Jaahas sryhmä pääsee maksumieheksi. Onneksi on vakuutus. Tässähän joutuu melkeen itekiin asikas omistajana maksumieheksi. HS: S-ryhmä joutuu osaltaan maksamaan Suezin kanavan tukkineen Ever Given -laivan pelastuksen
Tottakai, mutta luulisi nyt silti luotseilla olevan jotain vastuuta myös, eli jos luotsit ryssii, ei kanava voi hakea laivalta siitä vahingonkorvauksia jostain kuvitelluista tappioista.Edelleen kapteeni on vastuussa laivasta, vaikka siellä olisi millaista muuta asiantuntijaa huutelemassa ohjeita.
Onko se syy selvinnyt ja julkaistu ?Tottakai, mutta luulisi nyt silti luotseilla olevan jotain vastuuta myös, eli jos luotsit ryssii, ei kanava voi hakea laivalta siitä vahingonkorvauksia jostain kuvitelluista tappioista.
Ei, paatti on parkissa siellä jossain. Nyt haetaan sitä miljardia. Ihan uutisten varassa olen.Onko se syy selvinnyt ja julkaistu ?
Jos muistelee kotimaan tapahtumia, niin onko tämä rahojen kinuaminen nyt mitenkään poikkeavaa.Ei, paatti on parkissa siellä jossain. Nyt haetaan sitä miljardia. Ihan uutisten varassa olen.
Silloin haettiin pelastustoimien kulut, ei mitään kuvitteellista miljardia. Nuo pelastustoimien kulut toki kuuluu maksaa. Erona myös se, että Suomessa ei ollut luotseja kyydissä ja laivassa oli tekninen vika, joka aiheutti sen karille ajon.Jos muistelee kotimaan tapahtumia, niin onko tämä rahojen kinuaminen nyt mitenkään poikkeavaa.
Jep,kiitos tarkennukseta.Silloin haettiin pelastustoimien kulut, ei mitään kuvitteellista miljardia. Nuo pelastustoimien kulut toki kuuluu maksaa. Erona myös se, että Suomessa ei ollut luotseja kyydissä ja laivassa oli tekninen vika, joka aiheutti sen karille ajon.
En ole nyt sen tarkemmin seurannut kuka hakee ja mitä, mutta ihmettelen vaan tuota Egyptin miljardin vaatimusta. Laski sen nyt vaikka miten, niin en ymmärrä miten moiseen summaan on voitu päätyä. Vai onko tuo vaan hatusta vedetty ja yritetään kiristää mahdollisimman paljon rahaa. Taitaa menossa olla laillinen merirosvous tai ainakin sen yritys.Jep,kiitos tarkennukseta.
Tässä ilmeisesti laivan omistaja on "hakenut" tätä millä kaikki osallistuu.
800 työntekijää, jokaiselle 1Me palkkaa, siinä on se 1Mrd$ kasassa eikä ole vielä edes konetunteja mukana. Mutta siis onhan tuo tuulesta temmattu, mutta käsitääkseni Eqypti väittää tuon perustuvan nimenomaan pitkälti työhön ja sanoivat että 800 ukkoa + lukematon määrä kalustoa. Kanavamaksuillahan tuota ei nauramatta voi edes yrittää perustella vaan jotain muuta on pakko keksiä.En ole nyt sen tarkemmin seurannut kuka hakee ja mitä, mutta ihmettelen vaan tuota Egyptin miljardin vaatimusta. Laski sen nyt vaikka miten, niin en ymmärrä miten moiseen summaan on voitu päätyä. Vai onko tuo vaan hatusta vedetty ja yritetään kiristää mahdollisimman paljon rahaa. Taitaa menossa olla laillinen merirosvous tai ainakin sen yritys.
On kyllä todella naurettava vaatimus, jos tuo perustuu tehtyyn työhön ja siihen liittyviin kuluihin. Kun oli ulkomaisia firmoja mukana, niin kyllähän siinä miljoonista varmaan puhutaan, mutta paikallisten palkat nyt on niin pienet, että ihan sama montako ukkoa siellä on ollut. 2019 valtion työntekijöillä keskipalkka oli 65€/kk.800 työntekijää, jokaiselle 1Me palkkaa, siinä on se 1Mrd$ kasassa eikä ole vielä edes konetunteja mukana. Mutta siis onhan tuo tuulesta temmattu, mutta käsitääkseni Eqypti väittää tuon perustuvan nimenomaan pitkälti työhön ja sanoivat että 800 ukkoa + lukematon määrä kalustoa. Kanavamaksuillahan tuota ei nauramatta voi edes yrittää perustella vaan jotain muuta on pakko keksiä.
Nyt ihan jostain tarttunutta mutua, lastin arvon on nillä nurkillä.En ole nyt sen tarkemmin seurannut kuka hakee ja mitä, mutta ihmettelen vaan tuota Egyptin miljardin vaatimusta.
Voi hyvin olla, mutta mihin vaatimus Egyptin puolelta moiseen summaan perustuu? Kokeilevat vaan kepillä jäätä, paljonko rahaa voi saada kiristämällä? En nyt ole tarkemmin asiaan liittyviä kansainvälisiin lakeihin tutustunut, mutta hieman erikoista, että voisit suoraan vaati koko lastin arvoista palkkiota. Todelliset kulut pelastuksesta kun on vain murto-osa lastin arvosta.Nyt ihan jostain tarttunutta mutua, lastin arvon on nillä nurkillä.
Yleinen meininki tuolla taitaa olla sellainen, että nuo vaatimukset ovat ihan linjassa sen kanssa.https://www.hs.fi/talous/art-2000007917706.html
"Korvaussumma koostuu vakuutusyhtiön mukaan muun muassa 300 miljoonan dollarin pelastusbonuksesta ja 300 miljoonaan dollarin korvauksesta maineen menetyksestä. "
Aikamoiset on kyllä pyynnöt. Eihän noissa ole mitään järkeä.
Chowdhury was equally sceptical about efforts to examine the incident. “The investigation will not be transparent, and it will take a long time due to bureaucracy,” he said. “More importantly, the Suez Canal Authority doesn’t take responsibility, the ship’s captain is the primary individual responsible, which is a loophole compared to the Panama canal.”
mitäpä sitä lastia pelastamaan, jos pelastamisen hinta on sama tai suurempiVoi hyvin olla, mutta mihin vaatimus Egyptin puolelta moiseen summaan perustuu? Kokeilevat vaan kepillä jäätä, paljonko rahaa voi saada kiristämällä? En nyt ole tarkemmin asiaan liittyviä kansainvälisiin lakeihin tutustunut, mutta hieman erikoista, että voisit suoraan vaati koko lastin arvoista palkkiota. Todelliset kulut pelastuksesta kun on vain murto-osa lastin arvosta.
Lastin.arvo on kolme miljardia.Jos ei tarvitsisi miettiä enää kanavaan pääsyä, niin Kapteeni voisi ottaa vittuillakseen aluksesta "pohjapropun" pois. Miksi maksaa 700me lahjuksia 150me aluksesta.
Eiköhän kansainvälisessä kauppamerenkulussa ole aivan normaalia, että rahdin tilannut firma menee konkkaan sen kuukauden mittaisen merimatkan aikana. Olen varma, että Rotterdamin satamassa (tai mihin ikinä tuo purkki nyt olikaan menossa) on prosessit kunnossa sen suhteen, että laiva saadaan purettua sukkelasti ja paatti pääsee eteenpäin. Siellä on sitten kauhea kasa jotain satamavirkamiehiä ja SAP-softakikkareita jotka setvivät keskenään, että miten kaikki kontit saadaan omistajilleen ja mitä tehdään niille, joiden omistajia ei enää ole jne.Ever Given on nyt ankkurissa Välimerellä Port Saidin edustalla. Siinä mielessä tapaus on ohi ja jossain vaiheessa päästään lastin purkuun. Käytännössä tuossa purussakin on varmaan omat haasteensa.
Tavaraa ja niiden omistajia on tolkuttomasti ja konteissa on myös taatusti pilalle mennyttä tavaraa, jota ei missään nimessä kannattaisi enää kuljettaa asiakkaalle asti, vaan toimittaa hallitusti hävitettäväksi.
Kuuluuko tuo tavara enää edes alkuperäiselle asiakkaalle, jos vakuutuskorvauksiakin on maksettu? Kaikkea ei ole tietysti edes vakuutettu ja osa tavaran tilanneistakin on jo poistunut markkinoilta. Onko joku huomannut uutisia tuon rahdin kohtalosta jatkossa?