaikki palvelutyöntekijät kesäisin tulee manner- Suomesta. Ja mitä tulee Tallinan kautta Eurooppaan autolla, ongelma on pitkä ajo läpi Neuvostoliiton, missä maantierosvot ja ajotaidottomat rekkakuskit ovat vaarana. Ahvenanmaalta pari tuntia laivalla ja olet E4:lla päivän ajomatkan päässä Saksasta.
 
Et ole tainnut käydä Maarianhaminassa sitten -80- luvun. Kesäisin palvelut toimii suomeksi lähes 100% koska lähes kaikki palvelutyöntekijät kesäisin tulee manner- Suomesta. Ja mitä tulee Tallinan kautta Eurooppaan autolla, ongelma on pitkä ajo läpi Neuvostoliiton, missä maantierosvot ja ajotaidottomat rekkakuskit ovat vaarana. Ahvenanmaalta pari tuntia laivalla ja olet E4:lla päivän ajomatkan päässä Saksasta.

Melkoista voimafantasiaa Neuvostoliitosta. Itse olen kyllä saanut paljon parempaa palvelua ajettuani halki "Neuvostoliiton" ja maantierosvoalueen, kuin kertaanaan Maarianhaminassa käydessä. Siellä katsotaan niin nenää pisin suomalaisia ja oikein kunnolla näytetään, kuinka paljon parempia ollaankaan. Siinä koko kaupungissa tai saaressa ei kirjaimellisesti ole yhtään mitään tekemistä tai nähtävää, mitä ei Turun saaristo jo itsessään tarjoa ilman kaikkea sitä vittuilua ja kyräilyä sekä d-tason "asiakaspalvelua". Tämän huomaa hyvin kun asioi suomeksi, mutta ruotsiakin puhuvana ja ymmärtävänä on aina kivaa kuunnella paikallisten "mielipiteitä" miten joutuvat taas "puhumaan huonoa kieltä, kun juntti ei puhu ruotsia". Toki pienenä nettosaajasaarena Suomessa vailla mitään velvollisuuksia mihinkään suuntaan voi helposti kuvitella olevansa erikoinen. Totuus: eivät ole erikoisia, vaan idiootteja.
 
Et ole tainnut käydä Maarianhaminassa sitten -80- luvun. Kesäisin palvelut toimii suomeksi lähes 100% koska lähes kaikki palvelutyöntekijät kesäisin tulee manner- Suomesta. Ja mitä tulee Tallinan kautta Eurooppaan autolla, ongelma on pitkä ajo läpi Neuvostoliiton, missä maantierosvot ja ajotaidottomat rekkakuskit ovat vaarana. Ahvenanmaalta pari tuntia laivalla ja olet E4:lla päivän ajomatkan päässä Saksasta.
Newsflash: täällä manner-Suomessa palvelut pelaa suomeksi kaikkina vuodenaikoina, ja ilman mitään rasistista peppukipuilua.

Sä puolestaan et ole tainnut käydä "Neuvostoliitossa" sitten 80-luvun. ;) Mulla ei ole Baltian maista mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin.

Ja "Eurooppa" on aika laaja käsite. Jos Saksaan onkin hieman lyhyempi matka Stukholmasta kuin Tallinnasta, niin toisaalta Itä-Eurooppaan ei ole, ja jonkun Espanjan tai Italian osalta asia on ihan se ja sama..

En kyllä vieläkään ole ihan varma, että "hehkutatko" Maarianhaminaa tosissasi vai trollataksesi... Kuulostaa kyllä niin absurdilta. On kyllä niin niche paikka kuin olla ja voi.
 
Yllättävän monessa pellolle rakennetussa kaupungissa/kylässä on moottoritien levyisiä keskusbulevardeja, joiden varrella löytyy liiketiloja. Tyylikäs yksityiskohta kun puuttuu sekä maastonmuodot että rantaviiva. Monien pienempien kaupunkien ihmiset kertovat mielellään kummallisia yktisyiskohtia kaupunkiensa historiasta. Kuten että Kokkolan rautatieasema on Kannuksessa ja Kannuksen rautatieasema on Kokkolassa. Pori on yllättävänkin ruma ja liikenneympyröiden kanssa on menty liian pitkälle melkein koko länsirannikolla. Rovaniemi vaikutti ihan viihtyisältä. Tamperelaiset ei uskalla kertoa mitä haluavat, vaan tuntuvat aina miettivän mitä haluat kuulla ja kertovat sen. Julkisiin rakennuksiin laitetaan julmasti rahaa niillä alueilla, missä EU tukea siihen myönnetään ja niissä kaupungeissa missä talous on kunnossa ja eu tukia ei saa, niin säästetään näistä. Huonoimmat käytöstavat löytyy pääsääntöisesti E18 motarin päistä.

Mielenkiintoinen havainto...
 
Itä-Suomessa ei kyllä taida olla yhtään kaupunkia jossa keskustan toiminnot olisi jonkun nelikaistabulevardin ympärillä... Kotka on vähän sinne päin ehkä. Mutta en siitäkään sanoisi.
 
Kouvola on aika lähellä ainakin kun 12 tie/Kuusaantie/Salpauselänkatu/373 menee läpi
No ei, toi on ihan eri asia.. Iso sisääntuloväylä, jollaiset löytyy joka kaupungista, mutta ei toi mikään keskustan kauppakatu ole.

Kouvolan keskustassa toiminnot on keskittyneet kävelykadun tienoille. Tosin aika kuollut taitaa olla koko keskusta pikku hiljaa kun laitakaupungin kauppakeskus Veturi on tyhjentänyt pajatson.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipas Tampereella käytyä 2 vuoden jälkeen. Hämeenkatu yhtä suurta ratapihaa. Illalla baareissa sausage fest. Mihin naaraat ovat kadonneet. Tosin aika turvatonta liikkua iltaisin. Saa olla valmiina taistelemaan kokoajan.

Mielestäni 5v sitten Tampere oli hieno kaupunki. Nyt kaikki pilattu. Bussien määrä ei vähentynyt yhtään ratikoiden takia. En tajua mihin jotain ratikkaa tarvittiin?
Loppumaton tietyömää, koko Tampere myllätty sekaisin. Eikä ratikka lähellekään valmis.

Nistejä joka kulmalla. Nistit silmäilee tällaista lapinmiestä siihen malliin. Että saa lapinmies olla valmiina taistelemaan joka hetki.

Köpiksessä ei mitään ongelmaa nistien kanssa. Turvallista liikkua mihin aikaan tahansa.
 
Tulipas Tampereella käytyä 2 vuoden jälkeen. Hämeenkatu yhtä suurta ratapihaa. Illalla baareissa sausage fest. Mihin naaraat ovat kadonneet. Tosin aika turvatonta liikkua iltaisin. Saa olla valmiina taistelemaan kokoajan.

Mielestäni 5v sitten Tampere oli hieno kaupunki. Nyt kaikki pilattu. Bussien määrä ei vähentynyt yhtään ratikoiden takia. En tajua mihin jotain ratikkaa tarvittiin?
Loppumaton tietyömää, koko Tampere myllätty sekaisin. Eikä ratikka lähellekään valmis.

Nistejä joka kulmalla. Nistit silmäilee tällaista lapinmiestä siihen malliin. Että saa lapinmies olla valmiina taistelemaan joka hetki.

Köpiksessä ei mitään ongelmaa nistien kanssa. Turvallista liikkua mihin aikaan tahansa.
Kiinnostavaa, näin tuoreena ex-Helsinkiläisenä olin aina pannut merkille kuinka Tampereella oli paljon siistimpää, rauhallisempaa ja kaikin puolin miellyttävämpää kuin pääkaupungissa.

Toisaalta Oulun vaikutti taasen silminnähden nuhjaantuneelta.
 
Kiinnostavaa, näin tuoreena ex-Helsinkiläisenä olin aina pannut merkille kuinka Tampereella oli paljon siistimpää, rauhallisempaa ja kaikin puolin miellyttävämpää kuin pääkaupungissa.

Toisaalta Oulun vaikutti taasen silminnähden nuhjaantuneelta.

Oli oikein toimiva kaupunki 5v sitten. Ennenkuin alettiin tunkemaan ratikkaa sinne sekaan. Tai sitten aika kultaa muistot.

100 kilometriä länteen Pori on oikein siisti kaupunki. Merenrantakaupunki toki eikä typerää ratikkaa. Tampere on vain sisämaakaupunki. Tosin Porissa on sama sausage fest menossa baareissa.
Aika vähän Porissa tullut liikuttua iltaisin. Mutta aika vähän näkee nistejä. Helsingissä toki jengejä, gangstereita ja muita rikollisia pilvin pimein. Iso kaupunki. Köpis tuntuu taivaalliselta näiden jälkeen.

Seinäjoki aika kiva sisämaakaupunki. Jyväskylä aika rauhallinen. Silti varuillaan saa olla isommissa kaupungeissa. Ketään ei pysty päästämään selän taakse. Eikä todellakaan juomaan humalaan. "Predatorit" nimenomaan metsästää näitä heikompia.

Varmaan Nokia-areenalla käydessä saattaa vaikuttaa siistiltä. Hervanta, Pispala yms. aika rumaa seutua. Tosin sen typerän ratikan takia kaikki on sekaisin. Muutama päivä tuli Tampereella vietettyä työhommissa. Illalla ei olo ollenkaan turvallinen. Tuntui että joku nisti meinas hyökätä kimppuun. Semmoinen alitajuntainen tunne.

Ei todellakaan rauhallisempaa tai turvallisempaa Tampereella. Jotain kättä pidempää on pakko kantaa mukana. Jos ei usko. Niin suosittelen Tampereella käymään illalla rautatieasemalla. Jos haluaa ottaa vaparia pari erää elämäm koululaisia vastaan.
 
Oli oikein toimiva kaupunki 5v sitten. Ennenkuin alettiin tunkemaan ratikkaa sinne sekaan. Tai sitten aika kultaa muistot.

100 kilometriä länteen Pori on oikein siisti kaupunki. Merenrantakaupunki toki eikä typerää ratikkaa. Tampere on vain sisämaakaupunki. Tosin Porissa on sama sausage fest menossa baareissa.
Aika vähän Porissa tullut liikuttua iltaisin. Mutta aika vähän näkee nistejä. Helsingissä toki jengejä, gangstereita ja muita rikollisia pilvin pimein. Iso kaupunki. Köpis tuntuu taivaalliselta näiden jälkeen.

Seinäjoki aika kiva sisämaakaupunki. Jyväskylä aika rauhallinen. Silti varuillaan saa olla isommissa kaupungeissa. Ketään ei pysty päästämään selän taakse. Eikä todellakaan juomaan humalaan. "Predatorit" nimenomaan metsästää näitä heikompia.

Varmaan Nokia-areenalla käydessä saattaa vaikuttaa siistiltä. Hervanta, Pispala yms. aika rumaa seutua. Tosin sen typerän ratikan takia kaikki on sekaisin. Muutama päivä tuli Tampereella vietettyä työhommissa. Illalla ei olo ollenkaan turvallinen. Tuntui että joku nisti meinas hyökätä kimppuun. Semmoinen alitajuntainen tunne.

Ei todellakaan rauhallisempaa tai turvallisempaa Tampereella. Jotain kättä pidempää on pakko kantaa mukana. Jos ei usko. Niin suosittelen Tampereella käymään illalla rautatieasemalla. Jos haluaa ottaa vaparia pari erää elämäm koululaisia vastaan.
Tampereesta ei kokemusta mutta Helsingissä ei ole tarvinnut pelätä. Ei edes pikkujoulujen aikaan. Ihmettelen kyllä miten vältät ettei kukaan pääse selän taakse, ei sitä oikein voi välttää väkijoukoissa.
 
Oli oikein toimiva kaupunki 5v sitten. Ennenkuin alettiin tunkemaan ratikkaa sinne sekaan. Tai sitten aika kultaa muistot.

100 kilometriä länteen Pori on oikein siisti kaupunki. Merenrantakaupunki toki eikä typerää ratikkaa. Tampere on vain sisämaakaupunki. Tosin Porissa on sama sausage fest menossa baareissa.
Aika vähän Porissa tullut liikuttua iltaisin. Mutta aika vähän näkee nistejä. Helsingissä toki jengejä, gangstereita ja muita rikollisia pilvin pimein. Iso kaupunki. Köpis tuntuu taivaalliselta näiden jälkeen.

Seinäjoki aika kiva sisämaakaupunki. Jyväskylä aika rauhallinen. Silti varuillaan saa olla isommissa kaupungeissa. Ketään ei pysty päästämään selän taakse. Eikä todellakaan juomaan humalaan. "Predatorit" nimenomaan metsästää näitä heikompia.

Varmaan Nokia-areenalla käydessä saattaa vaikuttaa siistiltä. Hervanta, Pispala yms. aika rumaa seutua. Tosin sen typerän ratikan takia kaikki on sekaisin. Muutama päivä tuli Tampereella vietettyä työhommissa. Illalla ei olo ollenkaan turvallinen. Tuntui että joku nisti meinas hyökätä kimppuun. Semmoinen alitajuntainen tunne.

Ei todellakaan rauhallisempaa tai turvallisempaa Tampereella. Jotain kättä pidempää on pakko kantaa mukana. Jos ei usko. Niin suosittelen Tampereella käymään illalla rautatieasemalla. Jos haluaa ottaa vaparia pari erää elämäm koululaisia vastaan.
Onneksi ei kuitenkaan ole otettu neuvosta vaaria ja jääty sinne menneisyyteen joka oli 5V sitten.
Ratikka ja areena oikeinkin toivottavia uudistuksia, monien muiden lomassa. Voit toki odottaa ratikan valmistumista ennen seuraavaa visiittiä, mutta siinä voi jokunen vuosikymmen vierähtää.
 
Joensuuhun jouduin aikoinaan syntymään... Muutin Helsinkiin opiskelemaan, Ateneumiin, löysin huoneen Kalliosta ja huomasin tulleeni kotiin! 70 -luvulla Kallio oli vielä melkoisen rosoinen ympäristö ja sehän sopi minulle.
Huomannet tämän olevan ensimmäinen viestini, reaktioistanne riippuen ehkä myös viimeinen.
 
Itse muutin Tampereelta juuri pois. Suurimpina syinä liiallinen kasvu, ruuhkien lisääntyminen erityisesti ratikan takia.
Tällainen hedonistista elämäntyyliä suosiva autolla liikkuva ja työssä käyvä ihminen ei hyötynyt näistä uudistuksista mitenkään. Muutin noin 40km päähän Tampereesta metsän keskelle ja työmatka autolla liikkuen täältä Tampereen laitamille on käytännössä ajallisesti sama kuin vaikkapa Kalevasta lähtien.
 
Itse muutin Tampereelta juuri pois. Suurimpina syinä liiallinen kasvu, ruuhkien lisääntyminen erityisesti ratikan takia.
Tällainen hedonistista elämäntyyliä suosiva autolla liikkuva ja työssä käyvä ihminen ei hyötynyt näistä uudistuksista mitenkään. Muutin noin 40km päähän Tampereesta metsän keskelle ja työmatka autolla liikkuen täältä Tampereen laitamille on käytännössä ajallisesti sama kuin vaikkapa Kalevasta lähtien.
Ylipäätään taitaa ratikan käyttö olla aika marginaaliporukan puuhaa, ja ainakin Helsingissä julkisen liikenteen käyttäjistä 2/3 on naisia...

Varmaan ihan kiva niille, jotka tällaista palvelua tarvitsee, mutta aika moni ei tarvitse... Muiden kannalta siitä on vaan haittaa, liikenteen kannalta ja veronmaksajain näkökulmasta.

Sitä en ymmärrä, että kun puhutaan kaupungista, jossa on tekninen yliopisto ja kaikkea, niin miksei voitu keksiä samantien jotain vähän luovempaa? Kuten monorail! Se "ratikka" voisi yhtä hyvin vetää menemään katuverkon yläpuolella, jolloin nopeutuu liikenne sekä sen että muiden osalta, ja moni voisi käyttää tuollaista palvelua ihan jo eksotiikan ja maisemien vuoksi.
 
Itse muutin Tampereelta juuri pois. Suurimpina syinä liiallinen kasvu, ruuhkien lisääntyminen erityisesti ratikan takia.
Tällainen hedonistista elämäntyyliä suosiva autolla liikkuva ja työssä käyvä ihminen ei hyötynyt näistä uudistuksista mitenkään. Muutin noin 40km päähän Tampereesta metsän keskelle ja työmatka autolla liikkuen täältä Tampereen laitamille on käytännössä ajallisesti sama kuin vaikkapa Kalevasta lähtien.
Hieno homma, että löysit itselle paremman paikan asua. Sait varmaan myös reippaasti enemmän neliötä per euro.
 
Ylipäätään taitaa ratikan käyttö olla aika marginaaliporukan puuhaa,
Kaupunkijoukkoliikenne ylipäänsä Suomessa on etupäässä alaikäisille, eläkeläisille, päihtyneille ja alemmalle sosiaaliluokalle. Ei me ihan marginaaliporukkaa olla. Käytän kyllä harvoin, ehkä yksi käsi riittää laskemaan vuoden ajopäivät.

En ole vakuuttunut siitä, että juuri raitiotien valinta Tampereen joukkoliikenteen kehitystavaksi oli hyvä päätös.
 
Kaupunkijoukkoliikenne ylipäänsä Suomessa on etupäässä alaikäisille, eläkeläisille, päihtyneille ja alemmalle sosiaaliluokalle. Ei me ihan marginaaliporukkaa olla. Käytän kyllä harvoin, ehkä yksi käsi riittää laskemaan vuoden ajopäivät.

En ole vakuuttunut siitä, että juuri raitiotien valinta Tampereen joukkoliikenteen kehitystavaksi oli hyvä päätös.
Tuntuu kyllä vähän vanhanaikaiselta rakentaa jotain sähköjohtimia ja kiskoja pitkin katuja... Konsepti on yli 100 vuotta vanha eikä periaatteessa kehittynyt juurikaan. Luulisi että jotain nykyaikaisempaakin voisi keksiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 695
Viestejä
4 544 175
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom