Tämä on mielestäni aika hyvin kiteytyneesti minunkin kantani. Jos subbari A toistaa puhtaasti (=pienemmällä säröllä) kovempaa, kuin subbari B, niin se on lähtökohtaisesti laitteiden muita ominaisuuksia huomioonottamatta, parempi. Subbari B pärjää tässä vertailussa ainoastaan jos kuunnellaan alueella alle sen äänenvoimakkuuden, jossa vaihtoehto B:n särö alkaa nousta häiritseväksi tekijäksi. Jos raja on 90dB kohdalla 30hz taajuudella, niin se voi tulla yllättävänkin maltillisella harrastajalla vastaan. Jos raja on 110dB kohdalla 20hz taajuudella, niin jo hieman harvempi ulosmittaa tuon kotikäytössä. Kapasiteetista ei ole haittaa, varsinkin jos tykkää leffoja katsoa edes joskus. Musiikki ei ole ihan niin kriittinen kapasiteetin suhteen, silloin laadulliset tekijät vaikuttavat enemmän.CEA-2010 mittausstandardin ansiosta nämä subwooferit on audiolaitteista helpointa rankattavaa, tuo 10% särön alapuolella pysyminen on minusta osuva raja, varsinkaan musiikilla tuota pienempiä säröjä on lähes mahdonta erottaa. Muissa laitteissa perinteisten mittausten ja kuuntelun välinen korrelaatio ei ole läheskään yhtä selvää (ainakaan minulle).
Data-Bass
IMO säätäminen on tärkeintä, laadukaskin subwoofer pilaa kuuntelut huonosti säädettynä.
Mutta mitä se laatu sitten on? Pieni liikkuva massa ja korkeahko moottorivoima sekä riittävästi watteja,eli ns. PA-kaiuttimen resepti, tekee toistosta eleetöntä ja helppoa, joka kuulostaa kivalta minun korvaan ja tuntuu hauskalta rintalastassa. Kuultava "nopeus" äänessä, joka on musiikkisubbarille suuri hyve, tulee monien mielestä juuri noista ominaisuuksista. Mutta eihän PA-elementin pohjalta rakennettu subbari ole hifiä? Sehän on monen mielestä juuri sen vastakohta. Itse en pohdinnassani pääse koskaan oikein tätä pidemmälle, että mitä se laadukas bassotoisto sitten on.
Onko @Tersi sinulla heittää tähän ajatuksia? Mitä ovat ne subbarin äänentoiston piirteet mitä ei voida oikein mitata (kuten @Pertti Kosunen mainitsi), mutta jotka tekevät yhdestä subbarista toista hifimmän? Onko pienempi subbari ajatuksellisesti hifimpi kuin isompi? Jos niin miten? Miten subbarit ylipäätään asetetaan paremmuusjärjestykseen äänenlaadullisesti, jos mittauksia ei tehdä? Millä adjektiiveilla niitä kuvaillaan? Itse en vaan osaa vastata omiin kysymyksiini.