Vanha Antimode lisäsi muistaakseni viivettä 90cm matkan verran.
Jos näin on niin tämä on hyvä tietää! Tuo lienee sit korjaantuu ihan sillä että lyön vahvarilta vähän lisää etäisyyttä subbarin todelliseen sijaintiin nähden. Kyseessä antimode C.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vanha Antimode lisäsi muistaakseni viivettä 90cm matkan verran.
Jokainen nykyaikainen AV-vahvari osaa mitata sen viiveen oikein, joten ei tarvitse tuota 90cm lisätä kun tekee automaattimittauksen. Subbarin etäisyyden mittaaminen mittanauhalla on muutenkin arpapeliä kun sitä viivettä on jo ilman ylimääräisiä prosessointeja melko reippaasti.
Ei muuten tasan tarkkaan osaa. Jos oikeasti olet mitannut taajuusvasteen noiden automaattisten säätöjen jälkeen, niin on päivän selvää että usein menee etäisyydet (eli viivesäätö) metrikaupalla ohi. Joissain ideaalioloissa kalliimman pään AV-vahvistimet osaavat sen säädön tehdä, mutta on enemmän sääntö kuin poikkeus että hiottavaa jää paljon.
En ole itse kertaakaan saanut YPAO:lla viivettä oikein. Joka kerta on pitänyt mittamikin ja REW:n avulla säätää jakotaajuuden alue kuntoon. En tiedä millä laitteistolla itse olet hommaa tehnyt, mutta sanomasi ei todellakaan päde.
Kyllä, jos puhutaan kaiutin toistoketjusta ja Antimode on luonnollisesti osa tätä, koska se preouttiin turkataan (etenkin kun laite on kiinni ja päällä ennen suoritetavaa kalibrointia). Niin näinhän se menee...Jokainen nykyaikainen AV-vahvari osaa mitata sen viiveen oikein, joten ei tarvitse tuota 90cm lisätä kun tekee automaattimittauksen. Subbarin etäisyyden mittaaminen mittanauhalla on muutenkin arpapeliä kun sitä viivettä on jo ilman ylimääräisiä prosessointeja melko reippaasti.
Joo ei ole. Tai no itsellä oli subbarilla vahvarin mukaa etäisyyttä 8m .. se on oikeasti alle 3m päässä. (MiniDSP + LT filtterit voi tehdä "vähän" tepposia)Vahvarin automaattimittaus siis hoitaa kajareiden keskinäiset viiveet kuntoon. Audio-video-synkka onkin sitten eri juttu. Kirjoitin vaan tuosta ihan sillä ettei mitata mittanauhalla etäisyyksiä koska ne ei varsinkaan subwooferin kohdalla ole sinne päinkään.
Kerrohan sitten kokemuksia. Minulle on kaksi tuollaista tulossa, ajattelin laittaa piuhoilla ainakin aluksi.Sain siis tuon Klipsch 112SW:n juuri paikoilleen, siis siten että se on piuhan päässä.
Kerrohan sitten kokemuksia. Minulle on kaksi tuollaista tulossa, ajattelin laittaa piuhoilla ainakin aluksi.
Ja mistä löytyisi äänentoiston alkeet aloittelijalle tai jotain vastaavaa lukemista?
Ja mistä löytyisi äänentoiston alkeet aloittelijalle tai jotain vastaavaa lukemista?
Luultavasti viive on bypass napista riippumaton (jos se toimii softatasolla).Hei @Pertti Kosunen , mies muuten: tuoko antimode tuota viivettä saman "noin 90cm" jos se on bypass modessa? Jos se siinä moodissa on about viiveetön niin sitä voisi olla kiva testata että miten huomaa ihan käytännön eron bypassina ja toiminnassa.
Voisi olla ihan hyvää luettavaa. Mutta löytyykö oppaita kotiteatterin säätämiseen ihan netistä. Englanniksi tai suomeksi?
Löytyy kyllä. Itselläni ollut 12" -tuumainen musiikille suunnattuna. En ole koskaan kuullut parempisointista subwooferia (kiitos servo -tekniikalle) Tuolla on nykyään saatavilla 18" -tuumainenkin.. Ottaisin sen 100000x ennemmin kuin yhdenkään SVS:n tai Arendalin tuotteen. Velodynen DD18+ panee tuollekin kampoihin mutta hinta on sitten ~5000e luokkaa.Onkos kenelläkää kokemuksia Rythmikaudion subbareista? Vaikuttavat aika asiallisilta laitteilta... Rythmik Audio • Direct Servo subwoofer products
Tilasitko Suoraan heidän nettikaupasta ? Suomeen ei taida olla maahantuontia. Rythmik Audio • 18" servo subwoofer FV18 Tätä ite kattelin, vaikuttaisi sopivalta kompromissilta musiikille ja leffoille.Löytyy kyllä. Itselläni ollut 12" -tuumainen musiikille suunnattuna. En ole koskaan kuullut parempisointista subwooferia (kiitos servo -tekniikalle) Tuolla on nykyään saatavilla 18" -tuumainenkin.. Ottaisin sen 100000x ennemmin kuin yhdenkään SVS:n tai Arendalin tuotteen. Velodynen DD18+ panee tuollekin kampoihin mutta hinta on sitten ~5000e luokkaa.
Mä voin privassa ohjeistaa. Pari muutakin jeppeä on tilauttanut tuolla periaatteella elementtejä jenkeistä. Suomessa kun on pikkaisen aneeminen valikoima esim 18" -elementtien suhteen.Oiskohan tuolta tilaaminen kuinka vaikea operaatio(lähettävätkö edes tänne, miten tullimaksut jne..)
Lähettävät kyllä, mutta tuollainen mainittu laivarahti-palvelu voi tulla halvemmaksi kuin Rythmik Audion lentorahti. Voit testata tilausta sen verran eteenpäin, että kuljetuksen hinta selviää, tuon kokonaissumman päälle tulee 24% arvonlisäveroa. Verojen maksu on melko helppoa Tullin nettituonti lomakkeen kautta, kun paketti rantautuu Suomeen ja saat saapumisilmoituksen.Oiskohan tuolta tilaaminen kuinka vaikea operaatio(lähettävätkö edes tänne, miten tullimaksut jne..)
Tuo on ok. Ja kyllä sen verta tuohon kannattaa panostaa että kuulet kaikki leffassa olevat äänet, eli subwooferin olisi hyvä pystyä toistamaan sinne 20hz saakka mitä noi mainitsemasi halpikset eivät välttämättä pysty tekemään.Ketjua selaten ilmeisesti SVS PB-1000 on ihan ok? Omaan käyttöön varmaan halvempi/tehottomampikin menisi.
Subbarin takaa säädät sen volumen. Mahd. pieni hienosäätö on virivahvarista ok.Hei tuli kysymys mieleen ja tämä kun on ainut foorumin subbarilanka niin kysäisenpä täällä.
Onko näillä kahdella eroa subbarin äänentasoa ajatellen: väännän subbarin takaa lisää/ vähemmän jerkkua subbarille. Vai: säädän vahvarin ääniasetuksista lisää/vähemmän desibelejä subbarille?
Tätä mietin lähinnä siksi koska tuli mieleen ajatus siitä onko jompi kumpi vaihtoehto ns "lineaarisempi" tapa säätää ääntä. Eli esimerkiksi vahvarin kautta dB säätäessä subbari käyttäytyisi ns tasaisemmin kuunnellessa hiljaa tai kovaa? Vai kasvaako äänenvoimakkuus kummallakin tavalla identtisesti?
Toivottavasti selitys avasi sen mitä tässä haen takaa. Hmm, vielä yhdellä tavalla yritän. Jos subbari on esim puolessa välissä ja vahvarista lisää ylipäätään volumea niin korostuuko subbarin ääni suhteessa enemmän kuin tilanteessa jossa subbari on väännetty hiljemmalle ja lisätty vahvarin säädöistä siihen desibelejä? Onko tuolla merkitystä eri äänenvoimakkuuksilla?
Periaatteessa itsekin olen tehnyt vastaavalla tavalla.. Antanut eka Audysseyn hoitaa equtukset ja korjaukset, tämän jälkeen itse ruuvannu vaiheen kohdalleen ja that's it. Tykkään että basso on hieman kuumalla (~1-2dB ei siis aivan vaakasuora vaste) 180-asteen vaiheenkääntö on siis sinulla lähempänä oikeaa kun 0-astetta. Jätä siihen ja nauti.Hei @latexii , tällainen tuli mieleen kun siirsin subin parempaan paikkaan. Tein antimodella "pyyhkäisyt" ja olin suht tyytyväinen sen tekemiin muutoksiin. Sen jälkeen huomasin että vaiehe oli 0 asteessa ja käänsin sen 180 asteeseen jolloin basso lisääntyi. Eli kysymyksenä, onko kalibrointivaiheessa väliä kummassa asennossa vaihe on sillä muista kaiuttimistahan ei tuolloin kalibroinnin yhteydessä kuulu mitään?
Ei ole väliä vaiheella kalibroitaessa ja itse perustelitkin juuri miksi.Hei @latexii , tällainen tuli mieleen kun siirsin subin parempaan paikkaan. Tein antimodella "pyyhkäisyt" ja olin suht tyytyväinen sen tekemiin muutoksiin. Sen jälkeen huomasin että vaiehe oli 0 asteessa ja käänsin sen 180 asteeseen jolloin basso lisääntyi. Eli kysymyksenä, onko kalibrointivaiheessa väliä kummassa asennossa vaihe on sillä muista kaiuttimistahan ei tuolloin kalibroinnin yhteydessä kuulu mitään?
Kannattaa pitää nollassa, kalibroinnin jälkeen erikseen sovitus pääkaiuttimiin viiveen kanssa tai jos ei ole viivettä niin vaiheella. Viive/vaihe kuuntelupaikalta mittaamalla jakotaajuuden kohdalta siniaallolla missä kohtaa soi lujimpaa eli subi ja pääkaittimet ovat samassa vaiheessa.Eli kysymyksenä, onko kalibrointivaiheessa väliä kummassa asennossa vaihe on sillä muista kaiuttimistahan ei tuolloin kalibroinnin yhteydessä kuulu mitään?
Periaatteessa itsekin olen tehnyt vastaavalla tavalla.. Antanut eka Audysseyn hoitaa equtukset ja korjaukset, tämän jälkeen itse ruuvannu vaiheen kohdalleen ja that's it. Tykkään että basso on hieman kuumalla (~1-2dB ei siis aivan vaakasuora vaste) 180-asteen vaiheenkääntö on siis sinulla lähempänä oikeaa kun 0-astetta. Jätä siihen ja nauti.
Tuohan sinun kannattaa siis testata että toistat jakotaajuudella toimivaa signaalia (60hz, 80hz, minkä oletkaan määrittänyt) ja sillä testaat tuon 180 vs 0 -vaiheen voimakkuuden. (ellet näin ole jo toiminutkin)
Ei ole väliä vaiheella kalibroitaessa ja itse perustelitkin juuri miksi.
Kannattaa pitää nollassa, kalibroinnin jälkeen erikseen sovitus pääkaiuttimiin viiveen kanssa tai jos ei ole viivettä niin vaiheella. Viive/vaihe kuuntelupaikalta mittaamalla jakotaajuuden kohdalta siniaallolla missä kohtaa soi lujimpaa eli subi ja pääkaittimet ovat samassa vaiheessa.
anti-modehan säätää kalibrointisweepin voimakkuuden itselleen sopivaksi automaattisesti hetken kuluttua kalibroinnin alkamisesta. Eli hillittömän kovaa kalibrointisignaalia sieltä ei pitäisikään tulla (paitsi aivan aluksi, koska adaptoituminen vie sekunnin pari). Eli eipä oikeastaan ole väliä missä asennossa potikka on (kunhan antimode saa tarpeeksi signaalijännitettä)Hienoa, en siis joudu heti tänään tekemään uusiksi. Vielä muuten sellainen kysymys, onko muuten miten paljon väliä millä volumella tuon antimoden kanssa tekee säädöt? Nyt vahvarissa oli sellainen ~30% gainia, ehkä vähän alle.
Itseasiassa aiemmin olinkin jo kokeillut tuollaisen videon avulla kumpi vaihe toimii paremmin, nyt kun subbarin paikkaa vaihtoi niin sama vaihe edelleen rokkaa. Sen kuuuli selvästi jo ihan musiikissakin.
Kommentoidaampas tätä keissiä sen verran, että otin yhteyttä myyjäliikkeeseen sekä Yamahaan ja Yamahan huollosta tuli mailia, että vikakuvauksen perusteella Mute piiri on sökö ja signal moduuli täytyy vaihtaa. Tänään lähti paketti Miro OY:lle, katsotaan miten käy
Seuraavat toimenpiteet tuli tehtyä ennen yhteydenottoa huoltoon:
- Toinen RCA-kaapeli, vedetty huoneen poikki ettei häiriö tule muista lähteistä
- Irroteltu yksi kerrallaan kaapeleita ja testailtu vieläkö kuuluu ylimääräisiä ääniä kun painelee mutea/vaihtaa sourcea.
- Toinen ulos menevä hdmi-kaapeli
- Käännettyä sekä vahvistimesta että subista virtapistoketta toisin päin
- Testattu eri hdmi-tuloja että kuuluuko ääni myös esim. PC:n kautta
- Kokeiltu telkkarista eri hdmi-kanavaa
- Kokeiltu pitää telkkari sammuksissa
- Käyty vahvistimen ECO yms. asetuksia
- Otettu subin Auto-off pois päältä
- Tehdasasetuksien palautus
Mulla levisi 4v vanhan PB13 Ultran vahvistin ja SVS lähettää uuden tilalle ja saan pitää vanhan (STA-1000D). Mikähän tuon arvo/myyntihinta voisi olla korjautettuna? Viasta ei toki tietoa ja itse en osaa sille mitään tehdä, lähinnä että kannattaako tuota alkaa korjauttaa ja millä summalla..?
Edit:
Tietysti olisi hyvä olla ehjä varalla jos hajoaa joskus toiseen kertaan, täytyy kysellä jostain elektroniikkakorjaamosta. Hienoa asiakaspalvelua kyllä SVS: ltä
Mulla meni kans pb13 vahvistin. Taitaa olla vuoden tai kaksi vanhempi. Eli 750w malli. Vahvistinta on kaveri yrittänyt korjata vaihtamalla mustuneita komponentteja mutta ei ole osunut se lotto kohdalle.
Paljonko maksoi uusi vahvistin ja mistä tilasit?
Siis sullako meni uudempi ”digi” 1000w rikki? En olisi uskonut.
Joo, uudempi 1000W. SVS lähetti uuden tilalle, eivät kyselleet edes kuittia.. ei siis centtiäkään tullut kulua itselle tästä
Fexed:n toimitus on tänään tai huomenna
vaikea sanoa, itse en osaa näille tehdä mitään. Pitää käydä näyttämässä sitä elektroniikkakorjaamossa.
päälisin puolin kun sitä katselin niin kaikki piirilevyn komponentit näyttää virheettömiltä eikä esim. mitään hajua ole
Luulisin että se vahvistin sopii omaan koteloon suoraan. Jos korjautat sen niin voin ostaa sitten...
Tässä uusi ja rikkinäinen samassa kuvassaPidetään mielessä. luultavasti välipäivinä ehdin käydä kysymässä kustannusarvion