Tuo selittää hyvin, miksi liputat kartiopinta-alan ja PA-toteutuksien nimeen. Ymmärrän täysin. Elokuvilla juuri suuri dynamiikka ja laitteiston ylimitoittaminen/reservi tulee varmasti tarpeeseen.
Uskon, että laitteistossasi elokuvaelämykset ovat mahtavia!
Mutta pitää muistaa, että kaikilla käyttötarkoitus ei ole sama. Ja erinomaisesti musiikilla toimiva subbari toimii lähes poikkeuksetta myös vähintäänkin hyvin myös elokuvilla.
Kuten mullakin kävi vaihtaessa yksi kpl SVS PB12-NSD kahteen SB12-NSD:hen.
Sama toimii toisinpäin. Kyllä mielestäni hyvä leffasubwooferi toimii myös musiikilla ihan ok. Omat rakennetut ovat ainakin toimineet. Ehkä siinä on taustalla mm. se että ne on viritetty aina riittävän alas, isolla putkella / käytävällä, jolloin musataajuuksien viiveet ovat olemattomat ja putket ei puhise.
Omassa tilassa on tällähetkellä 4 kpl 18" -tuumaisia suljettuja (2 käytössä atm), mutta sellaisenaan eivät piisaanneetkaan leffoille kuten oletin
(tai toivoin) vaan piti rakentaa niille linkwitz transform -filtterit. Nyt en erottaisi sokkokuuntelussa, soiko refleksi vai suljettu.. kiitos jatketun alarajataajuuden. Ilman LT:tä ero oli päivänselvä leffoilla, musiikilla ei. Siis sellaisella musiikilla mitä kuuntelen.
Itse en ole koskaan saanut selkoa mistä johtuu väitetty suljetun "napakkuus" ? .. Aivan satavarma olen että jos viive on suljetulla 5ms pienempi vaikka 40hz alueella
(jos edes sitä) kun refleksillä niin tasan tarkkaan sitä ei kukaan kuule. Harvassa on myös suljetut hifikaiuttimet, miksiköhän näin? Moniko muuten täällä on automaattisesti tulpannut hifikaiuttimien putket, koska ääni on sontaa ilman tulppausta?
Täällä tosiaan asutaan tiili / puu -yhdistelmäisessä rivarin päädyssä ja kuuntelutila on ~40neliöinen olohuone. Olohuoneen seinät ovat ohuet ja niiden takaa löytyy aina jokin toinen tila/huone kunnes sitten vasta päästään naapurin puolelle. Eli naapuri ei ole suoraan minkään seinän takana (onneksi)
Nopeasti silmäilin tuota Kansasin testiä, jonka olen nähnyt sinun aikaisemminkin linkkaavan tänne, mutta lyhyeen jäi lukeminen, kun muuta laitteistoa ei avattu juuri mitenkään ja systeemiä ajoi Onkyon TX-NR1007.
Onko mielestäsi testin muu laitteisto sekä kuuntelutila sellaisella tasolla paljastava, että eroja olisi voitu arvioida?
Kyllähän tuolla eroja mielestäni huomattiinkin, mutta kukaan ei osannut sokkona sanoa soiko siellä verhon takana suljettu / refleksi vai mikä. Eli kun mentiin erittäin järeisiin kaupallisiin niin toteutustavan toteaminen sokkona ei onnistunutkaan. En usko että muuta laitteistoa muuttamalla olisi tullut jotenkin itsestäänselvyydeksi että suljettu soi nyt ja refleksi soi nyt. Enkä myöskään purematta niele ajatusta siitä että laitteistoi voidaan jotenkin maagisesti rakentaa jotain tiettyä toteutustapaa tukevaksi. Tuollakin testissä oli aika harjaantuneita korvia
(jos noin voidaan sanoa) kuuntelemassa. Valitettavasti monet
(enkä siis todellakaan tarkoita sinua) kuulevat erot vasta kun näkevät että kalliit kaapelit menevät kalliiseen vahvistimeen, joten kyllähän se nyt tässä tilanteessa soi korvin kuullen paremmin. Haluavat kuulla eron koska on hankittu kalliimpi laite.
esim.
tuolla on taas "isojen herrojen" suljettu vs refleksi -tyyppinen transienttitoisto pohjainen keskustelu, jossa kukaan ei myöskään osaa antaa suoraa vastausta, miksi muka suljettu musiikille tai olisi siis napakampi / nopeampi.
Mielestäni kun särötaso pysyy tarpeeksi pienenä, korva ei osaa erotella kotelotyyppejä ainakaan särötason perusteella. (käsittääkseni särö on aina isompi suljetulla)
Mitä suurempi kartion liikepoikkeama, sitä huonommaksi äänenLAATU muuttuu. Kartioin liikepoikkeama taitaa olla poikkeuksetta suurempi suljetulla.
Refleksi taasen tuottaa äänen puhtaampana mutta "värittyneempänä", ääni on saanut päälleen "luonteen", eli hieman holtittomuutta kontrolliin, mutta se voi kuulostaa miellyttävältä koska suljetun kotelon jatkuva yliohjautuminen ja kuristuminen puuttuu.
Eli jos iskun aikana piikki jää vajaaksi eli isku kompressoituu (suljettu kotelo), ääni kuulostaa ponnettomalta maitokaupan hifiltä. Joku voisi jopa sanoa "napakalle" tai nopealle"(?) Jos taas iskun aikana ääni ylipyöreytyy, ekspandoituu (refleksi), se kuulostaa ennemminkin muhkealta ja voimalliselta
(joku voisi sanoa hitaalle(?); leffoissa ei ainakaan haittaa jos
Desert Eagle .50 AE pamauttaa hieman ylimuhkeammin kuin oikeassa elämässä. Vaikka molemmissa tapauksissa on kyse alkuperäisen signaalin vääristymisestä. Minä olen kriittinen tukahtumiselle, en siedä iskujen leikkautumista. Äänen latistumista pakettistereotyyliseksi.
Asiaa ei oikein voi millään puolueettomasti testata, koska suljettu tuottaa JATKUVASTI suuremman särötason, eli vaikka kuuntelisi oikein hiljaa, silti se perustilanne on kiinteä, refleksi tuottaa aina pienempää säröä.
Pitäisi vissiin ite asentaa 2-3 kpl suljettuja subbareita rinnan
(siksi jos yhden refun vaihtaa pariin suljettuun voi toisto parantua(?).. no tottakai myös taajuusvaste paranee, pitäisi testata myös parilla refleksillä yhtälailla), vertailtavaksi yhden refleksitoimisen subin kanssa. Tällöin kaikki toimisivat samalla särötasolla kun volumetaso on sama. Korvataan refleksikotelon synnyttämä herkkyysparannus lisäämällä suljettuun koteloon kartioita, tai suljettujen subien kappalemäärää.
Anyway, tottakai laite pitää valita käyttötarkoituksen ja tilan mukaan. Mutta se että suljettu (toteutuksena) on korvin kuullen (jopa selkeästi) parempi kun refleksi musiikille, en purematta niele. Laitteita on ehkä fiksumpi vertailla keskenään kun toteutus ts. viritys -tapoja.
Sikstoisekseen, kaikki kaupalliset on enempi tahi vähempi equtettuja, johan sekin paskoo ääntä (kun signaalia sorkitaan) ja sotii jos jonkinlaista puhdasta hifismiä, hyvää äänenlaatua vastaan.
Itsellä oli myös joskus SVS:ää kotona, vahvari paskoontui ja ei mennyt takuuseen... Tein sitten itse kotelot (refleksi ja suljettu) ja kotelosta tuli about 2 x isompi että pääsin siihen alarajataajuuteen mihin tämä alunperin pääsi. Eli aika rankasti ovat nuo tekeleet tosiaan equtettuja, minkä ymmärtää koska iso ei vaan myy.. Eli äänenlaadullisesti olisi paras rakentaa nämäkin itse. Ei tulisi liikaa moskaa signaalitielle.
Tuolla on tosiaan enempi sokkotestejä (jos jotakuta kiinnostaa tutkailla) ->
Testing audiophile claims and myths
Oma suosikki on tämä allaoleva :
Two systems, one cheap (A,Estimated value when new: 700 U$D) with a Sony DVD and Behringer amp (supported on a folding chair) with chepo cables and the other more expensive (B, Estimated value when new: approx. 12,000U$D (or more)) with Classe, YBA, Wadia and expensive cables and proper stands were hidden behind a sheet and wired to the same speakers.
The results were;
38 persons participated on this test
14 chose the "A" system as the best sounding one
10 chose the "B" system as the best sounding one
14 were not able to hear differences or didn't choose any as the best.
Kukaan ei erottanut kallista 12000$ settiä halvasta 700$:n behrusetistä. (paitsi ehkä säkällä). Eroja siis tottakai on laitteiden ja toteutuksienkin välillä, kuultaviakin, mutta ne on kaikkea muuta kuin itsestäänselvyyksiä.
(Kuten ylläoleva testi kertoo.) Siksipä niitä pitää (imo) tosiaan koekuunnella, ennakkoluulottomasti ja mielellään sokkona jos mahdollista.
Mutta sry, meni offtopickiksi ja ehkäpä turhanpäiväiseksi jaaritteluksi.