Subwooferin hankinta?

Vieläkö tämä on relevantti vai onko maailma muuttunut?

THE EFFECTS OF VIBROACOUSTIC THERAPY ON CLINICAL AND NON-CLINICAL POPULATIONS


DOCTOR OF PHILOSOPHY
ST. GEORGES HOSPITAL MEDICAL SCHOOL LONDON UNIVERSITY


A9E1754F-FA55-4B38-BF39-D0303D1890CD.jpeg
 
Vieläkö tämä on relevantti vai onko maailma muuttunut?

THE EFFECTS OF VIBROACOUSTIC THERAPY ON CLINICAL AND NON-CLINICAL POPULATIONS


DOCTOR OF PHILOSOPHY
ST. GEORGES HOSPITAL MEDICAL SCHOOL LONDON UNIVERSITY


A9E1754F-FA55-4B38-BF39-D0303D1890CD.jpeg
Vielä on relevantti. Tuolla on myös käsitelty 661 sivun verran näitä fyysisiä tuntemuksia, mitattu, sekä testattu niitä lähes joka vinkkelistä. Heti ekassa viestissä mainitaan:

MB = Mid Bass - 40-300hz (45-80hz most vital chest punch range).
 
Subbarina SVS SB2000 Pro tullut käytettyä tätä aina virrat päälle ja pois takana olevasta keinukytkimestä. Nyt ajattelin, että tuon voisi iskeä HomeKitissä olevan EVE smart plugin alle, niin saisi virrat päälle ja pois ihan Sirin puhekomennoilla. Even plugissa lukee, että se kestää 11A virran maksimissaan mutta mainittu erikseen Incandescent Tungsten Lamp Load: Max. 1A / 240W. Mahtaako tulla ongelmia tämän virrankeston suhteen?

Toiseksi se mietityttää, että aiheuttaako tuollainen kytkin jotain paukahtelua tai vastaavaa virtoja päälle laittaessa? Sikäli mikäli subbarin takana oleva pääkytkin katkoo tulovirtaa, ei kai tuollaista ongelmaa pitäisi tulla. Mutta onkohan tuo siten toteuttu, ainakin subbarin pääkytkimellä käytettäessä siinä on selvä viive virta päälle ja pois kytkettäessä, että liekö se sama asia kuin suoraan töpselistä kytkettäessä?
Tai voiko siitä tulla ongelmaa, jos tuo Even smart plug katkoo vai toista kosketinta? En tiedä miten se tuossa on mutta sellaista saattaa jossain kauko-ohjattavissa pistorasioissa olla käytössä. Omalla kohdalla joku Lidlin kaukosäädettävä pistorasia teki pöytälampulla sitä, että led-lamppu jäi himmeästi hehkumaan vaikka oli sammutettu tuolla kauko-ohjattavalla pistorasialla. Pistotulppaa kääntämällä sen sai fiksattua.
 
Oli pakko vähän kokeilla tieteellisiä tutkimuksia sillain vaan nopeesti ja ei sen enempää säätämistä. Kun tässä nyt on tulossa kohta muutto reilusti isompaan kämppään ja pääsee vetään koko laite arsenaalin isoon olkkariin ja kokonaan varattuna mun ManCave olkkariks. Muksu sai oman huoneen niin mää ryöstän omaan käyttöön olkkarin. Nykynen käytössä oleva subi on toi Klipschin R12-SW joka on ollu kyllä loistava hankinta. Vanha subi on tosta Onkyon omasta 7.1 setistä oleva 12" subi jotka hankittin vuonna nakki ja taivas 2007. Edelleenkin ne on mulla tuolla jemmassa. Klipsukan koko setti korvas viime vuonna ton Onkyon setin. Vahvarina Denonin X3700H ja MultEQ XT32 huonekorjaimena.
Vaikka nyt onkin aivan erilaiset subit keskenään, niin testasin siltiki mitä mittaus näyttää ton Audysseyn mukaan. Muita mittaus vehkeitä ei oo, mutta kyllä sillä ny suuntaa saa ja ite oon ollu tyytyväinen huonekorjaukseen tässä näinkin pienessä tilassa.

Tein vaan nopeen mittauksen eka Klipsillä ja mittaus 1 pisteestä ja 3 kertaa vaan. Ja sitten toinen kuva on missä molemmat on käytössä ja suurinpiirtein samat volyymit molemmissa, ainakin sen Audysseyn softan mittarin mukaan ja se riitti mulle. Kyllä toi toinen subi jo jotain paikkas pelkkään Klipsiin verrattuna. Klipsi siis kulmassa ollu aina ja Onkyon heitin vaan vasemmalle puolelle sohvan päätyyn pikasesti ja piuhat kiinni. Vaikka nyt onkin ihan eri planeetalta subit keskenään, mutta kukaan ei kiellä tieteen nimissä testauksia :rofl: Mut siis tolla idealla ajattelin uudessa kämpässä hakee 1 subi kerrallaan sitä mahdollisimman parasta sijotus paikkaa ja kyllä kokeilen noilla molemmilla miten toimii vai toimiiko ollenkaan. Mikki samaan paikkaan ja 3 pyyhkäsyä vaan subi ja etutornit kytkettynä, niin menee nopsakkaampaa se kalibrointiki ja kattoo ja vertailee miltä se vihree käppyrä näyttää. Kun punanenhan on vain softan oletettu korjaus ja mitä se sitten oikeesti on, niin sitä en tiedä. Enkä ajatellu hankkia Umikkia ja REW:llä alkaa kikkaileen, kun loppuu jo oma taito siihen paikkaan ja menee ihan liian hifistelyks meikäläiselle. Yritän nyt vaan hakee sitä että kuulostaa hyvältä omaan korvaan ja jos on hyvä, niin sitten mennään niillä. Saa antaa parempiakin ohjeita ja se subi crawlikin on tiedossa kyllä, mutta siinäkin vähän sellanen juttu kun toiset Youtubessaki ja foorumeilla sanoo että se on hyvä taktiikka ja toiset sanoo että ei missään nimessä. Esimerkkinä Youthmanikin sanoo että ei kannata edes kokeilla sitä. Tässä se Youthmanin video kyseisestä asiasta. Vaikka ajattelin kyllä tätäkin kokeilla, kun mulla on aikaa reilusti kikkailla ton asian kanssa uudessa kämpässä. Niin ja huone on mitoiltaan tai oikeestaan mitat mille alueelle on tilaa asennella on 4,3 metriä leveyttä ja tällä seinällä iso ikkuna ja syvyys on 4 metriä. OHO!! Meni ehkä vähän väärään paikkaan tää juttu, mutta nyt on kerta subin hankinta jutussa, niin lisätään sitten että mikä olis ton Klipsukan kaveriks järkevä subi kaveriks? Jos tyrmäätte täysin ton Onkyon käyttämisen? Tota R12-SW:tä ei oikein enään saa muuta ku käytettynä jos hyvä tuuri käy. Oon kyllä kuolannu jo pitkään Arendalin 1723 1V jo silloin ennen kun Klipsukan sitten otin kun kerta halvalla sen sai ja sitähän on kyllä kehuttu pitkin poikin, vaikka kallishan se on. Mutta jos haluaisin kerrankin elämässä ostaa sellasen subbosen joka on sitten kauan mulla ja varastossa saa olle tehoja reservissä enemmänkin, vaikka jääkin tehoja käyttämättä.
 

Liitteet

  • Klipsch subi.jpg
    Klipsch subi.jpg
    103,4 KB · Luettu: 72
  • Klipsch ja Onkyon subi.jpg
    Klipsch ja Onkyon subi.jpg
    113,5 KB · Luettu: 71
Viimeksi muokattu:
Subbarina SVS SB2000 Pro tullut käytettyä tätä aina virrat päälle ja pois takana olevasta keinukytkimestä. Nyt ajattelin, että tuon voisi iskeä HomeKitissä olevan EVE smart plugin alle, niin saisi virrat päälle ja pois ihan Sirin puhekomennoilla. Even plugissa lukee, että se kestää 11A virran maksimissaan mutta mainittu erikseen Incandescent Tungsten Lamp Load: Max. 1A / 240W. Mahtaako tulla ongelmia tämän virrankeston suhteen?

Toiseksi se mietityttää, että aiheuttaako tuollainen kytkin jotain paukahtelua tai vastaavaa virtoja päälle laittaessa? Sikäli mikäli subbarin takana oleva pääkytkin katkoo tulovirtaa, ei kai tuollaista ongelmaa pitäisi tulla. Mutta onkohan tuo siten toteuttu, ainakin subbarin pääkytkimellä käytettäessä siinä on selvä viive virta päälle ja pois kytkettäessä, että liekö se sama asia kuin suoraan töpselistä kytkettäessä?
Tai voiko siitä tulla ongelmaa, jos tuo Even smart plug katkoo vai toista kosketinta? En tiedä miten se tuossa on mutta sellaista saattaa jossain kauko-ohjattavissa pistorasioissa olla käytössä. Omalla kohdalla joku Lidlin kaukosäädettävä pistorasia teki pöytälampulla sitä, että led-lamppu jäi himmeästi hehkumaan vaikka oli sammutettu tuolla kauko-ohjattavalla pistorasialla. Pistotulppaa kääntämällä sen sai fiksattua.

Mikä siinä automaattisessa sby/on toiminnossa on vikana?
 
Oli pakko vähän kokeilla tieteellisiä tutkimuksia sillain vaan nopeesti ja ei sen enempää säätämistä. Kun tässä nyt on tulossa kohta muutto reilusti isompaan kämppään ja pääsee vetään koko laite arsenaalin isoon olkkariin ja kokonaan varattuna mun ManCave olkkariks. Muksu sai oman huoneen niin mää ryöstän omaan käyttöön olkkarin. Nykynen käytössä oleva subi on toi Klipschin R12-SW joka on ollu kyllä loistava hankinta. Vanha subi on tosta Onkyon omasta 7.1 setistä oleva 12" subi jotka hankittin vuonna nakki ja taivas 2007. Edelleenkin ne on mulla tuolla jemmassa. Klipsukan koko setti korvas viime vuonna ton Onkyon setin. Vahvarina Denonin X3700H ja MultEQ XT32 huonekorjaimena.
Vaikka nyt onkin aivan erilaiset subit keskenään, niin testasin siltiki mitä mittaus näyttää ton Audysseyn mukaan. Muita mittaus vehkeitä ei oo, mutta kyllä sillä ny suuntaa saa ja ite oon ollu tyytyväinen huonekorjaukseen tässä näinkin pienessä tilassa.

Tein vaan nopeen mittauksen eka Klipsillä ja mittaus 1 pisteestä ja 3 kertaa vaan. Ja sitten toinen kuva on missä molemmat on käytössä ja suurinpiirtein samat volyymit molemmissa, ainakin sen Audysseyn softan mittarin mukaan ja se riitti mulle. Kyllä toi toinen subi jo jotain paikkas pelkkään Klipsiin verrattuna. Klipsi siis kulmassa ollu aina ja Onkyon heitin vaan vasemmalle puolelle sohvan päätyyn pikasesti ja piuhat kiinni. Vaikka nyt onkin ihan eri planeetalta subit keskenään, mutta kukaan ei kiellä tieteen nimissä testauksia :rofl: Mut siis tolla idealla ajattelin uudessa kämpässä hakee 1 subi kerrallaan sitä mahdollisimman parasta sijotus paikkaa ja kyllä kokeilen noilla molemmilla miten toimii vai toimiiko ollenkaan. Mikki samaan paikkaan ja 3 pyyhkäsyä vaan subi ja etutornit kytkettynä, niin menee nopsakkaampaa se kalibrointiki ja kattoo ja vertailee miltä se vihree käppyrä näyttää. Kun punanenhan on vain softan oletettu korjaus ja mitä se sitten oikeesti on, niin sitä en tiedä. Enkä ajatellu hankkia Umikkia ja REW:llä alkaa kikkaileen, kun loppuu jo oma taito siihen paikkaan ja menee ihan liian hifistelyks meikäläiselle. Yritän nyt vaan hakee sitä että kuulostaa hyvältä omaan korvaan ja jos on hyvä, niin sitten mennään niillä. Saa antaa parempiakin ohjeita ja se subi crawlikin on tiedossa kyllä, mutta siinäkin vähän sellanen juttu kun toiset Youtubessaki ja foorumeilla sanoo että se on hyvä taktiikka ja toiset sanoo että ei missään nimessä. Esimerkkinä Youthmanikin sanoo että ei kannata edes kokeilla sitä. Tässä se Youthmanin video kyseisestä asiasta. Vaikka ajattelin kyllä tätäkin kokeilla, kun mulla on aikaa reilusti kikkailla ton asian kanssa uudessa kämpässä. Niin ja huone on mitoiltaan tai oikeestaan mitat mille alueelle on tilaa asennella on 4,3 metriä leveyttä ja tällä seinällä iso ikkuna ja syvyys on 4 metriä. OHO!! Meni ehkä vähän väärään paikkaan tää juttu, mutta nyt on kerta subin hankinta jutussa, niin lisätään sitten että mikä olis ton Klipsukan kaveriks järkevä subi kaveriks? Jos tyrmäätte täysin ton Onkyon käyttämisen? Tota R12-SW:tä ei oikein enään saa muuta ku käytettynä jos hyvä tuuri käy. Oon kyllä kuolannu jo pitkään Arendalin 1723 1V jo silloin ennen kun Klipsukan sitten otin kun kerta halvalla sen sai ja sitähän on kyllä kehuttu pitkin poikin, vaikka kallishan se on. Mutta jos haluaisin kerrankin elämässä ostaa sellasen subbosen joka on sitten kauan mulla ja varastossa saa olle tehoja reservissä enemmänkin, vaikka jääkin tehoja käyttämättä.

Puretaan asiat tärkeysjärjestyksessä:
1. Kappalejako. Käytä kappaleita.

2. Käppyrät pelkän Klipschin kanssa näyttävät paremmalta minun silmään, mutta

3. Nuo ovat minun käsittääkseni jotain Audysseyn piirtämiä unelmia ja omat huonemittaukset UMIK:llä ja REW:llä eivät koskaan ole menneet aivan yksiin noiden kanssa. Tuo ei siis ole mikään korjauksen jälkeinen vaste vaan se, mitä Audyssey tavoittelee korjauksien jälkeen. Jos kuuntelet mittausprosessia tarkkaan niin huomaat, että Audyssey ei mittaa korjattua vastetta.

Eli niin kauan kuin et halua huonemittauksia tehdä kunnon mikillä, niin kaikki on enemmän tai vähemmän arvailua. Koska mittauksia ei ole, niin pitää mennä perusasioiden pohjalta.

En tiedä minkä mallinen tuo sinun Onkyon subi on, mutta näyttäisi että se aiheuttaa vaiheongelmia alataajuuksilla. Tuollainen käytös on tyypillistä kun setissä on kaksi refleksisubbaria, jotka on viritetty eri taajuuksille. Kuinka paljon tuo häiritsee on sitten kuulijasta kiinni. Jos tykkäät, niin ei siinä mitään väärää ole. Ideaalikonfiguraatio se vaan ei ole.

Kaksi samalle taajudelle viritettyä tai kaksi suljettua subbaria eivät aiheuta ongelmia. Tuo Klipsch on myös sellainen perushyvä subbari minun mielestäni, Onkyo sen sijaan ei ole tunnettu laatusubbareista. Melkein sanoisin että kokonaisuus on helpompi saada balanssiin ilman Onkyota. Jos taas tykkäät äänestä Onkyon kanssa, niin antaa mennä vaan. Sijainnin suhteen kahdelle subbarille on useita suositeltuja paikkoja, mutta ne pätevät lähinnä symmetrisiin huoneisiin ja identtisiin laitteisiin.
 
1. Kappalejako. Käytä kappaleita.
No yritetään vaikka mun äidinkielen taidoilla siihen on sula mahdottomuus päästä :lol: Hyvä ku pilkut ja pisteet saan oikeille paikoille.


2. Käppyrät pelkän Klipschin kanssa näyttävät paremmalta minun silmään
Näyttää munkin silmään, mutta tää olikin nopee kokeilu vaan että miltä Audyssey näyttää käppyrää 2:lle täysin erilaiselle subille.

3. Nuo ovat minun käsittääkseni jotain Audysseyn piirtämiä unelmia ja omat huonemittaukset UMIK:llä ja REW:llä eivät koskaan ole menneet aivan yksiin noiden kanssa. Tuo ei siis ole mikään korjauksen jälkeinen vaste vaan se, mitä Audyssey tavoittelee korjauksien jälkeen. Jos kuuntelet mittausprosessia tarkkaan niin huomaat, että Audyssey ei mittaa korjattua vastetta.
Näin olen asian ymmärtänytkin tällä Audysseyn softalla, että vihreä käppyrä on se minkä se mittaa ja punainen käppyrä on vain se mitä softa luulee että se olisi korjattuna. Ja sen toteamiseen tarvitaan juurikin Umik ja REW, että oikeesti pystytään näkeen mitä se mittaustulos on. Mutta tällä omalla kokeilulla hain sitä, että kun tonne uuteen kämppään pääsen, niin voin varmaan luottaa edes jotenkin ton vihreen käppyrän antamiin tuloksiin ja sen mukaan hakea sitä ehkä parhainta paikkaa huoneessa. Kaiken järjen mukaanhan näin se pitäisi mennä. Voin olla väärässäkin asian suhteen, mutta näin oon ittelle asian iskostanu aivo lohkoon. Helppohan se on siirtää subbaria paikasta A paikkaan B ja tehdä aina uus nopee mittaus ja katsoo vain ja ainoastaan vihreää käppyrää ja vertailee niitä keskenään tuloksiin.

Ja mitä tulee tohon Onkyon subbariin, niin se nyt ei ole millään tapaa hyvä verrattuna Klipsiin. Mutta kun sellanen kerta tossa oli, niin pitihän sen kanssa kokeilla ja testata pikasesti. Että ylipäänsä näen mitä se vaikuttaa ja onko vaan huonompi asia, kuin pelkällä yhdellä subbosella. Onkyohan ei pahemmin kajareista oo tunnettu vaan vahvistimista, mutta Onkyo on tehnyt näitä valmiita 7.1 settejä jo aika kauankin. Missä on vahvari sekä 7.1 kajarisetti. Eikä tossa Onkyon subbarissa oo mitään muita säätöjäkään, muuta ku pelkkä volyymi nuppi vaan. Tieteen nimissähän tätä piti kokeilla ja kattoo miltä näyttää.
 
Mikä siinä automaattisessa sby/on toiminnossa on vikana?
En oikein pidä automatiikasta, kun nuo tuppaa päästämään subin nukkumaan usein kesken elokuvan, kun myöhään elokuvia katsellessa pidettyä äänenvoimakkuutta aika maltillisena. En nyt tosin SVS:llä ole sitä edes enää kokeillut, kun kaikki aikaisemmat subbarinikaan eivät sen kanssa toimineet ja muutenkin mieluiten haluan subbarista virrat sammuttaa ihan kokonaan silloin, kun se ei ole käytössä.

Onko tuollaisen aiemmassa viestissäni mainitun smart plugin käyttö huono ajatus virtojen kytkentään?
 
En oikein pidä automatiikasta, kun nuo tuppaa päästämään subin nukkumaan usein kesken elokuvan, kun myöhään elokuvia katsellessa pidettyä äänenvoimakkuutta aika maltillisena. En nyt tosin SVS:llä ole sitä edes enää kokeillut, kun kaikki aikaisemmat subbarinikaan eivät sen kanssa toimineet ja muutenkin mieluiten haluan subbarista virrat sammuttaa ihan kokonaan silloin, kun se ei ole käytössä.

Onko tuollaisen aiemmassa viestissäni mainitun smart plugin käyttö huono ajatus virtojen kytkentään?

No jos tälläistä ongelmaa on niin miksi et sitten vetäisi triggeriä vahvistimesta? 3,5mm plugi subin ja vahvistimen trigger out väliin. Sitten toimii synkronoidusti aina vahvistimen kanssa ON/OFF.
 
En oikein pidä automatiikasta, kun nuo tuppaa päästämään subin nukkumaan usein kesken elokuvan, kun myöhään elokuvia katsellessa pidettyä äänenvoimakkuutta aika maltillisena. En nyt tosin SVS:llä ole sitä edes enää kokeillut, kun kaikki aikaisemmat subbarinikaan eivät sen kanssa toimineet ja muutenkin mieluiten haluan subbarista virrat sammuttaa ihan kokonaan silloin, kun se ei ole käytössä. --

Itse käytin SVS SB-1000:n kanssa virtakytkimellistä jatkojohtoa, kun automaattinen herääminen ei ollut tarpeeksi herkkä. Nykyisessä Arendalissa virtoja ei saa päälle kuin automatiikalla tai triggerillä, johon minulla ei ole mahdollisuutta. Onneksi subbarin vahvistimesta löytyy niin herkkä asetus, että se edes pysyy päällä. En ole saanut subbaria sekä heräämään, että sammumaan automaattisesti. Niinpä käytänkin nykyään master-slave -toiminnollista jatkojohtoa, joka kytkee subbariin virran vahvistimen päällä olon mukaan.

No jos tälläistä ongelmaa on niin miksi et sitten vetäisi triggeriä vahvistimesta? 3,5mm plugi subin ja vahvistimen trigger out väliin. Sitten toimii synkronoidusti aina vahvistimen kanssa ON/OFF.

Todennäköisesti vahvistimessa ei ole trigger outtia, kuten minulla ei ole.
 
Kyllä vahvarissa on trigger out, muistaakseni (Yamaha Aventage RX-A1080) mutta sopivaa kaapelia ei ole hankittuna ja jostain syystä mieluiten laittaisin subbarin aina virrattomaksi käytön jälkeen. Onko tuollaisen mainitsemani EVE smart plugin kanssa jotain ongelmia tiedossa, savuaako plugi (tehonkesto 11A mutta vain 1A tungsten load), tai katkooko tuollainen kytkin vain toista "karvaa" ja tuosta omat ongelmansa mahdollisesti?
 
Kyllä vahvarissa on trigger out, muistaakseni (Yamaha Aventage RX-A1080) mutta sopivaa kaapelia ei ole hankittuna ja jostain syystä mieluiten laittaisin subbarin aina virrattomaksi käytön jälkeen. Onko tuollaisen mainitsemani EVE smart plugin kanssa jotain ongelmia tiedossa, savuaako plugi (tehonkesto 11A mutta vain 1A tungsten load), tai katkooko tuollainen kytkin vain toista "karvaa" ja tuosta omat ongelmansa mahdollisesti?
Voi olla, ettei tässä ketjussa tiedetä tarpeeksi "EVE smart plug":ista saadaksesi tyydyttävän vastauksen. Mutta eikö subbarin virtojen kytkeminen äänikomennoilla ole hankalampaa kuin fyysinen kytkin jatkojohdossa tai vahvistimeen sidottu automatiikka?

Tuollaisella saa virrat kokonaan pois esim. vahvistimen sammuessa: https://www.amazon.de/dp/B00C24Y4LS/ref=pe_27091401_487027711_TE_SCE_dp_2
 
Voi olla, ettei tässä ketjussa tiedetä tarpeeksi "EVE smart plug":ista saadaksesi tyydyttävän vastauksen.
Tuossa vielä varalta linkki kyseisen tuotteen tietoihin. Tuossa All faq kohdassa on tekniset tiedot ja ohjekirjat mutta en itse noista kyllä viisastunut tarpeeksi muuta kuin, että maksimikuormaan vaikuttaa mitä siihen on kytketty, eli joko 11A tai 1A. Saisiko joku muu ehkä näistä jotain irti.

Eve Energy | evehome.com

Mutta eikö subbarin virtojen kytkeminen äänikomennoilla ole hankalampaa kuin fyysinen kytkin jatkojohdossa tai vahvistimeen sidottu automatiikka?
Ei, kun tuota voi tosiaan sitten ohjata äänikomennolla tai sitten kellon tai puhelimen kautta suoraan klikata päälle ja pois HomeKitissä. Tuon lisäksi on HomeKitin scene jolla sammutetaan kaikki valot, kun elokuvaa aletaan katsoa ja tuohon sceneen voi linkittä myös sen, että tuollainen smart plug menee päälle.

Tuollaisella saa virrat kokonaan pois esim. vahvistimen sammuessa: https://www.amazon.de/dp/B00C24Y4LS/ref=pe_27091401_487027711_TE_SCE_dp_2
Onko tuollaisen kytkentäperiaate tai tehonkesto sitten jollain tavalla parempi? Tuoko kestää myös tungsten (resistiivinen?) tyyppistä kuormaan maksiimiin ilmoitettuun kuormitukseen asti ja se katkoo kumpaakin "karvaa" pistokkeesta?

Tosiaan omat huolet tuon Eve plugin kanssa on, että kestääkö se SVS SB2000 Pro subbarin kuormaa ja katkooko tuo plugi molempia "karvoja" tai onko siitä haittaa, jos se ei katkaise kuin toista (käsittääkseni tuo periaate on monissa kauko-ohjattavissa pistorasioissa ominaisuutena)?

Niin ja se, että onko tuo SVS SB2000 Pro virtakytkin (keinuvipu takana) todellakin sellainen, että se katkoo subbarille tulevaa virtaa suoraan (siis vastaa samaa kuin töpselin kytkeminen ja irrotus vastaisi) vai onko tuossa jotain vielä välissä estämässä virrankytkennästä mahdollisesti aiheutuvaa paukahtelua?
 
Miksi joku hehkulangan lämmityksen tyyppinen kuorma on mitenkään relevantti perus koti-subbareissa? Jos pistorasia kestää 11A niin se todennäköisesti kestää 11A. Jos "äly" laite joka ohjaa seinästä tulevaa hengenvaarallista sähköä on toiminnaltaan nuin epäselvä niin en koskisi siihen pitkällä (eristetyllä) kepilläkään.
 
Niin ja se, että onko tuo SVS SB2000 Pro virtakytkin (keinuvipu takana) todellakin sellainen, että se katkoo subbarille tulevaa virtaa suoraan (siis vastaa samaa kuin töpselin kytkeminen ja irrotus vastaisi) vai onko tuossa jotain vielä välissä estämässä virrankytkennästä mahdollisesti aiheutuvaa paukahtelua?
Katkoo verkkovirtaa suoraan eikä ole paukahtelun estoja. Omassa subbarissa (ei Pro) olen kytkenyt releellä poikki vain toisen johdon, ei ole ollut ongelmia. Rele volframi-apukärjellä ja kestää 165A piikkivirtaa ja 16A jatkuvaa, kuitenkin ulkoisesti pieni rele (29x13mm)
 
Omat 2x SVS PB2000 nykyään vahvistimen (Jammun A4A) triggerin takana. Ei pauku tms. kun menee standbylle. Toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
Pari vuotta ne olivat aina päällä, kun jostain syystä en saanut triggeri piuhaa ostettua. Ei ongelmia silloinkaan :)
 
Katkoo verkkovirtaa suoraan eikä ole paukahtelun estoja. Omassa subbarissa (ei Pro) olen kytkenyt releellä poikki vain toisen johdon, ei ole ollut ongelmia. Rele volframi-apukärjellä ja kestää 165A piikkivirtaa ja 16A jatkuvaa, kuitenkin ulkoisesti pieni rele (29x13mm)
Eipä Pro taida virtalähteen ja vahvarin osalta erota ei Pro:sta, joten voisi tuo kaavailemani EVE smart plug ehkä sitten käydäkin? Vaikkei ole varmaa katkooko se molempia johtoja. SVS ilmoittaa peak poweriksi tuolle 1500W, eli pyöreästi 6,5A, joten luulisi tuon perusteella 11A virralle suunniteltu smart plug riittävän, jos tuon vahvarin kuorman ei hehkulangan kuorman tyylinen ole (jolle tuossa smart plugissa olisi rajana ainoastaan 1A, en kyllä ymmärrä miksi plugi kestää tuota vain 1A mutta muut kuormat 11A, sehän on vain rele josta virta kulkee).

Tuo sinun käyttämäsi rele ei aiheuta mitään poksahduksia kytkeytyessä?

Tähän asti olen räpsytellyt sen virtoja ihan takana olevasta virtakytkimestä mutta tahtoo unohtua joskus päälle ja toiseksi tuo kytkin ei taida ihan jatkuvaa käyttöä kestää, kun välillä rätisee ikävästi, jos sattuu yhtään hitaasti kääntämään sitä. Ilmeisesti melkoisen syöksyvirran tuo haukkaa, kun se saa virtaa, joten kuinkahan paljon tuollainen sitten smart plugissa haittaa pidemmän päälle?
 
Eipä Pro taida virtalähteen ja vahvarin osalta erota ei Pro:sta, joten voisi tuo kaavailemani EVE smart plug ehkä sitten käydäkin? Vaikkei ole varmaa katkooko se molempia johtoja. SVS ilmoittaa peak poweriksi tuolle 1500W, eli pyöreästi 6,5A, joten luulisi tuon perusteella 11A virralle suunniteltu smart plug riittävän, jos tuon vahvarin kuorman ei hehkulangan kuorman tyylinen ole (jolle tuossa smart plugissa olisi rajana ainoastaan 1A, en kyllä ymmärrä miksi plugi kestää tuota vain 1A mutta muut kuormat 11A, sehän on vain rele josta virta kulkee).

Tuo sinun käyttämäsi rele ei aiheuta mitään poksahduksia kytkeytyessä?

Tähän asti olen räpsytellyt sen virtoja ihan takana olevasta virtakytkimestä mutta tahtoo unohtua joskus päälle ja toiseksi tuo kytkin ei taida ihan jatkuvaa käyttöä kestää, kun välillä rätisee ikävästi, jos sattuu yhtään hitaasti kääntämään sitä. Ilmeisesti melkoisen syöksyvirran tuo haukkaa, kun se saa virtaa, joten kuinkahan paljon tuollainen sitten smart plugissa haittaa pidemmän päälle?
Kyllä noissa on täysin erilainen/erinäköinen vahvistin ja virtalähde. Ei poksahda releen kanssa. Nuo takapaneelin kytkimet eivät tosiaan yleensä kestä jatkuvaa käyttöä vaan alkavat löystymään ja lopulta pätkimään ja sitten onkin merkittävä ongelma. Joten kannattaisi laittaa joku muu ratkaisu.

Käynnistyksen syöksyvirta tuossa se mahdollinen ongelma on tuon EVE:n kanssa. Siinä voi EVE:n releen kärjet vaurioitua tai hitsautua kiinni. Tai sitten ei, pitäisi tietää millainen rele siinä on sisällä. Missä se 1A rajoitus on kerrottu? En löytänyt tuon teknisiä tietoja.
 
--
Tähän asti olen räpsytellyt sen virtoja ihan takana olevasta virtakytkimestä mutta tahtoo unohtua joskus päälle ja toiseksi tuo kytkin ei taida ihan jatkuvaa käyttöä kestää, kun välillä rätisee ikävästi, jos sattuu yhtään hitaasti kääntämään sitä. Ilmeisesti melkoisen syöksyvirran tuo haukkaa, kun se saa virtaa, joten kuinkahan paljon tuollainen sitten smart plugissa haittaa pidemmän päälle?
Minulta on hajonnut pari halpaa kytkimellistä jatkojohtoa subbarin ja vahvistimen kanssa. Molemmat alkoivat rätistä kykintä kääntäessä ja lopulta joko hajosi tai en enää uskaltanut käyttää sitä. Välttäisin sen subbarin kytkimen käyttöä.

Sittemmin hommasin vikavirtasuojallisen jatkojohdon, jossa keinukytkintä sai hivuttaa miten hitaasti halusi ilman ongelmia. En muista sen kanssa kuuluneen mitään poksumisia. Nykyinen aiemmin linkittämäni jatkojohto toimii ongelmitta minun Arendalin kanssa. Kuluu vaan *klik* kun master-slave -ominaisuus aktivoituu ja subbari käynnistyy ilman mitään lisä-ääniä. Jollain releellähän nuo vissiin toimii, en yhtään tiedä tarkemmin.

Ei kai subbarille itselleen ole ulkoisista kytkimistä vaaraa, sillähän on oma sulakekin. Ulkoinen kytkin sitten kestää minkä kestää. Että kokeilee vaan ja vaihtaa toiseen jos ei ole hyvä?

Minun aiempi SVS SB-1000 ainakin kesti halpiskytkimiä vuosien ajan, ennen kuin vaihdoin Arendaliin. Nyt kun muistelen niin saattoi subbari jopa vähän poksahtaa kun virrat kytki päälle. Edes sulake ei koskaan palanut.
 
Kyllä noissa on täysin erilainen/erinäköinen vahvistin ja virtalähde. Ei poksahda releen kanssa. Nuo takapaneelin kytkimet eivät tosiaan yleensä kestä jatkuvaa käyttöä vaan alkavat löystymään ja lopulta pätkimään ja sitten onkin merkittävä ongelma. Joten kannattaisi laittaa joku muu ratkaisu.
Tullut käytettyä omaani kohta 3 vuotta tuolla tavalla, joten on tosiaan aika löytää parempi ratkaisu. Vähän turhan usein tulee tuo rätinä, kun ei tarpeeksi nopeasti käännä kytkintä. On tosin tehnyt sitä aiemminkin mutta varmaan se jossain vaiheessa hitsaa kiinni.

Käynnistyksen syöksyvirta tuossa se mahdollinen ongelma on tuon EVE:n kanssa. Siinä voi EVE:n releen kärjet vaurioitua tai hitsautua kiinni. Tai sitten ei, pitäisi tietää millainen rele siinä on sisällä. Missä se 1A rajoitus on kerrottu? En löytänyt tuon teknisiä tietoja.
Tuota syöksyvirtaa itsekin olen pohtinut, että miten se pitäisi ottaa huomioon smart plugin kanssa?
Tässä mitä EVE sanoo spekseissään:
Europe:Rated Current: Max. 11 A / 2500 W
-Incandescent Tungsten Lamp Load: Max. 1A / 240 W
-Ambient Temperature: 0-35°C
-Internal Fuse: 12.5 A
-Relay switched of by software at more than 11 A current
-Standby Power Consumption: < 1 W
(Tuo tieto löytyy tämän sivun alaosasta Specification välilehdeltä: Eve Energy | evehome.com)

Näyttäisi olevan suojaus, että yli 11A kuormalla ei yritäkään ajaa sitä. On myös jokin TUV Rheinland sertifikaatti, että ei ole ihan pelkällä CE merkillä. En tosin kaivellut, että onko TUV testannut tuon kuinka tarkasti vai onko joku geneerisempi serftifikaatti vain kyseessä.

Sen verran uskaltauduin, että kytkin tuon kokeeksi ja ainakin pikaisesti toimii ihan ok. EVEn plugin rele ääntää samalla tavalla kuin ilman kuormaakin, joten ei ainakaan vielä mitään räsähdyksiä kuulu. Subi myös käynnistyy ja sammuu samalla tavalla kuin omasta pääkytkimestään. Tässä on joku 3-4 sekunnin viive virrat päälle ja ehkä 2-3 sekunnin viive sammutettaessa, näkyy subin takana olevista ledeistä jaa kuulee korva kiinni elementissä sen kohinasta tuon viiveen. Kytkettäessä virrat päälle ei pauku eikä napsu, sammuttaessa juuri hiljetessään ihan pieni naps kuuluu (jos korva on ihan elementin vieressä) mutta se kuuluu aina myös omasta pääkytkimestä sammutettuna. Olisiko tässä jokin "soft start", mutta ei kai sen silloin pitäisi rätistä pääkytkimestä koskaan, jos se ei heti imaise suurta syöksyvirtaa? Ehkä tuo viive, että elementti toistaa ääntä on laitettu virtalähteen ja vahvariosan väliin?

En ole sitä vielä luukuttanut kunnolla, mutta hiljaisella ei ainakaan ollut ongelmaa. Ei kai SVS SB2000 Pro käytön aikana sitä valmistajan huipputehoa 1500W voi ylittää vai voiko? 1500W olisi about 6,5A, joten onhan tuossa reserviä jos plugi kestää 11A ja sisäinen sulake siinä 12,5A mykistää koko plugin (lopullisesti?). Mutta miten tuo EVEn Incandescent Tungsten Lamp Load: Max. 1A / 240 W suhteutuu tähän, voiko tuo peak kuorma luukutettaessa jotenkin ylittää tuon rajoituksen?
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran uskaltauduin, että kytkin tuon kokeeksi ja ainakin pikaisesti toimii ihan ok. EVEn plugin rele ääntää samalla tavalla kuin ilman kuormaakin, joten ei ainakaan vielä mitään räsähdyksiä kuulu. Subi myös käynnistyy ja sammuu samalla tavalla kuin omasta pääkytkimestään. Tässä on joku 3-4 sekunnin viive virrat päälle ja ehkä 2-3 sekunnin viive sammutettaessa, näkyy subin takana olevista ledeistä jaa kuulee korva kiinni elementissä sen kohinasta tuon viiveen. Kytkettäessä virrat päälle ei pauku eikä napsu, sammuttaessa juuri hiljetessään ihan pieni naps kuuluu (jos korva on ihan elementin vieressä) mutta se kuuluu aina myös omasta pääkytkimestä sammutettuna. Olisiko tässä jokin "soft start", mutta ei kai sen silloin pitäisi rätistä pääkytkimestä koskaan, jos se ei heti imaise suurta syöksyvirtaa? Ehkä tuo viive, että elementti toistaa ääntä on laitettu virtalähteen ja vahvariosan väliin?

En ole sitä vielä luukuttanut kunnolla, mutta hiljaisella ei ainakaan ollut ongelmaa. Ei kai SVS SB2000 Pro käytön aikana sitä valmistajan huipputehoa 1500W voi ylittää vai voiko? 1500W olisi about 6,5A, joten onhan tuossa reserviä jos plugi kestää 11A ja sisäinen sulake siinä 12,5A mykistää koko plugin (lopullisesti?). Mutta miten tuo EVEn Incandescent Tungsten Lamp Load: Max. 1A / 240 W suhteutuu tähän, voiko tuo peak kuorma luukutettaessa jotenkin ylittää tuon rajoituksen?
Tuo 1A raja hehkulampulla on kyllä outo juttu, silloinhan myös esim. kahvinkeitin pitäisi mainita tuossa. Toki lamppua pidetään pidempään päällä, mutta tuntuu aika oudolta noin alhainen rajoitus. Tai sitten tuo on tosi kevyesti tehty pistorasia.
Viive on virtalähteen ja vahvistinosan välillä, vahvistinosa odottaa mute päällä hetken jännitteiden tasaantumista. Virtalähde sensijaan ottaa heti virtaa ilman soft starttia, joten siksi kytkin voi rätistä.
Tuskin tuo subbari 1500W ikinä antaa/ottaa, taitaa olla mainosmiesten keksintöä. Hakkurilla toimivat d-luokan päätteet eivät yleensä mitään suurta piikkitehoa anna vaan maksimi on lähellä jatkuvaa tehoa.
 
Tuo 1A raja hehkulampulla on kyllä outo juttu, silloinhan myös esim. kahvinkeitin pitäisi mainita tuossa. Toki lamppua pidetään pidempään päällä, mutta tuntuu aika oudolta noin alhainen rajoitus. Tai sitten tuo on tosi kevyesti tehty pistorasia.
Tuota kyllä itsekin ihmettelen. Olin kyllä mielestäni huomaavinani jossain muissakin smart plugeissa jotain tuollaista ja yleensäkin aika monet niistä on muutenkin rajoitettu tuonne 10A tienoille eikä 16A (on näitäkin mutta ei niin yleisesti, esim. Philips HUE smart plug on alle 16A, tosin en huomannut muita rajoituksia siinä).

Eikös tuo hehkulamppu/vastuskuorma ole jollain tavalla suhteessa syöksyvirtaan (inrush current) kuitenkin vaikka subbarin vahvistin ei resistiivinen kuorma kai muuten olekaan?

Viive on virtalähteen ja vahvistinosan välillä, vahvistinosa odottaa mute päällä hetken jännitteiden tasaantumista. Virtalähde sensijaan ottaa heti virtaa ilman soft starttia, joten siksi kytkin voi rätistä.
OK. Näin vähän arvelinkin sen olevan.

Tuskin tuo subbari 1500W ikinä antaa/ottaa, taitaa olla mainosmiesten keksintöä. Hakkurilla toimivat d-luokan päätteet eivät yleensä mitään suurta piikkitehoa anna vaan maksimi on lähellä jatkuvaa tehoa.
Juuri näin. Huvikseen katselin tuon EVE plugin dataa, kun se (muka) mittaa virrankulutusta. Näytti hiljaisella äänenvoimakkuudella jotain sarjaa katsoessa, että 10 minuutin kulutus oli 0.9W.... Tuo on käsittääkseni niin typerä mittaus, että se ei laske koko ajalta vaan napsii ehkä jotain näytettä 10 min välein, niin tuollainen vaihteleva kuorma on sitten _vähän_ alakanttiin. Pitää seurailla josko näyttäisi jossain välissa enemmänkin.

Mitenhän tuo on, kannattaako tuota plugia käyttää vai tuleekohan tuon resistiivisen kuorman rajan takia jotain ikävää yllätystä? Se nyt ei haittaa, jos plugi kuolee siististi mutta kunhan se ei ala kärytä tai särkeä liitettyä laitetta tjsp. Tuskin edes tuo 240W kuorma muutenkaan tulee kovin pitkä aikaisesti kerrallaan täyteen mutta varmaan jossain tilanteissa ehkä. Mitä olen subbarin takaosaa tunnustellut käsin niin harvoin se on kovinkaan lämmin edes kunnon luukutuksen jälkeen.
 
Eikös tuo hehkulamppu/vastuskuorma ole jollain tavalla suhteessa syöksyvirtaan (inrush current) kuitenkin vaikka subbarin vahvistin ei resistiivinen kuorma kai muuten olekaan?

Juuri näin. Huvikseen katselin tuon EVE plugin dataa, kun se (muka) mittaa virrankulutusta. Näytti hiljaisella äänenvoimakkuudella jotain sarjaa katsoessa, että 10 minuutin kulutus oli 0.9W.... Tuo on käsittääkseni niin typerä mittaus, että se ei laske koko ajalta vaan napsii ehkä jotain näytettä 10 min välein, niin tuollainen vaihteleva kuorma on sitten _vähän_ alakanttiin. Pitää seurailla josko näyttäisi jossain välissa enemmänkin.

Mitenhän tuo on, kannattaako tuota plugia käyttää vai tuleekohan tuon resistiivisen kuorman rajan takia jotain ikävää yllätystä? Se nyt ei haittaa, jos plugi kuolee siististi mutta kunhan se ei ala kärytä tai särkeä liitettyä laitetta tjsp. Tuskin edes tuo 240W kuorma muutenkaan tulee kovin pitkä aikaisesti kerrallaan täyteen mutta varmaan jossain tilanteissa ehkä. Mitä olen subbarin takaosaa tunnustellut käsin niin harvoin se on kovinkaan lämmin edes kunnon luukutuksen jälkeen.
Googlen mukaan hehkulampulla olisi 15x syöksyvirta joten kestäisikö tuo sitten 15A.

Kokeile toistaa jotain 30-50Hz sini-testiääniä ja mittaa tehonkulutusta tasoilla joilla vielä viitsit kuunnella.

Ei tuo liitettyä laitetta oikein mitenkään voi hajottaa, ellei sekoa täysin ja pätki sähköjä tiheään tahtiin tms. Käryämistä on vaikea arvoida, tuskin se tuon subbarin takia käryää. Mutta voi se kärytä muuten vaan..
 
Googlen mukaan hehkulampulla olisi 15x syöksyvirta joten kestäisikö tuo sitten 15A.
Hmm, tuon saman plugin jenkkiversio taisi muuten olla juuri tuo 15A ilmoitettu (ainakin oli 1800W, eli 120Vx15A täsmäisi ainakin). Lieneekö samat sisukset eri pistokkeelle eri alueilla kuitenkin, kun tämäkin EU versiokin on 100-240V 50/60Hz.

Katsoin vielä ohjekirjan ja siellä sama 1A/240W hehkulamppu maininta. Myös oli sanottu jotain, että ei saisi liittää lämmittimiä tai vastaavia yleisesti turvallisuuden takia (siis ei lämmitysvastusta päälle vahtimatta, varoitti jopa pöytälampusta palovaaran takia), sanamuoto tosin antoi ymmärtää, että johtuisi tuosta eikä siitä, että tämä pistoke ei kestä. :)
Pistokkeessa itsessään oli painettuna 11A ja ympyrän keskellä x 1A, (siis merkintä oli tyyliin 11A x 1A).

Lisäksi ohjekirjassa oli internal fuse 16A (netissä väitettiin 12,5A) ja sitten vielä Tf=77C (eli onko suoja, että lyö poikki myös, jos lämmöt nousee 77C yli?

Pitänee vielä kaivella tuota TUV sertifikaattia, kun pistokkeessakin oli painettuna vain CE, että onko tuo TUV sertti vain jollekin ihan muulle hommalle kuin sähköturvallisuudelle. Hauska homma, että luulisi tuollaisen 40-50 euron plugin olevan laadukas, vaikka hinta ei tietenkään aina ole tae juuri millekään.


Kokeile toistaa jotain 30-50Hz sini-testiääniä ja mittaa tehonkulutusta tasoilla joilla vielä viitsit kuunnella.
Pitää tätä vielä testailla ajatuksen kanssa.

Ei tuo liitettyä laitetta oikein mitenkään voi hajottaa, ellei sekoa täysin ja pätki sähköjä tiheään tahtiin tms. Käryämistä on vaikea arvoida, tuskin se tuon subbarin takia käryää. Mutta voi se kärytä muuten vaan..
Jotain tuollaista ajattelin kanssa, että saattaa tulla ongelmia, jos se alkaa katkomaan virtoja tiheään tai vastaavaa. Ja ilmeisesti kytkin itsekin saattaisi tuossa tilanteessa kuumentua.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin vielä ohjekirjan ja siellä sama 1A/240W hehkulamppu maininta. Myös oli sanottu jotain, että ei saisi liittää lämmittimiä tai vastaavia yleisesti turvallisuuden takia (siis ei lämmitysvastusta päälle vahtimatta, varoitti jopa pöytälampusta palovaaran takia), sanamuoto tosin antoi ymmärtää, että johtuisi tuosta eikä siitä, että tämä pistoke ei kestä. :)
Pistokkeessa itsessään oli painettuna 11A ja ympyrän keskellä x 1A, (siis merkintä oli tyyliin 11A x 1A).
Onkohan tuo sama pistoke kuin sinulla:

Siinä ilmeisesti on tuo rele:
 
Onkohan tuo sama pistoke kuin sinulla:

Siinä ilmeisesti on tuo rele:
Tuohan se on, tosin on näissä versiot silti päivittyneet tuosta. Nämä nykyiset on Thread-tuella pelkän Bluetoothin sijaan mutta liekö ihmeemmin muuttunut virtapuolen komponentit kuitenkaan. Saksa huonosti hallussa itselläni ja Googlen käännöskin herätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia tuosta testistä. Liittyykö tämä EVE jotenkin jutussa mainittuihin vaarallisiksi todettuihin malleihin? Kommentoitiinko tuossa testissä plugin teknistä toteutusta sen kummennin, että onko se hyvä vai huono. Purkamisen suhteen oli kyllä todettu kertakäyttökamaksi mutta tuskinpa näitä kovinkaan moni on ajatellut huoltaa, kun särkyvät.

Huomasitko itse tuossa testissä tai sen tietojen perusteella mitään selitystä tuolle 1A/240W rajoitukselle? Rele tuskin on selitys yksinään ainakaan?
Pystyykö noiden tietojen perusteella näkemään katkooko tuo molempia napoja (siis + ja -) vai vain toista ja riippuu miten päin se on pistorasiassa kumpaa karvaa se katkoo? Rele itsessään lienee vain yhtä linjaa katkova, eli katkoisi vain toista?

Katselin myös tuon releen valmistajan omia sivuja, niin tuosta releestä on monta eri tehoista versiota, eikä tuossa testissä listattu sen tarkemmin sitä eikä kuvissa näkynyt relettä, että olisi nähnyt itsekään. Tosin ei mikään kyllä valmistajan sivuilla ollut rajoitettu 1A resistiiviselle kuormalle.

Huomasin muuten nyt, että EVEn jenkkiversiosta on aika paljonkin dataa: (vanhempi versio) https://fccid.io/SNE-ENERG-002/Internal-Photos/Internal-Photos-2840088 Tosin tuon kuvan perusteella siellä on ihan eri rele, joku HKE merkkinen? 10A tai 16A se on, molemmat merkinnät näytti olevan sen päällä. Kytkentäkaavio (pohjassa) mukaan olin tulkisevinani tuon ainakin katkovan vain toista napaa. Uudempi versio: https://fccid.io/SNE-ENERG-004 mutta tuossa kuvat sellaisesta kulmasta ettei releen tietoja näe kunnolla, ei ole sama rele kuin tuossa vanhassa, kun on ihan eri värinen kuori.
 
Huomasitko itse tuossa testissä tai sen tietojen perusteella mitään selitystä tuolle 1A/240W rajoitukselle? Rele tuskin on selitys yksinään ainakaan?
Pystyykö noiden tietojen perusteella näkemään katkooko tuo molempia napoja (siis + ja -) vai vain toista ja riippuu miten päin se on pistorasiassa kumpaa karvaa se katkoo? Rele itsessään lienee vain yhtä linjaa katkova, eli katkoisi vain toista?
Eipä löydy muuta selitystä 1A rajalle kuin tuo hehkulampun käynnistyksen 15x piikkiteho. Muutenhan tuo kestää resistiivistä kuormaa vähintään 10A. Näyttää katkovan vain toista napaa. Kannattaisi laittaa tuo rasiaan niin päin, että vaihejohto katkeaa. Ihan asiallisen näköinen laitehan tuo EVE on sisältä, joten eipä asiaa varmaan kannata enempää pohtia, alat vaan käyttämään sitä.
 
Eipä löydy muuta selitystä 1A rajalle kuin tuo hehkulampun käynnistyksen 15x piikkiteho. Muutenhan tuo kestää resistiivistä kuormaa vähintään 10A. Näyttää katkovan vain toista napaa. Kannattaisi laittaa tuo rasiaan niin päin, että vaihejohto katkeaa. Ihan asiallisen näköinen laitehan tuo EVE on sisältä, joten eipä asiaa varmaan kannata enempää pohtia, alat vaan käyttämään sitä.
Joo, ehkäpä tuosta ei kannata alkaa stressiä ottamaan. Nyt parin illan testin perusteella ainakin toiminut täysin moitteetta, ei pauku subi eikä Even plugi kuulosta, että sieltä mitään rätinää kuuluisi, rele kuulostaa ihan samalta kuin ilman mitään kuormaa. Muutenkin tuo plugin kyllä ulkoisesti on erittäin asiallinen, sen oma kytkin ja nuo liitännät on kyllä ihan jämäkät. Jopa muovilaatu on hyvä mattavalkoinen, ei ole sellaista kirjavan kiiltävää kierrätysmuovia kuten monissa tuotteissa nykyään. Pakkauksessa maininta Made in Taiwan, Design in Germany.

Pitää ehkä joskus huvikseen kysäistä valmistajalta mitä ne tarkoittaa. Ohjerkirjaa tarkemmin tavaamalla, siinäkin kyllä lukee, että resistive load ja sen alla tuo 11A/2500W mutta taas sen alla sitten se 1A/240W tungsten incadescent load MAX, joten onkohan tuossa joku aivopieru tullut tai sitten se raja on juuri tuo mitä sanoit, että hehkulampun syöksyvirta on 15A, joten tuo raja koskee vain ja ainoastaan tuota, eikä muita resistive load vehkeitä. Näytti muuten valmistajan sivulla olevan linkki tuohon TUV serfikaattiinkin ja sen perusteella taitaa olla, että vehje on ihan oikeasti myös siellä testattu, joten senkin puolesta hyvä homma.

Sen saksalaisen testin sivulla mainitut hasardi plugit ei vissiin liity mitenkään Eveen? Tuo jäi itselle epäselväksi mitä se maininta siinä tarkoitti.
 
Sen saksalaisen testin sivulla mainitut hasardi plugit ei vissiin liity mitenkään Eveen? Tuo jäi itselle epäselväksi mitä se maininta siinä tarkoitti.
Eikös se ollut Homekit-yhteensopiva kilpailija tuolle Evelle ja sitten juttua mitä ongelmia siinä oli ollut. Ei liity Eveen.
 
Eikös se ollut Homekit-yhteensopiva kilpailija tuolle Evelle ja sitten juttua mitä ongelmia siinä oli ollut. Ei liity Eveen.
Saattoi hyvinkin tarkoittaa jotain tuollaista, Google translator käännös oli kyllä sen verran hankalasti tulkittava. Sehän on totta, että natiivisti HomeKitissä toimivia, varsinkin muulla kuin Bluetoothilla, on aika vähän. Juuri sen takia itse lähdin omaa älykotia rakentamaan Nanoleafin lamppujen ja erilaisten EVEn vehkeiden ympärille, kun nuo on suoraan sekä HomeKit ja Thread yhteensopivia, niin ei tarvi väliin mitään erillisiä siltoja. Ovat toistaiseksi toimineet erittäin hyvin.
 
Vanha audio pro b5 ace-bass sanoi sopparinsa irti vahvarin osalta, tilalle tarttis jotain. Mikäs olis sellainen edullisista laadukas korvaamaan tuon? telkkaria katsotaan harvoin, mutta subbari tuo leffoihin kuitenkin mukvana lisän äänimaailmaan.

Väri joko musta tai valkoinen, muoto mieluusto joko samantyylinen neliskanttinen kuin vanhakin tai pyöreä tynnyri.
 
Kannattaisi laittaa tuo rasiaan niin päin, että vaihejohto katkeaa.
Hienosti on nyt reilun viikon käytön ajan Eve toiminut.
Ei mitään hajua minkälaista virtamäärää subbari on tuon kautta repinyt, kun Even kulutusmittari on sellainen (jnäköjään), että ottaa näytteen 10 min välein, joten eipä tuo ole tainnut kertaakaan vielä subbarille mitata muuta kuin 0,9W per 10 minuuttia, eli tuo on ihan tyhjäkäyntilukemaa sattunut mittailemaan.

Millä tuo olisi helpoin testata, että se on niin päin rasiassa, että katkoo vaihetta?
Yleismittari löytyy mutta pistorasiat olkkarissa ei ole maadoitettuja, joten mihin tuon yleismittarin maajohdon tökkäisi testatessa tai näkisikö tuon jollain muulla tavalla helpommin? Tuossa vielä lapsisuojat koskettimille, joten pitänee tuosta subbarin puolen kojeliittimesta ottaa lukemat.
 
Millä tuo olisi helpoin testata, että se on niin päin rasiassa, että katkoo vaihetta?
Yleismittari löytyy mutta pistorasiat olkkarissa ei ole maadoitettuja, joten mihin tuon yleismittarin maajohdon tökkäisi testatessa tai näkisikö tuon jollain muulla tavalla helpommin?
Koetinkynällä/jänniteilmaisimella onnistuu, niitä on monenlaisia. Monet ovat niin herkkiä, että pelkkä vaihejohdon lähelle vienti riittää.
 
Ai niin muistin juuri, että minulla on jossain tuollainen anturi joka alkaa piipittää, kun vie lähelle laitetta jossa virrat. Pitääpä katsoa tuolla mitä se sanoo.
 
Testattu, oli näköjään tuurilla mennyt oikeinpäin, eli katkoo vaihetta. Tuurilla siksi, että Eve on jatkojohdon perässä kiinni. Sen verran loogisesti Evessä rele sijoitettu oikean puoleista katkomaan, joten suoraan seinärasiaan, kun laittaa logo/virtakytkin puolen ylöspäin, se katkoo vaihetta (ainakin silloin, jos sähkäri on rasian kytkenyt kuten tapana on vaihe laittaa oikealle puolelle).
 
En ole varma sopiiko tämä paremmin tähän vai vahvistin-ketjuun.

Ostin jonkin aikaa sitten käytettynä denon avr-x3500h vanhan x3300w mallin tilalle jotta saan eARCin. Käytännössä vanha vahvistin pois, uusi tilalle, ajoin nopeasti Audysseyn tarkoituksena jatkaa saman tien elämistä. Ajattelin että tulokset ovat vastaavat kuin aiemmin, sillä samat subbarit samalla paikalla, sohva samalla paikalla ja sama Audyssey versio. Ihmettelin kyllä miksi Audyssey laittoi molemmille subbareille -12db (alemmas ei pysty säätämään), tuota se ei ole koskaan tehnyt aiemmalla vahvistimella.

Päätin nyt koittaa muuttaa subbareiden paikkaa ja/tai gainia niin että subbareiden level olisi korkeampi. Eilen koko illan siirtelin subbareita hieman eri suuntiin, käänsin myös 90 astetta, säädin lopulta gainin aivan minimiin molemmista subbareista ja ajoin Audysseyn vaikka se valitteli, että gain liian pienellä. Silti level -12db molemmille subbareille. Subbareilla oli always-on käytössä kalibroinnin ajan.

Tänään sitten otin Umik-1:n kaapista ja iskin REWin tulille. Ensin katsoin että molemmat subbarit ovat suunnilleen parhailla paikoilla käännettynä parhaiten päin niissä kahdessa nurkassa joissa ne voivat olla. Tärkein oli vain katsoa että subbarit eivät jaa samoja nollia joita huonemoodit aiheuttavat. Antaa Audysseyn hoitaa vaiheet ja sitten lanata vasteet.

Alla subwooferit mitattuna yksitellen sekä molemmat subbarit vasemman etukaiuttimen kanssa ilman kalibrointeja ym. Ei näytä hyvältä, mutta luulisi kalibroinnin pystyvän sovittamaan nuo yhteen.
subwooferit.pngsubbarit_kaiutin_80hz.png

Kalibrointi valmis, mutta miksi subwooferien levelit taas -12db? Myös etäisyydeksi laitettu identtiset matkat, vaikka eri nurkissa huonetta. Tuskin ovat vaiheessa. Edit: etäisyys on 7.98m molemmissa, Denon antaa maksimietäisyydeksi 8.00m. Eli sekä etäisyys että äänentaso laitettu ääriasentoon.
Screenshot_20230426-221537.pngScreenshot_20230426-221557.png

Alla mitattu subbarit+vasen etukaiutin ennen ja jälkeen kalibroinnin. Kuten kuvasta näkee, subbareiden kalibrointi epäonnistuu täysin. Sininen (etäisyydet, levelit ym. tehdas-asetuksilla, vain crossover 80hz) ja virheä (kalibroitu etäisyydet ym. crossover 80z) näyttää aika identtiseltä, paitsi että subbareilta puuttuu desibelejä (olisko kenties 12db arvosta hmm). Audyssey päällä iso dippi 55 hz kohdalla tasoittuu hieman, mutta monessa muussa otetaan takapakkia.
audyssey.png

Tulosten perusteella äänentason ja vaiheen kalibrointi ei toimi ollenkaan. Ainoa näkyvä muutos on reilu pudotus äänentasossa, mutta vain subbareille. Audyssey yrittää jotain, mutta koska subbarit ovat aivan epäsynkassa kaiken kanssa, ei Audysseystakaan ole mitään hyötyä. Ensimmäinen kerta kun minulle on näin tapahtunut ja heti kun "uuden" vahvistimen hankkinut.

Onko vahvistin rikki? Mittamikrofoni? Näitä vaihtoehtoja mietin mutta kaiuttimien äänenvoimakkuus ja etäisyydet kalibrointi osaa mitata oikein.

E: Säädin käsin subbareiden etäisyyksiä ja äänentasoja kunnes pääsin seuraavaan tulokseen. Aika paska tulos, mutta saa kelvata nyt paremman puuttessa.
testi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Verkkokauppa listannut klipschin uusia subeja. Isoin 16" malli on saman hintainen SVS:n PB-3000 kanssa eli 2190e.
  • 10" (RP-1000WS): 1090€
  • 12" (RP-1200WS): 1279€
  • 14" (RP-1400WS): 1599€
  • 16" (RP-1600WS): 2190€
Youtubessa jo pieniä ennakoita ja vähän näyttäisi siltä että SVS:n pitäisi uudistaa mallistoaan rankasti. PB-16 jää jo jalkoihin ja maksaa tuplat mitä tuo Klipsch.

Noh revikoita odotellessa.
 
Onko kellään kokemusta / tietämystä B&W:n DB4s-subista? Bowers & Wilkins DB4S - B&W Group Finland Oy

Mulla on pääkauittimina B&W:n 702 S2:t ja niistä jää se alin puhti puuttumaan, mutta en kuitenkaan missään nimessä kaipaa mitenkään erityistä ”raakaa” voimaa lisää alapäähän, vaan tarkkuutta. Muotokielen ja koon puolesta kyseinen malli viehättää nykyisen stereoparin kaveriksi. Kokemuksia?
 
Tuo on kyllä mielenkiintoinen, speksien suhteen aika vakuuttava laite. Mutu tuntumalla varmasti pätevä laite.
Tämä myös laite joka herättää ainakin allekirjoittaneessa mielenkiintoa, laitetaan vaikka ei kysytty muuta mallia
 
Tuo on kyllä mielenkiintoinen, speksien suhteen aika vakuuttava laite. Mutu tuntumalla varmasti pätevä laite.
Tämä myös laite joka herättää ainakin allekirjoittaneessa mielenkiintoa, laitetaan vaikka ei kysytty muuta mallia

Nyt on kyllä kovat lupaukset - 2x9" elementit ja taajuusvaste 11Hz asti (-3db). Vaikka kuinka työntää sähköistä korjausta niin fysiikan rajat tulee tuossa yhtälössä kyllä vastaan tai sitten äänenpaine on 50db max.

Nuo pienet suljetut kotelot ja hitosti vahvistintehoa ja korjausta on kyllä aina mielenkiintoisia konsepteja, harmi kun hinta karkaa näissä aina tuonne premiumsektorille.
 
Nyt on kyllä kovat lupaukset - 2x9" elementit ja taajuusvaste 11Hz asti (-3db). Vaikka kuinka työntää sähköistä korjausta niin fysiikan rajat tulee tuossa yhtälössä kyllä vastaan tai sitten äänenpaine on 50db max.
Niinhän se on. Niissä toimii softa niin että tosi pienillä voimakkuuksilla se signaali sähköisesti korjataan niin että se menee teknisesti "flat" esim 20Hz tai alle mutta äänenpaineet on luokkaa 50dB - 60dB. Käytännössä et siis voi mitenkään kuulla edes sitä. Jos volaa nostaa niin alapää jää sille 50dB tasolla ja voimakkuus nousee vain sieltä ylempää kunnes saadaan speksien ilmoittamat "rock concert level" SPL eli 100Hz 110dB.
 
Ainakin shane lee tykkäsi kovasti tuosta ja sen huoneessa on käynyt testissä jos minkä kokoista subwooferia.
 
Verkkokauppa listannut klipschin uusia subeja. Isoin 16" malli on saman hintainen SVS:n PB-3000 kanssa eli 2190e.
  • 10" (RP-1000WS): 1090€
  • 12" (RP-1200WS): 1279€
  • 14" (RP-1400WS): 1599€
  • 16" (RP-1600WS): 2190€
Youtubessa jo pieniä ennakoita ja vähän näyttäisi siltä että SVS:n pitäisi uudistaa mallistoaan rankasti. PB-16 jää jo jalkoihin ja maksaa tuplat mitä tuo Klipsch.

Noh revikoita odotellessa.

XTZ SUB 3X12 active subwoofer - XTZ Sound in Balance

Tämä XTZ:n 3x12 taitaa mennä monella ohi kun noita isompia subbareita katselee. Tällä hetkellä tarjoushintaan 1716€ ja tuppaa olemaan suurinpiirtein tuohon hintaan useamman kerran vuodessa. Normihinta piirun päälle 2K€.

CEA-mittauksissa alle 30Hz väntää melko tasaisesti SVS PB-16 Ultran kanssa, ja yli 30Hz näyttäisi olevan enemmän ns. midbassopotkua.

Haittapuolena on jopa isompi ja painavampi kuin PB-16. 100kg möhkönä tota ei helpolla kantaisi yksin kerrosten välejä. Mutta jos minulla tilat sallisi ja olisin oikeasti isoa leffajyristintä vailla, niin kaksi noita tarjoushintaan ja silti jäis karkkirahaa vrt. 1kpl SVS PB-16.
 
En tiedä puhutteko enää minun asiastani, mutta ko. subbarin paino nousi lähtösubbarin 25kg:sta sataan kiloon :tdown:
 
En tiedä puhutteko enää minun asiastani, mutta ko. subbarin paino nousi lähtösubbarin 25kg:sta sataan kiloon :tdown:
Minä en puhunut, kunhan tulin vain muistuttamaan länsinaapurimme XTZ:n olemassaolosta. :giggle:

Edit. Minulla ollut nyt noin vuoden XTZ 12.17 Edge käytössä. Pienessä huoneessa rivitalokäytössä, johon on oikein riittävä IMO. Black Friday-tarjouksessa usein 500€-600€ hintaan saatavilla. Koitan kyttäillä koska saisi mattamustana taas hyvään hintaan, niin voisin tilata toisen hieman tasoittamaan vasteita.
 
Nyt on kyllä kovat lupaukset - 2x9" elementit ja taajuusvaste 11Hz asti (-3db). Vaikka kuinka työntää sähköistä korjausta niin fysiikan rajat tulee tuossa yhtälössä kyllä vastaan tai sitten äänenpaine on 50db max.

Nuo pienet suljetut kotelot ja hitosti vahvistintehoa ja korjausta on kyllä aina mielenkiintoisia konsepteja, harmi kun hinta karkaa näissä aina tuonne premiumsektorille.
Esim. 14 millin liikkeellä tommonen tuuttais 11 hertsiä jo 88 desibelillä. Huonevasteella voi olla hyvinkin yli 90dB kuuntelupaikallakin
 
2x9" vastaa kuitenkin yhtä 12" pinta-alaltaan. Päälle paljon tehoa, sähköistä korjausta ja á 2500e hinta niin kyllä siltä jo odottaa että bassoa pitäisi saada. Shane Lee:llä testissä kaksi nuita yllä olevassa videossa.

Olisin aika pettynyt jos olisi 5000e subbareissa kiinni eikä bassoa tulisi.

Ainahan se on helppo hekotella että minulla on 15" 300 litran kotelossa jossa refleksiputkeen voi ryömiä ja maksoi vain 800e. Kaikille ei tuollainen mörkö Ikea-esque olohuoneeseen mene.
 
Viimeksi muokattu:
Ainahan se on helppo hekotella että minulla on 15" 300 litran kotelossa jossa refleksiputkeen voi ryömiä ja maksoi vain 800e. Kaikille ei tuollainen mörkö Ikea-esque olohuoneeseen mene.
Itse hekottelen isosti siinä vaiheessa kun joku (stereo, integroitu etc.) "hifi"vahvistimien äänenlaatuun vannova fanaatikko ylistää jonkun kivijalkaliikkeen subwooferin toistoa puhtaaksi ja laadukkaaksi, kun kuitenkin tietää että niitä on equtettu, eli signaalia sähköisesti sorkittu aivan vitusti jonka taas tiedetään laskevan äänenlaatua (puhtautta) samoissa piireissä. Sry offtopic.
 
Ainahan se on helppo hekotella että minulla on 15" 300 litran kotelossa jossa refleksiputkeen voi ryömiä ja maksoi vain 800e. Kaikille ei tuollainen mörkö Ikea-esque olohuoneeseen mene.

Hei ne on vaan 240 litraiset ja edustavat pyykkikone-esque tyylisuuntaa! Sopivat kivasti kyllä meidän Ikean sohvan kanssa yhteen.

2x9" ei ole mikään valtava pinta-ala bassotaajuuksien tuottoon ja tuo hinta on kyllä aika raju. Voihan tuo ihan hyvä laite olla, mutta mieluummin itse ostaisin pari SVS:n pientä suljettua subbaria kuin tuon. Suorituskyky suljetuilla subbareilla kun tahtoo olla aika ennalta-arvattava.

Tuossa Shane Leen videossa hieman harmitti, kun ei mitannut subbaria lainkaan. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, että paljon sitä vastetta on korjailtu sähköisesti.

E: No löytyikin mittaus, en vaan itse sitä löytänyt. Kompressiomittausta tässä itse lähinnä kaipaisin, koska se näyttää parhaiten tällaisen suljetun subbarin rajat.

Esim. 14 millin liikkeellä tommonen tuuttais 11 hertsiä jo 88 desibelillä. Huonevasteella voi olla hyvinkin yli 90dB kuuntelupaikallakin

Tuollaiset lukemat noilla taajuuksilla eivät paljoa tarkoita. Noita ääniä ei tietenkään enää ihminen kuule ja tuntoaistimusten tuntemiseksi tarvitaan muistaakseni pitkälle päälle 100dB äänenpainetta infrataajuuksilla. Melkein fiksumpaa olisi KEF:ltä leikata alle 20hz taajuudet kokonaan pois tuolta laitteelta ja keskittyä kuultavaan kaistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa Shane Leen videossa hieman harmitti, kun ei mitannut subbaria lainkaan. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, että paljon sitä vastetta on korjailtu sähköisesti.
Oli siellä mittaus kuuntelupaikalta. Ekstensiota löytyy, mutta valitteli että paineet on sen verran pieniä että se ei vain tunnu miltään siellä "down-low". E: Joku 10Hz pörinä Edge of Tomorrowissa vaatisi varmaa 120dB+ että sen havainnoisi kehossa jotenkin.

Screenshot 2023-05-05 at 10.51.10.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 344
Viestejä
4 553 352
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom