Subwooferin hankinta?

CEA-2010 mittausstandardin ansiosta nämä subwooferit on audiolaitteista helpointa rankattavaa, tuo 10% särön alapuolella pysyminen on minusta osuva raja, varsinkaan musiikilla tuota pienempiä säröjä on lähes mahdonta erottaa. Muissa laitteissa perinteisten mittausten ja kuuntelun välinen korrelaatio ei ole läheskään yhtä selvää (ainakaan minulle).

Data-Bass

IMO säätäminen on tärkeintä, laadukaskin subwoofer pilaa kuuntelut huonosti säädettynä.

Tämä on mielestäni aika hyvin kiteytyneesti minunkin kantani. Jos subbari A toistaa puhtaasti (=pienemmällä säröllä) kovempaa, kuin subbari B, niin se on lähtökohtaisesti laitteiden muita ominaisuuksia huomioonottamatta, parempi. Subbari B pärjää tässä vertailussa ainoastaan jos kuunnellaan alueella alle sen äänenvoimakkuuden, jossa vaihtoehto B:n särö alkaa nousta häiritseväksi tekijäksi. Jos raja on 90dB kohdalla 30hz taajuudella, niin se voi tulla yllättävänkin maltillisella harrastajalla vastaan. Jos raja on 110dB kohdalla 20hz taajuudella, niin jo hieman harvempi ulosmittaa tuon kotikäytössä. Kapasiteetista ei ole haittaa, varsinkin jos tykkää leffoja katsoa edes joskus. Musiikki ei ole ihan niin kriittinen kapasiteetin suhteen, silloin laadulliset tekijät vaikuttavat enemmän.

Mutta mitä se laatu sitten on? Pieni liikkuva massa ja korkeahko moottorivoima sekä riittävästi watteja,eli ns. PA-kaiuttimen resepti, tekee toistosta eleetöntä ja helppoa, joka kuulostaa kivalta minun korvaan ja tuntuu hauskalta rintalastassa. Kuultava "nopeus" äänessä, joka on musiikkisubbarille suuri hyve, tulee monien mielestä juuri noista ominaisuuksista. Mutta eihän PA-elementin pohjalta rakennettu subbari ole hifiä? Sehän on monen mielestä juuri sen vastakohta. Itse en pohdinnassani pääse koskaan oikein tätä pidemmälle, että mitä se laadukas bassotoisto sitten on. :confused:

Onko @Tersi sinulla heittää tähän ajatuksia? Mitä ovat ne subbarin äänentoiston piirteet mitä ei voida oikein mitata (kuten @Pertti Kosunen mainitsi), mutta jotka tekevät yhdestä subbarista toista hifimmän? Onko pienempi subbari ajatuksellisesti hifimpi kuin isompi? Jos niin miten? Miten subbarit ylipäätään asetetaan paremmuusjärjestykseen äänenlaadullisesti, jos mittauksia ei tehdä? Millä adjektiiveilla niitä kuvaillaan? Itse en vaan osaa vastata omiin kysymyksiini.
 
Itse en osaa mieltää muuta hifistynyttä subwooferia kun Rythmikin ja Velodynen servo-ohjatut tekeleet, niiden eron kyllä kuulee puurokorvakin verrattuna tavan non -servoon. Itse kun kuuntelin musiikkia enemmän niin menossa mukana oli (magne)paneelit ja Rythmikin 12" -tuumainen.

Koskaan en ole huomannut omissa tekeleissäni eroja suljetun ja refleksin välillä tavan musakuuntelussa kun volumet ts. äänenpaineet on tasattu, sekä korjaukset suoritettu, sama jakotaajuus ja sama elementti siis molemmissa koteloissa (ja kyllä, olen suorittanut lukuisia sokkotestejä omassa tilassani.. tullut tehtyä noita protokoteloita läjäpäin). Leffakäytössä toki eron huomaa kun suljettu jää "vajaaksi" joissain pontevissa LFE -kohtauksissa.

Tokihan suljettu voi olla parempi käsittelemättömään tilaan esim. betonikoppiin, jossa matalat korostuvat suuressa määrin, eikä laitteistossa ole hyväksi havaittua huonekorjainta tarjolla.

Kansasissahan oli sokkotesti subukoilla, eroja eri toteutuksien välillä ei juurikaan huomattu korvakuulolla (suljettu vs refleksi, vs passiivi vs torvi..). Näitä testattiin siis musalla ja leffoilla.

Olisi kiva laittaa suuuuri lauma protason hifiukkoja tuonne kuuntelemaan ja luonnehtimaan sävyeroja ja etenkin kertomaan soiko siellä suljettu vai ei :)
 
Viimeksi muokattu:
@Tersi

Budjetti on nyt tuon max 500€ eli riittää vain yhteen subwooferiin, tilakin on sen verran hankala että kaiuttimien sijoituksen suhteen ei paljoa ole tehtävissä.

Käyttötarkoitus musiikki 70%, elokuvat 30%

Marantz SR-5009, Simex sa4ti (kef q750 tuli myytyä pois, en kokenut riittäväksi päivitykseksi simexeille)

Miten koit aikanaan pb12-nsd soveltuvan musiikin kuunteluun?

Koin aikanaan, että PB12-NSD soveltuu hyvin myös musiikkikäyttöön. Kun suljettu versio SB12-NSD saapui taloon, pidin sitä kuitenkin enemmän musiikkikäyttöön soveltuvana, enkä enää käyttänyt refleksimallia musiikin kanssa. Yritän siis sanoa myös, että vasta kun kuulin eron omassa setissä, niin tajusin, ettei PB12-NSD olekaan niin hyvä musiikkikäyttöön.

Näitä vertaillessani havaitsin myös, että suljetun mallin jakosuodin toimi paremmin ja leikkasi jyrkemmin korkeammat taajuudet, jolloin integroituminen pääkaiuttimiin oli parempaa.
Lisäksi havaitsin suljetun omaavan veljeään napakamman toiston ja olin kuulevinani refleksiversiosta tietyillä kappaleilla (harvoin) refleksitotoeutuksen sivuääniä/ilmavirtaa/porttiääntä.

Pienen kokonsa vuoksi sain vielä myöhemmin suljetut mallit sijoitettua tilaan paremmin, jolloin ero vanhaan korostui.

Leffoilla refleksi oli selvästi parempi, eikä yksi suljettu malli onnistunut luomaan toimintakohtauksiin samanlaista räjähtävyyttä. Kahdella suljetulla pääsi jo lähes, ellei täysin samaan.

Kyllä minäkin testaan asioita, mutta painin eri sarjassa tietyllä tapaa kun sinä. Oma kuunteluni on kokolailla 97% elokuvien ääniraitoja, jos puhutaan kaiuttimista. Kuulokkeilla sitten musiikit. Omalta laitteistoltani haen (koska se leffatteluun on suunnattua) dynamiikkaa, värittämätöntä ääntä ja niitä desibelejä. Itse "hifistelen" lähinnä tuolla kuvan kalibrointi etc. osastolla. Kuulun siis vastaavaan ihmisryhmään mutta testauksen kohteet ovat hieman eriävät.

Tuo selittää hyvin, miksi liputat kartiopinta-alan ja PA-toteutuksien nimeen. Ymmärrän täysin. Elokuvilla juuri suuri dynamiikka ja laitteiston ylimitoittaminen/reservi tulee varmasti tarpeeseen.

Uskon, että laitteistossasi elokuvaelämykset ovat mahtavia!

Mutta pitää muistaa, että kaikilla käyttötarkoitus ei ole sama. Ja erinomaisesti musiikilla toimiva subbari toimii lähes poikkeuksetta myös vähintäänkin hyvin myös elokuvilla.

Kuten mullakin kävi vaihtaessa yksi kpl SVS PB12-NSD kahteen SB12-NSD:hen.

Tämä on mielestäni aika hyvin kiteytyneesti minunkin kantani. Jos subbari A toistaa puhtaasti (=pienemmällä säröllä) kovempaa, kuin subbari B, niin se on lähtökohtaisesti laitteiden muita ominaisuuksia huomioonottamatta, parempi. Subbari B pärjää tässä vertailussa ainoastaan jos kuunnellaan alueella alle sen äänenvoimakkuuden, jossa vaihtoehto B:n särö alkaa nousta häiritseväksi tekijäksi. Jos raja on 90dB kohdalla 30hz taajuudella, niin se voi tulla yllättävänkin maltillisella harrastajalla vastaan. Jos raja on 110dB kohdalla 20hz taajuudella, niin jo hieman harvempi ulosmittaa tuon kotikäytössä. Kapasiteetista ei ole haittaa, varsinkin jos tykkää leffoja katsoa edes joskus. Musiikki ei ole ihan niin kriittinen kapasiteetin suhteen, silloin laadulliset tekijät vaikuttavat enemmän.

Mutta mitä se laatu sitten on? Pieni liikkuva massa ja korkeahko moottorivoima sekä riittävästi watteja,eli ns. PA-kaiuttimen resepti, tekee toistosta eleetöntä ja helppoa, joka kuulostaa kivalta minun korvaan ja tuntuu hauskalta rintalastassa. Kuultava "nopeus" äänessä, joka on musiikkisubbarille suuri hyve, tulee monien mielestä juuri noista ominaisuuksista. Mutta eihän PA-elementin pohjalta rakennettu subbari ole hifiä? Sehän on monen mielestä juuri sen vastakohta. Itse en pohdinnassani pääse koskaan oikein tätä pidemmälle, että mitä se laadukas bassotoisto sitten on. :confused:

Onko @Tersi sinulla heittää tähän ajatuksia?

Hyvin sanottu ja olen pitkälti samaa mieltä. Esimerkkiäsi lainatun tekstisi subbareiden A ja B välillä ei voi kiistää. Olennaista on muistaa, että usein kuunnellaan juuri maltillisimmilla äänentasoilla, jolloin muut tekijät kuin se kumpi "toistaa puhtaasti kovempaa" alkavat vaikuttamaan.

Mitä ovat ne subbarin äänentoiston piirteet mitä ei voida oikein mitata (kuten @Pertti Kosunen mainitsi), mutta jotka tekevät yhdestä subbarista toista hifimmän? Onko pienempi subbari ajatuksellisesti hifimpi kuin isompi? Jos niin miten? Miten subbarit ylipäätään asetetaan paremmuusjärjestykseen äänenlaadullisesti, jos mittauksia ei tehdä? Millä adjektiiveilla niitä kuvaillaan? Itse en vaan osaa vastata omiin kysymyksiini.

Subbarin äänentoiston piirteitä, joita ei voi mitata kuin korvalla on samoja asioita, joita voidaan arvioida mistä tahansa hifilaitteistosta: Kuulostaako subbari oikealta musiikilta = oikeilta instrumenteilta? Miten se vaikuttaa keskibassojen toistoon ja transientteihin?

Pienempi subbari ei ole ajatuksellisesti hifimpi kuin isompi.

Adjektiivejä subbareiden ja siten muun laitteiston kuvaukseen voi opetella esimerkiksi täältä.

Itse en osaa mieltää muuta hifistynyttä subwooferia kun Rythmikin ja Velodynen servo-ohjatut tekeleet, niiden eron kyllä kuulee puurokorvakin verrattuna tavan non -servoon. Itse kun kuuntelin musiikkia enemmän niin menossa mukana oli (magne)paneelit ja Rythmikin 12" -tuumainen.

Koskaan en ole huomannut omissa tekeleissäni eroja suljetun ja refleksin välillä tavan musakuuntelussa kun volumet ts. äänenpaineet on tasattu, sekä korjaukset suoritettu, sama jakotaajuus ja sama elementti siis molemmissa koteloissa (ja kyllä, olen suorittanut lukuisia sokkotestejä omassa tilassani.. tullut tehtyä noita protokoteloita läjäpäin). Leffakäytössä toki eron huomaa kun suljettu jää "vajaaksi" joissain pontevissa LFE -kohtauksissa.

Tokihan suljettu voi olla parempi käsittelemättömään tilaan esim. betonikoppiin, jossa matalat korostuvat suuressa määrin, eikä laitteistossa ole hyväksi havaittua huonekorjainta tarjolla.

Kansasissahan oli sokkotesti subukoilla, eroja eri toteutuksien välillä ei juurikaan huomattu korvakuulolla (suljettu vs refleksi, vs passiivi vs torvi..). Näitä testattiin siis musalla ja leffoilla.

Olisi kiva laittaa suuuuri lauma protason hifiukkoja tuonne kuuntelemaan ja luonnehtimaan sävyeroja ja etenkin kertomaan soiko siellä suljettu vai ei :)

Nopeasti silmäilin tuota Kansasin testiä, jonka olen nähnyt sinun aikaisemminkin linkkaavan tänne, mutta lyhyeen jäi lukeminen, kun muuta laitteistoa ei avattu juuri mitenkään ja systeemiä ajoi Onkyon TX-NR1007.

Onko mielestäsi testin muu laitteisto sekä kuuntelutila sellaisella tasolla paljastava, että eroja olisi voitu arvioida?
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi havaitsin suljetun omaavan veljeään napakamman toiston ja olin kuulevinani refleksiversiosta tietyillä kappaleilla (harvoin) refleksitotoeutuksen sivuääniä/ilmavirtaa/porttiääntä.

Nämä havainnot on ainakin autohifipuolella ihan selviöitä. Tosin eikai sitä genreä hifiksi lasketakaan...

Kerrostaloasukkina ei voi kuin olla kateellinen siitä, että pääsisi tykittämään kotonakin 12" subilla...
 
Lisään tähän keskusteluun vielä sen, että kuuntelutilani on koko harrastustaipaleeni ollut aina sellainen, että ainoastaan huoneiden väliset seinärakenteet ovat olleet kevytrakenteisia. Asuntoani rajaavat seinät eivät ole olleet kevytrakenteisia. Olen asunut useissa kerrostaloasunnoissa.
 
Tuo selittää hyvin, miksi liputat kartiopinta-alan ja PA-toteutuksien nimeen. Ymmärrän täysin. Elokuvilla juuri suuri dynamiikka ja laitteiston ylimitoittaminen/reservi tulee varmasti tarpeeseen.

Uskon, että laitteistossasi elokuvaelämykset ovat mahtavia!

Mutta pitää muistaa, että kaikilla käyttötarkoitus ei ole sama. Ja erinomaisesti musiikilla toimiva subbari toimii lähes poikkeuksetta myös vähintäänkin hyvin myös elokuvilla.

Kuten mullakin kävi vaihtaessa yksi kpl SVS PB12-NSD kahteen SB12-NSD:hen.
Sama toimii toisinpäin. Kyllä mielestäni hyvä leffasubwooferi toimii myös musiikilla ihan ok. Omat rakennetut ovat ainakin toimineet. Ehkä siinä on taustalla mm. se että ne on viritetty aina riittävän alas, isolla putkella / käytävällä, jolloin musataajuuksien viiveet ovat olemattomat ja putket ei puhise.

Omassa tilassa on tällähetkellä 4 kpl 18" -tuumaisia suljettuja (2 käytössä atm), mutta sellaisenaan eivät piisaanneetkaan leffoille kuten oletin (tai toivoin) vaan piti rakentaa niille linkwitz transform -filtterit. Nyt en erottaisi sokkokuuntelussa, soiko refleksi vai suljettu.. kiitos jatketun alarajataajuuden. Ilman LT:tä ero oli päivänselvä leffoilla, musiikilla ei. Siis sellaisella musiikilla mitä kuuntelen.

Itse en ole koskaan saanut selkoa mistä johtuu väitetty suljetun "napakkuus" ? .. Aivan satavarma olen että jos viive on suljetulla 5ms pienempi vaikka 40hz alueella (jos edes sitä) kun refleksillä niin tasan tarkkaan sitä ei kukaan kuule. Harvassa on myös suljetut hifikaiuttimet, miksiköhän näin? Moniko muuten täällä on automaattisesti tulpannut hifikaiuttimien putket, koska ääni on sontaa ilman tulppausta?

Täällä tosiaan asutaan tiili / puu -yhdistelmäisessä rivarin päädyssä ja kuuntelutila on ~40neliöinen olohuone. Olohuoneen seinät ovat ohuet ja niiden takaa löytyy aina jokin toinen tila/huone kunnes sitten vasta päästään naapurin puolelle. Eli naapuri ei ole suoraan minkään seinän takana (onneksi)

Nopeasti silmäilin tuota Kansasin testiä, jonka olen nähnyt sinun aikaisemminkin linkkaavan tänne, mutta lyhyeen jäi lukeminen, kun muuta laitteistoa ei avattu juuri mitenkään ja systeemiä ajoi Onkyon TX-NR1007.

Onko mielestäsi testin muu laitteisto sekä kuuntelutila sellaisella tasolla paljastava, että eroja olisi voitu arvioida?
Kyllähän tuolla eroja mielestäni huomattiinkin, mutta kukaan ei osannut sokkona sanoa soiko siellä verhon takana suljettu / refleksi vai mikä. Eli kun mentiin erittäin järeisiin kaupallisiin niin toteutustavan toteaminen sokkona ei onnistunutkaan. En usko että muuta laitteistoa muuttamalla olisi tullut jotenkin itsestäänselvyydeksi että suljettu soi nyt ja refleksi soi nyt. Enkä myöskään purematta niele ajatusta siitä että laitteistoi voidaan jotenkin maagisesti rakentaa jotain tiettyä toteutustapaa tukevaksi. Tuollakin testissä oli aika harjaantuneita korvia (jos noin voidaan sanoa) kuuntelemassa. Valitettavasti monet (enkä siis todellakaan tarkoita sinua) kuulevat erot vasta kun näkevät että kalliit kaapelit menevät kalliiseen vahvistimeen, joten kyllähän se nyt tässä tilanteessa soi korvin kuullen paremmin. Haluavat kuulla eron koska on hankittu kalliimpi laite.

esim. tuolla on taas "isojen herrojen" suljettu vs refleksi -tyyppinen transienttitoisto pohjainen keskustelu, jossa kukaan ei myöskään osaa antaa suoraa vastausta, miksi muka suljettu musiikille tai olisi siis napakampi / nopeampi.

Mielestäni kun särötaso pysyy tarpeeksi pienenä, korva ei osaa erotella kotelotyyppejä ainakaan särötason perusteella. (käsittääkseni särö on aina isompi suljetulla)

Mitä suurempi kartion liikepoikkeama, sitä huonommaksi äänenLAATU muuttuu. Kartioin liikepoikkeama taitaa olla poikkeuksetta suurempi suljetulla.

Refleksi taasen tuottaa äänen puhtaampana mutta "värittyneempänä", ääni on saanut päälleen "luonteen", eli hieman holtittomuutta kontrolliin, mutta se voi kuulostaa miellyttävältä koska suljetun kotelon jatkuva yliohjautuminen ja kuristuminen puuttuu.

Eli jos iskun aikana piikki jää vajaaksi eli isku kompressoituu (suljettu kotelo), ääni kuulostaa ponnettomalta maitokaupan hifiltä. Joku voisi jopa sanoa "napakalle" tai nopealle"(?) Jos taas iskun aikana ääni ylipyöreytyy, ekspandoituu (refleksi), se kuulostaa ennemminkin muhkealta ja voimalliselta (joku voisi sanoa hitaalle(?); leffoissa ei ainakaan haittaa jos Desert Eagle .50 AE pamauttaa hieman ylimuhkeammin kuin oikeassa elämässä. Vaikka molemmissa tapauksissa on kyse alkuperäisen signaalin vääristymisestä. Minä olen kriittinen tukahtumiselle, en siedä iskujen leikkautumista. Äänen latistumista pakettistereotyyliseksi.

Asiaa ei oikein voi millään puolueettomasti testata, koska suljettu tuottaa JATKUVASTI suuremman särötason, eli vaikka kuuntelisi oikein hiljaa, silti se perustilanne on kiinteä, refleksi tuottaa aina pienempää säröä.

Pitäisi vissiin ite asentaa 2-3 kpl suljettuja subbareita rinnan (siksi jos yhden refun vaihtaa pariin suljettuun voi toisto parantua(?).. no tottakai myös taajuusvaste paranee, pitäisi testata myös parilla refleksillä yhtälailla), vertailtavaksi yhden refleksitoimisen subin kanssa. Tällöin kaikki toimisivat samalla särötasolla kun volumetaso on sama. Korvataan refleksikotelon synnyttämä herkkyysparannus lisäämällä suljettuun koteloon kartioita, tai suljettujen subien kappalemäärää.


Anyway, tottakai laite pitää valita käyttötarkoituksen ja tilan mukaan. Mutta se että suljettu (toteutuksena) on korvin kuullen (jopa selkeästi) parempi kun refleksi musiikille, en purematta niele. Laitteita on ehkä fiksumpi vertailla keskenään kun toteutus ts. viritys -tapoja.

Sikstoisekseen, kaikki kaupalliset on enempi tahi vähempi equtettuja, johan sekin paskoo ääntä (kun signaalia sorkitaan) ja sotii jos jonkinlaista puhdasta hifismiä, hyvää äänenlaatua vastaan.

Itsellä oli myös joskus SVS:ää kotona, vahvari paskoontui ja ei mennyt takuuseen... Tein sitten itse kotelot (refleksi ja suljettu) ja kotelosta tuli about 2 x isompi että pääsin siihen alarajataajuuteen mihin tämä alunperin pääsi. Eli aika rankasti ovat nuo tekeleet tosiaan equtettuja, minkä ymmärtää koska iso ei vaan myy.. Eli äänenlaadullisesti olisi paras rakentaa nämäkin itse. Ei tulisi liikaa moskaa signaalitielle.



Tuolla on tosiaan enempi sokkotestejä (jos jotakuta kiinnostaa tutkailla) -> Testing audiophile claims and myths

Oma suosikki on tämä allaoleva :

Two systems, one cheap (A,Estimated value when new: 700 U$D) with a Sony DVD and Behringer amp (supported on a folding chair) with chepo cables and the other more expensive (B, Estimated value when new: approx. 12,000U$D (or more)) with Classe, YBA, Wadia and expensive cables and proper stands were hidden behind a sheet and wired to the same speakers.




The results were;
38 persons participated on this test
14 chose the "A" system as the best sounding one
10 chose the "B" system as the best sounding one
14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.


Kukaan ei erottanut kallista 12000$ settiä halvasta 700$:n behrusetistä. (paitsi ehkä säkällä). Eroja siis tottakai on laitteiden ja toteutuksienkin välillä, kuultaviakin, mutta ne on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyyksiä. (Kuten ylläoleva testi kertoo.) Siksipä niitä pitää (imo) tosiaan koekuunnella, ennakkoluulottomasti ja mielellään sokkona jos mahdollista.

Mutta sry, meni offtopickiksi ja ehkäpä turhanpäiväiseksi jaaritteluksi.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa tilassa on tällähetkellä 4 kpl 18" -tuumaisia suljettuja (2 käytössä atm), mutta sellaisenaan eivät piisaanneetkaan leffoille kuten oletin (tai toivoin) vaan piti rakentaa niille linkwitz transform -filtterit. Nyt en erottaisi sokkokuuntelussa, soiko refleksi vai suljettu.. kiitos jatketun alarajataajuuden. Ilman LT:tä ero oli päivänselvä leffoilla, musiikilla ei. Siis sellaisella musiikilla mitä kuuntelen.

Minulla on kaksi Klipsch R-115SW subbaria (huone 35 m^2/akustoitu) ja niiden kummankin volume on vain 1/3 Audissey säädön jäljiltä. Mihin tarvitaan 4 x 18" subbaria? Vai olenkohan tehnyt Audisseyn/Denonin kanssa jotain väärin jos tarvitaan vain 1/3 kahden 15" tehosta?
 
Minulla on kaksi Klipsch R-115SW subbaria (huone 35 m^2/akustoitu) ja niiden kummankin volume on vain 1/3 Audissey säädön jäljiltä. Mihin tarvitaan 4 x 18" subbaria? Vai olenkohan tehnyt Audisseyn/Denonin kanssa jotain väärin jos tarvitaan vain 1/3 kahden 15" tehosta?
Empä jaksa tätä lähteä sinulle sen ihmeemmin avaamaan ...Luulen että meidän kuuntelutilat eivät ole lähimainkaan identtiset. Muutkin asiat kun neliöt ratkaisee aika paljon. Luulen myös että refleksillä ja suljetulla on ihan pikkuisen eroa vasteen muodossa (siellä 20hz -alueella ja mm. tästä syystä koin että leffat vaativat tuon aikaisemmin mainitun LT -filtterin). Tehoista puhuminen on taasen typerää jollain potikkatasolla (koska voit esim laittaa potikat 1/6 osaan jos korostat subwooferin tasoa AVR:n päästä.. eli tuo ei kerro yhtään mitään). Minun teatterini äänentoisto on vielä suht aneeminen vrt esim tähän. Tällä(kin) forumilla on puhuttu ison kartion tuomista eduista pienempään nähden, ne saat kaivella ihan itse jos aihe enemmälti kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on kaksi Klipsch R-115SW subbaria (huone 35 m^2/akustoitu) ja niiden kummankin volume on vain 1/3 Audissey säädön jäljiltä. Mihin tarvitaan 4 x 18" subbaria? Vai olenkohan tehnyt Audisseyn/Denonin kanssa jotain väärin jos tarvitaan vain 1/3 kahden 15" tehosta?
Subbarin volumehan on vain tason tasaukseen muiden kaiuttimien kanssa eikä kerro mitenkään absoluuttisella tasolla paljonko äänenpainetta on reservissä. Kun tarpeeksi väännät volumea Denonista niin ihan varmasti saat subbarit tukehtumaan jossain vaiheessa (jos ei pääkaiuttimista tai korvista lopu reservi ensin).

Ja kuten latexii kommentoi, 20Hz tasolla ne suuret erot on. Jos haluaa toiston noin alas tasaisella vasteella, matalalla säröllä ja ilman kompressointia niin vaatiihan se aikalailla hönkää. Databassin kaavioista voi ihmetellä lisää kuinka valtavia hökötyksiä sinne pääsy vaatii.
 
Subbarin volumehan on vain tason tasaukseen muiden kaiuttimien kanssa eikä kerro mitenkään absoluuttisella tasolla paljonko äänenpainetta on reservissä. Kun tarpeeksi väännät volumea Denonista niin ihan varmasti saat subbarit tukehtumaan jossain vaiheessa (jos ei pääkaiuttimista tai korvista lopu reservi ensin).

Ja kuten latexii kommentoi, 20Hz tasolla ne suuret erot on. Jos haluaa toiston noin alas tasaisella vasteella, matalalla säröllä ja ilman kompressointia niin vaatiihan se aikalailla hönkää. Databassin kaavioista voi ihmetellä lisää kuinka valtavia hökötyksiä sinne pääsy vaatii.

Siis vaikka subbarissa gain on tasolla 33%, niin Denon pystyy jollain keinolla kaivamaan 100% tehon ulos subbareista?
 
Mikään ei ole niin vittumaista, kun subwooferin kyykkääminen parhaimmissa leffa rymistelyissä. Se mikä on paljon, on hyvin yksilöllistä.
 
Siis vaikka subbarissa gain on tasolla 33%, niin Denon pystyy jollain keinolla kaivamaan 100% tehon ulos subbareista?
Vastaiskohan / selkiyttäskö tämä hieman .. eli gain ja volume EI ole sama asia. Ihan hyvä kaikkien tiedostaa kelle uutena moinen gaini tulee :)

Why is a gain control needed?

The gain control on a home audio subwoofer allows us to calibrate the bass levels produced by the subwoofer to match the output from the speakers in the system. This will ensure optimal system sound quality.

A gain control and a volume control are the same thing---right?

No. While adjusting them can result in similar results(increase or decrease in volume) the gain control functions differently. A volume control adjusts the output levels. A gain control adjust the output levels *relative* to the input levels. That is an important distinction.

The gain control position is an indicator of how "hard" the subwoofer is working in the system---right?

Incorrect. The gain knob can be set very low and the subwoofer may be working at its maximum limits. Conversely, the gain control can be set very high and the subwoofer may be coasting along and never even approach its maximum output limits. And when you see someone say/post "this subwoofer is very powerful, I only have my gain control set to 25% and the bass over powers the entire room". this really tells you nothing in regards to the subwoofer capabilities. Well, it may tell you it has a very sensitive gain control but that's about it.

At the risk of over simplifying a bit, all the gain control really does is control the sensitivity of the input (RCA jack or XLR) jack on the subwoofer. By adjusting the gain control you are adjusting the amount of bass produced by the subwoofer RELATIVE to the input signal strength your receiver/processor sends it. The maximum output capabilities of the subwoofer never change. There is no "correct" setting for gain controls. You should simply adjust them as needed to ensure proper bass levels during your calibration process.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaiskohan / selkiyttäskö tämä hieman .. eli gain ja volume EI ole sama asia. Ihan hyvä kaikkien tiedostaa kelle uutena moinen gaini tulee :)

Why is a gain control needed?

The gain control on a home audio subwoofer allows us to calibrate the bass levels produced by the subwoofer to match the output from the speakers in the system. This will ensure optimal system sound quality.

A gain control and a volume control are the same thing---right?

No. While adjusting them can result in similar results(increase or decrease in volume) the gain control functions differently. A volume control adjusts the output levels. A gain control adjust the output levels *relative* to the input levels. That is an important distinction.

The gain control position is an indicator of how "hard" the subwoofer is working in the system---right?

Incorrect. The gain knob can be set very low and the subwoofer may be working at its maximum limits. Conversely, the gain control can be set very high and the subwoofer may be coasting along and never even approach its maximum output limits. And when you see someone say/post "this subwoofer is very powerful, I only have my gain control set to 25% and the bass over powers the entire room". this really tells you nothing in regards to the subwoofer capabilities. Well, it may tell you it has a very sensitive gain control but that's about it.

At the risk of over simplifying a bit, all the gain control really does is control the sensitivity of the input (RCA jack or XLR) jack on the subwoofer. By adjusting the gain control you are adjusting the amount of bass produced by the subwoofer RELATIVE to the input signal strength your receiver/processor sends it. The maximum output capabilities of the subwoofer never change. There is no "correct" setting for gain controls. You should simply adjust them as needed to ensure proper bass levels during your calibration process.

Helpotuksen huokaus!

Saan sittenkin subbareista 100% ulos enkä vaan 33%.:)
 
Tarkoittaako tuo sitä, että kannattaisi säätää subbarin potkua lisäämällä sitä vahvistimesta eikä gain nuppia kääntämällä? Itse tein denonilla audyssein ja basso jäi mielestäni alitehoiseksi. Tosin katson leffat yleensä 60-63db tasolla. Säädin sitten basson sopivaksi gainia vääntämällä, mutta olisiko minun pitäny ennemmin tehdä säätö lisäämällä desibelejä x4400h kautta?
 
Tarkoittaako tuo sitä, että kannattaisi säätää subbarin potkua lisäämällä sitä vahvistimesta eikä gain nuppia kääntämällä? Itse tein denonilla audyssein ja basso jäi mielestäni alitehoiseksi. Tosin katson leffat yleensä 60-63db tasolla. Säädin sitten basson sopivaksi gainia vääntämällä, mutta olisiko minun pitäny ennemmin tehdä säätö lisäämällä desibelejä x4400h kautta?

Audysseyssä ihanteellinen säätö subbarille olisi noin -5dB. Tästä on paljon teoriaa, en siihen sukella sen tarkemmin. Tämän jälkeen voimakkuus säädettään subbarin gainilla ja sitä voi laittaa oman maun ja kuunteluvoimakkuuksien mukaan siten, että subbarin äänenvoimakkuus on sama kuin pääkaiuttimien. Itse suosin pientä +3dB lämpöä subbarilla pääkajareihin nähden. Näissä asioissa pitää asetukset kuitenkin suhteuttaa omiin kuuntelutottumuksiin, kuunneltavaan materiaaliin ja ennen kaikkea, subbarin kykyihin.
 
Audysseyssä ihanteellinen säätö subbarille olisi noin -5dB. Tästä on paljon teoriaa, en siihen sukella sen tarkemmin. Tämän jälkeen voimakkuus säädettään subbarin gainilla ja sitä voi laittaa oman maun ja kuunteluvoimakkuuksien mukaan siten, että subbarin äänenvoimakkuus on sama kuin pääkaiuttimien. Itse suosin pientä +3dB lämpöä subbarilla pääkajareihin nähden. Näissä asioissa pitää asetukset kuitenkin suhteuttaa omiin kuuntelutottumuksiin, kuunneltavaan materiaaliin ja ennen kaikkea, subbarin kykyihin.
Näin itsekin muistelin, että näin säätö kannattaa tehdä. Eli vahvistimesta -5dB subille ja subista sitten gainia sen verran, että taso on samalla tasolla kuin muiden kaiuttimien.
 
Haaveissa olisi parempaa alapäätä löytää tulevista tarjous päivistä n. 300e hintaan. Käyttö on n. 70/30 leffa-tv-sarjat/musiikki suhteella, tällä hetkellä setti on procaster de-4337h esivahvistin ja siinä behringer b2031a pari liitettynä töllöön, tilana pieni neukkukuutio. Mitä laitteita kannattaisi alustavasti tutkiskella jotka sopisivat käyttötarkoitukseen ja voisivat tippua budjettiin? Vai onko toivotonta ja turhaa?
 
Audysseyssä ihanteellinen säätö subbarille olisi noin -5dB. Tästä on paljon teoriaa, en siihen sukella sen tarkemmin. Tämän jälkeen voimakkuus säädettään subbarin gainilla ja sitä voi laittaa oman maun ja kuunteluvoimakkuuksien mukaan siten, että subbarin äänenvoimakkuus on sama kuin pääkaiuttimien. Itse suosin pientä +3dB lämpöä subbarilla pääkajareihin nähden. Näissä asioissa pitää asetukset kuitenkin suhteuttaa omiin kuuntelutottumuksiin, kuunneltavaan materiaaliin ja ennen kaikkea, subbarin kykyihin.
Asia ok. Muistaakseni audyssei tarjosi -5,5dB. Täytyypä laitella se tuohon -5,0dB:hen ja säädellä gainia sitten vielä oman maun mukaan.
 
Latexii ja Bahamies ym.
Näytätte tietävän tästä subin säädöstä jotain.

Antakaas pari vinkkiä.
Minulla kun on Elac S12EQ subi ja siinähän on se huonekorjain itsessään.
Mutta myös erikseen parametrinen eq, jota voi säätää kuvien osoittamalla tavalla.
eq.jpg eq1.jpg

Vaikka olenkin tyytyväinen korjaimen tulokseen, se ei tarkoita etteikö sitä voisi parantaa.
Muistaakseni vahvistimesta sub on +2db ja Elacin volume 50.

Kysymys kuuluu, miten miten tuota pitäisi tuota parametristä equa pitäisi säätää?
 
Pari pikaista ohjetta:

1. Vahvistimesta subbarin taso johonkin nolla alapuolelle. -3dB on ihan ok. Sitten nosta subbarin volumea itsessään sen verran että voimakkuus on sopiva. Turvallisempi ratkaisu jos kuunnellaan kovempaa.

2. Ei suuria korjauksia ylöspäin, mieluummin negatiivisia korjauksia.

3. Korjaukset tehdään huonevasteen perusteella. Katso mittauksista, Elacista pitäisi löytyä huonevaste, korostumat ja korjaa ne pois jos softa ei ole sitä automaattisesti tehnyt. Hienosäädölle on melkein aina varaa.

(4. Vaikea homma ilman kunnon mittamikkiä. Säädä subbarin etäisyyttä siten, että jakotaajuuden seutu on mahdollisimman tasainen. Tämän kuuluisi olla askel 1 aina subbaria säätäessä. Jos et omista mittamikkiä, luota vahvistimen kalibrointiin eli aja kalibrointi äläkä koske sen jälkeen etäisyyssäätöihin tai siirrä laitteita.)

Kokeile noilla alkuun.
 
Ylläolevien lisäksi.. Täsmäytä viive sinun ja subwooferin väliseksi etäisyydeksi. Eli jos subwoofer on kuuntelupisteestä 3m päässä niin viive on 10ms (1feet =30cm= 1ms, 3m). Tuolla softassa on erikseen vaiheensäätö (phase) joten vaihetta ei tarvitse tässä välttämättä säätää etäisyyden kautta, vaikka se sitenkin onnistuu.

Vaiheen säädöstä kannattaa googlettaa (tuossa ihan ok ohje). Tuohon olisi hyvä olla kunnon säätömikki mutta kännykänkin mikki voi toimia (iso ehkä) kunhan antaa reilusti volumea säätövaiheessa (luurin mikki ei varmaan ole se kaikista herkin mittamikki... vai tuliko tuossa mukana joku mikki???)

Parametriseen equun en varmaan itse tekisi juuri mitään, koska Elacissa on automaattinen kalibrointi joka hoitaa tämän equtuksen varmaan aika hyvin... Itse voisin ehkä hieman voisin korostaa alapäätä (20hz aluetta) jos diggaa vähän kuumemmasta bassopäästä.

Jos ja kun ajat tuon Elacin automaattisen kalibroinnin lävitse niin laita jakotaajuus vahvarin päästä korkealle tämän kalibroinnin väliseksi ajaksi. Esim 250hz. Laske se sen jälkeen siihen missä on ollutkin (esim. 90hz)

Tämän subwooferin säätökikkailun jälkeen varmaan ajaisin itse uudestaan kokohärdellin yhteissäädön, sen mikä sieltä vahvarin päästä sitten ikinä löytyykään ( jos sellaisen omistaa...Audyssey,MCACC,ARC,YPAO,AccuEQ etc)
 
Viimeksi muokattu:
Hei kiitos ohjeista, noilla päästään ainakin alkuun.
Vahvarina on Yamaha joten YPAO on korjain.

Subin huonekorjaimeen ei tarvita vahvaria.
Tässä muuten se subin taajuusvastekäyrä
unnamed.jpg
 
Olenko ainoa, jonka mielestä lähteny vähä käsistä tuo mallisarjojenmäärä ? 1000-,2000-,3000-,4000 ja 16-ultra-sarjat.
Et todellakaan ole. Tajuaisivat tuoda edes jotain uutta noihin mallisarjoihinsa.. Isompaa kartioo (näihin edullisiimpiinkin), servo-ohjausta.. ehkä kompaktimpaa passiiviviritystä... vaan kun ei niin ei.
 
Et todellakaan ole. Tajuaisivat tuoda edes jotain uutta noihin mallisarjoihinsa.. Isompaa kartioo (näihin edullisiimpiinkin), servo-ohjausta.. ehkä kompaktimpaa passiiviviritystä... vaan kun ei niin ei.
Tuommoinen 13" on auttamatta liian pieni, varsinkin hintaan nähden.
 
SVS:n tuotteet itsessään ovat hyviä, mutta eivät minun mielestäni missään hintaluokassa sellaisia ehdottomasti parhaita vaihtoehtoja. Kilpailu on todella kovaa ja SVS on napannut yleisön huomion. SVS:stä on tullut vähän sellainen "Osta SVS, ei ole varmasti huono valinta"-merkki. Toki se on myös yksi niistä harvoista merkeistä, mitä voi hyvillä mielin suositella vaikka kaverille, kun tuotekatalogista löytyy vaihtoehtoja pienellä hellasäröllä ja hyvällä äänenlaadulla.

Mutta sitten kun aletaan mittailemaan ja vertaamaan tosissaan, niin yhtäkkiä monessa hintaluokassa löytyykin todella kovia vaihtoehtoja monelle ihan tuntemattomilta valmistajilta. Kenelle tavikselle Rhytmik Audio sanoo mitään? "Polk? Tuleeko se Puolasta?"

Melkein siis sanoisin, että jos jonkin asian SVS osaa, niin se on juurikin tuo tuotesegmentointi. Joka hintaluokassa on tasaisin portain vaihtoehto välillä 500-2000€, kun 3000-sarja tulee myyntiin. Nyt 2000- ja 4000-sarjan välissä on aika suuri väli.

Huomatkaa myös, että Elac on mennyt kovasti samaan suuntaan Debut-sarjalla. Ensin tulivat muistaakseni 2030, 2050 ja 2070 hintavälillä 500-1500€. Sitten S10, S10EQ ja S12EQ täydensivät mallistoa, alle 1000€ luokassa. Sitten tuotesarja täydentyi yläpäästä uuden sukupolven myötä Adante-mallilla. Alkuun oli kolme näitä Elacin omalla EQ:lla olevia subbareita, nyt niitä on kuusi ja hintahaitari on laajentunut. Hyvä valikoima, joka ei kilpaile valistajan omien tuotteiden kanssa on etu valmistajalle ja kuluttajalle.
 
Huomatkaa myös, että Elac on mennyt kovasti samaan suuntaan Debut-sarjalla. Ensin tulivat muistaakseni 2030, 2050 ja 2070 hintavälillä 500-1500€. Sitten S10, S10EQ ja S12EQ täydensivät mallistoa, alle 1000€ luokassa. Sitten tuotesarja täydentyi yläpäästä uuden sukupolven myötä Adante-mallilla. Alkuun oli kolme näitä Elacin omalla EQ:lla olevia subbareita, nyt niitä on kuusi ja hintahaitari on laajentunut. Hyvä valikoima, joka ei kilpaile valistajan omien tuotteiden kanssa on etu valmistajalle ja kuluttajalle.
Nyt kyllä vähän näyttäisi taas siltä, että kaikki uudet subit olisivat 3000-sarjaa, mutta vasta muutama malli on julkaistu, joten ei voi olla vielä varma.
 
Nyt kyllä vähän näyttäisi taas siltä, että kaikki uudet subit olisivat 3000-sarjaa, mutta vasta muutama malli on julkaistu, joten ei voi olla vielä varma.

Jep, nuo uudet 3000-sarjalaisethan Elacilla ovat osittain vaan uusia versioita S-sarjasta. Veikkaan, että hyvin pitkälle samoja laitteita, mutta muotoilukieltä ja mallinimiä on nyt yhdenmukaistettu.
 
Voisin kuvitella, että moni ostaja arvostaa subbarin järkevää kokoa, vaikka sitten joutuisi tekemään hiukan kompromisseja äänenlaadussa.
Itse kuulun juuri tuohon joukkoon. tuo svs ei vaan ole refuna kovinkaan pieni, varsinkaan hinnaltaan.
 
Ite ostin Verkkokauppa.comin singles' day -tarjouksesta SVS:n SB12-NSD:n hintaan 399e. Mielestäni oli aika hyvä hinta-laatu-suhde. Keksittekö yhtäkkiä mikä olisi ollut parempi vaihtoehto?

Kalibrointia ei oo tehty toistaiseksi muuten ku korvakuulolta, mutta aika hyvin se tuntuu integroituvan näinkin nuihin Genelecin G3:iin. Ja kerrostalokämpän ~30 neliön olohuoneessa potkii oikein mainiosti. Ajattelin kyllä investoida ehkä jouluksi tai alkukeväästä tommoseen Marantzin NR-1509 tai 1609:iin niin saapi Audysseyllä tehtyä huonekorjaukset ja lisäksi nuo verkkotoistohimmelit.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkun DIY -tekele. Empä usko että Suomesta (tai edes EU -alueelta) samaan hintaan muuta parempaa löytynee uutena.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvittaisiin rock-musiikin kuunteluun jonkunlainen halpa subbari. Aiemmin mulla oli jotkut Sonyn ministereot joissa oli 8 tai 10 tuumainen bassoelementti ja niissä oli mukavasti sitä basson potkua, varmaan tuon bassoelementin pitäisi olla nytkin saman kokoinen. Kaiuttimina on JVC SP D2TH jos sillä on merkitystä.

Budjetti on tiukka, joku 150€ mutta voin myös vähän joustaa jos joku esittää hyvät syyt sille. En tiedä kannattako näitä laitteita tilata Euroopasta mutta sekin on mahdollista jos sillä tavoin saa halvemmalla.

Kysykää jos jollain on jotain sanomista.
 
Tuolla hinnalla kyllä ehdottomasti jokin käytetty. Mulla oli joskus joku noista Jamon 8" subbareista ja annoin sen ilmaiseksi pois, ei se kyllä subbari ollut vaan paremminkin "lisäbasso". En tiedä millaista bassoa kaipailet mutta tuolla budjetilla kannattaa todellakin katsoa jotain isompien valmistajien pikkusubeja niin niistä voisi jotain löytyä. En osaa tarkkoja mallityyppejä kertoa mitkä olis siedettäviä mutta korostan vielä kerran että käytettyjä kannattaa tässä tapauksessa katsoa. :)
 
Onko kellään sattunut silmään myynti-ilmoitusta viime aikoina 18" elementistä tai valmiista paketista? Mach 5 Audio UXL-18 hakee kaveria.
Varmaan avr vahvistin pitäisi myös uusia. Harmi että meni 550 euron denonin x3400h sivu suun kesällä. Jatketaan odotusta ja etsintää.
 
En nyt löydä oikeaa ketjua. Kuinka paljon virtaa kulkee aktiivisubbarin vahvistimen on/off napin kautta? Semmoinen erillisenä, väliaikaisesti koteloitta ja menin tökkäämään sormet vahingossa siihen napin taakse ja ilkeästi säti.
 
Verkkokaupassa olisi SVS SB12-NSD jälleen 399€: SVS SB12-NSD -subwoofer 399,00 €

Itsellä on hakusessa subwoofer pääasiallisesti leffakäyttöön. Tila on peruskokoinen rintamamiestalon olkkari. Arvosteluiden perusteella kyseinen SVS taitaisi elokuvien kanssa pärjätä OK?
 
Enpä edes tiedä saako näihin stereoihin subwooferia. Kaiutinliitäntöjen lisäksi on aux, phono ja kuulokeliitännät.

IMG_20181118_075501.jpg
 
Enpä edes tiedä saako näihin stereoihin subwooferia. Kaiutinliitäntöjen lisäksi on aux, phono ja kuulokeliitännät.
Joihinkin subbareihin on mahdollista liittää kaiutintason signaali. Tuo vaikuttaa kyllä sen verran rimpulalta, että heivaisin koko härvelin mäkeen ja hommaisin paremman ennen kuin haaveilisin subbarista.
 
Enpä edes tiedä saako näihin stereoihin subwooferia. Kaiutinliitäntöjen lisäksi on aux, phono ja kuulokeliitännät.

IMG_20181118_075501.jpg
Vaikeaksi menee. Kaiutintason liitäntöjä on subwooferissa, eli sellaisen saisi liitettyä, mutte se on taas ominaisuus joka maksaa lisää.. Tuohon budjettiisi en osaa suositella mitään muuta kuin jotain isoja edullisia tornikaiuttimia...

Mwhah, vemkki oli vähä nopsempi... Eli summsummarumm.. heivaa helvettiin ja osta jotain parempaa tilalle. Vaikka 2 kpl aktiivikaiuttimia. (esim Behringer B2031A)
 
Viimeksi muokattu:
Bk electronixin Gemini 2 voisi löytyä käytetyttänä tuolla budjetilla, siitä löytyy myös high level input joten voi käyttää kaiutintasoista liitäntää.
 
Viimeksi muokattu:
Verkkokaupassa olisi SVS SB12-NSD jälleen 399€: SVS SB12-NSD -subwoofer 399,00 €

Itsellä on hakusessa subwoofer pääasiallisesti leffakäyttöön. Tila on peruskokoinen rintamamiestalon olkkari. Arvosteluiden perusteella kyseinen SVS taitaisi elokuvien kanssa pärjätä OK?

PB olisi parempi. ihme ettei se tullut tarjoukseen. Olin aika varma, että nämä 2 tulisi taas kun singles daynakin oli ja en silloin ostanut :(
 
15" klipschejä on ollut kanssa black fridaynä noin 600e pintaan tarjouksessa. Saksasta taisi irrota vähän yli 500e viimevuonna. Tuon pitäisi olla vielä parempi.
 
Kysymys: Stereovahvistimessani ei ole erillisiä ulostuloja subbarille, subbarissa vain line level rca inputti. Ajattelin laittaa linjamuuntimella johdot vahvistimen kaiutinliitännöistä. Semmoinen kysymys että pitääkö johdot lätkätä vain suoraan noihin stereovahvistimen kaiutinterminaaleihin eli yhtä terminaalia kohti on silloin kaksi johtoa, toinen menee stereokaiuttimille ja toinen linjamuuntajaan ja siitä subbarille. Vai pitääkö tuo kaiutinlähdön signaali jakaa kahteen jollain splitteriplugilla tai semmoisella?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom