Subwooferin hankinta?

Juu, 90cm lisää Antimoden osalta. Yleensä yhteensovitus toimii parhaiten hivenen yli teoreettisen etäisyyden eli subi etuajassa, mittari kuuntelupaikalla jakotaajuuden siniaaltoa soittamalla saa huippukohdan selville. Tuo huippu ei ole jyrkkä joten kuuntelemalla voi vielä hienosäätää musiikin kanssa parhaaseen kohtaan.
 
Jokainen nykyaikainen AV-vahvari osaa mitata sen viiveen oikein, joten ei tarvitse tuota 90cm lisätä kun tekee automaattimittauksen. Subbarin etäisyyden mittaaminen mittanauhalla on muutenkin arpapeliä kun sitä viivettä on jo ilman ylimääräisiä prosessointeja melko reippaasti.
 
Jokainen nykyaikainen AV-vahvari osaa mitata sen viiveen oikein, joten ei tarvitse tuota 90cm lisätä kun tekee automaattimittauksen. Subbarin etäisyyden mittaaminen mittanauhalla on muutenkin arpapeliä kun sitä viivettä on jo ilman ylimääräisiä prosessointeja melko reippaasti.

Ei muuten tasan tarkkaan osaa. Jos oikeasti olet mitannut taajuusvasteen noiden automaattisten säätöjen jälkeen, niin on päivän selvää että usein menee etäisyydet (eli viivesäätö) metrikaupalla ohi. Joissain ideaalioloissa kalliimman pään AV-vahvistimet osaavat sen säädön tehdä, mutta on enemmän sääntö kuin poikkeus että hiottavaa jää paljon.

En ole itse kertaakaan saanut YPAO:lla viivettä oikein. Joka kerta on pitänyt mittamikin ja REW:n avulla säätää jakotaajuuden alue kuntoon. En tiedä millä laitteistolla itse olet hommaa tehnyt, mutta sanomasi ei todellakaan päde.
 
No vaihe voi olla 50% todennäköisyydellä viturallaan, mut viive ei. Ainakin Audysseyn kanssa jos ei homma toimi automaattikalibroinnin jälkeen niin subbarin vaiheen kääntö korjaa tilanteen. YPAOsta ei kokemusta, olen jäänyt käsitykseen että surkeimmatkin automaattikalibroinnit osaa viiveen mittauksen vaikka kaikki muu menisikin päin persettä.
 
Ei muuten tasan tarkkaan osaa. Jos oikeasti olet mitannut taajuusvasteen noiden automaattisten säätöjen jälkeen, niin on päivän selvää että usein menee etäisyydet (eli viivesäätö) metrikaupalla ohi. Joissain ideaalioloissa kalliimman pään AV-vahvistimet osaavat sen säädön tehdä, mutta on enemmän sääntö kuin poikkeus että hiottavaa jää paljon.

En ole itse kertaakaan saanut YPAO:lla viivettä oikein. Joka kerta on pitänyt mittamikin ja REW:n avulla säätää jakotaajuuden alue kuntoon. En tiedä millä laitteistolla itse olet hommaa tehnyt, mutta sanomasi ei todellakaan päde.

Itse en viiveisiin ole ottanut muuta kantaa kuin audio delayn säätämisen sitten leffatellessa. Audysseyn mittauksien jälkeen olen hienosäätänyt subwooferin vaiheen kondikseen vielä erikseen ja tämä on tapahtunut nimenomaan siitä istumapaikalta missä itse istun, pääasiassa.

Tokihan tuossa voinee tuottaa hankaluuksia jos YPAOLLA / Audysseyllä otetaan mittaukset useasta kohtaa ja mittauspisteiden väli (jos erittäin iso kuuntelutila) niin saattaa vaihdella metrikaupalla ja sitten säädetään jakotaajuuden alue kuntoon vaan yhdeltä kohdalta(?). Ainahan usean pisteen mittaus on käsittääkseni jollaintapaa kompromissi. Itse olen käynyt mikillä lävitse kaikki (kolme) mitattua kuuntelupistettä että jakotaajuuden dB lukemat säilyvät liki identtisinä.. Onneksi on lyhyet etäisyydet.


Jokainen nykyaikainen AV-vahvari osaa mitata sen viiveen oikein, joten ei tarvitse tuota 90cm lisätä kun tekee automaattimittauksen. Subbarin etäisyyden mittaaminen mittanauhalla on muutenkin arpapeliä kun sitä viivettä on jo ilman ylimääräisiä prosessointeja melko reippaasti.
Kyllä, jos puhutaan kaiutin toistoketjusta ja Antimode on luonnollisesti osa tätä, koska se preouttiin turkataan (etenkin kun laite on kiinni ja päällä ennen suoritetavaa kalibrointia). Niin näinhän se menee...

Siinä vaiheessa kun soppaan sekoitetaan videoprosessoria, htpc:tä, hdmi splitteriä, kytkintä jne. niin eipä (ainakaan allekirjoittaneella) ole videokuva ja ääni synkassa, on meinaa ihan himppasen kuvaa hidastuttavaa prosessointia ilmaantunut toistoketjuun mitä vahvarin korjaimet eivät näe . Itse täten olen joutunut aina näiden mittausten jälkeen hienosäätämään vahvistimen audio delayta

mutta joo sori, menee jo liikaa offtopicin puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Vahvarin automaattimittaus siis hoitaa kajareiden keskinäiset viiveet kuntoon. Audio-video-synkka onkin sitten eri juttu. Kirjoitin vaan tuosta ihan sillä ettei mitata mittanauhalla etäisyyksiä koska ne ei varsinkaan subwooferin kohdalla ole sinne päinkään.
 
Vahvarin automaattimittaus siis hoitaa kajareiden keskinäiset viiveet kuntoon. Audio-video-synkka onkin sitten eri juttu. Kirjoitin vaan tuosta ihan sillä ettei mitata mittanauhalla etäisyyksiä koska ne ei varsinkaan subwooferin kohdalla ole sinne päinkään.
Joo ei ole. Tai no itsellä oli subbarilla vahvarin mukaa etäisyyttä 8m .. se on oikeasti alle 3m päässä. (MiniDSP + LT filtterit voi tehdä "vähän" tepposia)
 
Vanhemmissa AV-vahvistimissa viiveellä voi olla lyhyt maksimietäisyys.

Yamahan YPAO:n automaattinen viiveen säätö taisi tulla vasta äskettäin mukaan, vai löytyikö jopa edelleen vain ylemmän pään malleissa?
 
Tosiaan itsellä pitää mennä manuaalisesti tuo etäisyyden sätö sillä kun sain tuon vahvarin niin eipä siinä tullut mittamikkiä mukana. Edellinen omistaja ei ilmeisesti juuri tiennyt mikä se oli ja varmaan jossain vaiheessa hukkunut.

Hei @Pertti Kosunen , mies muuten: tuoko antimode tuota viivettä saman "noin 90cm" jos se on bypass modessa? Jos se siinä moodissa on about viiveetön niin sitä voisi olla kiva testata että miten huomaa ihan käytännön eron bypassina ja toiminnassa.

Jos sama viive ilmenee molemmissa moodeissa niin tuolloin aika turha korvakuulostella :D
 
No nyt on tietäjille kysyttävää! Sain siis tuon Klipsch 112SW:n juuri paikoilleen, siis siten että se on piuhan päässä. 95-97Hz alueella kuuluu metallinen varsin tasainen surina enkä saa kunnolla paikallistettua sen sijaintia. Voiko subbari itsessään tehdä tuon vai resonoiko jokin kämpän tavara tms tuohon taajuuskaistaleeseen? Ainakin subbari on itsessään iskemättömän näköinen ja laatikkokin oli kunnossa.

Apua saakeli, en halua tulla hulluksi! :D

EDIT: Syyllinen löytyi! Akustisen kitaran E-kieli resonoi tuolla alueella, pitää kiikuttaa se pirulainen johonkin muuhun paikkaan pilaamasta kuuntelunautintoa :D
 
Viimeksi muokattu:
Kerrohan sitten kokemuksia. Minulle on kaksi tuollaista tulossa, ajattelin laittaa piuhoilla ainakin aluksi.

Aa, sulle taitaa tulla siis 12SWI:tä pari kappaletta ilmeisesti? Sain tuon äsken kiinni ja pakko todeta että omaan käyttöön varmasti kerrostaloon aivan överi laite. Mutta reserviä riittää ja se on erityisen hyvä asia se. Vertailukohtana on vain tuollainen Jamon 8" subi joka pääsee nyt jatkojalostukseen kaverille, tiedä vaikka menis veneeseen. :D Mutta siis, kylläpä ilmavasti ja erottelevasti toistaa vaikka en ole muuta kuin piuhat laitoin kiinni ja ensimmäiseen paikkaan mihin sen nyt sain laitettua.

Vaikuttaa että tuossa ei teho lopu kesken ja vielä kun varmaan loppuviikosta saan antimoden niin saa vielä paremman toiston kuuntelupaikkaan nähden. Ei niin mitään valittamista, näkisin että menee niin leffa- kuin musakäytössäkin ainakin omaan korvaan ihan kiitettävästi. Sit kun antimode saapuu niin sit pitää vielä katsoa kuntoon (tai sen mitä itse osaan) kaikki ihan alusta lähtien. Olen vain niin noviisi etten oikein ymmärrä näiden päälle vielä mutta ei ainakaan subista jää kiinni jos äänentoisto sakkaa. Ja se on varma se. :D

Tosiaan tämä pika-arvio perustuu noin 20min ihmettelyyn, ei viitsinyt vielä avata kunnolla sillä kerrostalossa on varmaan tyyppejä jotka haluavat myös nukkua. Huomenna sit päiväseltään vähän lisää kummastelua. Alkutuntuma on se että ei menneet rahat hukkaan tässä kaupassa.
 
Täytyypä alkaa tutustumaan äänentoiston maailmaan. Vaarana tosin että tulee kalliiksi kun alkaa ymmärtää mitä kaikkea puuttuu.
Entinen kotiteatteri on Panan 5.1 sarja joka saa jatkaa elämäänsä makkarissa Panan plasman kaverina.
Joku tietävä voisi kertoa mitä kahden subbarin asennuksessa pitäisi ottaa huomioon? Vahvistin tulee olemaan Denon X1400H.
Ja mistä löytyisi äänentoiston alkeet aloittelijalle tai jotain vastaavaa lukemista?
 
Hei @Pertti Kosunen , mies muuten: tuoko antimode tuota viivettä saman "noin 90cm" jos se on bypass modessa? Jos se siinä moodissa on about viiveetön niin sitä voisi olla kiva testata että miten huomaa ihan käytännön eron bypassina ja toiminnassa.
Luultavasti viive on bypass napista riippumaton (jos se toimii softatasolla).
 
Onkos kenelläkää kokemuksia Rythmikaudion subbareista? Vaikuttavat aika asiallisilta laitteilta... Rythmik Audio • Direct Servo subwoofer products
Löytyy kyllä. Itselläni ollut 12" -tuumainen musiikille suunnattuna. En ole koskaan kuullut parempisointista subwooferia (kiitos servo -tekniikalle) Tuolla on nykyään saatavilla 18" -tuumainenkin.. Ottaisin sen 100000x ennemmin kuin yhdenkään SVS:n tai Arendalin tuotteen. Velodynen DD18+ panee tuollekin kampoihin mutta hinta on sitten ~5000e luokkaa.
 
Löytyy kyllä. Itselläni ollut 12" -tuumainen musiikille suunnattuna. En ole koskaan kuullut parempisointista subwooferia (kiitos servo -tekniikalle) Tuolla on nykyään saatavilla 18" -tuumainenkin.. Ottaisin sen 100000x ennemmin kuin yhdenkään SVS:n tai Arendalin tuotteen. Velodynen DD18+ panee tuollekin kampoihin mutta hinta on sitten ~5000e luokkaa.
Tilasitko Suoraan heidän nettikaupasta ? Suomeen ei taida olla maahantuontia. Rythmik Audio • 18" servo subwoofer FV18 Tätä ite kattelin, vaikuttaisi sopivalta kompromissilta musiikille ja leffoille.
 
Nuo subit ovat kyllä varmasti siellä huipulla jos äänen laatu on ratkaiseva tekijä, mikähän mahtaa olla syy ettei noita kukaan euroopassa myy? Luulisi tietäville ostajille menevän kaupaksi.
 
Ennen noita myytiin Euroopassa mm. Ranskassa (Audiophonics.fr .. vieläkin noita "jämiä" tuolta löytyy, vai kaivaakohan mulla jostain välimuistista..).

Typerää tosiaan etten ainakaan itse ole onnistunut bongaamaan noille ketään muuta jälleenmyyjää euroopan alueelta. Tosin ainahan noi jälleenmyyjätkin omansa ottaa ja voi olla että halvimmaksi tulisikin uittaa kontissa Rythmikit jenkeistä Suomeen (Esim. FinnUS hoitaa tälläistä bisnestä. Olen itse uittanut mm. 17" -aluvanteet autooni.. taisi tulla rahdille hintaa vajaa satanan +tullit ja alvit toki lisäksi. Laivassa kun tulee niin tilavuus määrittelee hinnan eikä paino kuten lehtorahdit). Aika kivoja aleja on välillä Rythmikin omillakin sivuilla.

Omani ostin käytettynä joskus aikoinaan, mistä lie alunperin hommattu. Kaverini osti tuolta Ranskasta 15" -tuumaisen.
 
Oiskohan tuolta tilaaminen kuinka vaikea operaatio(lähettävätkö edes tänne, miten tullimaksut jne..)
 
Oiskohan tuolta tilaaminen kuinka vaikea operaatio(lähettävätkö edes tänne, miten tullimaksut jne..)
Mä voin privassa ohjeistaa. Pari muutakin jeppeä on tilauttanut tuolla periaatteella elementtejä jenkeistä. Suomessa kun on pikkaisen aneeminen valikoima esim 18" -elementtien suhteen.
 
Oiskohan tuolta tilaaminen kuinka vaikea operaatio(lähettävätkö edes tänne, miten tullimaksut jne..)
Lähettävät kyllä, mutta tuollainen mainittu laivarahti-palvelu voi tulla halvemmaksi kuin Rythmik Audion lentorahti. Voit testata tilausta sen verran eteenpäin, että kuljetuksen hinta selviää, tuon kokonaissumman päälle tulee 24% arvonlisäveroa. Verojen maksu on melko helppoa Tullin nettituonti lomakkeen kautta, kun paketti rantautuu Suomeen ja saat saapumisilmoituksen.
 
Kerrostalo ja 2kpl Genelec G2 jotka kaipaisi subia. Alun perin ajattelin F1/F2 käytettynä, kun niitä aina välillä näkyy menevän.
Olisiko kuitenkin jotain varteenotettavia vaihtoehtoja? Ihan hirveää äänenpainetta en kaipaa, mutta vähän lisää elokuviin/musiikkiin. Sekä tuo läpiveto/liitännät kaiuttimille olisi hyvä olla.

Ketjua selaten ilmeisesti SVS PB-1000 on ihan ok? Omaan käyttöön varmaan halvempi/tehottomampikin menisi.
 
Ketjua selaten ilmeisesti SVS PB-1000 on ihan ok? Omaan käyttöön varmaan halvempi/tehottomampikin menisi.
Tuo on ok. Ja kyllä sen verta tuohon kannattaa panostaa että kuulet kaikki leffassa olevat äänet, eli subwooferin olisi hyvä pystyä toistamaan sinne 20hz saakka mitä noi mainitsemasi halpikset eivät välttämättä pysty tekemään.
 
Mulla levisi 4v vanhan PB13 Ultran vahvistin ja SVS lähettää uuden tilalle ja saan pitää vanhan (STA-1000D). Mikähän tuon arvo/myyntihinta voisi olla korjautettuna? Viasta ei toki tietoa ja itse en osaa sille mitään tehdä, lähinnä että kannattaako tuota alkaa korjauttaa ja millä summalla..?

Edit:
Tietysti olisi hyvä olla ehjä varalla jos hajoaa joskus toiseen kertaan, täytyy kysellä jostain elektroniikkakorjaamosta. Hienoa asiakaspalvelua kyllä SVS: ltä
 
Viimeksi muokattu:
Hei tuli kysymys mieleen ja tämä kun on ainut foorumin subbarilanka niin kysäisenpä täällä. :)

Onko näillä kahdella eroa subbarin äänentasoa ajatellen: väännän subbarin takaa lisää/ vähemmän jerkkua subbarille. Vai: säädän vahvarin ääniasetuksista lisää/vähemmän desibelejä subbarille?

Tätä mietin lähinnä siksi koska tuli mieleen ajatus siitä onko jompi kumpi vaihtoehto ns "lineaarisempi" tapa säätää ääntä. Eli esimerkiksi vahvarin kautta dB säätäessä subbari käyttäytyisi ns tasaisemmin kuunnellessa hiljaa tai kovaa? Vai kasvaako äänenvoimakkuus kummallakin tavalla identtisesti?

Toivottavasti selitys avasi sen mitä tässä haen takaa. Hmm, vielä yhdellä tavalla yritän. Jos subbari on esim puolessa välissä ja vahvarista lisää ylipäätään volumea niin korostuuko subbarin ääni suhteessa enemmän kuin tilanteessa jossa subbari on väännetty hiljemmalle ja lisätty vahvarin säädöistä siihen desibelejä? Onko tuolla merkitystä eri äänenvoimakkuuksilla? :)
 
Hei tuli kysymys mieleen ja tämä kun on ainut foorumin subbarilanka niin kysäisenpä täällä. :)

Onko näillä kahdella eroa subbarin äänentasoa ajatellen: väännän subbarin takaa lisää/ vähemmän jerkkua subbarille. Vai: säädän vahvarin ääniasetuksista lisää/vähemmän desibelejä subbarille?

Tätä mietin lähinnä siksi koska tuli mieleen ajatus siitä onko jompi kumpi vaihtoehto ns "lineaarisempi" tapa säätää ääntä. Eli esimerkiksi vahvarin kautta dB säätäessä subbari käyttäytyisi ns tasaisemmin kuunnellessa hiljaa tai kovaa? Vai kasvaako äänenvoimakkuus kummallakin tavalla identtisesti?

Toivottavasti selitys avasi sen mitä tässä haen takaa. Hmm, vielä yhdellä tavalla yritän. Jos subbari on esim puolessa välissä ja vahvarista lisää ylipäätään volumea niin korostuuko subbarin ääni suhteessa enemmän kuin tilanteessa jossa subbari on väännetty hiljemmalle ja lisätty vahvarin säädöistä siihen desibelejä? Onko tuolla merkitystä eri äänenvoimakkuuksilla? :)
Subbarin takaa säädät sen volumen. Mahd. pieni hienosäätö on virivahvarista ok.
 
Hei @latexii , tällainen tuli mieleen kun siirsin subin parempaan paikkaan. Tein antimodella "pyyhkäisyt" ja olin suht tyytyväinen sen tekemiin muutoksiin. Sen jälkeen huomasin että vaiehe oli 0 asteessa ja käänsin sen 180 asteeseen jolloin basso lisääntyi. Eli kysymyksenä, onko kalibrointivaiheessa väliä kummassa asennossa vaihe on sillä muista kaiuttimistahan ei tuolloin kalibroinnin yhteydessä kuulu mitään? :)
 
Hei @latexii , tällainen tuli mieleen kun siirsin subin parempaan paikkaan. Tein antimodella "pyyhkäisyt" ja olin suht tyytyväinen sen tekemiin muutoksiin. Sen jälkeen huomasin että vaiehe oli 0 asteessa ja käänsin sen 180 asteeseen jolloin basso lisääntyi. Eli kysymyksenä, onko kalibrointivaiheessa väliä kummassa asennossa vaihe on sillä muista kaiuttimistahan ei tuolloin kalibroinnin yhteydessä kuulu mitään? :)
Periaatteessa itsekin olen tehnyt vastaavalla tavalla.. Antanut eka Audysseyn hoitaa equtukset ja korjaukset, tämän jälkeen itse ruuvannu vaiheen kohdalleen ja that's it. Tykkään että basso on hieman kuumalla (~1-2dB ei siis aivan vaakasuora vaste) 180-asteen vaiheenkääntö on siis sinulla lähempänä oikeaa kun 0-astetta. Jätä siihen ja nauti.

Tuohan sinun kannattaa siis testata että toistat jakotaajuudella toimivaa signaalia (60hz, 80hz, minkä oletkaan määrittänyt) ja sillä testaat tuon 180 vs 0 -vaiheen voimakkuuden. (ellet näin ole jo toiminutkin)
 
Viimeksi muokattu:
Hei @latexii , tällainen tuli mieleen kun siirsin subin parempaan paikkaan. Tein antimodella "pyyhkäisyt" ja olin suht tyytyväinen sen tekemiin muutoksiin. Sen jälkeen huomasin että vaiehe oli 0 asteessa ja käänsin sen 180 asteeseen jolloin basso lisääntyi. Eli kysymyksenä, onko kalibrointivaiheessa väliä kummassa asennossa vaihe on sillä muista kaiuttimistahan ei tuolloin kalibroinnin yhteydessä kuulu mitään? :)
Ei ole väliä vaiheella kalibroitaessa ja itse perustelitkin juuri miksi.

Antimodella kalibroitaessa signaalia ohjaa laitteen sisäinen elektroniikka jolloin siihen kytketty mittamikki mittaa huoneen vasteen subbarin toistamalla taajuusalueella. Toisin sanoen kalibrointi tapahtuu irrallaan esi- tai av-vahvistimesta.

Antimoden kalibroinnin jälkeen voit korvaluulolla kuunnella kumpi vaihe kuulostaa paremmalta suhteessa pääkaiuttimiisi. Jos taas bassotaajuuksia pystytään säätämään esimerkiksi av-vahvistimella, suosittelisin sen tekemään sillä.
 
Eli kysymyksenä, onko kalibrointivaiheessa väliä kummassa asennossa vaihe on sillä muista kaiuttimistahan ei tuolloin kalibroinnin yhteydessä kuulu mitään? :)
Kannattaa pitää nollassa, kalibroinnin jälkeen erikseen sovitus pääkaiuttimiin viiveen kanssa tai jos ei ole viivettä niin vaiheella. Viive/vaihe kuuntelupaikalta mittaamalla jakotaajuuden kohdalta siniaallolla missä kohtaa soi lujimpaa eli subi ja pääkaittimet ovat samassa vaiheessa.
 
Periaatteessa itsekin olen tehnyt vastaavalla tavalla.. Antanut eka Audysseyn hoitaa equtukset ja korjaukset, tämän jälkeen itse ruuvannu vaiheen kohdalleen ja that's it. Tykkään että basso on hieman kuumalla (~1-2dB ei siis aivan vaakasuora vaste) 180-asteen vaiheenkääntö on siis sinulla lähempänä oikeaa kun 0-astetta. Jätä siihen ja nauti.

Tuohan sinun kannattaa siis testata että toistat jakotaajuudella toimivaa signaalia (60hz, 80hz, minkä oletkaan määrittänyt) ja sillä testaat tuon 180 vs 0 -vaiheen voimakkuuden. (ellet näin ole jo toiminutkin)

Hienoa, en siis joudu heti tänään tekemään uusiksi. :D Vielä muuten sellainen kysymys, onko muuten miten paljon väliä millä volumella tuon antimoden kanssa tekee säädöt? Nyt vahvarissa oli sellainen ~30% gainia, ehkä vähän alle.

Itseasiassa aiemmin olinkin jo kokeillut tuollaisen videon avulla kumpi vaihe toimii paremmin, nyt kun subbarin paikkaa vaihtoi niin sama vaihe edelleen rokkaa. Sen kuuuli selvästi jo ihan musiikissakin. :)

Ei ole väliä vaiheella kalibroitaessa ja itse perustelitkin juuri miksi.

Ok, no päättelin sitten ihme kyllä aivan oikein :D

Kannattaa pitää nollassa, kalibroinnin jälkeen erikseen sovitus pääkaiuttimiin viiveen kanssa tai jos ei ole viivettä niin vaiheella. Viive/vaihe kuuntelupaikalta mittaamalla jakotaajuuden kohdalta siniaallolla missä kohtaa soi lujimpaa eli subi ja pääkaittimet ovat samassa vaiheessa.

@Pertti Kosunen , käsitinkö oikein että sinä hoitaisit tuon kaiuttimien kanssa kalibroinnin kokonaan ilman vaiheen kääntämistä? Osaatko sanoa onko tästä jotain konkreettistä hyötyä? Tai sitten en täysin ymmärtänyt, oletan että tarkoitat siis joko viiveellä tai vaiheella. :)

Osaako joku muuten kertoa että kuinka suuri vaikutus on joko kaiuttimen fyysisellä liikuttamisella / viiveen säädöllä? Tarkoitan sitä että onko se pääosin senttimetripeliä vai puhutaanko lähemmäs puolesta metristä missä jonkin vaikutuksen huomaa? Ehkä olen kysynyt tätä aiemminkin mutta tämä edelleen askarruttaa.
 
Ei ole sentin päälle, esim. Anthem vahvistimissa säätöpykälä on jalan eli n. 30cm välein eikä pykälä suuntaan tai toiseen tee isoa eroa. Saman vaiheen maksimia mitatessa suurimman arvon alue on melko laaja, jos kääntää mittauksen ajaksi subin vaiheen 180 asteeseen ja mittaa pienintä dB-arvoa, löytyy tarkka etäisyys helpommin. Etäisyyden voi hienosäätää kuuntelemalla, hivenen ennakkoa subille saattaa kuulostaa parhaalta.
 
Hienoa, en siis joudu heti tänään tekemään uusiksi. :D Vielä muuten sellainen kysymys, onko muuten miten paljon väliä millä volumella tuon antimoden kanssa tekee säädöt? Nyt vahvarissa oli sellainen ~30% gainia, ehkä vähän alle.

Itseasiassa aiemmin olinkin jo kokeillut tuollaisen videon avulla kumpi vaihe toimii paremmin, nyt kun subbarin paikkaa vaihtoi niin sama vaihe edelleen rokkaa. Sen kuuuli selvästi jo ihan musiikissakin. :)
anti-modehan säätää kalibrointisweepin voimakkuuden itselleen sopivaksi automaattisesti hetken kuluttua kalibroinnin alkamisesta. Eli hillittömän kovaa kalibrointisignaalia sieltä ei pitäisikään tulla (paitsi aivan aluksi, koska adaptoituminen vie sekunnin pari). Eli eipä oikeastaan ole väliä missä asennossa potikka on (kunhan antimode saa tarpeeksi signaalijännitettä)
 
Voin sanoa ettei antimoden käyttö ollut kovin kivaa subbaripäätteen (NAD 216) kanssa jossa ei ollut herkkyyssäätöä. Mittauksen alussa törähti melko lujaa. :dead: Onneksi elementti oli sellainen jossa ei ollut vaaraa mekaanisesta pohjaamisesta ja päätteessäkin soft clipping päällä.
 
Jaahas... Nyt kun subbari on oikealla paikallaan kulmassa niin huomasin että eipäs ole tainnut tuon antimoden mikki toimia koko aikana! Osaatteko sanoa olenko testannut nyt mikin oikein? Tein siis niin että laitoin mikin tietokoneen emolevyn mikkiporttiin kiinni ja se näkyy kytkettynä. Sen jälkeen laitoin subbarista testivideon youtubesta ja mikin vein metrin päähän subbarista.

Ei niin mitään eloa eli windowsissa äänipalkki ei inahdakaan. Ei naputtelemalla, ei puheesta eikä edes subbarista (jota sen pitäisi mitata). Subbarin testiäänellä kokeilemalla kokeilin tuota sulkeakseni ois sen jos mikki onkin vain matalille taajuuksille.

Eikös sen tuolla nyt jotain lukemaa pitäisi näyttää? Ellen ole aivan väärässä? @latexii @Pertti Kosunen
 
Ok, pistän tuon kaverin testattavaksi koska on moisten kanssa puuhannut aiemmin niin saan selvyyden. Kiitos paljon!
 
Kommentoidaampas tätä keissiä sen verran, että otin yhteyttä myyjäliikkeeseen sekä Yamahaan ja Yamahan huollosta tuli mailia, että vikakuvauksen perusteella Mute piiri on sökö ja signal moduuli täytyy vaihtaa. Tänään lähti paketti Miro OY:lle, katsotaan miten käy :tup:

Seuraavat toimenpiteet tuli tehtyä ennen yhteydenottoa huoltoon:

- Toinen RCA-kaapeli, vedetty huoneen poikki ettei häiriö tule muista lähteistä
- Irroteltu yksi kerrallaan kaapeleita ja testailtu vieläkö kuuluu ylimääräisiä ääniä kun painelee mutea/vaihtaa sourcea.
- Toinen ulos menevä hdmi-kaapeli
- Käännettyä sekä vahvistimesta että subista virtapistoketta toisin päin
- Testattu eri hdmi-tuloja että kuuluuko ääni myös esim. PC:n kautta
- Kokeiltu telkkarista eri hdmi-kanavaa
- Kokeiltu pitää telkkari sammuksissa
- Käyty vahvistimen ECO yms. asetuksia
- Otettu subin Auto-off pois päältä
- Tehdasasetuksien palautus

Vahvistin oli huollossa pari viikkoa, saivat siellä oireet toistettua ja ym. signal moduulin vaihdolla ylimääriset kuminat ja paukkeet hävisi. Noh, vahvistin tuli takaisin, kytkin laitteet ja testasin Muten rämpyttämistä, samat kuminat vieläkin. Alkoi jo hieman jorma kasvamaan otsaan ja samalla innolla sitten pistin tilaukseen Elac S10EQ, kun oli sen verran halvalla Amazonissa. Subi saapui eilen ja kuminat loistaa poissaolollaan. Eli vahvistimessa oli alun alkaen jotain vikaa, mutta niin myös subissa. En tiedä onko vahvistin rikkonut subista jotain vai toisin päin, mutta nyt on hiljainen laitos.

Ja sitten viisaammillta neuvoa. Vahvari Yamaha RX-V381, muut kaiuttimet Jamo S626 HCS 3. Tein homman niin, että ajoin ensin Elacista AutoEQ:n ja sen jälkeen YPAO:n. Oliko oikein tehty vai olisiko tehdä toisin päin?

Vaihe pitäisi vielä hinkata kohdilleen, onko tähän jotain hyvää android softaa millä syöttää signaalia?

Pitäisi muutenkin tutustua kunnolla tuohon Elacin softaan, kun on vähän enemmän säätömahdollisuuksia kuin vanhassa :)
 
Mulla levisi 4v vanhan PB13 Ultran vahvistin ja SVS lähettää uuden tilalle ja saan pitää vanhan (STA-1000D). Mikähän tuon arvo/myyntihinta voisi olla korjautettuna? Viasta ei toki tietoa ja itse en osaa sille mitään tehdä, lähinnä että kannattaako tuota alkaa korjauttaa ja millä summalla..?

Edit:
Tietysti olisi hyvä olla ehjä varalla jos hajoaa joskus toiseen kertaan, täytyy kysellä jostain elektroniikkakorjaamosta. Hienoa asiakaspalvelua kyllä SVS: ltä

Mulla meni kans pb13 vahvistin. Taitaa olla vuoden tai kaksi vanhempi. Eli 750w malli. Vahvistinta on kaveri yrittänyt korjata vaihtamalla mustuneita komponentteja mutta ei ole osunut se lotto kohdalle.

Paljonko maksoi uusi vahvistin ja mistä tilasit?

Siis sullako meni uudempi ”digi” 1000w rikki? En olisi uskonut.
 
Mulla meni kans pb13 vahvistin. Taitaa olla vuoden tai kaksi vanhempi. Eli 750w malli. Vahvistinta on kaveri yrittänyt korjata vaihtamalla mustuneita komponentteja mutta ei ole osunut se lotto kohdalle.

Paljonko maksoi uusi vahvistin ja mistä tilasit?

Siis sullako meni uudempi ”digi” 1000w rikki? En olisi uskonut.

Joo, uudempi 1000W. SVS lähetti uuden tilalle, eivät kyselleet edes kuittia.. ei siis centtiäkään tullut kulua itselle tästä
Fexed:n toimitus on tänään tai huomenna
 
Joo, uudempi 1000W. SVS lähetti uuden tilalle, eivät kyselleet edes kuittia.. ei siis centtiäkään tullut kulua itselle tästä
Fexed:n toimitus on tänään tai huomenna

Vanhassa 750w on komponentit ”isoja” juotettuna piirilevylle. Sitä vähän pystyy amatöörikin korjailemaan.

Onko tuo sinun 1000w jo sellainen ettei sitä korjailla oikeen mitenkään?
 

Liitteet

  • 1CDB02D8-8A97-4661-9FBA-5576C3054C85.jpeg
    1CDB02D8-8A97-4661-9FBA-5576C3054C85.jpeg
    2 MB · Luettu: 74
vaikea sanoa, itse en osaa näille tehdä mitään. Pitää käydä näyttämässä sitä elektroniikkakorjaamossa.

päälisin puolin kun sitä katselin niin kaikki piirilevyn komponentit näyttää virheettömiltä eikä esim. mitään hajua ole
 
vaikea sanoa, itse en osaa näille tehdä mitään. Pitää käydä näyttämässä sitä elektroniikkakorjaamossa.

päälisin puolin kun sitä katselin niin kaikki piirilevyn komponentit näyttää virheettömiltä eikä esim. mitään hajua ole

Luulisin että se vahvistin sopii omaan koteloon suoraan. Jos korjautat sen niin voin ostaa sitten...
 
Pidetään mielessä. luultavasti välipäivinä ehdin käydä kysymässä kustannusarvion
Tässä uusi ja rikkinäinen samassa kuvassa

Uudessa jtn eristettä komponenttien ympärillä, muutoin näyttää samalta



Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
3a72405fcd69bcd5327369b2cb549728.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 387
Viestejä
4 493 847
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom