Subwooferin hankinta?

Ei ne kaikki PA-vahvistimet niin kuumana käy, että edes tuuletus olisi pakollinen. Minulla on jo vuosia ollut t-amp e-800 ajamassa 15" elementtiä täysin passiivijäähdytettynä. Ei oo toki mitään tuntikausien reivisessiota ole tullut kokeiltua, mutta leffakäytössä ja satunnaisessa musiikinkuuntelussa.
Otitko tuulettimen pois vain vai teitko muita modauksia? Tuuletin ei edes häiritsisi jos se lähtisi päälle vain kovempaa kuunnellessa.
 
Eikös nuo paremman luokan velodynet ole servo-ohjattuja, että luulen siinä vahvistimessa olevan sille erikseen oma piirinsä että mitenhän käy kun ”normaali” vahvistimen vaihtaa tilalle?

Meinaako servo-ohjaus että vahvistin vetää puhekelaa toiseenkin suuntaan? Spl10bve vuodelta 2002 on tarkempi malli.

Hyviä ehdotuksia tulee kyllä, pitää tutustua noihin reckhorneihin.
 
Eikös nuo paremman luokan velodynet ole servo-ohjattuja, että luulen siinä vahvistimessa olevan sille erikseen oma piirinsä että mitenhän käy kun ”normaali” vahvistimen vaihtaa tilalle?
Tämäpä tämä. Servo-ohjattuun Velodyneen ei todellakaan käy mikä tahansa vahvari.

Jos itse lähtisin aktiivisubwooferin vahvistinta korvaamaan niin vanha helvettiin ja ajaisin sitä jollain DSP:n omaavalla. Aktiivipömpelit on niin hitosti equtettuja että DSP ei olisi pahaksi. Saisi tarvittaessa vähän boostia matalaanpäähän (jos siltä tuntuu)
 
Anti-mode ja reckhorn kombo luulisi korjaavan toiston tarpeeksi tasaiseksi tai korostetuksi, mistä nyt tykkääkin. Saunarakennuksella minulla on cerwin-vegan pa-vahvistin ohjaamassa svs:n sylinterisubbaria. Liiankin järeä kombo vaikka naapuritaloon on jokunen metri matkaa. Mutta hyvin soi!

Huomaan että tässä lähtee budjetti äkkiä paukkumaan.

Lisäksi kiinnostuin Reckhornin sivuilla noihin täryyttimiin. Viihdehuoneessani ongelma on huoneen akustiikka. Juuri siinä kohdassa missä haluaisi murahdusten tuntuvan ja tärisyttävän sohvaa on matalien taajuuksien musta aukko. Ei auta subin sijoittelu, eikä määräänsä enempää subin järeyden nostokaan. Tuollaiset tärisyttäjät suoraan sohvassa ratkaisisivat tämän ongelman..
 
Viimeksi muokattu:
Otitko tuulettimen pois vain vai teitko muita modauksia? Tuuletin ei edes häiritsisi jos se lähtisi päälle vain kovempaa kuunnellessa.
Nyppäsin vaan piuhan irti. Kyllähän ne jotkut modaili termostaatteja noihin aikoinaan, täältä voi löytyä jotain vinkkejä, jos sille tielle päädyt
 
Näin juuri itsekkin asian ajattelin.

Tämäpä tämä. Servo-ohjattuun Velodyneen ei todellakaan käy mikä tahansa vahvari.

Jos itse lähtisin aktiivisubwooferin vahvistinta korvaamaan niin vanha helvettiin ja ajaisin sitä jollain DSP:n omaavalla. Aktiivipömpelit on niin hitosti equtettuja että DSP ei olisi pahaksi. Saisi tarvittaessa vähän boostia matalaanpäähän (jos siltä tuntuu)
 
mietin uutta subia.. lähinnä siis subi elementtiä...
ennen mulla oli isoa ja isoa (180litraa ja 15" css sdx 15) ja nyt kaipaa pientä ja pientä :D
mitä raati on mieltä jos subikotelo olisi noin 60-80l ja viri jossakin 22-25hz niin elementeistä ->

Eminence Lab 12 / 325e

css sdx 12 / 469e

Dayton Audio MX12-22 / 249e

tai tuosta järeämpi ja pitkäiskuisempi versio
Dayton Audio UMII12-22 Ultimax II DVC 299e

kaikki siis sopisivat 60-80l koteloon heittämällä jota olin ajatellut ja näitä tulisi ainakin kaksi mutta optimaalisesti ajatellen tekisin neljä... siksi pieni elementti ja pieni kotelo että voi tehdä enemmän ja sijoittaa huomamattomammin :D (vahvariksi näille kaikille tulee erillinen 500w d-luokan pääte ainakin nyt aluksi)

vai pitäisikö mukaan ottaa vielä joku muu elementti ?

kiitos.
 
Tai yhtenä vaihtoehtona tehdä 2-4kpl vielä hiukan pienempiä suljettuja koteloita. Tai näin varmaan ainakin itse tekisin, onnistumisprosentti suurempi kokonaisuudessa.
 
Anti-mode ja reckhorn kombo luulisi korjaavan toiston tarpeeksi tasaiseksi tai korostetuksi, mistä nyt tykkääkin. Saunarakennuksella minulla on cerwin-vegan pa-vahvistin ohjaamassa svs:n sylinterisubbaria. Liiankin järeä kombo vaikka naapuritaloon on jokunen metri matkaa. Mutta hyvin soi!

Huomaan että tässä lähtee budjetti äkkiä paukkumaan.

Lisäksi kiinnostuin Reckhornin sivuilla noihin täryyttimiin. Viihdehuoneessani ongelma on huoneen akustiikka. Juuri siinä kohdassa missä haluaisi murahdusten tuntuvan ja tärisyttävän sohvaa on matalien taajuuksien musta aukko. Ei auta subin sijoittelu, eikä määräänsä enempää subin järeyden nostokaan. Tuollaiset tärisyttäjät suoraan sohvassa ratkaisisivat tämän ongelman..
Laita subbari sohvan alle, niin pääset huonemoodeista melkolailla eroon ja saat täryyttimen kaupan päälle.
 
Yleisesti ottaen suljetun kotelon integroituminen järjestelmään on onnistumisen kannalta varmempaa. Myöskin suljetulla saadaan useammin(ei aina) tarkempaa ja tiukempaa toistoa. Tosin suljettu vaatii paljon vääntöä/tehoa vahvistimelta jos halutaan päästä voimalla toistamaan aivan matalimpia nuotteja ja refleksillä tämän toteuttaminen tietysti helpompaa. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Refleksi ei taas toimi hyvin enää viritystaajuuden alapuolella.

 
mietin uutta subia.. lähinnä siis subi elementtiä...
ennen mulla oli isoa ja isoa (180litraa ja 15" css sdx 15) ja nyt kaipaa pientä ja pientä :D
mitä raati on mieltä jos subikotelo olisi noin 60-80l ja viri jossakin 22-25hz niin elementeistä ->

Eminence Lab 12 / 325e

css sdx 12 / 469e

Dayton Audio MX12-22 / 249e

tai tuosta järeämpi ja pitkäiskuisempi versio
Dayton Audio UMII12-22 Ultimax II DVC 299e

kaikki siis sopisivat 60-80l koteloon heittämällä jota olin ajatellut ja näitä tulisi ainakin kaksi mutta optimaalisesti ajatellen tekisin neljä... siksi pieni elementti ja pieni kotelo että voi tehdä enemmän ja sijoittaa huomamattomammin :D (vahvariksi näille kaikille tulee erillinen 500w d-luokan pääte ainakin nyt aluksi)

vai pitäisikö mukaan ottaa vielä joku muu elementti ?

kiitos.
Kaikkihan noi on ihan hyviä. Tuon boldatun 15" -tuumainen menisi 85 litraiseen refleksiin (virin ollessa 22hz). Toki tuo tilavuus on mallia netto. Mun mielestä se ois kyllä aika kova.
 
Lisäksi kiinnostuin Reckhornin sivuilla noihin täryyttimiin. Viihdehuoneessani ongelma on huoneen akustiikka. Juuri siinä kohdassa missä haluaisi murahdusten tuntuvan ja tärisyttävän sohvaa on matalien taajuuksien musta aukko. Ei auta subin sijoittelu, eikä määräänsä enempää subin järeyden nostokaan. Tuollaiset tärisyttäjät suoraan sohvassa ratkaisisivat tämän ongelman..

Laitoin sohvan runkoon/pohjaan kaksi Reckhornin tärisytintä, joita ajaa saman valmistajan vahvistin. Jakotaajuus on muistaakseni 20Hz, että eivät pärise jatkuvasti. Tuovat mielestäni räiskyttelyleffoihin ihan hintansa edestä lisätunnelmaa.
 
Laitoin sohvan runkoon/pohjaan kaksi Reckhornin tärisytintä, joita ajaa saman valmistajan vahvistin. Jakotaajuus on muistaakseni 20Hz, että eivät pärise jatkuvasti. Tuovat mielestäni räiskyttelyleffoihin ihan hintansa edestä lisätunnelmaa.

Aloin pohtimaan tuota ehdotetusta että laittaisin subbarin sohvan sisään. Nurkissa kyllä olisi muutama vanha autosubbari ylimääräisenä, mutta yksikään niistä ei taida mahtua sohvan sisään. Nuo reckhornit ainakin mahtuvat, eivätkä ole hinnalla pilattu.

Taidan tilata reckhornilta vahvarin (velodynelle) ja kaksi täristintä. Kokeilen ajaa niitä ylimääräisellä stereovahvistimella, tai ehkä myös koemielessä sillä reckhornilla.

Normaali vahvari velolle ei ole optimaalinen, mutta paremmin se sillä soi kuin nyt.
 
Toivottavasti ei ole foorumin sääntöjen vastaista, mutta linkkaan tähän myynti-ilmoitukseni. Subbarin vahvistin on viallinen ja menee herkästi vikatilaan. Eli nikkareille projektiksi järeä kotelo, sekä elementti:

 
Tämä ketju varmaan lähimpänä meikäläisen ongelmaa, niin kysyn täällä.

Kun oikein kunnolla innostuu ja volat kasvaa, niin seinäpatterit alkaa päristä ärsyttävän voimakkaasti. Resonointi ei tule tietyillä taajuuksilla, vaan sitten kun kopissa alkaa olla vähän painetta niin pärisevät kyllä ihan kautta linjan. Millä ihmeellä tuota lähtisi taklaamaan, vai onko ainoa vaihtoehto ottaa patterit pois seinältä ja vaihtaa lämmitysmuotoa?

Auttaisiko esim diffuusorin rakentaminen pattereiden eteen...? Pakko muillakin tätä ongelmaa on olla, mutta en ole tällaiseen keskuteluun missään törmännyt. Ongelma toki on siinä mielessä marginaalinen että noin kovilla voimakkuuksilla harvoin tulee ainakaan pidempään kuunneltua, niin olen vain elänyt ongelman kanssa.
 
Laita pattereihin kohtiin mitkä resonoi pienet nökäreet elastista valkoista liimaa tms. Jos patterin pääliosassa ritilä, niin se varmaan siinä resonoi tai sitten kiinnityskohdat.
 
Tämä ketju varmaan lähimpänä meikäläisen ongelmaa, niin kysyn täällä.

Kun oikein kunnolla innostuu ja volat kasvaa, niin seinäpatterit alkaa päristä ärsyttävän voimakkaasti. Resonointi ei tule tietyillä taajuuksilla, vaan sitten kun kopissa alkaa olla vähän painetta niin pärisevät kyllä ihan kautta linjan. Millä ihmeellä tuota lähtisi taklaamaan, vai onko ainoa vaihtoehto ottaa patterit pois seinältä ja vaihtaa lämmitysmuotoa?

Auttaisiko esim diffuusorin rakentaminen pattereiden eteen...? Pakko muillakin tätä ongelmaa on olla, mutta en ole tällaiseen keskuteluun missään törmännyt. Ongelma toki on siinä mielessä marginaalinen että noin kovilla voimakkuuksilla harvoin tulee ainakaan pidempään kuunneltua, niin olen vain elänyt ongelman kanssa.
kannattaa kokeilla että laitat jotain sopivaa musaa soimaan jossa patterit tärisevät varmasti ja sitten kokeilet kädellä että auttaako esim käden pitäminen patteria vasten ? jos auttaa niin voisi kokeilla laittaa tulitikkurasian kokoisella armafleksin palasella laittaa "pänniin" ko kohtaa niin silloin patteri ei pärise kun se on "pännissä" :)

itselläni oli joskus nuoruusvuosina sellainen ongelma kun kesällä tykkäsi popitella niin parvekkeen kaiteen aaltopelti rupesi pärisemään kun löysi siniaaltoa 58hz kohdilla ja kun asunnossa sisällä oli sopivan kovalla volyymi :D ei auttanut kun pitää ovi kiinni :D
 
Sanokaas hyvät ihmiset mitä minun kannattaisi tehdä. Minulla on rikkinäinen Velodynen 10" subbari josta vahvistin on hajonnut. Yritin korjauttaa sen, mutta yritys meni pieleen, savut karkasivat lopullisesti. En muista tarkkaa mallia mutta aikansa järeä n. 600 wrms pikkujättiläinen ja elementti on täysin kunnossa. Olen nyt katsellut korvaavaa vahvistinta ja sellaisen saisi about 300 eurolla. Aktiivisubbariin tarkoitettu 500 wattinen plate. Pitäisi muutamasta mallista mittailla mikä parhaiten sopisi vanhan tilalle. Toinen vaihtoehto olisi ostaa erillinen monovahvistin ajaa sillä subia. Näitä on vain todella huonosti tarjolla tuossa hintaluokassa.

Nyt aloin miettimään käytetyn kokonaisen aktiivin ostamista. 300 eurolla saisi vaikka vuoden vanhan Elacin. Antautuukohan sellaisen vahvistin ennemmin kuin vaikka monacor sam-500D?
Subi tulisi kohtalaisen kevyeen musiikkikäyttöön, mutta arvostan kyllä voimakkaita pörinöitä tarvittaessa. Tuo Velodyne sai seinät lepattamaan sopivasti toimiessaan.

Ehkä mieluiten ostaisin erillisen 500w vahvistimen, tietääkö kukaan mitään mallia tuossa hintaluokassa? Pa-vahvistimen tuulettimen hurinaa en halua.

Edit 750 wrms olikin originaalin vahvarin tehot.
Tuosta irtois 800W sillattuna 8 ohmin kuormaan, eikä pidä ääntä.
 
Tuosta irtois 800W sillattuna 8 ohmin kuormaan, eikä pidä ääntä.

Tuo b-stock loppunut, paljonko se maksoi?
Olen nyt kytännyt toria hakuvahdin kera, aika heikosti tarjontaa. Tuon hintainen voisi mennä uutenakin.
 
Tuo b-stock loppunut, paljonko se maksoi?
Olen nyt kytännyt toria hakuvahdin kera, aika heikosti tarjontaa. Tuon hintainen voisi mennä uutenakin.
uutenakin maksaa vain 189e... tosin noille lienee kysyntää kun saatavuudessa lukee että saatavilla usean kuukauden päästä vasta :D

samanhintainen ja abaut samantehoinenkin olisi myös thomannilla.. tuosta vain pitänee modata nuo tuulettimet hiljaisemmiksi tms (vaihtaa esim noctuat tilalle tms)
 
uutenakin maksaa vain 189e... tosin noille lienee kysyntää kun saatavuudessa lukee että saatavilla usean kuukauden päästä vasta :D

samanhintainen ja abaut samantehoinenkin olisi myös thomannilla.. tuosta vain pitänee modata nuo tuulettimet hiljaisemmiksi tms (vaihtaa esim noctuat tilalle tms)
Jotain 170€ oli muistaakseni tuo b-stock.

Tuohon 100-200€ haarukkaan löytyy ihan päteviä päätevahvistimia ja siihen kylkeen kannattaa ostaa edullinen dsp huonekorjausta varten esim Osd Idsp Subwoofer Eq And Room Tuning Kit, Iphone Android App Control, 2v UA_04XZY551 - $33.40
 
Nyt se A800 tuli ja ehdin vähän testailemaan vanhalla autosubilla. Tuota velodyneä en ole vielä ehtinyt fiksata käyttökuntoon, eli liimaamaan levyä puuttuvan vahvistimen tilalle.

Ensireaktio paketin avaamisen jälkeen oli kauhistus. Näin kevyt ja pieni! Voiko tästä irrota muuta kuin säröä? Riensin lukemaan testejä hankinnastani tässä vaiheessa, ja ne olivat erittäin hyviä.
Noh, testaamaan. Yllättävän paljon lähtee tehoa yhteen kanavaankin. Täysin riittävästi minun käyttööni. Sillattuna tuo ei jaksa kuin 8 ohmia, joten en sitä edes testannut. Ja hommasin tämän tarkoituksella kaksikanavaiseen käyttöön, kesällä laitan tuon autosubin lasiterassille murisemaan.

Kaiken kaikkiaan hyvä ostos, tuo pieni koko mahdollistaa asennuksen nätisti toisen vahvarin päälle. Ei kohinoita, ei poksumisia käynnistettäessä. Suosittelen pienikokoisten subien ajamiseen!
 
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia hyvistä subwoofereista.

Nyt kun asia tuli ajankohtaiseksi heitänkin kysymyksen, onko tämä Klipsch R-120SW OK / järkevin hankinta tuossa 150-300€ hintaluokassa?

Muu laitteisto mihin tuo tulisi on:
Denon AVR-X500 + 5.0 Yamaha NS-50F & Yamaha NS-C150 keskikaiutin (Takakajarit vaihdettu Dali 310)
+
LG 50" 3840 x 2160 60Hz TV
Teoriassa joskus satunnainen MP3/muu musiikki kuuntelu optisen piuhan kautta koneesta viritinvahvistimelle (yleensä käytössä tosin Sennheiser HD 599SE )

Toki tiedostan että halpa hinta ei korreloi hyvän laadun kanssa mutta jos kenelläkään on kokemuksia tästä tai suosituksia halvemman tai max saman hinnan olevasta subbarista...
 
Viimeksi muokattu:
Otaksun että mainospuhe pitää paikkansa "Huippuluokan subwooferi Klipschiltä" ja parempaa ei tuohon rahaan tai edes hieman suurempaan ole tarjolla joten ostetaan pois ja luotetaan siihen että kestää ainakin sen 10+ seuraavaa vuotta jolloin hinnaksi tulee sen alle 30€/vuosi mikä on ihan OK hinta kuuntelu elämyksestä.

Arvosteluissa tuo on saanut yleensä ainoana miinuksena hieman ison koon sekä painon mikä ei nyt niin järkyttävän suuri miinus ole, toki tietysti tuo rapia 14kg voisi ärsyttää jos sitä jatkuvasti siirtelisi mutta tuskin tarpeen...

"

The Klipsch R-120SW subwoofer has several advantages in its price range:​

-clear, distortion-free bass tones

-creates a real cinematic experience

-perfect for listening to music as well

-beautiful workmanship

-scratches and fingerprint resistant

The only drawbacks are the relatively large mass and the fact that sounds below 29 Hz are a little difficult to hear.​

Summary

Overall, the Klipsch subwoofer is a very attractive, high-performance, fair accessory for home theatres. Basses are full, realistic and controlled, so they don’t spoil the other frequencies. Absolutely worth the price. If it were to be evaluated, we would give it a score of 4.9 points on a scale of 1-5.
"
Kiitos siis massiivisesta hiljaisuudesta, luen sen tarkoittavan yhteneväistä suurta hyväksyntää ostokselle.
 
Viimeksi muokattu:
Otaksun että mainospuhe pitää paikkansa "Huippuluokan subwooferi Klipschiltä" ja parempaa ei tuohon rahaan tai edes hieman suurempaan ole tarjolla joten ostetaan pois ja luotetaan siihen että kestää ainakin sen 10+ seuraavaa vuotta jolloin hinnaksi tulee sen alle 30€/vuosi mikä on ihan OK hinta kuuntelu elämyksestä.

Arvosteluissa tuo on saanut yleensä ainoana miinuksena hieman ison koon sekä painon mikä ei nyt niin järkyttävän suuri miinus ole, toki tietysti tuo rapia 14kg voisi ärsyttää jos sitä jatkuvasti siirtelisi mutta tuskin tarpeen...

"

The Klipsch R-120SW subwoofer has several advantages in its price range:​

-clear, distortion-free bass tones

-creates a real cinematic experience

-perfect for listening to music as well

-beautiful workmanship

-scratches and fingerprint resistant

The only drawbacks are the relatively large mass and the fact that sounds below 29 Hz are a little difficult to hear.​

Summary

Overall, the Klipsch subwoofer is a very attractive, high-performance, fair accessory for home theatres. Basses are full, realistic and controlled, so they don’t spoil the other frequencies. Absolutely worth the price. If it were to be evaluated, we would give it a score of 4.9 points on a scale of 1-5.
"
Kiitos siis massiivisesta hiljaisuudesta, luen sen tarkoittavan yhteneväistä suurta hyväksyntää ostokselle.

Pitäisi olla ihan hyvä laite tuon, ja subwooferissa tuo koko ja massa tulee väkisinkin laadun mukana. Pienestä ja kevyestä vaikeampi saada laadukasta ja alas menevää bassoa ulos.
 
Nyt se A800 tuli ja ehdin vähän testailemaan vanhalla autosubilla. Tuota velodyneä en ole vielä ehtinyt fiksata käyttökuntoon, eli liimaamaan levyä puuttuvan vahvistimen tilalle.

Ensireaktio paketin avaamisen jälkeen oli kauhistus. Näin kevyt ja pieni! Voiko tästä irrota muuta kuin säröä? Riensin lukemaan testejä hankinnastani tässä vaiheessa, ja ne olivat erittäin hyviä.
Noh, testaamaan. Yllättävän paljon lähtee tehoa yhteen kanavaankin. Täysin riittävästi minun käyttööni. Sillattuna tuo ei jaksa kuin 8 ohmia, joten en sitä edes testannut. Ja hommasin tämän tarkoituksella kaksikanavaiseen käyttöön, kesällä laitan tuon autosubin lasiterassille murisemaan.

Kaiken kaikkiaan hyvä ostos, tuo pieni koko mahdollistaa asennuksen nätisti toisen vahvarin päälle. Ei kohinoita, ei poksumisia käynnistettäessä. Suosittelen pienikokoisten subien ajamiseen!
Sillattuna se vaan yhdistää ne kanavat, jolloin maksimi output voltit tuplaantuu. Se subbari soi yhtä kovaa 50 % volilla sillatusta vahvarista, kun 100 % volilla yhdestä kanavasta ja vahvistimelle tuo on sama asia.

Esim toi vahvari pystyy puskemaan yhteen kanavaan
10 ampeeria 40 voltin jännitteellä = 4 ohmin kuormaan 400 W
8 ohmin kuormaan = 5,2 ampeeria 42 voltin jännitteellä = 220 W
Eli maksimissaan tuolta tulee ulos noin 42 volttia ja maksimissaan virtaa kulkee 10 A, ilman että sulakkeet kärähtää

Sillattuna se pystyy puskemaan edelleen sen 10 ampeeria, mutta max 80 voltin jännitteellä = 8 ohmin kuormaan 800 W
4 ohmiin kuormaan ampeerit on se rajottava tekijä, eikä voltit, joten ulos tulee 10 A ja 40 V = 400 W. Jotta se vahvistin vois tuottaa ton 80 voltin jännitteen 4 ohmin kuormaan, sen tarvii vetää 20 ampeeria virtaa sinne, mikä todennäkösesti kytkee turvapiirit päälle ja sammuttaa laitteen.

Signaalin klippauksen todennäköisyys on kuitenki pienempi sillattuna, koska kyllä se varmaan ihan mukisematta puskis satunnaisesti sinne 50 V 12,5 A jos tarve vaatii. Siltaamattomana se tuottais ~40V klipatun signaalin subille.

tldr. siltaamattomana se vahvari tuottaa max 10 A ja max 40 V ja sillattuna max 10 A ja max 80 V. Täällä voi mennä pyörittelemään millasia lukuja noi maksimiarvot tuottaa eri ohmisille subeille: Watts/Volts/Amps/Ohms Calculator
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 824
Viestejä
4 629 100
Jäsenet
76 114
Uusin jäsen
Aamunkoitto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom